Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalar köp till helgen XTZ 99.36 MKII eller?

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 October 2011 - 20:55

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej

Jag vill börja med att be om ursäkt för dubbelposten som jag gör här och i XTZ 99.36 MKII tråden men jag behöver lite råd snabbt då jag överväger att åka 50 mil söderut för att köpa dessa högtalare.

Nu skall jag för första gången göra ett rejäl stereo uppgradering och jag skall börja med ett par golv-högtalare. Just nu står jag och skäms med ett par Sonos högtalare som kostade ett barnbidrag när dom var nya. Anledningen till att jag börjar med att byta ut mina "stora" frontar är att mina Sonos har hamnat i målbrottet efter en högljud fest.

Mitt stora problem är just nu "hur mycket skall man lägga på detta underverk". Gillar jag ljudet då har jag inga problem med att lägga en respektabel, i min värld, peng på en total utrustningen, högtalare, förstärkare o.s.v. runt 20 000 men går slutsumman över 20k då måste den inkludera enhörnings puder och att den skiter regnbågar, för att min argumentation mot WAF (Wife Acceptance Factor) skall gå igenom

Jag har tittat på flera olika alternativ runt 7000 kr klassen och speciellt på Canton GLE 490.2. Nu verkar det vara så att Canton högtalarna är allmänt kända för att ha ett "platt" ljud och saknar tryck i basen, har dock inte lyssnat på dom själv.

Något som jag sätter mycket tyngd vid är det extra trycket i basen. Det skall vara rappt men samtidigt djupt. Jag har satt ihop denna spellista för provlyssning för att se om den till tänkta högtalaren "låter" rätt.

1. A.S.Y.S - Bassturbation (Organ Donors Remix)

2. Hans Zimmer - Time (from the movie Inception)

3. Crookers - Cooler Couleur Ft. Yelle

4. Ewan Dobson - Time 2

5. Ivan Carsten - Evolution Beat

6. Ivan Carsten - The Veesion

7. The Pitcher - La Nuit Noire (Original Mix)

8. The XX - Intro

9. Wildstylez - No Time To Waste (defqon.1 Anthem 2010) (pavelow Remix)

10. Zach Hemsey - Mind Heist (from the Inception trailer 3)

11. Skrillex - Scary Monsters And Nice Sprites

12. Hans Zimmer - Like a Dog Chasing Car (Batman: The Dark Knight)

Som ni ser är det mest action film och klubb musik som kommer att ljuda i framtiden.

Men det verkar som att XTZ 99.36 MKII uppfyller mina krav, men jag stänger inte dörren för andra deltagare. Jag har inga problem med att gå upp ett par tusen-lappar för att bli riktigt nöjd, dock något som oroar mig lite är att min gamla Harman Kardon 300RDS inte riktigt håller måttet längre till dessa pjäser.

I specen för HK:n står det att den producerar 50W vid 8ohm räcker detta? Eller är ett par högtalare i den lägre prisklassen med en sub en bättre kombo för min gamle trotjänare?

Tack för alla som orkar läsa detta och tipsar mig :)

Redigerat av Unregistered4439f9c2, 11 October 2011 - 20:58.

Postad 11 October 2011 - 22:57

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse...-+-Class-A100D3 här har du Nästan allt! Lite sjyssta kablar på det där så har du en stereo som spelar skiten ur ja jag vet inte vad! Det kan jag lova dig! Det paketet är visserligen lite över 20k men det skiter ut en hel enhörningsfamilj om det är så.

Redigerat av Lovsta, 11 October 2011 - 22:58.

Postad 12 October 2011 - 01:11

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

http://www.fyndborse...-+-Class-A100D3 här har du Nästan allt! Lite sjyssta kablar på det där så har du en stereo som spelar skiten ur ja jag vet inte vad! Det kan jag lova dig! Det paketet är visserligen lite över 20k men det skiter ut en hel enhörningsfamilj om det är så.

det är mkt ljud för 20k det där.
skulle jag ha ett tak på 20k så skulle jag absolut kika närmare på det paketet, absolut.

Postad 12 October 2011 - 06:52

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Det paketet är riktigt intressant dock vet jag inte om jag kan hosta upp +20k just nu. Om jag skulle köpa allt nu är 15 000 kr max inklusive en förstärkare :(

Tänkte ta högtalar köpen först, runt 7 -> 10 kronor, jag kan gå högre pris men då skall det låta som en dröm för mig. Nästa steg är att titta på en ny förstärkare/receiver som skall komplettera dom nya högtalarna. Men detta beror helt på om min HK klarar driva dom nya högtalarna, för att jag måste ha nytt ljud nu då mina sonos högtalare har sagt upp sig.

Postad 12 October 2011 - 08:36

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Uppenbarligen en ny och bra högtalare JBL Studio 190/180.

Kör själv med rega brio r och bx2 och jag kan säga att jag lyssnar på hans zimmers soundtrack ofta, kanske bx6 vore något, dem stundtals låta ljusa i musik men det kan bero på min dac som inte är den bästa. Men en sak är klar, Monitor audios kavaj sitter bäst i snabba filmsoundtracks, fin atmosfär från (Time) movie sound unlimited, Inte så mycket digitalljud.
xtz-paketet är bra men frågan är om inte detta är ett bättre val

Rega brio r, bx6 och en matrix mini dac som du beställer utomlands=16.000 utan kablage ;)

Redigerat av ZaXxx, 12 October 2011 - 10:09.

Postad 12 October 2011 - 10:29

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Kör på 99.36 mk2 du, tror inte du blir missnöjd. Jag har 99.26 och det är väldigt klart och fint ljud, högupplöst diskant och ett mellanregister som inte heller går av för hackor. Hur basen låter i 99.36 mk2 vet jag inte men mk2 ska iaf ha bättre bas än gamla versionen där basen ibland beskrevs som bumlig, men så ska fallet inte vara med mk2. Annars har du ju http://www.reference...lv/elac-fs-187/ som bara måste vara ett bra köp för dessa 8000kr som dom kostar i varianten black ash.

Tror både 99.36 och FS 187 passar din musikstil också! Kan också tillägga att Canton 490.2 har inte en chans mot dessa högtalare någonstans.

Redigerat av Lovsta, 12 October 2011 - 10:36.

Postad 12 October 2011 - 11:36

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Kan också tillägga att Canton 490.2 har inte en chans mot dessa högtalare någonstans.

Om jag går upp en storlek då? Eller är Cantons ljudbild för "platt" för den här typen av musik?

Dock kvarstår min fråga om min HK orkar med :/

Men jag skall iallafall åka ner till fyndbörsen nu på Fredag och lyssna lite så jag kan få en riktig ljudbild. Under lördagen åker jag runt i Göteborg till olika försäljare och kollar så vi får se vart jag hamnar.

Redigerat av Unregistered4439f9c2, 12 October 2011 - 11:39.

Postad 12 October 2011 - 11:43

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Om jag går upp en storlek då? Eller är Cantons ljudbild för "platt" för den här typen av musik?

Men jag skall iallafall åka ner till fyndbörsen nu på Fredag och lyssna lite så jag kan få en riktig ljudbild. Under lördagen åker jag runt i Göteborg till olika försäljare och kollar så vi får se vart jag hamnar.

Vad är det för modell på hk?

Postad 12 October 2011 - 11:44

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Har liksom inte riktigt med det att göra, 490 jämfört med 99.36 spelar i olika ligor trots nästan samma pengar, 99.36 är helt enkelt en mycket bättre högtalare, spelar bättre och mer korrekt i precis alla register.

Postad 12 October 2011 - 11:54

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Vad är det för modell på hk?

"min gamla Harman Kardon 300RDS inte riktigt håller" Har du läst tråden?

Zaxxx har du lyssnat på 99.36 mkII?

Postad 12 October 2011 - 12:00

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

"min gamla Harman Kardon 300RDS inte riktigt håller" Har du läst tråden?

Zaxxx har du lyssnat på 99.36 mkII?

Jag brukar försöka läsa hela tråden men missade dem raderna. Jag har bara lyssnat på subwoofern w10.16 från xtz sortiment. Jag tycker regas nya lilla förstärkare brio r är värd en lyssning.

Redigerat av ZaXxx, 12 October 2011 - 12:03.

Postad 12 October 2011 - 12:14

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Jag brukar försöka läsa hela tråden men missade dem raderna. Jag har bara lyssnat på subwoofern w10.16 från xtz sortiment. Jag tycker brio r är värd en lyssning.

Hur kan du då påstå att MA BX serie skulle vara ett bättre val?

BX är i mina ögon prisvärda. Men XTZ smiskar enligt mina öron t.o.m upp MA´s RX serie (stativarna, har inte lyssnat på xtz golvare side by side). No offence men har man inte lyssnat kanske det inte är läge att ge råd, det kan bli knasigt B)

Edit: Har inga bra erfarenheter av canton. Men jag kanske inte gillar soundet bara, har iaf ägt mitt första och sista par av märket.

Redigerat av Unregistered291b229b, 12 October 2011 - 12:19.

Postad 12 October 2011 - 12:46

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Hur kan du då påstå att MA BX serie skulle vara ett bättre val?

BX är i mina ögon prisvärda. Men XTZ smiskar enligt mina öron t.o.m upp MA´s RX serie (stativarna, har inte lyssnat på xtz golvare side by side). No offence men har man inte lyssnat kanske det inte är läge att ge råd, det kan bli knasigt B)

Edit: Har inga bra erfarenheter av canton. Men jag kanske inte gillar soundet bara, har iaf ägt mitt första och sista par av märket.

Bild och ljud ger xtz 99.36 mk1 lika bra betyg som bx6, nu är mk2 uppenbarligen en klar uppgradering men också dyrare. Till actionfilmer låter bx väldigt bra då de har den klarhet, dynamik och timings det är därför jag rekommenderar dem, bx serien är också den högtalare jag starkt rekommenderar till hemmabios, vid kritisk lyssning av musik såsom akustik,sång hantering och neutralitet låter 99.36 mk1 bättre.

Postad 12 October 2011 - 13:13

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Canton tycker jag låter lite "tråkigt och oengagerat" men det finns en hel del som tycker annat, och det säljer bra! Det är din hörsel som skall avgöra.
Bas saknar den inte!

Tycker absolut du skall provlyssna lite för att höra vilket som passar dig bättre /Sämre

Postad 12 October 2011 - 13:34

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Bild och ljud ger xtz 99.36 mk1 lika bra betyg som bx6, nu är mk2 uppenbarligen en klar uppgradering men också dyrare. Till actionfilmer låter bx väldigt bra då de har den klarhet, dynamik och timings det är därför jag rekommenderar dem, bx serien är också den högtalare jag starkt rekommenderar till hemmabios, vid kritisk lyssning av musik såsom akustik,sång hantering och neutralitet låter 99.36 mk1 bättre.

Om man ändå kunde läsa sig till hur en högtalare låter ;)

Postad 12 October 2011 - 17:05

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Om man ändå kunde läsa sig till hur en högtalare låter ;)

Om det nu vore så väl.

Frågan jag ställer mig ofta är hur mycket pengar skall man spendera på en anläggning?
En vettig laptop bör kosta runt 7000 kr. Det finns dyrare och det finns också billigare men för 7000 kr vet du att man oftast hamnar i rätt prissegment och bra kvalité. Dock vet jag som alla andra, att smaken skiljer sig men det finns ett snittvärde vad faktiskt en laptop bör kosta att tillverka och sälja.

Men när det kommer till musik anläggningar har jag och även andra personer, om man kollar på flera forumstrådar, har man inte suck var det är vettigt att lägga sig.

Det är kanske så att jag bör vänta tills jag har 50 laxar att sätta sprätt på?

Postad 12 October 2011 - 17:12

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Chansa på xtz du, är du missnöjd får du skicka tillbaka dom

Postad 12 October 2011 - 17:29

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Om det nu vore så väl.

Frågan jag ställer mig ofta är hur mycket pengar skall man spendera på en anläggning?
En vettig laptop bör kosta runt 7000 kr. Det finns dyrare och det finns också billigare men för 7000 kr vet du att man oftast hamnar i rätt prissegment och bra kvalité. Dock vet jag som alla andra, att smaken skiljer sig men det finns ett snittvärde vad faktiskt en laptop bör kosta att tillverka och sälja.

Men när det kommer till musik anläggningar har jag och även andra personer, om man kollar på flera forumstrådar, har man inte suck var det är vettigt att lägga sig.

Enligt mig så tycker jag att ca 30 tussar borde räcka till en "vettig" anläggning. Under det så får man kompromissa lite och över så börjar det bli lite nördigt :P

Det är kanske så att jag bör vänta tills jag har 50 laxar att sätta sprätt på? - Absolut inte, handla eftersom. Då kanske du får en bild av vad just du är ute efter istället för att köpa allt på ett bräde och känna att det inte blev helt rätt.

Postad 12 October 2011 - 17:47

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Om det nu vore så väl.

En laptop har ju sitt område, musik har såklart sitt, men vi har olika hörsel och gillar ljudkaraktär olika, och självklart musikstil spelar viss roll.
Datan är ju ren hårdvara och är som den är.
Det finns en uppsjö av golvhögtalare som inte kostar shortan ex Cervin vega, wharfedale, Heco, B&W 684, Dali Zensor 7, Monitor Audio BX 6, Canton, Xtz osv osv.
Man kan generellt säga att samtliga trycker ut rejält med bas, vissa mer vissa mindre, vissa djupare, vissa rappare.

När jag skulle byta trodde jag att det var mera bas jag var ute efter, men det visade sig att det var en högtalare med framträdande mellanregister (läs den förra var obefintlig) som saknades, men det förstog jag inte förräns efter provlyssning med egna skivor.

Det är lite därför man har så svårt att skriva ex Fiat punto är exakt det du saknar och skall ha.

XTZ är ju bra på det sättet att du kan få hem dom, prova i din miljö, med din musik, stereo och främst din akustik.
Det finns fler butiker som man kan låna hem över ngn dag och testa hemma.

Postad 12 October 2011 - 18:20

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

XTZ är ju bra på det sättet att du kan få hem dom, prova i din miljö, med din musik, stereo och främst din akustik.
Det finns fler butiker som man kan låna hem över ngn dag och testa hemma.

Jo det är sant att bara jag och mitt rum kan avgöra vilka högtalare som passar mig. Dock är man lite Internet skadad av att bara sitta här och vill ha mer information. Men man bor också i Borlänge, utbudet på högtalar utrustning här är lika stort som utbudet på spritfester i Saudiarabien, vill säga fattigt.

Men i helgen blir det en riktig ljudlig resa då jag åker söderut för att testa högtalare, för att erhålla en egen uppfattning

Här är res schemat och produkterna:

Flickvän avlämnas hos svärföräldrar ;)

Halland Fredag

Fyndbörsen
XTZ 99.36 MKII
Onkyo TX NR509

Fynda
Monitor Audio Bronze BX6
Monitor Audio Bronze BR6 (DEMO)
Dynavoice Challenger M-65 EX
Dynavoice Challenger M-85 EX
PSB Image T6 Tower
Onkyo TX-SR 608 (DEMO)

Göteborg Lördag

Hifi-klubben
Dali Concept 8
Dali Zensor 7
Dali Lektor 6
Dali Concept 10
B&W DM683
NAD T748
NAD T747

NetOnNet
JBL Studio 190

Ljudkällaren
Canton GLE 490.2
Klipsch referens RF-62II
Klipsch referens RF-82II
Heco Metas 700
Elac FS 187
Onkyo TX-NR609
Samsung HW-C700

Ska bli jättespännande och se hur mycket jag hinner runt

Redigerat av Unregistered4439f9c2, 12 October 2011 - 18:24.

