Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Akto's hembio, med bilder

18 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 12 januari 2006 - 10:54

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
For en tid tilbake la jeg ut kinoen min pÄ "galleriet". Ser nÄ at det dukker opp en del spÞrsmÄl jeg ikke fÄr svart pÄ, sÄ jeg oppretter en trÄd her om kinoen min.

FĂžrst presentasjonen min:

For Ă„ se flere bilder, sjekk ut her: https://www.minhembio.com/akto

Takker for kommentarer og karakterer :wub:

Utstyr:
Subwoofer:
1 x SVS PB12-Ultra/2 :-) (14-80Hz)
2 x BasstÄrn med 4 stk RCF 15 tom (40-80Hz)

HĂžyttalere (7.1)
2 x JmLab Electra 936 (front)
1 x JmLab Cobalt CC901 (senter)
4 x JmLab Cobalt SR800s (surround)

Denon 2106
2 x Vincent SP 331
Supra

Bilde
Epson TW-600 (projektor)
Barco BD801s (CRT projektor, ikke koblet opp)
Lerett : Stewart AeroPlex
BenQ T701 17" LCD for justering av kino
Div kabler

Kilder
DVD Yamaha S-2300 DVD-Audio/SACD
X-Box moddet med ca 50 spill

HTPC:
ASUS P4P800-E Deluxe
ASUS 6600GT
Accent 400 kabinett
P4 3.0 GHz
Zalman, silentX
M-Audio Rev 7.1
win xp pro
blÄtann tastatur og mus
Theatertec DVD avspiller

Postad bild

Byggekostnaden har vĂŠrt en del hĂžyere enn jeg beregnet, men budsjettsprekk er jo heller regelen enn unntaket i Norge for tiden.

Rommet, eller rommene er bygget som ett rom, hvor frontveggen bestÄr av reisverk med lÞse paneler. Bak disse panelene kan jeg jobbe med det akustiske, uten Ä forandre pÄ veggen. Det er heller ikke synlig fra kinosalen. Total stÞrrelse er 35 m2, hvor kinorommet tar 23 m2 av arealet. Det er dimensjonert med 5 sitteplasser, hvor de bakre to plassene er 1 setere fra Ekornes Pegasus. BÄde sofa og stoler er i stressless utgave, med aktive nakkestÞtter. Sofaen bÊrer ogsÄ navnet Pegasus. Det sikker god ryggkomfort nÄr man skal gjennom ett tett program med filmer. Grunnen til at det er valgt Ä bruke 3 seteren foran er fordi jeg skal ha ett sweet spot nÄr man skal nyte musikk. Det er helt avgjÞrende for meg, musikken er viktig.

Tilbake til rommet. Rommet er hel-isolert med 10 cm glava mellom reisverk. Mellom reisverk og murveggen, som er ca 30 cm tykk, er det en 5 cm luftspalte, hvor jeg har ett lag med tjÊrepapp. Det tar mye av resonansen i rommet, uten Ä dempe for mye. Det hadde vÊrt bortkastet Ä dempe mer enn nÞdvendig, da mÄtte jeg hatt mer forsterkerkraft. NÄ holder det fint med 2 x 150 Watt pÄ hver front.

Videre er det en 3 cm luftspalte mellom stoffet i taket og selve betongen. Det demper fÞrsterefleksjoner fra samtlige hÞyttalere. Det er ogsÄ stoff pÄ veggene av samme grunn. Brysningspanelen er 4 cm tykk, og bestÄr av staver som gÄr like langt ut som inn over en 5 cm lengde. Det bryter lyden pÄ en effektiv mÄte, og det blir ikke slitsomt Ä spille 120 db her inne, selv om jeg aldri spiller sÄ hÞyt normalt. Men det er gÞy Ä kunne spille Rammstein gÞrrhÞyt uten Ä fÄ problemer med plagsom forvrengning eller Þdelagt dynamikk.

Det har gÄtt med 120 meter 2 x 4 tom, 70 meter lekter, 80 meter listverk, 70 m2 sponplater, 60 m2 teppe og stoff, 16 m2 flÞyelstoff, 200 meter kabel av ymse slag, masse el-materiell, 30 liter maling, 6000 stifter, og ett hav av skruer og spiker. Malingen som er brukt er Jotun 6500, en grÄfarge som er optimal for Ä oppnÄ godt sortnivÄ.

