Redigerat av andrei68, 07 oktober 2007 - 08:26.
Xbox 360 bättre grafik och/eller prestanda än PS3 på de flesta MULTI-spel
Postad 29 september 2007 - 09:33
Postad 29 september 2007 - 09:43
Det har inte ett dugg med att utvecklare är lata. Vet inte var du fått det ifrån. Det handlar om dålig dokumenterad SDK från Sony samt dåliga utvecklingsverktyg samt ovana att jobba med CELL.
Fundera på varför många spel släpps senare på PS3.
Som mjukvaruföretag är man inte villig att lägga ner den extra tid det tar att få spelen i samma skick på PS3 som på 360. Det blir för dyrt.
Redigerat av Unregistereddc471864, 29 september 2007 - 09:46.
Postad 29 september 2007 - 09:43
Så Xbox 360 har ett bättre grafikkort och PS3 bättre processor. Resultatet av det ger ungefär samma grafik med PS3 bättre på vissa saker och Xbox 360 på andra. Men då det krävs längre tid att utveckla PS3 versionen och oftast läggs ändå samma tid ned till båda versionerna så brukar det sluta med en bättre Xbox 360 version.
Äger ingen av konsollerna vill jag nämna.

Redigerat av altair4, 29 september 2007 - 09:45.
Postad 29 september 2007 - 10:02
Postad 29 september 2007 - 10:12
Redigerat av andrei68, 29 september 2007 - 10:13.
Postad 29 september 2007 - 10:30
vart det stor skillnad på jericho och sega rally tycker du? jag tyckte att dom såg ruskigt bra ut på ps3 för en gångs skull så då kan man undra hur det ser ut på 360 om det skilljer..
Postad 29 september 2007 - 11:02
Redigerat av andrei68, 29 september 2007 - 11:04.
Postad 29 september 2007 - 11:06
Sen att PS3-versionen tuggar på i knappt 15 fps medan 360-versionen ligger på stadiga 30 är en annan femma.

Att färgerna inte är lika intensiva på ena eller andra plattformen lär beror på dina inställningar i själva konsollerna, spelen eller TVn.
Skärpan kan sannolikt bero på att de flesta spel idag är 720p (eller något lägre i praktiken faktiskt) och 360 har en bra scaler som skalar upp till 1080p medan PS3 matar ut spelen i dess native res och låter TVn skala om bilden till rätt upplösning.
Detta gäller förstås bara om du har en 1080p-TV dock.
Men ja, annars är det ju så som folk säger.
360 har en något mer avancerad GPU medan PS3 har en mer avancerad CPU.
Största anledningen till stora skillnader lär dock vara att de flesta spel som finns på båda plattformar utvecklas till 360 och portas sedan till PS3 vilket gör att mycket av CELL-processorn går outnyttjad. För att inte nämna det faktum att utvecklarna har mycket mer erfarenet av 360.
Det faktum att 360n har EDRAM som tillåter väldigt "billig" motion blur, AA och liknande finesser och att PS3 inte har något motsvarande gör också helt enkelt att en del utvecklare kastar bort dessa effekter i konverteringen till PS3.
Alternativt att de implementerar dem men att prestandan blir lägre på PS3-versionerna.
Postad 29 september 2007 - 11:12
Postad 29 september 2007 - 11:14
Postad 29 september 2007 - 11:23
Redigerat av andrei68, 29 september 2007 - 11:27.
Postad 29 september 2007 - 11:54
Postad 29 september 2007 - 11:58
Postad 29 september 2007 - 12:07
Redigerat av andrei68, 29 september 2007 - 12:10.
Postad 29 september 2007 - 13:16
Eller?
Postad 29 september 2007 - 13:18
Men detta borde ju innebära att ps3-exklusiva spel som FF och Tekken kommer bli RIKTIGT bra!
Eller?
Det är helt upp till utvecklarna. Vilket ju egentligen gäller för alla spel vare sig konsoll.

