Mina banankontakter är lite för tjocka, ska man ta i och vålda in dom?
Eller ska man skala bort nåt? vore tacksam för lite hjälp här.
har 3 ggr 4 pack banankontakter hemma som ligger o skräpar.
tack på förhand!
/Diwan
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 19 September 2003 - 11:58
Jag har då köpt en RX-V440, i manualen står det att man kan koppla in banankontakter, på bilden är hålen mycket större än det är på min stärkare.
Mina banankontakter är lite för tjocka, ska man ta i och vålda in dom? Eller ska man skala bort nåt? vore tacksam för lite hjälp här. har 3 ggr 4 pack banankontakter hemma som ligger o skräpar. tack på förhand! /Diwan Postad 19 September 2003 - 14:43
På min 630 tryckte jag in dom med en skruvande rörelse..
Det funkade, men man kan ju undra varför hålet är så litet från början.. //Hobbes Postad 19 September 2003 - 14:45
Det är för inga "hjälpsamma" småbarn ska stoppa in en 220V kabel där, en säkerhets grej alltså.
Postad 19 September 2003 - 15:19
här har du lösningen : skruva upp kontakterna ett kvarts varv sen så kan du bända bort antismåbarnshylsan som sitter över dom riktiga bananhålen.
alltså det är skydd över som man kan ta bort utan att vålda sönder någonting. Postad 19 September 2003 - 17:47 ja testade det..men fan plastet e ju så jälva hårt, man vill inte paja nåt :S Postad 19 September 2003 - 17:50
Nu har ja fått loss hela skruven ur stärkarn...hmm tror inte de va meningen
Ska man ta en kniv kanske o skära bort allt? Postad 19 September 2003 - 17:56
Jag hade också problem med detta.
Men idag löste jag det. Tog en skruvdragare och en borr ungefär lika stor som skyddet. Sen borrade jag försiktigt. Blev skitfint, men var dock osmart som inte hade tänkt på att man kunde ha lagt något under. Blev till att städa halva rummet. Jag tog bort alla på en gång, så man har det gjort. Skitsmidigt nu. Postad 19 September 2003 - 18:21
men herregud! ska väl inte vara mening att man ska borra i sin förstärkare heller?!
Postad 19 September 2003 - 19:04
Borra i förstärkaren ! Det låter drastiskt !
Men plasten på skruven är inte jämntjock överallt, där bananen ska in är det mycket tunnare plast... Det borde gå att trycka in den med handkraft.. Bananer är ju i stort sett standard, det vore konstigt om Yamaha skulle ha nån egen variant.. pekn2: Är det samma avstånd som en vanlig 220 kontakt ? Det var inte bra... Bränt barn låter illa... //Hobbes Edit: Bränd förstärkare menar jag ju !!! Redigerat av hobbes, 19 September 2003 - 22:41. Postad 19 September 2003 - 22:45 Yepp det är det! Samma diameter på själva kontaktytan också. Problemet ligger egentligen inte på förstärkarsidan utan vid högtalarna. Det är lätt för unge att dra ut sladden och stoppa in dem i vägguttaget. På förstärkaren är det ju honor och om lill-klas lyckas trycka i en kontakt till en lampa eller nått så tror jag bara förstärkaren tar skada. case Postad 20 September 2003 - 12:26
Tack så mycket grabbs, har precis köpt en Yamaha RX-V540 och hade samma problem men vågade inte fixa det... Men nu så ska jag borra vilt
Mvh: Calle Postad 20 September 2003 - 12:36
Hmm.. undra om det är samma på Pioneer förstärkare igentligen... men jag vågar nog fan inte sätta mig och borra...
Postad 21 September 2003 - 07:34
Yepp...nu har man mekkat klart, tog en tång...en spetsigare variant o stack in den
i hålen o drog bara ut *skalet* =) vipps så va de klart hehe fan va skönt o få bort skiten...ja har ju inga ungar så för min del ere lungt Postad 28 February 2005 - 16:09
Har faktiskt för mig att anledningen till att dom gör på det viset är att den inte kan bli CE-märkt annars då banankontakter passar perfekt i vägguttag. För övrigt så tog jag bara en borr och drog upp hålen bara
Postad 28 February 2005 - 16:25
Stämmer, det är en säkerhetsgrej Postad 13 March 2005 - 20:39
Hallå!
Tänkte bara skicka in några bilder som visar hur knopparna som man skall ta bort ser ut samt hur kopplingen med en banan ser ut. Letade efter bilder som dessa innan jag själv tog bort knopparna men hittade inga. Håll till godo, här är ett par exempel. Och ett par på kopplingen banan - förstärkare. Bifogad fil(er)Postad 24 April 2005 - 09:25
Kunde pilla bort mina plastgrejer med fingerkraft på min RX-V1500, tog max 2 min...
Postad 24 April 2005 - 12:39
Haha, har folk suttit och borrat hål i de där små plastskydden istället för att ta bort dem? Det borde ju vara sånt som står i bruksanvisningen..
Postad 24 April 2005 - 14:57
först tryckte jag in bananerna rak igenom. blev dock inte så snyggt så jag drog bort plast plupparna med en tång sen. nu ser det najjjjs ut!
Postad 24 April 2005 - 22:13
Coolt!
Jag som blev så besviken när mina banankontakter som jag köpte i höstas inte villa passa i recievern. Nu blev jag glad igen Postad 31 May 2005 - 00:20
Hej
Var köpte ni banankontakterna? Och hur mycket betalade ni för dom? Tack Postad 31 May 2005 - 13:50
Billiga banankontakter finns på Biltema. Banankontakt! Postad 01 June 2005 - 19:09
Är det verkligen bra kvalitet på dom? Om man jämför med HiFi klubbens DALI Banana Lux Tillbehör för 498 kr/set. Är det värt med dom för 23 kr/st ? (Inte prismässigt förstås)
Redigerat av Gottlieb, 02 June 2005 - 00:01. Postad 01 June 2005 - 22:10
Räcker för mig, jag är student och har inte råd med den klassens finsmakeri.
Postad 02 June 2005 - 09:13
Det ser ut som samma bananer som Fyndbörsen säljer och dom är inte så bra. Dom bottnar inte när man skruvar ner dom, vilket innebär att om man inte har en tjock kabel så kan det vara svårt att få fast dom.
Postad 02 June 2005 - 20:50
Det stämmer det du säger, köpte dom idag. Testade även med 2,5mm2 som jag använder och för den tjockleken så går det utmärkt.
Man kan ju undra vad det är för skillnad på en kontakt som kostar 10ggr mer förutom detta... Tack för hjälpen! Postad 29 December 2005 - 15:01
Ang. de som vill veta mer om banankontakter så finns det massor med trådar om dessa på Tillbehörsforumet, bara o sök så hittar ni
Redigerat av tb303, 29 December 2005 - 15:02. Postad 20 January 2006 - 14:09
HEY! Jag kollade efter pluggar på min Denon PMA-1315R men jag fattar inte riktigt... Det verkar inte vara något hål för att stoppa in banankontakter alls? Har jag skruvanslutningar som inte tar banankontakter? :|
banbnannnan.jpg 108K
182 Antal nerladdningar
bannana.jpg 195.98K
113 Antal nerladdningarUrsäkta värdelösa bilder, jag orkade inte tända lampan och tog med blixt Postad 20 January 2006 - 18:24 Inget fel på dina bilder. Det förefaller som du har en "hederlig" gammal förstärkare som inte tar bananer. Jag har samma "problem "på en Yamaha AX-300 , får inte heller in bananer. Postad 10 May 2006 - 17:51
Lyfter en gammal tråd
Hur många banankontakter behöver man per högtalare? Är det -dumsnål- idioti att bara köra bananer in i stärkaren och koppla kabeln direkt in i högtalaren? Postad 10 May 2006 - 19:14
Det är ju bakom stärkaren som det är trångt och bökigt, så om det är av praktiska skäl du vill ha bananer så är väl det helt OK. Det vet ju du bäst. Rent ljudmässigt så finns det ju ingen som helst vinst med att go bananas. Sen hur många banankontakter du behöver så får du räkna själv hur många kontakter du har att stoppa dem i. Postad 11 May 2006 - 08:12
Precis som wizball skrivar så finns det ingen kvalitetshöjning av ljudet med bananer utan det är för att göra det smidigt med kopplingar.
Ställ dig då frågan, ska jag koppla om mycket eller ska jag i stort sett koppla upp det och sen låta det spela på? Jag har bananer på alla ändar och tycker det är värt det varje gång jag kopplar om nånting.. EDIT: Felstavningar Redigerat av Mieron, 11 May 2006 - 08:13. Postad 11 May 2006 - 09:06
Det borde ju faktiskt bli en kvalitetsförlust med banankontakter, då man får en "skarv" extra i båda ändarna på kabeln. Dessutom så tvekar jag på att en banankontakt ger lika bra kontakt som en riktig skruvanslutning där man nyper åt kabel rejält.
