Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för roefv

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 juli 2004 - 20:39

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

Ja...Här får ni en liten glutt på hur det ser ut hemma hoss mig och tjejen, samt lite bilder på min egen händigt byggda tv/hifi-bänk som får mkt god kritik av alla som ser den så jag rekommenderar varmt alla som tycker det är lite roligt att skruva och mecka själv att göra en liknande. (Grund iden fick jag när jag kollade i Krasse´s galleri, Tack Krasse!!!)

Välkommna / Roefv

Redigerat av Unregistered168c8572, 15 juli 2004 - 12:59.


#2

Postad 12 juli 2004 - 22:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Gillar bänken... :D

Helt klart i min smak...

...Men vad är det du använder som fötter på bänken?

Håll med om att den är stadig och väl värd sitt pris (vad det nu landade på för dej)...

Lycka till med nästa byggprojekt (för det blir väl fler?)..

#3

Postad 13 juli 2004 - 07:42

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Hej !

Jag hittade ingen bra rundstav så jag köppte rörskydd som det hette... Köpt på Coop forum 8 st för 20 kr.... får duga så länge tills jag fixar finare fötter, får ta det i samma veva som jag målar bänken.

Min bänk landade på ~1700 Kr , hadde inte möjlighet att åka runt och leta efter det billigaste ställena då jag inte har bil, men för 1700 får du inte en bättre bänk :D

Jo det blir mer... ska bygga ett matchande cd/dvd ställ av spill bitarna... bilder kommer när det är klart... :D

MVH / Roefv

#4

Postad 15 juli 2004 - 13:09

Decoy
  • Decoy
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Håller med helt och hållet - riktigt schysst bänk

#5

Postad 05 augusti 2004 - 09:11

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
I dag ska den målas, får se vilken färg tv/hifibänken skall få.... så nu drar jag och tjejen till färgafären och spanar lite kommer nya bilder under arbetets gång!

#6

Postad 05 augusti 2004 - 20:51

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Jo det blir mer... ska bygga ett matchande cd/dvd ställ av spill bitarna... bilder kommer när det är klart...

Cd-ställ???

Nu blir jag nyfiken...

Hur hade du tänkt göra?

#7

Postad 05 augusti 2004 - 22:35

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Nått sånt https://www.prisjakt...=20301&pic=.jpg

ska lura lite mer på hur man kan göra men det är en början, kom med förslag om ni vill... :P

#8

Postad 05 augusti 2004 - 23:09

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag fick en ide'...

Vete sjutton om den är bra men jag tror faktiskt att jag ska klura lite till på den.
Anledningen till min ide är den att jag numera parkerar mina filmer och dvd-A album på nedersta hyllan under tv'n, men hyllan är numera proppfull...

Om man bortser från utymmet mellan filmerna och det hyllplanet som tv'n står på. Jag har funderat en tid på om jag kanske skulle ställa filmerna i "travar" (med ryggarna utåt) istället, för att på så sätt utnyttja utrymmet mellan hyllplanen bättre men ganska snabbt slagit bort tanken p.g.a. att det troligtvis blir lite bökigt om man helt plötsligt vill se en film som ligger i en av "travarnas" botten...

När du sedan började prata om cd-ställ baserat på gängstavar så fick jag en ide...

Varför inte göra ett liggande cd-ställ (filmställ) som utnyttjar hela utrymmet mellan hyllplanen. Ett ställ där varje trave avgränsas av ett par gängstavar, fulla med muttrar som sitter med samma avstånd mellan varandra som en film är tjock!

Har ännu inte klurat och räknat på om ide'n är bra och om det verkligen gör att jag kan få plats med fler filmer, men jag hade tänkt att stället kunde ju se ut ungefär så här:

Postad bild

#9

Postad 06 augusti 2004 - 09:11

Unregisteredb997eba7
  • Unregisteredb997eba7
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
alltid kul att se att många bygger sina egna bänkar. (bra jobbat :P ) men här kommer ett litet förslag som jag tror kunde vara snyggt (bara ett förslag. det ju redan snyggt som det är) tänkte att det kunde vara fint med rostfria stålrör eller nåt i den stilen mellan hyllorna så man döljer dom gängade (stavfel) stavarna

(jag har ritat en bild på mitt förslag men vet inte hur f*n jag ska lägga in den)

#10

Postad 07 augusti 2004 - 00:07

Unregistered4ade830c
  • Unregistered4ade830c
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tjenare.. Jävligt snygg tv bänk måste jag säga. Tänkte faktiskt bygga en egen. Så jag tänkte höra om du skulle kunna skriva måtten på dina skivor och vad det e för stänger du har använt. Det skulle ju underlätta för en annan om man ska bygga en. då slipper man det tråkiga o räkna o ha sig ;) // viktor

#11

Postad 07 augusti 2004 - 00:27

Unregistered4ade830c
  • Unregistered4ade830c
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag glömde fråga vad det e för trämaterial du har använt dig av? Sen hur långa dina stänger är? // viktor

#12

Postad 07 augusti 2004 - 00:34

Unregisteredb1065a2a
  • Unregisteredb1065a2a
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Det var en snygg bänk du hade byggt. Kanske något man borde fundera på... Men då skulle jag nog köra en 2x3 fack-modell typ oppli.

#13

Postad 11 augusti 2004 - 11:19

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Så nu var bänken färdig efter mkt slipande, betsande lackande och svettande :) Men bra blev det ;) Så nu kan jag gå ut och lägga mig i solen med gott samvete och njuta av sommaren och sista veckan på semestern...

Over and Out / Sir-Roefv

#14

Postad 14 augusti 2004 - 22:09

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Så nu var bänken färdig efter mkt slipande, betsande lackande och svettande  :D  Men bra blev det  :D  Så nu kan jag gå ut och lägga mig i solen med gott samvete och njuta av sommaren och sista veckan på semestern...

Over and Out / Sir-Roefv

Ja, jag funderar på att bygga något liknande - dock med en hel övre bänkskiva, och betsad svart. Sedan lackad, men jag vet inte hur svårt/lätt det är att få lackningen bra. Några tips?

Satte du gummipackningar mellan muttrarna och hyllplanen, ska vara riktigt bra om man har en vibrerande sub-woofer...?

Jag skulle också vilja dölja gängstavarna, såg i en annan beskrivning hur byggaren trätt på svart PVC-slang och det såg i alla fall bra ut på bilderna. Likaså vill jag ha riktigt snygga fötter, och helst skulle jag vilja kunna dölja muttrarna på översta skivan. Men det verkar innebära att jag måste lägga på en skiva till med hål för muttrarna försänkta.

Någon som sett bänkskivor e.dyl. i 240-250/55-60 cm som är betsade eller på annat sätt gjorda svarta? Jag har bara hittat IKEA:s, men så är det granitmönstrad plastfolie - inte betsat trä eller träfanér...

#15

Postad 15 augusti 2004 - 00:31

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag hade också funderingar ett tag på att "klä" gängstavarna med något.
Men sen så vet jag också (av egen erfarenhet) hur frustrerande det är när man köpt någon ny pryl och det fattas någon centimeter mellan hyllorna och av den anledningen så har iallafall jag valt att inte klä gängstavarna på något sätt. Av samma anledning så har jag valt att behålla muttern på ovansidan också.

Som det är nu så kan jag när jag vill på ett enkelt sätt höja, sänka eller lägga till fler hyllor utan att behöva "bygga" ny "klädsel till gängstavarna.

Maximal flexibilitet m.a.o.

Vet man med sej själv att man aldrig kommer att behöva ändra hyllorna, eller man inte har något emot att trä om alla hyllplan (skruva av alla muttrarna igen) bara för att man behöver ändra några avstånd, så är det kanske en god ide att "klä" gängstavarna.

Framför allt om nu tycker att det är fult med synliga gängstavar.

Personligen så tycker jag att det faktiskt är rätt snyggt.

Jag använder heller inte några gummi-mellanlägg mellan brickor och hyllplan. Hela bänken med all utrustning väger en bra bit över hundra kilo och jag tror att det är bättre att försöka hålla allting så stumt som möjligt för att reducera effekten av luftburna vibrationer.

Berg vibrerar inte så mycket som gummiballonger och min hela min uppställning väger MULTUM!!!
Då är det nog bättre att angripa problemet med vibrationer ifrån subban vid källan.
D.v.s. isolera subban ifrån underlaget med gummi-fötter eller liknande. De luftburna vibrationerna i bänken är minimala, kan man minska vibrationerna i golvet genom att isolera subban ifrån golvet så blir bänken i det närmaste "död", tack vare den höga vikten och den stumma konstruktionen. Det är ju trots allt lättare hänt att en avfjädrad hylla som med utrustning väger 10 kilo börjar vibrera än en hel, stum bänk på +100kg!

Krävs lite mer "vibrations-energi" för att skaka om 100kg, om man säger så!

#16

Postad 15 augusti 2004 - 09:46

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Ja... solid as a rock... kan man ju lätt sägga. Tycker att det bara är snyggt med gäng staven ser lite brutalt ut, lika så med muttrarna.

Ja, jag funderar på att bygga något liknande - dock med en hel övre bänkskiva, och betsad svart. Sedan lackad, men jag vet inte hur svårt/lätt det är att få lackningen bra. Några tips?


Jag tyckte inte det var så svårt att betsa och lacka, tycker personligen att betsningen blir snyggare om den inte ser helt jämn och perfekt ut blir mer liv i det hela. Sen lacka det var då inga problem, stryka på, torka , slipa med fint sandpapper (320), lacka, torka osv tre gånger.... fick sedan härda i 48 timmar. Alla färg tillverkare har mkt bra instruktioner på respektive hemsida.

Satte du gummipackningar mellan muttrarna och hyllplanen, ska vara riktigt bra om man har en vibrerande sub-woofer...?


Nej det har jag inte och som krasse sa så behövs det verkligen inte, inte för mig ivarjefall.

MVH / Sir-Roefv

#17

Postad 27 augusti 2004 - 09:09

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Ett tips på hur man kan göra för att slippa se de fula muttrarna på ovansidan av översta skivan är att använda kupolmuttrar. De är lite snyggare än vanliga muttrar.

Annars en riktigt trevlig bänk! Kul att se egna bygge.

/Osse

#18

Postad 28 augusti 2004 - 00:19

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Mmmm det var inte ett helt fel förslag kanske ... måste kolla upp det lite mer.

I dag har jag för övrigt varit och lyssnat på DANZIG på trädgårn i gbg... :blink: det var sisådär bra med många okända låtar i början men på slutet var det riktigt bra... hannhadde cooooola hanskar på sig lite batman stuk om man sägger så.... :D

Nu går jag bara och väntar på Nigtwish och SAXON i oktober för att sen avsluat med Motörhead i december... B) :P ;) sen kanske det blir en sväng Slayer oxa.....

Det var allt från mig i dag,!!!

Ursäkta alla stav fel jag är inte riktigt nykter... blev en hel del öl på rock baren.... =) hich.... bhuuuurrrppp...


Over and Out / Roefv

#19

Postad 23 september 2004 - 21:13

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Nu har den kommit.... min subbas... jag köppte en AP Ace-Bass 2. Och det tror jag inte jag kommer att ångar en sekund. Bara efter att ha skruvat i 30 minuter så låter det riktigt bra. Ska ta mig riktigt ordentligt med tid i helgen och hitta en bra platts där den får stå... man har ju inte oändligt med möjligheter i en lägenhet.

Den lilla blåa lysdioden lyser nu vackert i mitt mörka rum... :)

Det kommer att komma upp foton från upp packandet och lite fina närbilder, men nu måste jag gå och sova så jag orkar leka med min nya subba i morron.

Go natt alla hemmabio "nördar" :D B)

#20

Postad 30 november 2004 - 22:26

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Ja ha då var man hemma från london och några riktigt bra hifi affärer hittade jag/vi inte, men en annan cool affär jag kan rekomendera är Forbidden PLanet, där sålde dom action figurer och gubbar/filmer/serie tidningar/böcker/spel allt man kan tänka sig... två hela våningar av bara leksaker för vuxna pojkar... och jag rekomenderar att du lämnar tjejen/frun utanför... :P

Ha det gött / Joakim

#21

Postad 30 november 2004 - 22:33

PJT
  • PJT
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Den bänken var väldans fin.......nu kliar det i fingrarna igen......

PJ

#22

Postad 10 mars 2005 - 21:34

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Nu finns det bilder på mitt nya projekt att försöka få till ljudet i vardagsrummet med lite tyg på väggarna. Kommer att sättas upp mer och tjockare tyg i flera lager på de skenor som är köpta på ikea.

https://www.prisjakt...=33619&pic=.jpg

Redigerat av Unregistered168c8572, 10 mars 2005 - 21:36.


#23

Postad 12 mars 2005 - 14:48

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Hej !

I dag var jag och lyssnade på B&W 802D med Classe förstärkeri på HiFiklubben i GBG... tyvär var dom inte inspelade var typ bara spelade ett fåtal timmar, men vilket ljud =) skulle lätt kunna leva med dessa bestar i mitt vardagsrum... heltunderbara var dom. Så det blir väl att köpa dessa istället för en ny bil =)... (man kan ju drömma lite)

/ Joakim



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.