Tänk på att jag är rätt ny på hembio, men det är ett växande intresse, så jag har inga vidare referenser, men jag har ju två öron.
Marantz SR6300

Utseende, finish, kvalitet:
Det är en mkt välbyggd maskin, väger 14.8 kg där den mesta vikten ligger till vänster. Snygg frontpanel, samt knappar i metall. Volymratten är precis lagom seg, medan den vänstra knappen för surroundlägen är lättare, och "hoppar" i olika lägen. På baksidan finns gott om in/utgångar. Som vanligt sitter skruvkontakter lite trångt placerade, men det går med lite pill. Utseended är ju en smaksak, men jag tycker den är snygg!
Fjärrkontroll:
Nästan så man garva lite när man packade upp fjärren, den är ENORM.
Programmering och makro. Man kan enkelt lära fjärren att styra ens andra enheter samt lägga till makrosekvenser upp till 10 st! Riktigt schysst. Jag har programmerat en hittills, håller jag in DVD knappen i 3 sek sker följande med 0.5sek intervall: Reviever sätts på ON, min DVD sätts på on, DVD luckan fälls ut, revievern går till DVD läge. För övrigt är de vanligaste knapparna självlysande. Ett klagomål är att batteriluckan satt löst och glappt, löstes enkelt genom att vika ihop lite toapapper och sätta ovanför batterierna.
ven treble och bass.
Display:
Den aktiva displayen är ca 3x13 cm, glasrutan lite större. Texten är blå eller röd. Nån mer som sett det lilla THX märket i? Undra hur man får den att tändas.
Inställningar:
Bra menysystem, enkel att göra inställningar delvis tack vare fjärren. Man kan givetvis ändra avstånd, storlek, nivåer etc men det är väl inte så mkt mer? Vad jag hittar, så kan man tex inte ändra crossover? Jaja... med denna maskin verkar man betala för ljudet, inte för finesserna.
Ljud stereo:
Ja så kommer vi äntligen till ljudet, det viktiga.
märkts är att detaljer hörs bättre, allt låter renare och har mer tryck. Jag upplever en väldigt bra 3D-effekt! Det låter som rösterna kommer ifrån centerhögtalaren.
Ljud film:
Jag har tyvärr inte kört film mer en ett litet test, är alltför upptagen av att njuta av mina gamla CD:s med nytt fräsht ljud. Men jag upplevde även där en bättre 3D-effekt och renare ljud. Jag får återkomma med detta, eller om ngn annan kan skriva nåt om bioljudet.
Sammanfattning:
Välbyggt reciever, 6X100 watt RMS, suverän i 2-kanal. Lite fattigt med inställningar. Cool fjärr. Prisvärd? Personligen tycker jag inte den är värd 10000kr, men för 5500kr var den verkligen ett fynd!
Slutligen har jag lite frågor, som kanske ni andra med 6300 kan svara på. Jo... kan man koppla in banankontakter? I så fall hur. Det verkar ju inte gå skruva ur pluggarna helt utan övervåld.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
147 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?