Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Progressive Scanning & 3/2 PullDown

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 juni 2004 - 11:18

arcticblue
  • arcticblue
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag är på väg att köpa en DVD spelare, och har förstått att man bör ha stöd för 'Progressive scanning' + 3:2 Pulldown.
Särskilt om man tänker koppla ihop den med en projektor :lol:
Men så läser man de tekniska specifikationerna och upptäcker att det inte är helt enkelt att få fram vad de olika spelarna stödjer.

Tittar man på ex.vis på Yamaha DVD-S550, har jag inte kunnat hitta om den stödjer 3:2 eller inte... är det ngn som vet?
Har även kollat på H/K DVD-22.

Postad 07 juni 2004 - 11:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
3:2 Pulldown (detection) = deinterlaceing (dvs att gå från 60 halvbilder/sek till 60 helbilder/sek) av filmbaserat NTSC-material

2:2 Pulldown = deinterlaceing (50 halvbilder -> 50 helbilder) av filmbaserat PAL-material

Så är de flesta av dina skivor i PAL är det isf 2:2 du ska kika efter.

Både Yamman och H/K ska i teorin kirra detta. I de flesta fall även i praktiken, men det beror på skivorna (hur konstigt det än låter).

Men överlag har du rätt, en spelare som inte klarar pulldown detection alls är i mina ögon inte ens värd att kallas progressiv dvd-spelare.

(ett exempel på hur det ser ut när den inte klarar det kan du se i mitt galleri)

För info om Pulldown m.m m.m. se här

Postad 07 juni 2004 - 12:09

arcticblue
  • arcticblue
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Ok, man kan ju alltid önska att detta skulle framgå bättre i de teknsika spec:sen...
H/K har ju iaf med att den stödjer 3:2 pulldown, medans jag inte hittat ngt för Yamman. Alltid bättre med uttalat stöd :lol:

Hur är bildkvaliteten mellan Yamman med H/K?
Enligt spec:en skiljer följande:
Yamman: Video D/A konverterare 108MHz/12-bit
H/K: Video D/A konverterare 27MHz – 54MHz/10-bit
Vad blir den praktiska skillnaden, synbar eller bara på pappret?

Finns det andra spelare som är jämförbara om man vill ha progressive scanning + X:2 pulldown + komponent-utgång?

Postad 07 juni 2004 - 12:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Nya Pioneer 470 och 575 verkar vara ganska vassa. Inte minst om de fått samma deinterlaceing programvara som 868:an (370 verkar vara enklare, för PS tycker jag alltså 470 verkar vara ett bättre köp). Finns nog en separat tråd om dessa.

Sony 730 är annars ett ganska solit alternativ i denna prisklass.

Det går inte att genom att titta på D/A-omvandlarens spec avgöra vilken som har bäst bild. Min H/K 22 t.ex. har ett snäpp vassare bild än den högre specade Philips 963 (om man bortser från just deinterlaceing då). Vad många missar är föresten att bilden snarare beror på hur pass bra man matchar D/A omvandlare och filter. Sådant går knappast att läsa ut av nån spec.

Men överlag är det nog rätt liknande komponenter i dessa prisklasser. Efter kalibrering är det svårt att se några gigantiska skillnader i ren bildkvalite. Då är just deinterlaceing något mkt viktigare.

Kan annars hålla med om att det ibland inte framgår så tydligt vad det gäller X:2 fulldown. Ett tips är att kika efter "film-deinterlacing-mode" eller liknande i beskrivningen. Med det avses vanligen just X:2 pulldown detection.

Postad 07 juni 2004 - 12:53

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Hmm, intressant läsning detta. Kan undra om min Sony DVP-NS730 klarar
X:2 pulldown. Har aldrig testat någon annan spelare som har progressiv så jag har inget att jämföra med, men tycker att jag har en lite grynig bild på DVD ibland.
Någon som vet nått om detta på Sony DVP-NS730 ?

Mvh Göran

Postad 07 juni 2004 - 13:01

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Ett tips är att kika efter "film-deinterlacing-mode" eller liknande i beskrivningen. Med det avses vanligen just X:2 pulldown detection.

Jag är lite seg och han inte se ditt svar. :lol:
Har slarvat bort min bruksanvisning men vet att det finns olika lägen att välja på när jag trycker in knappen för progressiv bild, den ena heter just "film".
Måste hem och kolla vad min står på, antagligen på "auto"

Göran

Postad 07 juni 2004 - 13:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hmm, intressant läsning detta. Kan undra om min Sony DVP-NS730 klarar
X:2 pulldown. Har aldrig testat någon annan spelare som har progressiv så jag har inget att jämföra med, men tycker att jag har en lite grynig bild på DVD ibland.
Någon som vet nått om detta på Sony DVP-NS730 ?

Mvh Göran

Ja, Sony 730 har programvara för att göra X:2 pulldown.

Dock så kan det vara så att den, beroende på skivan, ibland inte fattar att den ska göra filmdeinterlaceing (X:2 pulldown) utan istället gör videodeinterlaceing (dvs uppskalning av halvbilder till helbilder). Detta ger en grynig bild precis som mina två bilder visar.

Det är här sämre deinterlacers skiljer sig från de stora pojkarna (faroudja, silicon image osv). De blir lurade av felkodade skivor och "ramlar in i" videoläge.

Vad kör du med för inställning på din 730:a? Progressive Auto, Progressive Video eller Progressive Film?

Låter som du kör Video eller Auto.

Enkel regel som oftast funkar(iaf för PAL) är att köra med:

Filmbaserat material(dvs sånt som är filmat med filmkamera = alla biofilmer): Film

Videobaserat material (dvs sådant som är filmat med tv/video kamera): Video

Blandat material (t.ex. bonusmaterial): Auto

Postad 07 juni 2004 - 13:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Ett tips är att kika efter "film-deinterlacing-mode" eller liknande i beskrivningen. Med det avses vanligen just X:2 pulldown detection.

Jag är lite seg och han inte se ditt svar. :angry:
Har slarvat bort min bruksanvisning men vet att det finns olika lägen att välja på när jag trycker in knappen för progressiv bild, den ena heter just "film".
Måste hem och kolla vad min står på, antagligen på "auto"

Göran

Haha! Hann inte se detta ditt andra inlägg innan jag postade mitt.

Och ja, du är inne på rätt spår ja. :lol:

Postad 08 juni 2004 - 07:51

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Pacman.

Visst stod min spelare på "Auto", tyckte nog att det blev bättre när jag ställde den på "Film".

Märkte en annan sak när jag var inne på den länken du hade om Sony 730
Jag kan inte ett ord Tyska, men jag märkte att menyn inte är likadan.
Så här ser den ut på den Tyska sidan:
Postad bild
Har ingen bild på min meny, men där finns bara följande med:
TV-Typ:
Skärmsläckare:
Bakgrund:
Line:

Saknar alltså Component Out och Mode! :lol:
Varför? Någon som kan kolla på sin DVD?

Göran

Postad 08 juni 2004 - 08:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Aye?

Om du saknar menyalternativen "Component Out" och "Mode", hur i hela friden ställer du då in att du ska köra PS samt välja "Auto","Film" eller "Video"????

Postad 08 juni 2004 - 09:06

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Aye?

Om du saknar menyalternativen "Component Out" och "Mode", hur i hela friden ställer du då in att du ska köra PS samt välja "Auto","Film" eller "Video"????

Det görs från framsidan av DVD´n. Finns en liten knapp där som man trycker på.
Se bilden, knapp inringad.Postad bild

Ahaa! Den har samma funktion. :angry: Men varför kan jag inte sköta det via menyn tro? Det är ju enklare än att behöva resa på sig. :lol:
Lättare att se skillnaden på de olika inställningarna från lagom avstånd också.
Det var kass Sony, varför har man inte lika på sina spelare?
Önskar jag hade en bruksanvisning nu...

Postad 08 juni 2004 - 10:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Aha så en och samma knapp stegar igenom typ: interlace, ps-auto, ps-film, ps-video??

Står "Line" på "RGB" eller liknande? Det borde iaf slå ut komponent-valet (vanligt att man inte kan köra komponent och rgb samtidigt).

Å andra sidan borde du då inte få ut nån bild via komponent så tjaa...det va lustigt.

Redigerat av pacman, 08 juni 2004 - 10:01.

Postad 08 juni 2004 - 10:16

Unregisteredf0944125
  • Unregisteredf0944125
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Aha så en och samma knapp stegar igenom typ: interlace, ps-auto, ps-film, ps-video??

Står "Line" på "RGB" eller liknande? Det borde iaf slå ut komponent-valet (vanligt att man inte kan köra komponent och rgb samtidigt).

Å andra sidan borde du då inte få ut nån bild via komponent så tjaa...det va lustigt.

Svar: Ja.

Och "line" står på "Video" Mycket riktigt så går det inte att ha den på "RGB" då blir det ingen bild.

Postad 08 juni 2004 - 10:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Aha, skumt...

Låter som en miss-match bugg i programvaran...

För att återgå till jämnförelser så är ju just "Hitta Nemo-båten" en bra testscen (förutsatt att just Sony spelaren går in i fel läge här med Auto). Hur lätt som helst att se skillnad här.

Postad 15 juni 2004 - 13:23

Unregistered220be463
  • Unregistered220be463
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Pioneer dv370 och har interlace flimmer både på progressive till projektorn och på rgb till Tvn.(Kanon bild för övrigt)
Vad jag har förstått så har man ingen nytta av prog bild till Tv men hur kan jag då ha flimmer??
Kan det vara fel på dvdn?

Postad 15 juni 2004 - 14:05

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
För det första finns det inte många tv apparater som har komponent ingång, eller RGBH/V? ingång, en vanlig scart-RGB kan vad jag vet inte skicka en progressiv signal, har heller aldrig sett någon spelare med progressiv ut på scart utgången så.
Sedan att tv apparaten i sig inte klarar av den högre scan frekvensen som en progressiv signal medför är ju en annan sak(finns undantag).
Det känns helt enkelt inte värt att tillverka tv's på låt oss säga 36", för bilden är inte tillräckligt stor för att det skall kännas som en avsevärd förbättring.
Det finns ju somsagt undantag.. har sett några få tvs som klarar PS via komponent ingång.
Storbildtvs dvs bakprojicering brukar dock kunna ta emot en progressiv signal, men då kostar dom ju en aningens mer än en standard tv..25-30 000+?, och har bildyta på 44"+.
När man kommer upp på denna nivå är det mycket lättare att se begränsningen med en interlaced bild, då artefakterna om man nu kan kalla det så blir klart mycket tydligare.

//Cineoholic

Postad 15 juni 2004 - 15:08

Unregistered220be463
  • Unregistered220be463
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Kör rgbscart till en thomson 32tummare som ej klarar komponent
och progressive bild till en panasonic ae300 (får växla i inställningarna på dvdn)
men det flimmrar i vissa scener( tex baren i starwars2)oberoende av vilken inställning jag har.Det borde inte flimmra med rgb till tvn.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.