Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hfls 1 ala golvmodell

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2004 - 20:26

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Efter många och minst sagt låånga timmar fyllda med svett, glädje och tårar är jag äntligen klar med mina HFLS 1or "ala golvmodell". Högtalarna har fått lämna det tråkiga garaget, flyttat in i värmen och står nu och spelar för fulla muggar!

Jag hade nu tänkt återge lite intryck om hur det låter och lite allmänt om bygget (...och hoppas få lite backup av Joakim som fick vara med på invigningen :( ) Så ja vi sätter väl igång då.

Ett heelt fel möblerat rum, högtalarna ståendes 2-3 meter från bakväggen och helt oinspelade element. "Nu får vi inte ha höga förväntningar" sade vi och flög ner i soffan. ...Vilket det visade sig att vi inte fick ha, lite skrap från en diskant var väl det som kom :( :) (Antar att det var så vi såg ut? )

Hur som helst, efter att hållit tummarna ett tag öppnade vi på och såg att Christopher(jag) varit lite slarvig med högtalarkabeln (lött nu dock, kan ju inte hinna med allt ) Allt ordnat och tillbaka i soffan med ännu lägre förväntningar...

... Men denna gång misstog vi oss, OJ så det spelade. Efter 10 sekunder med Norah Jones satt vi med hakan i golvet. Ljudbilden och dess 3d upplevelsen var helt otrolig. Det finns inte ett ända vasst S i diskanten som ändå var väldigt närvarande och detaljerad. Ska man hitta något att klaga på skulle det kunna vara basen som var lite tam, men med 2-3 meter från bakväggen och oinspelade element kan det ju inte bli annat än bättre :P .

Tänkte fatta mig rätt kort ang ljudet så jag sätter punkt här och lovar att fixa en liten recension senare då allt är inspelat och så!

Har ni frågor om bygget kan ni göra det i "gör det själv" -tråden, frågor om ljudet och bara allmänt så passar det väl här (OM det nu finns några :lol: )

Edit: Ni får ursäkta min dåliga svenska som jag inte orkar rätta :D

Redigerat av Christopher, 30 December 2004 - 20:29.

Postad 31 December 2004 - 02:32

Dibblier
  • Dibblier
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Alltid trevligt att se personer bli nöjda med det dom byggt, skulle vara trevligt med några bilder. Angående basen så kommer den nog släppa då du spelat in dem och placerat dem rätt. Har mina HFLS-1 ungefär 50-60cm ut från väggen och jag tycker inte att basen är tam på något sätt.

Har du någon möjlighet att jämföra hur din version låter jämfört med ett par vanliga HFLS-1, skulle vara intressant att höra.

Postad 31 December 2004 - 11:58

Unregisteredfc22b3c7
  • Unregisteredfc22b3c7
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Har själv funderat på att bygga ett par HFLS1 men undrar om man kan driva den med så lite som en HK 230?
Hur spelar högtalaren hårdrock och eurodance,trance?

Postad 31 December 2004 - 15:12

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
hfls1 är inte den ultimata hårdrock dunka dunka högtalaren, den har en känslighet på ca 82db, ock kräver mycket effekt för att spela ut allt vad den kan.

Postad 02 January 2005 - 12:55

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Avr-230 kan nog bli i det klenaste laget, dock är det lite av en smaksak.

Citerar Pac från ett annat forum :blink:
"Det handlar mer om kraftaggregatets konstruktion och impedansen i drivsteget än hur de specar den kontinuerliga uteffekten."

Som jag förstod det hade det spelat HFLS-1orna med en Edison förstärkare(rör) med 2*19 watt och det lätt kalas enligt många :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.