Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trött på för riktat ljud ur bakhögtalarna?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2005 - 19:00

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Täkte dela med mig lite av vad jag testat idag... :unsure:

Har en längre tid nu irriterat mig på att jag fått lite väl riktat ljud ur bakhögtalarna, då jag har ett rum med rätt få möjligheter. Det jag haft är helt enkelt två stycken små stativare (Monitor Audio Bronze B1), riktade mot varandra, satta på hyllor på bakväggen. Anledningen att jag riktat dom mot varandra är den att soffan står ungefär 10 cm ut från samma bakvägg....alltså nästan helt emot. Resultatet blev en ljudbild som dels är extremt känslig för vart man sitter i soffan, men även på tok för riktad och med dålig rymd...vilket givetvis drar ner hela surroundkänslan som ju är halva grejen med hembio.

Idag var jag inne på HiFi-Punkten och snackade med dom om detta...efter en stunds snackande föreslogs att jag borde testa ett par högtalare med rundstrålande ljud, som snarare bildar en bubbla av ljud än riktar rakt framåt som vanliga stativare eller golvare. Valet föll då på ett par Mirage Omni 250, en golvstående modell med framåtriktad basport som jag tror har utgått nu eller är på utgång. Ett demo-x dom haft stående. Har förr lyssnat på dom i stereo, och inte varit så impad, just då de är rundstrålande, så man känner lite att man tappar trycket och fokusen som man vill ha i musik.

Nu står dom här hemma i.a.f. och jag har testat en del olika sekvenser ur bra filmer, men även lite surround-musik. Vad blev resultatet? Jo, faktiskt ruggigt bra...har för första gången fått in riktigt bra djup i surroundljudet, och det känns nu precis som jag vill att det ska göra, riktit klart och detaljrikt, men ändå omöjligt att helt riktingsbestäma.

Så alla ni med rum där det är svårt att få riktigt bra ljud ur bakhögtalarna för att ni antingen sitter utmed bakväggen, eller bara har väldigt begränsade möjligheter...testa ett par rundstrålande högtalare. Golvare som jag nu har är ju inte nödvändigt, finns ju tex Mirage Omnisat, som är klart mindre än alla normala stativare, men bygger på exakt samma rundstrålande koncept.

Postad 03 May 2005 - 19:07

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Det ultimata svaret! Audio Pro Qube!

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Täkte dela med mig lite av vad jag testat idag... :unsure:

Har en längre tid nu irriterat mig på att jag fått lite väl riktat ljud ur bakhögtalarna, då jag har ett rum med rätt få möjligheter. Det jag haft är helt enkelt två stycken små stativare (Monitor Audio Bronze B1), riktade mot varandra, satta på hyllor på bakväggen. Anledningen att jag riktat dom mot varandra är den att soffan står ungefär 10 cm ut från samma bakvägg....alltså nästan helt emot. Resultatet blev en ljudbild som dels är extremt känslig för vart man sitter i soffan, men även på tok för riktad och med dålig rymd...vilket givetvis drar ner hela surroundkänslan som ju är halva grejen med hembio.

Idag var jag inne på HiFi-Punkten och snackade med dom om detta...efter en stunds snackande föreslogs att jag borde testa ett par högtalare med rundstrålande ljud, som snarare bildar en bubbla av ljud än riktar rakt framåt som vanliga stativare eller golvare. Valet föll då på ett par Mirage Omni 250, en golvstående modell med framåtriktad basport som jag tror har utgått nu eller är på utgång. Ett demo-x dom haft stående. Har förr lyssnat på dom i stereo, och inte varit så impad, just då de är rundstrålande, så man känner lite att man tappar trycket och fokusen som man vill ha i musik.

Nu står dom här hemma i.a.f. och jag har testat en del olika sekvenser ur bra filmer, men även lite surround-musik. Vad blev resultatet? Jo, faktiskt ruggigt bra...har för första gången fått in riktigt bra djup i surroundljudet, och det känns nu precis som jag vill att det ska göra, riktit klart och detaljrikt, men ändå omöjligt att helt riktingsbestäma.

Så alla ni med rum där det är svårt att få riktigt bra ljud ur bakhögtalarna för att ni antingen sitter utmed bakväggen, eller bara har väldigt begränsade möjligheter...testa ett par rundstrålande högtalare. Golvare som jag nu har är ju inte nödvändigt, finns ju tex Mirage Omnisat, som är klart mindre än alla normala stativare, men bygger på exakt samma rundstrålande koncept.

<{POST_SNAPBACK}>

Borde kanske gå lika bra med ett par dipoler? CX eller KX från AV, t ex. Kolla om de har för utlån och testa. :)

Gäst_Oggela_*
  • Gäst_Oggela_*
  • 0
Tack för det tipset Elisha Cuthbert :unsure:

Postad 03 May 2005 - 19:14

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

Det ultimata svaret! Audio Pro Qube!

<{POST_SNAPBACK}>

Känner jag inte till....berätta mera! :unsure:

Borde kanske gå lika bra med ett par dipoler? CX eller KX från AV, t ex. Kolla om de har för utlån och testa. :)

Mjae, jag har inte möjlighet att sätta två så stora klossar på väggen tyvärr, fönster på ena sidan soffan och snedtak på andra sidan som kommer ner. Men dipoler bör ju funka på ett helt annat sätt, så kan man testa det bör man ju göra det också...min lösning är för att jag har plats på golvet men inte på väggen...smt att jag diggar golvare bak. :D

Tack för det tipset Elisha Cuthbert :D

Du är så välkommen så! :(

Postad 03 May 2005 - 19:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Say no more :unsure:

Postad bild

Vanliga högtalare är ganska värdelöst förutom vid lyssning på 5.1 musik.

edit: Audio Pro Qube ställer man på golvet, kolla in C-quence, han har ett par som surroundare.

Redigerat av Martin.M, 03 May 2005 - 19:15.

Postad 03 May 2005 - 19:19

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Hehe, jepps, där har vi ju en sån lösning till...men som jag sa till Syntheslizer så har jag inte speciellt mycket plats för att sätta saker på vägg, så i mitt fall funkar det jäkligt bra med Mirage golvarna. Det känns även som att såna dipoler bör rikta sitt ljud mer än en helt rundstrålande konstruktion, så de kanske ändå är lite mer tänkta att ha på bak/sidovägg när soffan står mer mitt i rummet, inte som för mig nästan emot och även bara 1,5 meter från lyssaren till vardera bakhögtalare.

Postad 03 May 2005 - 19:22

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Du kan rikta surrounderna upp i taket oxå så ljudet reflekteras tillbaka. På den biten blir ljudbilden mer diffus...mkt billigare oxå....! :unsure:

Nerevarine - Om man riktar högtalarna emot varandra/innåt mot lyssningplatsen får man det mest riktade ljud som går att frambringa...varför gör du så?

Har inte sett ditt rum men har du väggar rätt nära åt sidorna kan du rikta högtalare utåt istället...och få ett mer diffust oxå...! Och är det olika avstånd till väggarna (inom rimliga mått) kan du bara ändra avstånden i recivern.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 May 2005 - 19:28.

Postad 03 May 2005 - 19:26

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Värdelöst är väl kanske att ta i. Det stora problemet som jag ser det, är att det fortfarande inte görs korrekta 5.1 mixar. Antingen kommer det inget ljud alls bak, eller så kommer det så mycket ljud så man tror man lyssnar på 4-kanals stereo.

Bakkanalerna är diskreta kanaler, och ur dom skall det inte komma ljud hela tiden, utan dom skall endast fungera som "effekt-kanaler" med allt vad det innebär. Inte som i Star Wars EP1 som får vara ett praktexempel på hur man tokmixat bakkanalerna.

De högtalarna som du visar på bild (snygga), gör att det lättare att uppfatta effekter då man sitter lite illa till, så dom är tänkt att fungera också.

Postad 03 May 2005 - 19:28

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
Nerevarine: Fram med kameran nu!
Vi vill se exakt hur väggen bakom soffan, och utrymmena bredvid, ser ut. :unsure:

Hifipunkten har väl Audiovector K-X förresten?

Postad 03 May 2005 - 19:31

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Bilder kommer!

De har inte K-X hemma tyvärr, men de är som sagt ingen lösning för mig ändå.

JB: Jag har testat att vinkla mina Monitor Audio åt alla möjliga håll...och mot varandra var det enda sättet att få något sånär vettig ljudbild ur dom...andra håll blev kanske diffust, men istället väldigt dåligt på andra vis.

Postad 03 May 2005 - 19:33

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Bilder kommer!

De har inte K-X hemma tyvärr, men de är som sagt ingen lösning för mig ändå.

JB: Jag har testat att vinkla mina Monitor Audio åt alla möjliga håll...och mot varandra var det enda sättet att få något sånär vettig ljudbild ur dom...andra håll blev kanske diffust, men istället väldigt dåligt på andra vis.

<{POST_SNAPBACK}>

Även då du justerat avstånd/höjt nivån på surrounderna i recivern...har du testat detta samtidigt?

Att dipoler eller Omnihögtalarna kan skapa en diffus/rundstrålande ljudbild är inte direkt något revolutionerande/nyhet. Det är ju speciellt denna egenskap de är byggda för... :unsure:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 May 2005 - 19:38.

Postad 03 May 2005 - 19:38

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Japp, har testat att leka med avstånd och volym en hel del, och olika vinklar...aldrig fått till det med dom...antingen ett klart ljud men på tok för riktat, eller konstigt ljud men hyffsat diffust...dock inte på samma sätt som jag får diffust ljud nu. Känns klart mer korrekt nu om man kan säga så.

Edit: Revolutionerande? Har jag väl aldrig fått för mig heller, bara tänkte uppmärksamma folk om det, kanske speciellt då rundstrålande lösningar som kan funka bra i vissa situationer...kanske även mer än dipoler i vissa rum.

Bilder:

(Ja, innan ni säger nått så ska det upp en ny kabellist till projjens sladdar...den gamla fick åka bort när nya HDMI kabeln kom, fick inte plats) :unsure:
Bifogad fil  bak_01.jpg   201.63K   243 Antal nerladdningar

Bifogad fil  mirage_01.jpg   157.05K   139 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 03 May 2005 - 19:40.

Postad 03 May 2005 - 19:45

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
LelleJan har en bild i sitt galleri där han har satt ett par C-X på stativ, förvisso bara temporärt i väntan på uppgraderingen. Dipol på stativ, är det flipp eller flopp tro?

Postad 03 May 2005 - 19:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Edit: Revolutionerande? Har jag väl aldrig fått för mig heller, bara tänkte uppmärksamma folk om det, kanske speciellt då rundstrålande lösningar som kan funka bra i vissa situationer...kanske även mer än dipoler i vissa rum.

<{POST_SNAPBACK}>

De som kritiserat Omnisat rundstrålande ljud, inkl jag, har främst varit lite kritisk till stereoljudet framtill som inte är lika kul om det är diffust. :unsure:

Som surrounder passar de naturligtvis utmärkt. Surroundljudet ska vara diffust och absolut inte riktat eftersom surrounderna oftast är så nära lyssningspositionen och blir oxå svårplacerade för en god ljudbild, särskilt om man sitter ngr i bredd.

Frontarna/stereo klarar sig bättre eftersom ljudet/stereobilden hinner bli tillräckligt diffust innan det når lyssnarna på andra sidan rummet. Där är avståndet tillräckligt långt.

Jag hade oxå velat ha dessa Omni 250 som surrounder, men 9 500:- för ett par surrounder har alltid känts lite väl saftigt... :)

Ps..vet att du nu lyckats köpa dem rätt billigt.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 May 2005 - 19:54.

Postad 03 May 2005 - 19:49

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

De som kritiserat Omnisat rundstrålande ljud, ink jag, har främst varit lite kritisk till stereoljudet framtill som inte är lika kul om det är diffust.  :unsure: Som surrounder passar de naturligtvis utmärkt.

