Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fable 4 - Nytt team skapar äventyret

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 september 2018 - 01:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 1

Det verkar äntligen som om vi får ett nytt Fable spel, och ett riktigt sådant. 

Många människor minns med värme det ursprungliga spelet från 2004, men där uppföljarna inte riktigt svarade mot alla fans förväntningar. Lionhead Studios som producerade serien lade ned sin verksamhet april 2016. Strax dessförinnan var Fable Legends på väg, men Microsoft tröttnade pga. förseningar och bristande intresse, och spelet färdigställdes aldrig.

Enligt en läcka så skall PlayGround Games göra spelet (Forza Horizon).  

Microsoft skall enligt spekulationer från pressen inte haft tillräckligt starka titlar senaste åren, och därför vill de satsa stort. Uppenbarligen kommer ca: 200 personer jobba med kommande titeln. Microsoft lär också fått inspirationen av spel som Horizon Zero Dawn.

Det vore verkligen roligt om vi kunde få se ett nytt Fable - Open World/RPG levereras på de senare konsolerna. Men vi får påminna oss om att Fable serien är exklusiv för Microsoft, och kommer därför sannolikt inte komma på Playstation.  

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 07 september 2018 - 01:15.

Postad 09 september 2018 - 10:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Det verkar som om spelet skulle kunna bli bra om vi tittar på:

The Witcher - Wild Hunt

Horizon Zero Dawn

Skyrim 

Det verkar finnas en marknad för dessa spel, men jag undrar om de kan återskapa första Fables magi. När jag först hörde om titeln kändes det som om konceptet var förlegat, men ovanstående spel följer en liknande form. Nu har jag precis bara börjat på The Witcher, men har ännu inte testat Skyrim. 

Postad 04 november 2018 - 00:00

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 076 inlägg
  • 1
Gillade serien hela vägen samt inperationsspelen så gärna för mig!

Postad 05 november 2018 - 11:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 223 inlägg
  • 0

Det tråkiga är ju att det troligen dyker upp även på PC, MS skulle behöva ett renodlat konsol-exklusivt spel för att sälja Xbox konsoler.

Postad 05 november 2018 - 13:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 685 inlägg
  • 0

Det tråkiga är ju att det troligen dyker upp även på PC, MS skulle behöva ett renodlat konsol-exklusivt spel för att sälja Xbox konsoler.

Du behöver inte oroa dig för dem, Xbox går bra.

Postad 05 november 2018 - 13:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Jag spelade The Lost Chapters när det släpptes och detta tillhör ett av mina absolut favoritspel. Jag har sedan dess lämnat X-box för Playstation. Men gissar att en release av ett riktigt Fable-spel ligger några år fram i tiden. 

Någonting som jag absolut avskydde i uppföljarna var "No death in combat" :(

Postad 11 november 2018 - 15:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 10 034 inlägg
  • 1

Varför är det tråkigt att fler får tillgång till spelet? Inte för att det är något jag går och väntar på direkt, men Microsoft får ju ut sina licensavgifter både i Windows Store och Xbox store. Win win med andra ord.

Redigerat av Ageve, 11 november 2018 - 15:54.

Postad 11 november 2018 - 16:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Det måste till någonting extra för att jag i så fall köper en begagnad X-BOX konsol. Jag kör Imac hemma och har en PS4, just nu. Jag tror att det nog är lätt att drömma sig tillbaka till nostalgin; men sannolikt kommer vi inte få se samma spännande/mystiska känsla igen.

Det där magpirret får jag av första Fable när min brorson spelar det, men soundtracket gjorde också sitt - bland de bättre jag hört till spel. 

Redigerat av Glidtassen, 11 november 2018 - 16:52.

Postad 18 november 2018 - 09:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Har läst på lite mer om spelares önskelistor angående Fable 4. 

Jag har också några stycken: 

1. Ett mer utvecklat moralsystem: Första spelet i serien lät din karaktär ändra utseende utifrån dina handlingar. Men om man lät progressionen gå djupare skulle man även kunna bete sig annorlunda mot människor i: handel, suga ut fattiga människor. Givetvis skulle detta förändra klädsel och ansikte/kropp. 

Men om man får utrymme att styra över handlingen på ett större plan, som man försökte sig på i Fable 3 vore det intressant. 

2. Ett smidigare menysystem: Fable 3 såsom jag minns det hade sin "Sanctuary Meny" som var väldigt omständig. Det vore roligare med en enkel paus meny där du kan förändra dina förmågor/utseende, handel på ett snabbare sätt. 

3. Online: Fable kommer sannolikt ha löst Co-Op alternativet, skall bli roligt att se hur detta ser ut?

4. Svårighetsgrader: För guds skull, skippa "No death in combat" och ge oss riktiga utmaningar. Att spela med riktigt motstånd och inte omges att: pajer, drycker och för att återställa din hälsa hela tiden. 

5. Separata Menyer för olika miljöer: Vad jag saknat i tidigare spel var att spela utmaningar i specifika miljöer; stad, skog mm. 

6. Mer pussel för att leta rätt på vapen, kläder eller förmågor. 

7. Modifiera Ägande: Tyckte att Fable 2 var på gång med intressanta ideer angående ägande och fastigheter. Men varför inte skapa en separat gameplay där man trycker på konkurrens mot andra spelare online, och kan byta om sälja mot andra spelare?

8. First person mode: Fable 1 hade redan ett "First Person Mode"; men var begränsat till ur man siktade med bågen. 

Postad 06 juni 2019 - 07:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 1

Det kommer fler läckor nu för Fable 4. Om det kommer så köper jag en Xbox igen. Men det kanske meddelas vid E3?

Jag hoppas innerligt att det blir Russell Shaw som gör soundtrack igen, finns mycket minnesvärda melodier ur första spelet.

Men Fable 4 är enligt flera källor väldigt tidigt i produktionen och kanske kan komma om två år.

Microsoft lär ha intresserat sig för en ny lansering av Fable sedan Guerilla's Horizon Zero Dawn släpptes. Zero Dawn lär ha verkat som en inspiration för teamet som arbetar med kommande Fable. Människor som arbetade med det första Fable har något blandade känslor, detta eftersom Fable är ett ganska knäppt/humoristiskt spel som blir svårt förstå och delvis återskapa. 

Game Details:

• First/Third Person
  • In depth character creator
  • Completely open
  • No guns
  • Can ignore main quest and never become a hero
  • Players can build towns, ties into main quest heavily if you get the bad ending and fail
  • Multiplayer
  • Unreal Engine

Redigerat av Glidtassen, 08 juni 2019 - 10:31.

Postad 10 juni 2019 - 08:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Destiny

• 17 738 inlägg
  • 0

Tyvärr inget nytt kring en av de bästa IP'na som existerar. Förhoppningsvis så kommer det mer information och kanske en reveal senare i år (TGS?). Oavsett vad så hoppas jag att det kommer till PC också :D 

Postad 10 juni 2019 - 13:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 685 inlägg
  • 0

Oavsett vad så hoppas jag att det kommer till PC också :D

Det gör det, de gör inga Xbox-exklusiva spel längre.

Postad 11 juni 2019 - 04:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Destiny

• 17 738 inlägg
  • 0
... när tom jag funderar vad meningen med en xbox är när man kan spela på PC är det illa 😅

Postad 11 juni 2019 - 06:54

appel_
  • appel_
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

... när tom jag funderar vad meningen med en xbox är när man kan spela på PC är det illa

Alla har inte en gaming pc. Själv vill jag inte heller ha en pc vid tvn. Sen blir det inte så kul när man vill slappa i soffan och spela om de man möter sitter med mus och tangentbord. Finns många anledningar till varför man vill ha en konsol på samma sätt som det finns många anledningar till att spela på pc. :)

Postad 11 juni 2019 - 07:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Destiny

• 17 738 inlägg
  • 0

Alla har inte en gaming pc. Själv vill jag inte heller ha en pc vid tvn. Sen blir det inte så kul när man vill slappa i soffan och spela om de man möter sitter med mus och tangentbord. Finns många anledningar till varför man vill ha en konsol på samma sätt som det finns många anledningar till att spela på pc. :)

Det var exakt så jag tänkte fram till igår :D Jag har tjötat om att allt ska vara så krångligt med PC och allt sånt och alla säger hela tiden att det ju går att koppla en kontroll till pc'n, köra via tv osv osv. Sen så behöver man ju inte en gaming-pc för att spela de flesta spel. Kolla Lowres gamer :D 

Nej... Det här är det mest givna köp någonsin. Men till pc då =) 

Postad 11 juni 2019 - 09:59

appel_
  • appel_
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Det var exakt så jag tänkte fram till igår :D Jag har tjötat om att allt ska vara så krångligt med PC och allt sånt och alla säger hela tiden att det ju går att koppla en kontroll till pc'n, köra via tv osv osv. Sen så behöver man ju inte en gaming-pc för att spela de flesta spel. Kolla Lowres gamer :D

Det som är så bra nu när MS släpper till både och. Man kan välja, eller som med Play Anywhere spelen blanda hur man vill mellan att spela på konsol och pc. 

Postad 11 juni 2019 - 12:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 685 inlägg
  • 0

Köp och köp, du menar Gamepass.

MS bryr sig inte så mycket om du spelar på Xbox eller PC, de tjänar på båda sätten. Upp till vad man föredrar, som apple säger. Kul att du verkar ha insett att en PC inte är så krånglig till slut  ;)

Postad 11 juni 2019 - 15:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Destiny

• 17 738 inlägg
  • 0

Köp och köp, du menar Gamepass.

MS bryr sig inte så mycket om du spelar på Xbox eller PC, de tjänar på båda sätten. Upp till vad man föredrar, som apple säger. Kul att du verkar ha insett att en PC inte är så krånglig till slut  ;)

Nåja, jag ska inte säga något innan jag har installerat Fable 4. Men jag ska väl kanske erkänna att det har gått rätt bra att installera andra spel som jag varit sugen på. Det har som inte varit så farligt, och det har heller inte varit något problem att spela med DS4 på pc (även om jag köpt en xboxkontroll till). Senare spel har ju tom haft olåsta frames från början (till skillnad från mass effect som var låst på 60).

Postad 13 juni 2019 - 18:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Så, ingen presentation av Fable 4 på E3, kanske är för tidigt i produktionen?

Postad 13 juni 2019 - 22:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 685 inlägg
  • 0

Så, ingen presentation av Fable 4 på E3, kanske är för tidigt i produktionen?

Nej det har varit under utveckling i flera år. Det är ett nextgenspel så de ville inte visa det förrän nästa E3 förmodligen, som de flesta nextgenspel. Halo var ett undantag eftersom det är MS flaggskepp och det visade de inte mycket av.

Postad 17 juni 2019 - 23:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Verkar inte finnas mycket bevis för att de ens håller på att produceras. En del menar att det finns substans i alla rykten?

Postad 18 juni 2019 - 06:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Destiny

• 17 738 inlägg
  • 0

Är det en build på det gamla, skrotade Fable-projektet, eller är det en ny build som liknar de tidigare (fantastiska) spelen? Vad tror ni? 

Jag vet inte varför, men jag har bilden av att de skrotade Fable-projektet eftersom det var för olikt de tidigare spelen och att det här är en helt annan build som är närmare seriens ursprung. 

Postad 18 juni 2019 - 06:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Enligt läcka ser det ut enligt nedstående

Game Details:

• First/Third Person
  • In depth character creator
  • Completely open
  • No guns
  • Can ignore main quest and never become a hero
  • Players can build towns, ties into main quest heavily if you get the bad ending and fail
  • Multiplayer
  • Unreal Engine

Om läckan ovan stämmer så återvänder vi till en prequel till första spelet, vad som inträffade före Albion. Det vore konstigt om spelskaparna lyckas totalt missat vad Fable-fans efterfrågat sedan 2005. 

Det senaste nedlagda Fable-projektet såg ut som "League of Legends", vilket jag är säker på att alla vill komma bort ifrån. Vidare har jag läst hur Microsoft påtvingande Lionhead det senaste projektet "Fable Legends", och hur teamet egentligen inte alls ville arbeta med det utan gå vidare med ett riktigt Fable 4. 

Jag är ingen renodlad spelnörd och kan därför inte dra de tunga växlarna med hur branschen sett ut historiskt. Men vi får tänka på hur Fable i sin ursprungliga kontext, och detta var 2005. För sin tid var det nyskapnade. Under samma period förekom också loadingscreens, vilket idag är passé.

När Microsoft släppte en Anniversary Edition till 360 för Fable, och i HD var nog många förväntansfulla. Trots X-BOX 360's prestanda baserades Fable HD givetvis på den gamla spelmotorn. Men vad som förvånade mig var hur laddningstiderna inte ens förbättrats nämnvärt. Idag känns spelmotorn väldigt förlegad, och om man spelar första Fable idag ser man uppenbara brister i: ljussättning, hur karaktärer rör sig (statiska banor genom världen), avsaknad av ansiktsuttryck, grafik mm. 

Vad många efterfrågat sedan de äldre Fable-spelen har varit. 

Skrota "No death in combat": Finns inget skäl att spela om man inte kan dö eller misslyckas.

Ett bättre menysystem: Lättare att färdas och uppgradera vapen. 

Handlingar/Konsekvenser: En djupare upplevelse där dina handlingar verkligen präglar din person + omgivning. 

Laddningstider: föregående spel har haft långa laddningstider med loadingscreens, istället kommer nog spelet har mer flow. 

Tidsandan: Många var besvikna över hur Fable t.om. färdades in i den industriella revolutionen. Många vill tillbaka till 1200 tal eller tidigare. Detta beroende på att Fable var mer charmigt med pilbågar och svärd. 

Den kända detaljen: Ekollonet, ett rykte som cirkulerade 2005 var hur man skulle kunna plantera en egen ek och se trädet växa till en stort fullvuxet träd. 

Fable The Lost Chapters är nog ett av de spel som jag varit med besatt av. Redan på den tiden hade jag nog blivit för gammal för den kategorin av spel, men fastnade ändå. Idag är jag ännu äldre, men har aldrig kunnat skaka av mig känslan jag fick av miljöerna i spelet med framförallt musiken av Russell Shaw. 

Hans musik fanns även klar för Fable Legends och ligger på Spotify, "A tale of two sides". Musiken är väldigt bra här med, minst lika bra som första spelet. 

Det har snart 15 år sedan första Fable, och folk pratar fortfarande om det. För mig har det blivit en tvångsmässighet att följa alla rykten kring ett nytt Fable som gör serien rättvisa. Men då jag blev hooked av Fable, var just utifrån ett specifikt sammanhang. Det är därför vi är nostalgiska antar jag?

Att göra ett snarlikt Fable idag skulle inte blåsa liv i en liknande känsla, utan istället kännas bakåtsträvande och medföra en viss besvikelse. Även om vi vill se "det gamla klassiska Fable i all sin prakt" så försökte nog teamet redan göra detta med Fable 2, och fans blev fortfarande missnöjda. 

Det är enormt mycket ryktesspridning om kommande konsoler nu, och alla Youtubers sitter och snackar blaj om konsoler och Fable, men landar mest bara i teorier och en tjatig uppmaning: "- Don't forget to press the subscribe button". 

När vi ser en riktigt demo/trailer - då kan vi snacka :)

Redigerat av Glidtassen, 18 juni 2019 - 07:29.

Postad 18 juni 2019 - 13:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 36 685 inlägg
  • 0

Är det en build på det gamla, skrotade Fable-projektet, eller är det en ny build som liknar de tidigare (fantastiska) spelen? Vad tror ni? 

Absolut inte det skrotade projektet  :D

Verkar inte finnas mycket bevis för att de ens håller på att produceras. En del menar att det finns substans i alla rykten?

Vi vet att PlayGround har hållt på med ett exciting, large-scale open world action / RPG AAA som inte är Forza i flera år, det är fakta. Och att de har anställt mängder av nytt folk för detta. Vad de sa på den tiden var att det var ett spel gjort i grunden för Xbox One X, men det kan ju ha ändrats vid det här laget. Sen alla rykten på det, och att det är ganska troligt att MS vill återuppliva Fable. Man kan ju aldrig vara helt säker men 2 + 2 blir nog 4 i det här fallet.

Postad 18 juni 2019 - 13:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Mästare

• 3 974 inlägg
  • 0

Det sista jag hörde var att det blir en reboot, alltså Fable..... men inte Fable 4. Det låter helt ok för mig. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.