2/3 av Þvre sidevegger er bygget skrÄ, bÄde for Ä ha fjernstyrt, soneinndelt spotlights, og fordi skrÄvegger er perfekt med tanke pÄ akustikk. Vinduet bak i rommet har en tilpasset blendingsplate med 100% lystett stoff. Teknisk rom er ogsÄ blendet, og med bakprojeksjonsplata fra Stewart vil veggen se svart ut til man setter bilde pÄ den. Da fÄr man en dynamikk og ett sortnivÄ man ikke klarer Ä oppnÄ med frontprojeksjon.

Subwooferen fra SVS stÄr sammen med ett basstÄrn med 4 stk 15 tom bassere fra RCF. Da blir spredningen pÄ bassen meget god. 15 tomerne stÄr i en Äpen lÞsning, og gÄr kun pÄ tomgang. Dette er for Ä oppnÄ ett fundament i lydtrykk pÄ film, men brukes selvsagt ikke pÄ musikk. Der tar SVS over, for den virker sinnsykt bra pÄ musikk. Det gjÞr forÞvrig alle subbene fra SVS!

All elektronikk befinner seg i det tekniske rommet, for Ä ikke forstyrre inntrykkene man er ute etter pÄ film. Da er det i tillegg helt stille i rommet man sitter i, det synes jeg er viktig.

Hvis det skulle vÊre av interesse, sÄ spiller systemet med ett utrolig lydtrykk ned til 16 Hz. Det er nok til at hele huset beveger seg, og det er ikke en metafor, men ett faktisk forhold.

Redigerat av akto, 27 januari 2006 - 09:03.

Postad 18 januari 2006 - 13:49

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Da har jeg fÄtt bilde pÄ min Barco, men det trengs omfattende justeringer for Ä fÄ det bra. Tror jeg mÄ leie inn proffer til den jobben :lol:

Postad 22 januari 2006 - 13:45

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • LĂ€rjunge

• 414 inlĂ€gg
  • 0
Fantastiskt snyggt, Akto!

Om/nÀr jag fÄr tillgÄng till en kÀllarvÄning kommer jag ha ditt rum som förebild.

Av de bilder du lagt upp ser det ut som om du har en 4:3-maskad duk. StÀmmer det? Kan du maska om duken? Annars undrar jag varför du valt det formatet.

Kan du inte visa nÄgra bilder pÄ förrummet med dina RCF-basar ocksÄ? Hur har du integrerat dem med lyssningsrummet?

Postad 23 januari 2006 - 09:10

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Hei Molle...

...og takk for fine ord :)

Jeg bruker 4:3 fordi jeg spiller en del x-box, ser mye musikkDVD, og fikk tak i ett Stewart AeroPlex bakprojeksjonsplate billig. Denne plata, som ikke mÄ forveksles med en duk i sÄ mÄte, er helt sykt bra, men skal man kjÞpe den ny, sÄ koster den 20000,- NOK pr. m2... SÄ Ä kjÞpe en slik ny, kommer ikke pÄ tale. Det spiller ingen rolle om den er 4:3, siden plata er svart pÄ de omrÄder som ikke blir opplyst av projektoren, og man kan ikke se noe over og under filmen nÄr det er en 16:9 visning.

RCF'ene er integrert med resten av annlegget, og hjelper SVS'en over 50Hz. Bilder kommer senere.

Postad 23 januari 2006 - 09:48

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Ser det er spÞrsmÄl om Denon 2106 og at rommet er litt mÞrkt

Denon 2106 er en utrolig god receiver, som uten problemer kan mÄle seg med de stÞrste Rotel prosessorene. Forforsterkerdelen i denne er helt utrolig bra, og sammen med Vincent SP331, gjÞr den en god jobb. Har testet en del, og funnet en perfekt match.

MÞrkt rom??? Er ikke dette en hjemmekino da? Kanskje det er noen som savner potteplanter ogsÄ?

Postad 25 januari 2006 - 08:34

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Da er Electra 936 solgt, og jeg henter nye Electra 946 i dag.

Postad 25 januari 2006 - 10:20

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1 391 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Mycket bra jobbat, mycket snygg hemmabiorum, och fina hifigrejor. En av de bÀsta gallerierna, och snyggaste pÄ minhembio.

Keep up the good work =)

MVH

Postad 26 januari 2006 - 12:20

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Takk for det. NÄ stÄr mine nye Electra 946 Ä spiller seg inn med ett burn-in track.

FĂžrsteinntrykket er bra, men de er store :D

Postad 26 januari 2006 - 14:35

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1 391 inlĂ€gg
  • 0
Har du fixat rummet helt sjÀlv? Mycket snygg desigt vÀldigt bra gjort! Var har du elektroniken nÀr du ser pÄ film, syns elektroniken?

Blev lite förvÄnad faktiskt, trodde du hade en A11XV först, men de visade sig att du hade en 2106! De mÄste innebÀra att vincent stegen Àr strömstarka =) För högtalarna Àr vÀl tungdrivna eller?

Snygg dragning av högtalarekabeln!!

MVH

Postad 27 januari 2006 - 08:40

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Jeg bruker en 2106, rett og slett fordi den er utrolig bra. Som forforsterker har den egenskaper som er pÄ hÞyde andre store etablerte merker, slik som Rotel 1098... Den er ikke strÞmsterk, men det er Vincentene, de er pÄ 2 x 150 W i 8 ohm hver, og de er utstyrt med hver som 1000 VA trafo. Jeg har brukt en del tid pÄ Ä finne denne combo'en, og det spiller som bare det :wacko: 2106 har ikke noe romkorreksjon som er noe Ä snakke om, men jeg mener det at nÄr en putter en korreksjonsenhet inn i signalveien, sÄ forringer man signalet, og lyden blir dÄrligere. Derfor er plassering eneste vei Ä gÄ for min del, men sÄ mister jeg ikke noe headroom pÄ Ä hanskes vanskelige frekvenser heller.

Elektronikken stÄr nÄ fremme, under senteren, men de skal flyttes over i det tekniske rommet etterhvert, og det kommer en 7" skjerm under senteren, med On Screen Display til Denon og Yamaha.

Yamahaen brukes kun til CDavspiller, selv om det er en DVDspiller. Den er testet her hos meg mot en Meridian G07, og Yamahaen ble utnevt til vinner av ett samlet testpanel.

Takk for fine ord :rolleyes:

Postad 27 januari 2006 - 09:01

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Her er de nye hĂžyttalerne. De er stooore :wacko:

Postad bild

Postad 02 februari 2006 - 12:27

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4 105 inlĂ€gg
  • 0
Hur kommer det sig att du inte har spikes pÄ frontarna?

Fin bio, men jag gillar lite mysigare stÀmning vid film :) Potteplanter er da pene ikke?

Redigerat av maximm, 02 februari 2006 - 12:27.

Postad 02 februari 2006 - 20:44

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Jeg er usikker pÄ hva potteplanter gjÞr i en dedikert kino, men det er jo smak og behag :blink:

Dette rommet skal "forsvinne" nÄr jeg setter pÄ en film, derfor er alle farger nÞye plukket ut. Slik nyter jeg film max

Postad 02 februari 2006 - 21:36

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • LĂ€rjunge

• 376 inlĂ€gg
  • 0
tjena gutten:) otroligt lÀckert, gillar ditt tak otroligt mycket, hur lÄng tid tog det för dig att göra klart ditt rum?

Postad 02 februari 2006 - 21:43

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Tusen takk :blink:

350 timer kun til planlegging og bygging, og nÄ ca 40 timer til plassering og justering av annlegget.

Postad 03 februari 2006 - 22:32

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • ForumrĂ€v

• 719 inlĂ€gg
  • 0
Mkt Vackert akto. ska bli kul att höra vad du tycker skiljer 936 frÄn 946..

Postad 04 februari 2006 - 06:37

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
946 klarer Ä skape en fÞlelse av en stÞrre hÞyttaler enn det 936 gjorde. Ikke sÄ rart, det er en del mer membraneflate i Electra's stÞrste hÞyttaler.

