Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mina Mirsch "hyperbak" högtalare klara

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2003 - 22:32

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
nästan iaf.

Bild här:

http://hem.bredband....28/P9240001.JPG

Byggbeskrivningen finns i Elektronikvärlden, nr 11, 1994. Det ska bli sex stycken, minst, när hela systemet är klart B)

Skall placeras på vägg, relativt högt. Diskant mot taket och mellanreg mot lyssnarna. Detta för att både ge ett distinkt effektljud (riktad mellanreg) samt rumslig effekt (spridning av diskant).

T

Postad 26 September 2003 - 10:23

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Hej

Jag har också en uppsättning hyper (sida, mitt och bas) dock inte bak.
Jag valde att inte bygga dessa för att de som du byggt är väl tänkta för dolby prologic och då skall det vara mer diffust (därav lutningen på baffeln)(råder förstås delade meningar om huruvida det skall vara diffust eller inte). Tänkte att det är lite andra krav meed DD och DTS på dem.
Där för har jag ett par NG8 bak (samma element i dessa har jag för mig).
Dessutom har jag köpt på mig ett en suppsättning till ett par hyper sida till för främre bakhögtalarna (i en 7.1 uppsättning).

Hela hyper serien är väldigt prisvärd :D

Mvh
Anders

Postad 26 September 2003 - 15:49

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Hej,

just nu har jag också mina NG8 som "surround" för tillfället då jag har nybyggda aktivt drivna "Mirschkusiner" som frontar:

http://hem.bredband....28/P9240036.JPG

Ang. diffust och direkt ljud från Hyperbak (eller hypersida, ej att förväxla med front/huvudhögtalare):

Det som är tänkt att spridas är mest diskantljudet, vilket ger mer diffus klang, medans bas och mellanregister är riktad för att effekter ska kunna höras mer distinkt. Så jag tror nog att de passar relativt bra för DTS/DD, även om Pro Logic samt matrix/Hafler surround är det som passar dem bäst.

Kul med andra som har dessa; mina NGåttor har jag levt med länge, men nu bytt ut dem mot ett par som låter renare.

PS. Menar du inte bakre bakhögtalare i ett 7.1 system? De tillkomna högtalarna i ett 7.1 system är väl tänkta att sättas på väggen bakom lyssnaren medans de normala surroundhögtalare ska placeras på sidoväggarna. DS

T

Postad 05 October 2003 - 22:47

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Vad är erfarenheterna av "Hyper bas"??, har nämligen 2 st sådana basar liggande som jag tänkte kunde bli en ny sub... Tycker bara att 80 liter är lite i överkant...
Blir inte mycket djupbas i mindre låda, möjligvis en isobarik, men då tappar man verkningsgrad istället.

Postad 07 October 2003 - 08:53

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Hej

Hyperbas är en fin skapelse, levererar gott om fin bas för priset. Jag har byggt en heel del bashögtalare under åren, och denna är definitivt en av de bästa.

Nej, jag menar faktiskt främre bak högtalare för hypersidorna, NG8:orna skall sitta som du beskriver "i mitten bak".

Mirsch högtalare leverar mycket bra ljud för pengarna, det är inget snack om den saken. jag har själv byggt tre par NG8 och NG8b (basdelen) och varit lika nöjd varje gång :)

Mvh
Anders

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.