Postad 12 October 2011 - 18:25

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
BLGE, då är vi två ;)

Men du, ska du åka bara för att kika högtalare? Då kanske det är bättre att du kikar i sthlm va?

Och om du ska lyssna på förstärkare lyssna då inte bara på onkyo. Lyssna på Onkyo Vs Yamha Vs Marantz med samma högtalare i samma rum. Ta med dig din egen musik också :)

Redigerat av Unregistered291b229b, 12 October 2011 - 18:34.

Postad 12 October 2011 - 18:45

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Låter spännande med en lyssningsrunda :) Glöm inte egen musik som påpekats. Funderar på att sälja mina B&W DM683 och istället införskaffa en hembio. Hmm inte så genom tänkt men ändå :ph34r:

Postad 12 October 2011 - 20:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ska bli jättespännande och se hur mycket jag hinner runt

Min erfarenhet av lyssningar är tyvärr att det inte funkar med flera objekt på kort tid.

Postad 12 October 2011 - 20:29

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

BLGE, då är vi två ;)

Men du, ska du åka bara för att kika högtalare? Då kanske det är bättre att du kikar i sthlm va?

Och om du ska lyssna på förstärkare lyssna då inte bara på onkyo. Lyssna på Onkyo Vs Yamha Vs Marantz med samma högtalare i samma rum. Ta med dig din egen musik också :)

Stockholm hade varit ett alternativ men jag kan inte hitta några försäljare av XTZ 99.36 MKII, lite av en dealbreaker då det är dom jag är mest intresserad av. Och när jag endå är nere vid västkusten så tar jag Gbg på samma gång.
Det kan bli så att jag inte hittar det jag söker efter och då är det Stockholm som gäller.

En musikskiva är redan producerad med låtlistan som följer:

1. A.S.Y.S - Bassturbation (Organ Donors Remix)
2. Hans Zimmer - Time (from the movie Inception)
3. Crookers - Cooler Couleur Ft. Yelle
4. Ewan Dobson - Time 2
5. Ivan Carsten - Evolution Beat
6. Ivan Carsten - The Veesion
7. The Pitcher - La Nuit Noire (Original Mix)
8. The XX - Intro
9. Wildstylez - No Time To Waste (defqon.1 Anthem 2010) (pavelow Remix)
10. Zach Hemsey - Mind Heist (from the Inception trailer 3)
11. Skrillex - Scary Monsters And Nice Sprites
12. Hans Zimmer - Like a Dog Chasing Car (Batman: The Dark Knight)

Många tycker att man skall ta med sig mer sofistikerad musik t.ex jass, klassiskt o.s.v. för att höra nyanser bla bla bla. Jag har med musik som högtalarna kommer att utsättas för.

Men om nu den här resan inte kommer innebära ett köp var kan jag vända mig i Stockholms området? Västerås verkar ju inte vara något alternativ vid en google sökning.

Postad 12 October 2011 - 20:49

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Ett par förslag att kolla in om du ska till 08:a

Audio Concept
www.audioconcept.se

08 - 650 72 50
S. Agneg. 29
112 29 STOCKHOLM

Ljudmakarn AB
www.ljudmakarn.se

08 - 24 66 00
Drottningg. 90B
111 36 STOCKHOLM

Pause Ljud & Bild
www.pauseljudbild.com

08 - 611 15 15
Norrlandsg. 14
111 43 STOCKHOLM

Reference Audio
www.referenceaudio.com

08 - 642 80 64
Götg. 35
116 21 STOCKHOLM

Redigerat av Unregisteredb592ef95, 12 October 2011 - 20:50.

Postad 12 October 2011 - 20:50

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Hifikit som ligger i sthlm säljer XTZ :)

Stockholm
http://www.hifikit.se/
http://www.referenceaudio.se/
http://www.ljudmakarn.se/
http://www.bestsound.se/
http://www.vibrations.se/
http://www.larsbengtsson.se/

Brukar köra Infected Mushroom - Never ever land då hör man på en gång om högtalarna distar, är en riktig utmaning för högtalare även om man spelar väldigt lågt. Sedan nått klassiskt så man hör klangen :)

Postad 13 October 2011 - 06:44

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Brukar köra Infected Mushroom - Never ever land då hör man på en gång om högtalarna distar, är en riktig utmaning för högtalare även om man spelar väldigt lågt. Sedan nått klassiskt så man hör klangen

tack för tipset på Infected Mushroom det var längesedan :) fick ta och leta upp Classical Mushroom för att återfå liten goa minnen.

Postad 13 October 2011 - 17:59

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
De nya XTZ MKII är helt suveräna!

Postad 17 October 2011 - 18:51

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte bjuda på lite intryck från helgens affärsbesök och högtalargenomlyssning

Första besöket gjorde jag på Fynda.se

Där fick jag genast ett Demorum som personalen ställde upp de högtalare som de hade inne och ett par som dom rekommenderade. Sedan gick dom på lunch och jag fick sitta där och lyssna på egen hand i lugn och ro. Ett mycket stort plus till detta.

Först

Mycket god släpade bas vid filmmusik och helt ok. Men vid musik tappade den helt kändes som basen inte riktigt hängde med och diskanten kastade nålar mot mina trumhinnor så dessa gick bort. Hade köpt dessa alla dagar i veckan om jag var 16 år igen och precis hade tänkt att lägga lite pengar på ett par prisvärda dunka dunka högtalare.

Deltagare nummer två var

Jag tryckte på PLAY sen stopp och stängde av... Om ni vill ha en vettig kommentar till dessa så ber jag er kolla andra forum-trådar då dessa absolut inte var något för mig.

Numero 3

Jag vet inte riktigt om jag kopplade in 777:orna fel men det var absolut inget schvung i det paret. Behaglig diskant men saknade bas trycket som jag förväntade mig jämfört med Dynavoice högtalaren.

Quattro

Den här lilla saken överraskade stort. Mycket grym med filmmusiken och mycket behaglig vid musik lyssnade. Något dov i ljudbilden men det gillade jag starkt. Basen var grymt imponerande för en så liten golvhögtalare. Hade jag haft för avsikt att köpa ett par högtalare inne på Fynda hade jag sprungit iväg med dessa, dock skall det påpekas att dom andra deltagarna inte höll någon speciell hög klass så mitt intryck tror jag starkt påverkades av detta.

Andra besöket genomfördes påFyndbörsen

Även där fick jag tillgång till ett demorum där jag skulle lyssna på dom högt förväntade

Ljudet som kom ut från dessa högtalare är mycket behagligt och dom pressades rätt hårt av mig. Tyvärr måste jag säga att jag saknade basen något som många här på forumet varit imponerade över. Detta kan bero på rummet eller dylikt men jag tyckte att Monitor audio presterade bättre. Jag satt hela tiden och sneglade över på XTZ 99.26 MKII med tillhörande 99 W10.17P basarna och undrade över hur dessa skulle låta? tyvärr eller tur sa mitt sinne STOP då dessa överskrider min budget rejält, och inte direkt är några skönheter som man vill visa upp för sina föräldrar. Men överlag tyckte tyckte jag dessa var mycket bra och hade jag haft råd och plats skulle jag köpt dessa med ett par tillhörande subbar.

Dock något som irriterade mig mycket under genomlyssning på fyndbörsen var att killen som hjälpe mig, måste påpeka först att han var mycket trevlig, han stod lite snett bakom mig vilket kändes som att han vakade sina högtalare, och ibland gick fram och tittade på slaglängden på högtalaren för att kontrollera så att jag inte gick förlångt.

Väl kommen till Götet hade jag siktet inställt först på Ljudkällarn

Klart det bästa besöket under helgen killen som hjälpte mig lyssnade på mina funderingar och gav mig råd.

Första högtalaren han visade mig var

Han hade tyvärr inte 62 II:orna inne så jag fick nöja mig med att börja med 52 II. Jag tappade nästa hakan när jag hörde vad denna lilla pinal sprutade ut. Vilket tryck! mycket skön snärtig bas. Men efter typ trettio sekunder så bytta han ut 52 II till dessa

Kan bara säga "Herregud i mina brallor" vad dessa spelade. Basen från Klipsch högtalarna är något som verkligen stod ut från den här helgen. Men tyvärr tappar 82 II också poäng på att den är förstora för mitt vardagsrum och att diskanten var lite för vass vid höga diskant toner. Men snacka om "bang for the buck". Men vid normalt lyssnade var dom helt ok.

Nummer två/tre

Se Canton GLE 490.2 kommentar så jag går vidare

Försäljaren tyckte även att jag skulle lyssna på dessa

Mycket behaglig högtalare med ett sjyst bas tryck. dock var jag fortfarande i chock tillstånd från klipsch högerkrock så jag tyckte att den här var lite mesig och att dom inte var något vackera att titta på.

HIFI-klubben

Mina intryck från helgen är högst personliga så känsliga läsare kan bör titta någon annanstans: HIFI-klubb personen som jag hade kontakt med F**K YOU.

Jag kom in och gick runt ett tag för skanna av vad dom hade inne. Sedan gick jag till kassan och frågan om hjälp. Det kom en person till unsättning och följde med till högtalarna och jag frågade ifall jag fick provlyssna på några modeller. Ja visst det var möjligt, men det var inte frågan om något demorum här, som dom hade på övervåningen, Icke utan jag fick snällt stå i butiken och lyssna.

Okey det är inte så kul att spruta på ute i en butik med iallafall 10 personer till som går runt och försöker lyssna. Killen förklarar snabbt hur kontrollerna fungerar och frågar vilken färg jag vill ha och försvinner.

Jaja mata in skivan och börja dra på "lite" typ två minuter in i första låten kommer försäljaren tillbaka till mig och bara drar ner volymen helt :/ och säger att dessa högtalare är påväg att fasas ut och att svart finns bara i 30 ex. Hopp tänkte jag och ville bara lyssna så jag bad han att kolla upp den till tänkta förstärkaren, som också skall fasas ut, och kolla hur många ex som finns kvar bara för att bli av med honom.

Han virder upp volymen till visknings nivå och går iväg. Jag höjer volymen igen och sneglar runt på folk som bara glor på mig hmm. jeje jag skall lyssna på dessa iallafall. Tredje låten går igång då försäljaren återigen dyker upp och sänker anläggningen i båtten (tyst), WTF.

Han säger att det "bara" finns 100 förstärkare kvar! så jag bör passa på nu när det är så bra pris.
Vadå "Bara" 100 kvar? Ger ni bort dom?

Nu har jag tröttnat på att lyssna och frågar han om det nu finns någon möjlighet att låna hem grejerna för provlyssning. Han svara motvilligt Nja. och svarar mig: Att tanke på hur jag beskrev mitt rum så kommer nog dessa högtalare passa där :/ Jag undrar då sedan om det är 30 dagars öppet köp på utrustningen? Han mummlar något som jag inte hör och jag lägger till att jag kan beställa dom via nätet och få garanterat 14 dagar. Hans svar är "jo det är ju sant" nu är jag riktigt trött på den här tomten och bestämmer mig för att gå

Slutsatts:

Helgen har givit mycket intryck och för första gången hört att det är skillnad på högtalare. Men jag har nu beställt den här förstärkaren, det var ju så bra pris :/ :

Detta för att jag tycker att det är ett vettigt pris. Det som jag gillar med NAD är att den gör bara det som den var skapad för att göra. Inget lull lull eller dylikt. Kanske lite tråkig enligt vissa men jag gillar inställningen. Gillar jag den inte så skickar jag tillbaka den 14 dagar :)

Nu kommer dock nästa pilsner högtalare.

Efter helgen har jag fått lite blodad tand och högre budget. De högtalare som jag vill kolla lite extra på är

Detta för att jag gillade verkligen trycket från modellen och jag tror att dessa skulle funka bra med NAD förstärkaren. Naden med sin dova ljudbild sänker kanske den höga horndiskanten. Men jag vet inte.

Jag älskade verkligen Monitorn på Fynda med riktigt skönt ljud, dock tror jag att BX6 är lite för liten så jag sneglar lite på den större RX8 någon som har lyssnat på dessa? Har Monitor audio genomgående samma ljudbild? Tyvärr har NADn 8 ohm och Monitor audio högtalarna 4 eller 6 :( Spelar detta så stor roll?

Sen skall jag faktiskt ge Hifi-klubben i Falun en chans

Det verkar vara bra tryck i dessa

Men jag vill även kolla på Dalis högtalare. Concept 8 som jag försökte lyssna på i Göteborg lät faktisk lite intressant den lilla tid som jag lyssnade på dom. Hur är Dali som högtalare överlag? Jag sök lite men inte funnit några intressanta forum trådar.

Sen tar jag gärna fler tips på högtalare då min budget för högtalare har stigit till runt 15 000 kr efter helgen som har gått. helst några som passar min nya NAD förstärkare.

Redigerat av Unregistered4439f9c2, 17 October 2011 - 18:53.

Postad 17 October 2011 - 19:05

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Dali är åt det ljusare hållet. Tycker inte den är riktigt som klipsch men åt det hållet, svårt att avgöra om det skulle funka i längden för mig?
Lektor är mer för rock än ex concept eller Ikon( som kanske passar för lugnare grejer), men det kan ju dina öron avgöra.

Slänger ut Monitor Audio RX6 lite sådär när du ändå är ute och lyssnar.
B&W har ett fin fint mellanregister som är värd en provlyssning.

Postad 18 October 2011 - 16:48

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej igen

Jag landade på Hifiklubben i Falun idag och provlyssnade. Detta gjorde jag tillsammans med flickvännen för att ge henne lite förståelse.

Objekten som jag ville dit för att lyssna på var

Dali högtalaren tyckte jag helt saknade pondus tanke på att dom är utrustade med 8:or. Även diskanten var för skrikig. Jag tyckte mig inte finna någon balans i dom platt bas med hög diskant, även min flickvän tyckte dom lät "skit".

Försäljaren tryckte in B&W DM683 och höjde volymen. Nog var det skillnad alltid mycket mer behagliga att lyssna på jämfört med Dali Concept 8. Tyvärr tyckte jag mig höra samma problem med B&W som med XTZ 99.36 MKII mjuka och goa att lyssna på men inte något vidare på film. Soundet fanns där men inte det riktiga luft förflyttningen för att erhålla en djupare bas.

Jag frågade om försäljaren hade något tips till mig och han rekommenderade Dali lektor serien om jag gillade B&W soundet. Han hade inte lektor 8:an hemma med han tyckte att jag kunde lyssna på 6:an för att åtminstone erhålla en ljudbild. Efter att ha dragit igång Lektor 6:an så var den också mycket behaglig att lyssna på men där fanns också den lilla extra basen jag hittade hos Monitor Audio BX6.

Nu måste jag tyvärr vänta till i slutet på Oktober för att få lyssna/låna Lektor 8:an men det verkar som jag är på rätt väg iallafall.

Postad 18 October 2011 - 17:05

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Synd att du inte lyssnade på XTZ 99.26 MKII med tillhörande 99 W10.17P, tror det hade varit nått.

Postad 18 October 2011 - 17:18

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej!
Kul läsning du har verkligen varit runt och skaffat dig lysningsintryck :). Men har en fundering på xtz högtalarna om pluggarna var ute då jag inte har de problemen med bas hemma varken till film eller musik. Men dom nya högtalarna kräver sin förstärkare då jag har haft en marantz 7002 till minna 99,36 or och den räcker inte till för att få högtalarna att hoppa igång. Hoppas du hittar ett par högtalare som du blir nöjd med.

Mvh Tor Andersson

Postad 18 October 2011 - 17:37

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Synd att du inte lyssnade på XTZ 99.26 MKII med tillhörande 99 W10.17P, tror det hade varit nått.

Jag misstänker detta starkt men 17,5 lök är inte riktigt vad jag kan med att lägga just nu. Tyvärr som jag har skrivit tidigare så tycker jag designen är bara något en mamma skulle älska.

Men har en fundering på xtz högtalarna om pluggarna var ute då jag inte har de problemen med bas hemma varken till film eller musik.

Hehe som sagt jag blev också överraskad över att 99.36:an inte levererade mer, så överraskad att jag faktiskt kollade om inte pluggarna satt i men det var raka rör.

Postad 18 October 2011 - 17:37

Unregistered26979672
  • Unregistered26979672
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
Ja, verkligen kul läsning med dina recentioner, gillas!

Har mina Black Diamond ute på annons, så jag går också i uppgraderingstankar...

Postad 18 October 2011 - 18:29

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Hehe som sagt jag blev också överraskad över att 99.36:an inte levererade mer, så överraskad att jag faktiskt kollade om inte pluggarna satt i men det var raka rör.

Nu brukar dubbla basar låta kraftigare och om fynda demade med Onkyo TX-SR 608 mot fyndbörsens Onkyo TX-SR 509 som har mindre effekt förklarar det en del.

Postad 18 October 2011 - 20:11

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Nu brukar dubbla basar låta kraftigare och om fynda demade med Onkyo TX-SR 608 mot fyndbörsens Onkyo TX-SR 509 som har mindre effekt förklarar det en del.

Sen går ju basen att ställa från -3db till +6db med filtret på baksidan. Men demades dom med onkyo 509 ?

Postad 18 October 2011 - 22:43

Unregistered32074
  • Unregistered32074
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Alla högtalare där inne demas med 100D3

Postad 19 October 2011 - 20:03

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Något jag inte har redovisat än är vilka Förstärkare som användes under demo lyssningen
Nu skall det erkännas att jag inte har någon koll på olika förstärkare så intrycket är mycket inviduellt

Fynda.se

Helt ok. Jag gillar den enkla retrostilen

Fyndbörsen.se använde

och

Inte vackra men dom utförde sitt jobb

Ljudkällarn.se

Har inget att anmärka på mer att jag gillar inte den här mainstream designen

Hifi-klubben

Den kom hem till mig idag men tyvärr har jag inga köttbitar att slänga upp till den än.

Postad 25 November 2011 - 15:57

Arph
  • Arph
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,
Är i samma läge och prisklass som dig samt verkar ha liknande musiksmak. Var iväg idag och lyssnade på ett antal högtalare som tidigare nämnt i tråden med i stort sätt samma resultat som du beskrivit ovan:

Fick även tillfället att testa ett par Heco Aleva 400 och blev positivt överraskad (förvånansvärt bra tyngd i basen med tanke på storleken):

Testade också Wharfedale Diamond 10.5 vilket är lillebror till Wharfedale Diamond 10.7 (vilket var den jag egentligen var ute efter, men de hade inte den modellen hemma). Något vass diskant och saknade de basresurser de andra högtalarna besitter, men som sagt var detta den mindre varianten av 10.7 och kostar hälften av vad resten av högtalarna i testet gör.

Min fråga är att jag också inne på att köpa en NAD T474 men funderar huruvida den orkar driva högtalarna som nämnts ovan med respektabla resultat eller ska man gå upp ett steg till för att inte receivern ska hålla tillbaka högtalarna?

T.ex.

Postad 25 November 2011 - 16:47

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
du verkar ha lite högre krav än genomsnittet 8301.

tycker verkligen att du skall köpa något enkelt begagnat så länge och spara ihop tills du får ett aaahh vilket oftast sker en liten bit upp på prisstegen, alternativt att du satsar på ett par beg high end talare vilket man kan hitta otroligt bra dito i din nuvarande prisklass.
risken är annars att ett par nya talare hammnar på blocket ett tag senare fär 60% av nypriset just för att du vill åt det där "aahhh"

Postad 25 November 2011 - 23:46

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
här har du ett tips:

http://www.hifimagas...?annonsID=32459

mirage m5 som faktiskt lirar arslet av det mesta pengar kan uppbringa ......oerhört kompetent högtalare.

Postad 26 November 2011 - 09:23

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nu är det dags att avsluta mitt magnum opus.

Jag fick ju lånat hem Lektor 8:orna som jag har nämnt i tidigare inlägg. Men samtidigt hade jag fått veta att det fanns en till liten obskyr Hifi butik till i Falun som också var återförsäljare av Monitor Audio RX8.

RX8 har hyllats fler gånger än sol guden RA i detta forum och jag var riktigt nyfiken på dessa talare. Sagt och gjort jag fick lånat hem både Lektor 8 och RX8 samtidigt för ett riktigt test :D . Det skall också nämnas att dessa högtalare är stora så det krävdes två vändor till Falun under en tajt timme för att få hem båda samma dag.

MA RX8 kopplades upp till min NAD och Lektor 8 fick tillgodohålla med min gamla trotjänare H/K. Resultatet var att ljudet i högtalarna gillade jag skarpt båda är lite dova i ljud karaktären och passar min ljudbild. Men när jag slog till med volym ratten så märkte jag skillnaden, dom två/fyra 8 tums basarna som sitter i Lektor 8 är övermäktiga. Trycket kunde nog flyttat min betong vägg ett par centimeter bakåt om jag hade velat.

Jag tycker dock att min flickvän summerade detta väl genom att säga att:
Det låter bättre här ute på balkongen än i vardagsrummet.

Hade det varit så att jag var mest inriktad mot film hade Lektor 8:orna varit mitt första val. Men MA RX8 spelade i en helt annan liga när det kom till musik för min del.
När satt där och lyssnade så märkte jag att jag hela tiden bytte över till Lektor 8 under första kvällen som jag lyssnade på dom, men i efterhand berodde detta nog på det otroliga trycket dessa högtalare levererade och att det var "news of the day". För att dagen efter gick RX8 nästan hela tiden dom var behagligare att lyssna på, jag vill helt enkelt inte ha en käft smäll varje gång jag drar igång anläggningen med lite volym.

Summa sumarum mitt vardagsrum är "förlitet" för att hantera Lektor 8:orna, skall tilläggas att dessa hade förmodligen varit fösta val om jag hade haft ett större rum att spela dom i.

Så nu sitter jag här riktigt nöjd över mitt köp av Monitor Audio RX8. Jag sprängde min ursprungliga budget med ungefär 600% MEN jag OCH, detta trodde jag inte, min flickvän tyckte det var värt varje krona.

Jag vill tacka alla som bidrog med kommentarer till mitt högtalarköp. Den här resan har varit riktigt roligt och har lyst upp den mörka hösten. :)

Postad 26 November 2011 - 09:39

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Min fråga är att jag också inne på att köpa en NAD T474 men funderar huruvida den orkar driva högtalarna som nämnts ovan med respektabla resultat eller ska man gå upp ett steg till för att inte receivern ska hålla tillbaka högtalarna?

Mitt val hamnade på en NAD T747 efter att ha jämfört den mot en Onkyo TX-NR809. Onkyo var inte bra vid musik spelning, den grävde upp mycket bas men den hanterade den lite som en jordfräs, okontrollbart. Anledning nr 2 till att valet hamnade på T747 istället för T757 var att mina RX8 är lätt drivna så jag behöver inte den lilla extra kraften som T757 har. Men det skall nämnas att det är aldrig fel med mer kraft.

Något som några återförsäljare sa till mig, nu skall man väl ta detta med lite salt då dom vill sälja produkter, att det är vanligare att man förstör sina högtalare med svag förstäkare, alltså man skickar in dist via högtalarna, än att man spelar för högt.

Men för mina behov är jag riktigt nöjd med den enkla T747.

Så du får kolla om dom är tungdrivna så bör du titta på en starkare stärkare.
Det ända jag kan säga om din uppsättning är att Dali var lätta att driva och B&W var lite tyngre men jag skulle inte säga att var tunga.

Tunga högtalare = dom låter platta innan dom får tillräckligt med kraft för att sedan blomma ut

Postad 24 December 2011 - 18:31

jepa71
  • jepa71
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Mitt val hamnade på en NAD T747 efter att ha jämfört den mot en Onkyo TX-NR809. Onkyo var inte bra vid musik spelning, den grävde upp mycket bas men den hanterade den lite som en jordfräs, okontrollbart. Anledning nr 2 till att valet hamnade på T747 istället för T757 var att mina RX8 är lätt drivna så jag behöver inte den lilla extra kraften som T757 har. Men det skall nämnas att det är aldrig fel med mer kraft.

Något som några återförsäljare sa till mig, nu skall man väl ta detta med lite salt då dom vill sälja produkter, att det är vanligare att man förstör sina högtalare med svag förstäkare, alltså man skickar in dist via högtalarna, än att man spelar för högt.

Det ända jag kan säga om din uppsättning är att Dali var lätta att driva och B&W var lite tyngre men jag skulle inte säga att var tunga.

Tunga högtalare = dom låter platta innan dom får tillräckligt med kraft för att sedan blomma ut

Tack för intressant läsning.. de blir lätt att man åker upp i prisklass... speciellt när man är inne här och läser... min 10 000 kr gräns verkar vara avlägsen suck :rolleyes:

Föresten, hur stor rum har du?

Postad 27 December 2011 - 16:47

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Föresten, hur stor rum har du?

Det är cirka 18 m2

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.