Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akto's hembio, med bilder

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 januari 2006 - 10:54

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
For en tid tilbake la jeg ut kinoen min på "galleriet". Ser nå at det dukker opp en del spørsmål jeg ikke får svart på, så jeg oppretter en tråd her om kinoen min.

Først presentasjonen min:

For å se flere bilder, sjekk ut her: https://www.minhembio.com/akto

Takker for kommentarer og karakterer :wub:

Utstyr:
Subwoofer:
1 x SVS PB12-Ultra/2 :-) (14-80Hz)
2 x Basstårn med 4 stk RCF 15 tom (40-80Hz)

Høyttalere (7.1)
2 x JmLab Electra 936 (front)
1 x JmLab Cobalt CC901 (senter)
4 x JmLab Cobalt SR800s (surround)

Denon 2106
2 x Vincent SP 331
Supra

Bilde
Epson TW-600 (projektor)
Barco BD801s (CRT projektor, ikke koblet opp)
Lerett : Stewart AeroPlex
BenQ T701 17" LCD for justering av kino
Div kabler

Kilder
DVD Yamaha S-2300 DVD-Audio/SACD
X-Box moddet med ca 50 spill

HTPC:
ASUS P4P800-E Deluxe
ASUS 6600GT
Accent 400 kabinett
P4 3.0 GHz
Zalman, silentX
M-Audio Rev 7.1
win xp pro
blåtann tastatur og mus
Theatertec DVD avspiller



Postad bild

Byggekostnaden har vært en del høyere enn jeg beregnet, men budsjettsprekk er jo heller regelen enn unntaket i Norge for tiden.

Rommet, eller rommene er bygget som ett rom, hvor frontveggen består av reisverk med løse paneler. Bak disse panelene kan jeg jobbe med det akustiske, uten å forandre på veggen. Det er heller ikke synlig fra kinosalen. Total størrelse er 35 m2, hvor kinorommet tar 23 m2 av arealet. Det er dimensjonert med 5 sitteplasser, hvor de bakre to plassene er 1 setere fra Ekornes Pegasus. Både sofa og stoler er i stressless utgave, med aktive nakkestøtter. Sofaen bærer også navnet Pegasus. Det sikker god ryggkomfort når man skal gjennom ett tett program med filmer. Grunnen til at det er valgt å bruke 3 seteren foran er fordi jeg skal ha ett sweet spot når man skal nyte musikk. Det er helt avgjørende for meg, musikken er viktig.

Tilbake til rommet. Rommet er hel-isolert med 10 cm glava mellom reisverk. Mellom reisverk og murveggen, som er ca 30 cm tykk, er det en 5 cm luftspalte, hvor jeg har ett lag med tjærepapp. Det tar mye av resonansen i rommet, uten å dempe for mye. Det hadde vært bortkastet å dempe mer enn nødvendig, da måtte jeg hatt mer forsterkerkraft. Nå holder det fint med 2 x 150 Watt på hver front.

Videre er det en 3 cm luftspalte mellom stoffet i taket og selve betongen. Det demper førsterefleksjoner fra samtlige høyttalere. Det er også stoff på veggene av samme grunn. Brysningspanelen er 4 cm tykk, og består av staver som går like langt ut som inn over en 5 cm lengde. Det bryter lyden på en effektiv måte, og det blir ikke slitsomt å spille 120 db her inne, selv om jeg aldri spiller så høyt normalt. Men det er gøy å kunne spille Rammstein gørrhøyt uten å få problemer med plagsom forvrengning eller ødelagt dynamikk.

Det har gått med 120 meter 2 x 4 tom, 70 meter lekter, 80 meter listverk, 70 m2 sponplater, 60 m2 teppe og stoff, 16 m2 fløyelstoff, 200 meter kabel av ymse slag, masse el-materiell, 30 liter maling, 6000 stifter, og ett hav av skruer og spiker. Malingen som er brukt er Jotun 6500, en gråfarge som er optimal for å oppnå godt sortnivå.

2/3 av øvre sidevegger er bygget skrå, både for å ha fjernstyrt, soneinndelt spotlights, og fordi skråvegger er perfekt med tanke på akustikk. Vinduet bak i rommet har en tilpasset blendingsplate med 100% lystett stoff. Teknisk rom er også blendet, og med bakprojeksjonsplata fra Stewart vil veggen se svart ut til man setter bilde på den. Da får man en dynamikk og ett sortnivå man ikke klarer å oppnå med frontprojeksjon.

Subwooferen fra SVS står sammen med ett basstårn med 4 stk 15 tom bassere fra RCF. Da blir spredningen på bassen meget god. 15 tomerne står i en åpen løsning, og går kun på tomgang. Dette er for å oppnå ett fundament i lydtrykk på film, men brukes selvsagt ikke på musikk. Der tar SVS over, for den virker sinnsykt bra på musikk. Det gjør forøvrig alle subbene fra SVS!

All elektronikk befinner seg i det tekniske rommet, for å ikke forstyrre inntrykkene man er ute etter på film. Da er det i tillegg helt stille i rommet man sitter i, det synes jeg er viktig.

Hvis det skulle være av interesse, så spiller systemet med ett utrolig lydtrykk ned til 16 Hz. Det er nok til at hele huset beveger seg, og det er ikke en metafor, men ett faktisk forhold.

Redigerat av akto, 27 januari 2006 - 09:03.


#2

Postad 18 januari 2006 - 13:49

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Da har jeg fått bilde på min Barco, men det trengs omfattende justeringer for å få det bra. Tror jeg må leie inn proffer til den jobben :lol:

#3

Postad 22 januari 2006 - 13:45

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

  • 414 inlägg
  • 0
Fantastiskt snyggt, Akto!

Om/när jag får tillgång till en källarvåning kommer jag ha ditt rum som förebild.

Av de bilder du lagt upp ser det ut som om du har en 4:3-maskad duk. Stämmer det? Kan du maska om duken? Annars undrar jag varför du valt det formatet.

Kan du inte visa några bilder på förrummet med dina RCF-basar också? Hur har du integrerat dem med lyssningsrummet?

#4

Postad 23 januari 2006 - 09:10

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hei Molle...

...og takk for fine ord :)

Jeg bruker 4:3 fordi jeg spiller en del x-box, ser mye musikkDVD, og fikk tak i ett Stewart AeroPlex bakprojeksjonsplate billig. Denne plata, som ikke må forveksles med en duk i så måte, er helt sykt bra, men skal man kjøpe den ny, så koster den 20000,- NOK pr. m2... Så å kjøpe en slik ny, kommer ikke på tale. Det spiller ingen rolle om den er 4:3, siden plata er svart på de områder som ikke blir opplyst av projektoren, og man kan ikke se noe over og under filmen når det er en 16:9 visning.

RCF'ene er integrert med resten av annlegget, og hjelper SVS'en over 50Hz. Bilder kommer senere.

#5

Postad 23 januari 2006 - 09:48

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ser det er spørsmål om Denon 2106 og at rommet er litt mørkt

Denon 2106 er en utrolig god receiver, som uten problemer kan måle seg med de største Rotel prosessorene. Forforsterkerdelen i denne er helt utrolig bra, og sammen med Vincent SP331, gjør den en god jobb. Har testet en del, og funnet en perfekt match.

Mørkt rom??? Er ikke dette en hjemmekino da? Kanskje det er noen som savner potteplanter også?

#6

Postad 25 januari 2006 - 08:34

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Da er Electra 936 solgt, og jeg henter nye Electra 946 i dag.

#7

Postad 25 januari 2006 - 10:20

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Hej

Mycket bra jobbat, mycket snygg hemmabiorum, och fina hifigrejor. En av de bästa gallerierna, och snyggaste på minhembio.

Keep up the good work =)

MVH

#8

Postad 26 januari 2006 - 12:20

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Takk for det. Nå står mine nye Electra 946 å spiller seg inn med ett burn-in track.

Førsteinntrykket er bra, men de er store :D

#9

Postad 26 januari 2006 - 14:35

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Har du fixat rummet helt själv? Mycket snygg desigt väldigt bra gjort! Var har du elektroniken när du ser på film, syns elektroniken?

Blev lite förvånad faktiskt, trodde du hade en A11XV först, men de visade sig att du hade en 2106! De måste innebära att vincent stegen är strömstarka =) För högtalarna är väl tungdrivna eller?

Snygg dragning av högtalarekabeln!!

MVH

#10

Postad 27 januari 2006 - 08:40

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jeg bruker en 2106, rett og slett fordi den er utrolig bra. Som forforsterker har den egenskaper som er på høyde andre store etablerte merker, slik som Rotel 1098... Den er ikke strømsterk, men det er Vincentene, de er på 2 x 150 W i 8 ohm hver, og de er utstyrt med hver som 1000 VA trafo. Jeg har brukt en del tid på å finne denne combo'en, og det spiller som bare det :wacko: 2106 har ikke noe romkorreksjon som er noe å snakke om, men jeg mener det at når en putter en korreksjonsenhet inn i signalveien, så forringer man signalet, og lyden blir dårligere. Derfor er plassering eneste vei å gå for min del, men så mister jeg ikke noe headroom på å hanskes vanskelige frekvenser heller.

Elektronikken står nå fremme, under senteren, men de skal flyttes over i det tekniske rommet etterhvert, og det kommer en 7" skjerm under senteren, med On Screen Display til Denon og Yamaha.

Yamahaen brukes kun til CDavspiller, selv om det er en DVDspiller. Den er testet her hos meg mot en Meridian G07, og Yamahaen ble utnevt til vinner av ett samlet testpanel.

Takk for fine ord :rolleyes:

#11

Postad 27 januari 2006 - 09:01

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Her er de nye høyttalerne. De er stooore :wacko:

Postad bild

#12

Postad 02 februari 2006 - 12:27

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att du inte har spikes på frontarna?

Fin bio, men jag gillar lite mysigare stämning vid film :) Potteplanter er da pene ikke?

Redigerat av maximm, 02 februari 2006 - 12:27.


#13

Postad 02 februari 2006 - 20:44

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jeg er usikker på hva potteplanter gjør i en dedikert kino, men det er jo smak og behag :blink:

Dette rommet skal "forsvinne" når jeg setter på en film, derfor er alle farger nøye plukket ut. Slik nyter jeg film max

#14

Postad 02 februari 2006 - 21:36

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
tjena gutten:) otroligt läckert, gillar ditt tak otroligt mycket, hur lång tid tog det för dig att göra klart ditt rum?

#15

Postad 02 februari 2006 - 21:43

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tusen takk :blink:

350 timer kun til planlegging og bygging, og nå ca 40 timer til plassering og justering av annlegget.

#16

Postad 03 februari 2006 - 22:32

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Mkt Vackert akto. ska bli kul att höra vad du tycker skiljer 936 från 946..

#17

Postad 04 februari 2006 - 06:37

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
946 klarer å skape en følelse av en større høyttaler enn det 936 gjorde. Ikke så rart, det er en del mer membraneflate i Electra's største høyttaler.

Det jeg umiddelbart la merke til er at det er mer trykk, mer driv i bassområdet. Diskanten er klarere, mens mellomtonen forblir det samme. Når det er sagt, så er diskant og mellomtone plassert litt høyere fysisk sett, og det hjelper på den holografiske opplevelsen i rommet mitt. Siden jeg har dempet taket, så følte jeg at lyden ble presset litt ned i stereoperspektivet. Lyden i øvre halvdel av frekvensskalaen ble på en måte unaturlig lavt, i forhold til hva mine preferanser tilsier. Dette har blitt bedre på 946, og jeg får nå, føler jeg selv, en bedre diskantgjengivelse. Dette tror jeg det er 2 grunner til. Det ene er at diskanten på 946 har en 1 dB "boost", og det andre er at den fysisk kommer på høyde med teppet på veggen. Nå skal det være meeeget vanskelig å dedektere 1 dB økning, men følelsen er nå der, og jeg mener å huske meget godt det lydbildet jeg hadde før, på 936.



Det jeg må gjøre nå, er å rekalibrere subsystemene mine. Det jeg trodde var en relativt liten økning i membranflate, og derfor også nokså ubetydlig forskjell når det kom til bassgjengivelse, har vist seg feil. Jeg er nødt til å begynne på nytt når det kommer til justering av det som skjer under morro-grensen ved 100 Hz Tydlig at jeg får mer romstøtte ved at disse flytter mer luft. Nye topper som må fikses på, men det er bra, så slipper jeg å kaste bort tid på å høre på musikk :)

Det jeg liker desidert best er at de nye 946 virker som om de trives bedre i rommet enn det 936 gjorde. Tror størrelsen passer skikkelig bra inn i rommet, og det blir litt mindre pust og pes, på en måte. Nå spiller det uanstrengt som bare det.

Jeg føler også at lyden har blitt trukket lengre frem. Det er mer nærvær, og lyden er mer altomsluttende, uten at det blir klaustrofobisk på noen måte.

Nå blir det kanskje litt synsing, men jeg føler også at mellomtonen har blitt mer kraftfull. Dette kan ha noe å gjøre med at baffelen har blitt bredere. Det er mer flate fra ytterkantene på mellomtonene og ut til sidene på høyttalerne. Det tror jeg har ganske mye å si hos meg, som ikke får noe støtte fra veggen bak høyttalerne...

Redigerat av akto, 04 februari 2006 - 06:39.


#18

Postad 04 februari 2006 - 10:04

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Helt otrolig bio, helt klart referens tycke färgen var riktigt snygg vad var det för kablar samt kontakter du använder.

Skulle vara intressant att höra vilka kombinationer du lyssnade på innan du besämnde dig för denon och vincent, personligen tycker jag det är en konstif blandning men jag är inte bättre så (HK och rotel) Vågar inte fråga vad dina högtalare kostade. Skulle du kunna lägga upp ritning på din bio kul att kolla detaljer samt fler bilder.

Tack ännu en gång referens i bio, vill se bilder från front fotar mot stolar, foto från bakre, foto från sweetspot foto i materialrummet.

Tack

menade vill se det här i tråden, ser att du har det i dina bilder

fasen vad snygg bio, när man ser tittar på sin egen blir man lite tårögd

Redigerat av Unregistered973, 04 februari 2006 - 10:08.


#19

Postad 20 juni 2012 - 21:27

akto
  • akto
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Da er den gamle kinoen historie, og den nye er snart ferdig :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.