Hur står sig Arcam AVR200 mot nya Arcam AVR300?
Är det någon som kan gemföra dessa två recivrar? Med tanke på att man kan köpa en sprillans ny ARCAM AVR200 för 10500kr idag ( jag kan få min för 9500kr ) och nya AVR300 ligger på c.19000kr så är min fråga om den prisskillnaden på c.8500kr är verkligen motiverad.
Jag funderar nämligen på att inte inhandla AVR300 utan satsa på en AVR200 i kombination med min nya Arcam DV79 med HDMI.
Har läst en del om AVR200 och det ser ut att vara en mycket trevlig reciver!
Dock skriver några att det är krångligt att ställa in alla inställningar då menyerna inte är så logiska, vet ej om detta stämmer?
Det är tänkt att AVR200 ska driva mina JAMO D830 stativare men det ska nog inte vara några problem.
Jag sålde min E06 igår och måste ha en ny reciver nästa vecka!
Har läst följande inlägg angående temat:
Kan bara hålla med, det bästa du kan köpa just nu är en Arcam AVR200. För 10500 kr får du en hembioreciever som fungerar bra i 5.1-läge och spelar skiten ur det mesta i stereo, du måste säkert slänga upp det fyrdubbla för att få lika bra stereoljud ur någon annan hembioreciever. Den har inte 7.1, nej, och den har inte en massa finesser och tekniska förkortningar på fronten, men den har ett bra ljud! Watt, ampere och allting annat som står i specifikationerna är ointressant, det enda som räknas är ljudet. Arcam AVR200 är en lysande kompromiss som verkligen är värd pengarna! Lyssna!
Vad jag hört är att den ska kosta strax över 20k här i sverige (när den kommer). Kan man leva med 5.1 och utan komponenten så tror jag dock 200an är ett bättre köp. Så mycket får man inte för dubbla pengen. Bättre att lägga 10'000 extra på fina högtalare då imo, eller satsa på en helt annan stärkare.
Så skriver Perra1 på component forum:
Den stora skillnaden ligger i bioljudet, samt i kraft och pondus rent generellt!
AVR300 har utvecklat bioljudet med flera kilometer i jämförelse med AVR200.
Kortfattat skulle jag vilja definiera dem som följande i jämförelse med varandra:
AVR200: bioljud 65%, Stereo (2-kanal/multikanal) 90%
AVR300: Bioljud 100%, Stereo (2-kanal/multikanal) 100%
Min jämförelse baserar jag på ett flertal högtalare, och jämförelser med integrerade förstärkaren A85 och A90 som referens för 2-kanal.
Jag skulle utan tvekan spara pengar till A300, då den också har en otroligt intressant uppbyggnad, med kvaliteér som kommer att räcka ett bra tag på receiverhimlen
Fler tips och synpunkter önskas! Gärna egna erfarenheter! Tack.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?