Projektors livslängd = 1 1/2 år!
99 svar till detta ämne
#1
Postad 30 november 2006 - 11:18
joh3
-
joh3
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej!
Skulle vilja höra med er alla vad ni har för synpunkter och kanske egna erfarenheter på följande...
Köpte en Hitachi PJ-TX100 i maj-05. Har använt den både för att titta både på film och tv. Har haft den på mycket när jag är hemma eftersom jag använder den istället för en TV. Bytte lampa på den efter ca 2000h. Den nuvarande har gått ca 1500h. Fick problem med blåa fält på bilden och lämnade in den för service. det visar sig att panelerna är helt slut och att detta beror på att den gått så mycket och Hitachi anser inte att detta är något garantiärende då projektorn rullat 3500h. Nu till mina frågor...
Är det så att man kan säga att en projektors livslängd är ca 3500h?
Ska verkligen panelerna ta slut så fort? Dom skulle ha 17300kr för att laga skrället!!!! Behöver väl knappast säga att det är uteslutet.
Hitachi hävdar att jag använt projektorn för mycket och att det är därför den gått sönder. Nån som har liknande erfarenheter? Kom gärna med synpunkter på inlägget, tyvärr så blir det ingen mer projektor för mig om det ska vara så här.
/ Joh3
#2
Postad 30 november 2006 - 11:26
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Det var det dummaste jag hört.
Använt "för mycket"?
Kan inte vara möjligt....!
Pårom igen!
#3
Postad 30 november 2006 - 11:29
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Om dom skyller på att du använt den för mycket borde det i så fall anges tydligt i specerna att projjen har en begränsad livslängd. Ok att lamporna pajjar efter en tid men inte själva projjen!
Hur skulle det se ut om tillverkarna av tex. tv-apparater sa att man bara får ha igång den högst en timma om dagen, annars går den sönder ?!?
#4
Postad 30 november 2006 - 11:35
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2 349 inlägg
ARN kontakta dem och hör hur du skall göra. tycker absolut inte att det skall vara på detta sätt, jag menar hur länge får man ha en tv innan den dör, same same but different...
#5
Postad 30 november 2006 - 11:39
satman
-
satman
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ja det var det svagaste jag har hört på länge!
Visst är det så att en LCD panel tar slut, men inte efter 3500 timmar...
Men med det sagt är du nog ändå torsk på garrantin för den var väl bara 1 år? Därmed kommer både Hitatchi och dem som sålde projen undan och du sitter me "svarte petter" på hand.
Men ge dig inte försök stå på dig ändå för att åtminstonde få ett bra pris på en ny proj!
/Satman
#6
Postad 30 november 2006 - 12:00
joh3
-
joh3
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej igen!
Ska kontakta ARN omgående... Enligt återförsäljaren så har ärendet varit uppe på högsta nivå på Hitachi i europa och ingen vill ta i det. Som jag skrev så tycker dom att jag har använt den för mycket. Jag kontrade just med att det borde då stått i specen hur länge den håller. Tydligen så menar Hitachi att man normalt kör en projektor ca 3-4h/veckan och då är livslängden betydligt längre, ÖÖÖHHH.
Det konstiga är att Hitachi tycker att en projektor ska hålla 3500h om det är under många år, men på 1 1/2 år så är det visst för mycket! Konstigt, en timme är väl en timme oavsett?
/ Joh3
#7
Postad 30 november 2006 - 13:00
leif35
-
leif35
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Även om det var ett års garanti på produkten så gäller två års skydd enligt Konsumentköplagen. Det innebär i och för sig att du har bevisbördan, till skillnad från garanti, men i detta fall verkar det vara klart att det är panelen som är slut, inte att du gjort något, annat än att använda produkten mycket. I det fall de inte har angivit att den bara håller för en viss tid, ungefär som en biltillverkare skulle säga att du under garantin bara får köra max 8 000 mil för att den skall gälla, skulle jag nog säga att du med stor sannolikhet skulle vinna en tvist. Men som sagt, det beror på vad som står i villkoren vid köpet. Så kör hårt, man är ju jurist, haha.
#8
Postad 30 november 2006 - 20:10
joh3
-
joh3
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Japp!
Då har man kontaktat ARN. Dom sa att jag hade ett solklart case. Precis som flera sagt så tyckte dom att det borde informerats innan att livslängden på panelerna bara är 3500h. Och det lär heller inte vara några större problem med att bevisbördan ligger på mig, om man ska åberopa konsumentköplagen, med tanke på att de redan sagt att det är panelerna som är slut, inget annat. Det enda fel jag gjort enligt hitachi är att jag använt deras produkt för mycket! Strange????!!!
Det tråkiga dock är att det blir återförsäljaren jag måste anmäla. Dom tycker att det hela är pinsamt och gör verkligen allt för att få hitachi att ta på sig detta. Tyvärr så är det ju så lagen är, hade helst velat strida mot hitachi, men men...
Får se hur detta slutar
/ joh3
#9
Postad 30 november 2006 - 21:27
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1 267 inlägg
Jahopp! Trist läge, och synd att det är åf som får ta smällen.... 
Dock så får detta mig att än mer luta åt DLP när det efterlängtade inköpet skall ske, tyvärr lär det dröja ytterligare en tid...
Men som sagt, GE dig INTE!!
#10
Postad 30 november 2006 - 22:33
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Det är väl till och med 3 år reklamationsrätt nu, bara att stå på sig du lär att få rätt ring KO du har inget att förlora på det, dom har hjälpt mig i ett par ärenden och jag har fått rätt
MVH Micke
#11
Postad 30 november 2006 - 22:50
Unregistered798c58da
-
Unregistered798c58da
-
Användare
-
-
192 inlägg
Låter som att detta kommer att gå din väg.
Lycka till och glöm inte att skriva hur det går.
#12
Postad 30 november 2006 - 22:59
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Oj oj
Än så länge är det väl ingen TX200 som passerat 3500 timmar
men om ditt ärende går bra ( vilket jag tror att det gör ) kommer Hitachi
att sitta i rävsaxen om problemet skulle vara detsamma med Tx200
Med tanke på att det sålts en hel del
Lycka till, ser fram emot att få läsa om ditt ärende här igen.
MaVeRiC
#13
Postad 01 december 2006 - 01:32
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Än så länge är det väl ingen TX200 som passerat 3500 timmar men om ditt ärende går bra ( vilket jag tror att det gör ) kommer Hitachi att sitta i rävsaxen om problemet skulle vara detsamma med Tx200 <{POST_SNAPBACK}>
Va inte så säker på det... I manualen till TX200 står det under säkerhetsföreskrifterna att läsa följande: "Denna produkt är inte designad för långvarigt kontinuerligt användande. Vid kontinuerligt användande i mer än 6 timmar eller vid användande mer än 6 timmar per dag (även om det inte är kontinuerligt), eller upprepat användande kan det hända att livstiden minskar och dessa delar måste bytas även om ett år inte passerat sedan dessa togs i bruk."
Sen är det väl inte säkert att dom kan friskriva sig riktigt så enkelt men gällande TX200 har dom i alla fall gjort ett försök.
#14
Postad 01 december 2006 - 09:17
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Jo, men detta står ju inte i köpeavtalet, eller krävs det att man lusläser manualen för att man ska ha ryggen fri närt man köper något? Påståendet i manualen ger ju 6 * 365 = 2190 h. Detta suger ju rejält, inte ens säkert man hinner byta lampa  .
Det värsta är ju att dessa paneler sitter i många tillverkares projektorer... har man "tur" så kanske det finns någon skillnad i konstruktionerna som accelererar förloppet i just den modellen.
#15
Postad 01 december 2006 - 14:16
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Synd att du måste anmäla återförsäljaren om de varit schyssta men så kan det vara.
Men Hitachi kan väl inte mena allvar med att den beräknade livslängden på projektorn är specad tilll ynka 3500 tim?
Då kan de ju likväl skriva en stor etikett på kartongen: "Beräknad livslängd: motsvarande två lampor" eller sälja den med slogans som "Livstids förbrukning av lampor ingår" där man då får med en extra lampa...
#16
Postad 01 december 2006 - 14:38
Thomparompa
-
Thomparompa
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag tycker att vi gör ett gemensamt upprop här på nätet om inte Hitachi vill ta det på sig. Dom skulle förlora så mycket mer på detta än att bara slänga till dig den reparationen. Att en leverantör utav en projektor (som dessutom är populär) skulle ha en kort livslängd på sin produkt och att detta inte skulle tas med i köpekontraktet är ju en skandal som jag tror Hitachi helst skulle vilja undvika.
Fortsätt och berätta hur det går med ditt fall. Spara mailtrafiken, kvitton och all annan kommunikation med dom så du har lite på fötterna när det väl är dags.
Lycka till/ Thomas (TA INTE SKIT)
#17
Postad 01 december 2006 - 15:54
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Det är väl inte livslängden på 3500 timmar som är frågan här? Det som Hitachi menar är att en konsumentprodukt som TX100 inte är designad att gå 6-7 timmar per dag i 500 dagar i sträck.
#18
Postad 01 december 2006 - 16:20
Nice
-
Nice
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jo, men detta står ju inte i köpeavtalet, eller krävs det att man lusläser manualen för att man ska ha ryggen fri närt man köper något? Påståendet i manualen ger ju 6 * 365 = 2190 h. Detta suger ju rejält, inte ens säkert man hinner byta lampa .
Det värsta är ju att dessa paneler sitter i många tillverkares projektorer... har man "tur" så kanske det finns någon skillnad i konstruktionerna som accelererar förloppet i just den modellen.
<{POST_SNAPBACK}>
Produktens livslängd måste såklart vara längre än 1 år, därför faller detta påstående. Snarare är den texten en nackdel för Hitachi - 6 h/dag anges underförstått som ett maxvärde. 3500 h räcker i 1,6 år vid maxanvändning, dvs ungefär lika länge som joh3:s projektor varit i funktion. Att säga att 1,6 år är livslängden på en projektor är helt åt skogen.
#19
Postad 01 december 2006 - 16:31
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Jo, men detta står ju inte i köpeavtalet, eller krävs det att man lusläser manualen för att man ska ha ryggen fri närt man köper något? Påståendet i manualen ger ju 6 * 365 = 2190 h. Detta suger ju rejält, inte ens säkert man hinner byta lampa .
Det värsta är ju att dessa paneler sitter i många tillverkares projektorer... har man "tur" så kanske det finns någon skillnad i konstruktionerna som accelererar förloppet i just den modellen.
<{POST_SNAPBACK}>
Har du inte läst läst säkerhetsföreskrifterna på sidan 4-6 INNAN du stoppade in ström i apparaten så borde du faktiskt skylla dig själv istället för att klandra tillverkaren när prylen pajar eller du åker i fängelse för att någon dör till följd av din lathet. Är ju i annat fall bara att gå tillbaka till affären och häva köpet direkt om det står något som man inte kan acceptera, som säljaren inte informerat om och som man inte hade anledning förvänta sig. Det är en ganska pinsam inställning att avkräva tillverkaren en massa ansvar när man skiter i att ta ansvar själv.
#20
Postad 01 december 2006 - 18:02
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Detta har väl inget med säkerhet att göra? Jag tycker det är självklart att man ska kunna förvänta sig att projektorn håller längre än 3500 timmar oavsett användningsmönster om den har haft vettiga yttre betingelse (främst tillgång till kylluft). Undantagen från garantierna är ju som regel lamporna på grund av att dessa räknas som förbrukningsvara.
Står det liknande i konkurenternas manualer som också använder D5? Har ingen sån själv.
Redigerat av Mars, 01 december 2006 - 18:25.
#21
Postad 01 december 2006 - 18:41
Unregisteredf6f2a813
-
Unregisteredf6f2a813
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Nu har jag iochförsig ingen hitachi , men ett liknande fel uppstod på min Sony VPL-HS3 nu i sommras .
Skickade in den på garantirep och de lagade den ( bytte panel) har kört min i 2½ år nu och är nog inne på 4:e eller 5:e lampan... (tappat räkningen)
Enligt serviceteknikern på inside service så händer detta fel ibland utan förvarning.
/ crille
#22
Postad 02 december 2006 - 04:35
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Detta har väl inget med säkerhet att göra? Jag tycker det är självklart att man ska kunna förvänta sig att projektorn håller längre än 3500 timmar oavsett användningsmönster om den har haft vettiga yttre betingelse (främst tillgång till kylluft). Undantagen från garantierna är ju som regel lamporna på grund av att dessa räknas som förbrukningsvara.
Står det liknande i konkurenternas manualer som också använder D5? Har ingen sån själv.
<{POST_SNAPBACK}>
Det en säkerhetsfråga att ha tillgodogjort sig säkerhetsföreskrifterna innan man använder projektorn. Har man gjort det känner man till Hitachis uppfattning om max 6 timmar om dagen och kan alltså inte hävda att man var aningslös om detta och därför känner sig lurad på den punkten 1,5 år senare. Hur det är med andra D5'or känner inte jag heller till men om du kikar i manualen till några godtyckligt valda flat-teveapparater, alltså även LCD, så brukar det stå att dom måste/bör vara avstängda x antal timmar per dygn. Skilnaden gällande TX200 är i första hand att det är väldigt MÅNGA timmar per dygn.
#23
Postad 02 december 2006 - 08:37
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Det en säkerhetsfråga att ha tillgodogjort sig säkerhetsföreskrifterna innan man använder projektorn. Har man gjort det känner man till Hitachis uppfattning om max 6 timmar om dagen och kan alltså inte hävda att man var aningslös om detta och därför känner sig lurad på den punkten 1,5 år senare.
<{POST_SNAPBACK}>
Det handlar ju inte om att tillgodogöra sig säkerhetsföreskrifterna, det handlar om det absurda i att livslängden med flit är specad till ynka 1,5 år och att detta enbart omnämns på ett omskrivet sätt inne i instruktionsboken vilken man inte tittar i förrän man redan köpt produkten. Du kanske springer och lusläser manualerna från pärm till pärm när du jämför produkter men merparten av konsumenterna gör inte det. Och jag tycker inte heller att det ska vara ett krav att göra så för det orkar inte folk med.
Redigerat av gusax, 02 december 2006 - 08:38.
#24
Postad 02 december 2006 - 09:06
soulis
-
soulis
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Nu har jag inte bruksanvisningen men grejen är väl att det inte är specificerat vilken del som de specificerat livslängden på?
Uppfattningen / tolkningen på den texten om det inte är specificerat vilken del det beror på kan ju lika gärna vara LAMPAN som det pratas om...
#25
Postad 02 december 2006 - 09:49
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Ur texten:
"kontinuerligt användande i mer än 6 timmar eller vid användande mer än 6 timmar per dag (även omdet inte är kontinuerligt)"
Innebär ju att det är begränsat till 6 timmar om dagen oavsett om det är 3 st 2 timmars pass eller 6 entimmars! (upprepat användande kan ju dessutom ses till bara 2 ggr  )
Ur texten igen:
"och dessa delar måste bytas även om ett år inte passerat sedan dessa togs i bruk"
Hur länge anser de att den ska fungera då? Hur fasen ska man använda den för att den inte ska ta slut innan lampan?
Visst har man ett visst ansvar att läsa säkerhetsfölrekskrifter, du har en viss poäng där Bertilsson, men eftersom detta är en konsumentprodukt så bör ju produkten konstrueras så att den håller för användning. Intressant det där med LCD-skärmar. Undrar om de skiljer något mot datorskärmar?? Den på jobbet borde ju vara stendöd med den här typen av begränsningar.
Edit: Ska i alla fall bli mycket intressant att se vilket utslaget blir i ärendet. Tillverkaren kan ju antagligen hänvisa till bruksanvisningen.
Redigerat av Mars, 02 december 2006 - 09:51.
#26
Postad 02 december 2006 - 10:42
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Det här är inget litet problem och det är inte bara Hitachi som har det.
Att hävda en proj skulle vara slutkörd efter 1½ år och totalt 3500 timmars användning är förjävligt men knappast något förvånande.
Det kommer att komma fler av dessa fall och konsumenter kan känna sig rejält blåsta då det gäller detta.
Utslitna paneler är något som alla projektorer med en lampa i lider av och det är mest för att de flesta projektorerna har för trånga chassin och för dålig kylning för att de ska kunna hålla en längre tid.
Detta är för att folk vill ha små och tysta projektorer och det säger sig själv att tysta fläktar inte kyler lika bra som mer högljudda fläktar.
Sorgligt men jag betvivlar att du kommer få rätt då det skulle innebära att mängder av folk skulle ha rätt till ersättning eller ny proj om panelen slitits ut i förtid.
Det är det som är största skillnaden på industrimaskiner och konsumentelektronik. Inom industrin bryr de sig inte om storlek och ljudnivå och således så byggs dessa med en helt annan byggkvalitet än de för konsumenter.
Ta bara CRT-projektorer som exempel.
Jag har en Barco Data 808s från 1996 med 60 000 timmar på chassit. Den har antagligen hunnit med 3 rörbyten i alla fall och fortfarande är det inget problem att köra den lika länge till med visst underhåll.
Där snackar vi byggkvalitet! Fast så kostade den 400 000 när den var ny också...
Det är väl sant som de säger... man får vad man betalar för.
#27
Postad 02 december 2006 - 13:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Har du inte läst läst säkerhetsföreskrifterna på sidan 4-6 INNAN du stoppade in ström i apparaten så borde du faktiskt skylla dig själv istället för att klandra tillverkaren när prylen pajar eller du åker i fängelse för att någon dör till följd av din lathet.
Är ju i annat fall bara att gå tillbaka till affären och häva köpet direkt om det står något som man inte kan acceptera, som säljaren inte informerat om och som man inte hade anledning förvänta sig.
Det är en ganska pinsam inställning att avkräva tillverkaren en massa ansvar när man skiter i att ta ansvar själv.
<{POST_SNAPBACK}>
Ett av de inläggen jag läst 2006 som jag bara sitter o tittar rakt in i skärmen och bara undrar ... Skulle ditt resonemang stämma, skulle inte en reklamation gå igenom vad felet än hade varit. Hur tänker du igentligen MaVeRiC
#28
Postad 02 december 2006 - 14:55
MrJones
-
MrJones
-
Användare
-
-
190 inlägg
Det här är inget litet problem och det är inte bara Hitachi som har det. Att hävda en proj skulle vara slutkörd efter 1½ år och totalt 3500 timmars användning är förjävligt men knappast något förvånande. Det kommer att komma fler av dessa fall och konsumenter kan känna sig rejält blåsta då det gäller detta. Utslitna paneler är något som alla projektorer med en lampa i lider av och det är mest för att de flesta projektorerna har för trånga chassin och för dålig kylning för att de ska kunna hålla en längre tid. Detta är för att folk vill ha små och tysta projektorer och det säger sig själv att tysta fläktar inte kyler lika bra som mer högljudda fläktar.
Sorgligt men jag betvivlar att du kommer få rätt då det skulle innebära att mängder av folk skulle ha rätt till ersättning eller ny proj om panelen slitits ut i förtid.
Det är det som är största skillnaden på industrimaskiner och konsumentelektronik. Inom industrin bryr de sig inte om storlek och ljudnivå och således så byggs dessa med en helt annan byggkvalitet än de för konsumenter. Ta bara CRT-projektorer som exempel. Jag har en Barco Data 808s från 1996 med 60 000 timmar på chassit. Den har antagligen hunnit med 3 rörbyten i alla fall och fortfarande är det inget problem att köra den lika länge till med visst underhåll.
Där snackar vi byggkvalitet! Fast så kostade den 400 000 när den var ny också... 
Det är väl sant som de säger... man får vad man betalar för.
<{POST_SNAPBACK}>
Vill bara påpeka att DLP-chip inte slits på samma sätt som organiska paneler, så det handlar inte som du säger om alla projektorer med lampa. Vidare finns väl exempel på vanliga LCD-projar som hållt många år och flera lampbyten, men visst finns det extremfall. Mer än sex timmar om dagen tycker jag absolut man ska kunna köra även en LCD-proj, därmed inte sagt att problemet inte är reellt då panelerna ibland är känsligare än väntat. Har Hitachi skrivit max 6h om dagen i manualen kanske det blir svårt att driva ärendet, trist är det i vilket fall.
#29
Postad 02 december 2006 - 15:32
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Maveric: På vilken punkt är jag otydlig? Har du vanvårdat eller underlåtit att vårda en produkt enligt de instruktioner som följt med produkten så kan du självklart i nästan alla lägen glömma allt vad reklamationer heter. Det kan väl knappast vara en nyhet för någon? Enklaste exempel på den saken är att skita i att fylla på vatten i bilens kylare eller att rengöra luftfiltret på projektorn. Om du bevisligen inte har läst/följt säkerhetsföreskrifterna. Ökar eller minskar trovärdigheten i att du i övrigt skulle ha skött och vårdat projektorn enligt de skötselanvisningar som följde med produkten? Hej, Åklagaren och ARN jag har i allmänhet vanvårdat en produkt och struntat i både säkerhetsföreskrifter och instruktioner. Min dotter har nu blivit blind och min projektor är trasig. Vänligen hoppa jämnfota på tillverkaren eller försäljaren åt mig då jag omöjligen kunde förstått att detta skulle bli resultatet eftersom jag faktiskt inte orkar läsa en massa tråkigt trams som jag egentligen redan anser mig känna till. Jag vill ha skadestånd samt en ny projektor till min andra dotter som fortfarande kan se.
Redigerat av Bertilsson, 02 december 2006 - 15:33.
#30
Postad 02 december 2006 - 17:30
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Maveric: På vilken punkt är jag otydlig? Har du vanvårdat eller underlåtit att vårda en produkt enligt de instruktioner som följt med produkten så kan du självklart i nästan alla lägen glömma allt vad reklamationer heter. Det kan väl knappast vara en nyhet för någon? Enklaste exempel på den saken är att skita i att fylla på vatten i bilens kylare eller att rengöra luftfiltret på projektorn.
Om du bevisligen inte har läst/följt säkerhetsföreskrifterna. Ökar eller minskar trovärdigheten i att du i övrigt skulle ha skött och vårdat projektorn enligt de skötselanvisningar som följde med produkten?
Hej, Åklagaren och ARN jag har i allmänhet vanvårdat en produkt och struntat i både säkerhetsföreskrifter och instruktioner. Min dotter har nu blivit blind och min projektor är trasig. Vänligen hoppa jämnfota på tillverkaren eller försäljaren åt mig då jag omöjligen kunde förstått att detta skulle bli resultatet eftersom jag faktiskt inte orkar läsa en massa tråkigt trams som jag egentligen redan anser mig känna till. Jag vill ha skadestånd samt en ny projektor till min andra dotter som fortfarande kan se.
<{POST_SNAPBACK}>
Det lilla jag kommer ihåg från juridiken jag läste på högskolan var i alla fall att ingen tillverkare kan friskriva sig från fel som uppstår vid användande som kan förväntas av produkten. Jag tror gemene man förväntar sig att en projektor ska kunna användas när man vill och hur mycket man vill. Är trött på bilparaleller, speciellt dom som är direkt felaktiga. Men om man ska ta din som exempel: Om en ny bil (som vi tydligen pratar om eftersom den omfattas av garantin) får låg kylarvätskenivå ska en varningslampa lysa. Gör den det och kunden fortsätter köra så gäller med största sannolikhet garantin inte. M.a.o: för att din jämförelse ska hålla så ska man kunna förvänta sig att en varningstext dyker som säger åt en att stänga av projektorn eftersom dagsförbrukningen på 6timmar överskridits!
Redigerat av brorsan, 02 december 2006 - 17:49.
#31
Postad 02 december 2006 - 23:12
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Synd att du inte kommer ihåg mer från juridikföreläsningarna... För inte inte tusan fick du lära dej att man har rätt att förvänta sig att en projektor för hemmabruk skall gå problemfritt 24/7/365 utan någon form av underhåll. Sedan om du är trött på direkt felaktiga bilparalleller så kanske du inte borde besserwissra genom att använda en ihopfantiserad förklaring till varför en korrekt sådan skulle vara fel? En bil måste INTE vara utrustad med varningslampa för kylarvätskenivå. Det finns faktiskt billiga bilar där varningslampa ej ingår. Istället är det ersatt med en kontrollfunktion som utförs av användaren före varje avresa. Gissa vart man får reda på den saken? » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « I instruktionsboken!!
#32
Postad 02 december 2006 - 23:47
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
En bil måste INTE vara utrustad med varningslampa för kylarvätskenivå. Det finns faktiskt billiga bilar där varningslampa ej ingår. Istället är det ersatt med en kontrollfunktion som utförs av användaren före varje avresa. Gissa vart man får reda på den saken?
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « I instruktionsboken!!
<{POST_SNAPBACK}>
Om det är Trabant du pratar om, så hade den ingen intstruktionsbok MaVeRiC
#33
Postad 03 december 2006 - 08:57
brorsan
-
brorsan
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Synd att du inte kommer ihåg mer från juridikföreläsningarna... För inte inte tusan fick du lära dej att man har rätt att förvänta sig att en projektor för hemmabruk skall gå problemfritt 24/7/365 utan någon form av underhåll.
Sedan om du är trött på direkt felaktiga bilparalleller så kanske du inte borde besserwissra genom att använda en ihopfantiserad förklaring till varför en korrekt sådan skulle vara fel?
En bil måste INTE vara utrustad med varningslampa för kylarvätskenivå. Det finns faktiskt billiga bilar där varningslampa ej ingår. Istället är det ersatt med en kontrollfunktion som utförs av användaren före varje avresa. Gissa vart man får reda på den saken?
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « I instruktionsboken!!
<{POST_SNAPBACK}>
Nu pratar vi om verkligheten där man inte förväntas göra en kontroll av bilen före varje avresa och där konsumentprodukter förväntas kunna användas normalt. I sverige är konsumenten oerhört skyddad av konsumentköpslagen, hur mycket än tillverkaren än försäker friskriva sig. Förresten, ge gärna ett exempel på en bil som inte har någon kontrollampa för kylarvätskenivå. Du verkar ha en ganska konstig och aggresiv attityd, tagga ner ett par nivåer va... är det nån som har messerschmidt-attityd så är det väl ändå du.
#34
Postad 03 december 2006 - 09:41
Keiser
-
Keiser
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har också svårt att se hur man inte kan vinna denna tvist, trots instruktionsboken. Samma bedömning gjorde ju tydligen ARN (eller var det KO).
Skulle också vilja ha ett exempel på en modern bil som inte varnar för kylarvatten...
#35
Postad 03 december 2006 - 10:17
Unregisteredfb4a45a9
-
Unregisteredfb4a45a9
-
Forumräv
-
-
573 inlägg
Har ni inte förstått att LcdProjektor är inte bra. Dom är slut runt 3000 timmar oavsett märke. Pga panelerna. om ca 1år kommer vi se flera missnöjda lcdägare när deras projektorer har gått runt 3000timmar.
#36
Postad 03 december 2006 - 10:48
Keiser
-
Keiser
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Och du talar av egen erfarenhet eller annan kunskap på området? Finns väl ganska många exempel som motsäger det du nu just uttalat dig om, eller pratar du bara D5paneler (för tidigare upplagor har nog rätt många passerat 3000 timmar...)?!
Redigerat av Keiser, 03 december 2006 - 10:48.
#37
Postad 03 december 2006 - 13:14
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Har ni inte förstått att LcdProjektor är inte bra. Dom är slut runt 3000 timmar oavsett märke. Pga panelerna. om ca 1år kommer vi se flera missnöjda lcdägare när deras projektorer har gått runt 3000timmar.
<{POST_SNAPBACK}>
Befängt! Jag har en AE100 hemma och du vet väl hur gammal den modellen är. Den tutar och går smärtfritt trots sina år och antl brinntimmar. (trots det har jag uppgraderat mig till en TX200 som jag utgår från skall gå minst lika länge)
#38
Postad 03 december 2006 - 14:17
Unregisteredfb4a45a9
-
Unregisteredfb4a45a9
-
Forumräv
-
-
573 inlägg
Just pana 100 är en av dom som panelerna flyger efter ca 3000-3500 timmar bilden blir gul men projjen går fortfarnde. Har en god vän som äger en sån den har gått 5000timmar bilden helt gul men lampan håller. Han provade köpa ny lampa för ville inte lyssna på mej men men när han satt in den nya lampan så var bilden lika gul kul va??
#39
Postad 03 december 2006 - 15:21
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Självfallet vill tillverkaren inte skylta med att deras projektor har en kort livslängd och att man inte kan använda den som man vill.
När jag köpte min projektor var säljaren faktiskt duktig och informerade mig om allt som kunde gå fel, t ex att man inte skulle använda den som TV.
Om man inte får denna viktiga information i samband med köpet så tycker jag faktiskt att man gör helt rätt i att klaga.
Kör ärendet i ARN och se hur det går. Du kan ju inte förlora något i alla fall.
Redigerat av Unregistered1197, 07 december 2006 - 22:21.
#40
Postad 03 december 2006 - 21:15
fryczek
-
fryczek
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Här är ett litet utdrag från konsumentköplagen.
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
För att kunna hävda att det är fel på projjen så måste andra LCDprojjar klara av att användas lika mycket utan att bli sämre. Är så fallet torde detta innebära att det föreligger fel på varan (projjen). Detta följer utav punkt 1, 16§.
Lycka till!
Troligtvis är det så att bevisbördan har gått över till dig som konsument då garantin har gått ut. Möjligheten här torde vara att hävda att det rör sig om ett fabrikationsfel.
Redigerat av fryczek, 03 december 2006 - 21:18.
#41
Postad 03 december 2006 - 21:40
ChristianS
-
ChristianS
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Lycka till.Har själv en Tx-200 och dör den om 3000 h så kommer jag att bli skitarg... och ganska många med mig hoppas jag. Då blir det det stora uppropet.
Hoppas det löser dig för dig och att Tx-200 inte uppvisar samma beteende som den gamla modellen.
#42
Postad 04 december 2006 - 12:58
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Kan meddela att den svenska konsumentköplagen numera är mycket fördelaktig för konsumenten och att man har stora möjligheter att få rätt gentemot en handlare så länge som man har ett rimligt krav. Bristande information om produkten och dess använding räknas också som ett fel.
Redigerat av Unregistered1197, 04 december 2006 - 13:01.
#43
Postad 04 december 2006 - 14:43
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Jo, men det säger ju egentligen ingenting.
Vad är ett rimligt krav?
Vad är bristande information?
Lite exempel:
Har man fått bristande information om det inte står med stora bokstäver på kartongen att det inte är en akvarielampa och man ändå trodde det.
Hade en varningsettikett på projektorn räknats som tillräcklig information?
Räknas tydligt information i manualen?
Räknas reklam i teve där dom enbart talar om allt som inte projektorn kan göra?
Kanske dags för teoriprov hos säljaren. Kan du inte räkna upp alla felaktiga användningssätt och faror så får du inte lov att köpa den då du skulle kunna känna dej lurad
Redigerat av Bertilsson, 04 december 2006 - 14:43.
#44
Postad 04 december 2006 - 18:32
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Bertilsson, det hela är inte särskilt svårt att förstå. På juristspråk lyder bestämmelsen i 16 §, 3 st KKL så här:
"Varan skall anses felaktig,
[...]
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta."
Att projektorn har en begränsad livslängd, att den är känslig och att den inte kan användas kontinuerligt är något som en normalkonsument inte kan känna till. Dessa uppgifter är naturligtvis viktiga när man bestämmer sig för att köpa en projektor. Om man har tänkt sig att använda den istället för TV eller ha den för långa spelsessioner så måste man få veta att projektorn inte tål det.
Det framgår också att man ska få informationen innan man köper så att man får möjlighet att begrunda den ("kan antas ha inverkat på köpet").
Kort sagt så måste en säljare känna till egenskaperna hos de produkter som han säljer. Om produkten har några svagheter eller olämpliga användningssätt som en normalkonsument inte förstår eller känner till så måste säljaren upplysa om detta. Om säljaren är okunnig om, eller låter bli att informera om, viktiga begränsningar så blir han således ansvarig för fel i varan.
Detta är naturligtvis rättvist eftersom säljaren har större chans än köparen att känna till tekniska begränsningar i t ex en projektor.
Att det inte är särkilt svårt bevisas av att min säljare upplyste mig om allt man inte bör göra med en projektor när jag köpte min. Det har fungerat bra och som följd har jag en välskött och perfekt fungerande projektor idag. Det är precis det som konsumentköplagen handlar om, serru. Konsumenterna ska ha valuta för sina pengar och handlarna får inte lura dem.
Redigerat av Unregistered1197, 04 december 2006 - 18:34.
#45
Postad 04 december 2006 - 23:10
Pelle_C
-
Pelle_C
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej,
Den här tråden startade med att tala om PJ-TX100 och den har ju några år på nacken idag. Är det någon skillnad i dag tror ni jämfört med då (2004) på panelerna?
Jag håller på och läser på inför mitt första projje köp så man blir ju lite orolig när man läser den här tråden för jag kan tänka mig att man lätt kan bränna 6 timmar utan problem en dag när det regnar ute och ungarna vill spela spel först och sen vill jag se film..
Finns inte motsvarande problem på en DLP eller har den något motsvarande bekymmer?
Ingen handlare som skrivit något inlägg här ännu? Skulle vara intressant att även läsa er syn på det hela.
Hälsningar
Pelle
#46
Postad 04 december 2006 - 23:51
Unregisteredaa36c725
-
Unregisteredaa36c725
-
Användare
-
-
129 inlägg
Här är ett litet utdrag från konsumentköplagen.
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Om inte annat följer av avtalet, skall varan 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
För att kunna hävda att det är fel på projjen så måste andra LCDprojjar klara av att användas lika mycket utan att bli sämre. Är så fallet torde detta innebära att det föreligger fel på varan (projjen). Detta följer utav punkt 1, 16§.
Felfelfelfelfelfelfelfelfelfelfel, för att citera Magnus Härenstam. En golfklubba ska du kunna spela golf med, en bil ska kunna transportera dig, en brödrost ska klara av att rosta bröd osv. Punkt 1 säger ingenting om kvalité eller hållbarhet. Om du köper en brödrost som bara duger till att tina bröd kan du åberopa punkt 1. Om den går sönder efter första rostningen är det ett hållbarhets fel som avviker från vad du med fog har rätt att förutsätta.
#47
Postad 05 december 2006 - 01:56
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Bertilsson, det hela är inte särskilt svårt att förstå. På juristspråk lyder bestämmelsen i 16 §, 3 st KKL så här: "Varan skall anses felaktig, [...] 2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller, 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta."
Juristspråk?! Bra att du översatte det åt mig då för när jag översatte själv så blev det såhär: Varan skall anses felaktig om: Säljaren lät bli att berätta saker som han borde vetat och kunden hade fog att bli upplyst om. Detta gäller dock enbart om det påverkade beslutet att köpa eller om kunden hade fog att förvänta sig andra egenskaper. Jag blev ganska besviken när jag läste det. Jag trodde ju på dig när du tidigare skrev att konsumentköplagen var mycket fördelaktig för kunden Kanske bäst att kolla på din översättning istället. Att projektorn har en begränsad livslängd, att den är känslig och att den inte kan användas kontinuerligt är något som en normalkonsument inte kan känna till. Dessa uppgifter är naturligtvis viktiga när man bestämmer sig för att köpa en projektor. Om man har tänkt sig att använda den istället för TV eller ha den för långa spelsessioner så måste man få veta att projektorn inte tål det.
Alltså, lite av det där kan säkert vara sant... men inte på långa vägar står det så i de lagstyckena du citerade. Hur översätter du egentligen?? Det verkar mer vara en blandning av vad du tycker och vad du antar själv. För det första vet jag ingen tx200 som dött av begränsad livslängd och troligen inte du heller. Sedan är det klart att man skall kunna använda den kontinuerligt. Vem har påstått något annat? Vad jag pratade om var en säkerhetsföreskrift i manualen om att den enbart får användas 6 timmar per dygn. Varför skulle inte säljaren ha fog att förvänta sig att en kund begriper att det är skilnad på hur man kan använda relativt billig hemelektronik jämfört med proffsartiklar i en helt annan prisklass? Jag är inte jurist och kan inte utala mig säkert om den saken. Klart att det kan vara så att kunden har fog för det. Du får gärna förklara lite tydligare hur du kan vara så säker på det. Det verkar snarare ganska rimligt att anta att man köper en billig hembioprojektor för att titta på några filmer om dagen snarare än att man kör den dygnet runt som på en ovanligt stor biograf. Det framgår också att man ska få informationen innan man köper så att man får möjlighet att begrunda den ("kan antas ha inverkat på köpet").
Ja men enligt lagtexten du citerade enbart om man hade fog om att bli upplyst om det den saken. Kort sagt så måste en säljare känna till egenskaperna hos de produkter som han säljer. Om produkten har några svagheter eller olämpliga användningssätt som en normalkonsument inte förstår eller känner till så måste säljaren upplysa om detta. Om säljaren är okunnig om, eller låter bli att informera om, viktiga begränsningar så blir han således ansvarig för fel i varan.
Så stod det inte alls och dessutom kan det som stod om den saken sägas mycket kortare: Säljaren skall vara kompetent och ärlig nog att inte lura sina kunder. Du har väl inte börjat läsa någon annan lagtext och glömt tala om det? Jag har ju som du förstått lite svårt för juristspråk och behöver mycket hjälp och hänvisningar när det handlar om sånt. Detta är naturligtvis rättvist eftersom säljaren har större chans än köparen att känna till tekniska begränsningar i t ex en projektor.
Att det inte är särkilt svårt bevisas av att min säljare upplyste mig om allt man inte bör göra med en projektor när jag köpte min. Det har fungerat bra och som följd har jag en välskött och perfekt fungerande projektor idag. Det är precis det som konsumentköplagen handlar om, serru. Konsumenterna ska ha valuta för sina pengar och handlarna får inte lura dem.
<{POST_SNAPBACK}>
Kul att din handlare var ärlig och att du inte känner dig lurad! Lite otur är det ju iofs. Hade handlaren inte berättat att du måste vårda projektorn och in i minsta detalj berättat hur du gör rent dammfiltret så hade du ju med jämna mellanrum kunnat få en helt ny gratis projektor av honom
#48
Postad 05 december 2006 - 02:40
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Lustigt vad många PJX-100 det börjar finnas på blocket.
#49
Postad 05 december 2006 - 10:13
Unregistered202c6697
-
Unregistered202c6697
-
Användare
-
-
180 inlägg
vad kostar det att byta panel? Har vi kommit fram till att en panel endast håller 3-4000h eller bygger vi detta på att det har drabbat en polares polare en gång i tiden?
Är 3-4000h livslängd på paneler en siffra man kan generallisera på alla projar eller gäller det en viss modell?
Jag har en PLV Z3 och jag tittar både TV och DVD på den vilket gör att relativt snabbt kommer upp i mycket timmar. Har sedan början på oktober 05 tittat ca 1200h och utifrån det som skrivs i denna tråd skulle ju livslängden på min projektor bara vara mellan 2-3 år (förutsatt att det inte är en rimlig prisnivå på att byta paneler).
När jag skulle köpa min projektor förra året så började diskussionen kring plasmatv hos min handlare, han var den som fick upp mina ögon för proj. Han menade att man absolut kunde köra den som ett alternativ till plasma, .... ungefär samma pengar och BETYDLIGT större bild. (kan tillägga att detta är en en seriös handlare som jobbar med kvalitetsgrejer och är väldigt kunniga på framförallt ljud men även bild). Om en projektor endast ska ha en livslängd på 2-3 år vid normalt tv och DVD-tittande (3-4h/dag i mitt fall) så anser jag inte att det är rätt av honom att presentera projektor som ett alternativ till TV, iaf inte utan att i samma veva säga att livslängden på proj kommer att landa nånstans på 2-3 år om du använder den så frekvent........
...en ytterligare fråga som dyker upp i mitt huvud är; Vad vet man om livslängt på plasmaskärmar, hur länge håller dem??
#50
Postad 05 december 2006 - 11:13
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Projetor är inget bra alternativ för slötittande eftersom lampkostnaden är alldeles för hög.
En plasma håller 30000-60000h beroende på ålder, denna tid är halveringstiden gör ljusintensiteten.
En LCD TV är ungefär detsamma då bakgrundbelysningen har denna halveringstid.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|