Det går inte att maila varken Siba eller Radar. Bara ringa. Jag slog en signal i förbifarten och det är spridda skurar även inom samma företag för hur de tolkar ångerrätten.
Eftersom jag är döv och ringer med texttelefon via en förmedlingstjänst blir samtalen nedskivna. Det är praktiskt i det här fallet och detta är vad som sades varken mer eller mindre. Läs och döm själva.
KONTAKT MED RADAR SARA HAR SVARAT*är det radars kundtjänst?*
JA DET STÄMMR*Hej Jag funderar på att köpa en tv av er och har en fråga ang ångerrätten.
Enligt distansköpslagen har man rätt att undersöka en produkt utan att förlora ångerrätten som gäller 14 dagar och för att undersöka den måste man kunna starta den
Under köpvillkor står det på er sida att ångerrätten ej gäller om förpackningen är bruten.
Innebär det att jag inte kan undersöka en tv jag köper av er?*
VI SÄLJER MED ÅNGERRÄTT ENLIGT KONSUMENTKÖPSLAGEN DU HAR SJÄLVKLART RÄTT ATT PROVA DIN PRODUKT MEN INTE ATT ANVÄNDA DEN I FLERA DAGAR*Så jag kan packa upp försiktigt och starta en tv och ändå ha rätt till ångerrätt hos er?*
SÅ LÄNGE DU ÄR VÄLDIGT FÖRSIKTIG MED FÖRPACKNINGEN FÖRPACKNINGEN SKA VARA I HELT SKICK O VARAN FÅR INTE VARA ANVÄND*Ok. Varför står det fel på er hemsida? Där anges att förpackningen måste vara obruten.*
DET STÄMMER DET ÄR FÖR ATT VI SÄLJER SÅ MKT KÄNSLIGA PRODUKTER PÅ VÅR VEBSIDA MEN EFTERSOM VI FÖLJER KONSUMENTKÖPLAGEN SÅ HAR MAN SOM KONSUMENT RÄTT ATT TITTA PÅ PRODUKTEN OCH VI SKA ÄNDRA DETTA PÅ VÅR HEMSIDA*Då är jag nöjd. Tack så mycket. Hej kl sl*
TACK SJÄLV HEJ KLSL *
TFNSV : VÄLKOMMEN TILL SIBA .. OLIKA VAL FÖR OLIKA ÄRENDEN ...Till kundtjänst fråga ang ångerrätt vid internetköp*
KONTAKT MED MALIN *Hej Jag funderar på att köpa en tv av er via nätet och har en fråga ang ångerrätten.
Enligt distansköpslagen har man rätt att undersöka en produkt utan att förlora ångerrätten som gäller 14 dagar och för att undersöka den måste man kunna starta den
Under köpvillkor står det på er sida att ångerrätten ej gäller om förpackningen är bruten.
Innebär det att jag inte kan undersöka en tv jag köper av er?*
DET INNEBÄR ATT DU INTE KAN UNDERSÖKA DEN EFTERSOM VARAN FÅR INTE VARA I BRUTEN FÖRPACKNING OM MAN SKA SKIKCA TILLBAKA DEN ..
O ÅNGERRÄTT HAR MAN I 30 DAGAR *Så ni följer inte distansköpslagen som ger kund rätt att undersöka varan och ha 14 dagars ångerrätt?*
... FÖR SÄKERHETS SKULL SKA JAG KOLLA UPP DET HÄR MED EN ANNAN PERSON OM DU KAN HÄNGA KVAR ETT ÖBL ... SÅ JAG ÅTERKOMMER OM EN STUND HÄR..Ja fint!*
... ... ...
HALLÅ ..JAG SKA TESTA O RINGA EN PERSON JAG ÅTERKOMMER OM EN LITEN STUND *OK*
...
... ...
HALLÅ URSÄKTA ATT DET DRÖJDE --
DET ÄR DISTANSKÖPLAGEN SÅ DU FÅR RÄTT ATT TITTA PÅ VARAN ÖPPNA O TITTA PÅ VARAN MEN INTE ATT ANVÄNDA DÅ HAR MAN ÅNGERRÄTT I 14 DAGAR ..
OM DÅ INTE ÄR NÖJD SÅ KAN MAN BARA SKICKA TILBAK DEN * Så jag kan packa upp och försiktigt bryta för undersökning nödvändiga förpackningar och starta en tv och prova den och ändå ha rätt till ångerrätt hos er?*
DU KAN ÖPPNA DE NÖDVÄNDIGA FÖRPACKNINGARNA MEN DU FÅR INTE STARTA DEN *Så jag kan bara undersöka färg och utseende inte funktion?*
PRECIS DET STÄMMER ALLDELES UTMÄRKT *Tack för informationen. Tack hej kl sl*
Det finns anledning att bli fundersam och kanske att svaren varierar beroende på vem som svarar i telefonen. Det vore kul om nån annan kunde ringa Siba och fråga igen och se om man fick samma svar eller något helt annat.
Men til syvende og sidst spelar det ingen roll eftersom både Siba och Radars accepterar att man bryter förpackningen och att det i praktiken är omöjligt för dem att se om en tv är startad eller inte (köp egna batteri till fjärrkontrollen). Det går därför utmärkt att beställa en tv, prova den och sedan skicka tillbaka den inom 2 veckor.
Det blir kanske en Myrica från Radar ändå