Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför behöva betala kortavgift?

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 april 2005 - 12:25

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Boxer tar idag 159 kr/mån för sitt grundpaket. Inte så farligt kanske (själv tycket jag det är på tok för dyrt för 100% reklamfinansierade kanaler). Tar man sedan med deras kortavgift (248kr/6 mån) och slår ut det per månad blir det precis över 200 kr/mån, alltså 41 kr/mån för ett litet plastkort :D . Och det från är ett halvstatligt bolag. Visst kan man betala för kortet, men i så fall ska det vara en engångsavgift.

Har man ungar som matat hunden med program-kortet tar Boxer ut en "liten nätt" avgift på 700 kr. Är det rimligt för ett plastkort som skall programmeras, distribueras och det gamla kortet avprogrammeras? Förlorar man sim-kortet i telefonen tar ex Comviq ut en avgift på 95 kr eller 195 kr beroende på kort.

Inte fasen betalar jag en årlig kortavgift för sim-kortet i mobiltelefonen. Inte kostar ett telefonkort till automater minst 700 kr.

Som jag kan se det är kortavgiften inte något annat än en avgift med ett pris som inte kan försvaras på något sätt. Eller har jag missat något?


Appropå Boxer. Det finns tydligen idag runt 410000 kunder. Har alla boxerpaketet håvar företaget in 782 milj. kr per år för att visa reklam-TV. Kortavgiften drar in ytterligare 203 milj. kr per år! Kortavgiften kan inte vara någon dålig affär för Boxer. Det är inga småsummor överhuvudtaget...

Är det någon som vet om Boxer, Viasat och Canaldigital betalar avgifter till de reklamfinansierade kanalerna för att få ha med dem i sitt utbud?

#2

Postad 15 april 2005 - 12:57

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Kortavgiften påstås användas till underhållet av nätet, dvs. uppdateringar, mjukvarunerladdningar m.m

Tycker också att det är förjävligt. Hade de tagit typ 50:- i halvåret, som på bank-kortet, så hade det varit OK.

Tyvärr så tar alla kortavgift idag vad jag vet.

#3

Postad 15 april 2005 - 14:37

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

  • 888 inlägg
  • 0
står själv i begrepp att skaffa "riktigt" abonnemang men känner mig troligtvis lika blåst som motsatta sidan känt sig & funderar allvarligt på att bojkotta den digitala revolutionen pga alla dessa start, kort & dolda avgifterna :D

Min. summan inkl. radiotjänst avgifter hammnar på ca. 3000:- oavsett vilken digital leverantör man väljer & nu snackar vi bara TV 1,2 & 4. Är det så kul tro, knappast.

Skall bli intressant att följa utvecklingen nu dom närmaste månaderna & se vad för alternativ som dyker upp. Eller se om konkuransen fungerar som den skall eller om det ligger en kartell å spökar :D

#4

Postad 15 april 2005 - 23:16

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
De skyller nog kortavgiften på krypteringsföretagen, i boxers fall Viaccess. Så våra pengar finansierar den franska motsvarigheten till Telia, France Telecom... Det är lite surt.

Redigerat av AiR, 15 april 2005 - 23:16.


#5

Postad 18 april 2005 - 20:54

ingbrant7
  • ingbrant7
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Okej, varför reklamfinansierade kanaler kostar tittarna pengar är för mig en gåta, även om jag vet att Boxer betalar Viasat för att få sända deras utbud vilka de fick tillgång till i januari/februari. Kortavgiften kan jag förstå, men jag betvivlar att den behöver vara så hög. Är det inte bättre att kunden får köpa kortet (billigt givetvis) och sedan så får Boxer försöka köpa tillbaks det till halva priset av förlorade kunder. Men då är det alltså inte själva kortet man betalar för utan underhåll av nät och så vidare, då har ju kortet i sig inget värde. Så Boxer är ju dumma i huvudet om de kräver 700 kr i ersättning för detta plastkort som inte är värt något mer än plasten den är tillverkad av.

#6

Postad 19 april 2005 - 09:45

Unregistered59055173
  • Unregistered59055173
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
comhem tar väl inte ut kortavgift?

#7

Postad 19 april 2005 - 10:01

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0

comhem tar väl inte ut kortavgift?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, om du väljer fler kanaler än deras färdiga paket. Då kostar det 198 kr/år. Det är betydligt billigare än de övriga aktörerna. De tar ut ca 500 kr/år i kortavgift. Helt sinnessjukt dyrt. Vi borde starta en namninsamling mot dessa kortavgifter...

#8

Postad 19 april 2005 - 10:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Visst är det svindyrt med digital TV, själv är jag glad att man slipper detta då man har kabel TV "gratis" i lägenheten med ca 20 kanaler, men då får man lida av sämre bildkvalité istället. Har dock Canal+ och säsongskortet, kostar ca 300kr i månaden vilket är ganska mycket pengar om man slår ihop det till en årskostnad. Jag hade dock turen att bli förmånskund hos Canal+ och slipper därmed kortavgift och boxerhyran, men då skrev jag på för 12 månader extra samtidigt.
Jag tycker dock att det är alldeles för dyrt med alla TV avgifterna, dessutom betalar man radiotjänst en massa pengar som jag tycker känns helt omotiverat.

#9

Postad 20 april 2005 - 16:18

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0

comhem tar väl inte ut kortavgift?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, om du väljer fler kanaler än deras färdiga paket. Då kostar det 198 kr/år. Det är betydligt billigare än de övriga aktörerna. De tar ut ca 500 kr/år i kortavgift. Helt sinnessjukt dyrt. Vi borde starta en namninsamling mot dessa kortavgifter...

<{POST_SNAPBACK}>



Vaddå? Menar du att jag får betala kortavgift om jag har small plus Viasatsport i en månad? KAn väl inte stämma. Kortavgiften är ju inbakad i priset för S, M , L eller?

#10

Postad 20 april 2005 - 18:27

torzten
  • torzten
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

comhem tar väl inte ut kortavgift?

<{POST_SNAPBACK}>


comhem säljer paket som heter small 29:-, Medium 149:- , Large 279:- . med dom paketen som säljs idag finns det ingen kortavgift. Man får som kund inte idag enbart beställa al la carte som tidigare då de ingick en kort avgift då varje år på 198:-

mvh // Com hem support

#11

Postad 20 april 2005 - 22:01

Unregisteredbf48964b
  • Unregisteredbf48964b
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
En viss del går till underhåll, omkodning. Men den större delen går till föreningen STOP där nästan samtliga digitaltv bolag är med. De motverkar pirater som bränner egna kort

#12

Postad 25 februari 2007 - 15:51

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
har haft boxer i 5 år men idag orkade jag inte längre då jag öppnade räkningen för att betala o det står inte den lilla summan som det brukar utan denna förjävliga kortavgiften som dom envisas med att förpesta oss med var 6:e månad, blir så ###### sur på skiten! ursäkta språket.

men om dom nu inte tycker att dom har råd att sälja sina paket för ett visst pris varför inte höja då så man har samma avgift varje månad istället för detta lurendrejeriet!?
ja sa upp skiten nu o jag kommer knappast sakna det då jag knappt kollar på tv.
Och 1,2 och 4 får jag ju in ändå, boxen äger jag sedan länge.
Men att dom inte sa att "ok men vi lägger kortavgiften per månad för dig istället då" så kunde dom ha haft kvar en kund men nääää varför vara flexibla o vänlig mot en kund som bränt hur mycket pengar som helst hos dom sista 5 åren?

är det något bolag nu som inte har kortavgift eller dolda avgifter som dyker upp lite när dom vill?
alltså ett som har FAST månadsavgift.

annars blir det väl till att vänta på den dagen då man kan köpa HD inspelare och HD paket, varför finns det inte? har ju funnits i usa ett tag redan ju.

#13

Postad 25 februari 2007 - 18:33

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Jag anser att man skall kolla på vad det kostar som mig som kund, inte vad leverantören har valt att kalla dom olika avgifterna. Slå ihop alla kostnader för en viss sak/tjänst på ett år och du får kostnaden per år. Alltså det faktiska beloppen som jag som kund betalar.

Dock har många människor väldigt svårt med detta. Dom har fått månadspriset inpräntat i huvudet och säger att det (t.ex.) kostar 189kr per månad. Okey, dom vet att det är mera avgifter men dom säger och räknar med månadskostnaden ändå. Snacka om att operatörerna har lyckats med sin marknadsföring.

Glöm inte dom gömda konstnaderna: Faktureringsavgift, frimärkesavgift, pappersavgift, lokalhyra, städavgift, fredagsfikabrödtillanställdaavgift, datoravgift, m.m.

Pris utvecklingen är ju lite skrämmande trots allt. Nu hittar jag tyvärr inte mina gamla Canal Digital (MultiChoice) fakturor, men så här har pris utvecklingen varit senaste åren (Canal Digital satellit):
2001 498:-
2002 498:-
2003 698:-
2004 998:-
2005 1028:-
2006 1028:-
2007 1779:-

Viasat:
1993 75:-
1995 75:-
1996 90:-
1997 210:-
1998 260:-
2001 313:-
200? >1700:- (straxt innan dom bytte till NDS, efter bytet skulle det bli ännu dyrare)
2006 1941:-

Detta för (som jag ser det) Kanal 5 respektive TV3.

PS. Jag anser att dessa annonspriser (månadsavgift) och marknadsföring med pris uppgifter som lurar kunden borde vara olagliga.

#14

Postad 25 februari 2007 - 20:50

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Canal Digital tar nu mer 167,50kr/ kvartal i kortavgift.

Det blir 670kr/år en ansenlig summa.

#15

Postad 25 februari 2007 - 22:12

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0
En stor anledning till svindleriet är ju att programbolagens största konkurrent har försvunnit:
Marknaden för Piratkort :rolleyes: Den beskylldes för att slidåka på de som betalade för sig... skitsnack.

Man kan jämföra med dagens fildelning. När detta otyg stoppas - vilket kommer hända mycket snart - kommer priset på dvd-film och cd-skivor höjas markant. Så fungerar en fungerande marknadsekonomi och tycker ni annorlunda kan ni antingen emigrera till Cuba eller Kina.

Observera att jag inte försvarar dessa oskäliga kortavgifter eller tycker att man ska betala stora summor för att se på reklamTV. Men så länge folk, inklusive mig själv, är obotligt dumma och betalar så får vi inte bort det. Det finns inte, som tur är, någon statlig storebror som skyddar oss så fortsätt klaga, ring, skriv och mejla utsugarna så vi får stopp på skiten.

#16

Postad 26 februari 2007 - 14:29

Imprez
  • Imprez
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag är också heligt förbannad på programbolagen och deras rent ut sagt maffia-metoder.

1. Kortavgiften. Inget annat än en extra dold månadsavgift. Ett par 10:or per år borde räcka för adminstrationen av korten och krypteringssystemen. Allt över det är rent ocker.

2. Uppsägningstid 3 månader trots att man inte har någon bindningstid. Jag har fasen kortare uppsägningstid på jobbet. Och tro inte att det är 3 månader från uppsägningsdatumet, nej, nej, utan det är från den sista den månad du säger upp abonnemanget. Så säger du upp abonnemanget på den 1:a så har du effektiv uppsägningstid på 4 månader. Skandal och inget annat än en förlängning på bindningstiderna.

3. Ohederliga metoder/telefonförsäljare. Försäljare som lovar saker som t.ex. gratis boxar och eller kanaler och sedan går tillbaka på ord och blånekar. Numera begär jag skriftligt på ALLT innan jag går med på något på telefon. De spelar in när du gör själva beställningen över telefon men inte konversationen innan så allt de lovar där behöver de inte hålla. Om det bara hade hänt mej en gång men det verakar snarare vara regel än undantag att de försöker blåsa en.

4. Höjningar under bindningstiden. De kan höja avgiften bäst de vill under bindningstiden. Inte själva månadsavgiften men kortavgiften och faktureringsavgiften kan de höja bäst de vill utan att du kan hävda avtalsbrott.

5. S.k tvillingkort. Varför ska man betala extra för något man redan betalar för? Helt idiotiskt, men ändå betalar folk gladeligt för att få samma kanaler i en (1) TV till i samma hus. En mindre adminstrativ avgift för extrakortet är skälig men en hög månatlig avgift för något man redan betalar för är helt vansinnigt. Det är som om man skulle betala extra för att ansluta en extra dator till sitt bredband.

6. Card pairing, dvs att kortet går bara att använda i en box och den måste vara av godkänd typ. Så om jag vill ta med kanalerna till landet eller till kompisen så måste jag ta med hela boxen. Helt galet. Man kan allstå inte ha en utrustning på landet och en hemma utan man måste släpa på sin utrustning. Detta är naturligtvis för att förhindra Cardsharing och annan piratverksamhet men de som får lida är de som betalar. Har jag betalat för kanalerna eller inte? Alla programleverantörer använder som tur är inte detta ännu. Bojkotta de som gör det!

7. Prissänkningar gäller inte befintliga kunder. Om de sänker månadsavgiften och höjer kortavgiften på nya abonnemang så gäller inte sänkningen befintliga abonnemang men däremot höjningen på kortavgiften. Du kan inte heller säga upp ditt abonnemang och teckna det igen för att få det nya priset eftersom nya priserna inte gäller befintliga kunder.

8. Kundservice öppen endast arbetstid må-fre. Däremot att beställa nya kanaler går bra både kvällar och helger. Så för att avbeställa måste man ringa från jobbet.

Om det fanns något av programföretagen som körde en hederlig stil och hade bra villkor och det minsta hum om det som kallas service så skulle man lätt välja det företaget. Tyvärr verkar inget av de svenska företagen satsa på kundeservice utan alla satsar på lockpriser, skumma villkor, dolda avgifter, lura skjortan av sina kunder och göra det svårt för sina kunder att titta på kanalutbudet de köpt. Vart fan är konsumentombudsmannen och Sverker när man behöver dem?

Redigerat av Imprez, 26 februari 2007 - 15:07.


#17

Postad 26 februari 2007 - 14:58

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0
Vad kan man då göra åt detta?

Själv så har jag haft boxer i ett år. Sa upp det i sommras och abbonemanget gick ut i januari.

Ville ju inte glömma säga upp det och riskera att åka på ett år till, därför jag sa upp det så tidigt.

Nu står jag och velar om vad jag ska ha för digitaltv leverantör. Canal digital p g a HDTV möjlighet och engelskliga fotboll. Eller boxer med extra canal plus paket av samma anledning som ovan, engelska fotbollen.

Eller ska man slå till på både viasat och canaldigital via satellit, för att få champions leauge och premiere leauge och 3an! och 5an!. Hade varit ett gjutet val om det inte var för start resp. kortavgifter.

Visst 6-700 är mycket per månad men om man lägger på kortavgifterna och slår ut dom på månads avbetalningarna så kunde jag skaffa mig en riktigt schysst hemmabio, och sedan hyra filmer och köpa serier på dvd boxar och sen avnjuta dom i min fina hemmabio...

Men helst hade man ju velat ha båda leverantörerna och sin fina hemmabio att avnjuta programutbudet i.

Så åter till frågan högst upp i mitt inlägg.

Vad kan vi som konsumenter göra för att informera andra konsumenter om kortavgifterna? Och vart ska vi vända oss för att göra sverker och grabbarna uppmärksammade på detta. Dom har garanterat ingen aning om detta. Eller???

#18

Postad 26 februari 2007 - 15:51

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

En viss del går till underhåll, omkodning. Men den större delen går till föreningen STOP där nästan samtliga digitaltv bolag är med. De motverkar pirater som bränner egna kort

<{POST_SNAPBACK}>


Och så är man inne i ett Moment 22! Höga avgifter för att stävja "pirat-TV" som frodas pga de höga avgifterna :huh:

Inte konstigt att Dreambox blir populärare och populärare ;)

#19

Postad 26 februari 2007 - 16:45

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0
Anser det vara krypteringssystemet som gör att det inte är så mycket piratverksamhet kring digital tv nu förtiden, vad jag vet iaf.

Tror inte det är så att den som skulle ha knäckt krypteringen till boxer tex säger

"ähh vad synd att kortavgiften är så hög då kan jag inte ta ut 300 kronor mer per kort och låta den som köper det av mig tjäna in det på två månader det hade ju varit ocker"

Eller är systemet knäckt och det är kortavgiften som gör att det inte är piratkort på marknaden??

#20

Postad 26 februari 2007 - 17:48

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Canal Digital tar nu mer 167,50kr/ kvartal i kortavgift.

Det blir 670kr/år  en ansenlig summa.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, det är 169kr (om vi skall vara nogranna). Plus faktureringsavgift!

Sedan beror det ju på hur man ser på saken. Jag själv vill komma åt Kanal5 och har därför Canal Digital's kort. Kanal5 är en "gratis kanal" som dom distribuerar till alla sina kunder. För att se den behövs deras kort och jag måste betala kortavgiften. Pris historik finns några inlägg upp. Nu har dom börjat göra saker krångligt och tar massa olika avgifter. Men faktum kvarstår jag betalar för Kanal5 och nu är beloppet uppe i 1779kr per år! Jag tycker 300:- är rimligt, så var det för inte allt för många år sedan. o så 300:- för TV3. Det var tider det! Klarade dom av att driva sina företag då, så borde dom det nu också. Vad kan ha blivit så mycket dyrare för dom?

Dom tar ju död på sig själva med dessa priser och konstiga system och hårdvaru krav.

//Michael

#21

Postad 26 februari 2007 - 20:07

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
- Digital-TV-kortavgift med abonnemang på Familjepaketet, och/eller CANAL+ TOTAL 169kr/kvartal

- Digital-TV-kortavgift med Lokal 269 kr/kvartal

Ju färre kanaler på kortet desto dyrare blir hanteringen och uppdatering och annat tjafs som kortavgiften tydligen skall innehålla.

ett kort är väl ett kort oavsett hur många kanaler som tillåts?

#22

Postad 26 februari 2007 - 20:17

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
I england tror jag att kortavgiften är bortagen :huh:

SKY har ju sina freesat kort utan avgift iaf..

#23

Postad 26 februari 2007 - 23:20

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med, skandal att dem får mygla som dem gör, helt fritt.

Sen angående TV-licensen och Radiotjänst.
Lagen om tv-avgift är upprättad för herrans massa år sen. Och mycket har hänt sen dess.
Ska vi behöva betala 2000:- / år till radiotjänst för att få se och höra SVTs / SRs sunkiga utbud ?
Jag kan mycket väl betala, men isåfall direkt via skatt. På så vis blir det också lika för alla, många "skolkare" idag. Fan ett hån att jag ska tvingas betala 2000:- / år för att jag har TV. På det kommer avgifter för digital-TV abb. och kortavgifter.

Alternativet, låt dem som vill ha SVT/SR abbonera på det då (Så får vi se hur mycket pengar dem får in :blink:). Men jag ska inte tvingas betala 2000:- för att jag har TV och tar emot mina signaler via satellit och tittar på reklam kanaler.

Detta måste ändras, vi lever inte på 50-talet längre, skriv om lagen - gör rätt för ****.

#24

Postad 27 februari 2007 - 14:03

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

- Digital-TV-kortavgift med Lokal          269 kr/kvartal

Nej. Se det jag skrev ovan. Fick brev från CD för några veckor sedan och faktura härom veckan. Dom har nyligen ändrat.

PS. Deras telafonsvarare är inte ens uppdaterad vad gäller deras prishöjningar.

PS2. Från det dom skickade brevet med varning om den chock höjda prisändringen till dess fakturan kom, så gjorde dom ytterliggare höjning.

PS3. Jag hade betalt till april med gamla priset. Det nya ville dom ha betalt från februari (eller om det var januari). D.v.s. dom tog dubbelt betalt för några månader!!! Fick lite rabatt när jag klagade. Om jag förstod det rätt var det inget som dom tyckte var så allvarligt att dom skulle fixa till helt rätt. Mycket märkligt, denna dubbel debitering måste ju vara olaglig!

//Michael

#25

Postad 27 februari 2007 - 14:22

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Det kan vara käckt att känna till följande,

Leverantören kan under pågående avtalstid höja avgifter eller förändra villkor, bindningstid, etc, bara om de informerar kunden om detta på ett sådant sätt att det framgår att förändring skett.

Om man är under ett avtal med tex CD och de vill höja en avgift, så skall de informera dig. Du har då rätt att ta ställning till om du vill fullfölja och betala enligt ny avgift eller om du inom skälig tid återkopplar till CD och säger upp avtalet med hänvisning till förändringen (skälig tid brukar definieras som ino ca 3 veckor). Man har då rätt att bryta utan uppsägningstid. Se i så fall till att någon ny avgift inte hinner dras innan, då det anses som en accept att ha erlagt ny aviserad avgift.

Läs gärna de allmänna villkoren hos Boxer, CD, Viasat och Com Hem, det finns en del att ta del av.

Visste ni tex att CD bara har låsning under den första kontraktsperioden (12 eller 24 månader) och att under följande kontraktsperioder (som också officiellt är på 12 till 24 månader), så kan man bryta dessa mot 4 månaders varsel (det har de skrivit in på ett annat ställe i allmänna villkor, dvs ej i direkt anslutning till abbonemangstider).

#26

Postad 27 februari 2007 - 15:07

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

- Digital-TV-kortavgift med Lokal          269 kr/kvartal

Nej. Se det jag skrev ovan. Fick brev från CD för några veckor sedan och faktura härom veckan. Dom har nyligen ändrat.

PS. Deras telafonsvarare är inte ens uppdaterad vad gäller deras prishöjningar.

PS2. Från det dom skickade brevet med varning om den chock höjda prisändringen till dess fakturan kom, så gjorde dom ytterliggare höjning.

PS3. Jag hade betalt till april med gamla priset. Det nya ville dom ha betalt från februari (eller om det var januari). D.v.s. dom tog dubbelt betalt för några månader!!! Fick lite rabatt när jag klagade. Om jag förstod det rätt var det inget som dom tyckte var så allvarligt att dom skulle fixa till helt rätt. Mycket märkligt, denna dubbel debitering måste ju vara olaglig!

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>


- Digital-TV-kortavgift med Lokal 269

stämmer inte deras hemsida? alltså endast lokal paketet 269kr/kvartal?


Edit; det är 2 olika kortavgifter 169kr/kvartal gäller inte kort med endast Lokal paket

Redigerat av Biggles2002, 27 februari 2007 - 15:09.


#27

Postad 27 februari 2007 - 15:24

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

- Digital-TV-kortavgift med Lokal          269
stämmer inte deras hemsida?  alltså endast lokal paketet 269kr/kvartal?

Edit; det är  2 olika kortavgifter 169kr/kvartal gäller inte kort med endast Lokal paket

Jag har inte tittat på deras hemsida idag, men gjorde det för någon månad sedan. Då stog det olika saker på olika sidor/filer.

Som jag skrev så har jag fått brev och faktura från CD. Så jag tycker mig ha svart på vitt vad som gäller just nu. ...eller rättare sagt för 1-2 veckor sedan. Dom kan ju ha ändrat igen.

//Michael

#28

Postad 27 februari 2007 - 16:06

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
ser att de ändrat nu och tar ut 169kr/kvartal i kortavgift och lagt på 89kr/månad för Lokal paketet

Prisinformation
Startavgift 695:-

Digital-TV-kortsavgift 169:-/kvartal

Pris 89 kr/mån

Bindningstid 12 mån

(Obs! Digital-TV-box ingår ej)

#29

Postad 27 februari 2007 - 22:58

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jag håller i stort sett med alla angående kortavgifter och villkor gällande uppsägning, bindning mm. Nu kan jag bara Boxers avtalsvillkor men tror fan inte jag själv skulle vilja vara kund hos Boxer. Som ett halvstatligt bolag och ledande på den svenska digitaltvmarknaden borde dom ta steget fullt ut och slopa kortavgiften (ev. höja månadskostnaden som en följd av detta, men CD och Viasat skulle därmed få press på sig).


Kortavgiften, som faktureras halvårsvis i förskott trots att du kanske betalar abonnemanget månadsvis, är något som inte betalas tillbaka om du säger upp ett avtal om du inte specifikt ber om det. Detta är något som uppskattningsvis bara 25% av kunderna gör vilket gör att 75% av kunderna i genomsnitt blir blåst på 124:- (räknat på halva kortavgiften). Jävligt lömskt...


Boxers faktureringssystem är också fullständigt idiotiskt vilket kan resultera i att om du betalar ett abonnemang årsvis, mycket väl kan om du har t ex tvillingkort få 8 fakturor på ett år (naturligtvis med faktureringsavgift). Du ska heller inte bli förvånad om du helt plötsligt blir faktuerad för t ex Boxerpaketet 080201-080331 på en helt separat faktura. Inget som kan åtgärdas heller...

Lite OT, ber om ursäkt för det.

Redigerat av torvaldur, 27 februari 2007 - 23:04.


#30

Postad 28 februari 2007 - 09:23

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Gränsen är nu IMO nådd vad det gäller dumheter som korthyra, administrationsavgifter och tusentalskronor om året för att se reklamfinansierad tv.

#31

Postad 28 februari 2007 - 16:06

Unregistered38b8aa24
  • Unregistered38b8aa24
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Det finns bara ett sätt att få bukt med dessa oskäliga abonnemang och avgifter; Rösta med fötterna!

Tyvärr finns det alltför många jubelidioter som betalar en massa pengar för att få tillgång till reklamkanaler.

Jag för min del har aldrig, och kommer aldrig att skaffa något boxerabonnemang :)

För de tusenlappar man betalar för ett abonnemang kan man hyra massor av DVD-filmer att njuta av. Det är ju också så att kvaliteten är bättre med film på DVD än den man får via boxen (förutom HDTV då) och har man en DVD-spelare i bra kvalitet, med uppskalning och DVI/HDMI-utgång, fås en bild som inte EN box kommer í närheten av.

#32

Postad 28 februari 2007 - 16:30

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
Samma med fakturaavgift som en del tar 45:- för. Har svårt att se hur den summan är rimlig i proportion. Kortavgift är en tillkommen avgift som de faktiskt tjänar pengar på. Mycket pengar också.

#33

Postad 28 februari 2007 - 20:35

jeccou
  • jeccou
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Bara för att bidra med en glad Boxer-historia: vid ett par tillfällen har jag blivit debiterad fakturaavgift, trots löfte om att den ska dras av. Vid kontakt med deras kundtjänst (visst, bara 15 spänn, men fan en principfråga!) skickas ett utbetalningskort på 15 kronor ut, tillsammans med en fakturaavgift på 15 kronor. Summa 0 kronor till mig! :)

Det har hänt mig två gånger och jag smäller fan av bara jag tänker på det! :)

#34

Postad 28 februari 2007 - 23:59

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
boxer sickade mina räkningar till fel adress och sa upp mit abonemang för jag inte betalt i tid. sånt e intressant.
så nu skippar jag tv så jag slipper tvavgiften oxå

#35

Postad 01 mars 2007 - 00:25

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

boxer sickade mina räkningar till fel adress och sa upp mit abonemang för jag inte betalt i tid. sånt e intressant.
så nu skippar jag tv så jag slipper tvavgiften oxå

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det Boxers fel?

#36

Postad 01 mars 2007 - 10:14

Stagreus
  • Stagreus
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Efter att ha läst den här tråden är man ju mer förbannad än man var innan, och jag som tänkte skriva av mig och idiotförklarahela detta systemet med "tvillingkort", det blir ju tokdyrt för en barnfamilj som oss. Faan efter att ha läst detta så var det ett ganska enkelt val att säga upp Boxerabbonemanget..

Kan hyra en hel del goa filmer för de pengarna istället. :)

/Stagreus

#37

Postad 01 mars 2007 - 11:39

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
torvaldur

där för de sickade till rätt adress de första 5 månadrna sen måste deras system ändrat om adressen

#38

Postad 01 mars 2007 - 12:31

pari
  • pari
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
jag beställde ett extra (4:e) kort till vårat multiabonnemang för några veckor sedan.
Tog localpaketet som skulle kosta 20kr/månad.

För att vara säker på att det inte skulle vara någon halvårsavgift eller skit ringde jag och frågade klart och tydligt: - så det är ingen extra halvårsavgift, kvartalsavgift eller nån annan avgift?
- nej, det skulle det inte vara.

så aldeles innan jag skulle slutföra beställningen så frågade jag igen för att vara helt säker. (kunde ju vara familjeavgift, oljetilläg eller semestertilläg)
- kommer det här kortet bara kosta mig 20kr i månaden extra?
Då kröp det fram att det skulle kosta 200 kr i startavgift för det nya kortet!

Så, den här halvårsavgiften är bara för att hålla nere månadskostnaden (som redan konstaterats är tok för hög)

#39

Postad 01 mars 2007 - 17:39

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Vi kanske skulle ha en stående rubrik/tråd här på forumet där vi visade de verkliga månandskostnaderna per leverantör så att man får hela bilden.

#40

Postad 01 mars 2007 - 17:54

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Enda sättet att få dessa (3) bolag att reagera är att vi här på MinHembio går ihop (bjuder in andra också) och skriver till bolagen att vi vill ha bort de dolda avgifterna/kortafgifter och lägre pris på reklamkanaler (typ 3 och 5).

Vill dom inte så bestämmmer vi en dag/vecka när vi alla säger upp våra abonnemang. Borde bli många tusen och då borde dom väl vakna tycker man.

Lite draghjälp från Aftonbladet mfl borde man väl kunna få också :)

#41

Postad 01 mars 2007 - 20:29

Stagreus
  • Stagreus
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag håller med Norlund!

:)

#42

Postad 01 mars 2007 - 21:40

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0

Gränsen är nu IMO nådd vad det gäller dumheter som korthyra, administrationsavgifter och tusentalskronor om året för att se reklamfinansierad tv.

<{POST_SNAPBACK}>


Anledningen till att t ex TV 3 finns i betalutbudet är Canal Digitals Combox där företaget annonserade att: Nu kan man titta på Både Canal Digital genom sattelit, för en avgift, och TV 3 gratis genom marknätet. Snacka om barn som slåss i sandlådan ( uuh, den var min... orättvist).

#43

Postad 02 mars 2007 - 14:52

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
Såg ändringen på lokal paketet nu... :)

fyfan nu tänker inte jag köpa det längre ..

visst dem har lagt till tv4fakta men..

http://www.canaldigi...ct____4145.aspx

skandal!

#44

Postad 02 mars 2007 - 15:31

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

  • 604 inlägg
  • 0

Det finns bara ett sätt att få bukt med dessa oskäliga abonnemang och avgifter; Rösta med fötterna!

Tyvärr finns det alltför många jubelidioter som betalar en massa pengar för att få tillgång till reklamkanaler.

Jag för min del har aldrig, och kommer aldrig att skaffa något boxerabonnemang :)

För de tusenlappar man betalar för ett abonnemang kan man hyra massor av DVD-filmer att njuta av. Det är ju också så att kvaliteten är bättre med film på DVD än den man får via boxen (förutom HDTV då) och har man en DVD-spelare i bra kvalitet, med uppskalning och DVI/HDMI-utgång, fås en bild som inte EN box kommer í närheten av.

<{POST_SNAPBACK}>


Så kan det vara. Huvudanledningen till att jag har ett digitaltv ab. är att det visas en massa direktsänd sport på en massa kanaler. Jag håller med om att filmer och serier kan man hyra/köpa m.m. men direktsänd sport är svår att hyra. Och då pratar jag om de stora sporterna fotboll, hockey m.m.

Så det är anledningen till att jag kryper till korset...

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 02 mars 2007 - 15:32.


#45

Postad 04 mars 2007 - 21:10

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 787 inlägg
  • 0
Samma här. Jag är en betalande idiot för att kunna se VM/EM-kval matcherna i fotboll på 3:an och betalar 2400 kr/år för det men frågan är ju om det är värt pengarna. 500 kr/match :)

#46

Postad 04 mars 2007 - 22:04

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Samma här. Jag är en betalande idiot för att kunna se VM/EM-kval matcherna i fotboll på 3:an och betalar 2400 kr/år för det men frågan är ju om det är värt pengarna. 500 kr/match :)

<{POST_SNAPBACK}>


skaffade boxer för en enda match: returen Liverpool - Ch€£$kij i CL 2005. efter finalen ansåg jag att de två årens avgifter var intjänade =) (förmodligen sant, hade jag sett matchen på krogen hade VISAkortet aldrig repat sig...)

#47

Postad 05 mars 2007 - 01:44

dvbz
  • dvbz
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Här har ni en till som är förbannad! :)

Jag har haft Canal Digitals lokal-paket sedan 1999.
Då var den sammanlagda årsavgiften 298 kr. Första året kostade det bara 198 kr.
Anledningen var att jag ville spela in och titta på SVT, TV4, Kanal 5 i bra kvalitet.
Numera kostar samma paket om jag har förstått saken rätt, 1779kr/år.
Kan någon förklara vad som motiverar en sådan prishöjning?
Ja, de har lagt till ett antal kanaler...men vilken har bett om det?

Om Telia plötsligt skulle höja uppkopplingsavgiften till 5-10 kronor och hänvisa till att deras AXE-växlar minsann behöver underhållas varje år.
Skulle någon tolerera det? Ytterst tveksamt.
Årsavgiften på kredit/betalkort brukar ligga på runt 250:-. Vissa har t.om ingen alls.

-Men sluta gnäll och byt till Boxer/Viasat då!
Då jag inte är synskadad är det tyvärr inte aktuellt ;)

Det finns helt enkelt inget alternativ i dagens läge.
Ställer helt upp på någon form av aktion liknande det Norlund föreslår.
Men det räcker ju tyvärr inte med att två eller tio personer ringer och säger upp sina abonnemang.
1000+ och hjälp från media hade nog däremot hjälpt en del...

#48

Postad 19 mars 2007 - 17:52

Mich
  • Mich
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

2007 1779:-

Jag kan inte svära på att det går att köpa till detta pris. Jag lyckades inte :( men det beror nog på att jag ringde någon dag för sent. Dom hade redan skrivit ut min faktura, men det verkade gå ändå att fixa. Trodde vi, genom att vänta ut en månad (en extra faktura). Idag kom nästa (näst-nästa) faktura där allt skulle vara rätt (ville betala engång per år)...MEN NEJ inte gick det! Fakturan var 'bara' på 1103:- ... nä f.. nu orkar jag inte berätta mer :(

PS. Inte nog med att dom höjt priset med 70%, samtidigt så börjar Kanal 5 bråka med kvalite och bildformat (dom är tvingade till försämringar av sitt moderbolag SBS)...

SKA DET VA SÅ SVÅRT ATT FÅ SE REKLAMFINANSERAD TV????????????

#49

Postad 09 augusti 2007 - 14:55

rampante
  • rampante
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag är också heligt förbannad på programbolagen och deras rent ut sagt maffia-metoder.

1. Kortavgiften. Inget annat än en extra dold månadsavgift. Ett par 10:or per år borde räcka för adminstrationen av korten och krypteringssystemen. Allt över det är rent ocker.

2. Uppsägningstid 3 månader trots att man inte har någon bindningstid. Jag har fasen kortare uppsägningstid på jobbet. Och tro inte att det är 3 månader från uppsägningsdatumet, nej, nej, utan det är från den sista den månad du säger upp abonnemanget. Så säger du upp abonnemanget på den 1:a så har du effektiv uppsägningstid på 4 månader. Skandal och inget annat än en förlängning på bindningstiderna.

3. Ohederliga metoder/telefonförsäljare. Försäljare som lovar saker som t.ex. gratis boxar och eller kanaler och sedan går tillbaka på ord och blånekar. Numera begär jag skriftligt på ALLT innan jag går med på något på telefon. De spelar in när du gör själva beställningen över telefon men inte konversationen innan så allt de lovar där behöver de inte hålla. Om det bara hade hänt mej en gång men det verakar snarare vara regel än undantag att de försöker blåsa en.

Har precis blivit utsatt för detta... Blev så fint "erbjuden" en parabolinställning då jag är en gammal bra kund... Innebar tydligen oxå att jag band mig i ytterligare 24 månader... Och nu 6 månader senare när jag faktistk BEHÖVER en ny box istället för den gamla sunkiga från 1999 så totalvägrar de att skicka mig en annat än att jag ska behöva KÖPA den av dem... blir man förbannad eller?
Någon annan här på forumet som fått till en bättre deal, eller på nåt sätt kommit ur ett sådant inspelat påförsäljningsattack ifrån dem?


4. Höjningar under bindningstiden. De kan höja avgiften bäst de vill under bindningstiden. Inte själva månadsavgiften men kortavgiften och faktureringsavgiften kan de höja bäst de vill utan att du kan hävda avtalsbrott.


5. S.k tvillingkort. Varför ska man betala extra för något man redan betalar för? Helt idiotiskt, men ändå betalar folk gladeligt för att få samma kanaler i en (1) TV till i samma hus. En mindre adminstrativ avgift för extrakortet är skälig men en hög månatlig avgift för något man redan betalar för är helt vansinnigt. Det är som om man skulle betala extra för att ansluta en extra dator till sitt bredband.

6. Card pairing, dvs att kortet går bara att använda i en box och den måste vara av godkänd typ. Så om jag vill ta med kanalerna till landet eller till kompisen så måste jag ta med hela boxen. Helt galet. Man kan allstå inte ha en utrustning på landet och en hemma utan man måste släpa på sin utrustning. Detta är naturligtvis för att förhindra Cardsharing och annan piratverksamhet men de som får lida är de som betalar. Har jag betalat för kanalerna eller inte? Alla programleverantörer använder som tur är inte detta ännu. Bojkotta de som gör det!

7. Prissänkningar gäller inte befintliga kunder. Om de sänker månadsavgiften och höjer kortavgiften på nya abonnemang så gäller inte sänkningen befintliga abonnemang men däremot höjningen på kortavgiften. Du kan inte heller säga upp ditt abonnemang och teckna det igen för att få det nya priset eftersom nya priserna inte gäller befintliga kunder.

8. Kundservice öppen endast arbetstid må-fre. Däremot att beställa nya kanaler går bra både kvällar och helger. Så för att avbeställa måste man ringa från jobbet.

Om det fanns något av programföretagen som körde en hederlig stil och hade bra villkor och det minsta hum om det som kallas service så skulle man lätt välja det företaget. Tyvärr verkar inget av de svenska företagen satsa på kundeservice utan alla satsar på lockpriser, skumma villkor, dolda avgifter, lura skjortan av sina kunder och göra det svårt för sina kunder att titta på kanalutbudet de köpt. Vart fan är konsumentombudsmannen och Sverker när man behöver dem?

<{POST_SNAPBACK}>


Angående punkt 3 ovan: Har precis blivit utsatt för detta... Blev så fint "erbjuden" en parabolinställning då jag är en gammal bra kund... Innebar tydligen oxå att jag band mig i ytterligare 24 månader... Och nu 6 månader senare när jag faktistk BEHÖVER en ny box istället för den gamla sunkiga från 1999 så totalvägrar de att skicka mig en annat än att jag ska behöva KÖPA den av dem... blir man förbannad eller?
Någon annan här på forumet som fått till en bättre deal, eller på nåt sätt kommit ur ett sådant inspelat påförsäljningsattack ifrån dem?

Redigerat av rampante, 09 augusti 2007 - 14:56.


#50

Postad 10 augusti 2007 - 16:06

Imprez
  • Imprez
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag lider med dej rampante men antagligen är det kört. Jag har ägnat timmar i telefon med chefer både på Canal Digital och Viasat men det går inte i princip att få rätt mot dom oavsett vilka bevis du än har. Skurkföretag med skurkmetoder som får härja fritt utan att nån stoppar dom.

Jag sade upp mina abonnemang hos CD och Viasat förra året men trots det blev jag blåst en sista gång då jag försökte sälja min Combo-box från Canal Digital för att få tillbaka ett par hundra. Det visade sej att köparen kunde inte få bild på boxen(inte ens gratiskanalerna via satellit och marksänt) och han ringde då Canal Digital som berättade att boxen är låst till mitt gamla abonnemang och går inte att låsa upp.

Boxen är alltså totalt värdelös utom för den ursprungliga kortinnahavaren. Grattis Canal Digital, jag kommer hellre äta krossat glas än att bli kund hos er igen. Det är betydligt billigare och mindre plågsamt än att vara kund hos er.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.