Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa subwoofern

511 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 June 2010 - 21:18

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Kom precis på att jag "måste" se om alla mina blu rayfilmer när jag får min subba

Kan ni tänka er att jag såg hela BoB utan subb :wub:

Kmmer att bli en upplevelse att "höra" om denna serie

Postad 18 June 2010 - 04:32

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Kom precis på att jag "måste" se om alla mina blu rayfilmer när jag får min subba

Nä den måste jag se när jag har fått i hop mina 8 fynda

Postad 18 June 2010 - 10:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kan ni tänka er att jag såg hela BoB utan subb ;)

Grymm serie ! :D

måste jag snart kolla på i BluRay jag med :wub:
har sett den på TV, på VHS sedan på DVD och nu ska jag se den på BluRay, blir spännande :wub:

Postad 18 June 2010 - 10:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Har du The Incredible Hulk ? om inte så är det ett givet köp för din subb. :wub:

Redigerat av jonasprivate, 18 June 2010 - 10:36.

Postad 20 June 2010 - 22:22

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Postad bild

=

Postad bild

=

Postad 20 June 2010 - 22:37

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
det ser ju trevligt ut
Men får man verkligen valuta för alla dessa element ?

Postad 20 June 2010 - 22:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Kalle dussin, har du någon mätning i infraområdet?

Postad 20 June 2010 - 23:12

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

det ser ju trevligt ut
Men får man verkligen valuta för alla dessa element ?

Bra fråga. :
Jag var på väg att svara "inte valuta kanske, men vibrationer". :)
Den stora fördelen med så många exciteringspunkter är förutom stor total konarea, även att det blir väldigt snällt mot rummet. Det låter och mäter väldigt lika i stora delar avlyssningsdelen av rummet och det blir inte mycket till resonanstoppar och dalar heller.

Kalle dussin, har du någon mätning i infraområdet?

Nej tyvärr, men jag jobbar på det. Min Behringer 8000 är inget bra alls i det registret.
Har en XTZ Room analysermätning, men jag tror inte den är speciellt exakt den heller.

Postad bild

Postad 20 June 2010 - 23:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, det är svårt att få korrekta mätningar så lågt. :)
Fan, nu blev jag sugen på fler basar igen. Dumma du :blink:

Postad 21 June 2010 - 11:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, jo det ser mycket bra ut på dom mätningarna :)

Postad 21 June 2010 - 12:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Kommer inte böckerna i oordning när du spelar högt? :)

Postad 22 June 2010 - 19:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Kan ni tänka er att jag såg hela BoB utan subb :)

Du har inte missat något alls i LFE i den serien, surroundet är oftast kalasbra, men finns inte ett jota subinfo i den. Tänkte jag skulle byta min BOB box mot sagan om ringen när jag kikat klart den.

Postad 22 June 2010 - 19:39

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Du har inte missat något alls i LFE i den serien,

Men ligger där inte mycket bas i "main" ?

Postad 22 June 2010 - 19:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Men ligger där inte mycket bas i "main" ?

Jag delar rubbet här hemma på 80Hz, allt där under får subbarna ta hand om. Tyckte tom att det var dåligt med bas i "filmen". Sätt på hitta nemo, senaste batman eller varför inte flight of the phonix så din svs får jobba lite.

Blir rent av löjligt att jämföra filmupplevelsena om du kikar på dom filmerna jämfört med BoB, men som sagt. Själva surroundmixningen är bra.

Postad 22 June 2010 - 20:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag delar rubbet här hemma på 80Hz, allt där under får subbarna ta hand om. Tyckte tom att det var dåligt med bas i "filmen". Sätt på hitta nemo, senaste batman eller varför inte flight of the phonix så din svs får jobba lite.

Blir rent av löjligt att jämföra filmupplevelsena om du kikar på dom filmerna jämfört med BoB, men som sagt. Själva surroundmixningen är bra.

När jag demade förut körde jag alltid slutscenen i Rambo 4. Med rören har jag inte ens testat det..
Måste fan göra det i helgen...

Postad 22 June 2010 - 21:07

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

När jag demade förut körde jag alltid slutscenen i Rambo 4. Med rören har jag inte ens testat det..
Måste fan göra det i helgen...

