Hej!
Tänkte bjuda på lite intryck från helgens affärsbesök och högtalargenomlyssning
Första besöket gjorde jag på
Fynda.se Där fick jag genast ett Demorum som personalen ställde upp de högtalare som de hade inne och ett par som dom rekommenderade. Sedan gick dom på lunch och jag fick sitta där och lyssna på egen hand i lugn och ro. Ett mycket stort plus till detta.
Först
Mycket god släpade bas vid filmmusik och helt ok. Men vid musik tappade den helt kändes som basen inte riktigt hängde med och diskanten kastade nålar mot mina trumhinnor så dessa gick bort. Hade köpt dessa alla dagar i veckan om jag var 16 år igen och precis hade tänkt att lägga lite pengar på ett par prisvärda dunka dunka högtalare.
Deltagare nummer två var
Jag tryckte på PLAY sen stopp och stängde av... Om ni vill ha en vettig kommentar till dessa så ber jag er kolla andra forum-trådar då dessa absolut inte var något för mig.
Numero 3
Jag vet inte riktigt om jag kopplade in 777:orna fel men det var absolut inget schvung i det paret. Behaglig diskant men saknade bas trycket som jag förväntade mig jämfört med Dynavoice högtalaren.
Quattro
Den här lilla saken överraskade stort. Mycket grym med filmmusiken och mycket behaglig vid musik lyssnade. Något dov i ljudbilden men det gillade jag starkt. Basen var grymt imponerande för en så liten golvhögtalare. Hade jag haft för avsikt att köpa ett par högtalare inne på Fynda hade jag sprungit iväg med dessa, dock skall det påpekas att dom andra deltagarna inte höll någon speciell hög klass så mitt intryck tror jag starkt påverkades av detta.
Andra besöket genomfördes på
Fyndbörsen Även där fick jag tillgång till ett demorum där jag skulle lyssna på dom högt förväntade
Ljudet som kom ut från dessa högtalare är mycket behagligt och dom pressades rätt hårt av mig. Tyvärr måste jag säga att jag saknade basen något som många här på forumet varit imponerade över. Detta kan bero på rummet eller dylikt men jag tyckte att Monitor audio presterade bättre. Jag satt hela tiden och sneglade över på XTZ 99.26 MKII med tillhörande 99 W10.17P basarna och undrade över hur dessa skulle låta? tyvärr eller tur sa mitt sinne STOP då dessa överskrider min budget rejält, och inte direkt är några skönheter som man vill visa upp för sina föräldrar. Men överlag tyckte tyckte jag dessa var mycket bra och hade jag haft råd och plats skulle jag köpt dessa med ett par tillhörande subbar.
Dock något som irriterade mig mycket under genomlyssning på fyndbörsen var att killen som hjälpe mig, måste påpeka först att han var mycket trevlig, han stod lite snett bakom mig vilket kändes som att han vakade sina högtalare, och ibland gick fram och tittade på slaglängden på högtalaren för att kontrollera så att jag inte gick förlångt.
Väl kommen till Götet hade jag siktet inställt först på
Ljudkällarn Klart det bästa besöket under helgen killen som hjälpte mig lyssnade på mina funderingar och gav mig råd.
Första högtalaren han visade mig var
Han hade tyvärr inte 62 II:orna inne så jag fick nöja mig med att börja med 52 II. Jag tappade nästa hakan när jag hörde vad denna lilla pinal sprutade ut. Vilket tryck! mycket skön snärtig bas. Men efter typ trettio sekunder så bytta han ut 52 II till dessa
Kan bara säga "Herregud i mina brallor" vad dessa spelade. Basen från Klipsch högtalarna är något som verkligen stod ut från den här helgen. Men tyvärr tappar 82 II också poäng på att den är förstora för mitt vardagsrum och att diskanten var lite för vass vid höga diskant toner. Men snacka om "bang for the buck". Men vid normalt lyssnade var dom helt ok.
Nummer två/tre
Se Canton GLE 490.2 kommentar så jag går vidare
Försäljaren tyckte även att jag skulle lyssna på dessa
Mycket behaglig högtalare med ett sjyst bas tryck. dock var jag fortfarande i chock tillstånd från klipsch högerkrock så jag tyckte att den här var lite mesig och att dom inte var något vackera att titta på.
HIFI-klubben Mina intryck från helgen är högst personliga så känsliga läsare kan bör titta någon annanstans: HIFI-klubb personen som jag hade kontakt med F**K YOU.
Jag kom in och gick runt ett tag för skanna av vad dom hade inne. Sedan gick jag till kassan och frågan om hjälp. Det kom en person till unsättning och följde med till högtalarna och jag frågade ifall jag fick provlyssna på några modeller. Ja visst det var möjligt, men det var inte frågan om något demorum här, som dom hade på övervåningen, Icke utan jag fick snällt stå i butiken och lyssna.
Okey det är inte så kul att spruta på ute i en butik med iallafall 10 personer till som går runt och försöker lyssna. Killen förklarar snabbt hur kontrollerna fungerar och frågar vilken färg jag vill ha och försvinner.
Jaja mata in skivan och börja dra på "lite" typ två minuter in i första låten kommer försäljaren tillbaka till mig och bara drar ner volymen helt :/ och säger att dessa högtalare är påväg att fasas ut och att svart finns bara i 30 ex. Hopp tänkte jag och ville bara lyssna så jag bad han att kolla upp den till tänkta förstärkaren, som också skall fasas ut, och kolla hur många ex som finns kvar bara för att bli av med honom.
Han virder upp volymen till visknings nivå och går iväg. Jag höjer volymen igen och sneglar runt på folk som bara glor på mig hmm. jeje jag skall lyssna på dessa iallafall. Tredje låten går igång då försäljaren återigen dyker upp och sänker anläggningen i båtten (tyst), WTF.
Han säger att det "bara" finns 100 förstärkare kvar! så jag bör passa på nu när det är så bra pris.
Vadå "Bara" 100 kvar? Ger ni bort dom?
Nu har jag tröttnat på att lyssna och frågar han om det nu finns någon möjlighet att låna hem grejerna för provlyssning. Han svara motvilligt Nja. och svarar mig: Att tanke på hur jag beskrev mitt rum så kommer nog dessa högtalare passa där :/ Jag undrar då sedan om det är 30 dagars öppet köp på utrustningen? Han mummlar något som jag inte hör och jag lägger till att jag kan beställa dom via nätet och få garanterat 14 dagar. Hans svar är "jo det är ju sant" nu är jag riktigt trött på den här tomten och bestämmer mig för att gå
Slutsatts: Helgen har givit mycket intryck och för första gången hört att det är skillnad på högtalare. Men jag har nu beställt den här förstärkaren, det var ju så bra pris :/ :
Detta för att jag tycker att det är ett vettigt pris. Det som jag gillar med NAD är att den gör bara det som den var skapad för att göra. Inget lull lull eller dylikt. Kanske lite tråkig enligt vissa men jag gillar inställningen. Gillar jag den inte så skickar jag tillbaka den 14 dagar
Nu kommer dock nästa pilsner högtalare.
Efter helgen har jag fått lite blodad tand och högre budget. De högtalare som jag vill kolla lite extra på är
Detta för att jag gillade verkligen trycket från modellen och jag tror att dessa skulle funka bra med NAD förstärkaren. Naden med sin dova ljudbild sänker kanske den höga horndiskanten. Men jag vet inte.
Jag älskade verkligen Monitorn på Fynda med riktigt skönt ljud, dock tror jag att BX6 är lite för liten så jag sneglar lite på den större RX8 någon som har lyssnat på dessa? Har Monitor audio genomgående samma ljudbild? Tyvärr har NADn 8 ohm och Monitor audio högtalarna 4 eller 6

Spelar detta så stor roll?
Sen skall jag faktiskt ge Hifi-klubben i Falun en chans
Det verkar vara bra tryck i dessa
Men jag vill även kolla på Dalis högtalare. Concept 8 som jag försökte lyssna på i Göteborg lät faktisk lite intressant den lilla tid som jag lyssnade på dom. Hur är Dali som högtalare överlag? Jag sök lite men inte funnit några intressanta forum trådar.
Sen tar jag gärna fler tips på högtalare då min budget för högtalare har stigit till runt 15 000 kr efter helgen som har gått. helst några som passar min nya NAD förstärkare.
Redigerat av Unregistered4439f9c2, 17 October 2011 - 18:53.