Jag har:
ADSL från BBB med ett trådlöst Xavi modem
Netgear WGR614 (v7), trådlös router
Netgear GS105, 5 portars gigabitswitch
D-Link DWL810, trådlös nätverksadapter (brygga?) (används inte just nu.)
Netgear DG834PN, adsl modem m trådlös nätverk, (används inte just nu.)
Självklart vill jag undvika att köpa nya saker.
Jag behöver:
Nån form av trådlös koppling till BBB modemet.
DHCP funktion för att kunna ge dator, server, tvix, sonos låsta ip adresser så de enkelt kan hitta varandra.
Först tänkte jag köpa en usb-wlan att ha i min dator, strunta i internet till server mm.
Men verkar tveksamt om jag kan få det att fungera, för jag testade att dra en lång kabel (temporärt) från modemet i hallen och kopplade in den på mitt första nätverkskort1 i datorn, i andra nätverkskoret2 anslöt jag till routern som gick vidare till switchen.
Vad som hände var att XP skapade en brygga, men då fick inte nätverkskort2 nåt ip ifrån routern. Tar jag bort bryggan så får båda korten korrekta ipn men jag kommer ändå inte ut på internet...

Jag kollade en annan tråd som handlade om att få sin router att fungera som accesspunkt, men det verkar inte som min router klarar av det.
Eller så är det bara jag som inte begriper hur det ska funka.

Helst vill jag ju ha en trådlösmottagare på kontoret som kan dela intenetkopplingen med övriga saker på nätverket, annars så är jag nöjd om jag kan få internet att fungera på nätverkskort1 samtidigt som nätverkskort2 funkar som LAN...
Hoppas nån vet vad det är jag behöver göra för att få det att fungera (och att ni förstår vad jag menar

Tack på förhand!
Redigerat av PsychoCheF, 10 augusti 2008 - 21:01.