Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är XTZ A100D3 något att ha?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 december 2011 - 22:10

synthetic
  • synthetic
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Tycker man ser rätt många annonser på dem. Folk som tycker att de är instängda...

Jag kör just nu Denon 1315R (115W 8Ohm, 180W dyn). Jag tycker att den låter underbart till mina Dali 850.
http://erikhall.mine...i/1315R-kat.jpg

MEN, jag behöver/vill ha nyare prylar och sen har ju XTZ digitala ingångar vilket är bra.

Men varför säljer så många?

Hembio går fetbort, jag varit i träsket och 2 kanal spöar skiten ur de flesta
(tja nu var det ett par år sedan och NAD T753 V2 lät sopigt till musik).
Och i studion låter Nad 7100 och QLN Qubic 166 som jag är nöjd med.

Vill inte ha för ljust ljud heller som Canton ger tillsammans med H/K.

Mjukt och soft ljud gillas, ett antal gamla NAD har passerats oxo men de brukar alltid glappa till slut.

Är denna XTZ värd att byta till, funderar ev även på den matchande CD'n.

Postad 18 december 2011 - 16:18

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Fråga i den officiella tråden?

* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *

Postad 18 december 2011 - 17:53

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Tycker man ser rätt många annonser på dem. Folk som tycker att de är instängda...

Jag kör just nu Denon 1315R (115W 8Ohm, 180W dyn). Jag tycker att den låter underbart till mina Dali 850.
http://erikhall.mine...i/1315R-kat.jpg

MEN, jag behöver/vill ha nyare prylar och sen har ju XTZ digitala ingångar vilket är bra.

Men varför säljer så många?

Hembio går fetbort, jag varit i träsket och 2 kanal spöar skiten ur de flesta
(tja nu var det ett par år sedan och NAD T753 V2 lät sopigt till musik).
Och i studion låter Nad 7100 och QLN Qubic 166 som jag är nöjd med.

Vill inte ha för ljust ljud heller som Canton ger tillsammans med H/K.

Mjukt och soft ljud gillas, ett antal gamla NAD har passerats oxo men de brukar alltid glappa till slut.

Är denna XTZ värd att byta till, funderar ev även på den matchande CD'n.

Äger en XTZ, ingen förstärkare jag kan rekomendera till mörka högtalare som Wharfedale osv (som jag nu har). Dali kan nog vara bättre där, mjukt och soft är nog vad man kan kalla XTZ för (och hyggligt stark). Bästa är och kolla med öppet köp och låna hem. Om du nu inte bor nära en återförsäljare..

Postad 28 december 2011 - 10:43

Anders R
  • Anders R
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag hade en XTZ på buy & try förut, men det lät riktigt skrikigt och platt tillsammans med mina B&W DM601 S3... Jag provade med XTZ-förstärkaren i flera dagar men det lät aldrig speciellt bra, min gamla Denon PMA-1500R mkII lät bra mycket bättre och trevligare.

Det slutade med att jag köpte en HK 980 istället! Lirar i princip i samma klass som min gamla Denon men med lite annan ljudbild. Klart behagligare ljud än XTZ i min set-up.

Postad 29 december 2011 - 13:59

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
XTZ class-A100D3 är en riktigt bra förstärkare med stort, bra och musikaliskt ljud, har haft en i snart två år och är jätte nöjd. Tänk på att mycket av ljudbilden står högtalare och akustik/rummet för och få om ens någon kan skilja förstärkare åt blint om den inte klipper eller liknande. Jag tror att visst folk dissar XTZ pga att det är ett sk budget märke och eftersom hela hobbyn ibland handlar om lyxkonsumtion snarare än välljud så går det mode i tyckanden och smak. Nu säger jag inte att ovanstående är döva så bli inte arga på mig, jag bara tycker lite :) .
Om man ser till det rent praktiska förutom det grymma ljudet så har den en suverän inbyggd dacc med hela fem digitala ingångar, fyra koaxiala och en optisk, tre analoga plus phono som går att använda till både mm/mc. Den kan dessutom spela i klass A vilket är suveränt men då blir den riktigt varm så tänk på el räkningen.
Att den väger över tjugo kilo och är jättesnygg är en ren bonus.
Kom just på en sak som kan förklara varför en del inte vill behålla den: den är enorm, vi fick investera i en ny bänk för den fick inte plats i den gamla så ett tips är att mäta innan för den är som sagt STOR. Bänken blev en Solid Tech för nästan 8.000:- så vipps så va inte förstärkaren så billig längre. Lycka Till med vad det än blir.

Postad 29 december 2011 - 16:58

Anders R
  • Anders R
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Nja, jag gillar XTZ som märke och har både högtalarstativ och en sub (99 w10.16) av det märket. Däremot imponerades jag inte av just den förstärkaren.

Givetvis står högtalare och akustik för det mesta av ljudbilden men den enda variabeln som ändrades var förstärkaren i mitt fall.

Jag ville verkligen tycka om förstärkaren efter allt positivt man läst om den och att den hade alla ingångar + dac jag ville ha. Däremot gjorde den mig mycket lyssningstrött och jag kom på mig själv med att stänga av stereon efter bara ett par låtar där jag tidigare utan problem lyssnat på hela album. Det kändes som att diskanten var lätt höjd samtidigt som basen var tillbakadragen vilket gav ett rätt ljust/kallt ljud.

Sen kanske det är så att jag gillar ett något färgat ljud, men om någon efterfrågar "mjukt och soft ljud" skulle jag verkligen inte rekommendera XTZ-förstärkaren.

Men, men.. Vi kan inte alla tycka lika!

Lycka till med valet!

Postad 03 januari 2012 - 22:11

synthetic
  • synthetic
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Körde test ikväll med XTZ A100 D3 mot polarens Bladelius Tyr kopplade till min XTZ CD100 koax till (hmm nån D/A omvandlare från DK för 4500kr) men även analogt till hans Canton RC-L med box.
Stod på sig ganska bra men ljudbilden är återhållsam och inte lika dynamisk. Tyr låter verkligen bra!
Känns som sången känns tillbaka-lutad jämfört med Tyr som dock inte alls är påträngande utan bara perfekt. Instrument låter rent och bra i XTZ men ännu bättre i Tyr.

Den stor förvåningen ikväll var att en gammal Pioneer CD digitalt (optiskt) kopplat lät dåligt jämfört med CD100. Hur kan detta vara möjligt? Vi testade flera gånger men så var det. Trodde att kopplade man digitalt så spelar det ingen roll vilken CD man kör.

Kopplade i slutet även in min gamla Denon PMA-1315R för att jämföra med XTZ. Ganska stor skillnad, Denon låter hyffsat bra i mellan+övre registren men bumligt i basen. Inte speciellt kontrollerad ljudbild heller. Dock låter den bra men inte den stora ljudbild som de andra har.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.