hej,
har en samsung le40r88 lcd kopplad via optisk kabel till mitt samsung tx500 och har precis samma problem som er andra i tråden. ljudet kan om man har tur vara synkat i början av en film (annars får man göra det manuellt i inställningarna, vilket är mycket störande eftersom man då först måste slå över till dvd-läget, göra ändringen och sedan byta tillbaka till rätt ingång igen =tar ca 1 min), men efterhand som filmen spelar halkar det liksom efter mer och mer. slår man över till någon annan källa eller stänger av och sätter på systemet synkas ljud/bild för stunden men är snart helt osynkade igen. jag har störst problem med externa källor kopplade till de digitala ingångarna d.in1 & d.in2 (t ex dtv och dator), men upplever även att dvd:er synkas mycket dåligt när de spelas upp i själva recievern.
kontaktade samsung om problemet, och man medgav att man fått in många klagomål om just detta och erkände också att tx500 har problem med att synka vid inkoppling av externa källor, dock ville man inte kännas vid problemet vid vanlig dvd-uppspelning.
jag blev rekommenderad att kontakta återförsäljaren för att få enheten utbytt, vilket jag också gjorde. till en början ville åf absolut inte medge ett byte, men när dom testkört min enhet under dagen var det inte mycket att snacka om. jag fick en ny, men den är precis likadan..
samsung hänvisade f ö också till framtida firmware-uppdateringar som "kanske ska lösa problemet", men när dessa skall släppas kunde man inte svara på. känns föga seriöst!
till saken hör att jag fick bytt till mig tx500 från föregångaren p1200 för att det systemet inte läste brända skivor. tx500 har förvisso läst alla skivor jag testat hittils, men vad spelar det för roll när man inte kan se filmerna utan att bli rosenrasande pga osynkat ljud.. funderar på att lämna tillbaka skiten och byta tillverkare, har öppet köp i en vecka till..
några tips om hur man kan lösa detta eller kanske om andra system som funkar?
/mvh johan.