..vad kör ni själva med för delningsfrekvens och med vadför system?
Vid vilken frekvens delar ni av till subwoofern
Postad 18 december 2003 - 22:54
Postad 19 december 2003 - 00:42
50Hz... helst vill jag dela på 40Hz men det tillåter inte delningsfiltret i subban.Själv delar jag av vid 77Hz, har en XTZ10, tycker jag bara behöver hjälp med domdär riktigt mörka tonerna, annars klarar frontarna biffen..
En riktig subbas spelar bara dom frekvenser som frontarna inte klarar att återge.
Annars är det "bara" en bas till i sytemet
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=23471
Redigerat av dajo, 19 december 2003 - 00:43.
Postad 19 december 2003 - 07:58
Kjørte på mellom 100-120hz før, men det fant jeg ut at var alt for høgt, derfor gikk jeg ned litt.
Postad 19 december 2003 - 08:19

snapade upp nånstans om THX standard typ 200Hz delning? Verkar väldigt högt tycker jag.. ..stämmer det eller?
Postad 19 december 2003 - 08:51
Postad 19 december 2003 - 13:35
dB avser hur "brant" filtret delar
Det kan betyda att har man 6dB filter och frontarna delas vid tex. 100Hz och samma på subben får man en kraftig "puckel" runt 100Hz där front och bas spelar in på varandras område, dvs. frontarna klingar av (spelar) ända ner till ca50Hz och subben upp till ca150Hz (där Samuel L jackson pratar

Det normala är 12-18dB delning och om man sätter subben på 80Hz bör frontarna "klippas" vid 90-100Hz för att få en jämn frekvenskurva.
Kom gärna med kritik om mitt resonemang felar

/JohnH
Redigerat av Unregistered8488b754, 19 december 2003 - 13:37.
Postad 19 december 2003 - 14:16
Om resonemanget stämde till 100 % skulle det i 9 fall av 10 vara fel att köpa golvhögtalare med frekvensgång under låt säga 100 Hz. Förstår inte vad filtrets branthet har att göra med detta? Om basen spelar från 20 Hz till 80 där den delasmed -24 dB och frontarna går från säg 30 och upp, skulle då hela området 30 till 80 bli kraftigt förstärkt? Däremot kan många andra saker, t.ex placering av bas i hörn osv göra att vissa frekvenser kraftigt förstärks.
E jag helt ute och cyklar?
Postad 19 december 2003 - 15:35
Placering av sub och frontar (tex. nära bakväggen) är en annan "pilsner"

Har mätt en del lösningar med equilizer kopplat mot en PC och justerat därefter, därav mitt inlägg.
En del frontar har så dålig verkningsgrad att man måste anpassa HP-filtret mot subbens.
Andra speciellt med separata slutsteg måste begränsas för att inte överlappa för mycket.
Att klippa frontarna sparar ström och ger en ökad kontroll (mindre fladder) mao mera klipp i basen (låg-midbasen)
//JohnH
Postad 20 december 2003 - 02:12
Postad 20 december 2003 - 13:11
Ställer in i surroundmixern vilken frekvens kortet ska dela vid, nån som vet vilken branthet audigy korten skär med?
Postad 21 december 2003 - 23:41
Postad 27 december 2003 - 13:54
Det stämmer, men din "beräkning" stämmer inte så bra.Det har även betydelse vilken dB man delar vid (6, 12, 18 eller 24dB)
dB avser hur "brant" filtret delar
Branthet anges med dB/oktav.
Vilket frekvensområde en oktav består av beror på om man räknar uppåt eller nedåt.
Om ett filters branthet är 6dB/oktav och delar vid 100Hz så innebär detta att om filtret är ett HP-filter (högpass) så kommer tonen som ligger på halva frekvensen att vara dämpad med 6dB, d.v.s. vid 50 Hz så kommer ljud att vara dämpade med 6dB.
Men om filtret är ett LP-filter (lågpass) så är det först vid dubbla frekvensen som dämpningen är så stor som 6dB, d.v.s. vid 200Hz!
Branthet på filter, högtalares avrullning, hur frekvensgången ser ut hos både högtalare och subba är saker som påverkar hur det låter, men det gör även placering av både högtalare och subba, fas-justering och rummet i sej själv.
Utav den anledningen så är det bästa tipset att lyssna sej fram till vad som är lämpligast hemma hos var och en. Kalibrerings-skivor kan vara till en mycket god hjälp men även THX optimizer (en funktione som finns på några dvd-filmer) kan hjälpa till när man ska välja delningsfrekvens på subbor...
Hemma hos mej så delar jag av ljudet till min subba med två olika delningsfrekvenser. Det ena filtret delar med 12dB/oktav ifrån 50Hz (i min subba) och det andra filtret delar med ytterligare 18dB/oktav ifrån 80Hz (i min reciever). Detta leder till att jag har en frekvensgång ifrån min subba som börjar rulla av redan från 50Hz men ganska flackt för att vid 80Hz börja dala lite kraftigare. Poängen hemma hos mej med denna delning är att minska problemet med baselementets avrullning (frekvensgången ifrån baselementet rullar av redan från 80Hz och nedåt), samtidigt som jag kan hålla lite högre nivå på signalen till subban så att frekvensområdet sträcks ut lite längre ner i registret. Konsekvensen av delningen och subb-baselements frekvensgång är den att jag får i det närmaste linjär återgivning ifrån den djupaste basen som subban kan prestera och över det området där subba och stativare överlappar varandra. Därefter så tar stativarna vid och sköter ljudåtergivningen hela vägen upp genom frekvensomfånget tills mina öron inte längre hänger med...
Postad 27 december 2003 - 14:30
Förstår inte riktigt bara hur du får ihop signalvägen. Signalen delas i receivern vid 80Hz och 18dB/oktav , därefter går den in i subben och delas vid 50Hz 12dB/oktav neråt. Då får du ju du ju en delning på just 50Hz 12dB/oktav eftersom det är sista delningen innan förstäkaren.
Thanx!
(Uppdaterad)
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 27 december 2003 - 18:41.
Postad 27 december 2003 - 16:53
Postad 28 december 2003 - 10:58
Förtydligar mitt antagande: Delar man vi 50Hz så klipps allt ljud över 50Hz bort, därefter rullar den av med 12dB/oktav nedåt. Därav den kraftigare nivåsänkningen. Jag tror iof att jag har fel.
Allt över 50 Hz tas inte bort, utan dämpas med 6/12/24 osv dB/oktav.. Under 50 Hz sker varken borttagning eller nivåsänkning. Om sen förstärkaren som driver orkar pumpa på mer eller dylikt så man upplever en nivåökning så kan det vara så, men det har inget med delningen att göra.
Postad 28 december 2003 - 11:09
Det passar mina frontar B&W DM602S3 bra.
Redigerat av Unregisteredb8cb7621, 28 december 2003 - 11:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar