Har du frågor eller synpunkter, kan du ställa dem här.
Fler info över bion hittar du i länken nedan.
Cinemax hemsida

Redigerat av cinemax, 09 augusti 2006 - 16:10.
Postad 26 mars 2004 - 16:08 Har du frågor eller synpunkter, kan du ställa dem här. Fler info över bion hittar du i länken nedan. Cinemax hemsida ![]() Redigerat av cinemax, 09 augusti 2006 - 16:10. Postad 27 mars 2004 - 22:01 ![]() ![]() Redigerat av Unregisteredfb4a45a9, 27 mars 2004 - 22:02. Postad 28 mars 2004 - 11:19 Jag har alltid gillat din bio. Är PLV-30:n utbytt mot "mustigare pulka" ännu? ![]() Mvh Postad 29 mars 2004 - 16:50 ![]() Finns ju annat än bio att lägga pengarna på...Italienska bilar tex... ![]() Det har inte hänt så mycket maskin mässigt i bion det sista året. Bara en del mindre prylar som skakare i fåtöljerna, moddad X-box, elektrisk maskning till duken och marksänd digital tv har installerats i. Massvis med nya filmer har förståss också inhandlats under 2003. Nu ska jag bara försöka hinna se dem också.. ![]() Redigerat av cinemax, 29 mars 2004 - 16:58. Postad 29 mars 2004 - 16:53 Jag började lägga in filmer men har ångrat mig, orkar inte lägga in nästan 800 st. Och radera en åt gången är ju en pina... ![]() Postad 31 mars 2004 - 20:31 Vore nice med en lika fin biograf som du har. ![]() Postad 30 april 2004 - 07:57 Postad 02 maj 2004 - 17:41 Speciellt gillar jag att köra bilspel på duken ![]() Just nu ligger jag ganska lågt vad det gäller bion. Det jag måste göra nu är att sätta glas framför projektorn så att man slipper höra fläkten. Ventilationen är klar, men jag måste montera rutan också. Efter att det är gjort hade det varit kul med nya maskiner/högtalare men det får nog vänta ett tag nu när jag köpt ny bil och upptäckt att den är kul att pyssla med också. ![]() ![]() Köper dock mycket film, så mycket att jag har svårt att hinna se dem, men det är ju så himla kul att samla film! Vad har du själv för planer med din bio? Redigerat av cinemax, 02 maj 2004 - 17:42. Postad 03 maj 2004 - 12:53 ![]() Postad 07 maj 2004 - 20:20 Vad ska du göra med innertaket? Fixa någon akustik förbättring? Det gör stor skilnad med ett bra tak. Postad 08 maj 2004 - 22:40 ![]() och hembion!.. ja den är mycket fin ![]() Postad 25 juni 2004 - 17:51 Fan där får man jobba på, kan du berätta lite om din stjärnhimmel? ![]() //aengus Postad 26 juni 2004 - 08:03 Tack! Stjärnhimmeln är fiberoptisk. Med det menas att en ljuskälla belyser alla "stjärnor" i detta fall en 20 vatts halogen lampa. Lampan sitter i en sorts projektor dit fiber trådarna är kopplade. I projektorn sitter även ett färghjul som gör att "stjärnorna" sakta ändrar färg. Postad 26 juni 2004 - 08:27 Postad 26 juni 2004 - 08:35 Vet dock ej var. Nu var detta 4 årsedan och det har blivit mycket lättare att få tag på fiberoptik nu. Märket är Philips, minns inte riktigt vad den exakta betäckninen var. Gå in på min hemsida om du vill och kolla under "Equipment" där står vad den heter. Postad 26 juni 2004 - 12:36 Postad 03 juli 2004 - 21:42 Har du räknat på hur mycket pluring allt har kostat? Hur många arbetstimmar du har lagt ner för att få detta resultat ? Postad 03 juli 2004 - 21:50 ![]() Postad 04 juli 2004 - 09:02 Bygget i sig har kostat ca 250.000:- Det är ju ett bygge från "scratch", bion är en ny tillbyggnad till huset. Arbetstimmarna har jag tyvärr inte räknat, men det är många! Maskiner, kablar, inredning mm har gått på ca 150.000:- Filmerna ej inräknade. Jag la mest flis på bygget, ville inte stå där med ett bygge som jag senare kom att ångra. Maskinerna är det lättare att byta ut än att tex gå in och ändra i bygget i efterhand. Därför består anläggningen fortfarande till stor del av maskinerna jag använde i mitt TV rum. En del har jag uppgraderat som tex DVD spelaren (Pioneer 757Ai) osv. Projektor köpte jag ny när bygget stod klart och det är ju inte en höjdare i dagens läge direkt. Men den kostade mig då 30.000:- och det är heltenkelt för dyrt att byta redan. Högtalarna är de som står närmast på tur att bytas ut.. Men det är ju det som är så roligt med denna hobbyn, uppgraderingen. ![]() För mig är det verkligen en helt annan känsla att stänga dörren om sig i en dedikerad bio och bara njuta av en bra film,(atmosfären tycker jag gör halva upplevelsen) än att se den i TV rummet! Jag hoppas att alla som drömmer om en egen bio någon gång kommer att ta steget och verkligen bygga en. Det är värt all planering och slit jag lovar. ![]() Även om din omgivning tycker att du har en skruv lös. Det är ganska kul när folk för första gången kommer in i bion och utbrister: När du sa att du hade en hembio, kunde jag aldrig föreställa mig den på detta viset! Morge: Tack! Redigerat av cinemax, 04 juli 2004 - 09:03. Postad 31 augusti 2004 - 14:29 Glömde även säga Sveriges (världens?) snyggaste hemmabio. Önskar jag hade dom möjligheterna att uppgradera. Inte lätt när man får ut 9000kr efter skatt och pendlar ![]() Postad 18 september 2004 - 08:10 Sorry, har inte kollat gästboken p länge... ![]() Fiberoptiken kostade mig ca 4500:- Det var min elektriker som skaffade prylarna hos sin elgross, och jag vet tyvärr ej var. Jag är mycket nöjd med dem, stjärnorna ger en häftig effekt. Ignored: Materialet i taket är en akustikputs (ej att förväxla med de trista akustikplattorna som finns att köpa) som sprutas upp i såmånga lager du själv vill ha, ju fler lager desto högre verkningsgrad. Firman jag jobbar på säljer akustikputs om du är intresserad. Priset ligger på ca 180 kr/kvm + moms. Svar till JAcksaw:
Tack för poängen! ![]() Jag valde komfort framför kvantitet, det hade varit mycket enkelt att trycka in fler vanliga biostolar i salongen, men de är enligt mig inte alls sköna att sitta i. Därför valde jag 6 recliners där man sitter gudomligt skönt. (Dessutom har jag bara 5 vänner) ![]() ![]() Redigerat av cinemax, 18 september 2004 - 08:11. Postad 03 oktober 2004 - 19:44
Jag har tyvärr inte tid att svara nu, men kolla under Equipment på min hemsida.
Postad 09 oktober 2004 - 22:57 6 vänner, så nu är alla stolarna upptagna, jag kommer imorgon vid 07.00. Haha. Nä, men sicken bio du byggt! En fröjd att få titta på bilderna! /Magnus Postad 10 oktober 2004 - 10:12
![]() Postad 14 oktober 2004 - 10:21 Kan man spruta dit sånt själv eller hur funkar det? Blir det kladdigt så man måste täcka hela rummet? Håller helt med dig om stolar; varför ta med alla nackdelar som finns i en vanlig biografsalong när man själv kan bestämma hur man vill ha det? Hälla ut läsk och trampa in popcorn i mattan på en gång isåfall. ![]() Postad 26 oktober 2004 - 14:35 ![]() Skämt åsido, det är en mycket fin salong och det är helkul att kolla film där. /Pontus Postad 26 oktober 2004 - 14:51 ![]() Pontus: Tack, alltid kul att ha dig här. ![]() Jag hoppas att du har röstat! ![]() Redigerat av cinemax, 26 oktober 2004 - 14:53. Postad 31 oktober 2004 - 00:04 Du misstolkade mig nog lite..... Jag undrade vart du köpt dina buttkickers, (stjärtsparkare) och vad dom kostade... Visserligen är jag ju sugen på stjärnhimmel också, men buttkickers ligger lite mer i tiden för min del. Hur som helst, tack för svaret, men svara gärna igen... Postad 31 oktober 2004 - 08:04 Misstolkade dig lite? Skulle tro att jag fick totalt hjärnsläpp!! ![]() Skakarna är av märket : Monacor BR-25 De finns hos bla Ljudia. Tror att de kostar ca 600:- st + frakt. Jag är mycket nöjd med dem, de är välbyggda och geren otrolig effekt i fotöljerna. När folk för första gången upplever dem brukar de hoppa till. Alltid lika kul! ![]() Postad 31 oktober 2004 - 19:42 ![]() Låter väldigt intressant.... Måste ju även fråga vilket steg du använder för drivning av skakarna. Har fått för mig att de inte behöver speciellt mycket kräm. Visserligen har ju du 6 st........... Jag har också ett par recliners. Håller med dig fullständigt på den biten om att det är betydligt skönare att sitta i sådana istället för biostolar. Jag har kikat lite under mina, och insett att jag inte har någon direkt plats att sätta skakare. Har inte likadana som dig, men om du kunde lägga ut en bild på hur du fäst dom, så vore jag evigt tacksam. Sen måste ju även tilläggas, vilket jag såg att jag inte gjort tidigare: WOW!!!!!!!!!!!! Fruktansvärt snyggt bygge. Kan inte annat än buga, och känna mig som flugskit. Imponerande!!!! Redigerat av Baumann, 31 oktober 2004 - 19:49. Postad 31 oktober 2004 - 19:54 .....Och även vad du hade för stärkare........ Redigerat av Baumann, 31 oktober 2004 - 19:58. Postad 05 november 2004 - 14:35 Hur funkar det att spruta på; måste man täcka in alla väggar och golv, kan man göra det själv, vad kostar det? Postad 06 november 2004 - 08:00 Ursäkta att jag missat ditt inlägg!! ![]() Akustikputsen är ett mycket lätt och poröst material, vilket medför att taket absorberar en del av ljudvågorna istället för att de studsar som på ett normalt gipsat/putsat/betong tak. Strukturen är knottrig. (Finns att se på min hemsida) Putsen sprutas på i flera omgångar/lager, och ju tjockare destu mer absorberande är den. Jag har ca 2,5 cm tjockt lager. Man använder sig av en kompressor med tratt/munstycke. Det man bör tänka på är att det dammar eller ska jag säga ryker något enormt medans man utför arbetet!! ![]() Det går alltså inte att ha väggar och inredning klara när man ska till att spruta på putsen!! Vid leverans är kulören vit. Men om man vill ha en annan kulör, tillsätter man det i vattnet som man blandar akustikputsen med. Det går bra att använda vanliga brytfärger som finns i färghandeln. Man bör ABSOLUT inte måla putsen när den väl sitter i taket, då de akustiska egenskaperna försämras betydligt! Jag köpte min puts på firman där jag jobbar- priset ligger på ca 370 kr/kvm. Akustikplattor är billigare ligger ofta på ca 225 kr/kvm men då ser din bio ut som ett kontor! ![]() Redigerat av cinemax, 06 november 2004 - 08:01. Postad 07 november 2004 - 22:24 Postad 09 november 2004 - 10:34 Postad 09 november 2004 - 16:17 Jag tror faktiskt att det kan fungera. Dock hade jag nog monterat in mer än en. Det hela beror naturligtvis också hur ditt etage är byggt. Optimalt vore kanske om det satt på gummi, men även om så inte är falllet hade jag testat. Märkbar effekt får du alldeles säkert! Postad 09 november 2004 - 21:20 ![]() Postad 16 november 2004 - 06:00 ![]() Bion får tyvärr vänta. ![]() Förutom att det släpps så otroligt mycket boxar och filmer hela tiden! de inhandlas ju givetvis! ![]() Själv då, vad har du för planer Puttekula? Postad 16 november 2004 - 09:54 ![]() Postad 18 november 2004 - 21:26 ![]() Anzo:Jag är Stuckatör. Joppes: TACK!! ![]() 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |