Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Invinkling av högtalare (toe in)

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2004 - 17:03

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Under besök hos olika HIFI handlare har jag konstaterat att många ställer högtalarna med väldigt kraftig vinkling mot lyssnaren vid provlyssning. Senast ställdes högtalarna med så mycket invinkling att elementen spelade rakt mot lyssningspositionen, ca 45 grader vinkling av högtalarna. Jag tyckte detta gav en väl snäv stereobild... Har även sett i gallerier och liknande att invinkling är vanligt.

Så min fråga är hur mycket invinkling (toe in) har du på dina högtalare?

OBS! Syftet med denna tråd är INTE att jag ska få tips på hur jag ska göra. Naturligtvis är det då provlyssning som gäller. Jag tycker dock att det kunde vara intressant att veta hur olika personer väljer att spela sina högtalare och kanske varför. Är kraftig invinkling vanligare vid hembiolyssning än vid stereolyssning?

Relaterade trådar:

https://www.minhembi...47677&hl=toe in

https://www.minhembi...3&hl=invinkling

https://www.minhembi...31123&hl=toe in

/Andreas

Postad 16 May 2004 - 19:25

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
har dem vinklade såpass att korspunkten är strax framför lyssningspos

Postad 16 May 2004 - 19:39

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Jag kör ovinklat för såväl film som musik. Upplever att jag får mest rymd då och utrustningen simulerar positionerna i film/musik väldigt väl.

Postad 16 May 2004 - 19:59

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
Då det er anbefalt från Dali at inta vinkla Helicon 400 har jag så och si inte gjord det. Står nesten helt rakt framåt.

Postad 16 May 2004 - 21:37

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Det beror helt på högtalarnas uppbyggnad om de passar att vinkla dom eller inte, och det mesta jag läst om Audiovector är att de med fördel vinklas en del.

Har testat lite olika vinklingar, men det är svårt att säga vad som låter bäst. De får en mycket bättre ljudbild vinklade än ovinklade iaf, men sen vad optimal vinkling är har jag inte kommit fram till ännu. Vinklade in mina högtalare senast igår en del, då från ganska svag vinkling till en ganska kraftig. Inga 45 grader inte, men kanske 25-30. 45 grader är nog aldrig en bra vinkling, bör vara på tok för mycket.

Postad 16 May 2004 - 21:46

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jag har mina vinklade ca 15grader, nästan så de är riktiade rakt mot lyssningspostion. Upplever som tidigare sagt ett bättre ljudbild helt enkelt.

Postad 17 May 2004 - 13:02

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
När jag provar toe in, så vinklar jag dom rätt kraftigt. Sen börjar sitta rätt långt bak, sen vandrar jag sakta fram, tills jag är nöjd med ljudet. Så mycket toe in skall du ha. Lite små justeringar m.m Ett lätt sätt tycker jag. Sen får man självklart tänka lite på basen hur den spelar, men det är nästa problem.

Postad 17 May 2004 - 13:49

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hejsan :blink:

Min högtalarplacering är som den är för att få största möjliga välljud vid tvåkanals stereolyssning.

Till att börja med så är min lyssningsvinkel 46 grader. Med lyssningsvinkel menar jag vinkeln mellan de linjer som går från varje högtalares diskantelement och som strålar samman i "sweet spot". Drar man en linje mellan diskantelementen så är avtåndet från denna linje till "sweet spot" 1,18 gånger avståndet mellan diskantelementen.

Högtalarna har en "toe-in" på vardera 26 grader vilket innebär att om man återigen drar en linje mellan diskantelementen så är avståndet från denna linje till den punkt högtalarna strålar samman 1,026 gånger avståndet mellan diskantelementen, alltså strax framför lyssningspositionen.

Förutom att det i mitt fall är nödvändigt med toe-in för att uppleva mesta möjliga välljud vid tvåkanals stereolyssning (förhindrar tidiga reflektioner i sidoväggar samt ger en rakare frekvensgång), så har det även fördelar vid filmtittande. Man sitter ju ofta i bredd och ser på film och med toe-in så slipper de som sitter vid flankerna att ha den högtalare som står närmast spelandes rakt i ansiktet och på grund av högtalares horisontella spridningsmönster så uppnås även en mer balanserad ljudbild och som sagt en rakare frekvensgång för samtliga lyssnare.