Postad 29 september 2007 - 13:24
jag själv sålde min 360 för jag aldrig använde den, sen lät den som en häst som är torr i munnen, men till mitt stora förakt, så kommer ett spel jag bara måste ha! Eternal Sonata, jag håller Chopin väldigt nära mitt hjärta =) och älskar klassisk piano musik, jag tror det spelet kommer spöa skiten ur FF 12
Postad 29 september 2007 - 13:35
För att det ska ske måste utvecklare starta med att tro på PS3:n lite mer. Så länge denna trender håller i sig tror jag inte det kommer märkas speciellt mycket för bara för 360:n har ett års försprång menas inte det att utvecklare inte kommer fortsätta lära sig den hårdvaran också. Jag hoppas verkligen att det börjar hända något på PS3 fronten för ju mer alternativ desto bättre.det har väl inte egentligen så jättemycket med vilken konsol som har bäst CPU och GPU, grejen är ju den hur dem gör det, och anpassar det till konsolen =) se på PS2 tex, OKAMI och Ratchet and Clank, efter 5 år kan man göra sådana spel på en konsol som har 300 Mhz... man får ge PS3 lite tid =) Xbox har redan hunnit lära sig att gå, medans PS3an kryper fortfarande, låt den växa i ett år till skall ni få se =)
Postad 29 september 2007 - 17:20
Eternal Sonata ska ju dyka upp på PS3 också.
VAA?!! var har du läst det någonstans? är det rykten eller säkert?
Postad 02 oktober 2007 - 15:54
Postad 02 oktober 2007 - 16:48
Postad 03 oktober 2007 - 20:42
Var inte PS3-demon längre? De slutar på samma sätt men det var några fler saker innan man kommer dit på PS3-versionen?
Redigerat av Unregistered50fe2819, 03 oktober 2007 - 20:43.
Postad 06 oktober 2007 - 12:16
Snyggare grafik på Jericho till 360 kan jag verkligen inte hålla med om. Det är mer högupplösta texturer och fler normal/bump maps på PS3an än 360-versionen.
Sen att PS3-versionen tuggar på i knappt 15 fps medan 360-versionen ligger på stadiga 30 är en annan femma.

Håller med, tankade precis demot till 360 o jämförde med ps3 vers, betydligt bättre på ps3 för en gångs skull, mkt bättre texturer, mer detaljer men även jämförde även dirt och även där var ps3 vers snyggare
däremot så tycker jag nhl 08 ser bättre ut och är betydligt snabbare än ps3 vers och darkness känns även det lite snyggare till 360 men det kan vara som jag inbillar mig..
Postad 06 oktober 2007 - 12:40
dirt och även där var ps3 vers snyggare
Borde inte vara så konstigt eftersom Sony varit med och utvecklat "Neon" som DiRT använder sig av =)
Postad 06 oktober 2007 - 13:45
Postad 06 oktober 2007 - 13:59
Vad det gäller jericho får jag nog hålla med om att grafiken är vassare på ps 3, men frameraten är sämre vilket gör det snudd på ospelbart när det händer mycket på skärmen.
sant på framerate, tänkte inte mkt på det när jag först spelade på ps3 men när jag körde 360 så kändes plötsligt ps3 vers väldigt seg

Postad 06 oktober 2007 - 17:46
Skärpan däremot är en annan femma. Jag skaffade själv Xbox 360 just för att dess scaler är makalöst bra när det gäller just spel - min tv kommer inte i närheten om den matas med 720p mot om den matas med native (768p). Faktum är att jag får nästan lika bra bild om jag spelar ett 720p-spel på Xbox:en, låter den skala om till tv:ns native och visar, än om jag låter min dator rendera ett spel i 768p direkt

Postad 06 oktober 2007 - 20:06
Xbox 360 bättre grafik på de flesta spel.....
Men det kan säkert ändras...
Postad 07 oktober 2007 - 08:36
Redigerat av andrei68, 07 oktober 2007 - 09:07.
Postad 08 oktober 2007 - 19:15
Postad 08 oktober 2007 - 20:32
Tyckte dock att Jericho var bättre på PS3!
Jag tyckte att Jericho var down right ospelbart på PS3. Jag menar emellanåt är ju FPS:en inte ens tvåsiffrig. Att det ser bättre ut då är ju knappast mer än en novelty.
Sen var det något med texturfiltreringen som var off på PS3 i Jericho. Visst är de mer detaljerade och flerlagriga på PS3 men de kryper något helt djävulskt i hela bilden.
Postad 08 oktober 2007 - 21:21
Postad 09 oktober 2007 - 20:48
Överlag så försök att mata era apparater med en upplösning som ligger nära tv:n, och undvik interlaced helt och hållet eftersom det alltid introducerar lag, om dock oftast mycket liten sådan.
Postad 10 oktober 2007 - 19:28
Xbox 360 och PS3 har väl direkt skillda grafikchip från två olika tillverkare,
fick för mig 360ans chip från ATi kunde hantera dynamiskt ljus betydligt bättre (smaksak) än ps3ans chip från Nvidia?
Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Förutom då att de haft mer tid på sig att lära sig vad 360an går för och hur saker och ting ska göras.
Såklart

Äga båda känns mest meninglöst. 360an kom innan och passade min plånbok bättre. De mest spel släpps ju till båda ändå.
Postad 10 oktober 2007 - 20:04
Jo.. det enda är när det kommer någon titel eller två man verkligen måste spela (någon gång).Äga båda känns mest meninglöst. 360an kom innan och passade min plånbok bättre. De mest spel släpps ju till båda ändå.
Men det är tur att priserna går ned ju längre man väntar

Postad 10 oktober 2007 - 20:05
Alltså, kan ju ha läst fel eller kommit ihåg rätt.
Xbox 360 och PS3 har väl direkt skillda grafikchip från två olika tillverkare,
fick för mig 360ans chip från ATi kunde hantera dynamiskt ljus betydligt bättre (smaksak) än ps3ans chip från Nvidia?
Eller har jag fått det helt om bakfoten?
360 har i allmänhet ett något krafiktigare grafikkort men de största skillnaderna ligger i minnet och minneshanteringen.
360 har delat minne på 512 MB och ett übersnabbt 10 MB minne att använda som en buffer för saker som AA, motion blur, depth of field osv. (varför 360 oftast har mer och bättre typer av de här sakerna)
PS3 å sin sida har ett separat minne för grafiken på 256 MB, no more no less.
Dock så har Sony nyligen visat hur de på ett effektivt sätt kan köra vissa typer av shaders (något som grafikkortet tar hand om annars) på sina CPU-kärnor.
Det här med dynamic lighting är nog mest en programmeringsfråga snarare än något som har med hårdvaran att göra skulle jag tro. (Det har varit bättre på de flesta 360-spel hittills men jag skulle tro att det rör sig om att utvecklarna inte portat spelen så bra bara.)
360 har ett grafikchip från ATi som påminner starkt om Radeon 2x00-serien medan PS3 har ett grafikkort från nVidia som påminner starkt om GeForce 7x00-serien.
Postad 10 oktober 2007 - 20:48
Fördelen med separat minne för GPU och CPU är att du har dubbla bussar vilket gör att de kan jobba med varsin minnespol oberoende av varandra. Fördelen med en unifierad arkitektur är att man kan välja hur stor andel av minnet som ska gå åt till grafik, ljud, geometri etc.360 har i allmänhet ett något krafiktigare grafikkort men de största skillnaderna ligger i minnet och minneshanteringen.
360 har delat minne på 512 MB och ett übersnabbt 10 MB minne att använda som en buffer för saker som AA, motion blur, depth of field osv. (varför 360 oftast har mer och bättre typer av de här sakerna)
PS3 å sin sida har ett separat minne för grafiken på 256 MB, no more no less.
Det där EDRAM-minnet på 10MB som 360 har har jag för mig gör att det är svårt att rendera i höga upplösningar då man måste tilea renderingen och ju högre upplösning desto fler tiles krävs för varje frame. Om man vill använda det effektivt med andra ord med flera rendertargets.
(med reservation för minnesluckor...)
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 10 oktober 2007 - 20:52.
Postad 10 oktober 2007 - 22:13
Dock så säger utvecklarna till Killzone 2 i en intervju att spelet har full anti-blabla
Postad 11 oktober 2007 - 00:10
Sen är det vissa som säger att ps3 inte klarar av antialiasing (stavning?).
Dock så säger utvecklarna till Killzone 2 i en intervju att spelet har full anti-blabla
visst klarar PS3 av antialiasing (skam vore annars, funktionen har funnits i PC-världen sedan mitten av nittiotalet typ

dock så är EDRAM:et på 360 ett övertag på den här fronten och tillåter utvecklare av 360-spel att använda AA utan riktigt så stor prestandaförlust som på PS3 (att säga att det är "gratis", som det påstods i börjar när 360 var ny, är dock en bra bit från sanningen)
sen är EDRAM:et på 10 MB i 360, precis som morlock skriver, underdimensionerat för hög upplösning (1080p) eller om man vill köra med vissa typer av effekter även redan vid lägre upplösning (720p)
klart står ju dock att ingen av konsollerna riktigt har hästkrafterna att driva äkta 1920x1080p särskilt väl
men då båda har rendering modes på 1280x1080 så kan de nog komma ganska nära även med AA tom!
Postad 11 oktober 2007 - 09:11
Sen är det vissa som säger att ps3 inte klarar av antialiasing (stavning?).
Dock så säger utvecklarna till Killzone 2 i en intervju att spelet har full anti-blabla
visst klarar PS3 av antialiasing (skam vore annars, funktionen har funnits i PC-världen sedan mitten av nittiotalet typ)
dock så är EDRAM:et på 360 ett övertag på den här fronten och tillåter utvecklare av 360-spel att använda AA utan riktigt så stor prestandaförlust som på PS3 (att säga att det är "gratis", som det påstods i börjar när 360 var ny, är dock en bra bit från sanningen)
sen är EDRAM:et på 10 MB i 360, precis som morlock skriver, underdimensionerat för hög upplösning (1080p) eller om man vill köra med vissa typer av effekter även redan vid lägre upplösning (720p)
klart står ju dock att ingen av konsollerna riktigt har hästkrafterna att driva äkta 1920x1080p särskilt väl
men då båda har rendering modes på 1280x1080 så kan de nog komma ganska nära även med AA tom!
Ofan så du säger att ingen av maskinerna inte har kraftet till att trycka ut spel i 1080p med bra kvalitet.
Låter sjukt konstigt med tanke på att det är sony stora sak. Allt ska va i fullhd.
Är du säker på det?
Postad 11 oktober 2007 - 18:22
Postad 11 oktober 2007 - 18:38
Ofan så du säger att ingen av maskinerna inte har kraftet till att trycka ut spel i 1080p med bra kvalitet.
Låter sjukt konstigt med tanke på att det är sony stora sak. Allt ska va i fullhd.
Är du säker på det?
Sony tryckte på det här med 1080p mest INNAN de lanserade PS3. Nu i efterhand hör du inte mycket om det eller hur?
En av anledningarna till det stora ståhejet var också direkt relaterat til HD-video och hade inte så mycket med spel att göra.
Det finns några få spel till varje plattform som är äkta 1080p men vid den upplösningen börjar det bli kärvt med effekter som är fillrate och bandbreddskrävande på båda konsollerna (exempel är avancerade shaders för ljussättning och skuggning, anti aliasing, i viss mån anisotropisk filtrering, motion blur, depth of field osv.)
Man får helt enkelt göra avkall på sådant som annars hade funkat i 720p.
I ett spel som Virtua Tennis (som körs i äkta 1080p på båda plattformarna) där det inte behövs några fancy effekter. Förmodligen är det rätt många sportspel, puxxelspel och andra spel som inte är så effekttunga (men lågt ifrån fula för det) som kommer att köras i 1080p. Medan spel som Halo 3, Final Fantasy XIII och andra spel där man vill ha massa specade effekter, motion blur och avancerade ljussättning mm. kommer att köras i 720p (eller 1164x640 som Halo 3

Postad 11 oktober 2007 - 18:41
Någon som har koll på dom senaste multiplattform spelen såsom Blazing Angels 2, NBA 2K8 mm??? Skulle vara schysst att se en jämförelse såsom The Darkness jämförelsen, någon som kanske vet en länk?
Har inte testat Blazing Angels men på de andra spelen (EA-titlarna) så tycker jag att de ser väldigt likartade ut men att PS3 versionen emellanåt har lite problem med frameraten (ganska sällan dock, inte alls så farligt som man leddes att tro av blogposter osv. innan spelen fanns ute)
Postad 14 oktober 2007 - 10:57
Postad 14 oktober 2007 - 16:14
Måste dock säga att ratcet och clank demot är mycket snyggt. jag laddade ner från us ps store. Om det är special utvecklat till ps 3 och ej portat så får dom till det.
jo det var riktigt jäkla snyggt, snyggast hittills på PS3
Postad 17 oktober 2007 - 19:14
Postad 18 oktober 2007 - 19:28

Postad 18 oktober 2007 - 20:02
Jag tillhör dem som lite slentrianmässigt kallar aa på Xbox 360 för gratis, vilket det ju naturligt aldrig kan vara - utan påståendet får ju givetvis stå i relation till annat
Poängen är, som tidigare skrivits också, att det är mycket lättare på Xbox 360 (och sannolikt på ps3 också för den delen) att driva ett spel i 720p med fsaa. Och det är inte säkert att det blir så mycket sämre grafiskt jämfört med riktigt 1080p utan aa.
Jag trodde också att AA var med i det närmaste alltid när det gäller X360-spel men när jag testade Halo 3 upptäckte jag att det var ganska jaggigt, väldigt överraskande!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar