Själv har jag en Hitachi TX-100 och funderar på att köpa en greyline 0.8 gain.
Postad 02 September 2004 - 18:40
Själv har jag en Hitachi TX-100 och funderar på att köpa en greyline 0.8 gain.
Postad 03 September 2004 - 12:07
Postad 15 September 2004 - 23:11
Funderar på att köpa nya Panasonic PT AE-700 och en ramspänd duk som heter Projecta Flat Strap 16:9 160x90cm (bildyta).
Är det en lagom kombination att ha en projector som ger 1000 ANSI lumen och en duk som har gain 1,1 ? Jag kommer ha projektorn monterad ca 3,3 meter från duken och har ljust i rummet men inga problem med att mörklägga om det skulle behövas (endast ett stort fönster som ger ljuset).
Postad 15 September 2004 - 23:54
HÄR lite tips hur du själv kan räkna på dettaÄr det en lagom kombination att ha en projector som ger 1000 ANSI lumen och en duk som har gain 1,1 ?
Postad 16 September 2004 - 07:51
Om jag köper nya Panasonicen som alltså ger 1000 Lumen och har en duk på 160x90 cm (använde dina 15 kvadratfot eftersom det var så nära, vet inte hur man räknar fram kvadratfot annars). Dukens gain är 1,1. Då blir det följande uträkning:
(1000/15) x 1,1 = 73 foot Lambert
Låter ju alldeles för mycket om man jämför med 10fL på bion och 30fL i vanliga tv'n. Nackdelen blir då att svärtan på bilden blir väldigt ljus, har jag fattat det rätt då? Så om jag vill ha ner värdet får jag antingen köpa en större duk eller en duk med lägre gain, stämmer det?
Finns det nån bra tumregel för hur många foot Lambert man bör ha?
Postad 16 September 2004 - 10:08
Allt stämmer så bra såDå blir det följande uträkning:
(1000/15) x 1,1 = 73 foot Lambert
Nu antar jag att 1000 Ansi Lumen är ett "databladsvärde" och när du är klar med dina inställningar med "rätt" kontrast, ljusstyrka etc. så kommer det nog att ligga närmare 700-800 Lumen (gissning) vid normalläget och kanske runt 400-500 Lumen (en gissning till) vid halvfartläget "black-mode", "cinema-mode", "film-mode", "silent-mode", eller vad Panasonic nu kallar dem.
Detta skulle då innebära att du vid normalläget hamnar på 50-57 foot-Lambert och vid sparläget runt 28-35 foot-Lambert vilket jag tror du kommer att uppleva som alldeles för ljusstarkt i ett mörklagt rum. Höga värden är inga problem i icke mörklagda rum då du lätt bestämmer hur ljust rummet i övrigt ska vara men i mörklagda rum har du givevis inte den möjligheten.
Har du bestämt dig för exakt den bildstorlek du angav så skulle jag råda dig att ta en till på någon duk med en gain på 0.8 som jag tror skulle passa dig mycket bättre.
Haka inte upp dig på de 10-14 foot-Lambert jag uppgav då dessa är gränsvärdena för att klara en THX-certifiering vilket inte du är ute efter. Hamnar du på uppåt 20 så är det helt okej men jag skulle nog sikta in mig på kanske 16-18 någonting. Ett annat sätt är att öka bildstorleken något eftersom t ex 180x101 ger en bildyta på 19.6 kv.ft. och 200x112.5 en yta på 24.2 kv.ft. Detta i kombination med en lägre gain är nog det bästa för din del. Men vänta med allt detta tills projjen är på plats så att du kan prova dig fram till rätt storlek och duktyp innan du inhandlar dessa.Låter ju alldeles för mycket om man jämför med 10fL på bion och 30fL i vanliga tv'n. Nackdelen blir då att svärtan på bilden blir väldigt ljus, har jag fattat det rätt då? Så om jag vill ha ner värdet får jag antingen köpa en större duk eller en duk med lägre gain, stämmer det?
Postad 16 September 2004 - 10:31
Undrar dock fortfarande hur man räknar ut sin kvadratfot
Postad 16 September 2004 - 10:52
Det är enkelt: Antal tår x Skostorlek...Undrar dock fortfarande hur man räknar ut sin kvadratfot
Postad 16 September 2004 - 16:54
Multiplicera antalet kvadratmeter med 10,76 så får du antalet kvadratfotUndrar dock fortfarande hur man räknar ut sin kvadratfot
1/(0,0254*0,0254*144)=10,76
Postad 16 September 2004 - 20:16
Jag använder ecoläget som regel. Dukar med 1.1 blev alldeles för ljusa i bilden, tycker jag.
Mvh
Martin B.
Postad 20 September 2004 - 19:28
Postad 29 September 2004 - 22:03
(320/15.5)*1.1=22.7
Alltså borde en duk med gain 0,85 vara optimalt då det ger 17,54 eller?
Postad 29 September 2004 - 23:36
I ett något så när mörklagt rum räcker det utan tvekanEnligt den här recensionen av AE500 så har den 320 ANSI i low mode vilket ger:
(320/15.5)*1.1=22.7
Alltså borde en duk med gain 0,85 vara optimalt då det ger 17,54 eller?
För att försäkra mig om att du inte missuppfattat formeln; talet 15.5 ovan skall alltså motsvara din bildyta i kvadratfot. Har du verkligen exakt samma bildyta som AirwaveJocke? Om inte, måste du ersätta 15.5 med din egen bildyta.
Postad 30 September 2004 - 12:33
Nej, jag har ingen duk alls, ingen projektor heller. Men den största duken jag får plats med utan att skymma mina högtalare är ungefär i den storleken.Hejsan
I ett något så när mörklagt rum räcker det utan tvekanEnligt den här recensionen av AE500 så har den 320 ANSI i low mode vilket ger:
(320/15.5)*1.1=22.7
Alltså borde en duk med gain 0,85 vara optimalt då det ger 17,54 eller?Själv håller jag mig kring 10 foot-Lambert vilket passar mig utmärkt då den ökade svärtan gör bilden mer levande (några screen-shot i mitt galleri kanske ger ett hum om vad just värdet 10 innebär).
För att försäkra mig om att du inte missuppfattat formeln; talet 15.5 ovan skall alltså motsvara din bildyta i kvadratfot. Har du verkligen exakt samma bildyta som AirwaveJocke? Om inte, måste du ersätta 15.5 med din egen bildyta.
Ny beräkning (320/16,8784)*0,85=16,1
Postad 01 October 2004 - 08:33
Mvh
The Reaper
Postad 01 October 2004 - 10:35
För ett icke mörklagt rum så kan det vara bra att känna till att en vanlig CRT-tv ligger på ett värde någonstans kring 30-35 ft.L vilket kanske kan ge en fingervisning.
Ju högre gain desto smalare blir tittvinkeln, dvs. den "tårtbit" som tittarna måste sitta inom för att uppleva en något så när lika ljusstark bild. Har duken en gain på 1.0 så spelar det ingen roll (nästan) vart du sitter i rummet. En hög gain begränsar alltså hur många som kan sitta i bredd och titta.Spelar gainen ingen roll så länge man håller sig på samma foot-lambert?

Små färgskiftningar kan också uppstå eftersom rött, grönt, och blått reflekteras lite olika i en duk med hög gain. Beroende på vart du sitter så kan bilden upplevas lite olika vad gäller färger.

Även för dig som sitter i mitten så kan bilden upplevas som mer ljusstark i mitten medan ljusstyrkan avtar utåt kanterna.

-----------------------
Nu kanske detta låter värre än vad det är men så länge du håller dig under 1.6 ungefär så skulle jag inte vara orolig alls. THX rekommenderar faktiskt en gain på mellan 1.3 och 1.6 och inte 1.0 som många tror.
Postad 01 October 2004 - 10:40
Postad 01 October 2004 - 11:42
Förstärkningsfaktorn (gain) är ingenting som någon har hittat på utan alla typer av material har en viss faktor och därmed jämt. Det gäller bara att hitta den faktor som bäst passar just dina behov. En hög faktor vinklar ljuset mindre och tittaren upplever alltså en ljusare bild vilket är en fördel om projektorn är ljussvag eller om rummet inte är mörklagt. Samtidigt så kan en väldigt hög faktor (kanske 2 och uppåt) påverka bilden på det sätt som jag tidigare visade. Naturligtvis inte så dramatiskt som på bilderna men ändock lite åt det hållet. En faktor mindre än 1.0 t.ex. en grå duk på 0.85 påverkar inte tittvinkeln negativt, snarare tvärtom. Det är dock inte därför man använder en grå duk utan det är för att förbättra svärtan något eftersom LCD- och DLP-projektorer inte kan släcka vissa pixlar om svart skall visas. Den grå ytan gör då att det ströljus som panelen släpper igenom syns mindre.Varför finns gain då? Vad är det för fördelar med det? Tänker då mest på gain under 1 som påverkar tittvinkeln negativt.
Postad 01 October 2004 - 11:45
Mvh
The Reaper
Edit: Tomas_D700 var snabbare
Redigerat av Unregisteredf998178d, 01 October 2004 - 14:28.
Postad 01 October 2004 - 14:51
Det beror ju på hur stor bild som ska projiceras samt på hur ljusstark din projektor är. Personligen skulle jag se till att jag hamnade på en så låg gain som möjligt. Helst mellan 0.8 och 1.1 med 1.6 som absolut maximum. Du ska naturligtvis se till att få en gain som upfyller dina behov, inte minaMen vad anser du annars Tomas om vilken gain man ska välja till ett rum som förvisso är mörklagt men med vita väggar = ambient light.
Mvh
The Reaper
Edit: Tomas_D700 var snabbare
Postad 01 October 2004 - 15:11
Det beror ju på hur stor bild som ska projiceras samt på hur ljusstark din projektor är. Personligen skulle jag se till att jag hamnade på en så låg gain som möjligt. Helst mellan 0.8 och 1.1 med 1.6 som absolut maximum. Du ska naturligtvis se till att få en gain som upfyller dina behov, inte mina
Självklart men rent vetenskapligt och fakta mässigt så borde det finnas information om hur olika gains påverkar bilden i olika miljöer. En låg gain duk hjälper ju även en bra projektor med svärtan om det är så att miljön inte optimal(rummet är inte totalt befriat från ljusreflektioner = duken ej totalt "mörklagd"). Det svåra är ju att kunna låna hem olika dukar och testa sig fram i hemmiljö så därför vill man ju kunna få lite fakta angående gains och sådant och hur det påverkar bilden i olika ljusförhållanden.
Mvh
The Reaper
Postad 01 October 2004 - 15:47
Tyvärr, mycket mer fakta än så här är svårt att ge eftersom alltför många parametrar som spelar in är okända. Hur mycket ströljus finns det i rummet, hur faller detta ljus i förhållande till väggarna och duken, hur mycket reflekterar väggarna och taket dvs. är de blanka eller matta, hur långt från väggar och tak sitter duken, hur hög kontrast lämnar projektorn när alla inställningar är klara, hur många Lumens lämnar projektorn när alla inställningar är klara, hur stor bild skall projiceras, hur många skall kunna sitta bredvid varandra och titta och på vilket avstånd från duken, hur många foot-Lambert är perfekt för just dig etc. etc.Det svåra är ju att kunna låna hem olika dukar och testa sig fram i hemmiljö så därför vill man ju kunna få lite fakta angående gains och sådant och hur det påverkar bilden i olika ljusförhållanden.
Allt detta och mycket därtill avgör ju slutresultatet. Att då direkt lägga fram fakta som gör att du kan välja korrekt gain samtidigt som en mängd andra parametrar fortfarande är okända går helt enkelt inte.
Alltså måste man göra flera antaganden och baserat på dessa räkna ut ungefär vilken gain som skulle kunna vara lämplig. Sedan återstår ju bara att antingen chansa och hoppas att det blir bra, eller så får man låna hem några olika dukar och prova. Kan man inte låna hem dukar så återstår att e-handla två eller tre dukar och helt enkelt returnera de som inte passar inom två veckor.
Postad 18 October 2004 - 22:49
Är det någon som kan ge mig svaren på nedanstående så skulle det underlätta mitt dukköp.
1. Vad har Tupplur för Gainvärde?(Eller vad tupplur skulle motsvara i gain)
2. Ljusgråa dukar. Är de mörkare eller ljusare än en tupplur.
Skall ha tag i en bra billig duk till min Z2 och har funderat på lumascreen eller AView Duk 200 x 200 Matt vit, Gain: 1,1 från komplett.
Tycker nämligen att bilden(färgerna) på min tupplur är lite dassig och det vita är långt ifrån vitt.
Postad 08 January 2005 - 15:18
Postad 08 January 2005 - 17:26
Dette er det enkleste i verden å fikse. Et gråfilter foran linsen som demper lyset er rimelig å kjøpe og enkelt å montere. F.eks et ND2 eller ND4 filter passer nok bra til de fleste.
Ang. foot-lamberts så kjører jeg selv en Epson TW-100H prosjektor oppgitt til 700 ANSI lumens på en 290cm bred 16:9 duk med gain 1.0. Om prosjektoren virkelig gir 700 AL betyr dette 13.75 foot-lamberts. Antageligvis ligger det noe lavere, kanskje ned mot 10. Dette er IMHO perfekt i et mørklagt rom. En såpass lav lav verdi gjør også at prosjektorens (i forhold til nye modeller) relativt dårlige sortnivå (kontrast 800:1) absolutt ikke oppleves som et problem.
Jeg kjørte den før på en 180cm bred duk med gain 1.1. Etter samme beregning ga det 39 foot-lambert noe som førte til at alt det sorte så svært lysegrått ut i forhold til dukens sorte ramme. Dessverre måtte jeg ha såpass med lys siden rommet ikke var spesiellt godt mørklagt. Det så greit ut med litt lys i rommet men med en gang det ble mørkt ute var det ikke mye å skryte av...
For de med lyssterk prosjektor og som ikke har "cinema black" modus eller lignende som demper lysstyrken, samt ikke har helt mørklagt rom kan et filter som settes på når det er mørkt i rommet og taes av når det er lyst være en grei løsning.
Postad 09 January 2005 - 01:56
EDIT: har hittat ett Hoya Filter Nd4 Hmc 49mm som jag tror passar utmärkt, billig var den oxå så jag testar =)
Redigerat av Unregistered8147b14e, 09 January 2005 - 02:06.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?