Obs. Jag tror inte att det är en hörbar skillnad men en teoretisk. tja Postad 11 May 2006 - 13:43
Ok, satsar på bananer i "förstärkarändan". Är osäker på om det öht kommer få plats med bananer vid högtalarnkopplingen (Elac XLII)
Postad 28 June 2006 - 16:59
Okej, min stärkare, en RX-V750 är jääävligt jobbig att "få fram". Har skaffat ett par B&W stativare som jag tänkte köra Bi-wire på, måste få veta om det går att få i en banan på baksidan, finns dom här plastpluggarna på min?
Postad 06 August 2006 - 10:36
Är det bara innercirkeln som ska väck? Varför tar ni bort hela plastbiten isf?
Bild på innercirkeln; https://www.minhembi...svensson/67838/ Redigerat av Lukassvensson, 06 August 2006 - 10:37. Postad 06 August 2006 - 10:43
Ja det räcker med den inre lilla plastringen.
Bäst att köra med bananer till alla högtalare om man plockar bort alla plastskydd, annars är det lätt att åka på en kortslutning. Postad 06 August 2006 - 18:36
Ett mellanalternativ är Supras combicon bananer ca295kr och vill man ha det mycket billigt då är det Ixos bananer som gäller de är riktigt bra och kostar endast 25kr styck dessutom är de mycket snyggare än de frå Biltema och mycket lättare att fästa kabeln i.
Postad 06 August 2006 - 21:01
Så du menar att så fort jag tagit bort plastringen bör jag använda bananer (annars får jag kortslutning)? I alla fall tar man alltså och skär ut plastringen med en hobbykniv? Finns det olika storlekar på banankontakter, eller något annat man bör tänka på? Postad 06 August 2006 - 21:06
Om du tar bort hela hylsan tycker jag att man bör köra med bananer överallt, inte roligt om någon kabel råkar lägga sig mot en annan anslutning, det är lätt hänt. Förhoppningsvis slår skyddskretsarna till, men har man otur går det säkert att bränna stärkaren.
Postad 06 August 2006 - 21:09
Okej, men jag tror inte jag vill ta bort hela hylsan, då knäcker jag säkert något. Tror du hifiklubben kan plocka bort plasten till mig? Vill inte förstöra något.
Postad 07 January 2011 - 22:59
Fyra år senare. Hur kommer det sig att tråden dog så fort? Är alla på det klara med hur detta fungerar?
Min baksida ser ut på följande sätt: http://img197.images.../dsc02321y.jpg/ Vad exakt är det jag ska "skala av" eller rättare sagt plocka bort? Är det den vita plasten runt om också eller bara den svarta i mitten? Har det framkommit någon "smidigaste" metod? Tacksam. Edit: Sådär. De svarta fick jag bort väldigt lätt med rätt tång. Provade tre tänger innan som jag inte fick något grepp med. Perfekt. Redigerat av spleendid, 07 January 2011 - 23:08. Postad 07 January 2011 - 23:44
Japp det är det svarta i mitten som du ska pilla bort med en tång (fast tag å dra rakt ut typ) så att ett hål uppstår som banankontakten sedan ska in i.
Postad 04 February 2011 - 23:29
Om någon fortfarande bryr sig. Idag har jag pillat plast på en Yamaha, som ju har såna där skydd som täcker hela kontakten (som på de fina bilderna på förra sidan i den här tråden).
Råd: Borra eller karva för guds skull inte, då går det förmodligen inte att lämna tillbaka skräpet om ni skulle bli missnöjda. Man får bort de enklast genom att skruva ut de så långt som möjligt. Därefter placerar man en tång mellan den utskruvade delen och förstärkaren (eller ja, helt enkelt i mellanrummet som bildats). Sen behöver man inte gripa nånting alls med tången, utan man placerar bara skaften på var sin sida i luckan och drar rakt utåt. Jag använde en rak låsringstång (lät ju onödigt invecklat), men det är hursomhelst en tång med ganska smala "skaft", som på följande bild: http://www.toolstrad...94-c-11307.aspx En tång med smala skaft är förmodligen lättare att få in "mellan den utskruvade delen och förstärkaren", men vilken tång som helst funkar säkert bra. Om nu någon fortfarande kände sig osäker. Redigerat av spleendid, 04 February 2011 - 23:31. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |