Köp av mountainbike
22 svar till detta ämne
Postad 10 September 2010 - 13:11
piddepan
-
piddepan
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Hej, funderar på att inhandla mig en mountainbike, men som i alla andra kategorier prylar så är det en djungel. Så tänkte höra om det finns ngn kunnig här som vill dela med sig av sin erfarenhet om cyklar. 
Det jag söker är en mountainbike som ska vara bra att cykla med på landsväg men jag vill även kunna ta ut den i skogen lite och då mest på grusvägar o liknande. Har kollat runt lite och hittat lite. Denna cyklen tex, vad tycks om den? Jag kan ju inget om beteckningar på växlar o dylikt så har svårt o läsa mig fram till hur bra de är. Denna iaf: www.cykelimporten.se/produkter/26001.html
Ser bra ut i mina ögon och ungefär i den prisbild jag kan tänka mig, dvs max 5000 kronor eller så. Vet att det finns en del Scott cyklar i liknande prisklass med.
Så vad tycker ni, verkar detta vara en vettig cykel eller har ni några bättre förslag?
Alla tips och råd mottages tacksamt.
Postad 10 September 2010 - 13:41
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Jag brukar ALLTID säga: Provcykla! Cyklar skiljer sig mycket i hur de är utformade. Avstånd mellan sadel och styre, hur pedalerna är placerade osv. Även materialval i ram påverkar hur cykeln beter sig. En av de viktigaste aspekterna är ju trots allt att cykeln är bekväm. Om det där är en bra cykel? Tja, du får väl vad du betalar för. hittar apropå växeln som sitter på cykeln http://happymtb.org/...ad.php/1/596930med det sagt, det kan säkert vara en duglig cykel men jag kan vare sig säga bu eller bä. Samt om MTB ska inköpas, håll ögonen öppna efter paket där SPD-pedaler följer med. Ett krav att ha på cykeln för att man ska kunna cykla seriöst i skogen.
Postad 10 September 2010 - 20:30
piddepan
-
piddepan
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Ska in till en cykelhandlare och titta lite imorgon. De säljer ut Scott Aspect 50 och Aspect 70 för 3995:- vilket känns som ett ok pris. Får väl se vad man tycker om dem.
Någon som har erfarenhet av ngn av de modellerna?
Postad 11 September 2010 - 11:09
piddepan
-
piddepan
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Blev en Scott Aspect 50. Kändes prisvärd nu när prislappen var sänkt till 3995:- i en cykelbutik i närheten.
Postad 11 September 2010 - 11:47
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag funderar också på att köpa en ny cykel. Köpte min nuvarande runt 2001. En Giant XTC (nånting nånting) som kostade runt 16 000 kronor då. Den fungerar utmärkt än idag. Har bara bytt bromsklossar en gång, och lagat punkteringar.
Funderar dock på att köpa nya däck till den nu då de gamla börjar vara väldigt slitna, och använda den som slit-och-släng-cykel och sedan köpa en ny som träningscykel.
Vad är det som "gäller" i prisklassen mellan 15 000 och 20 000 kr som fungerar både i skogen och på asfalt? Jag hittar inte någon ÅF av Giant här i stan där jag bor nu, så det måste bli något helt nytt verkar det som.
Jag kan ingenting om cyklar. Förutom hur man använder dem.
Postad 11 September 2010 - 16:24
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
En cykel för 16 000 och enbart bytt bromsklossar?
Vårda din cykel, den är INTE sliten redan! För fanken, har du inte ens kört slut en kedja på nio år?
Då har du inte cyklat mer än max 40-60 mil per år, dvs kring en mil i veckan...
Redigerat av Monshi, 11 September 2010 - 16:25.
Postad 11 September 2010 - 16:28
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag vet inte. Kanske har bytt kedja någon gång.
Jag cyklar ett par mil om dagen.
Postad 11 September 2010 - 16:32
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag var till en cykelaffär idag och de sade att "stommen" i cykeln är så bra att de hellre ville byta slitagedelar samt sätta dit nya bromsar (och behålla de gamla bromskivorna).
Fast den renoveringen skulle gå på mellan 6000 och 10 000 kronor, och en ny 2011-modell av samma cykel skulle kosta runt 18 000 kronor. Hm.
Postad 11 September 2010 - 16:59
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Jag funderar också på att köpa en ny cykel. Köpte min nuvarande runt 2001. En Giant XTC (nånting nånting) som kostade runt 16 000 kronor då. Den fungerar utmärkt än idag. Har bara bytt bromsklossar en gång, och lagat punkteringar.
öööhhh? haft en cykel i 9år och bara behövt bytt bromsklossar en gång? Vad har du haft för super bromsklossar..nog för att bromsklossar till skivor håller längre men bara en gång på 9år? vanliga bromsklossar drar man slut på minst 4styckena (dvs både fram och bak) på ett cykel-år.
Postad 11 September 2010 - 17:33
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Så är det. Jag bromsar väl kanske inte så mycket under de sträckor jag cyklar, vilket är mellan 2 km och 3 mil, nästan varje dag.
Nu när ni hittat alla fel i min cykelanvändning, har ni några förslag på cyklar?
Postad 11 September 2010 - 18:34
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Jag var till en cykelaffär idag och de sade att "stommen" i cykeln är så bra att de hellre ville byta slitagedelar samt sätta dit nya bromsar (och behålla de gamla bromskivorna).
Fast den renoveringen skulle gå på mellan 6000 och 10 000 kronor, och en ny 2011-modell av samma cykel skulle kosta runt 18 000 kronor. Hm.
OOps, det var en del pengar. Låter som om de vill Byta kedja + kassett + drev (1000 - 1500 kr) Uppdaterade bromsarna (200 kr? skivbromsar? kostar nog lite mer ingen koll på dem) Ny dämpare ( 2000 kr, kan kosta mer ska sägas) Nya däck/slang (900 kr) Arbetskostnad... vad saknas... 400 -5400 kr mmh, jag kan nog ta och köpa din cykel för en tusing... Och ja, skivbromsar slits lita annorlunda än fälgbromsar, håller längre. Och du - köp en cykeldator och sätt på din cykel så kan du hålla koll på hur långt den rullar. Min MTB är upp i 2170 mil idag och jag här väl bytt allt på den. Kan säga att cykeln kostade mig cirka 5 000 kr 1998 (cirka). Sedan dess har jag lagt ut drygt 20 000 kr till på den och saker kring den. I siffran finns en del kläder, cykelväskor, pakethållare och liknande med ska sägas men det mesta är för underhåll och tillbehör som sitter på cykeln. har bytt kedja och kassett fem gånger tror jag, drev tre gånger, bytt hub en gång, nytt bakhjul. Borde uppdatera främre växelarmen, den är helt slut. Bakre är lite sne men fungerar. Växelreglagen är inte helt på topp heller för den delen. hur många däck jag slitit ut eller bromsklossar jag bränt ned vet jag inte. Mycken av den sträckan den rullat är iofs på asfalt/grus och snö. Dessa underlag, bortsett från sista, sliter inte lika mycket på den som ren skogskörning ska sägas. Har nu en hybrid för asfalt, MTBn får inte rulla lika mycket numera.
Postad 11 September 2010 - 18:56
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
du sparar 8k om du repar cykeln istf att köpa en ny. Är du nöjd med sittställning etc så tycker jag du ska repa skiten istf att köpa nytt.
Om det inte är något revolutionerande som hänt med ramen i den nya modellen (kolfiber, lättare, stadigare etc) så tycker jag du ska renovera. Förutsatt att du är nöjd med den du har. Man kommer långt på gamla cyklar
För övrigt: Nya däck+slangar, rikta hjulen, ny kedja och nya kassetter (kanske ffa bak), samt nya vajrar lite här och där, injustering. Borde inte kosta 6-10k imo. (material ca: 1500 bakkassett + 300 kedja + 500 framdrev + 700 däck + 100 slang + 100 vajrar) dvs typ 3-7k för byte och injustering? Känns som om det inte bör ta tio timmar att fixa till för en som vet vad de gör... Eller har jag missat nåt?
Det skulle vara om någon dämpare behöver bytas då. Jag har aldrig haft dämpat så där kan jag inte uttala mig, men de torde väl kosta ett par kkronor
edit: man ska inte påbörja ett inlägg och sen gå och fixa i köket, för då hinner Monshi före.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 11 September 2010 - 18:58.
Postad 11 September 2010 - 19:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
edit: man ska inte påbörja ett inlägg och sen gå och fixa i köket, för då hinner Monshi före.
Så kan det gå men skadar inte att två säger liknande ord. Missade i mitt resonemang riktning av hjulen vilket de brukar kunna ta ganska bra betalt för (SKA lära mig det en dag). För fasiken, det tar dem kanske fem minuter att fixa till ett hjul hyfsat bra, ska det kosta så mycket? Fullservice, dvs ny drivlina, justering av bromsar och växel samt riktning av hjul borde för MTB ligga i klassen 1500-2000 kr kan jag tycka. MTB komponenter av vettig kvalité är inte så värst dyra.
Postad 11 September 2010 - 19:20
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Han pratade om att byta däck fram och bak, nytt bakhjul, nånting med växlar/kedja/fancy words, nya bromsar och ny framgaffel med "lock up"-funktion (vad fan är det?).
Han snackade mycket om "lock up".
En sak är ju säker. Vi som inte kan något om cyklar och har tummen mitt i handen blir nog blåsta hela tiden.
Postad 11 September 2010 - 19:26
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Om du ska renovera skivbromsar så kommer ett par nya kosta runt 2000kr och sen kan de ju gå uppåt Du ska ha olje-hydraliska skivbromsar. ett shysst dämpare kostar kring 3000kr. Du kommer kanske behöva byta fälgar på cykeln? eftersom de säkert är lite små slitna och då kan du byta ut mönstret och slagen samtidigt. Han pratade om att byta däck fram och bak, nytt bakhjul, nånting med växlar/kedja/fancy words, nya bromsar och ny framgaffel med "lock up"-funktion (vad fan är det?). Han snackade mycket om "lock up".
Antagligen "snabb låsning" på dämparen som gör den helt stum, den blir mer eller mindre som en odämpad gaffel...helt klart en shysst funktion om man kör landsväg fast man lär sig ganska snabbt hur man ska cykla för att inte trycka ner dämparen när man trampar...jag har funktionen och brukar köra med den när jag står upp på asfaltsvägar.
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 11 September 2010 - 19:29.
Postad 11 September 2010 - 19:31
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det blir dyrt hur som helst märker jag. Kanske lika bra att köpa en ny cykel?
Han rekommenderade Focus. Men det finns ju en hel drös med cyklar från dem som verkar passa mina önskemål.
Focus Super Bud Pro verkar ju inte så dum. Eller är det onödigt mycket pengar för ingenting?
Postad 11 September 2010 - 19:35
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
En till fråga. Vad är fördelar respektive nackdelar med "hard tail" och "soft tail".
Det ena är ju med stötdämpare bak också. Borde inte det bli sämre i typ alla lägen utom om man kör över stock och sten?
Postad 11 September 2010 - 20:19
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
hur cyklar du?
cyklar du nånsin i skog och mark?
Postad 11 September 2010 - 21:51
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag cyklar mest på asfalt. Men det blir en hel del grusväg och stigar. Kanske 70/30 i fördelningen.
Men aldrig i skog och mark som att lämna stigarna.
Postad 11 September 2010 - 22:20
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
hade jag varit du, dvs beredd att lägga upp till 20k på en cykel, så hade jag gjort följande: Reparerat XTC-n för 5-6 tusen, funkar dämparna ok borde de inte behöva bytas? Men jag har aldrig cyklat med dämpare som sagt, så där garderar jag mig lite...
Sen köper du en landsvägsracer för 14k, från tyskland eller england förslagsvis, men du får hyfsat mycket racer för 14k i Sverige också.
Postad 11 September 2010 - 23:06
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jo, jag har funderat i de banorna själv faktiskt. Vi får se vad det blir.
Postad 11 September 2010 - 23:23
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Jag har en racer köpt för 6.5k i sverige, ganska basic, sora/tiagra, men jag sitter bra på den, den väger 9.7kg eller så, och den är såå lättcyklad jämfört med allt jag hade testat innan.. Har väl gjort kanske 500 mil på den eller nåt. Kedjan börjar vara rätt sliten, samt bakklinga 6-8 av 9, fälgarna skulle behöva riktas också. Däcken har man dock fått byta oftare än vanligt.
Postad 12 September 2010 - 10:14
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Jag har en racer köpt för 6.5k i sverige, ganska basic, sora/tiagra, men jag sitter bra på den, den väger 9.7kg eller så, och den är såå lättcyklad jämfört med allt jag hade testat innan.. Har väl gjort kanske 500 mil på den eller nåt. Kedjan börjar vara rätt sliten, samt bakklinga 6-8 av 9, fälgarna skulle behöva riktas också. Däcken har man dock fått byta oftare än vanligt.
Rekommenderar dig att byta nu! Innan drevet blir för slitet. Ta en titt på det, kanske det redan är för sent som det är för mig men kanske det håller en kedja till? Jag har lyckats med 670 mil på första kedjan på min hybrid, det är för långt. Den kedjan är nu låååång med några halvstela länkar, kassetten är sliten och det har börjat hoppa på vissa växlar, mest på växel 5-6, och på framdrevet är stora klingan redo som sågklinga. Dvs dags att byta allt det.Kostnaden för byta racerkomp, materialkostnaden, är cirka 400-500 kr för kedja och kassett (som för MTB). Om även drev behöver bytas kostar en klinga kring 500 kr, helt nytt drev över 1000 kr (dyrare än MTB). Dvs bra ekonomi om man byter/kollar kassett och kedja kring 300-400 mil, troligen, då kan man kanske klara upp till tre kedjor per drev. Att hålla koll på kedjan är ingen dum idé även på en MTB om man vill hålla nere kostnaden för underhåll i den mån det går. Mitt mål är att rulla 30 mil till, sedan byta. Det ska det hela klara. Införskaffade igår en drevbultsnyckel, konstaterade att det fungerade inte att hålla emot med en vanligt skruvmejsel...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|