Bästa subwoofern
511 svar till detta ämne
Postad 17 June 2010 - 21:18
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Kom precis på att jag "måste" se om alla mina blu rayfilmer när jag får min subba
Kan ni tänka er att jag såg hela BoB utan subb
Kmmer att bli en upplevelse att "höra" om denna serie
Postad 18 June 2010 - 04:32
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Kom precis på att jag "måste" se om alla mina blu rayfilmer när jag får min subba
Nä den måste jag se när jag har fått i hop mina 8 fynda
Postad 18 June 2010 - 10:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Grymm serie ! måste jag snart kolla på i BluRay jag med har sett den på TV, på VHS sedan på DVD och nu ska jag se den på BluRay, blir spännande
Postad 18 June 2010 - 10:36
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Har du The Incredible Hulk ? om inte så är det ett givet köp för din subb.
Redigerat av jonasprivate, 18 June 2010 - 10:36.
Postad 20 June 2010 - 22:22
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1112 inlägg
 =  =
Postad 20 June 2010 - 22:37
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
det ser ju trevligt ut
Men får man verkligen valuta för alla dessa element ?
Postad 20 June 2010 - 22:58
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Kalle dussin, har du någon mätning i infraområdet?
Postad 20 June 2010 - 23:12
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1112 inlägg
det ser ju trevligt ut Men får man verkligen valuta för alla dessa element ?
Bra fråga. : Jag var på väg att svara "inte valuta kanske, men vibrationer".  Den stora fördelen med så många exciteringspunkter är förutom stor total konarea, även att det blir väldigt snällt mot rummet. Det låter och mäter väldigt lika i stora delar avlyssningsdelen av rummet och det blir inte mycket till resonanstoppar och dalar heller. Kalle dussin, har du någon mätning i infraområdet?
Nej tyvärr, men jag jobbar på det. Min Behringer 8000 är inget bra alls i det registret. Har en XTZ Room analysermätning, men jag tror inte den är speciellt exakt den heller.
Postad 20 June 2010 - 23:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, det är svårt att få korrekta mätningar så lågt. 
Fan, nu blev jag sugen på fler basar igen. Dumma du
Postad 21 June 2010 - 11:29
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe, jo det ser mycket bra ut på dom mätningarna
Postad 21 June 2010 - 12:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Kommer inte böckerna i oordning när du spelar högt?
Postad 22 June 2010 - 19:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Du har inte missat något alls i LFE i den serien, surroundet är oftast kalasbra, men finns inte ett jota subinfo i den. Tänkte jag skulle byta min BOB box mot sagan om ringen när jag kikat klart den.
Postad 22 June 2010 - 19:39
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Du har inte missat något alls i LFE i den serien,
Men ligger där inte mycket bas i "main" ?
Postad 22 June 2010 - 19:45
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men ligger där inte mycket bas i "main" ?
Jag delar rubbet här hemma på 80Hz, allt där under får subbarna ta hand om. Tyckte tom att det var dåligt med bas i "filmen". Sätt på hitta nemo, senaste batman eller varför inte flight of the phonix så din svs får jobba lite. Blir rent av löjligt att jämföra filmupplevelsena om du kikar på dom filmerna jämfört med BoB, men som sagt. Själva surroundmixningen är bra.
Postad 22 June 2010 - 20:51
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag delar rubbet här hemma på 80Hz, allt där under får subbarna ta hand om. Tyckte tom att det var dåligt med bas i "filmen". Sätt på hitta nemo, senaste batman eller varför inte flight of the phonix så din svs får jobba lite.
Blir rent av löjligt att jämföra filmupplevelsena om du kikar på dom filmerna jämfört med BoB, men som sagt. Själva surroundmixningen är bra.
När jag demade förut körde jag alltid slutscenen i Rambo 4. Med rören har jag inte ens testat det.. Måste fan göra det i helgen...
Postad 22 June 2010 - 21:07
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
När jag demade förut körde jag alltid slutscenen i Rambo 4. Med rören har jag inte ens testat det.. Måste fan göra det i helgen...
Flight of the phoenix!! har skrivit det säkert 30 gånger på forumet, och kommer säkert skriva det 30 gånger till  Det mesta känns mesigt efter ökenstorms scenen
Postad 22 June 2010 - 21:14
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Flight of the phoenix!! har skrivit det säkert 30 gånger på forumet, och kommer säkert skriva det 30 gånger till 
Det mesta känns mesigt efter ökenstorms scenen 
Ja.. Den scenen har jag också kört några gånger.. Dock inte med rören.. Den är BRUTAL !! Köpte U-571 på bd. Har inte vågat köra den eftersom basarna bottnar så fort... I den ska det tydligen vara massor ända ner mot 5 hz när dom släpper sjunkbomberna...
