Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för bjornsva

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 mars 2006 - 13:52

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

Postad 11 mars 2006 - 13:55

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Intressanta och spännande tider är att vänta!

Efter det att mina Swans Diva 6.1 såldes i torsdags förra veckan har några utav mina första hemmabioköp fått träda fram på scenen ytterligare en gång, även om det bara är tillfälligt. Jag pratar alltså om mina Proson högtalare.

Jag har alltid fokuserat mycket på pris/prestanda och kommande högtalare kommer inte vara något undantag, tvärtom kan det mycket väl komma att bli mitt bästa köp hittils.

Högtalaren i fråga är ProAc Response 2.5, en högtalare som i Sverige låg/ligger på omkring 45000:-
Väldigt mycket pengar, men med tanke på att man kan bygga ett par kloner av dessa högtalare för omkring 7000:- avgjorde saken. Att den även ljudmässigt verkar passa mig väldigt bra var såklart också ett krav.

Detta kommer bli mitt första högtalarbygge men som tur är verkar den väldigt lättbyggd. Det som jag är osäker på är konstruktionen av delningsfiltren men det finns gott om hjälp att få på nätet så jag tror det kommer gå bra ;)

Så, detta är vad jag kommer pyssla med den närmaste tiden, dom första veckorna kommer jag göra mycket research men jag planerar att vara igång med bygget inom en månad ungefär.

EDIT: En matchande center ska också byggas men jag kommer göra den 44 cm bred ist för ritningens 45,5 cm så att den ryms i min Oppli bänk.

Redigerat av bjornsva, 11 mars 2006 - 14:31.

Postad 11 mars 2006 - 16:21

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
härligt med proac bjornsva... bra val! ett tipps bara, använd samma diskant i centern som i golvarna. annars blir det stora skillnader och ljudet kan bli tokigt!

btw, vet ej om du har dom men här är orginalen ;)
Postad bild

Postad bild

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

lite nyttigt ... häääär

direkt när du börjat med ditt bygge vill jag veta! bilder önskas!

Redigerat av softman3, 13 mars 2006 - 08:53.

Postad 11 mars 2006 - 19:03

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Anledningen till att det sitter en Vifadiskant i centern tror jag är att det inte fanns någon skärmad version av D2010/8513 när han konstruerade denna. Även om det skulle finnas så skulle jag vara tvungen att korrigera för detta eftersom filtret på ritningen är optimerat efter Vifadiskanten och jag har inte den kunskapen :angry:

Annars så ska klonerna byggas enligt originalritningar/filter. Filterkomponenterna kommer nog bli av finare kvalité än i originalhögtalaren men alla värden ska givetvis vara samma som i original. Eventuellt kommer jag efter inspelning testa Jacq's filtermod då många verkar föredra den.

softman3: Uppe i högra hörnet på ritningen är det väl ett stag? Jag trodde inte originalet använde sig av internstagning men det är bara ett plus om så är fallet. Jag tänkte nämligen staga och använda kvalitékomponenter i filtren för att försöka göra basen lite mer rapp och explosiv (endel tycker ju att den kan vara lite bumlig och slö vid viss musik på denna högtalare).

Redigerat av bjornsva, 11 mars 2006 - 23:14.

Postad 12 mars 2006 - 00:17

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
jag ska följa ditt bygge med största intresse!

du får länka din bygg tråd när det väl är igång! :angry:

Redigerat av softman3, 12 mars 2006 - 00:23.

Postad 12 mars 2006 - 17:29

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0

jag ska följa ditt bygge med största intresse!

du får länka din bygg tråd när det väl är igång!  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Will do! :unsure:

Edit: Jag vill passa på att tacka för din hjälp via PM, den är grymt uppskattad!

Redigerat av bjornsva, 12 mars 2006 - 18:14.

Postad 22 mars 2006 - 16:33

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Nu har jag i princip hittat allt material till högtalarna så de närmsta dagarna kommer jag beställa hem allting. Jag har försökt undvika dom billigaste lösningarna och ist lagt ut lite mer pengar, bla på fina filterkomponenter och högtalarterminaler.

Själva bygget bör vara igång om ca 2 veckor.

Sen så har jag också köpt ett par Audioquest Copperhead 1,5m på Ebay. Mina gamla Xindak AC-02 blev lite korta efter en ommöblering. Förhoppningsvis kommer Audioquest låta bättre men det återstår att se ;)

Redigerat av bjornsva, 22 mars 2006 - 16:35.

Postad 24 mars 2006 - 17:56

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0

Sen så har jag också köpt ett par Audioquest Copperhead 1,5m på Ebay. Mina gamla Xindak AC-02 blev lite korta efter en ommöblering. Förhoppningsvis kommer Audioquest låta bättre men det återstår att se :)

<{POST_SNAPBACK}>

tror du kommer att gilla AQ, det är fina grejer... du borde testa diamond back eller cobran! - dessa är sembalanserade, snäppet bättre än copperhead med sin konventionella coax-design.

Postad 06 april 2006 - 05:10

Unregistered946c9b90
  • Unregistered946c9b90
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Efterlyser bilder! =) är själv i funderingarna på samma.......

Postad 06 april 2006 - 14:23

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0

Efterlyser bilder! =) är själv i funderingarna på samma.......

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar högtalarna? :) Jag kommer påbörja bygget på måndag eller tisdag nästa vecka så bilder kommer börja dyka upp snart :(

Just nu funderar jag på vilket dämpmaterial jag ska använda i lådorna. Glasfiberull ska tydligen vara kanon men jag är rädd för att det dammar inne i lådorna och att damm leter sig in i högtalarelementen och ställer till otyg. Om det dammar blåser det ju även ut genom basreflexporten, ut i rummet.

Tror inte det är värt att använda glasfiberull så mest troligt kommer jag köra på MDS dämpmatta.

EDIT: Det kommer bli en kombination av dämpull och dämpmatta. Var för sig är det lite tunnt men om jag först fäster dämpullen på bitumenplattorna och sen dämpmattan på ullen så får jag omkring 5 cm dämpning vilket ska vara tillräckligt.

Redigerat av bjornsva, 06 april 2006 - 15:28.

Postad 07 april 2006 - 05:11

Unregistered946c9b90
  • Unregistered946c9b90
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Kommer följa detta med stort intresse... är i färd med att eventuellt starta samma projekt under Maj/Juni månad som ett sommarprojekt......

Postad 10 april 2006 - 15:27

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
It´s on ladies and gentlemen! :)

Var förbi Trätekniska här i Kalix och sågade till MDF'en idag. Använde en maskin som sågar med en precision på en tiondels millimeter så det blev ganska bra, hehe.

Lämnade kvar bafflarna som är CNC frästa imorgon. På eftermiddagen börjar jag skruva ihop lådorna så det kommer gå fort nu.

Tyvärr så har jag inte fått högtalarelementen och filterkomponenterna ännu trots att dom är skickade med bussgods förra tisdagen. Fick ett kollinr på för få siffror också så jag börjar bli lite orolig måste jag säga, men säljaren är välkänd så jag tror inte jag blivit blåst.

Redigerat av bjornsva, 11 april 2006 - 21:11.

Postad 11 april 2006 - 21:15

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Hämtade upp bafflarna idag och fräste också hålen för basreflexrören. Paketet med elementen och filtren är delvis återfunnet, hoppas få mer info imorgon om det inte dyker upp.

Jag saknar fortfarande dämpull också, MDS har slut och beräknar leverans i slutet av veckan så idag förborrade jag bara en låda för att enkelt kunna skruva ihop den när jag har ullen hemma.

Postad 17 april 2006 - 16:20

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Lådan är i princip klar, bitumen och gullfibern är monterad och allt utom bafflarna och bottnarna är limmade och skruvade. Elementen har blivit över en vecka försenade men dom bara måste komma nu i veckan :D

Under tiden så ska jag spackla igen lite ojämnheter osv.

Bifogad fil  PICT2313.JPG   648,91K   75 Antal nerladdningar
Bifogad fil  PICT2318.JPG   801,79K   64 Antal nerladdningar

För att slippa damm från gullfibern så klädde jag in bitarna i ett par gamla lakan :blink: Det blev helt okej faktiskt. Om ni undrar vad listerna i bottnarna är till för så är svaret att jag endast kommer skruva fast dom för att enkelt komma åt filtren sen vid behov.

Redigerat av bjornsva, 17 april 2006 - 16:27.

Postad 22 april 2006 - 08:08

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
hej mannen!
hur går det? lite mer bilder kanske?
har du inget stag som ritningen föreskriver?

btw: grattis! såg att du fyllde år idag!

Postad 22 april 2006 - 13:08

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Det går framåt! Kommer mest troligt hinna klart under nästa vecka :D
Igår fick jag ÄNTLIGEN filterkomponenterna och elementen, grymt försenade men bättre sent än aldrig brukar det ju heta.

Lådorna börjar bli färdiga iaf, det jag har kvar är att montera baffeln, såga ut socklarna och montera rampamuffar i dessa samt fanera.

Ang. internstagningen så skippade jag denna då det verkar vara fler kloner utan internstag än med. Jag har ju botten löstagbar så jag kommer nog testa med ett stag i framtiden.

Jag skulle behöva lite hjälp med filterlayouten. Jag kör med cross-coil spolar och har förstått att det är viktigt att montera dessa vinkelrätt med varandra (gäller väl alla spolar), därför tänkte jag göra filtret ungefär såhär:

Bifogad fil  namnl_s.JPG   24,38K   0 Antal nerladdningar

Ser spolarna "rätt" placerade/vinklade ut? Endel kondingar är paralellkopplade för att nå rätt värden.

En bild på elementen/filterkomponenterna och en bild på terminalerna och byglar jag gjort av supra ply 3.4 kablar.

Bifogad fil  PICT2331.JPG   754,88K   58 Antal nerladdningar

Bifogad fil  PICT2333.JPG   837,08K   47 Antal nerladdningar

EDIT: Jag glömde tacka för gratulationen softman B)

Redigerat av bjornsva, 23 april 2006 - 15:03.

Postad 23 april 2006 - 10:06

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
ser rätt ut enligt mej men jag får inte upp bilden på layouten stort - tyvärr.
stagningen skulle du enligt mej inte skippat men det är smaken som baken.

vilka terminaler har du hittat??? såg ut som supra boxcom... ( om dom hette så )

hur blir finnishen då?

Postad 23 april 2006 - 15:18

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Jag lade in filterlayouten i normalstorlek nu ist ifall det strulade tidigare.

Terminalerna jag använder är köpta hos mediasun i Tyskland, via deras ebay butik och är grymt gedigna måste jag säga. Lådorna kommer jag sen klä i ek fanér.

Postad 23 april 2006 - 15:44

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
kollade media-sun. dom hade inget nu men jag ska hålla koll.
nice med ekfaner. ska du foga faneren själv eller beställa fogade? frågar eftersom ek brukar komma i smala spalter till skillnad från t ex ask som jag har, själv fick jag tag på 45cm bred faner...

är du säker på att du inte ska staga lådan?

Postad 23 april 2006 - 19:29

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Mediasun tror jag gjorde ett uppehåll i försäljningen av polskruvar. När jag beställde hade dom bara 8 st men dom kunde få fram 4 st till vilket var vad jag behövde. Dom kanske har kvar fler om du frågar.

Ekfanéren är i bitar, ca 30-35 cm bred men på baksidan ser man att den är ihopsatt av flera bitar på ca 10 cm som är ihoplimmade med varandra. Jag hade tur och hittade överbliven fanér på ett snickeri som jag fick köpa för 50 spänn och då har jag så det räcker till frontarna och centern.

Du har PM ang. stagningen B)

Postad 30 april 2006 - 12:41

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Filtren är klara! Nu är det montering av filtren i lådorna, montering av baffeln, lite spackling och sen fanering kvar så man börjar se slutet av tunneln :)

Bifogad fil  PICT2335.JPG   328,56K   65 Antal nerladdningar

Bifogad fil  PICT2338.JPG   313,27K   41 Antal nerladdningar

Postad 04 maj 2006 - 14:04

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Nu är baksidorna fanerade och jag kan ju säga att det var krångligare än jag trott. Faneren flisar sig gärna så det gäller att vara extremt försiktig och än så länge har det gått bra, peppar, peppar och allt sånt.

Bafflarna limmas/skruvas och kommer ligga i press över natten, så imorgon kommer jag spackla klart hela högtalarna och sen är det bara fanering kvar!

Bifogad fil  PICT2340.JPG   320,34K   56 Antal nerladdningar

Bifogad fil  PICT2346.JPG   274,26K   50 Antal nerladdningar

Redigerat av bjornsva, 04 maj 2006 - 14:05.

Postad 04 maj 2006 - 22:49

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
den lilla svarta kondingen som du har i filtret finns inte med på schemat.

förklara järna... misstänker att det är bypass caps men jag vill järna veta mer.

snyggt med faneren annars...! :o

Postad 04 maj 2006 - 23:07

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Den lilla svarta kondingen ligger på 0.22uF och paralellkopplas med 6.8 värdet för att tillsammans bli 7.0uF som på ritningen.

Annars såg filtret rätt ut? Första gången man löder ihop något liknande och jag tror det är okej, men man kan ju ha missat något :o

Postad 05 maj 2006 - 08:52

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
okej! då är jag med... visst ser det bra ut men lite svårt att avgöra då man inte ser alla "kopplingar" på samma sida.

Postad 17 juli 2006 - 15:43

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Högtalarna står nu på inspelning ;) Det har tagit tid och så har jag tyvärr varit väldigt dålig på att fotografera och lämna rapporter här i tråden. Jag skyller på en "hifisvacka" plus att det nu är sommar, hehe.

Jag han med lite musik igår direkt när dom var klara och det lät väldigt bra redan då ska jag säga. Nu står dom på inspelning i ca 200h och jag kommer inte ta fram dom innan det är avklarat. Jag tror det kan bli riktigt bra detta ;)

Jag ska lägga in några kort på det färdiga resultatet efter inspelningen.

Redigerat av bjornsva, 17 juli 2006 - 15:46.

Postad 02 oktober 2006 - 19:47

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
tjena kungen! hur går det med inspelningen???

har du några bilder till oss som följer? :angry:

Postad 04 oktober 2006 - 21:50

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Högtalarna har lätt passerat 1500h skulle jag tro vid det här laget så dom är nog inspelade :wub: Och dom låter jäkligt bra!

Maffig bas för storleken och ett ljuvligt harmoniskt, lugnt och spelglatt sound. Jag är en person som inte sitter och hårdanalyserar musiken eller ljudspåret i filmen utan jag vill att det ska svänga och finnas en spelglädje som gör mig glad och soundet från dessa brukar träffade verkligen rätt och jag är sjukt nöjd och stolt över att ha byggt dom själv :)

Visst saknas lite detaljer hör man jämfört med mina gamla Swan Diva 6.1 men fan vad musiken svänger nu jämfört med det gamla, ljusa, tunna och analytiska soundet. Man kan stoppa i det mesta utan att inspelningen gör att det låter hemskt (nåja, undantag finns) och tom mp3 av lite sämre kvalitet går bra att lyssna på.

Jag börjar sent imorgon så jag ska slänga upp några bilder på frontarna på förmiddagen om jag kommer ihåg och inte behöver börja tidigare.

Softman: Hur går det med ditt eget bygge?

Redigerat av bjornsva, 04 oktober 2006 - 21:53.

Postad 05 oktober 2006 - 07:16

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
he he. jag har inte haft tid. inte alls. fått en dotter och så har det varit extremt mycket på sista så det fick vänta.

men snart... :ph34r:

Postad 08 oktober 2006 - 17:11

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Grattis får man väl passa på att säga :blink:

Det blev inga foton i tordags, jag blev kallad till jobbet och så är jag lite halvrisig nu, men jag ska lägga upp bilder på högtalarna i veckan.

Postad 08 oktober 2006 - 22:00

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1 449 inlägg
  • 0
tackar. :blink:

ser fram emot bilderna!

Postad 11 januari 2008 - 02:20

Sunburst1
  • Sunburst1
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!

har du kvar Hitachi pj-tx200 projen ??

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.