
Yamaha RX-V657 för 2494:- ink frakt
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 16 januari 2006 - 11:25

Postad 16 januari 2006 - 11:52
Postad 16 januari 2006 - 12:22
Förslag på åtgärder någon?
De som kontaktar Komplett, delge oss omedelbart vad ni skriver och eventuellt svar från dem!
Detta finns på konsumentverkets hemsida under regler för postorderbeställningar. Inte ett ord om "feltryck"
6.2 Pris- eller kostnadsändringar
Säljaren får förbehålla sig rätt att ändra priset eller kostnadsersättningar
under nedan angivna omständigheter. Om priset eller ersättningen höjs
skall en beställning till det gamla priset eller kostnaden vara utan verkan.
I sådant fall skall dock säljaren underrätta köparen om det nya priset/den
nya ersättningen och erbjuda köparen att beställa varorna för detta
pris/denna ersättning.
Säljaren får ändra priset/ersättningen i följande fall:
Ø En skatt eller allmän avgift som skall läggas på priset tillkommer,
ändras eller bortfaller.
Ø Priset på en råvara stiger utan att säljaren bort förutse detta och detta
medför sådana ekonomiska konsekvenser för säljaren att det inte är
skäligt att det erbjudna priset skall gälla längre.
Redigerat av Raskus, 16 januari 2006 - 12:58.
Postad 16 januari 2006 - 14:27
Nu har det bara tagit bort min order och inte medelat mig något...
Mycket illa aggerat.
Läser man deras regler så aggerar företaget helt fel mot oss kunder nu verkar det som.
Har sänt dem mail för att höra varför min order tagits bort...
Se om man kan lite på de priser de visar eller om de enbart lockar kunder och själva avgör reglerna efter deras behov.
Vi kunder måste finna oss i att ta priset när vi beställt om det visar sig att priset är lägre dagen efter.
Det finns konsumentombudsman för dessa frågor om det inte löser sig..
Postad 16 januari 2006 - 14:38
Men förbannat också! Jag tycker de får stå sitt kast, priset är som sagt inte helt uppenbart fel som det vore om det skulle stå 1:- som pris.
Förslag på åtgärder någon?
De som kontaktar Komplett, delge oss omedelbart vad ni skriver och eventuellt svar från dem!
Detta finns på konsumentverkets hemsida under regler för postorderbeställningar. Inte ett ord om "feltryck"
6.2 Pris- eller kostnadsändringar
Säljaren får förbehålla sig rätt att ändra priset eller kostnadsersättningar
under nedan angivna omständigheter. Om priset eller ersättningen höjs
skall en beställning till det gamla priset eller kostnaden vara utan verkan.
I sådant fall skall dock säljaren underrätta köparen om det nya priset/den
nya ersättningen och erbjuda köparen att beställa varorna för detta
pris/denna ersättning.
Säljaren får ändra priset/ersättningen i följande fall:
Ø En skatt eller allmän avgift som skall läggas på priset tillkommer,
ändras eller bortfaller.
Ø Priset på en råvara stiger utan att säljaren bort förutse detta och detta
medför sådana ekonomiska konsekvenser för säljaren att det inte är
skäligt att det erbjudna priset skall gälla längre.
Det där med uppenbart fel handlar om "allmänna avtalsrättsliga principer" och behöver inte stå på nåt statligt verks hemsida för att gälla. Håller med om att det är surt och dåligt men tror inte vi har nån framgång om vi försöker driva det vidare- enda möjligheten är nog om vi skulle få köpa på annonserade priset som goodwillgest från Komplett (verkar inte så sannolikt m tanke på att ordrarna strykits...). I princip håller jag med- tycker som sagt inte att priset är tillräckligt fel för att de ska göra som de gjort och komma undan med äran i behåll (ryktet är nog det enda de kan förlora i det här fallet)
Postad 16 januari 2006 - 14:39
Vad har de för marginaler. Ligger de fortfarande på plus med ett pris på 2300kr? Tveksamt va?
Postad 16 januari 2006 - 14:42

Redigerat av altair4, 16 januari 2006 - 14:42.
Postad 16 januari 2006 - 14:43
Eftersom de har ett avtal med oss om att priset kan gå upp och ned väldigt fort.
Jag själv överväger att gå vidare och tog skärmdumpar på min beställning.
Intresant för företaget kan vara dyra en dag och billiga en annan dag och kunden får stå sitt kasst om beställt i fel tidpungt...
Samma här...kan man lita på deras priser eller måste man som kund kunna marknaden för att veta om man får varan från dem ?
Postad 16 januari 2006 - 14:48
Så kan man se det men då försvinner en stor del med vitsen att hänga här. Tycker vi kör på med tips istället (lönar sig för de flesta i längden).Hittar ni ett sånt här billigt fynd i fortsättningen föreslår jag att ni beställer och håller det för er själva tills varan är skickad åt er. Skulle tro att komplett hade levererat några stycken ifall det endast var ett fåtal som hunnit beställa. Men nu spreds det väldigt snabbt så antagligen fick de in en hel del beställningar.