Redigerat av Bakerman, 22 June 2010 - 21:15.
Postad 22 June 2010 - 21:35
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ja.. Den scenen har jag också kört några gånger.. Dock inte med rören.. Den är BRUTAL !!
Köpte U-571 på bd. Har inte vågat köra den eftersom basarna bottnar så fort... I den ska det tydligen vara massor ända ner mot 5 hz när dom släpper sjunkbomberna...
Så går det när man håller på med hembyggen som ser ut som stora toarullar, här har det inte bottnat för någon film  Ok på batman klippet jag har i mitt album, där har dom inte mycket kvar att ge. Där var det HÖGT
Postad 22 June 2010 - 22:16
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Så går det när man håller på med hembyggen som ser ut som stora toarullar, här har det inte bottnat för någon film 
Ok på batman klippet jag har i mitt album, där har dom inte mycket kvar att ge. Där var det HÖGT 
Trodde faktiskt inte att slaglängden skulle ta slut redan vid ca 12 hz... Fast det är klart, det skulle jag kanske tagit reda på innan... Men ner till 12 hz tar jag dej. Det räcker till mej.  Så småningom har jag ett högpass på plats, och då kommer jag våga lite mer.. Tittar jag på film vid "normal" volym är det ju aldrig några problem, det är ju bara när dom ska visa vad dom går för..
Postad 22 June 2010 - 22:26
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ta de ganska vanliga västern filmen Open Range, uppnår man inte tryck med den filmen får man byta sub
Postad 23 June 2010 - 04:46
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Ja.. Den scenen har jag också kört några gånger.. Dock inte med rören.. Den är BRUTAL !!
Köpte U-571 på bd. Har inte vågat köra den eftersom basarna bottnar så fort... I den ska det tydligen vara massor ända ner mot 5 hz när dom släpper sjunkbomberna...
den körde vi vid raukman på faktiskt med dom brutala fynda basarna och dom har inte protesterat ännu men varför vrider du inte ner effekten lite grann så slipper du att det skall bottna hela tiden.
Postad 23 June 2010 - 17:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
den körde vi vid raukman på faktiskt med dom brutala fynda basarna och dom har inte protesterat ännu men varför vrider du inte ner effekten lite grann så slipper du att det skall bottna hela tiden.
Som jag skrev bottnar det inte vid "normal" lyssningsvolym. Men jag kan ju inte dra på och testa vad rören går för med så djupa frekvenser.
Postad 23 June 2010 - 19:00
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Min sub har fastnat i tullen
Postad 23 June 2010 - 19:02
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Låter dyrt
Postad 23 June 2010 - 19:29
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Surt.. Men tull ska man ju liksom räkna med i priset. Klarar man sej får man se det som bonus. Sen är det ju surt med den extra väntan förstås...
Postad 23 June 2010 - 19:31
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Var den inte skickad från tyskland ?????
Postad 23 June 2010 - 22:18
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Låter dyrt 
Surt.. Men tull ska man ju liksom räkna med i priset. Klarar man sej får man se det som bonus. Sen är det ju surt med den extra väntan förstås...
Finns inte en chans att det kostar mer, då jag har betalat en faktura till ett tyskt bolag Att de sedan skickar det från Norge som är icke EU land är deras problem. Så det löser sig men som det ser ut nu, har jag den inte före midsommar SURT !!!
Postad 24 June 2010 - 04:30
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Finns inte en chans att det kostar mer, då jag har betalat en faktura till ett tyskt bolag Att de sedan skickar det från Norge som är icke EU land är deras problem.
Så det löser sig men som det ser ut nu, har jag den inte före midsommar SURT !!!
om jag inte minns fel så var den väl skickad från norge till tyskland men varför inte maila dom och fråga vad fan dom håller på med
Postad 24 June 2010 - 08:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fan va segt...
aja, så kan det vara, ingen subb till midsommar... och grannarna tackar gud...
Postad 24 June 2010 - 10:56
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Mina var nog med nere i tyskland en sväng, hur har du fått reda på att den sitter fast ?
Väntan var INGET skoj. Jag prickade in massor av röda dagar så det gick ju inte snabbare utav det precis.
Men dom var värda väntan kan jag väl säga
Postad 24 June 2010 - 15:00
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Schenker fixade det
Jag har själv hämtat den på deras central så nu står den i rummet
Jisses så stor den är
Har fingrat lite och kört en lite kalibrering
Provade köra en liten slinga i 20hz och dörrarna skallrade
Ni som haft era ett tag, hur har ni ställt in dom bäst för musik
Är det läget 20HZ och utan pluggar som gäller ?
Jag upplever att man måste höja upp basen efter kalibrering av flerkanalaren
Redigerat av cedergren, 24 June 2010 - 16:15.
Postad 24 June 2010 - 20:13
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Här var det helt tyst !?
Har spelat subben lite och antingen har jag ett perfekt rum eller är subben helt suverän
för det spelar ingen roll om jag drar på den lite extra så slår det inte över som man varit
van vid med tidigare subbar.
Nu har jag inte laborerat så mycket och jag väntar lite tills jag hört vad ni säger
om mina frågor i förra inlägget.
Postad 24 June 2010 - 22:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har spelat subben lite och antingen har jag ett perfekt rum eller är subben helt suverän för det spelar ingen roll om jag drar på den lite extra så slår det inte över som man varit van vid med tidigare subbar.
Du som har varit en sån stor motståndare till en subba !!? Så låter det när man satsar på rejäla grejer. En till så blir det ännu större skillnad.. Efter två blir inte skillnaden lika påtaglig ju fler man har..
Postad 24 June 2010 - 22:08
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Här var det helt tyst !?
Har spelat subben lite och antingen har jag ett perfekt rum eller är subben helt suverän för det spelar ingen roll om jag drar på den lite extra så slår det inte över som man varit van vid med tidigare subbar.
Nu har jag inte laborerat så mycket och jag väntar lite tills jag hört vad ni säger om mina frågor i förra inlägget.
Att det inte slår över som du uttrycker dig så är det inte rummet det beror på men mät gärna så kommer det dippar och andra roligheter
Postad 25 June 2010 - 00:09
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Jag mäter aldrig
Totalt ointressant om man inte är intresserad av grafer
Jag har alltid använt öronen och gör så även om jag skulle stämma en gitarr i en arena med 100.000 som tjuter
jag hör skillnad ändå
Postad 25 June 2010 - 08:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ni som haft era ett tag, hur har ni ställt in dom bäst för musik Är det läget 20HZ och utan pluggar som gäller ?
Sålänge du inte kör dom i bott eller det börjar låta sämre, plugga så du har 15 hz läge. Då får du djupare bas.
Redigerat av MKarlsson74, 25 June 2010 - 08:13.
Postad 25 June 2010 - 23:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du som har varit en sån stor motståndare till en subba !!? Så låter det när man satsar på rejäla grejer. En till så blir det ännu större skillnad.. Efter två blir inte skillnaden lika påtaglig ju fler man har..
jo men från två till fyra tycker jag också är ganska stor skillnad, sedan minskar det mycket kraftigt dock
Postad 26 June 2010 - 03:29
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
jo men från två till fyra tycker jag också är ganska stor skillnad, sedan minskar det mycket kraftigt dock 
Påstå för fan inte att man får lika stor skillnad mellan två och fyra som man får mellan en och två, för då har du fel...
Postad 26 June 2010 - 08:55
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Påstå för fan inte att man får lika stor skillnad mellan två och fyra som man får mellan en och två, för då har du fel...
Nemen inte är det väl midsommarspriten som talar, du låter lite smått aggro nu bagaren
Postad 26 June 2010 - 09:06
Unregistered80a991cf
-
Unregistered80a991cf
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Här var det hårda ord, möjligtvis klockslaget och midsommar som spelar humöret ett spratt
Du cedergren, hur gick det för dig? Åkte du på att betala någon extra avgift? Man SKA ju inte behöva det men jag är övertygad över att någon på något kontor kommer ha en dålig dag och försöka avkräva mig pengar...
Jag har nämligen, efter allt tal om SVS:s förträfflighet här på forumet, beställt en PB12-NSD. Det var ungefär vad ekonomin tillät nu, men jag ser det i alla fall som världens mest PRISVÄRDA subwoofer 
Det ska bli roligt att höra hur en riktigt SUB-woofer låter istället för min Dali SWA12 (som förvisso inte är dålig, men SUB är något av en överdrift), och jag hoppas den kommer komplettera mina Canton Vento 870 på ett bra sätt.
Nu är det bara den olidliga väääntan...
EDIT: Oj, Niklas F slog mig visst med en halv evighet
Redigerat av Unregistered80a991cf, 26 June 2010 - 09:08.
Postad 26 June 2010 - 10:25
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Med min Sunfire räcker det att den placeras vid rätt vägg eller hörn så låter den nästan som 4 st, annars vandrar den runt själv längs golvet och täcker både ytorna och rummet
Postad 26 June 2010 - 11:48
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
XEP
Nej inte en krona och som du säger skall man inte det heller. Det är det som är finsessen med att SVS säljs
från ett tyskt bolag till oss svenskar och då har vi redan betalat vad vi skall inom EU
Jag kan i alla fall säga till er som diskuterar skillnader mellan 2-4 eller fler subbar
Det är en jäkla skillnad på att inte ha någon sub alls och ha en
En st PB12 räcker till de flesta och den är stor nog att ha ( 1st ) i ett rum såvida man inte vill bo med högltalare
som möbler
Min totala yta i rummet är ca 75 m2 med lite väggar i en en öppen planlösning
( vardagsrum entrè, kök och matplats )
PB12 plus fyller det lätt
Redigerat av cedergren, 26 June 2010 - 11:49.
Postad 26 June 2010 - 12:04
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, det är inte lika stor, tycker jag. Men det är en förbättring.
Postad 26 June 2010 - 13:36
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nemen inte är det väl midsommarspriten som talar, du låter lite smått aggro nu bagaren 
Jag full och glömde smileyn..  Med min Sunfire räcker det att den placeras vid rätt vägg eller hörn så låter den nästan som 4 st, annars vandrar den runt själv längs golvet och täcker både ytorna och rummet 
Vad har hörnplacering med saken att göra...? Hur vet du att den låter som fyra...? Har du testat med fyra subbor...? Eller är det ljudstyrkan du syftar på...? För det är inte högre ljudstyrka man är ute efter med fler subbor...
Postad 26 June 2010 - 13:46
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Nej, det är inte lika stor, tycker jag. Men det är en förbättring.
Varför vill du då ha fler?
Postad 26 June 2010 - 14:31
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
För att man alltid vill ha bättre, antar jag
Postad 26 June 2010 - 14:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nja, vill och vill, är lite sugen. Jag tror inte det ger speciellt jämnare återgivning, iaf ingen som jag märker så mycket. Det främst att få ännu mer headroom. Vore kul att aldrig se synliga (från lyssningsplatsen) konutslag
Postad 26 June 2010 - 14:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag full och glömde smileyn.. 
ok, jo jag blev lite förvånad faktiskt...  vet du väll att man inte ska skriva saker på forum i onyktert skick jag anser att skillnad såklart är störst mellan 1 till 2, men även mellan 2 till 4 så är skillnaden mycket tydlig i dom flesta fall ändå
Postad 26 June 2010 - 16:17
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Nja, vill och vill, är lite sugen. Jag tror inte det ger speciellt jämnare återgivning, iaf ingen som jag märker så mycket. Det främst att få ännu mer headroom. Vore kul att aldrig se synliga (från lyssningsplatsen) konutslag 
varför rekommenderar din guru flera eller multibulti multi system för jämnare frekvensgång och sen får man bort alla fula saker ett rum ställer till med .
Postad 26 June 2010 - 16:34
cedergren
-
cedergren
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
Nu skall jag vara lite elak
Men det här med 4 subbar i ett rum påminner mig lite om när man på 70-80 talet började med "4 kanal"
det var inget annat än högtalare A och B
Man ställde en högtalare i varje hörn och så blev det ett "mastigt" ljud i rummet
Har man en ordentlig subb får man också den bas man skall ha i rummet.
Att det blir ett bättre upplevelse med en sub i varje hörn, säger sig själv
men frågan om det är värt 4 x 20.000 kr ?
Då vet jag bättre saker i anläggningen att lägga pengarna på
Tex ett par bättre frontar och om man har flerkanalare så kan man aldrig köpa
en bra nog sådan.
Jag är äckligt nöjd med min (Edit) PB12 Plus
Den spelar så korrekt och jag har nu lyssnat till några CD som skulle avslöja direkt om så inte var fallet.
Ett klart rekommenderat köp !
Redigerat av cedergren, 26 June 2010 - 17:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|