Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En tråd med sväng.

670 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne? (46 medlem(mar) har röstat)

Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne?

  1. Ja - och ta bort ALLA inlägg som inte rör ämnet. (13 röster [28.26%])

    Procent av omröstning: 28.26%

  2. Ja - men ta bara bort inlägg i strid med vad tråden uttryckligen INTE handlar om (se röstningsfråga). (8 röster [17.39%])

    Procent av omröstning: 17.39%

  3. Ja - men det är ingen idé att städa tråden. Se dock till att ämnet följs fr.o.m. nu. (13 röster [28.26%])

    Procent av omröstning: 28.26%

  4. Ja - men tråden är bortom räddning, stäng den för gott. (4 röster [8.70%])

    Procent av omröstning: 8.70%

  5. Nej - och låt tråden vara, ämnet är mest ett förslag till diskussionsämne. (2 röster [4.35%])

    Procent av omröstning: 4.35%

  6. Nej - och låt tråden vara, av andra orsaker. (6 röster [13.04%])

    Procent av omröstning: 13.04%

Rösta Gäster kan inte rösta

#151

Postad 11 juli 2007 - 22:36

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Nu ska ni få höra grabbar. Jag gjorde ett litet test så här på kvällen för att driva tiden lite och kopplade då in en DVD-spelare från Philips som kostat mig ungefär 999 kronor via någon webbutik för hemelektronik.

I testet använde jag mina vanliga saker och mina vanliga kablar. Så jag satte igång spelaren och lät den gå på lagom hög volym. Den där volymen då man faktiskt kan känna av basen, men det är inte ansträngt att lyssna på. Typ.

Fixade mig sedan lite godis och kollade på TV i ett annat rum, för att cirka två timmar senare komma tillbaka och sätta mig vid datorn. Vid det här laget hade jag glömt bort att jag bytt min DVD-spelare och jag tänkte inte mer på det först.

Efter ett tag märkte jag att musiken inte riktiga triggade som den brukar göra, fast det är samma låtar som jag brukar lyssna på. Jag kände även att något annat saknades. Jag kan tyvärr inte tala om exakt vad som saknades, bara en känsla -- och då slog det mig. Det är ju för fan en annan DVD-spelare.

Kopplade snabbt som attan in min Sherwood VD-4601 igen och spelade samma musik. Oj, nu hörde jag alla spökslag, takten kom tillbaka och det blev helt plötsligt roligt att höra på exakt samma låt.

Så det har nog inte bara med förstärkare, råstyrka och kablage att göra. :P

#152

Postad 11 juli 2007 - 22:38

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
De system som finns för rumskorrigering borde de inte klara uppgiften? Då spelar det ju ingen roll vad man har för grejjer, mer än att det inte ska klippa/dista. Då blir ju nettoresultatet ett neutralt ljud. Fast då tappar man nog svänget :P

En annan sak vad gäller apparater som svänger så tror jag att det finns en liten missuppfattning, den att apparater som svänger per automatik låter bättre på dåliga inspelningar. Det kan de göra men de kan lika väl låta sämre. De kan också (subjektivt) låta bättre än neutrala anläggningar på bra inspelningar. Det handlar återigen om vilket ljudideal man har.
Säg att man lyssnar mycket på jazz och blues och man gillar den extra pushen runt 80hz samtidigt som man gillar när diskanten är lite rund i toppen. Om man lyssnar på en bra sådan inspelning så blir det ju bara mer av det man tycker om. Det är först om inspelningen går för mycket åt det goda hållet som det ev. kan bli för mycket av kryddningen.

Någon tog upp tune dem, eller the tune method, som den också kallas. Det är en metod för att utvärdera hifi-utrustning. Jag har själv använt mig av den, både i mindre och större sällskap, både öppet och blint. Jag tycker att metoden fungerar alldeles utmärkt men den kräver lite träning för att ge bäst resultat. Oavsett om man tycker om sväng eller linn eller inte så kan det vara intressant att försöka lyssna enligt tune dem. Observera att metoden innebär att man lyssnar på ett annat sätt än vid vanlig testlyssning. Kan man acceptera att man kan lyssna på ett annat sätt än man vanligtvis gör så kommer man också att kunna skilja på apparater med hjälp av tune dem.
Här är en länk till en kort men bra beskrivning av metoden:

http://www.lejonklou.com/?page=36

Kanske kan detta hjälpa till att förklara varför linnister håller sitt ljudideal så högt.

#153

Postad 11 juli 2007 - 22:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 315 inlägg
  • 0

När jag bytte till EKK så fick även mitt sväng ett lyft eftersom de märkbart förbättrade attacken och precisionen i trummor och bas. Det grundsväng som fanns där tydliggjordes.


Jag kör också med EKK, 49kr på överskottsbolaget.

Hade monstercable för en hundring metern innan men de blev för korta när jag möblerade om
i bänken. Märkte ingen försämring med EKK så de har fått sitta kvar.

EKK förstör inte "svänget" iaf, men fula är de.


Så det har nog inte bara med förstärkare, råstyrka och kablage att göra.


Det vore väl skam för Sherwood om Philipsen vann :P eftersom deras billiga DVD låter gurka (har
aldrig testa/lyssnat på någon större modell).

Om du nu körde analogt då, har ingen aning om hur Philipsen presterar som transport.

Redigerat av Ageve, 11 juli 2007 - 22:47.


#154

Postad 11 juli 2007 - 22:41

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Så det har nog inte bara med förstärkare, råstyrka och kablage att göra. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller helt klart på spelaren när det gäller svänget <_<

#155

Postad 11 juli 2007 - 22:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Mafix, din anekdot stämmer ju ganska bra med tanken att det är spelaren som har nyckelrollen när det gäller svänget.

Då tappar vi väl lite av intresset för frekvensresponsen eftersom de flesta spelare inte avsiktigt manipulerar den i någon större omfattning.

Är det ingen som vill ta upp frågan om timing?

#156

Postad 11 juli 2007 - 22:47

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Mafix, din anekdot stämmer ju ganska bra med tanken att det är spelaren som har nyckelrollen när det gäller svänget.

Då tappar vi väl lite av intresset för frekvensresponsen eftersom de flesta spelare inte avsiktigt manipulerar den i någon större omfattning.

Är det ingen som vill ta upp frågan om timing?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag tror att timing spelar en stor roll. Även transientahntering; hur spelaren hanterar attack/decay. När det gäller linn så har de alltid satsat på påkostade strömförsörjningar och bra klockor i spelarna, och skälet är att inte tappa precision i timingen.

#157

Postad 11 juli 2007 - 22:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 315 inlägg
  • 0

Jo, jag tror att timing spelar en stor roll. Även transientahntering; hur spelaren hanterar attack/decay. När det gäller linn så har de alltid satsat på påkostade strömförsörjningar och bra klockor i spelarna, och skälet är att inte tappa precision i timingen.

<{POST_SNAPBACK}>


Att billiga DVD-spelare oftast ger ett lite platt, intetsägande ljud via de analoga utgångarna,
kan det ha att göra med att de har switchad trafo?

Avläsningen från skivan är iaf minst lika bra i DVD-drivverk, H/K och många andra använder
det i sina CD-spelare med.

CD-spelare har i stort sett alltid "riktig" trafo. Tänker på spänningsmatningen till D/A-omvandlare,
OP-ampar osv, om den blir "renare" med en traditionell trafo.

Redigerat av Ageve, 11 juli 2007 - 22:54.


#158

Postad 11 juli 2007 - 23:04

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Jo, jag tror att timing spelar en stor roll. Även transientahntering; hur spelaren hanterar attack/decay. När det gäller linn så har de alltid satsat på påkostade strömförsörjningar och bra klockor i spelarna, och skälet är att inte tappa precision i timingen.

<{POST_SNAPBACK}>


Att billiga DVD-spelare oftast ger ett lite platt, intetsägande ljud via de analoga utgångarna,
kan det ha att göra med att de har switchad trafo?

Avläsningen från skivan är iaf minst lika bra i DVD-drivverk, H/K och många andra använder
det i sina CD-spelare med.

CD-spelare har i stort sett alltid "riktig" trafo. Tänker på spänningsmatningen till D/A-omvandlare,
OP-ampar osv, om den blir "renare" med en traditionell trafo.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag har förstått så låter det inte speciellt bra med billiga switchade trafos. Men med mer påkostade sådana, som tex linns så låter det minst lika bra som en traditionell bra trafo.
I min classik music hade jag både och, en vanlig trafo för digitaldelen, mekaniken och förstärkardelen och en liten switchad för de analoga stegen.
En sämre switchad kan nog bidraga till sämre ljud i en billig dvd, men det är nog annat också, tex att det inte är separata försörjningar till de digitala respektive analoga delarna och att op-ampar, utgångssteg etc inte är av bästa sort.

#159

Postad 11 juli 2007 - 23:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 315 inlägg
  • 0

En sämre switchad kan nog bidraga till sämre ljud i en billig dvd, men det är nog annat också, tex att det inte är separata försörjningar till de digitala respektive analoga delarna och att op-ampar, utgångssteg etc inte är av bästa sort.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, såklart är det mer än trafon som påverkar. Det var mest en fundering eftersom nästan
alla CD-spelare även i låga prisklasser har traditionell trafo.

#160

Postad 11 juli 2007 - 23:11

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Nu har jag hittat tråden från faktiskt om vad i linnspelarna som ev. gör svänget. Någon här var ju faktiskt redan inne på det här med tidsvariationer i tempo.

"Jag tror det rör sig om lågfrekvent frekvens modulering, ev lågfrekvent amplitudmodulering. Mest troligt det senare, enligt egna försök. Det borde dock synas i i konstruktionen när man granskar den vid t.ex. reparation eller bara av nyfikenhet. Så jag vet egentligen inte, utan det är spekulationer. Men prova gärna själv. Själv har jag gjort försöken med sound forge, tror jag det heter.
Teknik för att få till "sväng" har använts i trummaskiner länge och lustigt nog var den första (vad jag vet) en med namnet Linn LM1. Den har dock inget som helst med HiFi-märket Linn att göra. Den använde (små) variationer i tempot. Senare kom manskiner där man kunde tidsförskjuta och ändra nivån på varje intrument på varenda slag.

Frekvensmodulering = Modulering av frekvens. Med lågfrekvent menas att den frekvens med vilken man modulerar är avsevärt lägre än den modulerade frekvensen.
Frekvensmodulering går att göra analogt och är troligen ganska eneklt. Morello här på forumet vet säkert hur man gör. I gamla syntar har man hållit på med det åtminstone sedan tidigt 60-tal, men då oftast kraftigt, som en del av ljudgenreringen.

Amplidumodulering är enklare: En ocsilator som påverkar förstärkningen (eller om det går att bygga in lite självsvängning i själva förstärkaren, något man normalt helt undviker om man vill behålla den...).

Klart det går att mäta, men man måste mäta rätt sak. Jag skulle nog göra en CD med en läpligvågform, spela den på spelaren, sampla och titta på hur vågen ser ut efteråt."


Jag vet inte om det stämmer och killen blev rätt fort tystad, inte av bra motargument utan av hån och löje. Hade varit kul att få läsa om en utveckling av idén.

#161

Postad 11 juli 2007 - 23:57

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Här kommer min synopsis av artikeln i Stereophile:

Artikeln är skriven av en engelsk ljudingenjör, Martin Colloms, som bland annat utvecklat en lång rad av monitorhögtare för BBC. Artikeln innehåller en del tekniska resonemang och allmänna iakttagelser och slutsatser som är intressanta.

Artikeln innehåller en kritik av fokuseringen på enskilda tekniska egenskaper i ljudåtergivningen, såsom frekvensrespons, dynamiskt omfång och låg distortion. Författaren menar att dessa saker i sig inte åstadkommer en ljudåtergivning som är levande. Resultatet kan snarare bli tvärtom i vissa olyckliga fall.

Författaren nämner högtalare från Linn, Naim och JBL som exempel på högtalare med dåligt rykte på grund av att de har ansetts vara alltför färgande. Enligt författaren är det fel synsätt eftersom dessa högtalare har utvecklats av ljudingenjörer med en stark känsla för hur levande musik ska låta. Snarare än att efterstäva en färgad högtalare så har de utvecklat en högtalare som låter levande och musikaliskt och har inte låtit sig besväras av att frekvensresponsen inte mäter spikrakt.

Han beskriver också vad som hände vid en uppgradering av en av BBCs monitorhögtalare. Man satte in ett nytt element som gav ett klarare mellanregister. Rockälskarna började dock klaga på att högtalarna inte svängde som förut. Efter en hel del undersökningar kom man fram till att det nya elementet hade en styvare upphängning som förutom att rensa upp mellanregistret, också slöade ner basresponsen så att timingen försämrades.

Grundtemat i artikeln är att de erfarna ljudingenjörer med sinne för levande musik borde ges större utrymme än de tekniska ingenjörerna som bara ser till att få bra mätvärden.

http://stereophile.c...e/23/index.html

<{POST_SNAPBACK}>

Chris: Mycket bra artikel. Jag kan bara hålla med.

#162

Postad 12 juli 2007 - 00:46

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
GForce: Har du en länk till faktiskt-sidan?

#163

Postad 12 juli 2007 - 01:32

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

GForce: Har du en länk till faktiskt-sidan?

<{POST_SNAPBACK}>

Här:
http://www.faktiskt....t=17714&start=0

#164

Postad 12 juli 2007 - 06:18

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
mr-välljud:

Ett problem med en baskontroll är att den justerar hela spektrat från 20-2000hz så man kan inte gå in med precission. En eq är mera farlig konkurrent till kabelbyte.


Nu menade jag inte att jag har en baskontroll, menade att högtalarens frekvensrespons är olinjär med höjning i basen och håller med om att en eq är bättre än kabelbyte, men jag skulle ändå aldrig köra en eq, jag köper en högtalare med den frekvensrespons jag vill ha och sen får jag vara nöjd :P

Chuck:

QUOTE(Micke_L @ Jul 11 2007, 20:16 )
Du menar att poängen med att byta kablar är som att koppla in en fast ställd eq med väldigt väldigt små justeringar av ljudvolymen vid olika frekvenser?
Skulle kunna vara samma sak som att vrida upp diskantkontrollen en aning tex?

Frågar mig så är det väl något sådant ja. Och frågar du mig är det meningslöst, men jag är inte rätt man då jag som sagt inte tror på folk som säger att dom hör skillnad.

Men nu börjar vi ju komma in på kabeltugget, som visserligen är intressant men i fel tråd.

Jag vill ha mer galna ideer om Linn-svänget.


Jag har själv aldrig tänkt tanken att byta kablar för att ändra frekvensresponsen, blir förvånad att det tydligen finns folk som gör det, så jag kan lugnt säga att jag håller med dig om att det är meningslöst (när det gäller frekvensrespons som sag). Om man sen köper en fluffig fåtölj eller byter gardiner, ja då är det väl bara att skaffa nya kablar också då...

Jag är också sugen på mer om Linn-svänget.

Redigerat av Micke_L, 12 juli 2007 - 07:17.


#165

Postad 12 juli 2007 - 07:32

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Kopplade snabbt som attan in min Sherwood VD-4601 igen och spelade samma musik. Oj, nu hörde jag alla spökslag, takten kom tillbaka och det blev helt plötsligt roligt att höra på exakt samma låt.

Så det har nog inte bara med förstärkare, råstyrka och kablage att göra. 


Det är skoj att du är nöjd med ljudet och det är allt för få som är detta. Misstänkter att du med spänning väntar tiden efter plugget då kanske en Linn-anläggning får pryda ditt hem.

Se detta inte som kritik.
Ditt test och dina slutsatser av det är roligt i sig med säger ingenting alls omvad som är korrekt och rätt och det är helt ok eftersom vi alla har olika Ideal och referenser på vad som är bra osv.

Det finns det som kan döda för att sin åsikt om att rörförstärkare är det bästa som finns och denna varma, slöa och mjuka ljudbild är en slags referens för de som är rörfreakar och för dem är det referensen i tillvaron och då tycker man att en transistorkonstruktion är allt för hård och kall. Dessutom klipper de illa och när man kommer från rör till trissor så upplever man detta klart tydligare eftersom rörmaskinerna klipper så harmoniskt så man tror det är toner. :P Detta är sväng för dem.

Sen har vi analytikerna som lyssnar aktivt och scannar ljudet oerhört och vill att ljudet skall vara tillrättalagt och stelt. De kalla tonerna av nästan sjukhuskänsla och kallt kirurgstål slår hårt emot en så man nästa hukar sig i fotöljen. :D Detta är ett ideal för andra som jagar det korrekt rätta nästan likt neutralitetsjakten som är likt dettta. Dessa har ju svårt för rör eftersom det blir luimmigt och slött och tvärtom. Vilken har rätt. ? De påstår båda att de har sväng. :lol:

Nästa sväg :D blir så UK-filosofin som är diametralt motsatt tyskt/svenska analytiska och går mot just mjukare lite rörliknande fast med finess av rör samt trissor combined som gör anspråk på att vara det rätta. Det har givetvis sina fördelar. Men ljudet är mer allround och ger precis samma smak på all musik som alla andra ljudideer. Lite som att man gillar grillkrydda och då använder man grillkrydda på allt käk. <_< Hmmm.

Skojigt med ljud och ideologier runt. Så med vem har rätt då och glöm inte att alla har rätt enligt dem själva. De är alla referenser. Den ena är trogen mot skivan, den andra mot livekäsnla osv.

Här måste man inse att någon stans måste man dra en gräns för vad som blir objektivt rätt och det blir fysik eftersom deta är vad vi håller på med. REN och TRÅKIG matte som orubbligt talar den nakna sannignen. Det är mätbar på alla sätt och vis. Det har inget att göra med hur vi tycker att göra. Det har satt en referens på hur saker skall perfekt vara enligt mätnignarna dock inte efter smak eftersom man inte kan göra en referens efter smak oh smak är inte mätbar.

Så utifrån detta blir alla omdömen logiskt nog bara subjektivt tycke. Det blir då lika fel att säga att en Sherwoodreciver kör 8'or runt en nad som att säga att Linn komri är rent junk eftersom den mätbart suger. Man måste skilja på tycke och fakta. Båda saker är svårförenade.

Jag är själv gillare av att lyssna på ljudet och göra mina egna bedömningar och är inte typen som går på vad andra säger. Jag litar helt på mina öron. Så jag är ingen transparensivrare och heller ingen svängare. Jag är mest jobbig på forum.

Så kom nu ihåg att det finns flera skolor och flera referenser som alla har både goda och onda sidor som är svårpasserade. Svänggänget är inte ensam och att tro att det är rätt ute utan alla fack är lika insnöade på sin lilla folisofi. Dock är det inte fel utan det blir fel när man slår fast sin lilla ide som över andra helt korrekt.

Skilj på smak och objektivtitet. :huh:

Redigerat av mr-välljud, 12 juli 2007 - 07:43.


#166

Postad 12 juli 2007 - 07:32

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Är det ingen som vill ta upp frågan om timing?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag diskuterar gärna timing, är det jag velat göra hela tiden men det har varit hopplöst att få till nån diskussion om det tidigare.

Min åsikt kring Linn-svänget är att Linn är mästare på timing (även Sherwood är bra) och det är här deras storhet ligger.
Att Linn skulle justera frekvensgången så att rytminstrument lyfts fram och på så vis skapa sväng känns mer som nån DSP-effekt grej, inget som räcker för att en kräsen lyssnare ska fastna för deras prylar. Däremot en köpa-bergsprängare-för-1000-kr-på-SIBA-lyssnare kan nog falla för en sån frekvens-boost-grej.

#167

Postad 12 juli 2007 - 07:43

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Det finns det som kan döda för att sin åsikt om att rörförstärkare är det bästa som finns och detta varma slöa och mjuka ljud är en slags referens för de som är rörfreakar och för dem är det referensen och då tycker man att en transistorkonstruktion är allt för hård och kall. Dessutom klipper de illa och när man kommer från rör till trissor så upplever man detta klart tydligare eftersom rörmaskinerna klipper så hamoniskt så man tror det är toner.  :P Detta är sväng för dem.


Har aldrig hört en rördiggare säga att rörens färgning är sväng, bara att dom gillar klangen. Förstår inte varför man blandar ihop detta? EDIT: Detta är menat som en ödmjuk fråga, jag greppar helt enkelt inte sättet att resonera.

Angående detta med mätningar så tycker jag det känns väldigt intressant att utveckla, hoppas fler tycker det.
Det pratas bara om frekvensresponsmätningar här (som jag uppfattar det) och då missar man tiden som är den andra kända komponenten när det gäller ljud, och den intressantaste tycker jag.

Tråkigt nog så är det svårt att göra tidsmätningar hemma eftersom man kanske bara har en dator med ett vanligt ljudkort att mäta med och då kan man bara mäta frekvensrespons.

För att mäta efter tidsaxeln behövs ju ett ljudkort med mångdubbel samplingsfrekvens mot ljudkällan.

Redigerat av Micke_L, 12 juli 2007 - 07:51.


#168

Postad 12 juli 2007 - 10:07

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Har aldrig hört en rördiggare säga att rörens färgning är sväng, bara att dom gillar klangen. Förstår inte varför man blandar ihop detta? EDIT: Detta är menat som en ödmjuk fråga, jag greppar helt enkelt inte sättet att resonera.


Du feltolkar givetvis. Detr är sväng för dem? Läser man detta ihop blir betydelsen skiljd. :P

#169

Postad 12 juli 2007 - 11:32

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
mr-välljud: Du har inget mer att komma med nu när diskussionen börjar komma in på dom väsentliga grejorna?

#170

Postad 12 juli 2007 - 11:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Begreppet timing har förekommit ett antal gånger i tråden. Hur definerar vi detta? Vad är bra timing och vad är dålig timing i hifisammanhang?

Skillnad på vinyl och cd?

#171

Postad 12 juli 2007 - 11:51

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Begreppet timing har förekommit ett antal gånger i tråden. Hur definerar vi detta? Vad är bra timing och vad är dålig timing i hifisammanhang?

<{POST_SNAPBACK}>


I grund och botten ser jag det som tids- respektive amplitudkomponenten hos ljudkurvan.

#172

Postad 12 juli 2007 - 12:04

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Min erfarenhet av Linn är att dom spelar tydligt och med ett lite torrt ljud :P

Man hör tydligt vad som hände men det finns knappt djup och bredd i stereobilden och det är ju inte så bra alltid.

Jag har ägt en Linn Majik förstärkare och en Linn mimik och ett par keilidh hötgtalare. Jag stod ut med detta i ett år sedan byttes det bort <_<

#173

Postad 12 juli 2007 - 12:24

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Artikeln i Stereophile uppehåller sig ganska mycket vid högtalarna och förstärkarnas roll i svänget. Framför allt listar han ett antal inbyggda hot mot sväng. Botemedlen ligger således på konstruktörens lott.

Högtalare - hoten mot sväng är en långsam basrespons, en tråkig ljudkaraktär och vibrationer. För att få en snabb basrespons bör man ha en högtalare med hög känslighet, t.ex. genom att använda lätta koner och mjuka upphängningar. Vibrationer är särskilt skadliga för svänget eftersom slumpmässigheten i kabinettvibrationerna interagerar med det rena ljudet och stör rytmupplevelsen. Botemedlet är att ha så lite lösa föremål eller andra material som kan vibrera med i på eller omkring högtalaren. För att undvika tråkigt ljudkaraktär ska man låta örat, inte mätapparaten, styra designen.

Förstärkare - hoten mot sväng är instabil strömhantering, särskilt efter transienter. Efter en stor urladdning vid en transient så kan strömförsörjningen i kretsarna drabbas av instabilitet medan förstärkaren återhämtar sig. Denna ojämna strömförsörjning får en liknande effekt som vibrationer - de stör upplevelsen av rytm. Botemedlet är framför allt kraftfulla transformatorer.

