Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

osynkat ljud

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2007 - 21:03

bardmaster
  • bardmaster
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hejsan alla visa hemmabiomänniskor!

Det är så att jag för ca 2 veckor sedan köpte en 50" Samsung Q97 plasma-tv. Är hur nöjd som helst med den.
men tänkte att det duger inte bara med en fet tv utan man behöver ju ljud också så jag köpte samsungs TX500 hemmabiopaket.
I den är DVD:n och receivern i samma enhet. Mitt problem då:

Det är så att när jag tittar på vanliga tv-kanaler och vill få ut ljudet i hemmabiosystemet så sker det efter ett tag att ljudet bli mer och mer osynkat med bilden ju längre tiden går.
Har kopplat en optisk kabel mellan tv:n och receivern.
När jag däremot ser på DVD så är det inga problem med ljudet, det är synkat hela filmen utan detta sker endast när jag vill få ut tv-ljudet i systemet.

Hoppas det finns någon som vet där ute.
Tack på förhand!

Postad 25 January 2008 - 16:22

jeppaj
  • jeppaj
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Det är så att när jag tittar på vanliga tv-kanaler och vill få ut ljudet i hemmabiosystemet så sker det efter ett tag att ljudet bli mer och mer osynkat med bilden ju längre tiden går.
När jag däremot ser på DVD så är det inga problem med ljudet, det är synkat hela filmen utan detta sker endast när jag vill få ut tv-ljudet i systemet.

Har samma problem på min Q96 med Samsung HT-X250...

Kan det vara den optiska kabeln som skapar någon slags fördröjning?
Har fått höra att det skulle vara bättre med en rca-kabel... förstår dock
inte varför.

Tacksam för hjälp.

Postad 25 January 2008 - 21:38

mikaeld
  • mikaeld
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har samma problem på min Q96 med Samsung HT-X250...

Kan det vara den optiska kabeln som skapar någon slags fördröjning?
Har fått höra att det skulle vara bättre med en rca-kabel... förstår dock
inte varför.

Tacksam för hjälp.

Hej!

Även jag har samma problem, med min HT-THX22.
Mitt är inkopplat via HDMI-kabel...
Är också tacksam för svar

Mvh Mikael

Postad 05 February 2008 - 13:04

jonkzor
  • jonkzor
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, jag upplever samma problem när jag kör via optisk ut från tv till recievern.
Tvn jag har är LG 42LY95 och mitt hemmabiosystem är LG HT902TB. Ju mer jag kollar på digitaltv eller via xboxet så blir ljudet mer och mer osynkat. Om jag däremot byter över till inställningarna för recievern och ändrar på DRC eller Vocal. (det spelar ingen roll om jag ändrar ena eller båda, bara jag gör någon förändring så blir ljudet korrekt igen.) Ljudet blir då synkat igen men sen börjar de sakta men säkert bli mer och mer osynkat. Känns ungefär som när texten till en film är inställd på fel fps. Vad man än gör så stämmer det inte. Finns en HD AV synk funktion på recievern men det gör ingen skillnad då det blir mer och mer osynkat hela tiden.

Hoppas någon vettig själ har ett svar på problemet, tjejen börjar bli tokig då hon ska se alla sina program :P

Postad 09 February 2008 - 01:59

silas
  • silas
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hej,
har en samsung le40r88 lcd kopplad via optisk kabel till mitt samsung tx500 och har precis samma problem som er andra i tråden. ljudet kan om man har tur vara synkat i början av en film (annars får man göra det manuellt i inställningarna, vilket är mycket störande eftersom man då först måste slå över till dvd-läget, göra ändringen och sedan byta tillbaka till rätt ingång igen =tar ca 1 min), men efterhand som filmen spelar halkar det liksom efter mer och mer. slår man över till någon annan källa eller stänger av och sätter på systemet synkas ljud/bild för stunden men är snart helt osynkade igen. jag har störst problem med externa källor kopplade till de digitala ingångarna d.in1 & d.in2 (t ex dtv och dator), men upplever även att dvd:er synkas mycket dåligt när de spelas upp i själva recievern.
kontaktade samsung om problemet, och man medgav att man fått in många klagomål om just detta och erkände också att tx500 har problem med att synka vid inkoppling av externa källor, dock ville man inte kännas vid problemet vid vanlig dvd-uppspelning.
jag blev rekommenderad att kontakta återförsäljaren för att få enheten utbytt, vilket jag också gjorde. till en början ville åf absolut inte medge ett byte, men när dom testkört min enhet under dagen var det inte mycket att snacka om. jag fick en ny, men den är precis likadan..
samsung hänvisade f ö också till framtida firmware-uppdateringar som "kanske ska lösa problemet", men när dessa skall släppas kunde man inte svara på. känns föga seriöst!

till saken hör att jag fick bytt till mig tx500 från föregångaren p1200 för att det systemet inte läste brända skivor. tx500 har förvisso läst alla skivor jag testat hittils, men vad spelar det för roll när man inte kan se filmerna utan att bli rosenrasande pga osynkat ljud.. funderar på att lämna tillbaka skiten och byta tillverkare, har öppet köp i en vecka till..:)

några tips om hur man kan lösa detta eller kanske om andra system som funkar?

/mvh johan.

Postad 17 February 2008 - 16:21

tapas
  • tapas
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hejsan alla visa hemmabiomänniskor!

Hoppas det finns någon som vet där ute.
Tack på förhand!

Jag har samma problem med en LG 37LC55 och en Harman Kardon AVR-135. TVn har inbyggd digitalbox och jag använder en 1 meter lång optisk kabel som jag köpte för ca 200 spänn på elgiganten, minns inte vad det är för märke på kabeln.

Postad 18 February 2008 - 10:31

jonkzor
  • jonkzor
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har pratat med LG angående mitt problem och de tyckte jag skulle skicka in recievern på service. Tvn är det inget fel på eftersom det blir synkat igen då jag byter ljudkälla och växlar tillbaka för att sen bli mer och mer osynkat igen. Ska höra med återförsäljaren va de tyck då jag inte precis har lust att vara ljudlös en längre period...

Postad 24 March 2008 - 18:16

Nichlas
  • Nichlas
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en Samsung Q96 och får samma problem när jag kör från PC eller från dreamboxen.
Är det någon som fått ett besked när ni tagit kontakt med Samsung? Om man byter kanal så blir ljudet i sync igen.

/nicke

Postad 17 April 2008 - 13:30

bull_dog
  • bull_dog
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
hej hur går det för er alla som har problem med samsung ht-tx500 har det löst sig för nån av er, hade sj tänkt att köpa anläggningen, förresten är det nån som skulle kunna ta kort och lägga in elr, skicka till mig vill se hur det ser ut i ett vardags rum!!!
vore as sjysst :P

Postad 17 April 2008 - 22:57

Squadron
  • Squadron
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jobbarkompisen hade detta problem när han kollade teve. Kommer dock inte ihåg hur han löste detta, skall höra med honom imon!

Postad 18 April 2008 - 15:36

silas
  • silas
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

hej hur går det för er alla som har problem med samsung ht-tx500 har det löst sig för nån av er, hade sj tänkt att köpa anläggningen, förresten är det nån som skulle kunna ta kort och lägga in elr, skicka till mig vill se hur det ser ut i ett vardags rum!!!
vore as sjysst :)

hejsan jag hade tänkt att köpa samsung ht-tx500, men jag skulle vilja se hur det ser ut i ett vardagsrum innan skulle du kunna ta kort på anläggningen och skicka vore as sjysst mvh

hej,
du bör ta dig en funderare angående detta system. stora problem som sagt med a/v-synken i externa källor, vilket samsung till dags dato inte har någon lösning på.
enligt samsung så skall det dock komma en fw-uppgradering som löser problemet, men ingen verkar veta när :).
hur som helst är tx500 extremt snyggt, så man får väl ge sig till tåls ett tag till..
här är mitt system tillsammans med en samsung le40r86 som har samma sköna former :)

Bifogad fil  DSC01234.JPG   832.56K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC01236.JPG   821.88K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 May 2008 - 19:44

Animec
  • Animec
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har samma problem har en samsung HT-X250 och en 40M86. Dock endast när jag kör ljudet genom externa källor, mycket irriterande!
Någon som har bra förslag till lösning?

Postad 02 June 2008 - 21:39

Quest
  • Quest
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har dessvärre exakt samma problem som ni andra..
Blir helt galen. Man tycker att det borde funka då både systemt och tvn som jag har är från Samsung.
Ingen som fått tips om nåt?
Kör HDMI och optisk kabel. Det kan inte bero på det?
Är inte intresserad av det här systemet om det inte funkar....

Postad 02 June 2008 - 23:13

Quest
  • Quest
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag kör även med digitalbox inkopplat.
Provade att köra hdmi mellan tvn och receivern. Mellan digitalboxen och tvn hade jag scart samt mellan digitalbox och receiver optisk sladd. Då försvann problemet med synk av ljud och bild. Istället blev det stora ljudskillnader mellan alla kanaler samt att ljudet inte fungerade då jag spelade upp en musikdvd. Skumt!

Hur är den ulitmata lösningen med sladdar mellan en digitalbox, receiver samt tv? hdmi finns på både receiver och tv. Alla källor har även optisk ingång/utgång...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.