Postad 16 januari 2006 - 15:11
Eftersom de har ett avtal med oss om att priset kan gå upp och ned väldigt fort.
Jag själv överväger att gå vidare och tog skärmdumpar på min beställning.
Intresant för företaget kan vara dyra en dag och billiga en annan dag och kunden får stå sitt kasst om beställt i fel tidpungt...
Samma här...kan man lita på deras priser eller måste man som kund kunna marknaden för att veta om man får varan från dem ?
Postad 16 januari 2006 - 16:37
Jag har inte heller fått det. Men min order är avbeställd.Hmm, har alla ni andra som beställt fått mailet? Jag har inte fått nåt (ännu)
Dåligt av komplett tycker jag! Men vad har man att säga emot? Finns det något som jag kan annvända som slagkraftigt argument?
Vad har man egentligen för rättigheter i ett sånt här fall? Verkar ju som att komplett.se tidigare har stått för sina misstag.
Postad 16 januari 2006 - 17:46
Om jag ej får rätt . Bara att inte handla av dem igen och skriva att de är inget att lita på i deras pris sättning på webben.
Hoppas att de ändra deras "Komplett ändrar kontinuerligt priserna på våra produkter. Detta påverkas av valutakursen och prisförändringar från leverantörer. Priser som ändras antingen uppåt eller nedåt påverkar ej liggande order." Lägger till lita ej på våra priser om vi gör fel står vi inte för detta och tar bort er order utan att medela er om detta.

Postad 16 januari 2006 - 18:09

Edit: Exemplet ovan skulle göra att priset blev 3200-3400 kr fraktfritt om man håller sig till 657an. Gissar på att Komplett fortfarande kan tjäna några hundringar per maskin (inte ovanligt att dessa maskiner går ned en tusing eller så när nya modeller dyker upp (gick väl att få 650 för 3200kr i somras?).
Behöver inte kosta så mycket för att skaffa sig "mindre missnöjda" kunder.

Redigerat av Unregistered1013, 16 januari 2006 - 18:22.
Postad 16 januari 2006 - 18:15
Postad 16 januari 2006 - 18:31
Märkligt. Nu finns det dessutom några i lager. Ser också att det är olika pris på 757 beroende på färg. Underlig prissättning måste jag säga...Nu står den för 3.795:- här på prisjakt och komplett.se. På pricerunner ligger den fortfarande på 3990:- hos komplett. Kanske inte hunnit uppdatera än där. Är det dessa 200 kronor som är kompensationen tro?
Väntar mig nog ett litet erbjudande i mailen trots allt .... ?!?
Edit: Kanske denna tråd så småningom skall placeras i butiksforumet och då med ändrad rubrik? Priset gäller ju inte längre utan nu handlar det mer om hur detta kommer att skötas av Komplett efter deras misstag. Även då lämpligt att rubriken ändras till att handla om felaktigt pris och Komplett. Känner att jag kommit igång nu... Köpdjävulen?
Edit2: Dessutom svarade jag på frågor i deras julkalender varenda jäkla decemberdag utan att vinna ett smack! Jag menar bara det alltså och så detta därpå...

Redigerat av Unregistered1013, 16 januari 2006 - 18:42.
Postad 16 januari 2006 - 18:34
Nej, skulle inte tro det. Det priset gäller för alla, inte bara de som beställt den till "det låga priset".Nu står den för 3.795:- här på prisjakt och komplett.se. På pricerunner ligger den fortfarande på 3990:- hos komplett. Kanske inte hunnit uppdatera än där. Är det dessa 200 kronor som är kompensationen tro?
Håller sedan med pefre: Om man går ut med ett lågt pris och sedan upptäcker det i efterhand så ska man på något sett gottgöra de kunder som beställt. En så stor butik som komplett borde inte bara backa ur och lägga allt på konsumenterna. Ska man behöva mejla och fråga om deras priser gäller innan man beställer?

Avvaktar svar från kundtjänst ang. detta. Väntar även på vad konsumentvägledaren säger (vad sudden_se får till svar) Kan vara bra att veta och ett tungt argument om de nu skulle vara på vår sida!
Redigerat av Jonathan H, 16 januari 2006 - 18:36.
Postad 16 januari 2006 - 18:41
Redigerat av Unregisteredab743637, 16 januari 2006 - 18:43.
Postad 16 januari 2006 - 19:30

Har för mig att principen är ungefär att "om priset är så uppenbart fel att man borde insett att det inte kan stämma" så blir inte butiken bunden. Rimlig princip tycker jag.
I det här fallet tycker jag nog inte det annonserade priset är "uppenbart fel" (med tanke på min okunskap, elektronikutvecklingshastighet, priskrig, reaårstid osv). Men ni är uppenbarligen ett par stycken som verkar insett Kompletts miss och därför inte kommer få köpa Om det nu verkligen är en miss vill säga! Jag tycker faktiskt inte priset är orimligt- man kan ju få en Marantz 4600 hos ljudgaragen.se för typ 3000 inkl frakt
Tycker ändå här att priset var uppenbart fel, med tanke på att den i svart kostade 4000:-.
Skiljer nog inte 1500 för att få den i svart istället?
MVH Flingan
Postad 16 januari 2006 - 22:29
Onkyo har så att det skiljer så mellan deras silver/champange och deras svarta om man köper från tyskland...Synd att ni inte fick igenom ordern...och håller med Pefre om att man kanske istället borde tipsa om det, precis som denna trådskaparen gjorde
![]()
Har för mig att principen är ungefär att "om priset är så uppenbart fel att man borde insett att det inte kan stämma" så blir inte butiken bunden. Rimlig princip tycker jag.
I det här fallet tycker jag nog inte det annonserade priset är "uppenbart fel" (med tanke på min okunskap, elektronikutvecklingshastighet, priskrig, reaårstid osv). Men ni är uppenbarligen ett par stycken som verkar insett Kompletts miss och därför inte kommer få köpa Om det nu verkligen är en miss vill säga! Jag tycker faktiskt inte priset är orimligt- man kan ju få en Marantz 4600 hos ljudgaragen.se för typ 3000 inkl frakt
Tycker ändå här att priset var uppenbart fel, med tanke på att den i svart kostade 4000:-.
Skiljer nog inte 1500 för att få den i svart istället?
MVH Flingan

Detta skrev jag ialla fall:
>Jag anser att priset inte var oskäligt då
> det fanns under helgen och jag uppfattade det som ett helg erbjudande.
> Citerar er hemsida:
>
> "Tryckfel etc.
> Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt för fel i
> varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och
> behöver inte återge produktens exakta utseende och beskaffenhet."
> "om priset är så uppenbart fel att man borde inse att det inte kan stämma"
>
> Men det här priset fanns under helgen och ni har haft samma
> prisskillnad på grafikort mm under era special erbjudanden. Andra
> butiker har även haft liknande pris förändringar på liknande recivers.
> Då anser jag inte att jag har gjort något fel. Visst hade den stått på
> 1000:- så skulle jag fatta att det var något fel, men nu när det såg
> ut att vara ett av era weekend erbjudande så tycker jag att ni ska stå
> för erat misstag och skicka det för det utlovade priset. Citerar er hemsida:
>
> "Veckans erbjudande"
>
> Veckans erbjudande har blivit ett välkänt begrepp bland våra kunder
> sedan vi började med e-handel 1996. Varje vecka, natten till måndagen,
> uppdateras veckans erbjudande med fyra produkter till speciellt
> rabatterat pris. Med rabatterat pris menar vi både vad de kostar hos
> oss i vanliga fall men inte minst även vad de kostar hos våra
> konkurrenter. Anledningen till att vi kan erbjuda just dessa produkter
> till ett så rabatterat pris beror på stora inköpsvolymer, låga
> kostnader samt ett väldigt bra samarbete med våra leverantörer.
>
> ”Övriga erbjudanden”
> Superweekend
> Varje fredag kl. 00.00 till söndag 23.59 erbjuder vi utöver våra 4
> vanliga veckoerbjudanden ytterligare 8 produkter till speciellt rabatterade priser.
> Superweekend-annonsen syns endast på förstasidan av Komplett.se under
> den angivna tiden och priserna gäller så länge lagret räcker.
>
> Detta gör att erat pris inte kändes missvisande då det såg ut som ett
> weekenderbjudande. Hade den kostat 1000:- så hade jag accepterat att
> inte få den då det priset är uppenbart. Är även andra butiker som har
> liknande erbjudanden. Marantz SR-4600 finns på ljudgaragen.se för
> 2995:- (3085 inkl frakt&moms), ett januari erbjudande, fraktas med
> dhl, tar ca 2 arbetsdagar att nå fram. Den har ett annars billigast pris på 3900:- utan frakt.
>
> Sen punkt nummer 2, hade jag betalat direkt via mitt visa kort och ni
> hade dragit pengar så skulle ni troligen ha skickat varan. Varit med
> om att polare som betalat med kort har fått men inte jag. Då är det
> dåligt att bara för att jag inte har kontokort så kan jag inte nappa
> på liknande erbjudanden. Så jag tycker att ni ska stå ert kast och
> skicka varan. Jag är även en trogen kund som köpt saker privat och
> till ett företag som jag hjälper via er. Mitt ordernr var: 11539463
> Vad sägs om förslagsvis 15-20% och fraktfritt vid ett köp som
> kompensation för erat misstag och min besvikelse. Annars så känns det
> som att jag vill avvakta och se vad min konsumentvägledare tycker. Då
> det inte är helt solklart att det var ett felaktigt pris. P.g.a. omständigheterna som jag har nämnt ovan.
>
> Hoppas att ni kan stå för ert misstag.
> Mvh
> Stefan
Postad 16 januari 2006 - 23:04
Via kuntjänst hände i stort sett ingenting, ungefär konstaterande att det var olyckligt och att det är samma för alla. (och att det inte skulle hända igen, jaja...)
Vidarebefodrade då till just denna filip andersson, som dock inte vill svara utan hänvisar till Mats som är säljchef. Jag fick tyvärr inte något nummer eller mejladress till denna Mats.
Vi som beställt får hålla tråden uppdaterad med vad som händer.
Känns just nu lite snopet iom att komplett tidigare visat goodwill på sånt här (christianf som fick sin bilstereo och andra som fått grafikkort mm)
Just nu känner jag mig besviken på komplett, tycker att de bara bollar runt problemet till varandra.
Redigerat av Jonathan H, 16 januari 2006 - 23:15.
Postad 16 januari 2006 - 23:07
Onkyo har så att det skiljer så mellan deras silver/champange och deras svarta om man köper från tyskland...Synd att ni inte fick igenom ordern...och håller med Pefre om att man kanske istället borde tipsa om det, precis som denna trådskaparen gjorde
![]()
Har för mig att principen är ungefär att "om priset är så uppenbart fel att man borde insett att det inte kan stämma" så blir inte butiken bunden. Rimlig princip tycker jag.
I det här fallet tycker jag nog inte det annonserade priset är "uppenbart fel" (med tanke på min okunskap, elektronikutvecklingshastighet, priskrig, reaårstid osv). Men ni är uppenbarligen ett par stycken som verkar insett Kompletts miss och därför inte kommer få köpa Om det nu verkligen är en miss vill säga! Jag tycker faktiskt inte priset är orimligt- man kan ju få en Marantz 4600 hos ljudgaragen.se för typ 3000 inkl frakt
Tycker ändå här att priset var uppenbart fel, med tanke på att den i svart kostade 4000:-.
Skiljer nog inte 1500 för att få den i svart istället?
MVH FlinganSka ringa Filip Andersson på komplett.se imorgon och reda ut det.
Detta skrev jag ialla fall:
>Jag anser att priset inte var oskäligt då
> det fanns under helgen och jag uppfattade det som ett helg erbjudande.
> Citerar er hemsida:
>
> "Tryckfel etc.
> Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt för fel i
> varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och
> behöver inte återge produktens exakta utseende och beskaffenhet."
> "om priset är så uppenbart fel att man borde inse att det inte kan stämma"
>
> Men det här priset fanns under helgen och ni har haft samma
> prisskillnad på grafikort mm under era special erbjudanden. Andra
> butiker har även haft liknande pris förändringar på liknande recivers.
> Då anser jag inte att jag har gjort något fel. Visst hade den stått på
> 1000:- så skulle jag fatta att det var något fel, men nu när det såg
> ut att vara ett av era weekend erbjudande så tycker jag att ni ska stå
> för erat misstag och skicka det för det utlovade priset. Citerar er hemsida:
>
> "Veckans erbjudande"
>
> Veckans erbjudande har blivit ett välkänt begrepp bland våra kunder
> sedan vi började med e-handel 1996. Varje vecka, natten till måndagen,
> uppdateras veckans erbjudande med fyra produkter till speciellt
> rabatterat pris. Med rabatterat pris menar vi både vad de kostar hos
> oss i vanliga fall men inte minst även vad de kostar hos våra
> konkurrenter. Anledningen till att vi kan erbjuda just dessa produkter
> till ett så rabatterat pris beror på stora inköpsvolymer, låga
> kostnader samt ett väldigt bra samarbete med våra leverantörer.
>
> ”Övriga erbjudanden”
> Superweekend
> Varje fredag kl. 00.00 till söndag 23.59 erbjuder vi utöver våra 4
> vanliga veckoerbjudanden ytterligare 8 produkter till speciellt rabatterade priser.
> Superweekend-annonsen syns endast på förstasidan av Komplett.se under
> den angivna tiden och priserna gäller så länge lagret räcker.
>
> Detta gör att erat pris inte kändes missvisande då det såg ut som ett
> weekenderbjudande. Hade den kostat 1000:- så hade jag accepterat att
> inte få den då det priset är uppenbart. Är även andra butiker som har
> liknande erbjudanden. Marantz SR-4600 finns på ljudgaragen.se för
> 2995:- (3085 inkl frakt&moms), ett januari erbjudande, fraktas med
> dhl, tar ca 2 arbetsdagar att nå fram. Den har ett annars billigast pris på 3900:- utan frakt.
>
> Sen punkt nummer 2, hade jag betalat direkt via mitt visa kort och ni
> hade dragit pengar så skulle ni troligen ha skickat varan. Varit med
> om att polare som betalat med kort har fått men inte jag. Då är det
> dåligt att bara för att jag inte har kontokort så kan jag inte nappa
> på liknande erbjudanden. Så jag tycker att ni ska stå ert kast och
> skicka varan. Jag är även en trogen kund som köpt saker privat och
> till ett företag som jag hjälper via er. Mitt ordernr var: 11539463
> Vad sägs om förslagsvis 15-20% och fraktfritt vid ett köp som
> kompensation för erat misstag och min besvikelse. Annars så känns det
> som att jag vill avvakta och se vad min konsumentvägledare tycker. Då
> det inte är helt solklart att det var ett felaktigt pris. P.g.a. omständigheterna som jag har nämnt ovan.
>
> Hoppas att ni kan stå för ert misstag.
> Mvh
> Stefan
Betalade med kort, men blev avbeställt ändå. Hoppas åtminstone att de är snabba med att betala igen mina pengar. Tar det 30 dagar har de tappat mig som kund.

