Är det så imponerande med DV så det är en viktig del vid film? Bryr mig inte om det är sdr,hdr eller DV faktiskt, bara bilden blir bra… inte så jäkla imponerad av hdr… har det avstängt på projektorn, men är på, på TVn
Svaret är faktiskt tämligen komplicerat och kommer att skilja sig från fall till fall.
I teorin kan HDR10 ge exakt samma bild som Dolby Vision och HDR10+, sett till hur ljusa respektive mörka partier presenteras. En bildvisare som är tillräckligt ljusstark och som kan visa upp alla nivåer som källmaterialet innehåller utan tonmappning kommer således inte dra någon direkt nytta av Dolby Vision i detta avseende. En masteringmonitor såsom BVM-HX310, som man använder vid grade för HDR, behöver egentligen ingen dynamisk metadata då bilden blir korrekt ändå.
Men det svåra är att alla tillverkare har olika närmanden för HDR10 och då kommer resultaten att skifta rejält mellan olika modeller. Tonmappningen är långt ifrån alltid konsekvent och det gäller främst bland budgetmodeller. Dolby Vision å sin sida är proprietärt och då skapas en särskild tonmappning för den specifika bildvisaren, med källmaterialet i åtanke, för att bilden ska bli så korrekt som möjligt under givna omständigheter.
Därefter kan skillnaden vara allt från gigantisk till obefintlig. Philips och LG.s OLEDs drar definitivt nytta av DV på ett ytterst märkbart sätt, medan Panasonics OLEDs ger för det mesta praktiskt taget identiskt resultat under förutsättningen att kalibrering har gått till på rätt sätt.
DV FEL kan ge andra förbättringar såsom högre bitdjup och färgsampling trots att fördelarna är begränsade i de flesta konsumentsammanhang. Dessutom finns det gånger då DV FEL har mer eller mindre "lagat" komprimeringsfel som funnits i HDR10-lagret, men i de fallen verkar det snarare vara mer tur än något avsiktligt.
DV MEL däremot innehåller endast dynamisk metadata och inga andra förbättringar, men det är också den mest centrala styrkan hos DV.