Senast ställdes högtalarna med så mycket invinkling att elementen spelade rakt mot lyssningspositionen, ca 45 grader vinkling av högtalarna.

Antingen har du eller hifi-handlaren missuppfattat något eftersom 45 graders vinkling av vardera högtalare skulle medföra en lyssningsvinkel på 90 grader!!! vilket är fullständigt galet. Det innebär att om det i butiken var 2 meter mellan högtalarna så satt du placerad 1 meter från linjen som går mellan diskantelementen och med högtalarna spelandes rakt i ansiktet :)

Redigerat av Tomas_D700, 18 May 2004 - 10:24.

Postad 17 May 2004 - 13:51

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur många timmar jag har spenderat på att flytta och vinkla högtalare och det som jag tycker blir mest optimalt hemma hos mig är när högtalarna är vinklade in så att ljudbilden korsar strax framför mig. Kan lägga till att mina frontar är högpassfilterade.

Har man golvhögtalare med basreflexporten bakåt så skall man vara mer försiktig med vinklingen.

Är man ljudintresserad så vill man för det mesta testa sig fram till det optimala ljudet och det behöver inte alltid vara det som fabrikanten eller någon annan rekommenderar. Det är så många individuella faktorer som spelar in samt vad man själv tycker låter bäst.

Postad 17 May 2004 - 14:10

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Antingen har du eller hifi-handlaren missuppfattat något eftersom 45 graders vinkling av vardera högtalare skulle medföra en lyssningsvinkel på 90 grader!!! vilket är fullständigt galet. Det innebär att om det i butiken var 2 meter mellan högtalarna så satt du placerad 1 meter från linjen som går mellan diskantelementen och med högtalarna spelandes rakt i ansiktet :blink:

Jag menar på varje högtalare! 45 grader kanske var lite överdrivet men inte så mycket... Lyssningsvinkeln (de tänkta linjen mellan diskanterna) var dfinitivt mer än 45 grader. Jag satt inte en meter från högtalarna men upplevde att stereoupplevelsen blev bättre när jag flyttade fram en meter från soffan. Så när handlaren var ute ur rummet passade jag på att vinkla om och jag tyckte det blev mycket bättre...

Så mitt tips är att det främst var handlaren som missuppfattat någonting. :)

Hur som helst var det ju egntligen inte detta problem det handlade om utan det var mer tänkt som en liten introduktion till min "undersökning". Trots det vill jag gärna tacka för hjälpen!

/Andreas

Postad 17 May 2004 - 21:23

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Kolla in denna länk:

http://www.lts.a.se/ovrigt/tips.html

Här är högtalarna placerade så att om avståndet från lyssningpositionen (huvudet) till en tänkt linje dragen mellan diskanterna är A * 1.18 så ska högtalarna stå med avståndet A diskant till diskant. Högtalarna vinklas sedan så att man ser utsidan av högtalarna något. Den matematiska frågan är vad blir den ungefärliga invinklingen? :)

Oops såg att detta redan var avhandlat...

T

Redigerat av Unregisteredc63dc36e, 17 May 2004 - 21:24.

Postad 18 May 2004 - 10:13

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Kör mina ovinklat.
Tyvärr sitter jag ganska sällan mitt i "sweet spot"
Har en hörnsoffa och jag tycker att jag får bäst ljud på så många platser som möjligt när jag kör ovinklat.

Men visst försöker man skansa till sig den bästa platsen när det skall köras film.

Postad 18 May 2004 - 10:41

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Jag har mina invinklade så att ljudet "skärs" strax före lyssningspositionen.

Postad 18 May 2004 - 14:07

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
BasDanne,

även om det är tycke å smak så är det inte riktigt logiskt att ha ovinklade högtalare om man sitter "snett". Sitter man till vänster, säg framför det vänstra högtalaren nås man ju av dess direktljud och ljudet från den högra blir mycket svagare. Om man vinklar högtalarna så att man nås mer av direktljudet från den högra och vinklar den vänstra också så blir ljudbilden mer homogen.

Invinkling förstorar alltså sweetspoten.

Men alla får naturligtvis göra det som det själva tycker låter bäst.

T

Postad 18 May 2004 - 15:44

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Har mina lite smått vinklade mot mittpunkten i soffan för jag tycker basen trycker på mer då :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.