Spelare - här har författaren minst att säga. Hoten mot svänget är tydligen att CD-spelare ofta ger en tunn och mekanisk basåtergivning som låter slö snarare än drivande. Som botemedel föreslår författaren nya DACar med bra dynamik och transienthantering i basområdet och ett "analogt" ljudideal.

#174

Postad 12 juli 2007 - 12:47

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

mr-välljud: Du har inget mer att komma med nu när diskussionen börjar komma in på dom väsentliga grejorna?


Ja du. Vad skall jag komma med då tycker du? Jag anser hela svänget som humbug, alltså säljargument. Ett sätt att tjäna en hacka på en skapad myt. :P Hittills har ingen sagt nått emot detta i någon form av teknisk bevisföring så varför jagar du min svans?

Det som Lymme citerar ur artikeln är enligt mig alla goda ting och ingen unikt för Linn utan klaras med lätthet av med vilket vettigt märke som helt. Denon,Nad, Rotel som är "simpla" i dessa sammanhang har även de uppfylld kraven för "sväg".

Det finns en rad crap som inte kan lira och dessa svänger heller inte.

#175

Postad 12 juli 2007 - 12:55

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jo.

Passar på att förtydliga mig eftersom en del gärna med glädje misstolkar om det går. Jag tror på sväng men inte som någon unikum för linn utan som kontentan av en god och sund skapad apparat. :P Dock tror jag inte det är något tekniskt mystiskt faktum utna rent sunt tecken på värbyggda apparater.

Blir givetvis gärna tekniskt överbevisad om mystiken om någon har någo att komma med.

Redigerat av mr-välljud, 12 juli 2007 - 12:56.


#176

Postad 12 juli 2007 - 13:30

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jo, fast svänget är väl det dyraste, i alla fall när man ser till CD-spelaren?

Om man köper en billig, billig CD-spelare så låter ljudet metalliskt, odynamiskt och grötigt. Inga välljud och inget sväng.

Om man köper en CD-spelare till mellanpris så får man bättre ljudkvalitet, mer dynamik och bättre detaljupplösning. Men oftast inget sväng.

Om man köper en CD-spelare i high-endsegmentet får man ofta en bra upplösning, dynamik och ljudbild - plus sväng.

Blir inte slutsatsen att svänget kostar mest?

Är svänget då en konsekvens av dyrare komponenter eller mer tid som har lagts ner på lyssningstest och justeringar i utvecklingen?

Redigerat av Unregistered1197, 12 juli 2007 - 13:32.


#177

Postad 12 juli 2007 - 13:45

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Passar på att förtydliga mig eftersom en del gärna med glädje misstolkar om det går. Jag tror på sväng men inte som någon unikum för linn utan som kontentan av en god och sund skapad apparat.  :P Dock tror jag inte det är något tekniskt mystiskt faktum utna rent sunt tecken på värbyggda apparater.


Det kan nog vara möjligt att missförstå om du skriver "Jag anser hela svänget som humbug, alltså säljargument" och sen inte menade så.

Jag tror också på sväng och har aldrig tänkt tanken att det skulle vara nåt unikt för Linn utan som du säger, att det är kontentan av en god och sund skapad apparat.

Vad jag tycker är intressant är då att, som Chris Lymme redan håller på med, försöka spåna på vad som gör en apparat bra, fast nu är väl detta en Linn-tråd så vi får ta det nånannanstans.

#178

Postad 12 juli 2007 - 13:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jadu Chris min tanke var nog också så men inte längre Som det verkar numer eftersom man kan få "sväng"med lågbudgetrecivers och billiga DVD om vi får tro en del sherwoodfantaster.

Sen motsäger inte detta vad jag säger eftersom en välkonstruerad apparat oavsett kosntad låter gott. Sen kan den heta Rotel, Marantz eller Krell. Det går att få sk. "sväng" enligt min erfarenhet. Det är som jag ser det ochj mina lyssningserfarenheter väldigt små skillnader när man kommer upp i prisklasser. Skillnaden mellan en stärkare för 20k och en för 80k är liten och om ens bättre. Jag har en cd som kostar 72000:- och jag anser den låta bra men mellan den och en accuphase för 25000:- är det hårfina skillnader och där med svårt att detektera vad som är bättre och eller bara olika. :lol: <_<

Det roligaste apparaterna är t.ex. Arcam alpha 7se som man köpr beggad för 1500:- och totalt gör en :huh: You never know what hit you. :P

#179

Postad 12 juli 2007 - 13:57

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Mr-välljud. Jag uppfattade tråden så att den handlar om sväng rent allmänt, inte bara om Linn-svänget. Linn nämndes väl som exempel på svängiga prylar?

Arcam alpha 7 i grundmodellen (ej SE), är det nåt att ha? Kan köpa en sån billigt.

Redigerat av Unregistered1197, 12 juli 2007 - 14:00.


#180

Postad 12 juli 2007 - 13:57

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Jag ska inte jämföra svänget hos Sherwood med dyra grejer som jag inte har så mycket erfarenhet av, men för min del så hamnar Sherwood i svängtoppen bland några billigare apparater jag provat.
Så jag ser det som att sväng inte bara handlar om dyra grejer utan en bra och sund konstruktion.

#181

Postad 12 juli 2007 - 14:01

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Jag tror också på sväng och har aldrig tänkt tanken att det skulle vara nåt unikt för Linn utan som du säger, att det är kontentan av en god och sund skapad apparat.


Minns jag historien helt rätt och man får givetvis poängtera om jag skriver fel så var det Naim som först myntade begreppet pace,rythm and time. Detta för att påvisa vikten att disponera apparaten rätt.

#182

Postad 12 juli 2007 - 14:04

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Mr-välljud. Jag uppfattade tråden så att den handlar om sväng rent allmänt, inte bara om Linn-svänget. Linn nämndes väl som exempel på svängiga prylar?

Arcam alpha 7 i grundmodellen (ej SE), är det nåt att ha? Kan köpa en sån billigt.


Du uppfattade rätt. Om tråden alltså. Köp om det är billigt. DEt förvånar i prestanda. Allt under 1000:- är vettigt. Jag köpte min för 200:- :P

Redigerat av mr-välljud, 12 juli 2007 - 14:05.


#183

Postad 12 juli 2007 - 14:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Fast när det gäller sväng i de lägre prisklasserna får man ofta offra ljudkvalitet. Ett exempel är Marantz CD5001 OSE, som jag tycker är en ganska svängig spelare. Däremot är ljudbilden lite för tjock och oupplöst för min smak. Dessutom tycker jag att den saknar lite dynamik (trots att den svänger).

För att få både sväng och ljudkvalitet kostar det lite mer, va?

#184

Postad 12 juli 2007 - 14:45

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Ja alltså jag pratar ju om billiga grejer, en receiver för 5000kr men den hade både bättre sväng och ljud än dom billigare jag provade mot (underförstått enligt mitt tycke, öron och allt det där).

Om man ser till dyrare grejor så har en kompis en Linn-cd för 16000 och en förstärkare för 14000, skriver ut priset så kanske ni kan gissa vad det är för grejor, minns inte namnen.

Högtalarna var billiga Kef Q5 eller nåt sånt hette dom och kostade några tusingar.

Den skillnad jag hörde mellan Linn och Sherwood (körde med Sherwoods vd-4500 dvd till Sherwood-receivern) var att Sherwood lät lite stel i basen och hade lite mindre ljudbild.

Sen när jag kom hem och spelade så tog det c:a 5 timmar så blev basen levande och ljudbilden växte ordentligt, så jag antar att grejorna inte var inspelade, inte så konstigt iofs eftersom dom var helt nya ur kartong när jag testade mot Linn :P

Det var ett exempel på lyssning mot dyrare grejor, kanske inte nåt bra exempel eftersom jag tror att Linn kan låta mycket bättre än Sherwood, var väl antagligen högtalarna som var begränsningen antar jag.

I övrigt är det inte väl ställt med jämförelser mot dyra grejor.

Iofs, H/K 8500, den imponerade inte så mycket, var inte värd pengarna (15000kr på utförsäljning).

Jag tycker jag har ett ganska fint sväng, men vill gärna förbättra det <_< Med rätt prylar så borde det inte vara nåt problem, fast jag blev då rekommenderad att hålla mig från Sherwoods dyrare grejor (av en försäljare visserligen), det skulle inte ge nåt i svängväg.

Redigerat av Micke_L, 12 juli 2007 - 14:47.


#185

Postad 12 juli 2007 - 18:34

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Jag tror på sväng men inte som någon unikum för linn utan som kontentan av en god och sund skapad apparat.  ;) Dock tror jag inte det är något tekniskt mystiskt faktum utna rent sunt tecken på värbyggda apparater.

Blir givetvis gärna tekniskt överbevisad om mystiken om någon har någo att komma med.

<{POST_SNAPBACK}>


Det var ungefär det jag skrev i mitt förra inlägg i denna tråd... Det är inte något unikt för Linn. En liten Rotel-kombo har bättre sväng än t ex en betydtligt dyrare Krell t ex. Som du skriver så är en Arcan Alpha 7 också riktigt bra, klart bättre ur sväng-synpunkt än myyyyycket dyrare spelare...

En billig Sherwood hemmabio-receiver har klart bättre sväng än t ex en Yamaha eller H/K som kostar det dubbla (eller mer). Det finns många exempel...

Själv tycker jag att det är stor skillnad mellan en bra förstärkare för 20.000kr och en bra förstärkare för 80.000kr (för att ta ditt exempel). Däremot så skiljer det inte mycket mellan dåliga förstärkare för 20 resp 80 ibland (förutom effekten då).

Jag förstår bara inte varför du vill ha en teknisk förklaring till det här?

L

Redigerat av Unregistered5443661d, 12 juli 2007 - 18:37.


#186

Postad 12 juli 2007 - 18:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 423 inlägg
  • 0
Min tanke är att mr. välljud vill eliminera den mänskliga faktorn såsom förväntningar och placebo. Det är därför han letar efter en teknisk förklaring. Han äger ju sä djäkla många apparater själv så han har ju bevisligen mycket erfarenhet på området.

Så därför letar han efter en teknisk förklaring annars så tror jag att han avfärdar det som säljsnack.

#187

Postad 12 juli 2007 - 18:49

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Linn har du kunskaper att dela med om vad som gör olika anläggningar mer eller mindre svängiga?

#188

Postad 12 juli 2007 - 20:52

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Et passivt delefilter bruker som regel 30 % av energien til effektforsterkeren før effektforsterkeren får kontrollert høyttaler elementet og kanskje opptil 50 % når man spiller veldig høyt. Ved bruk av elektronisk, eller "aktivt", delefilter som plasseres mellom forforsterkeren og effektforsterkeren unngås hele denne problematikken. Du vil kunne forsterke hvert høyttalerelement direkte uten noe delfilter som en flaskehals. Hver effektforsterker vil jobbe i et dedikert frekvens område og kunne yte opptil 10 ganger så mye som vanlig.



Läste följande på en norsk sida, någon som kan verifiera detta?

Om det stämmer, kan det vara så att många Linnister som talar om "sväng" kör med aktiv delning?
Transient-hanteringen borde ju bli avsebärt bättre, vilket i sin tur kanske påverkar "svänget"?
Med tanke på att Linn är för aktiv delning så är det ganska troligt att dom demar sina anläggningar
med just detta i butiker och mässor, vilket gör att ännu fler människor stöter på "svänget"..

Skulle verkligen vilja se någon form av teknisk förklaring för ordet "sväng"..

#189

Postad 12 juli 2007 - 21:05

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Begreppet timing har förekommit ett antal gånger i tråden. Hur definerar vi detta? Vad är bra timing och vad är dålig timing i hifisammanhang?

<{POST_SNAPBACK}>

I grund och botten ser jag det som tids- respektive amplitudkomponenten hos ljudkurvan.

<{POST_SNAPBACK}>

Så vad är bra och dålig timing? Innebär dålig timing hos en apparat eller kabel att vissa frekvenser hamnar på efterkälken?

#190

Postad 12 juli 2007 - 21:45

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Så vad är bra och dålig timing? Innebär dålig timing hos en apparat eller kabel att vissa frekvenser hamnar på efterkälken?

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte om olika frekvenser kan hamna på efterkälken eller om alla frekvenser förskjuts lika, skulle vara intressant att veta.
Men hursomhelst så är det felaktigheter efter tidsaxeln och icke-neutral frekvensgång är fel efter amplitudaxeln.

Det var så jag tänkte. Men uttrycket dålig timing kan man väl mena annat med också antar jag. Tex verkar endel i tråden tycka det betyder dålig frekvensgång, om jag inte missförstått. Men det tycker jag låter konstigt.

#191

Postad 12 juli 2007 - 22:06

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Läste följande på en norsk sida, någon som kan verifiera detta?

Om det stämmer, kan det vara så att många Linnister som talar om "sväng" kör med aktiv delning?
Transient-hanteringen borde ju bli avsebärt bättre, vilket i sin tur kanske påverkar "svänget"?
Med tanke på att Linn är för aktiv delning så är det ganska troligt att dom demar sina anläggningar
med just detta i butiker och mässor, vilket gör att ännu fler människor stöter på "svänget"..

Skulle verkligen vilja se någon form av teknisk förklaring för ordet "sväng"..


Går ut på den logiska svagisen nu. Med tanke på hur många meriterade tillverkare av tung hifi som kör passivt skulle jag med all logik säga att så inte är fallet. Om det var så gigantiska fördelar med aktiv delining skulle detta vara helt revolutionerande ochdärmed skulle alla efterfölja. Sen att man kan föredra aktiv och att det med säkerhet har fördelar betvilar jag inte på en sekund. Men om aktiv var så totalt överlägsen skulle Wilson, Mårten design och andra gatanterat inte stå kvar med passiva filter.

Nåja detta är min lilla åsikt i frågan.

#192

Postad 12 juli 2007 - 22:08

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Min tanke är att mr. välljud vill eliminera den mänskliga faktorn såsom förväntningar och placebo


Visst är dessa verkliga faktorer som påverkar. Dock vill jag ej lägga vikt vid dem eftersom dessa termer är rätt utslitna i negativ bemärkelse. Men klart intressant är när man slår kloka huvuden ihop så kommer det fram spännande saker och när tråden är i denna nivå är det roligt att vara en del.

#193

Postad 12 juli 2007 - 22:14

Unregisteredd0c261b6
  • Unregisteredd0c261b6
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Så vad är bra och dålig timing? Innebär dålig timing hos en apparat eller kabel att vissa frekvenser hamnar på efterkälken?

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte om olika frekvenser kan hamna på efterkälken eller om alla frekvenser förskjuts lika, skulle vara intressant att veta.
Men hursomhelst så är det felaktigheter efter tidsaxeln och icke-neutral frekvensgång är fel efter amplitudaxeln.

Det var så jag tänkte. Men uttrycket dålig timing kan man väl mena annat med också antar jag. Tex verkar endel i tråden tycka det betyder dålig frekvensgång, om jag inte missförstått. Men det tycker jag låter konstigt.

<{POST_SNAPBACK}>


Ett filter eller kabel kan påverka olika frekvenser olika mycket. Detta gör att man kan få oönskade effkter om filtret eller kabeln påverkar frekvenser som ligger inom ens önskade applikationsområde, som i detta fallet är ljud.

Mvh Kyling

#194

Postad 12 juli 2007 - 22:33

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Et passivt delefilter bruker som regel 30 % av energien til effektforsterkeren før effektforsterkeren får kontrollert høyttaler elementet og kanskje opptil 50 % når man spiller veldig høyt. Ved bruk av elektronisk, eller "aktivt", delefilter som plasseres mellom forforsterkeren og effektforsterkeren unngås hele denne problematikken. Du vil kunne forsterke hvert høyttalerelement direkte uten noe delfilter som en flaskehals. Hver effektforsterker vil jobbe i et dedikert frekvens område og kunne yte opptil 10 ganger så mye som vanlig.



Läste följande på en norsk sida, någon som kan verifiera detta?

Om det stämmer, kan det vara så att många Linnister som talar om "sväng" kör med aktiv delning?
Transient-hanteringen borde ju bli avsebärt bättre, vilket i sin tur kanske påverkar "svänget"?
Med tanke på att Linn är för aktiv delning så är det ganska troligt att dom demar sina anläggningar
med just detta i butiker och mässor, vilket gör att ännu fler människor stöter på "svänget"..

Skulle verkligen vilja se någon form av teknisk förklaring för ordet "sväng"..

<{POST_SNAPBACK}>


I princip så stämmer det som du läst, men om procent-satserna är riktiga har jag
ingen aning om, förmodligen beror det på högtalarens och kanske framför allt
de passiva filtrens konstruktion.

/M

#195

Postad 12 juli 2007 - 22:34

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Det är skoj att du är nöjd med ljudet och det är allt för få som är detta. Misstänkter att du med spänning väntar tiden efter plugget då kanske en Linn-anläggning får pryda ditt hem.

Se detta inte som kritik.
Ditt test och dina slutsatser av det är roligt i sig med säger ingenting alls omvad som är korrekt och rätt och det är helt ok eftersom vi alla har olika Ideal och referenser på vad som är bra osv.

[...]

Skilj på smak och objektivtitet.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror i ärlighetens namn inte att en Linn-anläggning kommer att pryda mitt hem. Jag tycker inte att det är värt pengarna, men det är ju riktigt roligt att lyssna på.

Jag ser det inte som kritik och jag tror de flesta med mig ser på det här med musik som en personlig smak utan rätt och fel.

Du verkar ha ett frenetiskt behov av att få sista ordet i allt, för att sedan kunna lägga till "den rätta sanningen", en liten tvist, samt även förtydliga att du inte tar ställning. Sen ställer du frågor som folk redan har svarat på, så gott det går och så gott de kan.

Först trodde jag inte att tråden handlade om just svänget från Linns anläggningar, men nu förstår jag att det är tekniken i Linnprylarna som får det att svänga som du är ute efter. Inte sväng rent allmänt. Jag jobbar inte på Linn och jag vet verkligen inte hur det fungerar. Allt jag vet är att det bevisligen gör det -- och det är fler märken som svänger än bara Linn.

Redigerat av Unregistered1254, 12 juli 2007 - 22:37.


#196

Postad 12 juli 2007 - 22:38

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Går ut på den logiska svagisen nu. Med tanke på hur många meriterade tillverkare av tung hifi som kör passivt skulle jag med all logik säga att så inte är fallet. Om det var så gigantiska fördelar med aktiv delining skulle detta vara helt revolutionerande ochdärmed skulle alla efterfölja. Sen att man kan föredra aktiv och att det med säkerhet har fördelar betvilar jag inte på en sekund. Men om aktiv var så totalt överlägsen skulle Wilson, Mårten design och andra gatanterat inte stå kvar med passiva filter.

Nåja detta är min lilla åsikt i frågan.

<{POST_SNAPBACK}>


Linn är inte "ensam" om att använda aktiva filter. Infinity, Genesis, Genelec, Wilson, B&W (original Nautilus 800, de s k snäckorna) och AudioVector m fl har också använt aktiva filter i en del av sina konstruktioner.

Att aktivt är bättre än passivt är inte något att diskutera. Varför inte fler använder sig av det har nog snarare med marknadsskäl att göra. Dessutom är inte alla högtalartillverkare kanske så sugna på att tillverka elektronik.

I studio- och PA-sammanhang är aktivt en självklarhet.

L

Redigerat av Unregistered5443661d, 15 juli 2007 - 10:24.


#197

Postad 12 juli 2007 - 22:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

men nu förstår jag att det är tekniken i Linnprylarna som får det att svänga som du är ute efter. Inte sväng rent allmänt.


Japp. Tycker inte du det är av intresse...Att veta vad som svänger.. ;)

Du verkar ha ett frenetiskt behov av att få sista ordet i allt, för att sedan kunna lägga till "den rätta sanningen", en liten tvist, samt även förtydliga att du inte tar ställning


:P
Jag är intresserad av att saker kommer framåt. Gillar inte tyst acceptans där affärsägarna talar om för oss vad vi hör och skall tycka. ;) Det kanske stör dig. En del gillar inte min stil och det är deras smak och jag respekterar detta.

Redigerat av mr-välljud, 12 juli 2007 - 22:46.


#198

Postad 12 juli 2007 - 22:47

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

kan det vara så att många Linnister som talar om "sväng" kör med aktiv delning?
Transient-hanteringen borde ju bli avsebärt bättre, vilket i sin tur kanske påverkar "svänget"?
Med tanke på att Linn är för aktiv delning så är det ganska troligt att dom demar sina anläggningar
med just detta i butiker och mässor, vilket gör att ännu fler människor stöter på "svänget"..

Skulle verkligen vilja se någon form av teknisk förklaring för ordet "sväng"..

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, "svänget" finns mer eller mindre (i vissa fall inte alls) i alla apparater. Rotel och Arcam t ex, har en del fina apparater som spelar bra även ur "Linn-perspektiv".

Vad som förvånar mig är att så många här på forumet t ex som har stora anläggningar från just
Rotel och/eller Arcam inte har (eller kanske har de) testat Linn-prylar... För om du gillar Rotel och Arcam så borde Linn passa in rätt bra i smaken också (och dessutom ännu bättre). Likadant med AudioVector och KEF, gillar ni de högtalarna, så testa Linn också... inte säkert att det passar just dig, men testa i a f...

Tidiga Linn-prylar kunde ha ett ganska trist "sound" och sakna många s k "hifi-parametrar" (men ha väldigt bra "sväng"). De senaste generationerna av högtalare och elektronik har fått ännu bättre "sväng" OCH dessutom fått ett sound och upplösning som tilltalar många "icke-linnister".

D v s, med dagens Linn-prylar får man anläggningar som fixar "hifi-parametrarna" OCH svänget...

L

#199

Postad 12 juli 2007 - 22:48

Unregisteredd9379aaf
  • Unregisteredd9379aaf
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0

Går ut på den logiska svagisen nu. Med tanke på hur många meriterade tillverkare av tung hifi som kör passivt skulle jag med all logik säga att så inte är fallet. Om det var så gigantiska fördelar med aktiv delining skulle detta vara helt revolutionerande ochdärmed skulle alla efterfölja.
Sen att man kan föredra aktiv och att det med säkerhet har fördelar betvilar jag inte på en sekund. Men om aktiv var så totalt överlägsen skulle Wilson, Mårten design och andra gatanterat inte stå kvar med passiva filter.

Nåja detta är min lilla åsikt i frågan.



Min tanke är att "svänget" uppfattas som någon form av färgning av ljudet, som inte
alla människor gillar eller eftersträvar, men om "svänget" grundar sig i god dynamik
så är detta bara bra så som jag ser på det.

Det handlar inte om gigantiska och revolutionerande fördelar utan en typ av ljudkaraktär.

Men den stora frågan för mig är ju om delningsfiltret tar så mycket energi från stärkaren
som det skrevs i den norska texten. Om det stämmer så kommer jag kolla närmare på
en aktiv lösning för delningen, som jag ser det finns i så fall bara fördelar med detta.

Detta är bara mina tankar kring detta, och på intet sett vetenskap eller fakta.

#200

Postad 12 juli 2007 - 22:54

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Jag tror i ärlighetens namn inte att en Linn-anläggning kommer att pryda mitt hem. Jag tycker inte att det är värt pengarna, men det är ju riktigt roligt att lyssna på.


En Linn Classik Music för 15.500kr (CD/Radio/Förstärkare) spelar klart bättre än separata delar från andra märken för samma pengar.

En Linn Classik Movie -05 för 28.100kr (DVD/5.1-receiver) spelar klart bättre än separata delar från andra märken för samma pengar. CD-mässigt så är den nästan lika bra som en Linn CD-spelare för lika mkt pengar...

En himla massa pengar visst, men extremt prisvärda prylar.

Kombinera med KEF KHT 2005, KHT 3005 eller Cresta-serien så får du en otroligt fin anläggning. Alternativt Linn Unik + en KEF-sub eller Linn Komponent-högtalare...

LINN Hemsida

L



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.