Dustin AB/Dustin home AB, vad kan vi göra bättre?
Postad 17 mars 2007 - 22:42
Postad 18 mars 2007 - 00:38

Gratis frakt och på vissa grejer även billigare pris, jag tycker det är kanon!
Postad 20 mars 2007 - 03:30
Mitt fall känner reklamationsavdelningen på Dustin Home AB nu till, så jag besparar er andra detaljerna däromkring och svarar på den första frågan om vad Dustin kan göra bättre.
Mitt svar: Sluta sälj andras reklamerade och skadade varor som nya och till nypris!
Aldrig i mina vildaste drömmar hade jag trott att det var något ni på Dustin gjorde förrän jag öppnade min leverans och fick se mina ”nya” varor (förseglingar öppnade, varorna repade och synbart påverkade). Det är förnärmande hur ni kan tro att någon skulle acceptera något sådant.
Ni har med mig förlorat en annars trogen kund och jag kommer att varna andra från att köpa via er; Dustin Home AB i alla fall (då jag tidigare handlat från Dustin AB utan problem).
Hoppas verkligen att min reklamation inte skickas vidare till någon annan som beställt från er.
Grymt besviken!
En uppmaning till alla som beställer att försäkra er om att det ni beställer garanterat inte är en reklamation från någon annan innan beställningen slutförs.
Postad 20 mars 2007 - 08:46
Jag har tidigare varit nöjd kund hos Dustin AB men min senaste beställning från Dustin Home AB har gjort att jag aldrig mer kommer att handla från er.
Mitt fall känner reklamationsavdelningen på Dustin Home AB nu till, så jag besparar er andra detaljerna däromkring och svarar på den första frågan om vad Dustin kan göra bättre.
Mitt svar: Sluta sälj andras reklamerade och skadade varor som nya och till nypris!
Aldrig i mina vildaste drömmar hade jag trott att det var något ni på Dustin gjorde förrän jag öppnade min leverans och fick se mina ”nya” varor (förseglingar öppnade, varorna repade och synbart påverkade). Det är förnärmande hur ni kan tro att någon skulle acceptera något sådant.
Ni har med mig förlorat en annars trogen kund och jag kommer att varna andra från att köpa via er; Dustin Home AB i alla fall (då jag tidigare handlat från Dustin AB utan problem).
Hoppas verkligen att min reklamation inte skickas vidare till någon annan som beställt från er.
Grymt besviken!
En uppmaning till alla som beställer att försäkra er om att det ni beställer garanterat inte är en reklamation från någon annan innan beställningen slutförs.
Ett fel har begåtts från dustin vilket är tråkigt men sådant händer tyvärr ibland & att misstag sker (mänskligt betende) . När sådant händer det är då man ser hur bra firman är genom sättet att hantera problemet . För alla kan sälja men det är få som kan ta hand om sina kunder när dom får problem .
Bästa sättet att lösa ett sådant problem är att ringa försäljarn tala om problemet (på ett vänligt & sakligt sätt) & låta försäljarn försöka hitta en lösning som gör så man blir nöjd igen .
Postad 20 mars 2007 - 09:46
S.Adv: Man ska inte få någon annans reklamation när man handlar av oss. De skall över huvudtaget inte in på lagret igen, defekta, repiga varor kasseras eller returneras till leverantören. Vi får in mellan 100 och 200 returer per dag och ibland sker det tyvärr misstag.
Gör vi misstag så korrigerar vi dem vilket jag hoppas är det svar du fått från kundservice, i detta fall skall det skickas ut en adresslapp och du skall få dina pengar tillbaka. Om du fått nåt annat svar så maila mig gärna ditt returnummer/ärendenummer och ordernummer så skall jag kolla på det. Du når mig på [email protected].
Mvh
Mikael Carinci
Postad 29 mars 2007 - 20:25
Läs gärna mitt öppna brev till Dustins servichef (som hotar mig att anmäla mig till polisen om jag inte bort hans namn, kul med PUL):
http://whatexperienc...364B2AD40A.html
Redigerat av Whatexperince, 30 mars 2007 - 13:49.
Postad 30 mars 2007 - 13:54
Dustin, nu har det gått snart fem månader! Skandal!
Läs gärna mitt öppna brev till Dustins servichef (som hotar mig att anmäla mig till polisen om jag inte bort hans namn, kul med PUL):
http://whatexperienc...364B2AD40A.html
Kan dom anmäla dej för det ??
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 30 mars 2007 - 13:55.
Postad 30 mars 2007 - 14:05

MVH Kribban "En mycket nöjd Dustinkund"
Redigerat av kribban, 30 mars 2007 - 14:05.
Postad 30 mars 2007 - 14:13
Jag har reklamerat, felanmält fått saker utbytta utan något problem.
Dells kundtjänst har alltid varit suverän, därav mina två dell maskiner hemma. Dustin har alltid borgat för god kvalitet och snabba leveranser. Blir det fel har det bara varit att påpeka det så har det ordnat sig på bästa sätt.
Så jag kan inte hålla med dig
Postad 30 mars 2007 - 16:12
Robbazz: Kunden i fråga är ett aktiebolag och inte en konsument, vi har dock inte för avsikt att hänga ut kunden som person så jag kommer inte att kommentera det vidare.
