Jag har i sommar haft nöjet att ha hemma både Sony VPH-1031QM (HD6-linser) och Barco Graphics 808, men valet föll ändå till slut på en digitalprojje, nämligen just NEC HT1000. Var det inte 1030 du körde - klarar den linjedubbling?
Jag körde Sonyn i 540p@60Hz, RGB från HTPC, vilket var ungefär vad man kunde plocka ut (den klarar 36kHz, denna timingen landar på 32- nånting). Jag körde ca 180 cm bred 16:9-bild, och bilden var klart njutbar, om än något oskarp. Antagligen hade 480p varit en bättre upplösning i 16:9-läge, då scanlinjerna inte skulle överlappa och bilden upplevts skarpare (tyvärr gick det inte att skapa en Powerstrip- timing baserat på 480p med mitt Geforce 3-kort). Ett Radeon-baserat kort hade antagligen gett märkbart bättre bild. Sonyn var underbart tyst, moddad med två 80-millimeters Papst-fläktar. Den var stor, men liten för att vara CRT (38 kg, ca 60 cm).
Pga att vi har vita väggar lyses rummet upp vid filmtittning trots total mörkläggning. Detta gör att bilden på Sonyn kändes något ljussvag (180 cm bred var nog kanske i överkant också). Dessutom var det väldigt svårt/ omöjligt att få tight fokus över hela bilden. Det tog också ett tag för bilden att stabiliseras efter start pga den elektrostatiska fokusen. Brist på fjärr och i viss mån flera bildminnen (helt analogt chassi) var andra minus, samt att den inte är direkt användarvänlig mtp sambon och hennes kompisar.
BG808:an matade jag med RGBs från Denon DVD-2900 via en Lumagen Vision, 720p vid 59.94Hz för NTSC och 50Hz för PAL. Pj:n var 16:9-inställd. Bilden
var smått gudomlig trots en lätt textinbränning, men storleken på aset (67 kg, 107.5 cm) påverkade oss mer än vad vi trott (lägenhet) och
ljudnivån var oacceptabel. Som jag skrivit i andra trådar vann vi dynamik i bilden, samtidigt som det försvann lika mycket liv från
ljudet. Alla nyanser och detaljer under en viss tröskel dränktes av de sex fläktarna i 808:an. Systemet blev obalanserat helt enkelt, och DVD- 2900/Vision/808-kombon fick bita i gräset, även om det skar i hjärtat. Men man får se det från den ljusa sidan, utan Barcon gick det att få plats med en SV Subwoofers-cylinder ;o) (det blev allroundern 20-39 PC-Plus)
Efter att i butik ha jämfört bl.a. Infocus SP5700, den billigare Matterhorn-BenQ:n och NEC HT1K var saken biff. HD2-projektorerna (möjligtvis med undantag av 8700) är långt utanför min prisklass. Jag beställde därför ett demoex av HT1K (8h i butik) från UK för ett mycket bra pris. Jag kör i dagsläget prog. komponent från en Pioneer DV-668AV och använder en fast anamorfisk lins, Panamorph PSO-HT1000. Med linsen vinner man 33% vertikal upplösning för 16:9-bilden (1024x768 istället för 1024x576) och ca 15-20% brightness. Pixlarna på duken blir mao inte längre kvadratiska. Jag har en 72" bred 16:9-duk, 1.1 gain, egen ramspänning, ca 3" svart mask. Spelaren har de nya DAC:arna från Analog Devices med ännu högre översampling av videosignalen, 216MHz/12 bitar.
Spelaren är inställd på "16:9 compressed", vilket på Pioneer-språk betyder att allt 4:3- material visas inuti en anamorfisk 16:9-ram, och jag (som kör med linsen) slipper således ändra bildformat med 3D reform vid 4:3 (vilket man skulle fått med en spelare utan "pillarbox"-funktion då HT1K inte
har något läge som komprimerar 25% horisontellt). Den horisontella kompressionen för 4:3, som man alltså har mest nytta av om man kör med
anamorfisk lins av vertikal kompression-typ (vinsten utan lins är förstås att du slipper byta bildläge i projektorn när mediat ändras), kan man givetvis också åstadkomma i en scaler eller HTPC.
Enda "bekymret" med linsen är vid avspelning av de få icke-anamorfiska filmerna som finns (Abyss, Titanic etc), då jag får sätta spelaren i
vanligt 16:9-läge och sedan använda ett förinställt zoom-läge i HT1K för att få rätt storlek och proportion på bilden. Det löser ni som har
makrokapabla fjärrkontroller lätt. Jag har dock mycket mer 4:3- material än icke-anamorfiskt widescreenmaterial (ingen Laser disc- spelare), så detta var inget svårt val.
Det kommer vad jag förstår att finnas mer att ge på bilden med HDMI/DVI. Se till att skaffa en källa med bildinställningar (vitnivå, svartnivå och gamma) då de flesta avaktiveras i HT1K då man kör DVI. Ingången är HDCP- kompatibel, vilket bidrar till att HT1K i allra högsta grad är konkurrenskraftig ännu.
Färghjulet kommer du inte att höra, men fläktarna susar lite för mycket imo (anges till 28dB i ekonomiläget). Jag kör med Tor Arne Hustvedts tunna alu-fäste, så pj:n är flush mot taket och dessutom ganska nära bakväggen. Detta gör att fläktljudet förstärks något av de intilliggande väggarna, man brukar väl säga 3dB per vägg och således 6dB i mitt fall (här nånstans kanske mitt resonemang faller, jag vet inte). Eftersom +10dB pga den logaritmiska Bel-skalan innebär en fördubbling av ljudnivån hade projektorn varit ganska mycket tystare om den hängt lite friare. Jag sitter rakt under med huvudet ca 1.5 m från pj:n.
Nästa projekt blir således antagligen en hushbox, antingen en Whisperflow eller egen, baserad på ett frånslagsfördröjt 12V-relä (projjen har 12V-trigger) och en 92mm Papst-fläkt jag hade liggande. Optiskt glas från Edmund optics, dämpmaterial etc kan man köpa löst från Dave Beatty på Whisperflow.
HT1000 uppför sig precis som en 16:9-pj om man kör 16:9-duk, även utan lins. Du kan flytta 16:9-delen vertikalt inom panelen i små steg, hela
vägen till övre eller nedre kanten. Du kan zooma upp icke-anamorfiska filmer, visa 4:3-material eller anamorfiska filmer - allt inom 16:9- delen av panelen.
Det sitter en Faroudja FLI2200 för de-interlacing i pj:n, och antagligen en egenutvecklad scaler. Har du redan en iScan Ultra tycker jag du ska köra med den (om du inte behöver få loss lite flis) - det är väl flera som menar att Silicon Image gör ett bättre jobb än Faroudja för filmbaserat material.
Jag har inte gjort några större de- interlacingjämförelser mellan mina alternativ Faroudja DCDi och Pioneers PureCinema. SiI504 använder Motion-adaptive de-interlacing för videomaterial, jag vet inte vilken metod FLI2200 använder. Dessutom har du ett chromafilter i Ultran, om du stör dig på chromauppsamplingsfel etc (detta
framträder tyvärr ganska tydligt via MPEG-dekodern (ST Micro) i Pioneer-spelaren).
Kolla manualen för offset - HT1K är känd för att ha extrem offset, men också för att ha bra elektronisk keystone/cornerstone. Jag kan dock inte uttala mig om de senare då jag inte använder dem.
Regnbågar ser jag (hur bär ni er åt som inte ser dem?), men det är för mig ingen stor issue. När man väl slutar leta fel i bilden, och istället
sitter helt avslappnat och kollar på film, minimerar man dem. Med rätt bildstorlek och kalibrering tror jag att det är ytterst få som skulle
ha problem med detta. Jag fick lätt huvudvärk efter de första filmerna, men det har också försvunnit. Jag kör ofta med textning (ie
flackar med blicken och har ljusa objekt mot mörk bakgrund). Animerat är aldrig några problem, men i en vanlig tvåtimmarsfilm ser jag
regnbågsflimmer kanske 5-10 ggr. Det låter mycket, men man får lära sig att släppa det istället för att sitta och reta sig på det varje
gång man ser det. HT1K har ett RGBRGB-hjul (sexsegments-) som snurrar i dubbla hastigheten, 120Hz, och resultatet blir alltså ett 2x2="4-spinns färghjul". Kanske blir det mindre färgflimmer med en digital videosignal som DVI? När kablaget finns tillgängligt i rimliga längder får vi svaret.
Hur är då bilden? Fantastisk. Jag har ett förhållande på runt 1:1.7 på bildens bredd kontra betraktningsavstånd, och det tror jag är ganska optimalt. Man ser pixelstrukturen i mycket ljusa scener, men de försvinner nästan helt med linsen. Jag såg Antoine Fuquas (sp?) Tears of the sun häromdagen, och det var en enorm bildupplevelse. En del flygscener (inspelades på Hawaii), och den kontrastrika färgskalan med alla gröna, bruna, svarta nyanser ger ett underbart djup i djungelmiljön. Regnet och dimman mot de gröna kullarna är helt övertygande - underbara färger! Guitarman på AVS Forum pratar sig varm om just den välkalibrerade gråskalan från fabrik. Jag har inga mätinstrument, men har heller inte ändrat färgerna på projektorn. Jag saknar INGENTING i bilden, men märk väl alltså att jag "bara" kör 72"/183cm bred 16:9-duk. Sedan är det klart att bilden från en HD2-pj skulle vara mer detaljerad (horisontellt iaf - Panamorph rules ;o) ), men med DVD som källa har jag svårt att tänka mig att skillnaden är så stor.
Det jag stör mig mest på i bilden har snarare med Euroscreen- dukmaterialet att göra; jag ser strukturen och det "glansiga/silvriga", trots gain på "bara" 1.1.
Sedan ser man, trots DDR-panelen, att bilden på väglaget inte riktigt hänger med när man drar ner för vägarna i 250 blås i GT3.
HT1K har också en del temporal dithering, men det blir radikalt mycket mindre när man kör komponent jämfört med s-video. Detta är väl ett DLP- problem generellt, och jag förvånas över att färgflimret stör folk mer än ditheringen.
Kort sagt (!), trots att BG808 gav bättre bild (dock inte så stor skillnad som jag ville tro när jag köpte 808:an), så passar HT1K med sin ljusstarkare bild, sitt mindre format och sina tystare fläktar mycket bättre i vår lägenhet. HT1K/Panny-kombon presterar en bild som i min mening inte är alltför långt från HD2-prestanda till en bråkdel av priset.