Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

komplett anläggning - 60års present

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 February 2005 - 14:14

woden
  • woden
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har fått i uppgift att sätta samman en anläggning till min far som snart fyller 60 år. Den skall stå i ett relativt stort vardagsrum och den bör bestå av,

-Stereoförstärkare med radiodel, alternativt separat förstärkare och radiodel
-Cd-spelare
-Högtalare
-Skivspelare (denna kommer dock inte att användas ofta)

Högtalarna får gärna vara av någon lite smalare/elegantare modell och det viktigaste är att det "låter bra" inte att det ska vara något enormt tryck.

Priset då, inte över 10.000:-

Jag har själv funderat på tex Harman Kardons HK-3480 och deras HD-755 CD,
men detta kan bli lite väl mycket i pris med tanke på att högtalare, LP ska med.
Men som sagt, jag tror nog att det finns personer här som har större insikt i detta ämne än mig själv och vore oerhört tacksam för tips och hjälp!

Så kan jag göra min far glad på sin 60-års dag och ge honom en njutningsfull pension så småningom!

Tack på förhand,
Lars

Postad 14 February 2005 - 14:33

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Handla allt på Fyndbörsen så kan du få en fin paketrabatt av Olle. Jag satte ihop följande paket till dig:

Reciever: Yamaha RX-496RDS 2450:- Mkt prisvärd, bra ljud för pengarna.
CD-spelare: Yamaha CDX-596 2265:- Bästa CD-spelaren under 4000:-
Skivspelare: Lenco L3807 2500:- Hög kvalitet, byggd som en stridsvagn.
Högtalare: Audio Pro Focus SA-5 2569:- Topptestad, smidig design.

Summa: 9784:- plus några hundra i frakt, men begär en offert innan du lägger ordern så får du säkert 5% rabatt. Eller gratis kablar.

Lycka till!

Redigerat av Audiovector, 14 February 2005 - 14:34.

Postad 14 February 2005 - 14:35

Unregistered6dda665b
  • Unregistered6dda665b
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Usch va svårt att handla till andra....men skoj ;) :lol:

Inte lite "krav"du ställer heller ;) .

Stärkare som klarar av skivspelare kryllar det inte av direkt....

Personligen hade jag nog gått på dessa grejorna...

Stärkare, CD-spelare, högtalare....

http://www.hifiklubb...040.htm?id=4691

Skivspelare....

http://www.hifiklubb...are.htm?id=1059

Tuner....

http://www.hifiklubb...ner.htm?id=3183

RIAAstärkare....

http://www.hifiklubb...are.htm?id=1223

Cambridges grejor har fått bra kritik lite överallt och anses ju vara
bra ljud för pengarna. Högtalarna är inte mer än 18cm. breda så dom
får väl anses vara rätt "smala/eleganta".

Priset på allt slutar strax under 9700Sek och det, får man väl säga,
är prisvärt.

Det finns en uppsjö med "färdiga" system hos många handlare. Dock
så finns det inte alltid med på deras hemsidor. Besök så många du kan
och begär in lite priser.

Lycka till med jakten..

PS. Glöm inte att du måste ha lite kablage också. Kostar några
hundralappar till B)

Postad 14 February 2005 - 14:38

woden
  • woden
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Inte dåligt! redan har jag fått svar!
Det tackar jag verkligen för, blir ut o surfa lite o kolla på era förslag och även som Audiovector sa begära någon offert!
Och just det, gäller ju att inte glömma kablarna, det kan man ju inte snåla på så bäst att undanvara lite till dom också!

Tack igen, jag är säker på att min far kommer få en trevlig födelsedag ;)

Redigerat av woden, 14 February 2005 - 14:39.

Postad 14 February 2005 - 14:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Kung Luddes tips är också bra förutom skivspelaren som är en katastrof. Yamaha-recievern i mitt paket har inbyggt RIAA-steg förresten.

Postad 14 February 2005 - 15:12

jsundberg
  • jsundberg
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Skivspelartips om du vill ha riktig hifi till budgetpris: Pro-Ject Debut II, finns för drygt 2000:- utan inbyggd RIAA och knappt 3k med. http://www.hifi-punkten.se har. Mycket bättre än så blir det inte för det priset.

Postad 14 February 2005 - 15:18

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Skivspelartips om du vill ha riktig hifi till budgetpris: Pro-Ject Debut II, finns för drygt 2000:- utan inbyggd RIAA och knappt 3k med. http://www.hifi-punkten.se har. Mycket bättre än så blir det inte för det priset.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra tips. Jag kör med Pro-Ject RPM4 själv (4600:-) och är supernöjd. Byt ut Lencon i mitt paket mot Pro-Ject Debut II utan RIAA för 2350:- så sparar du 150:- och får förmodligen bättre ljud.

Postad 14 February 2005 - 15:20

Nightranger
  • Nightranger
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Måste avråda från att köpa HD755, jag har en HD750 (samma spelare fast annan färg) och den är allt annat än bra! Ljudet är långt ifrån bra & mekaniken låter som fan när man spelar!

Postad 14 February 2005 - 15:30

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Måste avråda från att köpa HD755, jag har en HD750 (samma spelare fast annan färg) och den är allt annat än bra! Ljudet är långt ifrån bra & mekaniken låter som fan när man spelar!

<{POST_SNAPBACK}>

Vi fortsätter lite OT eftersom vi pratar CD-spelare i förstärkarforumet. Ber om ursäkt för detta...

Ja, HK CD750:an fick dåliga resultat i HIFI & Musik dessutom. De gillade Yamaha CDX-596 mycket mer, den kom fyra i ett stortest. Den var prisvärd för 3000:- ansåg de. Vann gjorde några dyra modeller från Arcam och Rotel för 6000:-, NAD C541 kom på tredje plats men den låg på 4300:-. Numera finns NAD C542 för 4000:- men den ryms inte i din budget, tyvärr.

Jag har haft 596:an hemma för provlyssning hos mig, och den lät som en betydligt dyrare spelare än 3000:-.

Postad 14 February 2005 - 15:38

Nightranger
  • Nightranger
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Det här skulle jag ha köpt:

Förstärkare: H/K-675 4000:-
CD-spelare: Marantz CD5400 3000:-
Högtalare:Infinity Primus 250 3000:-

Redigerat av Nightranger, 14 February 2005 - 15:38.

Postad 14 February 2005 - 15:40

woden
  • woden
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Okej, lutar lite åt Yamaha då, jag själv har kört på det i några olika uppsättningar och varit nöjd, både stereo och hemmabio. Speciellt CD-n låter ju som ett bra köp.

Är riktigt sugen på att lägga med ett par AudioPro Black Diamond V.2, men det kommer inte gå ihop sig. Dom var väldigt snygga, å andra sidan är kanske inte "snyggheten" det man ska gå efter ;)
Ska ta mig en sväng ut o lyssna lite också och kolla på lite saker live.

Yamahan har ju också inbyggt RIAA-steg, kanske inte top-of-the-line, men vad skivspelaren ska nyttjas till är ju några gamla skivor från när far o mor var unga, så krutet ska nog läggas på de andra delarna i huvudsak!

Postad 14 February 2005 - 15:47

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Det här skulle jag ha köpt:

Förstärkare: H/K-675 4000:-
CD-spelare: Marantz CD5400 3000:-
Högtalare:Infinity Primus 250 3000:-

<{POST_SNAPBACK}>

Du glömde skivspelare...

Postad 14 February 2005 - 17:29

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Lite kommentarer:
Är verkligen Yamaha nått att ha? (inget belägg, bara nyfiken) inte det första jag tänker på vär det gäller välljud.

köp vinylspelare med separat RIAA, köper du spelare från pro-ject så får du bra pickup till så med ett inbyggt (i spelare eller reciever) så riskerar du att inte kunna utnyttja dess potential då dessa ofta är av diskutabel kvalité.

Med lättdrivna högtalare så räcker 2x35W från cambrige långt

Postad 14 February 2005 - 18:34

Nightranger
  • Nightranger
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Om skivspelaren inte är tänkt att användas särskilt ofta skulle iaf jag ha försökt att hitta en bra begagnad för en billig peng.

Postad 14 February 2005 - 18:53

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
detta skulle jag kolla närmare på...

CAMBRIDGE Azur 540A Förstärkare 2998:-
CAMBRIDGE Azur 340C CD-spelare 2198:-
DENON DP-29F Skivspelare 1498:-
Infinity Primus 250 Högtalare 2795:-

9489:- då får man även över lite pengar till kablar och sånt....

/ Joakim

Postad 14 February 2005 - 19:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Skivspelare: Rega planar 2, (har utsetts bäst i test i sin prisklass hur många gånger som helst) men kostar 3500:- paketet går överbudget med denna.

Går inte att få till bra CD spelare Högtalare och Förstärkare av kvarvarande medel utan att leva upp till den prestandan som Regan levererar.
Dessutom nåt som inte syns i budgeten är kablarna signal/högtalare som är minst lika viktiga. (skivspelaren har dock inbyggd signal kabel)

Postad 14 February 2005 - 19:27

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Lite kommentarer:
Är verkligen Yamaha nått att ha? (inget belägg, bara nyfiken) inte det första jag tänker på vär det gäller välljud.

köp vinylspelare med separat RIAA, köper du spelare från pro-ject så får du bra pickup till så med ett inbyggt (i spelare eller reciever) så riskerar du att inte kunna utnyttja dess potential då dessa ofta är av diskutabel kvalité.

Med lättdrivna högtalare så räcker 2x35W från cambrige långt

<{POST_SNAPBACK}>

Yamahas 2-kanalare låter bra för pengarna, måste säga att den svenska generalagenten är generösa och håller låga priser. Utomlands kostar Yamaha mycket mer.

Postad 14 February 2005 - 19:32

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Cambridge som CD och Förstärkare håller jag med om. Vet ingenting om skivspelare (är inte så gammal förstås) och Infinity Primus låter också vara en bra födelsesdagspresent - men det skulle också vara bra om du kan hitta pengar till Dynaudio Audience 42 eller 52 ;)

Postad 14 February 2005 - 22:20

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Hur HIFI är han?

Har en svärfar som lyssnar mkt på jazz och jag är själv i bana att göra samma sak för honom, han är dock väldigt mån om att det ser "stylish" ut i vardagsrummet.
En kompromiss alltså mellan utseende och prestanda.

Hade tänkt bygga kring NAD (320BEE förstärkare m matchande CD, ev. FM-radio och RIAA-slutsteg).

Har börjat lura på om inte en anläggning motsvarande Denons D-M31 (kompakthistoria, tydligen väldigt välljudande enl. kritikerna) kommer göra jobbet minst lika bra (stil + välljud) som en anläggning med mer potential.

Bara en tanke då jag själv gått och lurat på samma problemställning.

Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 14 February 2005 - 22:21.

Postad 14 February 2005 - 22:31

dave_götet
  • dave_götet
  • Lärjunge

• 377 inlägg
  • 0
Måste säga att jag blev impad av Denons lilla D-M31.
Var å hjälpte ex-flickvännen att köpa stereo och det blev en sådan med Dali Concept 1.
4700:- gick det på. Mycket för pengarna och som sagt jag blev imponerad av vad Denon och Dali presterade tillsammans.

Postad 14 February 2005 - 22:39

woden
  • woden
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

En vinylspelare från pro-ject låter som ett vettigt alternativ, det skulle kunna gå bra med en Yamaha-stärkare, då skulle man senare om man vill kunna komplettera med ett externt RIAA-steg om man vill få ut lite mera.

detta  skulle jag kolla närmare på...
CAMBRIDGE Azur 540A Förstärkare 2998:-
CAMBRIDGE Azur 340C CD-spelare 2198:-
DENON DP-29F Skivspelare            1498:-
Infinity Primus 250 Högtalare          2795:-

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, desvärre verkar det som om Denon-spelaren inte är så bra, däremot verkar ju Primus 250 vara ett bra köp!

Skivspelare: Rega planar 2, (har utsetts bäst i test i sin prisklass hur många gånger som helst) men kostar 3500:- paketet går överbudget med denna.

<{POST_SNAPBACK}>

Den skulle säkert vara väldigt bra, men som du säger, över budget. Visst ett alternativ skulle vara att köpa begagnat, men då skivspelaren kommer att användas ytterst sporadiskt och det förmodligen är cd:n som kommer gå, så tycker jag att en spelare från pro-ject låter bra!

Cambridge som CD och Förstärkare håller jag med om. Vet ingenting om skivspelare (är inte så gammal förstås) och Infinity Primus låter också vara en bra födelsesdagspresent - men det skulle också vara bra om du kan hitta pengar till Dynaudio Audience 42 eller 52 ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, visst vore det bra om jag kunde hitta pengar till dom högtalarna, desvärre ser det jäkligt mörkt ut för det ;) Men du kanske vill sponsra lite? Jag kan skriva med ditt namn på grattiskortet B)

Hursomhelst, Yamaha-cd:n låter som ett väldigt bra köp och även Primus 250:orna, om någon kan komma med ett par högtalare i samma prisklass som slår dom så är ni mer än välkomna att meddela mig detta!

Och, sorry om det blir lite OT, jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden då det är en härlig blandning med roliga saker som ska införskaffas!

Tack igen för alla era tips o råd!
/Lars

Postad 14 February 2005 - 22:55

woden
  • woden
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Fasiken, man hinner ju knappt med att svara! Är verkligen glad över alla hjälpsamma människor som tar sig tid!

Hur HIFI är han?

Har en svärfar som lyssnar mkt på jazz och jag är själv i bana att göra samma sak för honom, han är dock väldigt mån om att det ser "stylish" ut i vardagsrummet.
En kompromiss alltså mellan utseende och prestanda.

Hade tänkt bygga kring NAD (320BEE förstärkare m matchande CD, ev. FM-radio och RIAA-slutsteg).

Har börjat lura på om inte en anläggning motsvarande Denons D-M31 (kompakthistoria, tydligen väldigt välljudande enl. kritikerna) kommer göra jobbet minst lika bra (stil + välljud) som en anläggning med mer potential.

Bara en tanke då jag själv gått och lurat på samma problemställning.

<{POST_SNAPBACK}>

Min far är inte speciellt HIFI, Sven Ingvars motsvarande och i viss mån klassisk musik är nog vad som gäller. Men även om han inte är den största HIFI-"gubben" så vore det roligt att överaska honom med något riktigt bra! Min mor ska även lyssna och hon är nog iafl snäppet kräsnare.

Men precis som du säger, det är ju kompromissen mellan utseende och prestanda också. För min far spelar nog utseendet mindre roll, min mor kan nog vara petigare dock. Men vad jag sett hittils så tycker jag inte det är något som inte kunnat platsa. Det är inte direkt stora plastburkar med blinkande lampor vi pratat om här, då kanske situationen varit lite annorlunda ;)

Denons D-M31 som du och dave_götet pratade om såg intressant ut. Det blir dock en lite annan sak en de separata stärkare och cd-spelare vi pratat om innan. Den är dock väldigt snygg och man skulle kunna investera i en bättre vinyl-spelare i sådant fall. Frågan är dock vad den orkar driva för högtalare, det är som sagt ett hyffsat stort och öppet vardagsrum den ska stå i!

Postad 15 February 2005 - 21:49

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
woden, hittade en recension på Denon DM-31, jag blev faktiskt riktigt sugen själv! Illa när man börjar fundera på om man inte har ett rum över att ställa en dylik i :)

hififorum.nu

Postad 16 February 2005 - 15:16

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Cambridge Azur 340-paketet (Stärkare+cd 3500 kr på Hifi-Klubben) ihop med Dynavoice M65 fick mycket gott omdöme av Hifi&Musik i november. Kommande Dynavoice M85 verkar ännu mer intressant.

Postad 18 February 2005 - 18:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag skulle gå på något som är erkännt bra i stereo och då får det bli Marantz igen.

För att göra rätt prioriteringar skulle jag välja Receivern SR4320 som har inbyggd radiodel och 2 X 80W att spela med. En finess som är speciellt härlig på den här receivern är att man kan använda en extern surroundreceiver och koppla den "igenom" stereodelen, vilket kan vara användbart.
Radiodelen är också en sak som Marantz är erkännt bra på.

Pris: 3000,-

Sedan skulle jag välja den rosade CD-spelaren Marantz CD 5400 som är referens lite här och där, den ska tydligen tampas med betydligt dyrare produkter.

Pris: 2000,-

Sedan skulle jag leta upp ett par Infinity Primus 360 och en skivspelare till det.

Alternativt, och för egen del, skulle jag välja att handla ett par Högtalare som heter Wharfedale Emerald 97 då dessa är mycket allround med bra finish i äkta träfanér, till ett ruskigt lågt pris sett till vad man får. De brukar gå på runt 4000,- och jämförs med mer än dubbelt så dyra högtalare.
Till detta skulle jag ta första bästa plättlägg och kablar för det som jag lyckas pruta ned och det som blir över.

Det gäller att hitta alla delarna på samma ställe bara, men det tror jag inte ska vara några problem. Sedan är det bara att pruta ihop hela systemet för en jämn 10:a eller strax under. Men det blir ett fint system, allra helst med tanke på spenderad 10:a

Tror jag iaf...

Postad 18 February 2005 - 18:54

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Hejsan.

Jag skulle gå på något som är erkännt bra i stereo och då får det bli Marantz igen.

För att göra rätt prioriteringar skulle jag välja Receivern SR4320 som har inbyggd radiodel och 2 X 80W att spela med. En finess som är speciellt härlig på den här receivern är att man kan använda en extern surroundreceiver och koppla den "igenom" stereodelen, vilket kan vara användbart.
Radiodelen är också en sak som Marantz är erkännt bra på.

Pris: 3000,-

Sedan skulle jag välja den rosade CD-spelaren Marantz CD 5400 som är referens lite här och där, den ska tydligen tampas med betydligt dyrare produkter.

Pris: 2000,-

Ett suveränt tips! SR4320 har phono-ingång OCH pre-out/main in. Samt ett varmare ljud än Yamaha. Hittar du den för 3000:- och CD5400 för 2000:- är det bara att slå till.

Postad 25 February 2005 - 10:10

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Hur går det med inköpen?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.