Jag vill dock förtydliga att det inte är Dustin AB/Dustin home AB som gör en anmälan utan personen som blivit utlagd med namn på nätet mot sin vilja.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 30 mars 2007 - 19:09
Nu har jag också ugnat igenom hela din blogg både din dustin och dell historia, och ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig haft sådana här problem med dustin eller någon annan leverantör överhuvudtaget, dustin har jag handlat av privat och igenom företag sedan hösten -99 samtidigt började jag använda dells sortiment av bärbara maskiner i jobbet.
Jag har reklamerat, felanmält fått saker utbytta utan något problem.
Dells kundtjänst har alltid varit suverän, därav mina två dell maskiner hemma. Dustin har alltid borgat för god kvalitet och snabba leveranser. Blir det fel har det bara varit att påpeka det så har det ordnat sig på bästa sätt.
Så jag kan inte hålla med dig
Läs gärna min blogg och uppdartera er om PUL som ändrades i Januari. Det är bara skrämselskott från Dustin..ähum...jag menar Dustins servicechef som privatperson..Läs gärna servicechefens (utan att nämna hans namn) kommentarer i slutet av min blogg...SKÄMTAR HAN?
http://www.whatexper...364B2AD40A.html
och till Ola, jag har handlat ännu längre av både Dell och Dustin, från Dustin från och med i slutet på åttitalet. Klart jag har fått många leveranser jag varit nöjd med. Men jag tycker de har blivit sämre och sämre. Servicen sämre och mycket sämre..
Bara för jag har historiskt sett varit nöjd med Dustin kan jag ändå inte acceptera att de blåser en trogen kund. Eller tycker ni jag är överkänslig och borde acceptera att betala och inte få något på ca 5 månader?
Kan ni tipsa mig om andra forum man kan skriva om sina erfarenheter av oseriösa återförsäljare, jag försöker hitta alla!
Postad 31 mars 2007 - 12:55
Däremot kan jag alltid spekulera, din blogg tillhör inte konstnärlig eller litterär verksamhet och du kan således inte luta dig på dessa.
Om du har grundlagsskyddat din hemsida eller ger ut en periodisk tidsskrift (med ansvarig utgivare) omfattas du av journalistiska "undantaget", om inte så får du luta dig på samma regler som oss andra.
Sen har vi ju kapitel 6 i denna pdf-fil om PUL som kan vara av intresse.
Två intressanta saker jag kan se i denna är:
"Behandla inte personuppgifter för otillbörliga syften, såsom förföljelse
eller skandalisering."
"Förtala eller förolämpa inte någon annan."
Huruvida det du skriver uppfyller dessa villkor eller inte kan jag dock inte bedöma, jag är som sagt bara en lekman.
Däremot måste jag fråga, om du inte har några problem att hänga ut folk i din blogg varför är det så svårt att hitta vem som ligger bakom densamma.
Standardförfarande brukar vara att man hittar åtminstone en "vem är jag" eller "om mig" på en hemsida, jag hittar dock ingen på din blogg.
Likaså har jag svårt att se i din text att du representerar ett företag, även om man självklart ska få fungerande produkter både som privatperson och företag så är det annat regelverk man går efter.
Sen är jag även lite fundersam över din ovilja att skicka in kabel/fylla i formulär en andra gång hos TomTom, visst kan dom ha klantat sig men om du inte är villig att föja rutinerna trots deras ev. misstag bör du inse att dom inte kommer lösa problemet innan kraven uppfyllts.
I praktiken har du ju då själv en del i dröjsmålet att uppnå en lösning på problemet.
Sen lite OT:
Du säger i din blogg om Dell att du själv jobbat inom IT-branchen (antagligen genom ditt konsultbolag) och att ominstallation av Windows är ett sätt att avsluta samtal, visst det förekommer säkert men primärt ges dessa instruktioner av ett skäl.
Många problem blir lösta av just en ominstallation, som fd. supporttekniker kan jag säga detta av egen erfarenhet.
Sen är det även här osäkert om din far köpt datorn för privat eller företagsbruk, oavsett vilket bör du med lång erfarenhet inom IT-branchen veta att serviceavtalet för datorn i sig kommer gälla även om du köper trådlöst nätverk separat.
Däremot kommer du självklart inte få någon hjälp med det trådlösa av Dell och ev. problem som uppstår av det trådlösa, du kan t. ex. rekommenderas koppla ur ej medföljande utrustning vid felsökning.
Jag måste också säga att du haft otur med windows och aktivering, de bärbara jag installerat (med medföljande OEM-operativ) har antingen inte krävt några koder alls eller funkat direkt efter medföljande (på datorn påklistrad) kod skrivits in.
Regelverket för OEM-operativ och aktivering hos de stora företagen är betydligt smidigare än detsamma om man köper ett OEM-operativ för en befintlig dator.
Postad 31 mars 2007 - 13:39
Har tidigare enbart haft positiva erfarenheter av Dustin och DustinHome (Kanske för att jag inte har haft några problem innan).
Till mitt problem: Jag beställde ett tangentbord och en mus från Dustin via företaget jag jobbar på. När packetet döck upp märkte jag att jag hade beställt ett amerikanskt tangentbord. Mailade Dustin angående retur/byte till Svenskt men blev ignorerad (TVÅ obesvarade mail). Sen dess har jag slutat att handla av Dustin/DustinHome.
Postad 31 mars 2007 - 14:33
Simhall, Jag tycker du bör ringa dem, mail kan försvinna. Har varit med om det själv ett par gånger inte just till något ehandelsbolag då men i yrket då jag mailar runt till olika kunder osv. Bland annat en kund använder ett danskt företag för all sin inkommande och utgående trafik, där har brev stannat upp vid ett flertal tillfällen.
Postad 31 mars 2007 - 15:22
Nu senaste beställde jag en tv av Dustin Home som jag senare fick lite problem med och ville skicka den på service. Så jag kontaktar först Dustin Home angående problemet och blir hänvisad till Sony support och får ett telnr dit. Men nu börjar de riktiga problemen för Sonys support var under all kritik. Först vill dem jag att skulle åka ut till en butik som säljer samma tv och titta om jag kunde se samma problem där som jag hade på min tv. Alltså trodde Sony inte på mig och försökte hindra en retur. Andra gången jag ringer dem blir jag lovade att dem ska ringa upp mig för en bokad service, gissa vad? De ringde aldrig upp. Riktigt förbannad som jag var så letade jag själv upp en av Sonys serviceverkstäder som låg närmast mig och lyckades boka en service där så nu har dem varit och hämtat tvn.
Så hela den här problematiken får jag lösa som kund själv, jag har faktiskt ett jobb och sköta också inte ödsla tid på sådan här smörja. Men jag har lärt mig en sak i alla fall och det är att nu är det sluthandlat av dyrare saker över nätet för min del. Nästa gång ska jag vända mig till närmaste butik istället.
Så Dustin Home och alla andra nätföretag se upp för ni mister kunder varje dag pga. denna problematik när kunden får ett fel på sin vara. Sen skyller ni på att ni har så mycket produkter att det är omöjligt att ha support på allt men då har ni växt till en storlek ni inte hanterar. När det gäller kontakta respektive support så anser jag att det är ert jobb om kunden vill det. Och när ni motsätter er detta säger ni med andra ord att vi bara vill sälja resten får du lösa själv.
Postad 31 mars 2007 - 18:23
Whatexperience, Överkänslig vill jag inte kalla det, men har de uttryckligen nekat dig att returnera varan? den verkar ju ha varit en DOA eftersom den inte har funkat sedan dag 1. Sedan om det är kabeln eller något annat är ju oväsentligt. Något ärende måste ju finnas loggat inom tidsramen?
Simhall, Jag tycker du bör ringa dem, mail kan försvinna. Har varit med om det själv ett par gånger inte just till något ehandelsbolag då men i yrket då jag mailar runt till olika kunder osv. Bland annat en kund använder ett danskt företag för all sin inkommande och utgående trafik, där har brev stannat upp vid ett flertal tillfällen.
Det har du rätt i men det handlade om så lite pengar så det rann ut i sanden. Saken är den att ett seriöst företag bör svara på mail. Sannolikheten att två mail inte kommer fram är i stort sett obefintlig.
Postad 31 mars 2007 - 20:29

Postad 31 mars 2007 - 21:09
Gmail fungerar perfekt, händer att nått mail kommer fel och hamnar i spam-gruppen, men de är lätta att se där så det är inga som helst problem. Viktigt ha en bra mail och inget jag testat hittils slår Gmail.
Redigerat av altair4, 31 mars 2007 - 21:10.
Postad 01 april 2007 - 15:32
Dustin, nu har det gått snart fem månader! Skandal!
Läs gärna mitt öppna brev till Dustins servichef (som hotar mig att anmäla mig till polisen om jag inte bort hans namn, kul med PUL):
http://whatexperienc...364B2AD40A.html
Är du en "troublemaker" ?
Sorry, men nya medlemmar vars första inlägg som detta skapar skepsis.
Det har varit allt för många såna för att man skall tro på dem fullt.
Braskens, bara för att ta en i högen.
Redigerat av Unregistered1d36b31d, 01 april 2007 - 15:33.
Postad 01 april 2007 - 19:21
Whatexperience, Överkänslig vill jag inte kalla det, men har de uttryckligen nekat dig att returnera varan? den verkar ju ha varit en DOA eftersom den inte har funkat sedan dag 1. Sedan om det är kabeln eller något annat är ju oväsentligt. Något ärende måste ju finnas loggat inom tidsramen?
Simhall, Jag tycker du bör ringa dem, mail kan försvinna. Har varit med om det själv ett par gånger inte just till något ehandelsbolag då men i yrket då jag mailar runt till olika kunder osv. Bland annat en kund använder ett danskt företag för all sin inkommande och utgående trafik, där har brev stannat upp vid ett flertal tillfällen.
Hej, ja i ett par månader försökte jag få en ersättningskabel för min trasiga kabel, därefter har jag övergått till att jag vill häva köpet av min produkt som var DOA (stendöd). Men Dustin totalvägrar!
Det är som ett aprilskämt! Nu är det fem månader sedan jag beställde den och det är väl ca fyra månader jag betalade fakturan.
Postad 01 april 2007 - 19:30
Du hänvisar till PUL och anser uppenbarligen att du har rätt till publicering av hans namn, jag är ju ingen jurist och kan således inte säga med absolut säkerhet om du har rätt eller inte.
Däremot kan jag alltid spekulera, din blogg tillhör inte konstnärlig eller litterär verksamhet och du kan således inte luta dig på dessa.
Om du har grundlagsskyddat din hemsida eller ger ut en periodisk tidsskrift (med ansvarig utgivare) omfattas du av journalistiska "undantaget", om inte så får du luta dig på samma regler som oss andra.
Sen har vi ju kapitel 6 i denna pdf-fil om PUL som kan vara av intresse.
Två intressanta saker jag kan se i denna är:
"Behandla inte personuppgifter för otillbörliga syften, såsom förföljelse
eller skandalisering."
"Förtala eller förolämpa inte någon annan."
Huruvida det du skriver uppfyller dessa villkor eller inte kan jag dock inte bedöma, jag är som sagt bara en lekman.
Däremot måste jag fråga, om du inte har några problem att hänga ut folk i din blogg varför är det så svårt att hitta vem som ligger bakom densamma.
Standardförfarande brukar vara att man hittar åtminstone en "vem är jag" eller "om mig" på en hemsida, jag hittar dock ingen på din blogg.
Likaså har jag svårt att se i din text att du representerar ett företag, även om man självklart ska få fungerande produkter både som privatperson och företag så är det annat regelverk man går efter.
Sen är jag även lite fundersam över din ovilja att skicka in kabel/fylla i formulär en andra gång hos TomTom, visst kan dom ha klantat sig men om du inte är villig att föja rutinerna trots deras ev. misstag bör du inse att dom inte kommer lösa problemet innan kraven uppfyllts.
I praktiken har du ju då själv en del i dröjsmålet att uppnå en lösning på problemet.
Sen lite OT:
Du säger i din blogg om Dell att du själv jobbat inom IT-branchen (antagligen genom ditt konsultbolag) och att ominstallation av Windows är ett sätt att avsluta samtal, visst det förekommer säkert men primärt ges dessa instruktioner av ett skäl.
Många problem blir lösta av just en ominstallation, som fd. supporttekniker kan jag säga detta av egen erfarenhet.
Sen är det även här osäkert om din far köpt datorn för privat eller företagsbruk, oavsett vilket bör du med lång erfarenhet inom IT-branchen veta att serviceavtalet för datorn i sig kommer gälla även om du köper trådlöst nätverk separat.
Däremot kommer du självklart inte få någon hjälp med det trådlösa av Dell och ev. problem som uppstår av det trådlösa, du kan t. ex. rekommenderas koppla ur ej medföljande utrustning vid felsökning.
Jag måste också säga att du haft otur med windows och aktivering, de bärbara jag installerat (med medföljande OEM-operativ) har antingen inte krävt några koder alls eller funkat direkt efter medföljande (på datorn påklistrad) kod skrivits in.
Regelverket för OEM-operativ och aktivering hos de stora företagen är betydligt smidigare än detsamma om man köper ett OEM-operativ för en befintlig dator.
Hej Magnus
Tack för ditt utförliga svar. Då skall jag inte ha med servicechefens namn även om jag tror det är okej med PUL.
Angående kabeln, det handlar inte om min ovilja att skicka tillbaka den felaktiga. Det ville inte TomTom från början, det skulle bli dyrare för dom att betala frakt till Holland med UPS för en trasig kabel. Jag har försökt få en kabel av TomTom sen den 5:e januari. Det var vid ett enda tillfälle i mars de fick för sig att de ville ha den trasiga kabeln, men de ångrade sig dagen efter. Att skicka den trasiga kabeln till Dustin är ingen lösning då de bara skulle skicka den vidare till TomTom.
ang. OT- I mitt fall hjälpe det inte med en ominstallation av Windows, det blir fortfarande fel. Funderar på att köra ner Vista på Delldatorn, då är jag övertygad att det kommer funka.
Redigerat av Whatexperince, 01 april 2007 - 21:30.
Postad 01 april 2007 - 22:04
Att skicka den trasiga kabeln till Dustin är ingen lösning då de bara skulle skicka den vidare till TomTom.
Det är precis det som du skall.
Du skulle returnera allt från första början till dem.
Men efter all strul du håller på med förstår jag att de inte
vill hjälpa dig.
Precis som att Dustin skulle blåsa företag.
Det är faktiskt företag Dustin lever av.
Postad 02 april 2007 - 08:32
MVH Kribban
Postad 07 april 2007 - 19:28
En förbättring: Att ha kundnumret som inloggningsnamn är otroligt opraktiskt, och resulterar i att man helt enkelt inte kan logga in från en annan dator än sin egen (vem kommer ihåg 6 siffror?). Det vore jättebra om man även kunde logga in med sin mailadress.
En annan synpunkt är att jag tycker det är lite väl ofta att saker inte finns i lager.
9/10, där inloggningen och viss lagerbrist är det som drar ner.
Postad 07 april 2007 - 20:44
Har ni några uppgifter på om ni kommer ta in Dvico Tvix 4100 eller Dvico Tvix 5100 i erat sortiment inom snar framtid. Om ja på frågan vet ni vilken prisnivå varan kommer hamna på.
Postad 11 april 2007 - 09:07
Silverstrom: 5100 kommer inte inom 'överskådlig tid' (vad nu det kan innebära...), 4100 är på gång men exakt tid och pris är inte satt.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 13 april 2007 - 08:22
Postad 13 april 2007 - 12:48
Acid: Dustin AB eller home (eller båda

Har du försökt nå sälj eller kundservice?
Mvh
Mikael Carinci
Postad 13 april 2007 - 13:01
Hej!
Acid: Dustin AB eller home (eller båda)?
Har du försökt nå sälj eller kundservice?
Mvh
Mikael Carinci
Det är Dustin Home jag pratar om. Det är mest irriterande när man har en mailkonversation med kundservice och får sitta och vänta på svar som inte alltid kommer samma dag. Ibland hade det kanske varit bättre om er personal lyfter luren och ringer en när ni har dom uppgifterna i mailet med telefonnr. Blir ju lätt en frustrerande känsla för kund annars som kanske vill lösa något snabbt och smidigt men kan också förstå att det är mycket att göra ibland.
Har fått svar på mina mail nu och väntar bara på ett ytterligare mail för att avsluta min affär tror jag

Postad 17 april 2007 - 17:46
Hej!
Acid: Dustin AB eller home (eller båda)?
Har du försökt nå sälj eller kundservice?
Mvh
Mikael Carinci
Det är Dustin Home jag pratar om. Det är mest irriterande när man har en mailkonversation med kundservice och får sitta och vänta på svar som inte alltid kommer samma dag. Ibland hade det kanske varit bättre om er personal lyfter luren och ringer en när ni har dom uppgifterna i mailet med telefonnr. Blir ju lätt en frustrerande känsla för kund annars som kanske vill lösa något snabbt och smidigt men kan också förstå att det är mycket att göra ibland.
Har fått svar på mina mail nu och väntar bara på ett ytterligare mail för att avsluta min affär tror jag
Varför ringer du inte själv då om du är så angelägen Dustin ska ringa dig när ni mailar?

Postad 18 april 2007 - 13:21
Acid: Stämmer, man blir lite frustrerad på sånt! Vi har delat upp telefon resp mailarbetet för att de som sitter och besvarar mail inte skall behöva hålla bevakning även på telefonen. Deras huvudarbetsuppgift är att beta av all mail som kommer och det kommer ganska mycket och om väldigt varierande saker och alla skall besvaras och dessutom i turordning

Så det blir ibland lte segt att vänta på svar.
Lite mer allmän info, jag har bytt arbetsuppgifter internt på Dustin men kommer fortsätta vara aktiv här och svara på frågor om allt som rör Dustin AB och Dustin home så fortsätt skriva! Däremot kan svarstiden bli lite längre än tidigare tyvärr.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 18 april 2007 - 23:08
Hej!
Acid: Stämmer, man blir lite frustrerad på sånt! Vi har delat upp telefon resp mailarbetet för att de som sitter och besvarar mail inte skall behöva hålla bevakning även på telefonen. Deras huvudarbetsuppgift är att beta av all mail som kommer och det kommer ganska mycket och om väldigt varierande saker och alla skall besvaras och dessutom i turordning
Så det blir ibland lte segt att vänta på svar.
Lite mer allmän info, jag har bytt arbetsuppgifter internt på Dustin men kommer fortsätta vara aktiv här och svara på frågor om allt som rör Dustin AB och Dustin home så fortsätt skriva! Däremot kan svarstiden bli lite längre än tidigare tyvärr.
Mvh
Mikael Carinci
Tjena Mikael!
Har haft kontakt med en och samma person hos Dustin Home nu via mail och det har fungerat utomordentligt bra så mycket nöjd på den punkten nu. Blir väl lite så att man i stundens hetta har lite bråttom och är lite otålig när man egentligen borde varva ner lite


Mvh
Per N
Postad 19 april 2007 - 01:01
Mycket snack
Du gillar ju att lägga ut uppgifter så jag får väl inte vara sämre.
Du, Carl Stefan Gunnarsson, är född 1955-12-22 och tjänade hela 79.421,- under 2006.
Domänen whatexperience.com ägs av samma Carl Stefan Gunnarsson.
Everyware Konsult AB, orgnr 556507-4209, ägs även denna av samma Carl Stefan Gunnarsson.
Det finns flera telefonnummer kopplat till företaget och domänen, bla 08-7029240 (Helene Jansson), 08-56460139 och 0707-267010 som ägs av dig, Stefan.
Ser man ett möster här tro?
Fråga/or: Får du skriva av kostnaden? Är Everyware Konsult AB kopplat till Everyware Mikrodata på Södermalm?
Tjänar man knappa 80.000,- på ett år så skall man kanske använda sin energi till att skaffa en ordentlig inkomst istället för att starta bloggar och skriva på en massa forum tror nog Dustin skiter i dig vid detta laget.
Postad 27 april 2007 - 00:02
Så här är min berättelse om mitt andra garantiärende (det första med hårddisken löstes snabbt och tillfredställande för den delen).
Efter 11 månader lägger min skärm av, jag gör den högst begränsade felsökning man kan göra på en skärm som vägrar att starta (testar andra strömkablar/gör den strömlös några timmar etc.).
Då det inte hjälper skickar jag en felanmälan till Dustin Home under helgen, får svar på måndagen att LG sköter garantihanteringen och uppmanas kontakta deras kundtjänst.
Vid kontakt med LG hänvisas man återigen till annan part, denna gång är det Anovo och garantiåtgärdande ska lämnas in via ett webbformulär på deras hemsida.
Fyller i detta formulär på måndag kväll, när man klickat på "skicka begäran" får kommer ett kort generiskt meddelande att dom mottagit min anmälan.
Inget referensnummer som kan anges vid frågeställningar angående mitt ärende eller för den delen ett bekräftande e-mail.
Därefter händer ingenting, telefonnummer angavs om dom behövde kontakta mig vid ev. frågor (vilket dom ej gjort), likaså är inkorgen på min e-mail tom så ej heller där får man några upplysningar.
Jag kan alltså inte ens vara säker på om min begäran faktiskt mottagits då ingen form av kontakt tagits med mig, likaså kan man inte kontakta Anovo utan att repetera hela sitt ärende pga. avsaknad av någon form av ärendenummer.
Sen har jag ingen aning om vilket avtal LG har med Anovo för garantier, utbytesgaranti i 3 år säger inget om förväntad tid för utbyte av defekt vara.
Detta förfarande är onödigt krångligt och faktiskt inget man som konsument ens ska behöva genomgå, i mitt fall körde jag på trots allt då förhoppningen var att det skulle leda till snabbare åtgärd (med hänsyn till min vana av utbytesgarantier från andra sidan planket så att säga).
För att dra en parallell kan jag se tillbaka på min tid som supporttekniker för dryga 6-7 år sedan.
Kunden ringer mig och jag avgör problemet, beroende på vilket serviceavtal kunden har fanns det några olika alternativ.
Antingen var det inskick, varvid jag beställde service och samtidigt skickade ut fraktlapp till kund.
Eller så hade vi på platsen-service där jag beställde delar och skickade tekniker.
Ibland var det även utbyte vilket innebar beställning av ny del och utskick till kund, fraktbolaget tog då med sig den defekta varan tillbaka vid leverans av utbytesvara.
Oavsett vilket servicealternativ ringde kunden ett samtal och problemet löstes, jag och min sida bokade service via olika servicecenter och reservdelar från andra ställen.
Ett litet loggprogram i *nix-miljö och F-tangeter var allt som behövdes för kommunikation mellan flera olika företag, alla fristående från det jag jobbade på dessutom.
Detta var som sagt för 6-7 år sedan och högst okomplicerat för alla parter, att då ha så pass onödigt krångliga rutiner som de jag upplevt med min skärm känns nästan som en flashback till 80-talet.
Dustin Home har alla viktiga uppgifter i ärendet och skulle med ett enkelt verktyg kunna hantera garantiärenden direkt mot tredje part, dvs. jag kontaktar Dustin Home och dom begär (via t. ex. ett webbaserat system) åtgärd från Anovo.
Både enkelt och kraftfullt, vid problem tror jag dessutom att serviceverkstäder lyssnar mer på ett företag med miljardomsättning (och agerar snabbare) än om lilla jag försöker få svar på vad som händer med mitt garantiärende.
Det blev lite långt men förhoppningsvis ses detta som konstruktiv kritik och kanske kan det leda till ett smidigare system för alla parter, säljande parts ansvar mot kund är trots allt att hantera dylika problem som kan uppstå.
För min del är det bara att avvakta och se hur det artar sig antar jag, kanske kommer någon med en ny skärm redan imorgon (och får detta utlägg att kännas som tidsslöseri)?

Dock behöver Dustin Home inte oroa att förlora mig som kund, mitt inlägg är mer menat att påvisa ett bristfälligt system som sträcker sig till andra handlare/tillverkare än enbart Dustin och LG.
Jag är överlag väldigt nöjd med den service Dustin/Dustin Home gett mig genom åren, lite småproblem kan uppstå även hos de bästa.
Postad 27 april 2007 - 20:01
Det ksulle ju vara fint om den funktionen utökades så att när artiklar är restade kan man välja tex (per restad artikel):
1. Radera
2. Radera om ej inkommit före den xx/xx
3. Delleverara order om ej inkommit före den xx/xx
Då kan man ju välja själv att om den där suspekta restade produkten inte kommit in till er före xx/xx så dellevereras den övriga ordern?
Kanske lite overkill, men det vore grymt smutt!
Tja!
Postad 29 april 2007 - 12:35

Jag har köpt mycket grejer via Dustin och är mkt nöjd, leveranser går alltid snabbt och priserna är bra. Men jag har än så länge inte behövt reklamera något. Jag bävar för den dag min LG-plasma bestämmer sig för att lägga av, då är det inte kul längre....
Redigerat av Unregistered522354f2, 29 april 2007 - 12:36.
Postad 29 april 2007 - 18:47
Mycket snack
Du gillar ju att lägga ut uppgifter så jag får väl inte vara sämre.

Så Dustins servicechef gillar tydligen att kasta bajs på internetforum?
Jag har hört att IT-chefer är unga nuförtiden, men denne servicechef verkar tydligen ha en fullkomligt obefintlig mognadsnivå.
