Bi-wire eller Ply 3,4?
28 svar till detta ämne
Postad 31 July 2004 - 13:29
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
hej.
jag ska till att köpa kablar till mitt nya system.
JMlab Chorus "S", med 726.
jag funderar på om jag ska köpa Supra Ply 3.4 till alla högtalarna eller om jag ska köpa Supra Rondo 4x4.0 till golvarna och ply till de övriga?
blir det mycket bättre med bi-wire?
sedan undrar jag om det är någon som vet några bra bannaner som kan mäta sig med Supras nya Combicon Banan?
tack på förhand.
MVH
jonatan
Postad 02 August 2004 - 08:56
Radiohandlarn
-
Radiohandlarn
-
Beroende
-
-
1219 inlägg
1 bra kabel är bättre än 2 sämre. Så köp Ply 3,4/S till frontarna.
Postad 02 August 2004 - 09:03
exakt. Kör med Ply 3.4 till frontarna. Single eller bi-wire bestämmer du själv. Men de är bättre kablar än Rondo. Kör PLy 2.0 till surrounderna då de brukar de röra sig om långa längder, man bör ha ungefär samma kabel till alla högtalarna.
Redigerat av tb303, 02 August 2004 - 09:05.
Postad 02 August 2004 - 13:50
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
tack för tipsen!
jag funderar på att köra dubbla ply till frontarna, då de inte rör sig om några jätte längder.
mvh
jonatan
Postad 04 August 2004 - 20:00
Unregistered3dced673
-
Unregistered3dced673
-
Användare
-
-
113 inlägg
Innan du köper dubbla uppsättningar supra ply, jag har läst hört att supran kan vara lite vass i diskanten.. chorus högtalarna är lite kräsna med det.
Har själv jmlab och har inte bestämt mig vilken kabel det blir så tills vidare kör jag med ekk..
Postad 04 August 2004 - 20:20
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
En Nordost kabel för över 6.000 kr lät sämre i mitt system än den nuvarande tri-wire uppsättningen med Ply 3.4/S till bas samt mellan, och Ixos 632 till diskanten. Visst, Nordosten hade lite mer detaljer i toppen, men i övrigt slår min tri-wiring det lätt. Och det kostar knappt en tiondel av Nordosten sammanlagt.... Så det du säger stämmer verkligen inte alltid.
Postad 04 August 2004 - 20:52
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Varför Bi-wire? Har inte alla förstått att det bara innebär att man får mer kabel!? En kabels påverkan är oändligt liten i jämföelse med en tonkontroll eller en dsp-effekt, varför då försöka att påverka tonkurva/faskurva med olika kablar eller genom att använda sig av bi eller tri-wire. Grymt onödigt tycker jag!
Postad 04 August 2004 - 21:04
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Ehm...nu ska vi inte ge oss in på ännu en diskussion kring detta, då du nästan garanterat kommer fortsätta hävda att en kabel knappt gör någon skillnad alls, och vissa andra, inkl mig, tycker att olika kablar kan göra en riktigt märkbar skillnad.
Jag märkte tydliga förbättringar både när jag först gick från single-wire till bi-wire, då främst att ljudet hölls mer separerat, och grötade ihop sig mindre. Basen blev tightare, och diskanten lite klarare. Sedan tri-wirade jag, vilket gjorde samma skillnad igen, fast då enbart i diskanten och mellanregistret, då det var de som i bi-wiringen satt på samma kabel. Efter tri-wiringen var diskanten klart friare från störningar, och levde ut mycket bättre. Mellanregistret öppnades även det upp en aning, inte lika tydligt som diskanten dock.
Bytte sedan diskantkabeln från Ply 3.4/S till Ixos 632. Skillnaden där var att Ixosen var mycket snällare i toppen. Ply 3.4/S:en blev lätt påträngande, och det mesta av det försvann helt när jag bytte till Ixosen.
Med dessa billiga inköp så har jag förbättrat min anläggning tydligt. Jag har testat att byta tillbaka till single-wire för att testa, och det blir klart grötigare och en stor del av den annars så fina ljudbilden faller ihop.
Men det finns ju också högtalare som har bi-wire terminaler, men inte är utvecklade för att bi-wiras...i såna fall kan bi-wiring få en nästan motsatt effekt.
Sen så har du dessutom helt fel i att man bara får en extra kabel... I kabeln till diskanten färdas enbart signalen som ska till diskanten, då ju kabeln sitter direkt kopplad till delningsfiltret, som enbart tar emot den signalen. Likadant med mellanregistret och basen. Det gör ju att signalerna separeras redan vid terminalerna på förstärkaren, och att separera en signal gör ju ganska självklart skillnad...kolla bara på komposit scart vs RGB scart. Där har du ju ett bildbevis på teorin. Samma sak blir det för ljudet, men där får man lyssna istället för att titta...
Och tonkontroller...världens sämsta uppfinning. Är jäkligt glad att Thule valt att utesluta det helt och hållet ur sina förstärkare. Det förstör enbart signalen.
Sen ska vi inte tala om hur tydlig skillnad en bra analog signalkabel kan göra...men det är en annan lektion.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 04 August 2004 - 21:11.
Postad 04 August 2004 - 22:57
Unregisteredb54239d0
-
Unregisteredb54239d0
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Innan du köper dubbla uppsättningar supra ply, jag har läst hört att supran kan vara lite vass i diskanten.. chorus högtalarna är lite kräsna med det.
Har själv jmlab och har inte bestämt mig vilken kabel det blir så tills vidare kör jag med ekk..
EKK skojar du ?
Postad 05 August 2004 - 06:39
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
tack ännu en gång för svaren , mycket trevlig läsning.
förlåt en okunnig, men vad är EKK?
MVH
jonatan
Postad 05 August 2004 - 06:47
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
förlåt en okunnig, men vad är EKK?
Vanlig elsladd.
Postad 05 August 2004 - 07:43
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
EKK är en vanlig installationskabel och den fungerar utmärkt att använda som högtalarkabel då den möter de fysikaliska kraven på hur en högtalarkabel bör vara uppbyggd för att fungera optimalt:
Resistans/meter 10 mOhm/m
Induktans/m 0,11 uH/m
Kapacitans/m 1,5 nF/m
(Utan kabel ingen signal, så kabel bör man ha. Dock inte kablar som består av många kardeler, ej heller kablar med väldigt separerade ledare)
Fysikens lagar verkar ju förstås inte gälla inom hifi-branchen, så det jag skriver är nog rent nonsens, nu ska jag forsätta läsa om akustik istället, det kan jag ju lite om i alla fall.
Postad 05 August 2004 - 08:14
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Micke...du har helt rätt i att man säkert kan få en jäkligt bra ström i en rätt anpassad EKK sladd. Men det betyder inte att det garanterat låter bättre för det. Ljud är väldigt mycket känsligare än att man kan ta fram den på pappret bästa lösningen och tro att den också låter bäst. Nu säger jag dock inte heller att en EKK sladd är den bästa lösningen på pappret, för jag tror säkert det finns många andra kablar som kan prestera bättre i mätningar.
Postad 05 August 2004 - 14:06
Radiohandlarn
-
Radiohandlarn
-
Beroende
-
-
1219 inlägg
1 bra kabel är bättre än 2 sämre. Så köp Ply 3,4/S till frontarna. En Nordost kabel för över 6.000 kr lät sämre i mitt system än den nuvarande tri-wire uppsättningen med Ply 3.4/S till bas samt mellan, och Ixos 632 till diskanten. Visst, Nordosten hade lite mer detaljer i toppen, men i övrigt slår min tri-wiring det lätt. Och det kostar knappt en tiondel av Nordosten sammanlagt....
Så det du säger stämmer verkligen inte alltid.
Det kan ju bero på att Nordost är överprissatta.
Postad 05 August 2004 - 16:45
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
hej och tack igen!
jag funderar på om Ixos 632 kan vara ett alternativ?
hur vet man om högtalarna är utvecklade för Bi-wiring eller inte? även om de har bi-wire terminaler.
mvh
jonatan
Postad 06 August 2004 - 03:03
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
hej och tack igen!
jag funderar på om Ixos 632 kan vara ett alternativ?
hur vet man om högtalarna är utvecklade för Bi-wiring eller inte? även om de har bi-wire terminaler.
mvh
jonatan
Tjena, har precis fått lära mig att 632 tillhör den gamla serien, och att den ersatts av en vid namn XHS 403. Ska själv köpa denna 403 till mina bakhögtalare imorgon (eller senare idag om man vill  ...fredag iaf). Den ska nog vara minst lika bra som 632:an, och har ändå sänkts från 50kr/m till 40kr/m! Helt klart ett bra elternativ, speciellt om du känner för att biwira...kör då Supra till bas/mellan och Ixos till diskanten. Funkar även om din högtalare är delad bas samt mellan/diskant istället.
Postad 09 August 2004 - 06:36
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
låter jätte bra!
då kör jag 403 och supran på golvarna.
ska jag köra Ixos till bakhögtalarna?
vart köper man dem billigast?
mvh
jonatan
Postad 09 August 2004 - 09:05
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Tjena, har precis fått lära mig att 632 tillhör den gamla serien, och att den ersatts av en vid namn XHS 403. Ska själv köpa denna 403 till mina bakhögtalare imorgon (eller senare idag om man vill ...fredag iaf).
Den ska nog vara minst lika bra som 632:an, och har ändå sänkts från 50kr/m till 40kr/m!
40 kr/m låter överkomligt till mina bakhögtalare (Canton Ergo 300), det är ett antal meter runt väggarna innan man kommer fram till målet... var finns de?
Postad 09 August 2004 - 11:08
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
40 kr/m låter överkomligt till mina bakhögtalare (Canton Ergo 300), det är ett antal meter runt väggarna innan man kommer fram till målet... var finns de?
Tänkte samma sak själv! Ixos kablar finns bland annat på HiFi-Punkten...men de måste ju finnas lite överallt där Ixos produkter säljs tycker jag. Kolla med din närmsta HiFi affär, då jag tror att de flesta iaf kan ta hem Ixos. Annars skickar du iväg ett mail till < [email protected] >. Han är grymt bra att ha och göra med (brukar ofta maila med honom då jag undrar över något), så han löser det säkerligen!
Postad 09 August 2004 - 11:11
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
låter jätte bra! då kör jag 403 och supran på golvarna. ska jag köra Ixos till bakhögtalarna? vart köper man dem billigast?
mvh jonatan
Jag tycker Ixos gör grymt bra allroundsladdar, och just till bakhögtalarna där det är ganska långa sladdar, samt ju i första hand mellanregister och diskantljud som ska fram (iaf inte lågbas) så tror jag ett Ixosen lämpar sig utmärkt! Skulle du inte vilja lägga 40kr/m till bakhögtalarna så finns det en ett steg under som kostar 30kr/m.
Postad 09 August 2004 - 13:15
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ixos runt om och ply/ixos fram.
eller är det värt att köpa Black Silver Maestro kablar till frontarna? de kostar ju en hel del mer, men det är och andra sidan inte så långt till frontarna.
sen undrar jag om det är någon som har bra tips på bananer för 150kr /par?
mvh jonatan
Postad 09 August 2004 - 14:31
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Ixos runt om och ply/ixos fram. eller är det värt att köpa Black Silver Maestro kablar till frontarna? de kostar ju en hel del mer, men det är och andra sidan inte så långt till frontarna. sen undrar jag om det är någon som har bra tips på bananer för 150kr /par?
mvh jonatan
Maestro kabeln kan mycket väl låta mer detaljerat. Frågan är hur den är i basen (har ärligt inte en susning). Och om du bi-wirar frontarna med Supra/Ixos tycker jag att du ska göra detsamma med centern om du kan, lika bra att ha den så lik frontarna som möjligt. Varför måste bananerna kosta så mycket..? Om du enbart ska ha en kabel/banan så rekommenderar jag Ixos enkla bananer för 20kr st. Då kan du ju skruva fast ena uppsättningen om du vill köra bi-wire och ta den andra via bananerna. Annars så har Supra bra bananer som tar 10kvmm, som med andra ord utan problem tar två uppsättningar grov kabel. De kostar en del mer, och är bara bättre just då om du behöver en riktigt grov banan.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 09 August 2004 - 14:32.
Postad 09 August 2004 - 16:40
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ixos runt om och ply/ixos fram. eller är det värt att köpa Black Silver Maestro kablar till frontarna? de kostar ju en hel del mer, men det är och andra sidan inte så långt till frontarna. sen undrar jag om det är någon som har bra tips på bananer för 150kr /par?
mvh jonatan Maestro kabeln kan mycket väl låta mer detaljerat. Frågan är hur den är i basen (har ärligt inte en susning).
Och om du bi-wirar frontarna med Supra/Ixos tycker jag att du ska göra detsamma med centern om du kan, lika bra att ha den så lik frontarna som möjligt.
Varför måste bananerna kosta så mycket..? Om du enbart ska ha en kabel/banan så rekommenderar jag Ixos enkla bananer för 20kr st. Då kan du ju skruva fast ena uppsättningen om du vill köra bi-wire och ta den andra via bananerna.
Annars så har Supra bra bananer som tar 10kvmm, som med andra ord utan problem tar två uppsättningar grov kabel. De kostar en del mer, och är bara bättre just då om du behöver en riktigt grov banan.
jag antog att det var bäst att ha lite dyrare så att det inte skulle dra ner ljud kvaliten, men det räcker alltså med Ixos bananer? sedan får jag väl ta någon större banan in i förstärkaren. jag skall bi-wirar centern oxå det är ju inte många meter det handlar om. mvh jonatan
Postad 09 August 2004 - 16:56
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
jag antog att det var bäst att ha lite dyrare så att det inte skulle dra ner ljud kvaliten, men det räcker alltså med Ixos bananer? sedan får jag väl ta någon större banan in i förstärkaren.
jag skall bi-wirar centern oxå det är ju inte många meter det handlar om.
mvh jonatan
Jag hör absolut ingen skillnad när jag skruvar fast sladden istället för att köra via Ixos bananen. Så länge du inte ska dra ut och in bananen väldigt ofta så räcker Ixosen långt. Ska du däremot ha ut den varannan dag så kommer den efter ett tag säkerligen börja tappa i kontaktyta.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 09 August 2004 - 16:57.
Postad 09 August 2004 - 19:56
De kostar en del mer, och är bara bättre just då om du behöver en riktigt grov banan.
hehe, en riktigt grov banan De var kul
Postad 09 August 2004 - 20:27
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Postad 10 August 2004 - 06:30
Unregistered9f462d56
-
Unregistered9f462d56
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
haha! nu var ni riktigt roliga, får erkänna att det var lite klantigt skrivet.
då blir det Ixos bananer, vilket sparar mig 1200:- vilket jag säker ligen kan lägga på roligare saker. kanske en ny koaxialkabel
Postad 10 August 2004 - 13:24
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
haha! nu var ni riktigt roliga, får erkänna att det var lite klantigt skrivet.
då blir det Ixos bananer, vilket sparar mig 1200:- vilket jag säker ligen kan lägga på roligare saker. kanske en ny koaxialkabel 
Ja, ja...lite smådumt var det kanske... Tycker du gör helt rätt i att lägga de pengarna på nått roligare!
Postad 19 August 2004 - 21:45
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
40 kr/m låter överkomligt till mina bakhögtalare (Canton Ergo 300), det är ett antal meter runt väggarna innan man kommer fram till målet... var finns de? Tänkte samma sak själv! Ixos kablar finns bland annat på HiFi-Punkten...men de måste ju finnas lite överallt där Ixos produkter säljs tycker jag. Kolla med din närmsta HiFi affär, då jag tror att de flesta iaf kan ta hem Ixos.
Annars skickar du iväg ett mail till < [email protected] >. Han är grymt bra att ha och göra med (brukar ofta maila med honom då jag undrar över något), så han löser det säkerligen!
Ja, jag gjorde det - fast just när vi kommit fram till att IXOS 605 var en passande kabel märkte Martin att de hade för kort bit kvar... Nu blir det XHS 706 istället.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|