Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panelgardin eller liknande?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 februari 2005 - 16:25

forshell
  • forshell
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjo

har en vägg i min lägenhet, som råkar ha en dörröppning in till matrummet längst på vänster sida.

Istället för och bygga för hela väggen, massa jobb och så är det hyresrätt också, vill inte göra för mycket påverkan, så tänkte jag sätta upp nån slags panelgardin eller något.

Väggen är ca 3 meter bred inkl dörröppningen som jag då vill gömma..

Vet ni något ställe som säljer panelgardiner av liknande eller bättre typ som Ikea har...
Ikea Anno Felicia

Vore tacksam för hjälp.

Postad 16 februari 2005 - 16:35

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Var bor du? I tygriket kring Borås, Kinna osv finns ett flertal ställen med liknande paneler. Fast snyggare och billigare :)

Postad 16 februari 2005 - 16:39

forshell
  • forshell
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Var bor du? I tygriket kring Borås, Kinna osv finns ett flertal ställen med liknande paneler. Fast snyggare och billigare :)

<{POST_SNAPBACK}>

bor ju i sthlm så klart, och ganska dåligt med tid, så svårt och springa runt i alla butiker...

Postad 16 februari 2005 - 17:29

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Jo jag vet. Jag sprang själv runt i Stockholm strax innan jul och letade efter panelgardiner. Hittade dock inget som matchade utbudet kring Kinna :)

Men det finns väl lite här och där, testa Åhlens iaf, de kan ha en del bra i gardinväg ibland.

Postad 16 februari 2005 - 21:30

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske men den gardin du refererar till skärmar ju inte av ljuset. Ville du ha det så eller vill du inte hellre ha en gardin som eliminerar ljuset helt...??

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 16 februari 2005 - 21:31.

Postad 21 februari 2005 - 08:21

Unregistered07fd9b7c
  • Unregistered07fd9b7c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Själv ska jag sätta upp ett skynke bakom soffan för att dämpa lite eko.
(Nån gång när mitt rum blir klart)
Då kommer jag att använda:
Postad bild
med en mitt hållare:
Postad bild
Sedan hade jag tänkt mig att använda ett grovt manchester tyg som skynke med metall öljetter.
Postad bild
Dels för att det kommer att passa soffan jag ska ha dels för att jag tror att det absorberar eko ljud ganska bra.

Mvh P-A

Postad 14 maj 2005 - 17:24

MJV
  • MJV
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej forshell mm. på denna tråd. :(

Kan jag vara fräck nog att ta upp din gamla tråd om panellösningar mm. ?

Varför inte en vanlig svart gardin istället forshell? Vi har diskuterat det lite i en annan tråd. Jag citerar:

En annan stor bov i dramat secondary reflections är taket särskilt vid takhängd projektor. Tittar man upp i taket vid en ljus scen ser man det ganska tydligt.

Med min tidigare projector (en infocus LS110) var jag lite inne på att bygga en liten "extra tub" framför objektovet för att dämpa de reflektioner som sker inne i linshuset. Dett är givetvis lite vanskligt för man vill inte på något sätt utsätta projen för sakern som kan höja tempertatur och liknande på optik men jag hoppas inte att en liten tratt skulle skadat. Är ju i så fall en enkel lösning som kan göras nästan osynlig.
Gör man tuben så att den kanske sticker ut 1-2 decimeter från objektovet precis så att bilden kan passera genom "slutet" av tunneln tycker jag att det borde dämpa det ljus som sker genom refeltioner innen i objektivet. Sedan klär man insidan av tuben med typ svart sammet eller annat ljus"absorberande" material ("energi kan inte skapas eller förstöras bara omvandlas i olika former" - således borde ströljuset mot svart sammet bilda värme tycker jag - frågan är hur mycket värme - lite därför jag fundera på det där med värmen ovan)

Däremot så är det ju svårt att komma ifrån de reflektioner som sker från duk - till bakvägg (sidovägg och tak) - tillbaka på duk. Där krävs det nog någon form av sammetsgardin, biodrapes eller rullgardin för att tillfälligt mörka ner väggarna när man kikar på bia'n.

Köp en svart soffa (eller svart överdrag, alt fyll soffan med svartklädda kompisar) och en mörk duk till soffbordet och man borde ha höjt känslan ett antal snäpp i alla fall.

Taket är det trickiga då man skulle behöva en duk med styrningar som dessutom blir VÄLDIGT lång för att täcka området av "ljusvägen" (lightpath). Samtidigt vill man ju har "knoppen" för att rulla ner duken hängandes ner för väggen men visst går det om man har tid och ork samt kan leva med lite fiskelinor eller annan form av styrning av duken i taket.
Tänker mig en rulle duk på ena sidan rummet - fiskelinor hängandes tvärs över taket för att duken skall vila på dessa. På andra sidan rummet monterar man en tom rulle högre upp än den där duken ligger (för att int duken skall "fastna" i fikslinorna när man drar ut den. Sen får man ha ett långt snöre som man rullar ut duken med och någon form av mekansim att rulla tillbaka duken med då.

Det trevligaste hade ju varit att fälla in ett "innertak" av svart sammet som man kunde rulla ut motoriserat med ett knapptryck (typ fäll in det i väggen så att det glider ut från en springa i väggen och glider längs långsidorna i infällda springor med vita "täcklister" som flexar upp när duken dras ut över taket. När den sedan dras tillbaka flexar de vita listerna tillbaka och taket ser homogent ut igen
Kulskruvar längs hela taket infällda i väggen m.a.o. - billigt och enkelt NEJ - snyggt - JA

Ingen lägg nöt att knäcka och dessutom få det snyggt men mata på med ideer bara
Funderar på om man skall ta o flytta detta till duktråden kanske - känns inte som det hör hemma här.

(alla tester görs på egen risk)

Det här inlägget har ändrats av bigbadboogie Idag, 13:48

--------------------

Mvh
Boogieman

Nu börjar det likna något...

Har spånat i de där banorna själv, så nu blir jag riktigt intresserad.
Tror iofs att det hör hemma under "möbler & inredning" om man ska vara petig,
men "moddarna" får väl flytta oss om det blir OT-oliiiidligt, eller hur? 

Jag kommer i mitt nybygge att försöka få tillstånd av bättre hälften att sätta upp
en rullgardin på ömse sidor om duken som maskar det av dukväggen som syns.
Likadant på de två första metrarna av sidoväggarna närmast duken och dessutom
en bred rackare bakom "mittemot-duken-soffan". Fem rullgardiner totalt alltså.
(Förutom mörkläggningsgardiner i de fyra fönstrena då, men det är ju något annat.)

På så vis är man hemma med secondary reflections från sidoväggar och bakvägg.
(Och det är bara DUKEN som inte är svart, eller mörkbruna som mina möbler är,
på dukväggen)
Det bör lösa alla reflektionsproblem man kan få (inom rimliga gränser) utom taket.

Jag har varit inne på allt möjligt för att lösa takreflektionerna.
En variant är att hänga upp en sådan där markisställning som går "rakt ut" med
svart tyg, som man kör ut från dukhållet och fram till projen, vet dock inte om
det går att reda ut ekonomiskt. Det borde annars att få till ganska diskret.
Poängen är ju att det ska gå att "trolla" mellan ett ljust vardagsrum och kolsvart bio.

Fiskelinor tror jag inte på, men en lösning jag har grunnat på innafattade wirar
som drar ut en svart tab-tension-liknande gardinlösning längs med taket.
(Mamma kan sy bra om det skulle behövas.)
Har tyvärr inte fått det gensvar jag hade önskat mig från frugan angående wirar
som ligger spända tvärs över taket. Tror dock att det skulle fungera bra.
Jag ska ju ändå sätta upp nytt innertak, så jag har en 75mm att lalla på för rullar & sånt.
Det skulle gå att maskera wirarna som drar ut takduken med "spotlights på wire"
som man spänner mellan duk & bakvägg (bredare emellan än duken är bred) och
lägre än själva takduks-wirarna. Då får man nog titta noga för att upptäcka wire nr. 3. 
Lite tuff biobelysning får man ju på köpet då, kan det vara något?

Spåna på, jag är idel öra i detta fallet.
@Moderatorer: Flytta gärna mörkläggnings-spånet till "Möbler & Inredning."

Mvh

Det här inlägget har ändrats av Getskägg Idag, 16:56

--------------------

//Per

Är själv inne på samma tankegång att kunna skärma av när man ser på hembio ordentligt med en god film, men till vardags bör det ochså fungera som en lägenhet med mycket öppenhet, ljus och rum. :P Varför då inte gardinner som går på Wire som går at dra ut framför dom vita ljusa väggarna. Gärna ochså taket där du drar ut en slags tygmarkise från mitten och ut mot båda kortväggarna eller att man drar från den ena väggen till den andra. Wirer som håller det hela på plats och trälister med jämna mellanrum i tyget som har blitt sydd små längsgående fickor där listen blir gömd. På så sätt får man stagda i tyget och den hänger inte ner någonstans så mycket. DETTA om taket alltså.

Till väggarna duger det med att dra en sådan Wire med beslag som här ovan från wannabie som inte alls förövrigt verkar vara någon wannabie.

Hur löser jag duken och plassering då? Jo genom att ha den på två långa snygga rör framför gardinnen (alltså inte i väggen alls). Fästet uppe borde då vika seg in precis innan taket ifall man vill ha en markise av någon slag där ochså för att dämpa den ljusa effekten från ett vitt tak, som i vanliga fall ÄR snyggt. Då behöver dom rören som håller uppe t.ex en ramduk vikas in mot väggen bakom innan taket dock ovanför den svarta gardinnen som går på Wire längs med väggen.

Tankar mera? Kommentar? Film time :) :o :blink:

Nu gäller det bara att få sin äkta hälft att bära Burka och Rayban solglasögon och servera svart kaffe.

Postad 14 maj 2005 - 17:56

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jahaja.

Då fortsätter vi här istället då.

Det där med gardiner på wirar som så går i sidled och täcker väggarna då.
Bra, men då (i mitt fall) måste de vidare in i väggen för att inte synas.
(Jag vill också ha ett ljust & luftigt vardagsrum när jag inte tittar på film i det.)
Det blir rätt stora springor då, som syns för mycket för att den idén ska få godkänt.
Draperier som hänger i hörnen = oacceptabelt. :o
Det var därför jag tänker "rullgardiner" istället för "draperier". En rullgardin som
har en vit "bom" längst ner blir ju i stort sett osynlig uppe mellan ett dubbelt innertak,
när den är i läget "uppe", eller hur?
Dock har ju draperier (förslagsvis av sammet, det "hänger" snyggast) en ljudabsorberande
effekt också, men det är just ljusreflektionerna jag är ute efter att dämpa, inget annat.

Att ha som "lattor" (som man har i segel på segelbåtar) kan vara en bra idé, däremot.
Jag tänkte mera i banorna "velour-trikå", som är elastiskt och enkelt kan spännas slätt.
(Mellan två wirar som spänns mellan två parallella rullar som sitter uppe i taket.
Om fästpunkterna för dessa wirar sitter en bit in på "dragrullen" och sedan rullas på utåt
mot ändarna när tyget rullas ut från den andra rullen, ökar ju avståndet
mellan dessa två wirar och spänner då ut tyget vartefter det rullas ut över taket.

Hänger du med? :)

Mvh

Postad 14 maj 2005 - 19:21

MJV
  • MJV
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hänger såvitt med. :)

Svarta gardiner i hörnen av den vita rummet är inte snyggt. Tanken min då är att dom glider in en litet garderob som är längre än bredd, typ 45 cm men bara 10 cm tjock. Gärna i någon stillig still som går till den vita rummet annars. T.ex japansk rispapper vägg med trälistor lite här och där som bildar små ramar/fyrkanter som en inredningsdetalj. Dock bör det vita inte vara av papper förstås då det inte är funktionelt eller praktiskt då dom svarta gardinerna lyser igenom. Nej, vitt vanlig spånplattor av trä.

Måste hela rummet bli helt svart egentligen? Här är det smak och behag som får styra. Dessutom så behöver inte dessa halvskåp (två sidor) vara fast mer i väggen än med några hakar. Måla den svart på insidan och vänd på den så har du svarta hörn. Allt detta med gardiner på väggarna. Här finns det massor av egna ideer på färg eller form på dessa halvskåpen. Helt vita ser dom ut som piprör som går upp längs med väggen, du kan till och med laga sådan struktur på dom att det liknar extra mycket= döljes bättre i i det stora hela inne i rummet. Vips! ta och öppna dom så kommer mörkläggnings gardinerna fram.

En annan ide är att bara ha ca 1 m med skåp uppe vid taket Liknande mått som ovan och vika in mörkläggningsgardinen in i den. Öpnna och släpp ner gardinen som redan hänger i Wirern.

Annars så menar jag bestämt att din ide med rullgardiner är minst lika bra Getskägg. :o :( :P

Såg förresten på... Sluta Le!... på just Tupplur från Ikea. Mycket prisvärda och mörklägger max till fönsterna. I mitt fall med rullgardiner till 5 fönster av olika storlekar till HELA lägenheten, kostade bara 995.- Perfekt att mörklägga fönsterna med. Dessutom så, ifall du har en så stor fönster som jag (170X140), så har du en reservduk delyx ifall du skulle behöva vara utan duk någongång. Finns i vit, beige och mörkblått. Precis som om ni garvade homemovie-freaks inte visste det sedan förut. haha...

Redigerat av MJV, 14 maj 2005 - 19:25.

Postad 14 maj 2005 - 20:10

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Hahah.

Jag satt ju & log... :o

Har faktiskt en liten skiss, kolla här:
http://www.component..._1108742127.jpg

Min "dukvägg" bygger jag hur tjock jag vill, så jag tänkte först göra som du, ungefär,
med gardiner som glider in i dukväggens hörn, både sidogardinerna och de som jag
hade tänkt maska dukväggen för ökad upplevd kontrast.
Problemet med detta är att sammet för det första är ganska dyrt, jag har hittat för
70kr/metern i 120cm-bredd och skulle behöva rätt många meter till så många draperier.
Jag hade ju tänkt mig en elmanövrerad historia så då drar det ju iväg lite ändå.
För det andra behöver alltså en springa som en sammetsgardin ska kunna passera
ut & in obehindrat genom vara ganska stor och därmed allt annat än osynlig = fult.

Dessutom blir det problem att lösa den gardin jag vill ha bakom soffan på ett bra sätt.
Därför började jag snegla på rullgardiner istället, de är lättare att gömma för mig.

Du som bor i lägenhet får det nog lättare att lösa en vanlig gardin än en lösning med
rullgardiner.
Om du inte sätter upp någon liten kornisch uppe i vinkeln vägg/tak som rullisen går
upp bakom och försvinner ur synhåll, det är ju en möjlighet förstås... :)

Jag gillar det där med rispapper, är du lite inne på japanska stuket?
Min stil ligger definitivt åt det indiska hållet, med lite bronsfigurer (Shiva, Ganesh, osv)
och möbler i indisk stil. Över huvud taget tycker jag det är roligt med etnisk stil.

Ska bli roligt att se hur detta utvecklar sig..

Mvh

Postad 15 maj 2005 - 06:45

MJV
  • MJV
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej i igen mellan paneler och gardiner. B)

Efter att ha läst igenom din sista kommentar och funderat lite själv på pris kontra enkelhet och funksjonalitet så är ditt förslag med rullgardiner mer och mer intressant Getskägg. <_<

Först till vilken stil denna homemovie prosjektet mitt skall luta seg imot? Helt okej med etnisk look, sa finnen som bor i Norge och växt upp i Sverige. Har liksom etno i blodet från olika kulturkrockar. Här i Norge så badar dom bastu med badbyxorna på! Ni i Sverige förstår er inte på att äta halvtfårskalle Oops! Inget personligt Getskägg. Finnen i sin tur förstår inte språket... Perkele :blink:

Men tanken med den nya lägenheten är att spela vidare på dens egenskaper från början av. Den kommer att flomma av ljus, då balkongen och den stora vardagsrums fönstret kommer att vara mot syd. Dessutom så är det en balkongdörr med fönster som ochså släpper in ljus precis brevid. Helt okej och härligt nytt för en annan som har bott med vardagsfönsterna mot nord så-inni-helsike mörkt-håll.

Så då förstår man kanske bättre att ljuset kommer att vara mer än kärkommet för meg. Så att inte miljöaktivisterna bär en ner i vattnet när man ligger och solar seg, då dom tror att man är en strandat vit val vid strandkanten. ;) :D

Tänkt, tyckt och bestämt att ljust Skandinaviskt designe är det enda rätta för just denna lägenheten, med dens egenskaper. Då gäller det att bruka sina geniknöllar för att få det att rimma bra med hemmabio's behov av mörker eller kontrastbehov.

Då klingar det bättre med tunna rullgardiner som hänger ner. Gärna från fyrkantiga eller svagt böjda behållare från taket. Faktiskt så klingar det riktigt bra med Tupplur rullgardiner från Ikea, som är så billiga= Pris kontra enkelhet och funksjonalitet. Boxen dom skall hänga ifrån får man tydligen laga själv. I alla fall en list där man i mitt fall kan gömma rullgardinen bakom. Då måste det nästan bli den mörkblåa färgen på dom. Undrar hur mörkblå den egentligen är? Funkar det som mörkläggning alls?

Kanske två rullgardinner (varför skall jag hela tiden envisas att skriva gardinner med två n? Rullgardiner heter det väl?) Alltså kanske två rullgardiner, ett från dukens håll och ett från den väggen som projan står i närheten av (motsatt sida)fram till mitten av taket mellan dom två? Att rullgardinerna möttes i mitten av taket mellan duken och projektorn helt enkelt. Då får man ju en svart markis uppe vid taket hela vägen från projan till duken, där reflektionen av ljuset är som störst. Är jag på vilospår nu? Hur får man då enklast dessa rullgardinner Grrr, från var sitt håll att hänga snyggast längs med taket där ovanför? Men inget är omöjligt så fram med ideer och förslag. Det är ju detta som är kul... :rolleyes: Att få vara kreativ med sitt prosjekt.

Kanske, kanske kommer kungen. hahaha...

På tal om dessa rullgardiner från Ikea. Dom är visst 195 cm långa. Hm... Då får man hitta på något för att få dom ännu längre kanske? Eller räcker det att dom når ner till Tvbänken/lågt bord vid väggen under duken. kanske man skulle sätta in en rullgardin under duken ochså när dom är så billiga?

Redigerat av MJV, 15 maj 2005 - 07:01.

Postad 15 maj 2005 - 09:01

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Hehe.

Jasså, du vacklar över i rullgardinslägret? Jag menade aldrig att övertala dig,
utan försökte bara förmedla vad jag hade tänkt om hur jag planerar att göra hos mig.

Tupplur.
Dessa gardiner är gjorda av något vinylaktigt material som är helt ljustätt.
Det är därför de får kallas mörkläggningsgardiner, vanliga rullgardiner släpper
ofta igenom ljus. Jag har båda sorterna i mitt rum just nu. Titta här får du se:

Postad bild

Den blå rullgardinen till vänster är en vanlig rullgardin från Hemtex och den högra
är en beige (fast de är grå) Tupplur från IKEA. Vilken mörklägger bäst?
Den blå Tuppluren mörklägger lika bra, eller bättre, som den beiga. Visst är det bra?

Design då.
Jaha, skandinaviskt säger du? Joo, det är väl på sätt & vis etniskt det med,
men jag lutar mer åt det indiska hållet, det har jag gjort länge nu så det kör jag på.
(Som tur är får vi ha olika smaker allihop, jag gillar de flesta stilar om det är väl utfört.)

Så här så mitt TV-rum ut för ett tag sedan. Möblerna kommer att vara de som jag
använder mig av i det kommande biobygget. Något liknande detta kommer det att bli:

Postad bild

Vet inte om det är så värst homogent etniskt, småprylarna är från Indien, mattan
från Iran och sofforna från Italien. Lite blandning sådär, men jag gillar det.<_<

Såg ditt Pm MJV, sov gott

Mvh

Postad 15 maj 2005 - 11:33

Unregistered5f9f55ba
  • Unregistered5f9f55ba
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej på er kreatörer <_<

när ni ändå är i gång vill jag bara flika in angående detta med ströljus osv att allt icke är av ondo. Om ni har viss belysning bakom duken blir faktiskt den upplevda kontrasten högre. Vet att Philips bla har meckat med detta i sina senaste LCDer.

Som sagt bara en inflikning för att skruva huvuden B)

mvh

Postad 15 maj 2005 - 11:52

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

när ni ändå är i gång vill jag bara flika in angående detta med ströljus osv att allt icke är av ondo. Om ni har viss belysning bakom duken blir faktiskt den upplevda kontrasten högre. Vet att Philips bla har meckat med detta i sina senaste LCDer.

Njäe, Philips-plasmor var det väl?

När det gäller frontprojektion (Projektor & duk) fungerar det inte lika bra.
Plasma har ofta footlamberts runt 30-35, kombinerat med en liten betraktningsvinkel.
(Bilden tar upp en liten vinkel av det totala synfältet.) Då är det bra att ha lite belysning
vid sidan av skärmen, annars kan det bli ajaj <_< i ögat vid ljusa bilder.

Med en frontprojektions-setup med betraktningsvinkel runt 30 grader och lagom med
footlamberts för hemmabio, 12-20ftL (tycker jag), blir det inte ajaj - utan mera wow!

Ströljus pajar den upplevda kontrasten vid frontprojektion, den ökar den inte.
Dessutom släpper många dukar igenom lite ljus, hur tror du det fungerar med
en lampa som lyser bakom duken? Jag skulle gissa på "inte så bra". B)

Mvh

Redigerat av Unregistered1cce7aeb, 15 maj 2005 - 11:57.

Postad 15 maj 2005 - 13:52

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
hmm mycket intressant tråd då jag planerar att måla om mitt rum i en mörkare färg men är mycket intresserad av lösningar på hur man kan täcka en bit av taket med något så att det blir mörkt en bit in på taket framför duken.

jag hadde tänkt tupplurar som man drar ut över taket och sedan fäster med några krokar en bit in på taket skulle nog funka hyfsat. det blir lite bökigt varje gång man skall kolla på film med vad gör man inte för den där lilla extra ANSI-kontrasten <_<

Redigerat av ZoomAir, 15 maj 2005 - 13:52.

Postad 15 maj 2005 - 13:57

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Ströljus pajar den upplevda kontrasten vid frontprojektion, den ökar den inte.
Dessutom släpper många dukar igenom lite ljus, hur tror du det fungerar med
en lampa som lyser bakom duken? Jag skulle gissa på "inte så bra". <_<

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, första inlägget jag läser som säger att lite ljus bakom duken INTE höjer kontrasten. Den upplevelsen brukar annars hyllas rätt friskt här på forumet. Även för det vilsamma i det. Måste prova att köra lite lampor bakom den kommande duken (som för övrigt inte släpper igenom ngt ljus alls B))

Postad 15 maj 2005 - 15:44

MJV
  • MJV
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Oj vilken skillnad det var med en vanlig rullgardin utan gummiert baksida och Tupplur som har det på dina bilder här Getskägg. Har sett på dessa Tupplur rullgardiner på Ikea lite närmare en gång och så det själv hur totalt mörkläggande dom kunde vara.

Postad bild

Så här ser det ut i min kommande lägenhet just nu. :D

Postad bild

Inte precis dagsaktuellt att börja mäta innerväggar mm. Då dom inte är på plats ännu. Bara lugn, ni skall få vara med på allt av hur hemmabio prosjektet mitt kommer att skrida framöver här på tråden. Med bilder och det hela. ;) Hoppas du tar utfodringen Getskägg och gör likadant? Varför inte ni andra ochså? Låt oss inspirera och hjälpa varandra med tips. Billigt, billigt men endå funktionelt borde väl vara dom flestas rättesnöre?

Postad bild

Men om en månad så är det lovat enl. kontraktet att allt skall vara klart. Inte så farligt om det går ut över tiden en dag eller två, då jag får 900.-/dag i dagsböter från byggfirman om det inte blir klart i tid. Då kanske man kan börja sikla på en Stewart Firehakw till och med. Som rullgardiner till fönsterna menar jag... :lol: :lol: (bara skoja)

Men att det skall gå med enkla medel att få det mörkt i ett rum är jag då helt säker på. Billigt, billigt men endå funktionelt borde väl vara dom flestas rättesnöre?

Men säg meg Getskägg en sak om den planskissen din. Tänker meg nog att du har mätt upp, men är det verkligen 4 m. från soffan till duken?

Bowmore har döpt om oss till Kreatörer Wow! Det låter ju jätte läckert Bowmore, Tack. :rolleyes: (nu kan man ju nästan börja ta betalt för sina små meningsyttringar här ;) )

Men det med ljusarmatur <_< akustik B) har jag inte hunnit med alls. Surround anlägg. Hjälp... snacka om att hamna i hemmabioträsket haha... Du pratade om plånboken ja i en tidigare tråd Getskägg. Jobbar redan 10-15 nätter i sträck för att betala av min rullande hemmabio anlägg.

Postad bild

Nu så får man kanske jobba på dagarna ochså haha...

Postad bild

- I's another world Markus. I's a another world.... Back to Topic....:D

Ett slag bara för camping hihi....

ZoomAir ser att du ochså har tänkt i dom banorna att sätta upp Tupplur rullgardin uppe i taket du med. Är det någon som har provat?

Kul och inspirerande är det i alla fall med en sådan här tråd. Hoppas ochså att forshell som startade tråden får utbyte av våra tankar. Känns lite fel att klampa in med elefantfötter och kidnappa tråden, men den såg ut att vara inaktiv en stund, plus att det är ingen ide att hela tiden starta nya trådar om samma sak. :blink: :D

Redigerat av MJV, 15 maj 2005 - 15:52.

Postad 15 maj 2005 - 16:50

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

B8:
Oj, första inlägget jag läser som säger att lite ljus bakom duken INTE höjer kontrasten. Den upplevelsen brukar annars hyllas rätt friskt här på forumet. Även för det vilsamma i det. Måste prova att köra lite lampor bakom den kommande duken (som för övrigt inte släpper igenom ngt ljus alls )

På min duk (Firehawk), om jag kikar in på baksidan, ser jag den projicerade bilden.
Ställer jag en lampa där så syns den igenom, det kan jag lova dig. <_<

Saxar lite från Component:s dukguide. (Länk till hela del 1 i signaturen. Läs den!)

Ett vanligt råd som vi brukar ge är att istället för att skaffa en projektor med högre ljusflöde eller filmdukar med högre gain, kolla in hur du skulle kunna förändra ditt hembiorum – det brukar oftast vara det billigaste sättet att förbättra bilden. Det spelar ju liksom ingen roll att ha en filmduk med ett högt gain-värde där det vita blir så starkt att det nästan bländar, om inte det svarta blir mer än ljusgrått p.g.a. att för mycket ljus faller in från fönster, reflekteras från väggar och tak, eller att t.o.m. projektorn inte klarar av att visa tillräcklig kontrast.

Det är också ett faktum att människans syn inte är linjär, utan logaritmisk – d.v.s. om ljusflödet från en projektor fördubblas, från t.ex. 800 ANSI-lumen till 1600 ANSI-lumen, så kommer vi inte att uppfatta det som dubbelt så ljusstarkt, utan som en ökning med ca: 25%. Det bästa sättet att jämföra ljusstyrka mellan projektorer är därför faktiskt att utvärdera de sida vid sida.

När det gäller reflekterad ljusstyrka kan för mycket av det goda faktiskt ge ett sämre resultat. Darth Vader skall ju vara svart och inte se ut som om han gått ett par omgångar för mycket med "nya Ariel". Svart är ju avsaknaden av ljus och det kan ju inte projiceras, så som vi skrev förut. Med en hög dynamik i bilden och en bra kontrast kan man komma mycket långt i ett ljuskontrollerat rum, även med en duk med ett lågt gain-värde och en projektor med ett lågt ljusflöde.

Och med ljuskontrollerad bio menas här: Svart tak, svarta väggar & svart golv.
Och då menar du B8, att man ska ställa in en LAMPA?!?. Inte i min bio i alla fall.
Om det hyllas här på forumet, så görs det inte av någon som bryr sig om svärta,
dymamik, shadowdetail, kontrast eller något av det vi försöker uppnå med de här
olika lösningarna för att dämpa secondary reflections från projektorn ensam.

Tillbaka till tråden.

Men säg meg Getskägg en sak om den planskissen din. Tänker meg nog att du har mätt upp, men är det verkligen 4 m. från soffan till duken?

Knappt, faktiskt. Mitt sittavstånd kommer att ligga mellan 370-400cm.
Och mätt har jag. Och mätt & mätt & mätt. Och när jag var SÄKER köpte jag duk.

Men detta:

ni skall få vara med på allt av hur hemmabio prosjektet mitt kommer att skrida framöver här på tråden. Med bilder och det hela.

Gör man lämpligare i "Gästboks-tråden" som är kopplad till galleriet.
Där kommer jag att lägga upp bilder på mitt bygge vartefter det fortskrider iaf.

Och Zoomair hänger på med. Det var roligt, då kan vi ha lite OT-skoj i tråden här då?
Det här med takreflektioner är ett riktigt aber. De andra studsarna är ju så mycket
lättare att lösa. Satt igår och stirrade upp i taket och konstaterade att min proj faktiskt
har ett litet lightspill från linsen som gör ett litet ljusmönster som går att se om bilden
på duken är helt svart. Det belyser högra halvan av dukkassetten också. Grrr.
Skulle definitivt behöva ett svart sjok i taket vid filmtittning.

Mvh

Postad 15 maj 2005 - 17:50

MJV
  • MJV
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Okej har hört det från två håll nu att bilder lägger man lämpligast in i sin Gästbok. Så så får det bli... Får läsa lite bättre på reglerna här på forumet igen. <_< Hoppas bara att man kan lägga in några då och då och inte typ 4-5 per gång haha.

Hur som helst så är det väl inte värre än att hänvisa den som läser till just sin Gästbok.

Diskutera vidare gör vi väl ändå. Bättre en tråd med lite OT än en dödtråd tycker jag... B) T.ex i SONY HS50 tråden där man hör att inläggaren inte har fått sin porj ännu efter 30:e gången. haha Så är det bättre det än att inte tråden lever alls.

Tillbaka till ämnet
Duk ja och detta med ljus. Är det så att det blänker och du får ljus/skygga tillbaka på skärmen så är ju detta högst viktigt at motverka. kanske skulle hela duken ligga inni en svart boxs med väggar som kommer ut från duken och utåt ca 1 meter eller? Hade det varit det optimala?

Redigerat av MJV, 15 maj 2005 - 17:51.

Postad 15 maj 2005 - 18:13

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Menar du i mitt tak?

I så fall är det så att jag ska ju som sagt sätta upp ett nytt innertak.
Huset är gammalt (1884) och det har tidigare suttit spänntak av papper i rummet.
Ska sänka det 80-100mm och väga av det samtidigt, det lutar lite nu, se.

Tänkte lämna en avlång rektangel lite högre där duken ska sitta. Sätter bara upp
ett lager gips för att snygga till det lite. Då blir ju dukkassetten försänkt i taket. <_<

Då hamnar ju duken lite högre i förhållande till min projektors offset också,
så då hoppas jag att lightspillet ska hamna på dukens svarta maskning, blackdrop:et.
Blir det problem ändå när jag har sett hur det blir får jag fundera vidare på det då.
Lightspillet i taket ser ut ungefär som det gör på golvet om man lägger en lysande ficklampa
på det, fast mycket mycket svagare givetvis. Det håller vi ju på att lösa här nu med
tygarrangemang som ska absorbera dem tillsammans med dukreflektionsljuset.B)

Roliga problem, detta.

Angående gästboken så startas det en tråd automatiskt om du aktiverar ditt galleri.
I sin egen gästbok kan man ALDRIG hamna offtopic heller, det är lite fiffigt. :blink:
Bilder du sedan har laddat upp till galleriet kan du länka till ifrån forumtrådar,
(som jag gjorde här ovan med skissen) det fungerar väldigt trevligt.
Tänk bara på att förmiska dina bilder till 640 pixlar på bredden, annars blir de
förminskade och måste klickas på för att bli tittbara. Bra ibland, men inte alltid.

Mvh

Redigerat av Unregistered1cce7aeb, 15 maj 2005 - 18:20.

Postad 15 maj 2005 - 18:22

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
[quote name='Getskägg' date='May 15 2005, 17:50 ']
[quote]B8:

På min duk (Firehawk), om jag kikar in på baksidan, ser jag den projicerade bilden.
Ställer jag en lampa där så syns den igenom, det kan jag lova dig. B)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Ja, jo, självklart. Det tvivlar jag inte ett dugg på. Syftade enbart på min egen. <_<

Postad 15 maj 2005 - 18:38

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Oki, men:

Om din duk är en FH syns det igenom på den med.
Om din duk inte är en FH går kontrasten sin väg när du tänder lampan anyhow...
(Eftersom FH är den enda duk det skulle fungera med överhuvudtaget IMHO.)

Blir lite moment 22? <_< B)

Mvh

Postad 15 maj 2005 - 18:42

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3 403 inlägg
  • 0
Inlägg som behandlar andra saker än de som trådskaparen frågar efter får ni ta i en annan tråd.
Och som sagt, byggarbilder o liknande får ni lägga upp i era gästböcker eller galleri.

Postad 15 maj 2005 - 19:01

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Ok.

Det är ju förstås helt riktigt. <_<

Då föreslår jag att vi diskuterar vidare HÄR.
Skulle vilja se hur jag skulle kunna hamna OT i den tråden.. B)
Får du inte snurr på din gästbok, MJV, är du välkommen att börja.

Mvh

Postad 15 maj 2005 - 19:14

MJV
  • MJV
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Roliga problem, detta.

Angående gästboken så startas det en tråd automatiskt om du aktiverar ditt galleri.
I sin egen gästbok kan man ALDRIG hamna offtopic heller, det är lite fiffigt. :rolleyes:
Bilder du sedan har laddat upp till galleriet kan du länka till ifrån forumtrådar,
(som jag gjorde här ovan med skissen) det fungerar väldigt trevligt.
Tänk bara på att förmiska dina bilder till 640 pixlar på bredden, annars blir de
förminskade och måste klickas på för att bli tittbara. Bra ibland, men inte alltid.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Roliga problem just med tanke på att samtidigt hålla priset nere och få till mycket med små medel. Fast dina takhistorier behöver nog mera tankegång och resuser ja. <_<

Vad skönt att höra att man slipper hamna OT i sin Gästbok. Stannar väl där och kommer inte ut igen. ;) :D

Du har verkligen en unik tillfälle nu att få det till som du vill då du ändå skall göra om taket. Mitt kommer som det kommer. Men var inte orolig att du har omvänt meg angående detta med rullgardiner. Det är helt enkelt billigare som du säger och snyggare inbillar jag meg i den miljön dom skall hängas upp i.

Ja nu blev man i alla fall inte mindre sugen på att flytta. B)

Sa jag det att jag har AKG Hearo 777 Quadra trådlösa hörlurar redan? Då får man lite av Surround effekten även på en 30" tums TV redan nu. Fast man inte har en riktig hemmabio. :blink:

Redigerat av MJV, 15 maj 2005 - 19:15.

Postad 15 maj 2005 - 19:19

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Hupp.

Som sagt, om vi drar HIT med surret, så är det bara att surra på... <_<

Mvh

Postad 15 maj 2005 - 19:41

Unregistered5f9f55ba
  • Unregistered5f9f55ba
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Tjena Geten,
du kanske har rätt, men ämnet är ändå intressant att belysa <_<

Vore väl tokigt om ni byggde upp era fina biorum för att sen upptäcka att ni missat något.

Ang. detta med svag belysning bakom fanns en lång sträng här någonstans på forumet, ska se om jag hittar den.

mvh

Postad 15 maj 2005 - 19:48

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Ja gör det, så ska jag lägga i lite... <_<

Mvh

Postad 15 maj 2005 - 22:09

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Oj vilken skillnad det var med en vanlig rullgardin utan gummiert baksida och Tupplur som har det på dina bilder här Getskägg. Har sett på dessa Tupplur rullgardiner på Ikea lite närmare en gång och så det själv hur totalt mörkläggande dom kunde vara.

Postad bild

Så här ser det ut i min kommande lägenhet just nu.  <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte låta bli att tänka på "HalfLife 2" när jag ser "ormarna" hängandes från taket.
Man får hoppas att de inte grabbar tag i en - hissar upp en och käkar upp en om man kommer i närheten B)

Ser ut att blir ett väldigt trevligt biorum.
Kommer du köra med olika absorberande material i golv och tak - ser ut att vara riktigt väldyllt med isolering.
På AVS forum har de ju högvis med tips just när det gäller korrekt irsolering för akustik - bara ett tips.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.