Jag hade oxå velat ha dessa Omni 250 som surrounder, men 9 500:- för ett par surrounder har alltid känts lite väl saftigt... :)

Ps..vet att du nu lyckats köpa dem rätt billigt.

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, den kritiken är mycket väl befogad, tyckte som sagt samma sak själv om dom i stereo.

Utgående modell, demo-x samt stammis på butiken...japp, får rätt bra pris på dom! :( :D

Postad 03 May 2005 - 20:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Värdelöst är väl kanske att ta i. Det stora problemet som jag ser det, är att det fortfarande inte görs korrekta 5.1 mixar. Antingen kommer det inget ljud alls bak, eller så kommer det så mycket ljud så man tror man lyssnar på 4-kanals stereo.

Bakkanalerna är diskreta kanaler, och ur dom skall det inte komma ljud hela tiden, utan dom skall endast fungera som "effekt-kanaler" med allt vad det innebär. Inte som i Star Wars EP1 som får vara ett praktexempel på hur man tokmixat bakkanalerna.

De högtalarna som du visar på bild (snygga), gör att det lättare att uppfatta effekter då man sitter lite illa till, så dom är tänkt att fungera också.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja värdelöst var kanske att ta i lite :unsure:
Men jag hävdar ändå att man skall ha någon slags bi/di/tripol eller något rundstrålande för att få den rätta känslan.
Och ang Star Wars... omg, undrar om dom haft en praoelev som mixat... :)

Postad 03 May 2005 - 20:12

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Jag har gjort så att mina surrondhögtalare har jag riktat in mot bakväggen så att "ljud-reflexen" blir bakom huvudet. Detta tycker jag funkar hyffsat bra då jag inte har möjlighet att ha soffan särskillt långt ut från bakväggen. Ger ett difust ljud men ändå behålla stereo perspektivet i bakkanalerna.

/ Joakim

Postad 03 May 2005 - 21:08

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Mouse skrev:

Bakkanalerna är diskreta kanaler, och ur dom skall det inte komma ljud hela tiden, utan dom skall endast fungera som "effekt-kanaler" med allt vad det innebär.

Jag måste protestera.
Jag tycker att det är fel att säga att de bakre kanalerna -ska- fungera på ett visst sätt, speciellt inte när det gäller musik. Om kompositören vill ha det på det visst så är det rätt, det finns då självklart en avsikt med det hela. Hur mycket musik som komponeras med surround i åtanke är förståss svårt att veta, men flera av Sveriges och världens kompositionsutbildningar har experimenterat med sånt här sen tekniken fanns tillgänglig (framför allt Stockhausen var en pionjär och trendsättare). Om det ä en gammal inspelning som är remixad är det ju svårt att veta om kompositörerna eller artisterna var delaktiga i mixningsarbetet.

Man bör inte avfärda mixningen som ett misstag bara för att den inte tilltalar en själv.

Postad 03 May 2005 - 21:27

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Så sant så. Men tilläggas till detta är i.a.f. att jag personligen tycker att all form av flerkanalsmusik som bygger på att instrumentljud ska spelas ur bakhögtalarna är helt att glömma. Jag förstår vitsen med att man kan vilja åteskapa andra akustiska saker så som reflektioner eller annat, men jag vill alltid ha musiken, den direkta, ur fronlinjen. Jag har aldrig lyssnat på musik live där jag stått mitt bland musikerna, och tycker således att det är rätt långsökt att man vill ha det hemma.

Däremot att dela upp musiken så att centern får vara med och ta tex sång är ingen tokig idé...men då det inte verkar göras på så vis idag så håller jag mig till stereomusik och flerkalansljud till film.

Postad 03 May 2005 - 21:37

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
För att jag ska få ett mera diffust och fylligare surroundljud har jag riktat högtalarna ifrån varandra, alltså mot sidoväggarna.
Blir lite svårare att riktningsbestämma högtalarna på så sätt då ljudet studsar lite innan jag hör det.

Postad 03 May 2005 - 21:42

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Ja, det är ju nämt tidigare som förslag, och funkar säkert i vissa rum helt ok. Dock inte alls i mitt, förmodligen helt enkelt då jag inte har några sidväggar att reflektera mot...på ena sidan reflekteras det snett neråt via snedtaket, på andra sidan går det rakt ut mot datorbänken och studsar väl kanske lite svagt mot datorskärmen typ....alltså ingen hit.

Och andra vinklingar funkar inte heller i mitt rum...jag är helt inne på Martins spår att det ennda som kan funka riktigt bra är bi/di/tripoler eller rundstrålande gällande bakhögtalare. Vilket som är bäst beror nog till 99% på vilket rum det ska in i, och hur man har möjlighet att möblera och placera saker.

Postad 03 May 2005 - 22:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Så sant så. Men tilläggas till detta är i.a.f. att jag personligen tycker att all form av flerkanalsmusik som bygger på att instrumentljud ska spelas ur bakhögtalarna är helt att glömma. Jag förstår vitsen med att man kan vilja åteskapa andra akustiska saker så som reflektioner eller annat, men jag vill alltid ha musiken, den direkta, ur fronlinjen. Jag har aldrig lyssnat på musik live där jag stått mitt bland musikerna, och tycker således att det är rätt långsökt att man vill ha det hemma.

Däremot att dela upp musiken så att centern får vara med och ta tex sång är ingen tokig idé...men då det inte verkar göras på så vis idag så håller jag mig till stereomusik och flerkalansljud till film.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig till fullo. :unsure:

Jag har t o m lite svårt för den hyllade DVDn "Hell Freeze Over" med Eagles där jag tycker man mixat in för mkt instrumentljud i EFFEKTkanalerna som är det syfte som surrounderna ska ha. De ska INTE spela instrumenten, utan skapa en rymdkänsla att man är i lokalen. Då handlar det om ekon, reflektioner av ljudet och gärna handklappande åskådare eftersom man som lyssnare står mitt i publiken och inte mitt i orkestern. Om man stod mitt i orkestern borde t ex sångaren låta mkt högre i surrounderna än i frontarna/centern...och att man har ryggen emot honoms/hennes rygg... :(

Visst låter denna DVD mycket bra i övrigt, men den är oxå häftig/väl använd av säljare som vill dema "surroundljud" eftersom surrounderna är så aktiva, men det blir även ack så konstigt resultat. Om man vill ha mkt ljud ur alla högtalare kan man då hellre välja typ 5 ch stereo.... :)

Och när det handlar om filmljud har man faktiskt bilden/händelseförloppet framför sig och inte bakom sig...och här ska surrounderna oxå agera som effektstärkare, med att skapa rymdkänsla, ekon samt effekter som tillhör handlingen och skrämmer ovana hembiolyssnare... :D

Jag har personligen löst diffusheten (soffan nära väggen) genom att montera mina surrounder en bra bit upp på väggen, för att öka avståndet mellan högtalare och lyssnare, samt aktat mig noga för att rikta dem rakt mot lyssningplatsen.

Håller för tillfället på att testa Dynavoice Magic F-6 paketet och har då tyvärr tvingats ställa surrounder på soffans bakre del av sidokarman (blir just under öronhöjd) vilket fått till följd att surrounderna får ett på tok för riktat ljud.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 May 2005 - 23:08.

Postad 04 May 2005 - 00:23

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Lite sent kanske, men GRATTIS nerevarine till dina nya "surround-erfarenheter".

Av ungefär samma orsaker så testade jag också "rundstrålande" högtalare till surround-kanalerna och upplevde i princip samma förbättring som du med Mirages omnipolära högtalare.

Jag har även testat dipoler hemma hos mej, men bristerna med dipoler gjorde att det "testet" blev avsevärt mer kortvarigt än mitt senaste test med "omnipolära" högtalare.

Dipoler är suveräna på att åstadkomma ett omslutande, diffust "desorienterat" ljud. Men förutom avsaknaden av bas så saknade jag också möjligheten att "riktnings-bestämma" olika ljud (alltså inte högtalarna som jag ville riktningsbestämma).

"Direkt-strålande" högtalare är enormt mycket bättre på att leverera ett "riktnings-detaljerat" ljud, d.v.s. ett surround-ljud där man utan svårigheter kan höra var "ljudkällorna" finns, när dom är bakom nacken...
Men sen kommer alla de där problemen som vi är så obekvämt medvetna om.

Man måste sitta exakt mitt i mellan högtalarna, ljudet tenderar att bli "högtalar-orienterat (lätt att höra var högtalarna står), m.m....

P.g.a. denna problematik så fick jag iden att testa omnipolära högtalare. Sagt och gjort...

...Jag gjorde ett litet experiment för några år sedan, baserat på samma bas/mellanregister element som sitter i mina Aegis One och byggde med dessa en "omnipolär" högtalare enligt samma principer som Mirage (fast jag var faktiskt före mirage i detta fallet :) )...

Jag har i efterhand testat högtalarna som frontar och resultatet var ganska nedslående för en 3D-nisse som värderar "skärpa" och focus på ljudbilden (japp, jag är en 3D-nisse!), men som bakhögtalare tycker jag att de fungerar PERFEKT.

Ett perfekt mellanting mellan dipoler och riktade högtalare, praktiskt taget det bästa av två världar och som bonus så slipper man nackdelarna som finns klart och tydligt BÅDE hos riktade och dipolära högtalare...

Jag kan inte tillräckligt varmt rekommendera folk att prova "omnipolära" högtalare för surround-kanalerna. Prova gärna genom att bygga ett par själva (som jag gjorde).

Det tråkiga är att mina surrar som brister en del i frekvens-omfång och klangmatchning ALDRIG verkar bli färdiga, men huvudorsaken till detta är att de faktiskt låter så bra så att man lätt glömmer bort att filterna, linserna m.m. bara var provisoriska... :unsure:

Postad 04 May 2005 - 00:41

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Japp, har testat att leka med avstånd och volym en hel del, och olika vinklar...aldrig fått till det med dom...antingen ett klart ljud men på tok för riktat, eller konstigt ljud men hyffsat diffust...dock inte på samma sätt som jag får diffust ljud nu. Känns klart mer korrekt nu om man kan säga så.

Bilder:

(Ja, innan ni säger nått så ska det upp en ny kabellist till projjens sladdar...den gamla fick åka bort när nya HDMI kabeln kom, fick inte plats) :unsure:
Bifogad fil  bak_01.jpg   201.63K   243 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Jäklar så nära du har burkarna. Dags för den där lägenheten snart? :)

Redigerat av Syntheslizer, 04 May 2005 - 00:43.

Postad 04 May 2005 - 00:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det blev visst en liten EDITERING av inlägget, synteslizer? :) :( :D :unsure:

Postad 04 May 2005 - 00:52

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Rundstrålande ju...nära gör inte nått, då ljudet inte är riktat. Som sagt bildar snarare ljudet en bubbla runt högtalaren.

Lägenheten kommer säkert om ett tag...men det innebär ju även att volymen måste sänkas med sisådär 40dB eller nått... :unsure:

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 04 May 2005 - 00:55.

Postad 04 May 2005 - 00:56

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Det blev visst en liten EDITERING av inlägget, synteslizer? :)  :D :D  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Modsen är griniga på kvällskvisten. :(

Postad 04 May 2005 - 01:03

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Tyckte bara att den första varianten av ditt inlägg så "roligare" ut på något sätt... :unsure: :)

Inget illa menat... :(

Postad 04 May 2005 - 01:10

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Ok pöjkar...grinig mod här. Nu lämnar vi OT. :unsure:

Postad 04 May 2005 - 01:24

Bosco
  • Bosco
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Verkar som att du har missuppfattat betydelsen av ordet "diskret" i det här fallet. Man menar inte "måttfull, återhållsam, dämpad" utan "åtskild, existerande var för sig".

Redigerat av Bosco, 04 May 2005 - 01:25.

Postad 04 May 2005 - 02:17

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0

Verkar som att du har missuppfattat betydelsen av ordet "diskret" i det här fallet. Man menar inte "måttfull, återhållsam, dämpad" utan "åtskild, existerande var för sig".

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag har inte missuppfattat någonting. Jag har ens inte använt ordet måttfull, återhållsam eller dämpad. Sourround-kanaler kallas också diskreta kanaler av samma anledning som jag angav ovan. Rätt använt, skall dessa förhöja upplevelsen av själva filmen, där man lägger in effekter. JB talade om effekter som skrämmer, och det är en "effekt" man väljer att lägga i surround-högtalare. Diskreta röster som man inte ser på film är också ganska vanligt att dom mixas in i bakkanalerna, allt för att höja effekten.

Vad det gäller musik, så är musik inte mixad på samma sätt som film, och tur är väl det kanske (notera Gilels att jag nämner Star Wars EP1, det ÄR en film, således ingen musik, i så fall hade jag nämt musik i stället).

Det finns ett flertal människor som hellre väljer att lyssna på musik i 5 kanaler eller fler. Man jag personligen tycker att ren 2-kanal låter bäst.

Vi som köper extremt mycket film och som äger fler än 20st :) , vet att det finns riktiga tokmixar därute. Jag blir heligt förbannad när man sett filmen på bio (är det bara jag som går på bio också?), och sedan ser hur dom misshandlar dvd-släppen. Inte alla, för en del filmer är ruggigt bra. Men jag finner det märkligt att man inte kommit längre i ljudutveckligen under de snart 10år (10år 2007), som allmänheten haft tillgång till film på dvd.

Filmerna släpps i allt snabbare takt, och med det så blir tyvärr kvalitén lidande :unsure:

Postad 04 May 2005 - 07:59

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Kanske man ska skaffa sig ett par Audio Pro Qube och använda som 7.1 högtalare :unsure:

Postad 04 May 2005 - 08:27

Bosco
  • Bosco
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Vad menar du med diskret då? Det verkar som att du menar att det innebär att de inte ska spela hela tiden.

Innebörden av diskret i det här fallet är att de är separata kanaler, till skillnad från matrisavkodade som man hade tidigare. Diskret säger ingenting om hur högtalarna ska spela.

För att återanknyta till topic: Om man har problem med överdriven direktionalitet kan man helt enkelt öka antalet högtalare i bak.

Postad 04 May 2005 - 09:23

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Bakkanalerna är diskreta kanaler, och ur dom skall det inte komma ljud hela tiden

Alla kanalerna i ett 5.1-system är diskreta, till skillnad från ett matrissystem, där de inte är diskreta, utan hopmixade. Det har, som sagts av andra, inget att göra med huruvida det kommer ljud ur dem hela tiden eller inte. Frontkanalerna är också diskreta, där kommer det ju ljud hela tiden :unsure:

Sen är det ju upp till ljudläggaren/mixaren hur han vill utnyttja de möjligheter han har, en atmosfärisk och försiktig mix, eller en aggressiv. Rätt eller fel? Det bestämmer mixaren/filmskaparen, en actionrökare kan ju vinna på en överdriven ljudmix, medan ett drama förmodligen inte gör det...

Postad 04 May 2005 - 10:07

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Kör själv med bipolära Wharfelade DFS-23 högtalare då jag har soffan direkt mot "bakväggen". Dessa är upphängd i bakre väggen vid ca 150cm höjd och ger en bra surround känsla...

Dipolära skall sättas med fördel sättas vid sidoväggarna som jag förstått

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  dfs_23.jpg   20.68K   1 Antal nerladdningar

Postad 04 May 2005 - 10:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Sweetspot med dipolära högtalare utgår från "mittpunkten" av en dipolär högtalare.

Detta betyder att om man sitter så att "mellanrummet" mellan de olika element-uppsättningarna pekar mot lyssnings-positionen, så sitter man i "sweetspot".

Sen kan det fungera hyffsat ändå om bara avståndet är tillräckligt...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.