Postad 17 januari 2006 - 10:05
-------------
Jag är som sagt var väldigt ledsen för det inträffade. Det jag kan erbjuda är att sälja till vårt inköpspris, detta ger priset 3560:- inkl. moms. Därmed hoppas jag du förstår att det är väldigt låga marginaler inom den här branschen och att det tidigare priset var totalt orimligt för en helt ny produkt.
Om du vill gå vidare med detta ber jag dig ta kontakt med konsumentverket för mer information. Anser de att vi har gjort fel i detta ärende ber du handledaren kontakta oss på tel. 031-7102000.
Med Vänlig Hälsning
Mats J.
Komplett Data Sverige
---------------------
Dom uppmanar altså mig att gå vidare med detta. Inte tror jag att detta pris är inköpspris.
Jag har lämnat ett svar tillbaka där jag inte axepterar deras erbjudande och samtidigt sände en kopia till SVT Plus. Få se vad som händer. Deta är intresant att veta för oss konsumenter.
Samtidigt måste man undra hur mycket sanning det finss i omdömena på företaget som lämnas här och på Pricerunner. Eftersom företaget tydligen har betalt för att vi som vanliga konsumenter inte kan skriv vad vi tycker om dem direkt utan måste gå genom prisrunner.
Det tar bort ett trovärdigheten hos dessa företag som driver jämnförpris sidor.
Hoppas att ni ursäktar mina felstavningar och gramatik...
Postad 17 januari 2006 - 10:25
Ett nytt svar från Komplett
---------------
Det pris jag gav dig tidigare är det lägsta pris jag kan sälja produkten för. Om inte det räcker som rabbat för er kan jag inte sälja produkten och då kan det tyvärr inte bli affär.
Jämför gärna med att du köpt prisnkorv i affären, den har en prislapp det står 20:- på (med det riktiga priset visar sig vara 39:-). Försöker du då ändå köpa den till 20:- och hänvisar till Konsumentvägledaren eller lämnar du tillbaka produkten? Det är väl egentligen inte så att du förlorar något på att inte få köpa denna för 2295:-?
Med Vänlig Hälsning
Mats J.
Komplett Data Sverige
---------------------
Det innebär att jag får gå vidare och lämna in en anmälan på företaget och samtidigt inte handla mer av dem. Vidare hoppas jag att prisrunner och prisjakt ger mig tillåtelse att skriva om företaget i deras omdömen.
Postad 17 januari 2006 - 10:36
---------
Ang Komplett om igen
Efter Din komplettering vill jag göra följande tillägg på mitt tidigare svar:
Om Du fått ett standardsvar från företaget att de tagit emot Din order och bekräftar beställningen kan det bli problem för dig att hävda det pris som uppgetts.
Har Du däremot fått en specificerad orderbekräftelse med pris på Din vara, så är det det priset som gäller.
Deras avslutande skrivelse ang pris talar ju till Din fördel: "Priser som ändras antingen uppåt eller nedåt påverkar ej liggande order."
Vad anger företaget för skäl till prishöjningen och hur stor är den?
Med vänlig hälsning
KONSUMENT UPPSALA
konsumentrådgivare
Postad 17 januari 2006 - 10:48
Postad 17 januari 2006 - 10:50
En sådan har jag framför mig nu (drog ut den igår). Står att ordern är bekräftad till priset 2295kr.Har Du däremot fått en specificerad orderbekräftelse med pris på Din vara, så är det det priset som gäller.
Låter ju mysko att de endast tjänar 200 kr per maskin.

Postad 17 januari 2006 - 10:57
Att de skall tvingas att sälja den till det angivna priset är endast om det verkligen är reglerat så. Det jag däremot förväntar mig av företaget är ett tecken på goodwill och då räcker det inte med att man får 5-6% rabatt på ett köp imho.Nu ska jag gå mot strömmen rejält, och kommer få skit för det, men om ni som beställt inte förstår att det är fel pris angett så undrar jag hur det är ställt i hjärnkontoret? Det är väl inte rimligt att det skiljer 1500: i pris bara på ett färgbyte mellan svart och silver? Som sagt, butikerna reserverar sig ju mot felskrivningar så jag tror inte att ni som väljer att gå vidare med detta har mycket att hämta. Dessutom, alla kan väl göra misstag! Tänk själv om ni var i snubbens kläder som angett detta pris på hemsidan, det skulle nog inte vara så roligt? Nä lägg ner och ägna er åt något vettigare.......

Det skiljer 500 kr på de olika färgerna gällande 757 (igår). Är det normalt däremot menar du eller var går gränsen?
Postad 17 januari 2006 - 11:38
Dessutom är ju den orderbekräftelse man fick ett automatiskt mail från deras system.
Enda anledningen jag beställde en var att jag hoppades göra ett väldigt bra fynd. 1500:- rabatt på en vara som kostar ca 4000:- ger en rabatt på nästan 40% och det är för bra för att vara sant på en produkt i denna prisnivå. Inget "veckans erbjudande" har haft så hög rabattprocent av vad jag nånsin sett.
Är ju som med stöldgods. Är det på tok för billigt så är det nog inte så troligt det är i god tro ifall du absolut inte har nån uppfattning vad du köper kanske.

Redigerat av altair4, 17 januari 2006 - 11:39.
Postad 17 januari 2006 - 12:14
Jag sökte lite på arn:s hemsida och hittade ett liknande fall:
Ett möbelföretag har ansetts skyldigt att sälja ett skåp till ett pris som av misstag angivits till för lågt belopp, eftersom misstaget upptäcktes först efter det att ett bindande avtal kommit till stånd.
Avgörande 1999-11-19; 1999-3222
I mitten av april 1999 fick K en katalog från ett möbelföretag. Han bestämde sig för att köpa ett skåp som var avbildat i katalogen. Enligt katalogen var priset för detta skåp 895 kr. Han kontaktade möbelföretaget per telefon och beställde skåpet. Några dagar senare hämtade han och betalade för skåpet. Vid hemkomsten upptäckte han att kartongen innehöll ett helt annat skåp än det han beställt och betalat för. Han kontaktade möbelföretaget där man förklarade att det hade blivit ett tryckfel i katalogen och att man inte kunde ge honom det skåp som var avbildat i katalogen eftersom prisskillnaden var för stor. Eftersom han inte ville ha det skåp han fick med sig hem, återlämnade han det och fick pengarna tillbaka. K yrkade hos nämnden att han skulle få köpa det i katalogen avbildade skåpet till där angivet pris.
Möbelföretaget bestred yrkandet och anförde att bilden i katalogen på det av K beställda skåpet på grund av ett misstag egentligen föreställer ett dyrare skåp samt att bolaget har reserverat sig för tryckfel i katalogen.
Nämnden gjorde följande bedömning:
Nämnden konstaterar inledningsvis att, enligt en allmänt erkänd rättsgrundsats, erbjudanden som en näringsidkare riktar till allmänheten i annonser, broschyrer etc. inte är bindande. Ett sådant erbjudande – ett s.k. utbud – skall uppfattas endast som en anmaning till den som är intresserad av att köpa varan att lämna ett anbud. Om en prisuppgift blivit felaktigt angiven i en katalog, är näringsidkaren – oavsett om något förbehåll för tryckfel gjorts i katalogen eller inte – således inte skyldig att sälja varan till det utannonserade priset, om näringsidkaren upptäcker misstaget innan ett bindande avtal kommit till stånd.
Nämnden finner det i ärendet utrett att K den 25 april 1999 per telefon beställde det i katalogen avbildade skåpet för 895 kr, att beställningen mottogs och bekräftades av en försäljare samt att K fem dagar senare betalade och hämtade skåpet. Det framgår vidare att den bild i katalogen som enligt texten visar skåpet på grund av ett misstag egentligen visar ett dyrare skåp samt att detta misstag uppmärksammades först sedan K betalat, burit hem och packat upp skåpet. Nämnden finner att misstaget således upptäcktes först efter det att ett bindande avtal kommit till stånd samt att möbelföretaget därför bör låta K köpa det i katalogen avbildade skåpet för 895 kr. K yrkande skall således bifallas.
----------
Mot beslutet reserverade sig en ledamot enligt följande:
Möbelföretaget har reserverat sig för eventuella tryckfel i sin katalog. Bolaget bör därför inte juridiskt sett vara bundet att sälja stereobänken till ett felaktigt pris. Ett tryckfel i en katalog kan lätt uppstå. Det är därför inte rimligt att kunden skall kunna utnyttja detta misstag. Möbelföretaget har dessutom visat sin goda vilja till att kompensera kundens besvikelse genom att reducera priset på den dyrare stereobänken.
Köparen fick alltså rätt att köpa varan trots fel i katalogen.
Postad 17 januari 2006 - 12:28
Konsumentmakt eller brist på sådan kanske...

Redigerat av Unregistered1013, 17 januari 2006 - 12:29.
Postad 17 januari 2006 - 13:11

Postad 17 januari 2006 - 14:03
Likaså skulle det vara intresant om Plus på TV tog upp fallet.
Har försökt att få skriva om detta i Pricerunner och Prisjakt utan något resultat så långt.
Något man måste fråg sig hur trovärdigheten hos dessa aktörer är om man inte kan få rapportera felaktigheter till deras omdömen av företagen de redovisar.
Postad 17 januari 2006 - 14:42
Att visa sådan dubbelmoral är inget som hör till ett så pass stort företag. Ska recievern erbjudas till "inköpspris" så ska ALLA få det erbjudandet.
Att de tidigare stått för sina misstag bekräftar ytterligare osäkerheten om har man ska agera.
Jag är besviken på komplett och tycker att de skött detta dåligt.
Jag har tappat förtroendet och kommer att se mig om efter alternativ till dem nästa gång något ska inhandlas!
Postad 17 januari 2006 - 14:44
Konstigt att de behandlar oss något olika. Fick åter ett negativt svar från dem. De tänker inte erbjuda något alls. Jaja... det är kanske rätt taktik vad vet jag.Jag fick också erbjudandet att köpa den för 3560 kr inkl moms, som dom säger är inköpspris. Det normala priset är 3795 kr, vilket innebär att dom tjänar 188 kr om man räknar bort momsen. Är det någon som tror på det??


Sparar bekräftelsen om nu det mot förmodan skulle vara till nytta. De menar att de inte behöver hålla sig till avtalat köp när felskrivningen avviker mer än 10% från det ordinarie priset.
Postad 17 januari 2006 - 14:44
Hej!
Igår ringde en person med exakt samma problem som du, så det kanske dyker upp fler.
Har ett avtal ingåtts, då är det det som gäller, särskilt om de också säger att priserna inte går att ändra på lagd order.
Det finns en paragraf i avtalslagen, som reglerar om något sagts av misstag. För att få bryta avtalet ska då motparten ha insett att uppgiften ( i ditt fall priset) varit felaktigt. Meningen nedan är mycket gammaldags skriven, men jag hoppas du förstår innebörden.
[f]
32 § [/f]Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.
Jag hänsvisade den person som ringde igår att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden och göra en prövning där
http://www.arn.se/. Det kan vara intressant hur de löser problemet. Blanketter finns på deras hemsida.
Postad 17 januari 2006 - 14:57
Intressant.Fick det här svart av min konsumentvägledare:
Hej!
Igår ringde en person med exakt samma problem som du, så det kanske dyker upp fler.
Har ett avtal ingåtts, då är det det som gäller, särskilt om de också säger att priserna inte går att ändra på lagd order.
Det finns en paragraf i avtalslagen, som reglerar om något sagts av misstag. För att få bryta avtalet ska då motparten ha insett att uppgiften ( i ditt fall priset) varit felaktigt. Meningen nedan är mycket gammaldags skriven, men jag hoppas du förstår innebörden.
[f]
32 § [/f]Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.
Jag hänsvisade den person som ringde igår att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden och göra en prövning där
http://www.arn.se/. Det kan vara intressant hur de löser problemet. Blanketter finns på deras hemsida.
det känns som att vårt avtal har brutits av komplett och att det är vi som har rätt.
Det här med 10% för att bryta avtalet. Vilka 10% kan det gälla? Ofta är skillnaden mellan billigaste och dyraste butik mer än 10% så i såna fall skulle man kunna bryta vart enda avtal hur som helst när man känner att man vill ha ett högre pris?!
Är det någon idé att flera av oss anmäler detta till ARN eller räcker det med att någon skickar in? Komplett måste ju agera likadant mot alla. Får en fel hos ARN lär det gälla för alla och tvärtom vid rätt hos ARN.
Postad 17 januari 2006 - 16:19
Postad 17 januari 2006 - 17:34
Slutar tidigt imorgon så jag ska ringa dem och framföra allt. Orkade inte ringa komplett idag. Men om en jurits säger det så är saken klar. Skulle inte du kunna få lite paragrafer av honom så det är lättare att lägga fram bevisen som talar för min fördelJag har talat med en jurist som menade att det är solklart avtalsbrott. Priset är inte heller uppenbart för lågt, det skiljer för lite mot deras normalpris. Han anmodade mig att anmäla till ARN eller stämma dom direkt. Eftersom andra har anmält det till ARN så antar jag att ärendet gäller för alla.
Postad 17 januari 2006 - 17:54
För att visa samarbete och att jag som kund inte har samma kontroll
>>> som en som arbetar heltid I branschen.
>>> Jag ser bara att verkliga erbjudande och mycket lägre priser dyker
>>> upp och finns I denna branch.
>>>
>>> Jag kan möta er om ni säljer förstärkaren för 3000:- med frakten
>>> inklud (frakt fritt).
>>> Ett pris som kommer att var normalt för denna produkt inom en snar
>> framtid.
----------------
Lite svar från Komplett idag till mig.
Det pris jag gav dig tidigare är det lägsta pris jag kan sälja
>> produkten för. Om inte det räcker som rabbat för er kan jag inte
>> sälja produkten och då kan det tyvärr inte bli affär.
>>
>> Jämför gärna med att du köpt prisnkorv i affären, den har en prislapp
>> det står 20:- på (med det riktiga priset visar sig vara 39:-).
>> Försöker du då ändå köpa den till 20:- och hänvisar till
>> Konsumentvägledaren eller lämnar du tillbaka produkten? Det är väl
>> egentligen inte så att du förlorar något på att inte få köpa denna
>> för
> 2295:-?
> Som sagt var är detta inte sista och första gången det händer och det
> är inte så att vi kräver dig på pengar i efterhand. Vi har bara helt
> enkelt stoppat din order. Du har alltså inte direkt blivit lidande för
> detta på något sätt vad jag kan förstå.
---------------------------
De gånger jag handlar på t.ex. ICA och det har hänt att prissättningen varit fel lämnar jag tillbaka produkten. Känns lite konstigt att ställa till en scen i kön.
Jag förstår att du som lekman inte rakt upp och ner kan se vilka priser som är rimliga. Men regeln "Om det verkar för bra för att vara sant, är det oftast inte det" gäller i högsta grad för detta fall.
Men vi kommer nog inte så mycket längre, jag rekommenderar att du ber konsumentvägledaren ta konatkt med mig så kan jag bättre förklara vad det är som hänt.
-----------------------
Vi får se vad som händer i fortsättningen med detta.
Förstår ej varför de inte gick med på min välvilja till kompromiss.
Postad 17 januari 2006 - 18:05
Är också villig att köpa den för 3000:- inklusive frakt. Men ska ringa dem imorgon, sak samma om de har gjort fel, de ska ju kunna stå för vad de har gjort. De kan inte bryta ett avtal bara för att de inte tycker att det är ett rättvist pris. Ska ringa dem imorgon och fråga vad de håller på med. Vet at t de satte fel pris på 7800gt grafikort och att alla som köpt fick det för rätt pris.Mitt mail till Komplett
-----------------------
* Se inlägget ovan *
-----------------------
Vi får se vad som händer i fortsättningen med detta.
Förstår ej varför de inte gick med på min välvilja till kompromiss.
Lagen är ju på min sida vad jag ser, är ju de som har gjort fel och det ska ju inte jag lida för då det priset inte är tillräkligt missvisande....
Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 17 januari 2006 - 21:59.
Postad 17 januari 2006 - 18:42
fått erbjudandet om 3560:-.... Ska kolla med dem om de bjuder på ett ykors till min h2o kylning och frakten. Är väll ändå ett bra pris. eller?Är också villig att köpa den för 3000:- inklusive frakt. Men ska ringa dem imorgon, sak samma om de har gjort fel, de ska ju kunna stå för vad de har gjort. De kan inte bryta ett avtal bara för att de inte tycker att det är ett rättvist pris. Ska ringa dem imorgon och fråga vad de håller på med. Vet at t de satte fel pris på 7800gt grafikort och att alla som köpt fick det för rätt pris.
Lagen är ju på min sida vad jag ser, är ju de som har gjort fel och det ska ju inte jag lida för då det priset inte är tillräkligt missvisande....
Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 17 januari 2006 - 21:58.
Postad 17 januari 2006 - 21:33
För mig har det varit tvärstopp, jag har inte fått något erbjudande, DET tycker jag är fult gjort.
Jag tycker att vi avvaktar ärende i ARN. Men känner någon att de ca 240:- som du får i rabatt är ok så är det bara att slå till.
Förresten: är 3560:- med eller utan frakt?
Postad 17 januari 2006 - 22:02

På detta sätt gör man tråden lite mer lättläst.
Tack på förhand för visad hänsyn!
Postad 17 januari 2006 - 22:51
Jag har talat med en jurist som menade att det är solklart avtalsbrott. Priset är inte heller uppenbart för lågt, det skiljer för lite mot deras normalpris. Han anmodade mig att anmäla till ARN eller stämma dom direkt. Eftersom andra har anmält det till ARN så antar jag att ärendet gäller för alla.

Postad 18 januari 2006 - 06:40
nja... det är ju mer än 1000:- mer än vad du egentligen ska betela.
För mig har det varit tvärstopp, jag har inte fått något erbjudande, DET tycker jag är fult gjort.
Jag tycker att vi avvaktar ärende i ARN. Men känner någon att de ca 240:- som du får i rabatt är ok så är det bara att slå till.
Förresten: är 3560:- med eller utan frakt?
Jo, men om arn brukar ta en bra tid på sig. Så jag kan ju köpa den och vänta på deras beslut eller?
Postad 18 januari 2006 - 09:00
Att de skall tvingas att sälja den till det angivna priset är endast om det verkligen är reglerat så. Det jag däremot förväntar mig av företaget är ett tecken på goodwill och då räcker det inte med att man får 5-6% rabatt på ett köp imho.Nu ska jag gå mot strömmen rejält, och kommer få skit för det, men om ni som beställt inte förstår att det är fel pris angett så undrar jag hur det är ställt i hjärnkontoret? Det är väl inte rimligt att det skiljer 1500: i pris bara på ett färgbyte mellan svart och silver? Som sagt, butikerna reserverar sig ju mot felskrivningar så jag tror inte att ni som väljer att gå vidare med detta har mycket att hämta. Dessutom, alla kan väl göra misstag! Tänk själv om ni var i snubbens kläder som angett detta pris på hemsidan, det skulle nog inte vara så roligt? Nä lägg ner och ägna er åt något vettigare.......
![]()
Det skiljer 500 kr på de olika färgerna gällande 757 (igår). Är det normalt däremot menar du eller var går gränsen?
Vad jag har kunnat läsa mig till så skiljde det vid beställningstillfället ca 1500:- mellan svart och silver, det är ganska mycket tycker jag. Redan där borde man kunna ana ugglor i mossen. En normal skillnad skulle vara ca 10%, som i ditt exempel om 757, inte 30% som ju var fallet.
Postad 18 januari 2006 - 11:28
Postad 18 januari 2006 - 12:53
3560:- utan frakt fick jag svar på nu. Avaktar arns beslut om jag ska köpa eller inte...
Vilket skämt, det priset hittar du ju den för i Tyskland utan problem. Gynna någon seriös handlare istället.
Jag tycker Komplett, tryckfel eller inte, har skött detta katastrofalt dåligt. Må så vara att de av misstag skrivit fel pris på produkten, men att annullera ordrarna utan att ens meddela mig, och troligen andra ens via ett simpelt mail. Tänk om jag som godtrogen konsument utan anknytning till prisjakts forum beställt receivern och dessutom fått ordern bekräftad med avtalat pris och allt och sedan suttit hemma i stugvärmen och väntat på mitt paket i veckor utan att ha en aning om att ordern är struken. Enda sättet att få reda på detta var ju att logga in på hemsidan och leta efter orderhistorik på ett mycket långsökt sätt.
Att de sedan inte står för sina egna motstridiga löften om att prishöjningar eller sänkningar ej påverkar liggande ordrar är ju bara så ruttet.
De verkar dessutom behandla kunder olika och ge olika erbjudanden och förslag till kompensation beroende på vem som frågar.
Som någon skrev tidigare, måste man verkligen som kund vara totalt insatt i branschen, med allt vad det innebär av kampanjer, utförsäljning, utfasning av gamla modeller osv för att kunna handla av Komplett och veta att priset på hemsidan gäller? Priset på receivern är enligt min uppfattning lågt, men inte orimligt lågt. De gör själva stor sak av sitt "Veckans erbjudande", helgerbjudanden osv, så vad ligger det orimliga i att de säljer en produkt till lägre pris än sina konkurrenter?
Hade priset varit 1:- hade vem som helst kunnat räkna ut att ett fel uppstått och att ens försöka beställa något till det priset vore meningslöst.
Får verkligen hoppas detta löser sig till det bättre och att de står sitt kast, det vinner nog både Komplett.se som får fortsatt förtroende samt prisjakts medlemmar på som får köpa sina varor till avtalat lågt pris.
My 2 cents.
Redigerat av Raskus, 18 januari 2006 - 12:57.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar