Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig att planera mitt nätverk

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 augusti 2008 - 14:13

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Nu har jag precis flyttat, och jag känner att jag har kört fast med planeringen av mitt nätverk och skulle därför gärna ta emot tips på hur jag kan göra och vad som ev. kan behöva inhandlas.

Jag har:
ADSL från BBB med ett trådlöst Xavi modem
Netgear WGR614 (v7), trådlös router
Netgear GS105, 5 portars gigabitswitch
D-Link DWL810, trådlös nätverksadapter (brygga?) (används inte just nu.)
Netgear DG834PN, adsl modem m trådlös nätverk, (används inte just nu.)

Självklart vill jag undvika att köpa nya saker.

Jag behöver:
Nån form av trådlös koppling till BBB modemet.
DHCP funktion för att kunna ge dator, server, tvix, sonos låsta ip adresser så de enkelt kan hitta varandra.

Först tänkte jag köpa en usb-wlan att ha i min dator, strunta i internet till server mm.
Men verkar tveksamt om jag kan få det att fungera, för jag testade att dra en lång kabel (temporärt) från modemet i hallen och kopplade in den på mitt första nätverkskort1 i datorn, i andra nätverkskoret2 anslöt jag till routern som gick vidare till switchen.
Vad som hände var att XP skapade en brygga, men då fick inte nätverkskort2 nåt ip ifrån routern. Tar jag bort bryggan så får båda korten korrekta ipn men jag kommer ändå inte ut på internet... B)

Jag kollade en annan tråd som handlade om att få sin router att fungera som accesspunkt, men det verkar inte som min router klarar av det.
Eller så är det bara jag som inte begriper hur det ska funka. :(

Helst vill jag ju ha en trådlösmottagare på kontoret som kan dela intenetkopplingen med övriga saker på nätverket, annars så är jag nöjd om jag kan få internet att fungera på nätverkskort1 samtidigt som nätverkskort2 funkar som LAN...

Hoppas nån vet vad det är jag behöver göra för att få det att fungera (och att ni förstår vad jag menar :) )
Tack på förhand!

Redigerat av PsychoCheF, 10 augusti 2008 - 21:01.

Postad 10 augusti 2008 - 20:41

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0
Här är en idé. Jag tror att du har rätt i att ingen i din samling av nätverksutrustning klarar av att brygga trådlöst så vi får lösa det på annat sätt. Du skriver inte vad din server är för något men jag gissar att det är en dator.

Vet inte vad det är för trådlöst Xavi modem från BBB du skriver om. Skulle det inte vara trådlöst på den så anslut din WGR614 till modemet och sätt upp trådlöst nätverk.

Nästa steg är att koppla in DWL810 till din server (som är igång för jämnan?) och se till att den kommer ut på Internet den vägen.

Stoppa sen in dit extra nätverkskort i servern om den inte redan har två portar. Till den extra nätverksporten ansluter du GS105 switchen och ställer sen in bryggning i servern. Du ska inte har någon annan router igång på det bryggade nätet för då får du två DHCP servrar eftersom Windows startar en sådan när du aktiverar bryggning. Det är därför det inte funkade med dina tester.

Koppla in din dator till switchen och den ska kunna surfa. Anslut twix och sonos till switch eller trådlöst nät beroende på vad som är lämpligast.

Postad 10 augusti 2008 - 20:58

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Här är en idé. Jag tror att du har rätt i att ingen i din samling av nätverksutrustning klarar av att brygga trådlöst så vi får lösa det på annat sätt. Du skriver inte vad din server är för något men jag gissar att det är en dator.

Korrekt, det är en dator med windows home server, eventuellt är det tänkt att den ska bli en nas istället, beror lite på hur det löser sig med pp1 för whs...

Vet inte vad det är för trådlöst Xavi modem från BBB du skriver om. Skulle det inte vara trådlöst på den så anslut din WGR614 till modemet och sätt upp trådlöst nätverk.

Nästa steg är att koppla in DWL810 till din server (som är igång för jämnan?) och se till att den kommer ut på Internet den vägen.

Stoppa sen in dit extra nätverkskort i servern om den inte redan har två portar. Till den extra nätverksporten ansluter du GS105 switchen och ställer sen in bryggning i servern. Du ska inte har någon annan router igång på det bryggade nätet för då får du två DHCP servrar eftersom Windows startar en sådan när du aktiverar bryggning. Det är därför det inte funkade med dina tester.

Koppla in din dator till switchen och den ska kunna surfa. Anslut twix och sonos till switch eller trådlöst nät beroende på vad som är lämpligast.

OK, ska testa detta imorgon, testade precis att ansluta dwl810 till wan porten på routern WGR614, men så simpelt var det ju inte så klart B) ...
Om windows startar en dhcp tjänst när man bryggar anslutningar, var kan man konfigurera den, dvs låsa ipnr till mac adresser?

Tack för tipset, jag återkommer med resultat!

Postad 10 augusti 2008 - 21:25

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

OK, ska testa detta imorgon, testade precis att ansluta dwl810 till wan porten på routern WGR614, men så simpelt var det ju inte så klart B) ...
Om windows startar en dhcp tjänst när man bryggar anslutningar, var kan man konfigurera den, dvs låsa ipnr till mac adresser?

Tack för tipset, jag återkommer med resultat!

Börja med att koppla dwl810 till en dator och få den att funka den vägen. Vet inte om den fungerar när den inte är ansluten till en dator men ev. borde det går att göra precis som du testade bara den är konfigurerad rätt.

Postad 11 augusti 2008 - 09:43

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Börja med att koppla dwl810 till en dator och få den att funka den vägen. Vet inte om den fungerar när den inte är ansluten till en dator men ev. borde det går att göra precis som du testade bara den är konfigurerad rätt.

Jo, det gjorde jag, och tror mig fått den rätt konfigurerad oxå... satte ett ip på den inom rätt "range", hittade wlanet ifrån bbb modemet och anslöt mot den.
Sedan flyttade jag nätverkskabeln i i wan porten på routern, och inget hände :P , internetlampan på routern lös orange (ist. för grön)
Jag antar att man skulle kunna ansluta den rätt i switchen men då missar jag väl både NAT & DHCP så det löser väl eg ingenting...
Om jag har fattat det rätt så är det NAT som gör om mitt publika ipnr till flera lokala ipnr?
Dvs om jag iframtiden gör om min server till en nas, så måste jag köpa en brygga (eller acesspunkt?) som har NAT & DHCP funktion i sig?
T.ex.

Med den så bör allt fungera som jag önskar utan router & server?

Postad 11 augusti 2008 - 20:59

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Nu har jag kopplat enligt tyves förslag, och servern får ett publikt ip via dwl810 men jag hittar inte hur jag bryggar anslutningarn i windows home server...
Nån som har nåt tips?

Postad 11 augusti 2008 - 21:39

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Tror inte jag hänger med alls här ;)

Varför använder du inte bara den trådlösa netgear routern till att lösa hela slanten ?
Skit i bbb modemets trådlösa anslutning.

WAN kabel -> BBB modem -> BBB modem switch port -> kabel -> netgear WAN port

Sen är det bara att konfa netgear routerns interna lan till vad du nu vill ha.
Vill du har fler trådade kopplingar än vad netgear routern har släng på en switch på en av portarna.

Redigerat av Trasan, 11 augusti 2008 - 21:40.

Postad 11 augusti 2008 - 21:41

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Jo, det gjorde jag, och tror mig fått den rätt konfigurerad oxå... satte ett ip på den inom rätt "range", hittade wlanet ifrån bbb modemet och anslöt mot den.
Sedan flyttade jag nätverkskabeln i i wan porten på routern, och inget hände ;) , internetlampan på routern lös orange (ist. för grön)
Jag antar att man skulle kunna ansluta den rätt i switchen men då missar jag väl både NAT & DHCP så det löser väl eg ingenting...
Om jag har fattat det rätt så är det NAT som gör om mitt publika ipnr till flera lokala ipnr?
Dvs om jag iframtiden gör om min server till en nas, så måste jag köpa en brygga (eller acesspunkt?) som har NAT & DHCP funktion i sig?
T.ex.

Med den så bör allt fungera som jag önskar utan router & server?

Det kan vara så att du behöver ha en korskopplad nätverkskabel mellan routern och dwl810 för att det ska funka.

Om det funkar skulle du kunna ansluta den direkt till switchen och istället koppla din trådlösa router till BBB modemet med kabel. Sedan stänga av den trådlösa funktionen i BBB modem och istället bygga trådlöst nät med din trådlösa router för i den har du NAT & DHCP med låsta adresser.

Hur man aktiverar bridging i WHS har jag ingen aning om eftersom jag aldrig sett produkten. Finns det ingen hjälp eller är det som in server 2003 http://technet.micro...y/cc783728.aspx ?

Postad 11 augusti 2008 - 21:45

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Tror inte jag hänger med alls här ;)

Varför använder du inte bara den trådlösa netgear routern till att lösa hela slanten ?
Skit i bbb modemets trådlösa anslutning.

WAN kabel -> BBB modem -> BBB modem switch port -> kabel -> netgear WAN port

Sen är det bara att konfa netgear routerns interna lan till vad du nu vill ha.
Vill du har fler trådade kopplingar än vad netgear routern har släng på en switch på en av portarna.

Om jag fattat det hela rätt så vill han ha trådlöst till ett annat rum där det finns flera olika saker som ska vara anslutna varav en del inte har trådlöst nätverkskort. Därav vill vi skapa en trådlös brygga mellan BBB modemet i hallen och de andra grejerna.

Postad 12 augusti 2008 - 09:43

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
tyve har helt rätt Trasan, mitt modem sitter i hallen och därifrån kan jag inte dra kablar till kontor & tv- rum, så jag försöker kopplingen mellan hall & kontor trådlöst (endast för min ADSL koppling) och från kontoret sedan dra kabel till övriga apparater.

Jag kom inte längre igår men jag ska forska i hur jag kan lösa bryggat läge i WHS samt se om jag kan hitta en korsad kabel nånstans.
Fungerar det så sätter jag den nog i WAN porten i routern ändå, för det är helt enkelt enklare att ha de flesta prylarna på kontoret.

För mig fungerar det trådlösa i BBBs modem helt ok, enbart för att jag bor i skogen med endast älgar och rådjur som kan hacka mitt wlan :P

Acesspunkten ifrån D-Link som jag länkade till ovan, skulle en sådan fungera för mig? (dvs ersätta routern och inte göra internetanslutningen beroende av servern?) Det vore bra att veta inför framtida investeringar :)

Postad 12 augusti 2008 - 11:33

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Tänkte svära lite i kyrkan.....och jag vet att det ofta är problem med dessa, men vad sägs om att brygga från routern med en "homeplug" via vanlig vägguttaget in i det aktuella rummet? Har ett liknande problem då jag vill ha utrustning i ett utrymme som jag inte når med TP-kabel och vill inte köra trådlöst (eftersom WoL inte funkar då). Jag tänkte skaffa en :

Köper den lokalt på elgiganten...provar lite och ser om jag får någon vettig hastighet med den...!

Postad 12 augusti 2008 - 13:27

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Tänkte svära lite i kyrkan.....och jag vet att det ofta är problem med dessa, men vad sägs om att brygga från routern med en "homeplug" via vanlig vägguttaget in i det aktuella rummet? Har ett liknande problem då jag vill ha utrustning i ett utrymme som jag inte når med TP-kabel och vill inte köra trådlöst (eftersom WoL inte funkar då). Jag tänkte skaffa en :

Köper den lokalt på elgiganten...provar lite och ser om jag får någon vettig hastighet med den...!

Har inte ens tänkt på en sådan lösning, men som sagt så har man inte hört mycket gott om det... Berätta gärna hur det går för dig.
BTW, intressant namn på siemens produkt "Gigaset" men med 200Mbit kapacitet... :)

Redigerat av PsychoCheF, 12 augusti 2008 - 13:29.

Postad 13 augusti 2008 - 14:03

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Har nu testat vidare med att brygga nätverkskorten på min whs server och det finns tyvärr inget stöd för det i whs :unsure:

Så nu ska jag ragga tag i en korsad lankabel och se om det fungerar att koppla wlanbryggan dirket i wanporten på routern.
Om inte det fungerar så får det väl bli att investera i lite nya prylar trots allt, så ge gärna tips på vad jag kan behöva och vilka funktioner(/protokoll?) som är viktiga.

Postad 13 augusti 2008 - 22:24

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Nu har jag änteligen löst det hela! :unsure: ;)

Receptet var en korsad kabel mellan wlan adaptern och routerns wan port!
Ingen skillnad på uppkopplingshastighet heller när jag kollade på bredbandskollen.

Tack för råd & tips!

Postad 14 augusti 2008 - 06:13

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1 618 inlägg
  • 0

Nu har jag änteligen löst det hela! :P B)
...

Näe, jag har löst det ;) :P

Postad 14 augusti 2008 - 09:39

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
;)

Postad 17 augusti 2008 - 14:11

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Då behöver du säkert inte veta hur det gick med Homeplug-försöken?

....men jag berättar ändå :D ....
Med ganska lågt ställda förväntningar satte jag igång.....drabbades dock av stor misströstan när jag mätte lan-hastigheten med Aida32. Tills jag insåg att jag blandade ihop de klassiska begreppen MB/s och Mbit/s :( det handlar dock inte om några fantomhastigheter. Jag kopplade upp adaptrarna så att de skulle gå på två olika säkringsgrupper (för vem behöver trådlöst i samma rum!?). Hastigheterna jag får blir då ca 40Mbit/s eller 4-5MB/s. Vid jämförelse med att köra tp-kabel direkt mellan nätverkskorten (100mbits kort) så blir det ca 42-44% av kortets kapacitet! Detta låter inte så jätteroligt, men det är tillräckligt för att streama två standard DVD samtidigt. Gick även bra att streama en 1080p WMV utan hack. Det blir lite tråkigare i mitt tänkta WHS sammanhang då högre backuphastighet känns bättre, men nöden har ingen lag och detta blir så bra det kan bli utan att gräva ner kabel. Ska verifiera att WOL funkar inann jag bestämmer mig för att köra på den lösningen.
Hur man sen ska kunna få ut fulla kapaciteten ur Homeplug (200mbit) vette tusan. Det räcker inte med att sätta pluggarna i två intilliggande uttag i varje fall!

Postad 18 augusti 2008 - 09:29

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Förvisso långt ifrån de utlovade 200mbit, men inte så illa ändå.
Det är ju inte stor skillnad mot vad brukar kunna klämma igenom vanliga 100mbit kablar.

Postad 18 augusti 2008 - 09:36

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Slänger in en snabb fråga om nätverk:
Jag har ett trådlöst ADSL-modem med inbyggd router med både 4 Ethernet portar och WLAN, är det möjligt att köra både WLAN och sladd samtidigt? Tänkte köra datorerna med sladd, och WLAN till Xbox:et som står i rummet brevid nämligen.

Postad 18 augusti 2008 - 09:39

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Slänger in en snabb fråga om nätverk:
Jag har ett trådlöst ADSL-modem med inbyggd router med både 4 Ethernet portar och WLAN, är det möjligt att köra både WLAN och sladd samtidigt? Tänkte köra datorerna med sladd, och WLAN till Xbox:et som står i rummet brevid nämligen.

Inga problem!
Starta WLANet och anslut.

Postad 18 augusti 2008 - 09:47

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Förvisso långt ifrån de utlovade 200mbit, men inte så illa ändå.
Det är ju inte stor skillnad mot vad brukar kunna klämma igenom vanliga 100mbit kablar.

Jag får ca 11MB/s med hemklämd kabel och 100mbit.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.