Postad 03 maj 2007 - 08:12
superapan: Inlägget du refererar till är inte skrivet av vår kundservicechef, vi har lite för mycket att göra för att sitta och leta fram den typen av uppgifter och vi har definitivt inget att vinna på att lägga ut dem på ett forum.
Vi för en konversation med kunden i fråga (han som gör inlägg under nicket Whatexperience) och den förs mellan honom och oss, vi bemöter den även här men vi lägger inte ut personuppgifter.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 07 maj 2007 - 19:01
I en stor banner på Prisjakt annonseras Sony Ericsson W200i för 1395 kr, men på dustinhome.se står det 1455 kr och har gjort så några dagar nu. Vilket pris stämmer?

Postad 08 maj 2007 - 06:57
Anders R: Detta är en miss av oss och vi har nu korrigerat på vår hemsida. Priset skall nu motsvara det du sett på bannern. Dock dröjer det en stund innan priset uppdateras på prisjämförelse sajterna.
Mvh Patrik Torevik
Postad 13 maj 2007 - 23:53
Inget telefonsamtal eller e-mail att dom arbetar på saken, eller för den delen en leverans av en fungerande skärm.
Kanske är jag typisk svensk (eller envist tålmodig) och har därför avstått från att klaga, men nu är "råttet mågat" som Per Ledin skulle sagt...
Därför skickade jag idag ett e-mail med ett enkelt ulitmatum till Anovo, händer inget innan onsdag så vänder jag mig till Dustin Home.
Nån gång måste även tysta jag ryta till lite.

Framöver kommer jag dock kräva av säljande part att sköta reklamationsprocessen, även om KKL kan vara lite knepig att tyda så uppfattar jag den som följande:
Konsumentens skyldighet är att kontakta säljande part vid reklamation, inget står att finna att man som privatkonsument ska behöva kontakta annan part än denna.
Däremot är säljande part i sin fulla rätt att via fristående företag avhjälpa felet, allt dock utan kostnad för konsumenten (dvs. så länge felet faller inom garantin).
Jag uppmanar också andra att utnyttja sina rättigheter vid problem, kanske slipper man då "katten på råttan, råttan på osten" proceduren som kan uppstå.
Dustin Home > LG > Anovo är helt enkelt två parter för mycket, kontakten med Dustin Home är det enda som konsumenten ska behöva göra.
Postad 14 maj 2007 - 10:52
Att en köpare enbart ska behöva ha kontakt med säljande företag borde vara självklart, men när det inte är lagstadgat har inte företagen råd att hantera det bra då konkurrenterna skulle få fördel (de företag som lägger ner resurser på att själva sköta hanteringen av garantireparationer åt kunden får inget tack/lägre inköpspris från tillverkaren/generalagenten än de företag som struntar i det).
Postad 14 maj 2007 - 11:21
Magnus_M, tommypeters: KKL är inte direkt kraftlös där, det står klart att man kan rikta kraven direkt mot säljaren. Jag har dragit det tidigare i tråden varför vi och större delen av våra kollegor i branschen hänvisar vidare i stället för att rakt av ta in allt och det är för det första tidsaspekten. Det finns lite av en missuppfattning att återförsäljare generellt får snabbare service. Det är inte riktigt så längre, de flesta tillverkare använder sig av servicepartners och de gör ingen större skillnad på om det är en slutkund eller en återförsäljare som hör av sig, de har inte betalt för att göra den distinktionen. Det finns alltså ingen gräddfil direkt. En del av tidsaspekten är också tiden reklamationen tar. Skickas varan via oss så får man lägga på en eller kanske två veckor i transport- och hanteringstider, vi skickar den vidare till samma verkstad som kunden själv skulle skickat den till. Så länge man accepterar det så är det inget problem att skicka reklamationerna direkt till oss men man bör vara medveten om att det faktiskt tar extra tid.
För det andra är det kostnadsaspekten, att ta hand om alla reklamationer direkt kräver bra många fler anställda vilket i sin tur innebär ökade kostnader vilket i sin tur hamnar på varans pris. Det är få kunder som är beredda att betala för den servicen tyvärr, de som är beredda att betala för det brukar i stället köpa servicepack eller på platsengarantier.
Mvh
Mikael Carinci
Postad 14 maj 2007 - 15:10
Då min skärm gick ur produktion strax efter mitt köp är det av förklarliga skäl lite svårare att få tag i en sådan, jag får väl skicka en trevare om utbyte mot en motsvarande ur dagens sortiment och se vad som händer.
MikaelC: Jag beskrev i mitt inlägg en bit upp på sidan mer i detalj hur jag som kund skulle vilja se att systemet såg ut, nu vet jag att det kan vara svårt att införa saker hux flux men även ur er synvinkel lär det finnas positiva saker i ett dylikt system.
Som kund kontaktar man alltid inköpsstället vid problem, det tar er tid i anspråk även om svaret är ett "klipp och klistra mail" med kontaktinformation till servicepartner.
Hade ni istället möjligheten att direkt logga mot Anovo, Powermill et al skulle (som jag ser det) saken vara enklare för kund och från er sida skulle det inte krävas särskilt mycket mer än idag.
Vad som behövs är ett system att logga mot servicepartner med möjlighet att importera er orderinformation till, det skulle kunna se ut så här:
Kund kontaktar er > ni loggar en åtgärd mot servicepartner > ett autogenererat e-mail innehållande ärendenummer och kontaktuppgifter till servicepartner skickas ut till kund > servicepartner utför åtgärd.
Vid förfrågning kontaktar kunden sannolikt serviceparter direkt då denne fått alla uppgifter, skulle kund kontakta er lär även ett halvdant system kunna ge en möjlighet för er att se vart i processen reklamationen befinner sig.
Dessutom elimineras behovet att kund ska behöva uppvisa inköpsbevis etc. då ni som företag loggar problemet, risken för att kunden gör fel minmeras också då denne ej behöver repetera sitt problem 3 gånger till olika parter.
En snabb koll på mina ordrar visar också att ni oftast har alla relevanta uppgifter, de mobiler jag beställt listas med IEMI-nr, skärmar och hårddiskar med serienr etc.
Mycket möjligt har ni bättre koll på produkterna än era konkurrenter vilket skulle kunna göra att ni är bättre lämpad än många att kunna implementera ett liknande system.
Då ni skulle slippa hålla på med de rent fysiska returerna skulle också ett sådant system ej innebära någon särskild extra väntetid pga. frakter hit och dit.
Jag hoppas bara att ni ser det som ett konstruktivt förslag och kanske öppnar en dialog med era partners, det är iaf. värt ett försök att se vad dessa tycker och tänker om saken.
Det åtsido vill jag påpeka att mitt förtroende för Dustin Home står orubbat, problem kan alltid uppstå och jag lastar inte Dustin Home för att jag hamnat mellan stolarna hos Anovo.
Min hårddisk som var DOA mottogs, felsöktes och byttes ut inom 3 arbetsdagar av Dustin home vilket är mer än väl godkänt.
Jag lär även i fortsättningen spendera tills plånboken gapar tom hos Dustin Home.

Edit: Då jag kollade genom mailet från Anovo lite mer än bara i förbifarten som tidigare så var det faktiskt helt ok.
Nu har jag ett ärendenummer om jag behöver kontakta dom, likaså verkade dom uppriktiga i sin strävan att lösa mina problem så fort som möjligt.
Förhoppningsvis sitter jag med en fungerande skärm snart.
Redigerat av Magnus M, 14 maj 2007 - 22:12.
Postad 15 maj 2007 - 18:45
Postad 16 maj 2007 - 22:50
Om jag hade gått genom Dustin hade det säkert tagit två veckor, dessutom kunde jag pressa leverantören att fixa nytt kort, om Dustin gjort det hade det kanske tagit ännu längre.
Verkar mer som de som vill att Dustin ska ta hand om det är osäkra kunder som inte klarar dialog med leverantör och vill lägga ansvaret på dustin.
Förstår inte problemet, det handlar väl också om hur du är som kund mot leverantören och vissa kanske inte är lika självgående som jag är.
Det är alltid strul med att blanda in mellanhänder, Dustin i detta fall, så jag tycker Michael har rätt i vad han försöker säga, dessutom så belastar ju dessa ärenden Dustin och tar upp både tid och resurser vilket i sin tur gör att Dustin kanske måste hålla högre priser samt ha mer anställda för att klara arbetsbelastningen pga detta.
Redigerat av Packetloss, 16 maj 2007 - 22:51.
Postad 11 juni 2007 - 14:05
När förväntas ni få in Tvix M-4100SH samt TVIX DVB-T TUNER TILL M-4100SH?
Varför har ni ingen information om preliminärt lagersaldo?
MVH Kribban
Postad 11 juni 2007 - 15:04
-Sidorna dustin.se och dustinhome.se verkar inte vara funktionshinderanpassade, tex enligt de regler som finns hos www.funkanu.se. Tex så ska man då ha alt-texter på alla bilder, och inte använda bilder där det inte behövs. Tex på dustinhome.se så är det en bild längst upp till höger, där det står Frakt från 49:-, kunde varit text istället. Ett annat exempel är på dustin.se under tillverkare. där är det bara ett antal bilder på logotyper. Använder tex skärmläsare för att navigera där så vet jag inte hur man ska klara sig...Sedan är länkar inte gjorda på enhetligt sätt, tex i träfflistan för produkter så är texten inte understruken.
-Saknar en avancerad sökning. Tex om jag vill köpa en bärbara dator med minst 2 Gb internminne, så känns det mer effektivt att kunna söka på en eller flera egenskaper, än att bläddra igenom alla som ni har. Ett annat exempel är att hitta en extern hårddisk som fungerar till Mac OS. Där är prisjakt.nu bättre.
-Ange längd på alla kablar, saknas på tex http://www.dustin.se...odID=5010069516
-Mac-delen av webbshoppen kunde oxå gärna ha undermenyer till vänster, som på övriga sajten. Tex under mjukvara får man nu scrolla ner i själva huvudbilden istället, lite svåröverskådligt om man snabbt ska till officeprogram. Likaså, om man på mac-sidan går in under Produktsidor, Mjukvara, Kontorsprogram, så får man både upp mac och PC. Borde väl kunna ha ett filter där?
Postad 12 juni 2007 - 08:21
Tänker främst på bärbara datorer.
Postad 13 juni 2007 - 08:22
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar