Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ångerrätt

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 december 2006 - 00:20

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Hur fungerar det egentligen?

Internethandel
1. Kan jag beställa en ny tv på nätet och plocka ut den och titta på tv ett par dagar för att sedan ångra mig, packa ner den igen och skicka tillbaks den?
Anledningen till att jag skickar tillbaks den är helt enkelt att jag ångrar mig, det är inga som helst fel på tvn.

2. Samma som ovan men jag väljer att skicka tillbaks pga något smärre fel (enligt mig). T.ex. att tvn låter för mkt.

Om jag i ovanstående frågor, får man själv stå för frakten? Åt båda håll?




Handel i fysisk butik
Samma frågeställning som ovan men skillnaden är att jag köper i fysisk butik istället för på nätet, är det några skillnader på ångerrätten?

#2

Postad 24 december 2006 - 01:12

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Hur fungerar det egentligen?

Internethandel
1. Kan jag beställa en ny tv på nätet och plocka ut den och titta på tv ett par dagar för att sedan ångra mig, packa ner den igen och skicka tillbaks den?
Anledningen till att jag skickar tillbaks den är helt enkelt att jag ångrar mig, det är inga som helst fel på tvn.

2. Samma som ovan men jag väljer att skicka tillbaks pga något smärre fel (enligt mig). T.ex. att tvn låter för mkt.

Om jag i ovanstående  frågor, får man själv stå för frakten? Åt båda håll?




Handel i fysisk butik
Samma frågeställning som ovan men skillnaden är att jag köper i fysisk butik istället för på nätet, är det några skillnader på ångerrätten?

<{POST_SNAPBACK}>


Egentligen inte. En del butiker accepterar dock returer fast man använt varan. Dock tycker jag inte du ska göra det. Det är pga sånt här missbruk av konsumentlagen som priserna i Sverige är så höga. De är vi kunder som får betala för alla returer med högre priser på produkterna.
Gå och titta på TVn i affären istället.

#3

Postad 24 december 2006 - 01:25

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
(1) Ja, du har 14 dagars ångerrätt. Du kan packa upp varan och prova den. Så länge som varan är i samma skick som när du öppnade kartongen så kan du returnera den. Du får själv stå för fraktkostnaden.

(2) Om det är fel på varan när du packar upp den får du också returnera den enligt ångerrätten. Annars kan du reklamera den och då hanteras frågan som ett fel enligt konsumentköplagen. Då kan du i första hand begära en ny TV eller få den reparerad. Säljaren står för kostnaden.

I butik finns ingen ångerrätt men du kan begära öppet köp innan du betalar. Då bör du få en skriftlig bekräftelse på kvittot att öppet köp gäller.

Egentligen inte. En del butiker accepterar dock returer fast man använt varan. Dock tycker jag inte du ska göra det. Det är pga sånt här missbruk av konsumentlagen som priserna i Sverige är så höga.  De är vi kunder som får betala för alla returer med högre priser på produkterna.
Gå och titta på TVn i affären istället.

<{POST_SNAPBACK}>


Tyvärr, Radiozo, du har fel på alla punkter. Svensk konsumenträtt, inklusive distansavtalslagen och konsumentköplagen styrs av EU. Samma regler finns i alla EU-länder. Tvärtom är det så att svenska handlare är extremt dåliga på att följa lagen så att det är mycket svårare att returnera varor i Sverige än i andra länder. Utomlands kör de ofta med "No hassle returns", d v s en kund som är missnöjd med varan kan alltid returnera den inom viss tid och få pengarna tillbaka även om varan är använd.

De höga priserna i Sverige beror på att vi är ett litet land med höga skatter och att våra handlare är kroniskt rädda för konkurrens och därför samordnar sina priser.

Redigerat av Unregistered1197, 24 december 2006 - 01:45.


#4

Postad 24 december 2006 - 01:45

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Om garantierna/rättigheterna hade varit sämre hade produkterna varit mycket billigare. Svårare än så är det inte. Konsumenterna får gemensamt betala för sånt. Bara för det finns ska man inte uttnyttja det i onödan.

#5

Postad 24 december 2006 - 01:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Om garantierna/rättigheterna hade varit sämre hade produkterna varit mycket billigare. Svårare än så är det inte. Konsumenterna får gemensamt betala för sånt. Bara för det finns ska man inte uttnyttja det i onödan.

<{POST_SNAPBACK}>


Fullkomligt trams. Priserna är höga i Sverige för att handlarna oftast vägrar konkurrera med priser. Utomlands, där konkurrensen fungerar, så konkurrerar handlarna både med pris och kundservice. Således är varorna både billiga och lätta att returnera.

För att handeln ska fungera krävs att köparna känner sig trygga därför att de törs handla då. Sedan är det upp till säljarna att levera bra produkter som uppfyller konsumenternas förväntningar. Då blir det inga returer.

Bara för att du har retat upp mig med dina kommentarer ska jag beställa något på nätet och skicka tillbaka det under ångerrätten.

Just try to stop me.

P.S. Läste ditt svar om livslängden på LCD där du bara gissade ett svar och hade fel. Är det samma här månne? Nej, du behöver inte svara på den frågan. Det är smärtsamt uppenbart redan.

Redigerat av Unregistered1197, 24 december 2006 - 01:53.


#6

Postad 24 december 2006 - 01:54

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Har du inget bättre att göra så varsågod. Du kan ju försöka inbilla mig att företagen gillar att förlora pengar på att få returer. Sen om företagen finns i Sverige, Europa eller ngnannanstans spelar mindre roll.

#7

Postad 24 december 2006 - 05:20

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Chris tolkar KKL rätt och ser på frågan ur ett konsumentperspektiv-nämligen att det ska finnas en möjlighet att prova "grisen i säcken" och i slutändan bli nöjd.Om handlarna inte gillar returer är en annan femma.Men det måste till en förtroendefull relation mellan säljare och köpare om näthandeln ska fungera.Och det är där KKL griper in på ett för köparen mer gynnsamt sätt.
Näthandel är rent logistiskt ett utomordentligt alternativ för den som inte har nåbarhet till fysisk butik och utgör kostnadsbesparing för säljaren i form av lokalhyra,personal,kapitalkostnader etc.
Fraktkostnaden som köparen står för utgör en barriär för "överutnyttjande" av returmöjligheten.
Men samtidigt har vi ju internätet med dess fora och tester som en fantastisk möjlighet för att undvika "grisen i säcken"-problemet.
Men visst ur säljarperspektiv kan det te sig frustrerande att inte kunna återsälja en vara i jungfruligt skick.Men då kan man ju göra avdrag om tex förpackningen är skadad,manualen saknas etc.
Att vi i Sverige skulle vara överskeptiska/petnoga som konsumenter och orsaka en större returandel än andra länder har jag inget belägg för.

#8

Postad 24 december 2006 - 10:36

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0

(1) Ja, du har 14 dagars ångerrätt. Du kan packa upp varan och prova den. Så länge som varan är i samma skick som när du öppnade kartongen så kan du returnera den. Du får själv stå för fraktkostnaden.


Okej, 14 dagar ifrån det att jag mottager varan förmodar jag.
Vad rör det sig om i fraktkostnad att skicka tillbaks en 42"a cirkus, det blir väl bökigt när man måste fixa det själv.




Du skrivet även att man borde be om öppet köp i de fysiska butikerna, gäller det då även om man packar upp varan och använder den någon dag, eller är det också "förhandlingssak" ?

Tack för svaren förresten.

#9

Postad 24 december 2006 - 10:44

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Du skrivet även att man borde be om öppet köp i de fysiska butikerna, gäller det då även om man packar upp varan och använder den någon dag, eller är det också "förhandlingssak" ?


Det är från butik till butik. Jag föredrar butikerna som inte tillämpar öppet köp vid bruten förpackning. Varför? Jo, hur förbannad skulle man inte bli den dagen man köper en produkt, kommer hem med den så ligger det nummer inlaggda på telefonen, om det nu var en telefon jag köpte.

#10

Postad 24 december 2006 - 10:57

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
De flesta butiker har redan öppet köp i viss tid om förpackningen är obruten, t ex Expert. För att kunna öppna förpackningen och prova måste du således förhandla till dig öppet köp med bruten förpackning.

Att acceptera kundreturer tillhör spelets regler för handlarna. Ofta kan de sälja returen till reducerat pris så att de i alla fall får tillbaka sitt utlägg. Naturligtvis är det viktigare att ha nöjda kunder och en förtroendefull relation till konsumenterna än att "sätta dit" kunden på varje försäljning.

Med färre returer skulle handlarna ändå ta ungefär samma priser och stoppa extrainkomsterna i fickan.

Om en säljare säljer en använd kundretur som nyvara så är de oseriösa skojare. Det måste naturligtvis framgå att varan är använd och man måste få en rimlig prisreduktion.

#11

Postad 24 december 2006 - 13:25

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Chris> Du som verkar ha koll på läget.

Vet du hur det funkar med den här prisgarantin som många av de största butikskedjorna har.
Det verkar enbart gälla mot lokala konkurrenter och ej mot internet vilket man kan förstå.


Ett exempel:
Om jag ser en TV jag vill ha på Siba för 10000, sedan när jag kommer dit så är den slutsåld.
Kan jag gå till El-giganten och köpa samma tv för 12000, gå tillbaka dagen efter med annonsen som påvisar att Siba säljer den för 2000:- billigare och därmed erhålla 2000:- ?

#12

Postad 24 december 2006 - 13:39

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Om garantierna/rättigheterna hade varit sämre hade produkterna varit mycket billigare. Svårare än så är det inte. Konsumenterna får gemensamt betala för sånt. Bara för det finns ska man inte uttnyttja det i onödan.

<{POST_SNAPBACK}>


Fullkomligt trams. Priserna är höga i Sverige för att handlarna oftast vägrar konkurrera med priser. Utomlands, där konkurrensen fungerar, så konkurrerar handlarna både med pris och kundservice. Således är varorna både billiga och lätta att returnera.

För att handeln ska fungera krävs att köparna känner sig trygga därför att de törs handla då. Sedan är det upp till säljarna att levera bra produkter som uppfyller konsumenternas förväntningar. Då blir det inga returer.

Bara för att du har retat upp mig med dina kommentarer ska jag beställa något på nätet och skicka tillbaka det under ångerrätten.

Just try to stop me.

P.S. Läste ditt svar om livslängden på LCD där du bara gissade ett svar och hade fel. Är det samma här månne? Nej, du behöver inte svara på den frågan. Det är smärtsamt uppenbart redan.

<{POST_SNAPBACK}>


DU har rätt men de men konkurrans stämmer inte. Har du jobbat i affären så du vet vad inköps priserna hade du inte skrivit. Finns flera TV apparater som säljs för 20 000kr som köps in för typ 16-17 000kr. Lite måste de ju få tjäna på en sådan "dyr" grej. Det är tillbehör och kablar och skit som det är ett ###### påslag.

#13

Postad 24 december 2006 - 13:41

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0

Chris> Du som verkar ha koll på läget.

Vet du hur det funkar med den här prisgarantin som många av de största butikskedjorna har.
Det verkar enbart gälla mot lokala konkurrenter och ej mot internet vilket man kan förstå.


Ett exempel:
Om jag ser en TV jag vill ha på Siba för 10000, sedan när jag kommer dit så är den slutsåld.
Kan jag gå till El-giganten och köpa samma tv för 12000, gå tillbaka dagen efter med annonsen som påvisar att Siba säljer den för 2000:- billigare och därmed erhålla 2000:- ?

<{POST_SNAPBACK}>



Ja men det gäller inte på kampanjer från andra företag eller rea grejs. Utan original priser.

#14

Postad 24 december 2006 - 14:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Chris> Du som verkar ha koll på läget.

Vet du hur det funkar med den här prisgarantin som många av de största butikskedjorna har.
Det verkar enbart gälla mot lokala konkurrenter och ej mot internet vilket man kan förstå.


Ett exempel:
Om jag ser en TV jag vill ha på Siba för 10000, sedan när jag kommer dit så är den slutsåld.
Kan jag gå till El-giganten och köpa samma tv för 12000, gå tillbaka dagen efter med annonsen som påvisar att Siba säljer den för 2000:- billigare och därmed erhålla 2000:- ?

<{POST_SNAPBACK}>


Min erfarenhet är att prisgaranti mest är en marknadsföringsploj och att de flesta butiker försöker slingra sig ur prisgarantierna på olika sätt. Du förlorar naturligtvis inget på att försöka utnyttja prisgarantin men betrakta den inte som en riktig garanti bara, för då kan du bli besviken.

#15

Postad 24 december 2006 - 14:17

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

DU har rätt men de men konkurrans stämmer inte. Har du jobbat i affären så du vet vad inköps priserna hade du inte skrivit. Finns flera TV apparater som säljs för 20 000kr som köps in för typ 16-17 000kr. Lite måste de ju få tjäna på en sådan "dyr" grej. Det är tillbehör och kablar och skit som det är ett ###### påslag.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, men det är traditionellt i Sverige att priserna hålls uppe redan i grossistledet. De butiker som parallellimporterar från utlandet kan således hålla lägre priser än de som köper genom de officiella svenska kanalerna. Det är därför som leverantörerna och handeln i Sverige försöker avskräcka folk från att handla parallellimporterat.

#16

Postad 26 december 2006 - 23:10

savio
  • savio
  • Lärjunge

  • 306 inlägg
  • 0
Är vi överens om att all hemelektronik man beställer ifrån nätet får man plocka upp och testanvända för att sedan skicka tillbaks det om man känner för det?

Och det gäller oavsett vilken nätbutik man handlar ifrån ?

Isf hur kommer det sig att man får det när det gäller internet men inte i fysiska butiker ?

#17

Postad 27 december 2006 - 01:52

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Isf hur kommer det sig att man får det när det gäller internet men inte i fysiska butiker ?

<{POST_SNAPBACK}>

När en vara säljs på distans (t. ex. internet) så är din ångerrätt lagstadgad. Vid öppet köp i en fyskisk butik är eventuellt öppet köp en överenskommelse mellan dig och butiken (och om den överenskommelsen säger obruten förpackning är det det som gäller)

#18

Postad 27 december 2006 - 09:54

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Isf hur kommer det sig att man får det när det gäller internet men inte i fysiska butiker ?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag skulle tro att grundtanken bakom att det bara är lagstadgat via distansköp är att man vid ett "fysiskt närvarande" köp har möjlighet att inspektera, ställa frågor till en säljare osv. Något som man inte i samma utsträckning har möjlighet att göra när man beställer via postorder eller på nätet.

#19

Postad 11 januari 2007 - 12:40

Sommartorparn
  • Sommartorparn
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Det låter ju bra att ni säger att man enligt distansköpslagen får öppna kartongerna och ev plastpåsar som fjärrkontroll och annat ligger i som krävs för att kunna prova produkten utan att man förlorar returrätten vid ett distansköp.

Dock verkar företagen ha en annan tolkning. På tex e-butiken Radar http://www.radars.se kan man läsa under köpvilkor:
" För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och varan komplett samt oskadd. Ångerrätten gäller ej om förpackningen är bruten."

Hur enkelt det är för mej att omvända dem om jag vill handla en produkt där och kunna ångra mej efter provkörning. Eller är det så att ångerrätten i praktiken är valfri för e-butikerna att använda sig av?

Hur kan något seriöst företag annars skriva ut detta under köpvilkor och ha möjlighet att låta det stå kvar?

#20

Postad 11 januari 2007 - 12:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Det låter ju bra att ni säger att man enligt distansköpslagen får öppna kartongerna och ev plastpåsar som fjärrkontroll och annat ligger i som krävs för att kunna prova produkten utan att man förlorar returrätten vid ett distansköp.

Dock verkar företagen ha en annan tolkning. På tex e-butiken Radar http://www.radars.se kan man läsa under köpvilkor:
" För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och varan komplett samt oskadd. Ångerrätten gäller ej om förpackningen är bruten."

Hur enkelt det är för mej att omvända dem om jag vill handla en produkt där och kunna ångra mej efter provkörning. Eller är det så att ångerrätten i praktiken är valfri för e-butikerna att använda sig av?

Hur kan något seriöst företag annars skriva ut detta under köpvilkor och ha möjlighet att låta det stå kvar?

<{POST_SNAPBACK}>


Radars version av ångerrätten är olaglig och verkningslös. De kan inte ändra lagen eller strunta i den. Om du handlar på Radar så har du rätt att packa upp varan, prova den och skicka tillbaka den som på alla andra ställen.

Däremot så måste jag naturligtvis avråda alla från att handla av oseriösa företag som försöker strunta i konsumenträtten och dessutom lurar kunderna om deras rättigheter.

Således skulle jag aldrig beställa något på Radar och jag föreslår att ni inte gör det heller. Skicka gärna en kopia av sidan till konsumentverket så kanske krämarna får höra ett och annat.

#21

Postad 11 januari 2007 - 13:44

Sommartorparn
  • Sommartorparn
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Nu har jag provat så får vi se. Men jag är skeptisk. Kollade in på Sibas sida eftersom jag hört att de ligger bakom radar.se
Siba har exakt samma vilkor utskrivna på sin webbsida!
Innebär att även Siba hamnar under kategorin "Oseriösa företag"???
Jag lade till dem i anmälan. Det är förvånande att de kan skriva så här om det går att hindra. Jag misstänker därför att det inte fungerar i praktiken med ångerrätt från dessa ovilliga företag utan att man valsas i byråkrati och nämnder i all evighet.
Det är det knappast värt.

Det skall bli intressant att se om det tas bort från radars och Sibas sida efter min konkreta anmälan.
Jag är som sagt skeptisk men hur som helst lär säkert priserna säkert ha sjunkit lite tills dess :)

#22

Postad 11 januari 2007 - 13:52

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Att det är dyrare i sverige beror främst på att transporter är dyra.
Många generalagenter har mycket begränsade lager pga den kraftiga värdeminskningen och den
ganska lilla marknaden. De beställer hem i mindre omgångar och då blir frakten dyrare per enhet. Inköpspriset är bara mariginell dyrare pga begränsad volym.

Sedan spelar givetvis lokal- och personalkostnader samt indirekt även skatter in på priset. Lokala TV-handlare tjänar tyvärr inte mycket pengar på TV-apparater nu när priserna pressas på nätet, de är därför väldigt måna om att sälja till försäkringar, digitaltv-abonnemang och utkörningstjänster.

Många nätbutiker pressar mariginalen till ett minimum och tummar istället på servicen genom att ha mindre personal eller inte ha eget lager etc.
Det är inte tal om någon direkt priskonspiration isåfall hade någon uppstickare roffat åt sig delar av marknaden genom att sänka priserna rejält.

Redigerat av Unregistered8f1e780a, 11 januari 2007 - 13:55.


#23

Postad 11 januari 2007 - 22:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Nu har jag provat så får vi se. Men jag är skeptisk. Kollade in på Sibas sida eftersom jag hört att de ligger bakom radar.se
Siba har exakt samma vilkor utskrivna på sin webbsida!
Innebär att även Siba hamnar under kategorin "Oseriösa företag"???
Jag lade till dem i anmälan.  Det är förvånande att de kan skriva så här om det går att hindra.  Jag misstänker därför att det inte fungerar i praktiken med ångerrätt från dessa ovilliga företag utan att man valsas i byråkrati och nämnder i all evighet.
Det är det knappast värt.

Det skall bli intressant att se om det tas bort från radars och Sibas sida efter min konkreta anmälan.
Jag är som sagt skeptisk men hur som helst lär säkert priserna säkert ha sjunkit lite tills dess <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Snyggt jobbat! Vad skrev du i anmälan?

#24

Postad 11 januari 2007 - 22:44

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

  • 2 709 inlägg
  • 0

Det låter ju bra att ni säger att man enligt distansköpslagen får öppna kartongerna och ev plastpåsar som fjärrkontroll och annat ligger i som krävs för att kunna prova produkten utan att man förlorar returrätten vid ett distansköp.

Dock verkar företagen ha en annan tolkning. På tex e-butiken Radar http://www.radars.se kan man läsa under köpvilkor:
" För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och varan komplett samt oskadd. Ångerrätten gäller ej om förpackningen är bruten."

Hur enkelt det är för mej att omvända dem om jag vill handla en produkt där och kunna ångra mej efter provkörning. Eller är det så att ångerrätten i praktiken är valfri för e-butikerna att använda sig av?

Hur kan något seriöst företag annars skriva ut detta under köpvilkor och ha möjlighet att låta det stå kvar?

<{POST_SNAPBACK}>


HBB resonerar likadant.. Mailade och frågade och enligt dom så får man öppna förpackningen och "titta" på den men så fort man satt på apparaten tex en Tv så gäller ej ångerätt längre. Dom skrev att detta ej gäller pga att dom ej kan sälja den som ny sen !

Edit. läste på netonnets hemsida att dom skriver likadant att man får packa upp varan men ej använda den !

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 11 januari 2007 - 23:00.


#25

Postad 11 januari 2007 - 23:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Äsch, det ordnar sig alltid. Antingen lyckas man få prata med någon som har annat än sågspån i huvet eller så anmäler man dem till ARN. Säljarna kan inte vinna. Det tråkiga är att man måste bråka för att få sin självklara rätt.

I beskrivningen av lagen står det så här:

Av bestämmelsen i paragrafens första mening följer att en konsument som har tagit emot en vara och inte håller den i väsentligen oförändrat skick i princip är skyldig att fullgöra sin del av avtalet, även om han till näringsidkaren har gett ett meddelande om att ångerrätten utnyttjas. Till förändring av varan bör normalt inte hänföras det förhållandet att konsumenten har brutit emballaget till den. Har t.ex. konsumenten bara brutit förpackningen kring en bok, har han normalt kvar sin ångerrätt. Kostnaden för en ny förpackning måste anses ingå i de kostnader för varans återtagande som näringsidkaren har att svara för. Kravet på väsentlighet innebär att återgång kan ske om varans skick har ändrats i endast obetydlig grad.
I andra meningen föreskrivs att konsumenten trots allt kan utöva sin ångerrätt, om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten. Av bestämmelsen följer att konsumenten har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Det krävs naturligtvis att undersökningen utförs med varsamhet och inte görs mer omfattande än som är nödvändigt. Konsumenten förlorar inte heller sin ångerrätt, om varan förstörs eller förändras genom en olyckshändelse eller av någon annan orsak som konsumenten inte kan lastas för. Motsatsvis får anses följa att ångerrätten inte får utövas i några andra fall av förstörelse eller förändring.
Prop 2004/05:13 s 140


Att branschen har begripit innebörden av regeln är klart eftersom Svenska Postorderföreningen bad regeringen att införa en regel i lagen om att säljaren kunde ta betalt av kunden för en förstörd förpackning vid ångerretur. Regeringen sade nej.

#26

Postad 12 januari 2007 - 09:04

Sommartorparn
  • Sommartorparn
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Att starta en tv är inte att förändra den. Förhoppningsvis har den blivit startad och undersökt innan av tillverkaren så att de vet att den fungerar innnan den skickades från fabriken. Att den startas en gång till är bara bra ur testsynpunkt. Den skall tåla att startas en oherrans massa gånger. Blir den sliten av att startas 4 ggr är det skräp.
Sen tycker man att borde ligga i tillverkarnas intresse att använda återförslutningsbara förpackningar till fjärrkontroll mm, ja även till ytterembalage så att det går att återförsluta enkelt. Problemet skall inte vara konsumentens.

Snyggt jobbat! Vad skrev du i anmälan?


I min anmälan till konsumentverket skrev jag även en fråga:

---
Enligt distansköpslagen har man rätt att undersöka en produkt utan att förlora ångerrätten som gäller 14 dagar.
För att undersöka en produkt måste man tex kunna starta den. Detta innebär att nödvändiga embalage måste kunna brytas utan att ångerrätten förverkas.

Dock verkar företagen Radars och Siba ha en annan tolkning.

På e-butiken Radar http://www.radars.se kan man läsa under köpvilkor http://www.radars.se...?sectionId=3507 :
"För att ångerrätten ska gälla måste förpackningen vara obruten och varan komplett samt oskadd. Ångerrätten gäller ej om förpackningen är bruten."

På företaget Sibas hemsida står det under köpvilkor för internetköp http://www.siba.se/I...972&itemid=1035
Regler vid retur
Följande måste uppfyllas vid åberopade av ångerrätt samt öppet köp:

- Kvittot ska bifogas med returen.
- Produkten skall ej vara använd eller trasig.
- Produkten skall returneras i dess produktkartong samt med dess inneremballage.
- Vid retur skall produkten vara komplett med samtliga tillbehör.
- Förpackningen får ej vara bruten.

Om du har handlat på siba.se och ovanstående punkter ej uppfylls godkänns ej din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden
.”


Jag vill anmäla detta och ställer mej frågande till hur ett företag kan skriva ut detta under sina köpvilkor och sedan ha möjlighet att låta det stå kvar?
Är det så att det inte går att hindra dem att skriva så här på deras sidor?


Med vänlig hälsning
----

När jag får svar meddelar jag vad de svarar.

#27

Postad 12 januari 2007 - 12:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Nej, det är ju uppenbart att företagen skriver som de gör för att avskräcka kunderna från att utnyttja sin ångerrätt. Det är i sig otillåtet.

Självklart har man rätt att packa upp TV:n och sätta på den för att undersöka funktionen. Detta försämrar inte TV:n och returrätten gäller även om varan försämras lite om man undersöker den normalt. Förpackningen räknas inte som själva varan så den kan man försämra.

Nu får vi se om det händer något.

#28

Postad 12 januari 2007 - 13:04

Robelind
  • Robelind
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Detta är en fråga som jag har funderat på ett tag nu. Upprinnelsen är ett förestående TV-köp och åtminstone jag är intresserad av köpvillkoren när det gäller ett inköp på 15 - 20000. Väl medveten om att betydligt lägre priser på nätet resonerade jag som så att jag är beredd att betala extra för den trygghet det ger att handla över disk, alltså att kunna returnera TV:n om den inte är till belåtenhet.
Gick in på On-Off, SIBA fick jag redan avskriva pga att som dom säger på sin website "tyvärr inte kan ge öppet köp på platt-TV". Får där beskedet att något öppet köp kan jag inte få, möjligtvis kan jag ta hem TV:n för test "med då måste du komma tillbaka med den dagen efter".
Efter detta måsta jag dra slutsatsen att inte bara är det betydligt billigare på nätet, man har också bättre köpvillkor. Ingen tvekan längre om hur man ska köpa sin TV. Lite förvånande dock att folk gör inköp i den prisklassen utan möjlighet att returnera varan.

#29

Postad 12 januari 2007 - 13:32

Sommartorparn
  • Sommartorparn
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Efter detta måsta jag dra slutsatsen att inte bara är det betydligt billigare på nätet, man har också bättre köpvillkor. Ingen tvekan längre om hur man ska köpa sin TV. Lite förvånande dock att folk gör inköp i den prisklassen utan möjlighet att returnera varan.

<{POST_SNAPBACK}>


Precis så jag resonerar. Upprinnelsen till min anmälan var att jag ville handla myrica vq40-2 men blev fundersam när jag såg Radars villkor. Den gode Chris taggade mej att anmäla dem och nu är jag mer nyfiken av hur det går med villkoren än av myrican (köper den nog hellre på dustin som jag har bra erfarenheter av).

Det skall bli intressant att se om det blir någon effekt eller ens ett svar. Det vore kul om "den goda sidan" segrar även IRL och inte bara i teorin och på film. :)

Redigerat av Sommartorparn, 12 januari 2007 - 14:13.


#30

Postad 12 januari 2007 - 14:39

deluxe
  • deluxe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Sommartorparn: Du borde mejla till Radar resp Sibas kundtjänst och fråga samma sak som du frågade konsumentverket, skulle vara kul att se vad radar och siba svarar på det, typ "njaa ehh vi tolkar det inte riktigt så.." eller dylikt :)

kör hårt!

#31

Postad 12 januari 2007 - 15:40

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

  • 1 428 inlägg
  • 0

Förpackningen räknas inte som själva varan så den kan man försämra.

<{POST_SNAPBACK}>



Det där lät rätt så fritt tolkat. Man får göra åverkan i din mån det behövs för att kunna testa varan men det i sig innebär inte att förpackning är exkluderad från begreppet "vara".

#32

Postad 12 januari 2007 - 17:59

Sommartorparn
  • Sommartorparn
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Det går inte att maila varken Siba eller Radar. Bara ringa. Jag slog en signal i förbifarten och det är spridda skurar även inom samma företag för hur de tolkar ångerrätten.

Eftersom jag är döv och ringer med texttelefon via en förmedlingstjänst blir samtalen nedskivna. Det är praktiskt i det här fallet och detta är vad som sades varken mer eller mindre. Läs och döm själva.

KONTAKT MED RADAR SARA HAR SVARAT*
är det radars kundtjänst?*
JA DET STÄMMR*
Hej Jag funderar på att köpa en tv av er och har en fråga ang ångerrätten.
Enligt distansköpslagen har man rätt att undersöka en produkt utan att förlora ångerrätten som gäller 14 dagar och för att undersöka den måste man kunna starta den
Under köpvillkor står det på er sida att ångerrätten ej gäller om förpackningen är bruten.
Innebär det att jag inte kan undersöka en tv jag köper av er?*
VI SÄLJER MED ÅNGERRÄTT ENLIGT KONSUMENTKÖPSLAGEN DU HAR SJÄLVKLART RÄTT ATT PROVA DIN PRODUKT MEN INTE ATT ANVÄNDA DEN I FLERA DAGAR*
Så jag kan packa upp försiktigt och starta en tv och ändå ha rätt till ångerrätt hos er?*
SÅ LÄNGE DU ÄR VÄLDIGT FÖRSIKTIG MED FÖRPACKNINGEN FÖRPACKNINGEN SKA VARA I HELT SKICK O VARAN FÅR INTE VARA ANVÄND*
Ok. Varför står det fel på er hemsida? Där anges att förpackningen måste vara obruten.*
DET STÄMMER DET ÄR FÖR ATT VI SÄLJER SÅ MKT KÄNSLIGA PRODUKTER PÅ VÅR VEBSIDA MEN EFTERSOM VI FÖLJER KONSUMENTKÖPLAGEN SÅ HAR MAN SOM KONSUMENT RÄTT ATT TITTA PÅ PRODUKTEN OCH VI SKA ÄNDRA DETTA PÅ VÅR HEMSIDA*
Då är jag nöjd. Tack så mycket. Hej kl sl*
TACK SJÄLV HEJ KLSL *


TFNSV : VÄLKOMMEN TILL SIBA .. OLIKA VAL FÖR OLIKA ÄRENDEN ...
Till kundtjänst fråga ang ångerrätt vid internetköp*
KONTAKT MED MALIN *
Hej Jag funderar på att köpa en tv av er via nätet och har en fråga ang ångerrätten.
Enligt distansköpslagen har man rätt att undersöka en produkt utan att förlora ångerrätten som gäller 14 dagar och för att undersöka den måste man kunna starta den
Under köpvillkor står det på er sida att ångerrätten ej gäller om förpackningen är bruten.
Innebär det att jag inte kan undersöka en tv jag köper av er?*
DET INNEBÄR ATT DU INTE KAN UNDERSÖKA DEN EFTERSOM VARAN FÅR INTE VARA I BRUTEN FÖRPACKNING OM MAN SKA SKIKCA TILLBAKA DEN ..
O ÅNGERRÄTT HAR MAN I 30 DAGAR *

Så ni följer inte distansköpslagen som ger kund rätt att undersöka varan och ha 14 dagars ångerrätt?*
... FÖR SÄKERHETS SKULL SKA JAG KOLLA UPP DET HÄR MED EN ANNAN PERSON OM DU KAN HÄNGA KVAR ETT ÖBL ... SÅ JAG ÅTERKOMMER OM EN STUND HÄR..
Ja fint!*
... ... ...
HALLÅ ..JAG SKA TESTA O RINGA EN PERSON JAG ÅTERKOMMER OM EN LITEN STUND *
OK*
...
... ...
HALLÅ URSÄKTA ATT DET DRÖJDE --
DET ÄR DISTANSKÖPLAGEN SÅ DU FÅR RÄTT ATT TITTA PÅ VARAN ÖPPNA O TITTA PÅ VARAN MEN INTE ATT ANVÄNDA DÅ HAR MAN ÅNGERRÄTT I 14 DAGAR ..
OM DÅ INTE ÄR NÖJD SÅ KAN MAN BARA SKICKA TILBAK DEN *

Så jag kan packa upp och försiktigt bryta för undersökning nödvändiga förpackningar och starta en tv och prova den och ändå ha rätt till ångerrätt hos er?*
DU KAN ÖPPNA DE NÖDVÄNDIGA FÖRPACKNINGARNA MEN DU FÅR INTE STARTA DEN *
Så jag kan bara undersöka färg och utseende inte funktion?*
PRECIS DET STÄMMER ALLDELES UTMÄRKT *
Tack för informationen. Tack hej kl sl*


Det finns anledning att bli fundersam och kanske att svaren varierar beroende på vem som svarar i telefonen. Det vore kul om nån annan kunde ringa Siba och fråga igen och se om man fick samma svar eller något helt annat.
Men til syvende og sidst spelar det ingen roll eftersom både Siba och Radars accepterar att man bryter förpackningen och att det i praktiken är omöjligt för dem att se om en tv är startad eller inte (köp egna batteri till fjärrkontrollen). Det går därför utmärkt att beställa en tv, prova den och sedan skicka tillbaka den inom 2 veckor.

Det blir kanske en Myrica från Radar ändå :)

#33

Postad 12 januari 2007 - 18:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Förpackningen räknas inte som själva varan så den kan man försämra.

<{POST_SNAPBACK}>



Det där lät rätt så fritt tolkat. Man får göra åverkan i din mån det behövs för att kunna testa varan men det i sig innebär inte att förpackning är exkluderad från begreppet "vara".

<{POST_SNAPBACK}>


Du behöver inte tvivla. Jag har utbildning. Det står i lagens förarbeten att kostnaden för ny förpackning är något som säljaren får stå för.

@Sommartorparn

I like your work :)

Radars hade ju i alla fall koll på distansavtalslagen trots att de skriver fel på hemsidan (medvetet får man förmoda).

Siba hade noll koll.

#34

Postad 12 januari 2007 - 19:29

deluxe
  • deluxe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Sommartorparn: Starkt jobbat! :)

Chris: Alltid kul att läsa din inlägg: Det är välgrundat, självsäkert och förmodligen i de flesta fall alldeles rätt och riktigt.. :angry:

/DeLuxe

#35

Postad 31 januari 2007 - 17:46

Sommartorparn
  • Sommartorparn
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Det kom ett svar från KO ;)
Det är skönt att få svart på vitt vad som gäller även om jag aldrig tvivlat på på det.
Vi får väl se om de kan städa upp och få elektronikföretagen som fuskar att skärpa sig. De har dock en anmälningskvot som måste fyllas innan de kan agera.
De svarade så här:

Tack för ditt brev.

Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsument­området. Vi har bland annat till uppgift att som företrädare för det allmänna övervaka företagens marknadsföring och avtalsvillkor samt produkters säkerhet. Vi övervakar också att reglerna om distansavtal och prisinformation följs.

Vi ber om ursäkt för det sena svaret som beror på att vi håller på att uppdatera våra standardbrev. I verksamhetsplanen för 2007 ingår att granska hemelektronikföretagens avtalsvillkor och marknadsföring och vi kommer att se över de villkor du nämnt. Granskningen beräknas vara klar under första halvåret 2007. Enligt 12 § distans- och hemförsäljningslagen (2005:29) har en konsument rätt att undersöka varan även om det innebär att man förstör förpackningen, enligt propositionen är det en kostnad som näringsidkaren har att svara för.

Anmälningar och synpunkter från allmänheten är mycket värdefulla och till stor hjälp i vårt tillsynsarbete. För att effektivt utnyttja våra resurser ingriper Konsumentverket/KO när det är till störst nytta för konsumentkollektivet. När vi får in flera anmälningar som rör samma fråga handläggs frågan i ett tillsynsärende och de övriga anmäl­ning­arna kompletterar detta ärende. De flesta ärenden avslutas därför efter ett sådant här brevsvar. Din anmälan finns dock kvar i vår ärendedata­bas och utgör värdefull information i vårt fortsatta tillsynsarbete.


#36

Postad 31 januari 2007 - 19:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Spara brevet från KO och använd det nästa gång en kundjänst försöker snacka bort ångerrätten för dig.

Om vi medlemmar samarbetar så är det nog inga problem att fylla anmälningskvoten. Vilken internetskojare ska vi börja med?

#37

Postad 05 mars 2007 - 01:57

Hool
  • Hool
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
En vara som är använd är begagnad och kan inte återlämmas med hänvisning till öppet köp.

Handlaren kan ta tillbaks den med avdrag eller utan avdrag. Det är upp till honom.

Svenska priser är höga för att det är dyrt att göra affärer i sverige. Speciellt om man ska ha en butik. :)

Jämnför du med de stora drakarna och speciellt de utländska så blir det lite snett då de håller till i en lagerlokal mitt i skogen och nästan inga kostnader..

SÅ ska ju det hela tullas in också..

#38

Postad 05 mars 2007 - 02:19

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
radiozo's inlägg i tråden var nog det dummaste jag läst på länge.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.