Redigerat av Unregisterede4ad32dd, 12 March 2005 - 10:39.
SĂ€tta upp akustikplattor
Postad 12 March 2005 - 10:39
Postad 13 March 2005 - 15:40
Det Àr ett sÀttlim som man anvÀnder tillsammans med en fogspruta, det fÀster vÀldigt bra direkt och du behöver inga stöttor dÄ, akustikplattor vÀger ju inte sÄ mycket sÄ jag tror nog att det kan gÄ bra, men jag lovar inget
Postad 05 April 2005 - 05:44
Postad 05 April 2005 - 10:25
Montering gÄr kanonlÀtt. SÀttlim Àr inget skoj att pula med
Postad 05 April 2005 - 13:29
Ăr det nĂ„gon som har nĂ„gra tips om var kan man fĂ„ tag i billiga akustikplattor att limma i undertaket ? helst ej dom vita kontorsmodellerna i glasull.
/JohnH
Redigerat av Unregistered8488b754, 05 April 2005 - 13:30.
Postad 06 April 2005 - 10:05
/JohnH
Postad 07 April 2005 - 12:54
Hittade ett parti ecophone akustikplattor med dolt bÀrverk pÄ Högsbo TrÀŽs dammiga loftlager (GBG), samtliga skivor behöver damsugas men har aldrig varit monterade.
Fick köpa 36st. 60x60 plattor och 10st. 120x60 för totalt 400:- kanooooonpris
Nu skall vi hem och mÄla med spritbaserad fÀrg för att inte tÀppa igen porerna och sÀtta upp i tak samt bakre vÀg.
Det finns fortfarande massor kvar i olika Äldrar och skick, men de med dolt bÀrverk har jag tagit det mesta av.
/JohnH
Redigerat av Unregistered8488b754, 07 April 2005 - 12:55.
Postad 07 April 2005 - 21:20
Det har nu löst sigÂ
![]()
Hittade ett parti ecophone akustikplattor med dolt bÀrverk pÄ Högsbo TrÀŽs dammiga loftlager (GBG), samtliga skivor behöver damsugas men har aldrig varit monterade.
Fick köpa 36st. 60x60 plattor och 10st. 120x60 för totalt 400:- kanooooonpris
Nu skall vi hem och mÄla med spritbaserad fÀrg för att inte tÀppa igen porerna och sÀtta upp i tak samt bakre vÀg.
Det finns fortfarande massor kvar i olika Äldrar och skick, men de med dolt bÀrverk har jag tagit det mesta av.
/JohnH
Varför mĂ„la dom? Ăr dom i fel fĂ€rg eller har fĂ€rgen flagnat? Riktigt bra pris minsann! Jag bor ocksĂ„ nĂ€ra Göteborg och mitt tak Ă€r ett hĂ„rt putstak sĂ„ jag vill ocksĂ„ ha nĂ„got
Redigerat av Drem, 07 April 2005 - 21:21.
Postad 08 April 2005 - 08:30
Dom Àr vita och ljuset frÄn duken lyser upp taket och bakvÀggen, upplever att kontrasten sjunker dÄ hela rummet blir ljust.
/JohnH
Postad 08 April 2005 - 10:12
MÄla ?
Dom Àr vita och ljuset frÄn duken lyser upp taket och bakvÀggen, upplever att kontrasten sjunker dÄ hela rummet blir ljust.
/JohnH
SjÀlvklart, det Àr jag som inte tÀnker riktigt hela vÀgen ibland. Nackdelen av att jobba tvÄ-skift, man blir en vandrande zombie
Postad 08 April 2005 - 11:23
Jag bor ocksÄ nÀra Göteborg och mitt tak Àr ett hÄrt putstak sÄ jag vill ocksÄ ha nÄgot
Drem du har ju Nordisol ganska nÀra dig. Rekommenderas, har sjÀlv handlat ecophone av dom. Trevliga och hjÀlpsamma.
Mvh Bacali
Postad 08 April 2005 - 12:38
Vad kostade ditt Ecophonetak ?
Min lösning hamnar pÄ ca 20kr/kvm mao. 400:- för 20kvm
Hade det kostat ca 200:-/kvm hade det varit OK mao. "bara" 4000:- för mitt tak.
Har för mig att Ecophonetak kostar ca 400-500:-/kvm med dolt bÀrverk.
/JohnH
Postad 08 April 2005 - 18:15
rgds
matte
Postad 11 April 2005 - 09:58
Ecophone kallar dolt bÀrverk för "D" montering
SÄ om det var dolt bÀrverk du fick pris pÄ var det billigt, jag har fÄtt priser pÄ ca 250:-/kvm med synligt bÀrverk men det Àr inte intressant.
/JohnH
Postad 11 April 2005 - 20:15
Jag bor ocksÄ nÀra Göteborg och mitt tak Àr ett hÄrt putstak sÄ jag vill ocksÄ ha nÄgot
Drem du har ju Nordisol ganska nÀra dig. Rekommenderas, har sjÀlv handlat ecophone av dom. Trevliga och hjÀlpsamma.
Mvh Bacali
Tjena! Tack för tipset. Det Àr sÄ mycket jag vill köpa just nu bÄde vad gÀller stereo och inredning sÄ jag mÄste försöka prioritera lite. TyvÀrr kommer nog taket i sista hand men man vet aldrig, jag brukar Àndra mig stup i kvarten
Postad 12 April 2005 - 08:17
Bacali:
Vad kostade ditt Ecophonetak ?
/JohnH
Tror det landade pÄ 209:- / kvm för Sombra-plattorna. Incl. moms.
Tillkommer svart bÀrverk ca 18:- / LM
BÀsta investeringen jag gjort för att förbÀttra akustiken samt dÀmpa ljusreflektioner frÄn taket. Blev kanon efter att ha försÀnkt spotlights i plattorna, en helt annan stÀmning i rummet nu.
Tjena! Tack för tipset. Det Àr sÄ mycket jag vill köpa just nu bÄde vad gÀller stereo och inredning sÄ jag mÄste försöka prioritera lite. TyvÀrr kommer nog taket i sista hand men man vet aldrig, jag brukar Àndra mig stup i kvarten
Hur gÄr det med dina grejer Bacali, har du fortfarande kvar Yamakawan?
Japp Yaman rullar pÄ utan problem Ànnu. Den har demats hos fler entusiaster sedan jag var hos dig.
Men det blir nya grejor efter att mitt nuvarande biobygge Ă€r fĂ€rdigt. Ăr 3 mĂ„nader in i projektet som blivit lite mer seriöst Ă€n första bygget. FĂ„r uppdatera galleriet nĂ€r det Ă€r klart, fortfarande mitt förra biorum pĂ„ de bilderna.
Postad 12 April 2005 - 14:56
Smakar det sÄ kostar det
Postad 15 April 2005 - 15:51
MarcusCables har akustikprodukter för professionella applikationer men de kan naturligtvis Àven anvÀndas hemma i t.ex. dedikerade musik- studio- eller hembiorum. Cloud 9 Àr en mycket bra takpanel man monterar ovanför högtalarna i framkanten av rummet.

SÄhÀr gör vi i studios:

Och komplett musik/hembiorum:

Montering sker enklast med monteringslim, det finns en bra variant som man anvÀnder till fusk-stukatur (finns att köpa pÄ bl.a. Hornbach vid hyllorna dÀr dessa frigolitlister stÄr uppradade). Limmet kommer i vanliga standardpatroner du stoppar i en fogpistol (kostar en 50-lapp).
Mvh,
Marcus
Postad 16 April 2005 - 02:12
Priserna ligger pÄ mycket överkomliga nivÄer och vi tar fram varje kit tillsammans med kund baserat pÄ rum och akustiska preferenser och estetiska krav. Cloud 9 kostar exempelvis 2148kr plus moms, de Àr 101,6x61cm stora och 7,6cm tjocka. Bass traps kostar 1803kr plus moms per par och löser odefinierad bas genom att behandla frontvÀggens tvÄ hörn (vi rekommenderar att behandla alla 4 hörnen i ett rektangulÀrt rum).
Under 2005 kommer vi i denna sektion att fokusera pÄ svenskutvecklade akustikprodukter. Det Àr pÄ grund av mÄngfalden svÄrt att Äterge utbudet pÄ hemsidan, dessutom Àr akustikbehandling enormt individuellt och det finns inga standardlösningar. Varje rum Àr unikt och vi arbetar pÄ projektbasis med varje individuellt rum.
Mvh,
Marcus
Redigerat av Unregistered0958527d, 16 April 2005 - 02:20.
Postad 22 April 2005 - 08:00
Snart dags för "svarta"(kragen) downlights monterade i plattorna
Priset för Ecophone Sombra A 60x60 (mattsvart akustiktak inklusive mattsvarta lister... se lÀnk) kostnad för 20kvm = 5.400:-
http://www.ecophon.s...ge1____3404.asp
/JohnH
Postad 23 April 2005 - 19:56
Men hade jag gjort det idag sÄ hade jag satt fast dom 10 cm ner pÄ det viset fÄr man en ljuddÀmpande Ät bÄda hÄllen Grannen ovanför.
Samt man kan fÄr en "rundstrÄlande" dÀmpning om man Àven har en 5-10cm spalt frÄn vÀggen. Har varit lite kontakt med GÀvle undertak och han nÀmde det.
Hmm kaske lite otydligt uttryckt men man kan fÄ en "ljudfÀlla" om man gör pÄ detta viset.
Postad 03 May 2005 - 12:33
Man kan bara sÀga WOW jÀmfört med trÀtaket innan, kompisarna undrar hur det kunde gör sÄ stor skillnad samt att rummet ser ut som en biograf pga de svarta SOMBRA plattorna, kanske för att dom anvÀnds mycket i biografer
Kablar till projektor, surrar, spotlights mm. bara försvann
5000+ kÀndes som en mycket liten investering i totalupplevelse jÀmfört med vad resten kostar.
/JohnH
Postad 03 May 2005 - 12:45
Postad 03 May 2005 - 16:08
Men hur blev det med akustiken i rummet?
Gjorde taket underverk, eller var det bara smÀrre förbÀttringar alt. kanske ingen förbÀttring alls?
Det Àr denna bit som intresserar mig mest av ett sÄdant tak & det skulle dÀrför vara kul att höra era erfarenheter av detta akustik-tak!
Postad 03 May 2005 - 17:43
Postad 03 May 2005 - 19:27
SuperlÀtt att sÀtt upp ocksÄ, men det tar ju lite tid om man gör det noga.
Postad 12 May 2009 - 09:07
Idag har vi ett slÀtt tak och jag undrar hur mycket man ser skarvar mellan plattorna, till exempel pÄ Ecophon Focus B eller liknande.
Tack pÄ förhand
Postad 21 August 2016 - 22:30
NÄgon som Àr intresserad av akustikplattor för innertak att ljuddÀmpa med, har ca 100 plattor. NÄgra kantstötta, nÄgra flÀckiga. Men lÀgger man dem i ramar och tÀcker med tyg, sÄ syns ju inte det. MÄttet Àr 60x60cm. Finns utanför Göteborg.
Plattorna Àr nu sÄlda
Redigerat av sepetdav, 02 September 2016 - 14:00.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
40 bilder
69 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?