Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Firehawk vs. vit duk; testat med en Sony HS-50

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2005 - 11:04

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Anläggning som matar duken - se signatur

Har nu en Stewart Firehawk (FH) - 244*135 duk hemma och jämför mot min nuvarande Euroscreen (ES) matte white gain 1 - 240*135.
Det lustiga är att när jag jämförde provbitar av FH så var jag totalt övertygad om att nästa duk blir en FH.
Nu när jag kör halva duken vit (Eursocreen) och andra halvan FH (Firehawk) är jag inte så säker längre.
I väldigt mörka scener är det ingen större skillnad i svärtbotten (knappt förnimbar ens om man pausar bilden).
I ljusa scener upplevs färgerna i ES som klarare och med mer sting.
I blandscener så har dock FH ett plus då ströljuset från projektorn undertrycks och man får en ÄNNU svartare svärta med i princip bibehållen vita, något nedtonad men inte alls mkt med tanke på hur mörkgrå duken är och lyftet i svärta överglänser tappet i vita med flera steg så total upplevd kontrast blir märkbart bättre. Lite som att en mjölkhinna från det mörka i en blandbild dras bort.

Hur som helst så efter många filmer, hockeymatcher och testskivor så är jag väldigt osäker på om jag föredrar FH - jag är extremt osäker på om jag vill lägga 20 lakan till för att få det lyft i blandscener samtidigt som jag tappar lite tryck i normala ljusa scener som där (om man är ärlig mot sig själv) är det som det finns mest av i filmer.
Visst är firehawken något kontrastrikare överlag men utan ES som referens så kan jag med ganska stor säkerhet säga att jag inte hade tänkte på det (men nu vet jag ju :( ).
Tjejen känner likadant, när vi demade med små bitar var hon impad, men nu med 50/50 dukyta gillar hon den vita duken bättre då HS50an redan har så pass bra svärta men framförallt att normala lite ljusare scener känns livfullare utan att tappa nämnvärt i kontrast mot FH, förutom om det då är just väldigt mörka partier som ligger nära inpå ljusa partier med en tydlig kontrastövergång.

FH blåtonar allt lite grand samt mörkar ner färgerna något så animerat är lite bättre på vitt material, medans relativt mörka filmer som t.ex. "gamla" star wars trilo o.d. upplevs som kontrastrikare och ett antal snäpp bättre på FH.

Har även en knapp 1/2 kvadrat studiotek men bortsett från att färgerna är något klarare så tappar den för mkt i svärta samt har en tendens att hotspotta emellanåt.
Sen har jag en hög med andra dukprover (7-8 st) men i sammahanger är de inget som behöver nämnas då de inte sticker ut på något sätt i extremt positiv bemärkelse. Kan väl bara säga att alla övriga gråa dukar drar ner vita och fäger ALLDELES för mkt för min smak och då är jag ändå lite halvtokig i svärta....men samtidigt förälskad i klara färger och ju mer man tittar ju mer värderar jag klara KORREKTA färger....med bibehållen svärta :(

OPTIMALA DUKEN
--------------------
Studioteks 99% (inget kan vara 100 right) rena färger och ljustryck, firehawkens undertryck av ströljus och förbättrande egenskaper i blandscener och euroscreenes förmåga att totalt undivka hotpsotting och utan någon tendens till att tonas ut ytterkanterna pga den låga gainen - vem är sugen på att anta utmaningen att göra denna duk :)

Kluven är man minst sagt - skulle (som ulf på skandint sade) haft en tvåsidig duk så man kunde rulla fram den duk man föredrog för valt filmmaterial - en vit på ena sidan (för animerat) och en firehawk på andra (för sci fi o.d.) :)

Postad 12 May 2005 - 12:41

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Intressanta iaktagelser, då jag inte har nånting att jämföra med annat än en vit duk och euroscreen frame (som jag har nu) så låter det lite "magiskt mumbojumbo" att Firehawk kan göra sånt underverk på bilden... Frågan är om priset motiverar ett köp av Firehawk?

Postad 12 May 2005 - 15:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Trevligt inlägg bigbadboogie! :)

Kan hålla med om att FH ger en något mindre livlig bild än 1.0 vit. Priset man får betala antar jag (förutom prislappen och risken för hotspotting då.. :) )

2 tankar bara:
- Blåtoning, borde väl kunna lösas med kalibrering? Dvs, man kan inte ha samma kalibrering på två så pass skilda dukar.
- Iprincip har man ju ALLTID blandscener. Iaf på 2.35:1 filmer. Detta eftersom man jämför bilden med letterboxingen. Därför kan man säga att FH alltid rockar på 2.35-filmer, eller hur? :(

Postad 12 May 2005 - 20:12

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0
Kan inte det förlorade trycket i bilden också ha att göra med att du kör en såpass stor duk?

Postad 12 May 2005 - 20:55

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Hmm.

Angående mjölkig svärta med HS-50 & FH.
Det är ju också så att HS-50:n inte kan ha IRIS både öppen & stängd samtidigt.
Det gör ju att det "göttaste" med FH, nämligen den ruskiga ANSI-kontrast-boosten
går HS-50-tittare/testare förbi, tycker jag. I blandade scener när HS-50 har sin
IRIS lite halvöppen sådär, blir det ju lite mjölkig svärta. FH undertrycker inte "gråa"
särskilt mycket, utan gör det som projen presterar tydligare. Bra eller dåligt.

En DLP med bra kontrast "släcker" i de mörka partierna på en "blandscen" på ett
helt annat sätt. Tycker kanske att man ska kolla det innan man bestämmer sig för
att FH inte är värd den extra pengen jfr andra vanligare dukar.

Mvh

Postad 20 May 2005 - 20:48

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Hmm.

Angående mjölkig svärta med HS-50 & FH.
1. Det är ju också så att HS-50:n inte kan ha IRIS både öppen & stängd samtidigt.
Det gör ju att det "göttaste" med FH, nämligen den ruskiga ANSI-kontrast-boosten
går HS-50-tittare/testare förbi, tycker jag.

2. I blandade scener när HS-50 har sin
IRIS lite halvöppen sådär, blir det ju lite mjölkig svärta. FH undertrycker inte "gråa" särskilt mycket, utan gör det som projen presterar tydligare. Bra eller dåligt.

3. En DLP med bra kontrast "släcker" i de mörka partierna på en "blandscen" på ett helt annat sätt. Tycker kanske att man ska kolla det innan man bestämmer sig för att FH inte är värd den extra pengen jfr andra vanligare dukar.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Getis :rolleyes:

1. Nej det är som du säger - den anpassar iris efter ljuset i scenen - men att FH "boosten" går HS50 tittare förbi vill jag inte hålla med om helt - se punkt 2

2. Firehawkens starka sida är just när irisen öppnar upp - framförallt i ett vanligt vitt rum (i en svart källare hade det inte funnits någon större anledning att inte välja en vit duk).
Anledningen är just secndary refelctions - alltså reflektioner från tak och väggar.
Det är detta ljus som tvättar ur svärtan mest (och FH undertrycker bäst) - förutom det faktum att iris släpper igenom mer ljus. Dock så släcker LCD ut ljuset mha pixlarna på LCD panerlerna, fast genom att aktivera alla panelers pixel där du vill släcka ut och på så sätt blocka ut det mesta av det synliga ljuset men visst DLP är en bättre teknik att blocka ljus med men det har väl inte riktigt med secondary reflections att göra anser jag.
Tända lampor i rummet, secondary reflections = Firehawkens starkaste sida IMO.
Det vita boostas på en firehawk jmf en annan grå duk men det blir inte vitare än på en vit duk. Men reflektionen pga alu-oxiden gör att ljuset som träffar partiklarna reflekteras "mer" än om den bara träffat den mörkgråa ytan.
Jag blev mäkta imponerad första gången jag satte på bilden då vi började med greyhawken som inte är hälften så grå ens och den bilden är på tok för grå för min smak. När jag såg FH materialet tänkte jag "DET ÄR KÖRT" direkt men när den kom upp så - WOW - det vita är verkligen vitt....tills jag jämförde side by side 50/50 mot vit duk. Såg då att det var lite gråtonat - men väldigt lite för att vara så grå om du förstår mig.

3. DLP jo - skall testa min InFocus LS110 bara för skojs skull. Den har ju ingen ruggig on/off kontrast men det skall bli intressant att se vad FH gör för den.
Den skall bli kul att se vad som händer med den nedsläckta delen av panelen på den.

Hur som var det ju HS50an jag testade mot så jag kan ju inte säga hur den blir på en DLP i dagsläget - bara gå på teori och erfarenhet av ströljus.

Att den inte är värd pengarna har jag aldrig sagt - Firehawk är en grym duk och värd varenda krona om man vill ha det den presterar och VET vad den presterar - dvs inte köper i blindo på recensioner som mina ;) Huvudsaken är ju att köparen är nöjd.

I alla fall - jag är kluven - vet inte riktigt om det blir en FH eller en ny kraftigare sammetsklädd ram till min ES.

Klara färger eller bra kontrast - what to dooooo ;)

Redigerat av bigbadboogie, 20 May 2005 - 21:05.

Postad 21 May 2005 - 17:35

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Tjena Boogie.

Btw svarade jag på en räcka frågor du hade i min gästbokstråd oxå, såg du det?

Lite "Punkt-2-mothugg", kanske?
Hör egentligen kanske hemma i HS-50-tråden men what the h...

Så här menar jag.
Sony:s kontrastvärde (on/off) är egentligen runt 1200:1, eller hur?
Det fantastika med den är ju att den kan flytta sitt kontrastomfång upp & ner på
IRE-skalan, vilket får till följd att den klarar både ljusa & mörka scener mycket bra.
Och därmed gör att den kan specas som att den har 6000:1. Rätt så?

Exempel. Jag lånar en bild av Bigscreen.se:
Postad bild

Vi tänker oss att vi tittar på "Frodo i skogen-scenen" Det är en ljus scen och HS50
öppnar då IRIS och då hamnar svärtbotten i det undre ändläget på den röda stapeln.
Firehawk är förvisso mörkt grå, men den undertrycker inte ju inte "gråan" som
blir svärtbotten med IRIS i öppet läge. Eller hur?
Hjälpen HS50 kan få av FH:n här är i så fall begränsad till påskjut i vitan IMO.
Visst får den hjälp med ljusreflektioner, men det ser man ju inte på grått, eller hur?

Vi kollar imaginärt på "vandring genom morias gruvor" istället.
Nu stänger HS50 sin IRIS och vi hamnar på IRE-siffror på 15-20 eller så?
Nu motsvaras svärtbotten av undre ändläget på den blå stapeln istället.
Här får Sony hjälp av FH att undertrycka secondary reflections på ett helt annat sätt.
Dock, eftersom toppen på den blå stapeln, eller maxljus-output på Sony:n, följer med
ner till en lägre nivå så orsakar HS50 inte så mycket ljusreflektioner här heller.

Nu stänger vi av HS50 och startar en DLP istället, vi tar en IF 4805 med 2000:1.
(Det hjälper fortfarande om man har fantasin påslagen. :rolleyes: )
Den motsvaras då på bilden ovan med svärtbotten längst ner på den blå stapeln
och fullt vit i toppen av den röda stapeln, dessutom är det så hela tiden...

"Frodo i skogen" får nu lite hjälp av FH på stammen och i lövverket med att öka
djupet i skårorna i barken och de skuggade löven gör att djupet i bilden ökar.
Blackbars via en DLP har ju alltid samma svärta oavsett scen, så här behövs FH.
(Förutsatt: ljust rum. Men det är väl därför man vill ha en FH in the first place?)

Morias gruvor blir istället helt beroende av FH för att se riktigt bra ut,
eftersom eventuella ljusa detaljer skulle orsaka urtvättande secondary reflections
som ett brev på posten om inte FH:n undertryckte dessa.
Å andra sidan kanske inte man hade sett dem alls om de inte hade varit så ljusa?
Här sitter man och önskar sig 10000:1 och ANSI-kontrast på 50:1, då hjälper FH.

Vad jag menar är att DLP-tekniken i sig för det mesta har större nytta av FH:ns
fördelar (om man nu ser dess egenskaper som fördelar, det gör ju inte alla.)
än just HS50, även om den delvis på mer "projektornormala" sätt också tjänar på FH.
Detta för att den tar med sig svärtbotten upp längs IRE-skalan när IRIS öppnar.

Så tycker i alla fall jag, vad tycker du? ;)

Mvh

Postad 22 May 2005 - 01:44

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Blev något fel när jag backade i IE så det blev 1,5 halv tråd så jag tar bort denna "skräppost".

Dock så ligger alla hänvisningar till bilderna i denna post så jag vågar inte plocka bort den helt - av någon anledning så syns bara en "dubbelpost" av den röda bilden.
Men never mind detta inlägg - läs nästa istället :rolleyes:

Redigerat av bigbadboogie, 22 May 2005 - 02:12.

Postad 22 May 2005 - 01:49

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Tjena Boogie.

<{POST_SNAPBACK}>

Mors igen :blink:

Btw svarade jag på en räcka frågor du hade i min gästbokstråd oxå, såg du det?

Nope, skall ta o kika i din gästis igen och läsa med största intresse.
*lite senare* Har läst nu - tusen tack för de uttömmande svaren.
Trodde inte att en tabtension electri var SÅÅ mkt dyrare B) jisses.
Men verkar sannerligen vara en riktigt "neat" lösning du har plöjt ner slantarna i.

Lite "Punkt-2-mothugg", kanske?
Hör egentligen kanske hemma i HS-50-tråden men what the h...

Jag lade den först i HS-50 tråden - men efter slarvigt övervägande flyttade jag den till duktråden eftersom det handlar om duken....med HS-50an som ref.
Anyway - har ett par dukinlägg i HS50 tråden som jag vill minnas någon ville ha hit till duktråden (eller var det bara jag som tänkte de :blink: - never the less - same = same - but different :rolleyes: )

Så här menar jag.

En bra förklaring hur HS-50 agerar med adaptiv iris och om jag får citera mitt förra inlägg så säger vi nog ung. samma sak om jag tolkar dig rätt:

Firehawkens starka sida är just när irisen öppnar upp - framförallt i ett vanligt vitt rum (i en svart källare hade det inte funnits någon större anledning att inte välja en vit duk).
Anledningen är just secndary refelctions - alltså reflektioner från tak och väggar.
Det är detta ljus som tvättar ur svärtan mest (och FH undertrycker bäst) - förutom det faktum att iris släpper igenom mer ljus.

Dock så hjälper FH för HS-50 även i moria scenen - där är kanske inte så mkt ljus men tillräckligt för att påverka svärtbotten.
Måhända att svärtan hjälps än mer poitivt för en DLP men det vita blir aldrig vitare än på en vit duk - inte ens med FH´s magiska AluOxid beläggning - oavsett scentyp så blir vitan något mörkare på FH och även färgerna - detta beror ju givetvis på dess extremt mörkt grafitgråa botten

Lite bilder för försöka förklara IRL situaion med en HS-50 och Firehawk vs Euroscreen. Uppmätta värden är jättebra men det är ju vad ögat ser som skall fram :blink:
Ursäkta min väldigt kassa kamera - inga bra bilder blir det men den återspeglar ändå skillnaderna som är så pass stora att tom den ser det.
"Svarta strecket" i mitten är bara ramen till den ena duken som står på högkant...om någon undrar.

Vi börjar med Moria - gissa vilken duk som är vilken (ingen bra bild för min skitkamera - den är inge vidare ljuskänslig men tittar man på black barsen så ser man rätt tydligt vad som händer ändå)
Bifogad fil  Moria.JPG   78.07K   445 Antal nerladdningar

Sen tar vi en snöscen - börjar det bli uppenbart vilken som är vilken?
Bifogad fil  Snow.JPG   95.52K   485 Antal nerladdningar

Och en DVE testbild - nu måste alla se vilken som är vilken!
Bifogad fil  BlnWh2.JPG   83.53K   370 Antal nerladdningar

Där hade vi fördelarna med FH - då tar vi fördelarna med Euroscreenen

Lite blandade färger - elelr vi börjar med färglöst - vitt
Bifogad fil  wHITE.JPG   74.46K   138 Antal nerladdningar

Rött
Bifogad fil  Rd.JPG   97.09K   126 Antal nerladdningar

Grönt
Bifogad fil  Gn.JPG   85.54K   70 Antal nerladdningar

Cyan
Bifogad fil  Cy.JPG   70.47K   52 Antal nerladdningar

Magenta
Bifogad fil  Mag.JPG   106.37K   47 Antal nerladdningar

och som sista färg - där det syns allra tydligast - GULT
Bifogad fil  Ye.JPG   85.63K   225 Antal nerladdningar
I verkligheten ÄR det verkligen illa - gult blir väldigt tråkigt på FH och även andra färger blir mindre klara och sprudlande så för alla "animerat freaks" hade jag rått till en vit duk (men det är inte mitt val som sagt).
Däremot upplevs inte den "nerskalning av ljus" riktigt som på fotona - det gula är mer consistent i sin färg. Detta gäller alla bilderna så bli inte avskräckta av den tydliga nedskalningen av ljusstyrka i kanterna på FH - det är kamerans optik som inte riktigt funkar som ögat bara ;)

Sen har jag en scen där jag anser att smaken får bestämma - en kontrastkoll med svarta och vita streck.
Firehawken har förvisso en bättre svärta - men Euroscreenen har en bättre vita.
Vilket man upplever som bäst - tja därom får de lärde tvista ;)
Bifogad fil  Contrast.JPG   208.08K   258 Antal nerladdningar

För den som mot förmodan inte har gissat det ännu:
- FH till vänster (mörkgrå duk 1.3 gain - magic=better blacks in semibright scenes)
- Euroscreen till höger (vit duk 1.0 gain - no magic just pure)

Jag är ute efter den duk som funkar bäst för min projektor (HS50an) i alla lägen . Måhända att det visar sig annorlunda på andra projar men det faktum att den tonar ner bilden i ljusa partier och klara färger (tex aniimerat och blommor) kommer man aldrig ifrång - DLP eller LCD både kommer påverkas även om grundförutsättningarna skiljer sig åt.
Dock så är Firehawken den gråa duk som bäst bibehåller vitan men mot vita dukar skall den nog inte bli allt för uppstudsig ;)

Man kan väl säga så att Firehawken tar rummet till ett "mörkare stadie" - dvs att svärtan i ljusa scener blir mer som i ett svart rum. Tyvärr så blir inte det övriga lika bra som det hade blivit på en vit duk i ett svart rum så än finns inte den perfekta duken - men visst funkar deras "magi" på FH.
Dock så tar den inte fram fler detaljer. Detaljerna finns där även på en vit du - bara lite ljusare över hela skalan :P

Jag tror att frågan "colours or contrast" är befogad.....eller hur? ;)
Eller om man så vill - colurs or better suppresiions of ambient light.

Med detta inlägg vill jag inte på något sätt nedvärdera FH - det är en alldeles ypperlig duk. Dock tycker jag det är bra att man tar fram både för och nackdelar med alla dukar.
- Gråa dukar (läs alla) tonar ner vitt och färger och bibehåller svärtan bättre - det är naturlagar helt enkelt.
Sen finns det de som gör det mindre (läs firehawk) och de som gör det mer (läs andra gråa dukar).
Sen har firhawken sin undertryckande funktion av ströljus vilket är sannerligen en trevlig finess - men det vet väl alla om vid det här laget :D
Så om ni frågar mig vilken grå duk jag hade valt finns det bara ett svar = Firehawk.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Rd.JPG   97.09K   50 Antal nerladdningar

Redigerat av bigbadboogie, 22 May 2005 - 02:36.

Postad 22 May 2005 - 11:42

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Vilket höjdarinläg bigbad! Nu har jag lärt mig något nyttigt- tack.

Trodde inte att skillnaden var så stor i färgåtergivningen!

F.ö. hur tror du att en low gain duk (vit) med gain 0.85 eller så skulle klara jämförelsen?

mvh

Postad 22 May 2005 - 16:17

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Ja, vi säger nog rätt så samma sak när jag tänker efter...:blink:

Boogieman:
En bra förklaring hur HS-50 agerar med adaptiv iris och om jag får citera mitt förra inlägg så säger vi nog ung. samma sak om jag tolkar dig rätt:

Firehawkens starka sida är just när irisen öppnar upp - framförallt i ett vanligt vitt rum (i en svart källare hade det inte funnits någon större anledning att inte välja en vit duk).
Det är detta ljus som tvättar ur svärtan mest (och FH undertrycker bäst) - förutom det faktum att iris släpper igenom mer ljus.

Men.

Vad jag menar är att även om HS50 med sina ca 225:1 i ANSI-kontrast kanske inte
är den bästa ambassadören för att avgöra hur bra en FH kan vara på det området.
Inte för att HS50 blir utan draghjälp avseende både reflektioner & kontrast, det är ju självklart
att den får, men svärtbotten följer ju med upp och hindrar tittaren från att kunna se
HUR MYCKET FH kan undertrycka secondary reflections.
(Blackbars blir ju grå när IRIS öppnar, det blir de aldrig med en DLP på FH.)
Med en god DLP ligger ANSI-kontrasten kring det dubbla, dvs 500:1 eller ännu bättre.
Om man kollar på FH med en sådan proj framgår FH:ns företräden lite bättre IMO.

Jag är absolut inte ute efter den gamla uttjatade LCD vs DLP - traden här, den har
avhandlats mer än nog i allt för många trådar,
men jag tror att FH:n kan få en rättvisare bedömning om testprojektorn har inneboende
ANSI-kontrast som gör det möjligt att se hur stor skillnad det faktiskt kan bli.
Sedan kanske man föredrar vit duk i alla fall, det ser jag som mycket troligt att många,
kanske till och med de flesta gör. Färger är prio ett för ett stort antal hembioentusiaster.
Jag däremot, offrar gärna lite tryck i färgerna för att få så hög kontrast som möjligt.

Det här andra du pratar om är helt riktigt tycker jag och inget jag invänder emot.
Grå dukar dämpar alltid färger & även om FH är bättre än alla andra grå dukar på
det, så är det ju ingen vit duk. Man får ju liksom välja kompromiss i dagsläget.

För egen del gillar jag vanliga grå dukar bättre än vita pga av att de är bättre på
svärta generellt, att det har blivit FH beror ju på att jag gärna vill ha färgfilm
ändå så långt det är möjligt. Med referens-vitt som du kör med en ES side-by-side vänjer
man sig ju inte vid FH:ns "vitt" utan då vill man ju alltid att vitan ska vara som referensen.

Hur blir det om du kalibrerar projektorn mot FH:n och ställer undan ES-duken
en vecka eller så? Då hinner kanske din referensram för vitt - bli ljusgrå? :o

Mvh

Postad 25 May 2005 - 23:45

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Vad som hänt med min vitreferens om jag endast kör mot FH en vecka......

Har faktiskt testat det (har haft den hemma pinsamt länge nu).
Och får väl säga såhär att jag tycker bilden är KALAS och då man inte har en referensvita att gå efter så känns inte vitan allt för grå.

Men om man sedan släcker ner och ställer upp en vit duk minuten efter då ser man skillnaderna.
Sämre svärta - bättre färger och mer tryck i det vita ;)

Jo det kan nog säkert vara som du säger att en DLP vinnet lite mer på en FH - i alla fall en bra DLP med hög ansi kontrast (har fortfarande inte fått tummen ur att testa min LS110). Har ju som sagt inte testat så jag kan inte uttala mig om det men det låter logiskt såvidare inte ambient light gråa ner svärtan mer än vad svärtbotten på HS50 med öppen iris klarar av.
Och kan väl tilläggas att det är skillnad på ljus scen med iris i auto och iris öppen. Även om iris är fullt öppen i auto är bilden lika ljus som i "iris off" men samtidigt är svärtan bättre - de måste göra något med gamman med iris i auto för svartramen blir inte alls tokig även i ljusa scener - men den bra DLP smiskar kanske där på en FH. Hade inte den hemma när jag testade Sharpen och Yammen.

Är själv också mkt glad i god svärtbotten och hög kontrast (vem är inte det) och därav är valet så svårt. Sen att man får en ruggigt trevlig ram "på köpet" gör det ju ännu svårare. Kan ju göra en ram själv men säkert inte liga snygg och med mkt mer svett och blod som betalning :lol:

Boogie

Postad 29 May 2005 - 17:10

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Hej tänkte köpa en Sony HS50 och har bestämt mig för en vit duk. Men vilken vit duk ska man välja? Är den Euroscreen som fanns med i detta testet "bäst" eller? Isf var köper man dom billigast? (på nätet då jag inte bor på ett ställe där sånt finns att köpa)
Jag har ett ljust rum men har mörkläggningsgardiner i alla fall. (Vill ha en ramspänd duk).

Postad 30 May 2005 - 02:49

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Manderlore: Projectas Homescreen är riktigt bra.
Finns på Dustin bl.a. (Priset är exkl. moms)

Snackas även lite om den HÄR.

Postad 30 May 2005 - 10:55

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
En annan sak som jag har funderat mkt kring då det gäller dukar med minusgain i allmänhet:

Är det inte i all väsentlig mening samma sak som att sänka ljusflödet att använda en grå duk?
Är det inte bara kvalificerat lurendrejeri?
Är man ute efter den (ändå minimala) svärteförbättring som en grå duk åstadkommer - så kan man ju alltid gå ned ngt steg i Iris eller brightness och få exakt samma effekt..?
Den grå duken påverkas ju också av allt ambient ljus, så i ett rum med 200 LUX så är den betydligt vitare än vad den vita duken är i ett rum med 20-30 LUX.

Med detta i åtanke samt att färger "smutsas ned" så tycker jag att grå duk verkar inge bra alls...

Postad 30 May 2005 - 14:36

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Nope.

Citerar Components Dukguide del 1:

I dessa sammanhang är grå dukar överlägsna de vita eftersom de dämpar dessa typer av reflektioner med en faktor två, samtidigt som den projicerade bilden endast dämpas med en faktor ett. Detta innebär att kontrasten kommer att bli betydligt bättre på den grå duken jämfört med en förövrigt identiskt duk med vit färg (gain, betraktningsvinkel etc.).

Läs hela artikeln: Länk till Dukguiden del 1

Mvh

Postad 30 May 2005 - 21:23

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Fortsätter i den här tråden och hoppas man får svar.

Duken som föreslogs var bra men lite väl liten tror jag för mig, har 5,2m från bakre till främre vägg där soffan står, fotöljen är dock vid 4m, projektorn ej bestämd än var den ska stå men hade tänkt på en hylla på bakre väggen men kanske blir för långt?

Vilket fall så hittade jag ramspända Euroscreen dukar på hembioconsult.se som hade tex 220cm vilket jag tror blir bättre? (väldigt svårt annars att hitta större vita ramspända dukar i 16:9 måste jag säga! Rulldukar osv hittade jag massor men de ska ju vara sämre har jag läst).

Tillbaka till hembioconsult.se dom hade 2 ver av Euroscreens vita dukar.. Original och Vision. Hur stor skillnad är det mellan dessa?? Vad jag kunde se verkar det bara vara ramen som är mycket bättre på Vision men de kan väl inte göra så stor skillnad på bilden? Priset var det dubbla nämligen på Vision jämfört med Orginal :) Så måste fråga så man inte är dumsnål nu och köper någon skitduk...

Postad 31 May 2005 - 02:19

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sett Euroscreens ramspända dukar, men Vision verkar lite väl dyr.
Nästan en halv FireHawk (så det inte blir helt OT) :)

Projecta har även Permscreen som är större, men jag vet inte var dom kan köpas eller till vilket pris.
Jag tvivlar på att den är billigare än Euroscreens Original.

Postad 01 June 2005 - 12:08

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Hittade bara en delux ver. av Projecta Permscreen men då var vi uppe i FH pris så :)

Mailade även Bjurab och frågade om skillnaden mellan Orginal och Vision:

///
Ramen: Till Frame Original målas den 5 cm svarta ramen på dukmaterialet. Alternativt används Vel-Tex (sammets material) för bästa möjliga borttagning av ljus. Frame Vision har en 10 cm bred svart anodiserad aluminium ram som också finns som alternativ med Vel-Tex.

Dukmaterial: Frame Original har ett glasfiber baserat material som spänns upp runt ramen med kardborrband. Frame Vision har ett unikt ”tension-system” vilket garanterar en 100% slät duk. Materialet på duken är en plast väv med ett mycket bra ytskikt för bästa möjliga bildåtergivning.
///

Ja vision låter ju bättre helt klart men om de är värt dubbla priset... :D

Redigerat av Unregistered33651, 01 June 2005 - 12:09.

Postad 10 June 2005 - 07:17

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Tänkte bara höra med dig Mr Bigbadboogie om du upplever studiotek duken bättre än euroscreen vita.

Jag har samma vita ES duk som du och jag har relativt mörkt rum med goda möjligheter till totalmörkläggning, men den studiotek provbiten jag hade hemma var så lite att det inte gick att få en vettig uppfattning om den.

Men vad tycker du? ÄR den värd sin skillnad till ES vit som jag har i dag.

Mvh
Andy

Postad 15 June 2005 - 13:03

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Getskägg>> Components ord = lag? Nä, tror inte det va?

Det som de skriver stämmer säkert vid en direkt A/B-jämförelse under exakt samma förhållanden.
Men det jag menar är att rummet och belysningen i övrigt påverkar otroligt mycket mer än vad några få snäpp gråare duk gör. Det betyder alltså att det inte är några som helst problem att få t.ex. en Firehawk att under dåliga förhållanden se betydligt sämre ut än en vanlig, vit 1.0-duk under bra förhållanden.
Omvänt betyder det att man kan komma mycket långt bara genom att ha bra förutsättningar i rummet.

Det som de skriver tycker jag också går tvärtemot vad många som har testat rapporterar - att ljusa nyanser visst dämpas på ett ofördelaktigt sätt - även med de dyrare dukarna. Och det blir ju nästan som att skaffa platådojjor för att se länge ut och sedan kapa av sitt huvud. :D Eller som att skaffa sig en subbe för att få djupare bas och samtidigt montera ur diskanten ur högtalarna. Eller nå't... ;)

Fast om det verkligen ÄR så att de dämpar i de mörkaste områdena och bibehåller ljusstyrkan i de ljusaste - då är ju allt frid och fröjd.

Postad 15 June 2005 - 14:26

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Är det verkligen rättvist att testa sida vid sida? Borde man inte egentligen kalibrera om för respektive duk? Ideala inställningar för kontrast, ljus mm för en duk behöver ju inte vara optimala för en annan...

Bara för att komplicera frågan lite ;)

Postad 16 June 2005 - 09:29

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Tjolahopp.

Arioch:
En annan sak som jag har funderat mkt kring då det gäller dukar med minusgain i allmänhet:

Är det inte i all väsentlig mening samma sak som att sänka ljusflödet att använda en grå duk?
Är det inte bara kvalificerat lurendrejeri?

Vad jag menade har inget med vad Componentmedarbetarna skriver i sin artikel.
Här frågar du om det får samma effekt att sänka ljusflödet från projen, som
att man får när man projicerar på grå duk, och på det är svaret: nej.

Detta eftersom det är ett fysikaliskt faktum att den grå duken dämpar reflektioner
med en faktor två, vid samma förutsättningar som en vit dämpar med faktor ett.

Arioch:
Fast om det verkligen ÄR så att de dämpar i de mörkaste områdena och bibehåller ljusstyrkan i de ljusaste - då är ju allt frid och fröjd.

Här avses i viss mån Firehawk, som är en duk som gör det du beskriver - nästan.
Den bibehåller ljusstyrkan på ett mycket bra sätt - nästan lika bra som en vit duk,
samtidigt som den dämpar reflektioner och hjälper svart att bli svartare.

Den (Firehawk) är som alla andra dukar en kompromiss.
Vitt blir inte riktigt vitt, vita dukar är bättre på det - men den är bättre än alla andra
grå dukar på detta, särskilt stor skillnad mot grå minusgaindukar.
Den andra kompromissen med FH är betraktningsvinkeln.
Det går alltså inte att sitta åtta personer (fiktivt exempel) i bredd och titta på film med
lika högt footLambertvärde för alla tittare, men vem sitter så?

Vita dukar är också kompromisser. Sämre än en Firehawk i mina ögon då jag
prioriterar svärta & dynamik högre än kritvitt-vitt och glödande färger.
Skillnaden mellan hur en FH presterar vitt & färger mot på en vit duk tycker jag har
mindre betydelse för totalupplevelsen än det som FH bidrar med. - Kontrast...

Arioch:
Det som de skriver tycker jag också går tvärtemot vad många som har testat rapporterar - att ljusa nyanser visst dämpas på ett ofördelaktigt sätt - även med de dyrare dukarna.

Vilka är "många"? Är de kvalificerade bedömare som vet vad de talar om?
Har de kalibrerat sina projar med kalibreringsutrustning olika för varje duk?
Ljusa nyanser dämpas ju på ett "ofördelaktigt sätt" (finns det fördelaktiga?) på Firehawk?
Dock inte på ett sätt som förstör totalupplevelsen i lika hög grad som på andra grå dukar.

Arioch:
Getskägg>> Components ord = lag? Nä, tror inte det va?

Nej, självklart inte. Däremot är dukguiden en välskriven och bra guide med väl
underbyggda resonemang som bör tas på största allvar.

Mvh

Postad 16 June 2005 - 20:10

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
:)
Vi pratar nog i viss mån förbi varandra...
Kan bara citera det citat som du har i dina inlägg:

Det som spelar mest roll i hembiosammanhang är skillnaden mellan signal och brus, samt den upplevda skillnaden mellan svart och vitt.

Alltså... Svart blir ju aldrig svart i dessa sammanhang. Svart är total avsaknad av ljus - och vill man uppnå det så bör nog första åtgärden vara att stänga av projjen helt. :D
Kvar har vi alltså skillnaden mellan svart och vitt som den enda väsentliga faktorn.
Denna kan du väl inte mena att t.ex. en FH förbättrar/utökar? Det förutsätter isf att den antingen bibehåller vitnivån, förbättrar den eller försvagar den mindre än vad den dämpar svartnivån.
Gör den något av detta? Om inte så är skillnaden antingen den samma eller mindre, vilket i sin tur gör hela investeringen meningslös.

Jag menar att den upplevda skillnaden kan vara lika god antingen svartnivån ligger på 1 eller 3. Det hela hänger på hur vitt det vita kan bli samtidigt...

I ärligetens namn så vet jag inte så mkt om FH, mitt första inlägg var egentligen riktat mot grå dukar i största allmänhet. Jag tycker nämligen att en vanlig gråfärgad duk är lite bluff och båg. :D

Postad 17 June 2005 - 11:39

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
:) Tjena Arioch.

Vi pratar nog i viss mån förbi varandra...
Kan bara citera det citat som du har i dina inlägg:

Det som spelar mest roll i hembiosammanhang är skillnaden mellan signal och brus, samt den upplevda skillnaden mellan svart och vitt.

Alltså... Svart blir ju aldrig svart i dessa sammanhang. Svart är total avsaknad av ljus - och vill man uppnå det så bör nog första åtgärden vara att stänga av projjen helt.
Kvar har vi alltså skillnaden mellan svart och vitt som den enda väsentliga faktorn.
Denna kan du väl inte mena att t.ex. en FH förbättrar/utökar? Det förutsätter isf att den antingen bibehåller vitnivån, förbättrar den eller försvagar den mindre än vad den dämpar svartnivån.
Gör den något av detta? Om inte så är skillnaden antingen den samma eller mindre, vilket i sin tur gör hela investeringen meningslös.

Hum, nu ska vi se då...
Projar kan inte lysa svart, det är vi ju överens om. Men projen måste ju vara på...
FH behåller inte riktigt vitnivån som en vit duk, men nästan.
På Boogies bilder ovan ser du ju att det är skillnad, men jag är nästan säker på
att projen; vid fotograferingen, var kalibrerad mot vit duk. Det blir ju inte helt rätt.

"Sänker FH svartnivån?"
Nej inte hos projen givetvis, men eftersom den är mörkt grå och kraftigt undertrycker
ljusreflektioner från tak, väggar och annat ströljus så hjälper den projen att nå sin
inneboende svartnivå på ett bra sätt i icke ideala miljöer, som t.ex. vanliga vardagsrum.
Man kan säga att FH hjälper en proj att komma närmare sitt specade kontrastvärde.

Så, om man har ett rum med vitt tak, ljust tapetserade väggar & kanske ljusa möbler,
så hjälper en FH-duk till med att "öka svärtnivån", på sätt & vis.
Samtidigt som den är bättre på vitnivå än i stort sett alla andra grå dukar.
Man måste nästan se detta IRL för att förstå hur det verkligen ser ut.

En vanlig grå duk är inte i mitt tycke bluff & båg, det fysikaliska faktumet att grå
dukar undertrycker reflektioner bättre än vita kvarstår.
Nackdelen med grå minusgaindukar är ju den låga vitnivån och den negativa inverkan
på färgerna en sådan duk har.

Mvh

Postad 12 July 2005 - 23:19

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hoppla här har det rullat på - kul :P

Såg att det skrevs lite om components dukguide och jag är högst villig att erkänna att den är en mkt bra referens när man sätter upp en hemmabio. Jag hade inte turen att läsa denna innan jag satte upp min hemmabio men vid en efterkoll så visade det sig att det enda som inte "stämde" var att min duk satt ett par dm för högt för att följa gängse filmstandarder. Dock har jag testat ut dukehöjden genom att projicera bilden på väggen innan jag monterade den och trivder bäst med den höjden jag har så det är givetvis lite tycke och smak på vissa delar.
Dock så kommer man inte ifrån vissa fysikaliska faktum som dukguiden beskriver mkt bra (tex grå duks förmåga att undertrycka ambient light och höja kontrasten i ett ljust rum) sen är det inte säkert att personliga preferenser stämmer med matematiken alltid men det är utan tvekan en mkt god läsning innan man väljer duk - gärna innan man börjar åka runt och kika på dem också då man är förberedd och kan se om säljaren mest säljer eller om han verkligen kan sin sak :)

Såg att det önskades lite tester på andra dukar och kom på att jag har en hög bilder liggandes i "arkivet".

Och till frågan om Euroscreen är den "bästa" medelbilliga duken så är det svårt att svara på.
Nackdelen med Euroscreenen är att den är byggd på rullduskmaterial och är lite bökig att få helt slät. Fördelen är då däremot att det extra svarta vinyllagret till 99,9% förhindrar att ljus tränger genom duken och studsar på väggen bakom.
Detta är dock normalt inget som märks på en någorlunda hyfsad "gummi" ramspänd duk och absolut inte i ett mkt ljust rum där ambient light har mkt större inverkan än ev. ljusgenomsläpp.

Här är ett par bilder där provbitar på Carada dukar jämförs mot min Euroscreen.
Frän vänster till höger - duktyp (uppgiven gain):
Brilliant White (1.4) - Classic cinema white (1.0) - High contrast grey (0.8)

En av dukarna ger en så gott som identisk bild som min euroscreen med gain 1.0 uppgivet. Detta är dock när jag "tejpat" dukbitarna mot min euroscreen och i många fall så behöver hög gain gummi-dukar spännas upp utan något bakom för att fungera optimalt (som fallet är med FH studiotek).
Dock så har jag väldigt svårt att tänka mig att Caradas uppgivna 1.4 i Gain stämmer i alla fall när jag jämför mot studiotek som har bra mkt bättre tryck i det vita (men också en något dassigare svärtare i mitt mkt ljusa rum).

Här kommer bilderna i alla fall:
Bifogad fil  1___Carada_line_up.JPG   587.88K   89 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2___Semibright_ring.JPG   116.08K   136 Antal nerladdningar
Bifogad fil  3___Dark_ring.JPG   116.85K   86 Antal nerladdningar
Bifogad fil  4___Bright_frodo_wakeup.JPG   108.96K   118 Antal nerladdningar
Bifogad fil  5___Elves_train.JPG   116.34K   84 Antal nerladdningar
Märk väl att jag har inte världens bästa kamera framförallt inte i mörka scener varför den sista bilden inte är helt rättvis - den visar mest skillnaden på mörkhet i det svarta och dämpningen i det vita i älvornas tyg.

Redigerat av bigbadboogie, 12 July 2005 - 23:21.

Postad 12 July 2005 - 23:32

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Startade ju nyss ny tråd men skriver lite här också..

Har du någon bild på Stewarts StudioTek 130? Gärna mot din Euroscreen duk.

Projekta Permscreen är jag också intresserad av men den har du nog inte testat va?

Postad 14 July 2005 - 11:43

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Startade ju nyss ny tråd men skriver lite här också..

Har du någon bild på Stewarts StudioTek 130? Gärna mot din Euroscreen duk.

Projekta Permscreen är jag också intresserad av men den har du nog inte testat va?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gjorde en jättetest med bla denna duken (dock bara ett litet prov) och körde mot både hs-50 och JVC's nya lilla D-ILA proj (720 varianten).
Dessvärre så klarade min kamrats kamera knappt av det (förhållandevis) låga ljusflödet från sonyn (eller så hade jag ställt något fel för bilderna blev mkt mörka) men från D-ILA'n så blev bilderna helt ok.
Skall se om jag kan leta fram dem en kväll.

Nej persmcreenen har jag ej testat.

Mvh
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 14 July 2005 - 11:43.

Postad 25 October 2005 - 11:22

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Tänkte bara höra med dig Mr Bigbadboogie om du upplever studiotek duken bättre än euroscreen vita.

Jag har samma vita ES duk som du och jag har relativt mörkt rum med goda möjligheter till totalmörkläggning, men den studiotek provbiten jag hade hemma var så lite att det inte gick att få en vettig uppfattning om den.

Men vad tycker du? ÄR den värd sin skillnad till ES vit som jag har i dag.

Mvh
Andy

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kommer inte byta till studiotek i alla fall.
Visst blev färgerna något renare och det vita lite ljusere men o andra sidan blev svart lite gråare.

Så min uppfattning - nej den är inte värd att lägga ytterligare 15-20 000 på.
Hade hellre köpt Firehawken då.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.