Det jeg umiddelbart la merke til er at det er mer trykk, mer driv i bassomrÄdet. Diskanten er klarere, mens mellomtonen forblir det samme. NÄr det er sagt, sÄ er diskant og mellomtone plassert litt hÞyere fysisk sett, og det hjelper pÄ den holografiske opplevelsen i rommet mitt. Siden jeg har dempet taket, sÄ fÞlte jeg at lyden ble presset litt ned i stereoperspektivet. Lyden i Þvre halvdel av frekvensskalaen ble pÄ en mÄte unaturlig lavt, i forhold til hva mine preferanser tilsier. Dette har blitt bedre pÄ 946, og jeg fÄr nÄ, fÞler jeg selv, en bedre diskantgjengivelse. Dette tror jeg det er 2 grunner til. Det ene er at diskanten pÄ 946 har en 1 dB "boost", og det andre er at den fysisk kommer pÄ hÞyde med teppet pÄ veggen. NÄ skal det vÊre meeeget vanskelig Ä dedektere 1 dB Þkning, men fÞlelsen er nÄ der, og jeg mener Ä huske meget godt det lydbildet jeg hadde fÞr, pÄ 936.

Det jeg mÄ gjÞre nÄ, er Ä rekalibrere subsystemene mine. Det jeg trodde var en relativt liten Þkning i membranflate, og derfor ogsÄ noksÄ ubetydlig forskjell nÄr det kom til bassgjengivelse, har vist seg feil. Jeg er nÞdt til Ä begynne pÄ nytt nÄr det kommer til justering av det som skjer under morro-grensen ved 100 Hz Tydlig at jeg fÄr mer romstÞtte ved at disse flytter mer luft. Nye topper som mÄ fikses pÄ, men det er bra, sÄ slipper jeg Ä kaste bort tid pÄ Ä hÞre pÄ musikk :)

Det jeg liker desidert best er at de nye 946 virker som om de trives bedre i rommet enn det 936 gjorde. Tror stÞrrelsen passer skikkelig bra inn i rommet, og det blir litt mindre pust og pes, pÄ en mÄte. NÄ spiller det uanstrengt som bare det.

Jeg fÞler ogsÄ at lyden har blitt trukket lengre frem. Det er mer nÊrvÊr, og lyden er mer altomsluttende, uten at det blir klaustrofobisk pÄ noen mÄte.

NÄ blir det kanskje litt synsing, men jeg fÞler ogsÄ at mellomtonen har blitt mer kraftfull. Dette kan ha noe Ä gjÞre med at baffelen har blitt bredere. Det er mer flate fra ytterkantene pÄ mellomtonene og ut til sidene pÄ hÞyttalerne. Det tror jeg har ganske mye Ä si hos meg, som ikke fÄr noe stÞtte fra veggen bak hÞyttalerne...

Redigerat av akto, 04 februari 2006 - 06:39.

Postad 04 februari 2006 - 10:04

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlĂ€gg
  • 0
Helt otrolig bio, helt klart referens tycke fÀrgen var riktigt snygg vad var det för kablar samt kontakter du anvÀnder.

Skulle vara intressant att höra vilka kombinationer du lyssnade pÄ innan du besÀmnde dig för denon och vincent, personligen tycker jag det Àr en konstif blandning men jag Àr inte bÀttre sÄ (HK och rotel) VÄgar inte frÄga vad dina högtalare kostade. Skulle du kunna lÀgga upp ritning pÄ din bio kul att kolla detaljer samt fler bilder.

Tack Ànnu en gÄng referens i bio, vill se bilder frÄn front fotar mot stolar, foto frÄn bakre, foto frÄn sweetspot foto i materialrummet.

Tack

menade vill se det hÀr i trÄden, ser att du har det i dina bilder

fasen vad snygg bio, nÀr man ser tittar pÄ sin egen blir man lite tÄrögd

Redigerat av Unregistered973, 04 februari 2006 - 10:08.

Postad 20 juni 2012 - 21:27

akto
  • akto
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Da er den gamle kinoen historie, og den nye er snart ferdig :)

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • MadVR Core videoprocessor
    Globe
    2025-04-26 20:58:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.