Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fungerar min subwoofer ?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 July 2010 - 16:43

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Jag har en Yamaha YST-SW315 subwoofer och en Yamaha RX-V667 receiver men har nu börjat undra om subwoofern verkligen är igång.
Kör jag den automatiska högtalarinställningen hör jag tydligt att den mullrar. Men när jag tittar på en film och det skall vara mycket muller så blir det ju det också men nu har jag undra ändå om det inte bara är framhögtalarna Yamaha NS-777 som står för mullret. När det är som mest basljud har jag verkligen lyssnat på subwoofern för att höra om den är igång men tycker det verkar som om den inte ger ifrån sig något ljud.
Finns det något sätt att kontrollera hur det verkligen står till.

Postad 08 July 2010 - 20:57

Bullbapp
  • Bullbapp
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
spela T ex en 20hz testton på lagom hög ljudnivå och titta om elementet (själva högtalaren i lådan) rör sig. :lol:

Postad 08 July 2010 - 23:14

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Visserligen undrar jag om Yamahan klarar en sådan låg ton men kanske 30 också duger. Men var hittar jag en sådan ton?

Postad 09 July 2010 - 04:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Visserligen undrar jag om Yamahan klarar en sådan låg ton men kanske 30 också duger. Men var hittar jag en sådan ton?

På nätet.

Om subben har en strömknapp kan du ju alltid slå av strömmen till subben för att se om det var den som lät eller inte. Gör det medan musiken musiken eller vad det är du ska testa, låter.

Postad 09 July 2010 - 20:41

Bullbapp
  • Bullbapp
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

finns på spotify. sök bara på "bass" :D :)

Postad 09 July 2010 - 20:46

strike_formation
  • strike_formation
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Here you go:

http://sinan.ussakli.net/basstest/

finns olika testtoner där.

Postad 11 July 2010 - 11:41

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Nu har jag prövat en DVD testskiva. Jag kan med handen känna att subwoffer är igång men jag har svårare att höra det ordentligt. Jag tycker framhögtalarna, Yamaha NS-777, låter rätt bra ner i basen de också. I förstärkaren har jag ställt in brytfrekvensen till 160 Hz. Yamaha YST-SW315 omfång är mellan 20 - 160 Hz. Jag har också ställt in att både subwoofern och huvudhögtalarna skall få bassignalen. På själva subwoofern har jag ställt High cut och Volume i mitten pekande rakt upp. Därefter har jag kört den automatiska kalibreringen. Har ni åsikter om annan inställning.

Jag har glömt ta upp att jag gjorde en förändring på subwoofern. Från början kände basen tydligt i golvet och jag bor i ett flerbostadshus så för att störa grannen under lite mindre köpte jag en uppsättning SD fötter till subwoofern.

Postad 11 July 2010 - 11:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Kan man efter autokalibreringen gå in och titta vad frekvensdelningen för subwoofern hamnade? Kan vara lite intressant. Egentligen är det ett gott tecken när du inte kan skilja ut subben från fronthögtalarna. Subwoofern ska ju inte sticka ut på något sätt.

Postad 11 July 2010 - 12:44

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0
Den automatiska kalibreringen ställer inte in var brytfrekvensen skall ligga. Det är något jag kan göra. Men jag har inte sett någon guide om hur den bör ställas. Därav min fråga.

Postad 11 July 2010 - 12:55

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Nu har jag prövat en DVD testskiva. Jag kan med handen känna att subwoffer är igång men jag har svårare att höra det ordentligt. Jag tycker framhögtalarna, Yamaha NS-777, låter rätt bra ner i basen de också. I förstärkaren har jag ställt in brytfrekvensen till 160 Hz. Yamaha YST-SW315 omfång är mellan 20 - 160 Hz. Jag har också ställt in att både subwoofern och huvudhögtalarna skall få bassignalen. På själva subwoofern har jag ställt High cut och Volume i mitten pekande rakt upp. Därefter har jag kört den automatiska kalibreringen. Har ni åsikter om annan inställning.

Jag har glömt ta upp att jag gjorde en förändring på subwoofern. Från början kände basen tydligt i golvet och jag bor i ett flerbostadshus så för att störa grannen under lite mindre köpte jag en uppsättning SD fötter till subwoofern.

Om dina fronthögtalare kan leverera bas har du satt delningen för högt. Den optimala delningen ligger på 80 Hz. Om du tycker baslådan låter för lite får du helt enkelt höja volymen tills det låter lagom =) Om du är osäker på om den låter alls kan du koppla ur de andra högtalarna och bara köra med baslådan..

Postad 11 July 2010 - 16:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Den automatiska kalibreringen ställer inte in var brytfrekvensen skall ligga. Det är något jag kan göra. Men jag har inte sett någon guide om hur den bör ställas. Därav min fråga.

Sorry. Jag menar om förstärkaren kan autokalibrera? Annars kan du köra det gamla vanliga 80Hz på dina frontar. Eller "small" som det kallas i folkmun.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.