Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AVR200 kontra nya AVR300

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 August 2004 - 10:38

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Hej.

Hur står sig Arcam AVR200 mot nya Arcam AVR300?

Är det någon som kan gemföra dessa två recivrar? Med tanke på att man kan köpa en sprillans ny ARCAM AVR200 för 10500kr idag ( jag kan få min för 9500kr ) och nya AVR300 ligger på c.19000kr så är min fråga om den prisskillnaden på c.8500kr är verkligen motiverad.

Jag funderar nämligen på att inte inhandla AVR300 utan satsa på en AVR200 i kombination med min nya Arcam DV79 med HDMI.

Har läst en del om AVR200 och det ser ut att vara en mycket trevlig reciver!

Dock skriver några att det är krångligt att ställa in alla inställningar då menyerna inte är så logiska, vet ej om detta stämmer?

Det är tänkt att AVR200 ska driva mina JAMO D830 stativare men det ska nog inte vara några problem.

Jag sålde min E06 igår och måste ha en ny reciver nästa vecka!

Har läst följande inlägg angående temat:

Kan bara hålla med, det bästa du kan köpa just nu är en Arcam AVR200. För 10500 kr får du en hembioreciever som fungerar bra i 5.1-läge och spelar skiten ur det mesta i stereo, du måste säkert slänga upp det fyrdubbla för att få lika bra stereoljud ur någon annan hembioreciever. Den har inte 7.1, nej, och den har inte en massa finesser och tekniska förkortningar på fronten, men den har ett bra ljud! Watt, ampere och allting annat som står i specifikationerna är ointressant, det enda som räknas är ljudet. Arcam AVR200 är en lysande kompromiss som verkligen är värd pengarna! Lyssna!

Vad jag hört är att den ska kosta strax över 20k här i sverige (när den kommer). Kan man leva med 5.1 och utan komponenten så tror jag dock 200an är ett bättre köp. Så mycket får man inte för dubbla pengen. Bättre att lägga 10'000 extra på fina högtalare då imo, eller satsa på en helt annan stärkare.

Så skriver Perra1 på component forum:

Den stora skillnaden ligger i bioljudet, samt i kraft och pondus rent generellt!

AVR300 har utvecklat bioljudet med flera kilometer i jämförelse med AVR200.

Kortfattat skulle jag vilja definiera dem som följande i jämförelse med varandra:

AVR200: bioljud 65%, Stereo (2-kanal/multikanal) 90%
AVR300: Bioljud 100%, Stereo (2-kanal/multikanal) 100%

Min jämförelse baserar jag på ett flertal högtalare, och jämförelser med integrerade förstärkaren A85 och A90 som referens för 2-kanal.

Jag skulle utan tvekan spara pengar till A300, då den också har en otroligt intressant uppbyggnad, med kvaliteér som kommer att räcka ett bra tag på receiverhimlen

Fler tips och synpunkter önskas! Gärna egna erfarenheter! Tack. :D

Postad 15 August 2004 - 18:54

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Arcam AVR200 låter oslagbart rent och fint i stereo för sitt pris. Slår alla andra recivrar jag lyssnat på för under 15.000 kr (enda motståndaren jag kan tänka mig är Denon 3805, som många hyllar. Jag har dock inte lyssnat på Denonen tyvärr.

I stereo är AVR200:an alltså mycket bra, och har samma rena, fina ljud som Arcam har i sina enklare Diva stereoförstärkare. Det enda jag saknade i den ur stereosynpunkt var råkraft. Jag gillar nämligen att spela tung musik på väldigt hög volym, något jag tycker att AVR200:an inte riktigt klarar av. Den tappar nästan all renhet och precision när man drar på rejält. Och till saken hör då att jag ändå har väldigt lättdrivna frontar, så saken bli säker bara värre om man har lite trögare skapelser.

I surround var däremot AVR200:an mycket övertygande, och det märktes att den både hade bra dekodrar samt mycket bra DAC omvandlare. Den spelade surroundljud på ett mycket engagerande och naturtroget sätt, och ihop med en aktiv subwoofer så är avsaknaden av kraft acceptabel. Däremot är menysystemet och inställningamöjligheterna ganska rejält kassa, plus att fjärren är en av de sämre på marknaden. Likaså är antalet ingångar, och typen av ingångar gansa fåliga för priset på AVR200:an, det märks tydligt att stereo kom i första hand när den bygdes.

AVR300:an har samma ljudkaraktär som AVR200:an, alltså rent, detaljrikt och med en mycket treblig ljudbild. Men här saknas ingen kraft i stereo, den går att dra på rejält med utan att den tappar allt, så som AVR200:an gör. Det är något som gör att jag helt klart skulle överväga att lägga de extra pengarna ändå.

I surround har jag inte hört 300:an, men ljudmässigt vore det väldigt kontigt om den var sämre än 200:an, den är ju förmodligen snarare snäppet bättre, vilket innebär mycket bra.

Sen ska även (inget jag har kollat själv dock) menysystemet samt inställningsmöjligheterna vara mycket bättre på 300:an, då dom nu lagt lite mer tid på att få en riktigt fullvuxen surroundreciver. Detsamma ska även gälla ingångarna på baksidan. Fjärren vet jag inte om dom förbättrat, men det skulle jag tippa på, då den första var ganska kass som sagt.

Det var vad jag hade att säga om dessa två. :D

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 15 August 2004 - 18:55.

Postad 15 August 2004 - 20:40

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Tack för Ditt svar Nerevarine.

Jag har funderat i liknande banor och det är ingen snack om att nya AVR300 är bättre än AVR200, frågan är bara om jag behöver just en AVR300.

Jag tror att jag gott klarar mig med just en AVR200 som jag kan få för 9500kr.

Har läst på avsforum att nya AVR300 har lite problem med mjukvaran, bl.a så är det något problem med att ställa in subben ( lågnivå )

Ny mjukvara lär vara på väg att åtgärda problemet!

Postad 24 August 2004 - 08:42

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Hej.

Jag fick hem min nya AVR200 igår och tror att den levereras numera med en
ny fjärrkontroll som heter CR-80 ( om jag minns rätt - är inte hemma nu )

Det ser ut att vara en fjärr som är programerbar med belysta knappar ( blå aktig sken )

I och med det så har jag lite problem att få igång Test signalen på AVR200.

Är det någon som kan komma med lite tips?

Vet inte heller varför det inte går att justera Delay tiden på bakhögtalarna?

Center står på 0 och kan ställas om till 15ms

Bakhögtalarna står på 15ms och det värdet går inte att ändra?!

Vet inte riktigt hur jag ska fördröja framhögtalarna med tanke på att jag använder 9966-ans inbyggda högtalare som Center ( se gärna mitt galleri för bild hur högtalarna är placerade )

Frontarna på stativen sticker ut lite gemfört med Center högtalaren ( har därför funderat om frontarna måste ha t.ex 1ms Delay Time då det är c.20cm som skiljer placeringen och 3ms ska motsvara 1 meter )

Lite tips? :D

Postad 24 August 2004 - 19:46

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Följande är testat utan resultat:

Har aktiverat Amp läget ( det har jag även gjort tidigare )

Trycker på Trim knappen ( inget Test tone hörs?! )

Enligt manualen ska man trycka på TST knappen för att få fram Test tonen

Har gjort även det utan att det händer något!

Jag undrar även varför man inte får orginal fjärr kontroll till AVR200 utan en CR-80 fjärr?

Borde jag inte få bägge varianter om Arcam nu tyckte att orginal fjärren var ingen bra ( bara för att säkerställa alla funktioner till recivern?! )

Dessutom så hittar jag inget under OSD där man kan aktivera eller avaktivera Center och Bakhögtalare?

Kan fortfarande inte ändra på Delay time på Bakhögtalare? De står på 15ms och går ej att ändra?

Postad 25 August 2004 - 17:46

Kalla mig Amos
  • Kalla mig Amos
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag talar inte ur egen erfarenhet, men enligt Smartson.se har Harman/Kardon AVR-5550 fått de bästa recensionerna i den prisklassen. Enligt Pricerunner kan man få den för 8500 kr ungefär.

Smartson recencerar AVR-5550

Postad 25 August 2004 - 18:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag talar inte ur egen erfarenhet, men enligt Smartson.se har Harman/Kardon AVR-5550 fått de bästa recensionerna i den prisklassen. Enligt Pricerunner kan man få den för 8500 kr ungefär.

Smartson recencerar AVR-5550

Tror inte Arcam AVR200 var med i något av de tester Smartson refererar till...i alla fall finns inte den inte omnämnd.

Arcamens styrka är i första hand musik i två kanaler. Den är musikalisk, realistisk, detaljrik och luftig till i karaktären. Till hembio finns det recivrar som låter mer och häftigare, beroende på vad man föredrar.

Mvh JB

Postad 28 August 2004 - 12:58

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Kan bara instämma att ARV200 låter väldigt bra i stereo.

Mycket ren, luftig och detaljrik musik återgivning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.