Flight of the phoenix!! har skrivit det säkert 30 gånger på forumet, och kommer säkert skriva det 30 gånger till :)

Det mesta känns mesigt efter ökenstorms scenen :)

Postad 22 June 2010 - 21:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Flight of the phoenix!! har skrivit det säkert 30 gånger på forumet, och kommer säkert skriva det 30 gånger till :)

Det mesta känns mesigt efter ökenstorms scenen :)

Ja.. Den scenen har jag också kört några gånger.. Dock inte med rören.. Den är BRUTAL !!

Köpte U-571 på bd. Har inte vågat köra den eftersom basarna bottnar så fort... :blush:
I den ska det tydligen vara massor ända ner mot 5 hz när dom släpper sjunkbomberna...

Redigerat av Bakerman, 22 June 2010 - 21:15.

Postad 22 June 2010 - 21:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ja.. Den scenen har jag också kört några gånger.. Dock inte med rören.. Den är BRUTAL !!

Köpte U-571 på bd. Har inte vågat köra den eftersom basarna bottnar så fort... :blush:
I den ska det tydligen vara massor ända ner mot 5 hz när dom släpper sjunkbomberna...

Så går det när man håller på med hembyggen som ser ut som stora toarullar, här har det inte bottnat för någon film :)

Ok på batman klippet jag har i mitt album, där har dom inte mycket kvar att ge. Där var det HÖGT :)

Postad 22 June 2010 - 22:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Så går det när man håller på med hembyggen som ser ut som stora toarullar, här har det inte bottnat för någon film :)

Ok på batman klippet jag har i mitt album, där har dom inte mycket kvar att ge. Där var det HÖGT :)

Trodde faktiskt inte att slaglängden skulle ta slut redan vid ca 12 hz... Fast det är klart, det skulle jag kanske tagit reda på innan... :blush:
Men ner till 12 hz tar jag dej. Det räcker till mej. :blush: Så småningom har jag ett högpass på plats, och då kommer jag våga lite mer..
Tittar jag på film vid "normal" volym är det ju aldrig några problem, det är ju bara när dom ska visa vad dom går för..

Postad 22 June 2010 - 22:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Ta de ganska vanliga västern filmen Open Range, uppnår man inte tryck med den filmen får man byta sub :)

Postad 23 June 2010 - 04:46

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Köpte U-571 på bd. Har inte vågat köra den eftersom basarna bottnar så fort... :)

den körde vi vid raukman på faktiskt med dom brutala fynda basarna och dom har inte protesterat ännu
men varför vrider du inte ner effekten lite grann så slipper du att det skall bottna hela tiden.

Postad 23 June 2010 - 17:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

den körde vi vid raukman på faktiskt med dom brutala fynda basarna och dom har inte protesterat ännu
men varför vrider du inte ner effekten lite grann så slipper du att det skall bottna hela tiden.

Som jag skrev bottnar det inte vid "normal" lyssningsvolym. Men jag kan ju inte dra på och testa vad rören går för med så djupa frekvenser.

Postad 23 June 2010 - 19:00

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Min sub har fastnat i tullen :)

Postad 23 June 2010 - 19:02

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Låter dyrt :)

Postad 23 June 2010 - 19:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Surt.. Men tull ska man ju liksom räkna med i priset. Klarar man sej får man se det som bonus.
Sen är det ju surt med den extra väntan förstås...

Postad 23 June 2010 - 19:31

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Var den inte skickad från tyskland ?????

Postad 23 June 2010 - 22:18

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Låter dyrt :)

Surt.. Men tull ska man ju liksom räkna med i priset. Klarar man sej får man se det som bonus.
Sen är det ju surt med den extra väntan förstås...

Finns inte en chans att det kostar mer, då jag har betalat en faktura till ett tyskt bolag
Att de sedan skickar det från Norge som är icke EU land är deras problem.

Så det löser sig men som det ser ut nu, har jag den inte före midsommar
SURT !!!

Postad 24 June 2010 - 04:30

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Finns inte en chans att det kostar mer, då jag har betalat en faktura till ett tyskt bolag
Att de sedan skickar det från Norge som är icke EU land är deras problem.

Så det löser sig men som det ser ut nu, har jag den inte före midsommar
SURT !!!

om jag inte minns fel så var den väl skickad från norge till tyskland
men varför inte maila dom och fråga vad fan dom håller på med

Postad 24 June 2010 - 08:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Fan va segt... :)

aja, så kan det vara, ingen subb till midsommar... och grannarna tackar gud... :lol:

Postad 24 June 2010 - 10:56

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Mina var nog med nere i tyskland en sväng, hur har du fått reda på att den sitter fast ?

Väntan var INGET skoj. Jag prickade in massor av röda dagar så det gick ju inte snabbare utav det precis.
Men dom var värda väntan kan jag väl säga :)

Postad 24 June 2010 - 15:00

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Schenker fixade det

Jag har själv hämtat den på deras central så nu står den i rummet

Jisses så stor den är :lol:

Har fingrat lite och kört en lite kalibrering

Provade köra en liten slinga i 20hz och dörrarna skallrade :)

Ni som haft era ett tag, hur har ni ställt in dom bäst för musik
Är det läget 20HZ och utan pluggar som gäller ?

Jag upplever att man måste höja upp basen efter kalibrering av flerkanalaren

Redigerat av cedergren, 24 June 2010 - 16:15.

Postad 24 June 2010 - 20:13

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Här var det helt tyst !?

Har spelat subben lite och antingen har jag ett perfekt rum eller är subben helt suverän
för det spelar ingen roll om jag drar på den lite extra så slår det inte över som man varit
van vid med tidigare subbar.

Nu har jag inte laborerat så mycket och jag väntar lite tills jag hört vad ni säger
om mina frågor i förra inlägget.

Postad 24 June 2010 - 22:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har spelat subben lite och antingen har jag ett perfekt rum eller är subben helt suverän
för det spelar ingen roll om jag drar på den lite extra så slår det inte över som man varit

Du som har varit en sån stor motståndare till en subba !!? :lol:
Så låter det när man satsar på rejäla grejer. :)
En till så blir det ännu större skillnad.. Efter två blir inte skillnaden lika påtaglig ju fler man har..

Postad 24 June 2010 - 22:08

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Här var det helt tyst !?

Nu har jag inte laborerat så mycket och jag väntar lite tills jag hört vad ni säger
om mina frågor i förra inlägget.

Att det inte slår över som du uttrycker dig så är det inte rummet det beror på men mät gärna så kommer det dippar och andra roligheter

Postad 25 June 2010 - 00:09

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Jag mäter aldrig

Totalt ointressant om man inte är intresserad av grafer :)

Jag har alltid använt öronen och gör så även om jag skulle stämma en gitarr i en arena med 100.000 som tjuter
jag hör skillnad ändå :lol:

Postad 25 June 2010 - 08:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ni som haft era ett tag, hur har ni ställt in dom bäst för musik
Är det läget 20HZ och utan pluggar som gäller ?

Sålänge du inte kör dom i bott eller det börjar låta sämre, plugga så du har 15 hz läge. Då får du djupare bas.

Redigerat av MKarlsson74, 25 June 2010 - 08:13.

Postad 25 June 2010 - 23:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Du som har varit en sån stor motståndare till en subba !!? :rolleyes:
Så låter det när man satsar på rejäla grejer. :D
En till så blir det ännu större skillnad.. Efter två blir inte skillnaden lika påtaglig ju fler man har..

jo men från två till fyra tycker jag också är ganska stor skillnad, sedan minskar det mycket kraftigt dock :P

Postad 26 June 2010 - 03:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

jo men från två till fyra tycker jag också är ganska stor skillnad, sedan minskar det mycket kraftigt dock :P

Påstå för fan inte att man får lika stor skillnad mellan två och fyra som man får mellan en och två, för då har du fel...

Postad 26 June 2010 - 08:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Påstå för fan inte att man får lika stor skillnad mellan två och fyra som man får mellan en och två, för då har du fel...

Nemen inte är det väl midsommarspriten som talar, du låter lite smått aggro nu bagaren :P

Postad 26 June 2010 - 09:06

Unregistered80a991cf
  • Unregistered80a991cf
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Här var det hårda ord, möjligtvis klockslaget och midsommar som spelar humöret ett spratt :P

Du cedergren, hur gick det för dig? Åkte du på att betala någon extra avgift? Man SKA ju inte behöva det men jag är övertygad över att någon på något kontor kommer ha en dålig dag och försöka avkräva mig pengar...

Jag har nämligen, efter allt tal om SVS:s förträfflighet här på forumet, beställt en PB12-NSD. Det var ungefär vad ekonomin tillät nu, men jag ser det i alla fall som världens mest PRISVÄRDA subwoofer :D
Det ska bli roligt att höra hur en riktigt SUB-woofer låter istället för min Dali SWA12 (som förvisso inte är dålig, men SUB är något av en överdrift), och jag hoppas den kommer komplettera mina Canton Vento 870 på ett bra sätt.
Nu är det bara den olidliga väääntan...

EDIT: Oj, Niklas F slog mig visst med en halv evighet :rolleyes:

Redigerat av Unregistered80a991cf, 26 June 2010 - 09:08.

Postad 26 June 2010 - 10:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Med min Sunfire räcker det att den placeras vid rätt vägg eller hörn så låter den nästan som 4 st, annars vandrar den runt själv längs golvet och täcker både ytorna och rummet :P

Postad 26 June 2010 - 11:48

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
XEP
Nej inte en krona och som du säger skall man inte det heller. Det är det som är finsessen med att SVS säljs
från ett tyskt bolag till oss svenskar och då har vi redan betalat vad vi skall inom EU

Jag kan i alla fall säga till er som diskuterar skillnader mellan 2-4 eller fler subbar

Det är en jäkla skillnad på att inte ha någon sub alls och ha en :P

En st PB12 räcker till de flesta och den är stor nog att ha ( 1st ) i ett rum såvida man inte vill bo med högltalare
som möbler :D

Min totala yta i rummet är ca 75 m2 med lite väggar i en en öppen planlösning
( vardagsrum entrè, kök och matplats )

PB12 plus fyller det lätt

Redigerat av cedergren, 26 June 2010 - 11:49.

Postad 26 June 2010 - 12:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, det är inte lika stor, tycker jag. Men det är en förbättring.

Postad 26 June 2010 - 13:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nemen inte är det väl midsommarspriten som talar, du låter lite smått aggro nu bagaren :P

Jag full och glömde smileyn.. :( :D

Med min Sunfire räcker det att den placeras vid rätt vägg eller hörn så låter den nästan som 4 st, annars vandrar den runt själv längs golvet och täcker både ytorna och rummet :rolleyes:

Vad har hörnplacering med saken att göra...? Hur vet du att den låter som fyra...? Har du testat med fyra subbor...?
Eller är det ljudstyrkan du syftar på...? För det är inte högre ljudstyrka man är ute efter med fler subbor...

Postad 26 June 2010 - 13:46

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Nej, det är inte lika stor, tycker jag. Men det är en förbättring.

Varför vill du då ha fler?

Postad 26 June 2010 - 14:31

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

För att man alltid vill ha bättre, antar jag

Postad 26 June 2010 - 14:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nja, vill och vill, är lite sugen. Jag tror inte det ger speciellt jämnare återgivning, iaf ingen som jag märker så mycket. Det främst att få ännu mer headroom. Vore kul att aldrig se synliga (från lyssningsplatsen) konutslag :P

Postad 26 June 2010 - 14:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag full och glömde smileyn.. :P :rolleyes:

ok, jo jag blev lite förvånad faktiskt... :( vet du väll att man inte ska skriva saker på forum i onyktert skick :D

jag anser att skillnad såklart är störst mellan 1 till 2, men även mellan 2 till 4 så är skillnaden mycket tydlig i dom flesta fall ändå :P

Postad 26 June 2010 - 16:17

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Nja, vill och vill, är lite sugen. Jag tror inte det ger speciellt jämnare återgivning, iaf ingen som jag märker så mycket. Det främst att få ännu mer headroom. Vore kul att aldrig se synliga (från lyssningsplatsen) konutslag :P

varför rekommenderar din guru flera eller multibulti multi system för jämnare frekvensgång och sen får man bort alla fula saker ett rum ställer till med .

Postad 26 June 2010 - 16:34

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Nu skall jag vara lite elak

Men det här med 4 subbar i ett rum påminner mig lite om när man på 70-80 talet började med "4 kanal"
det var inget annat än högtalare A och B

Man ställde en högtalare i varje hörn och så blev det ett "mastigt" ljud i rummet

Har man en ordentlig subb får man också den bas man skall ha i rummet.
Att det blir ett bättre upplevelse med en sub i varje hörn, säger sig själv
men frågan om det är värt 4 x 20.000 kr ?

Då vet jag bättre saker i anläggningen att lägga pengarna på
Tex ett par bättre frontar och om man har flerkanalare så kan man aldrig köpa
en bra nog sådan.

Jag är äckligt nöjd med min (Edit) PB12 Plus
Den spelar så korrekt och jag har nu lyssnat till några CD som skulle avslöja direkt om så inte var fallet.

Ett klart rekommenderat köp !

Redigerat av cedergren, 26 June 2010 - 17:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.