Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ännu en i raden...

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 September 2007 - 22:27

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Här kommer ännu en i raden av "jag behöver hjälp med att välja högtalare"-tråd...
Men jag står för det i alla fall... :)

Mycket frågor blir det, och jag skulle vara väldigt tacksam om någon orkade ta sig tid att hjälpa mig på vägen...

För att börja i rätt ände så är jag ute efter ett 5.1-system(om än med subben inom parantes; beroende av vilka frontar man väljar att satsa på); högtalare samt receiver...
Det skall vara ett system som fungerar bra både till musik och film, även om musikdelen är högst prioriterad! Lyssnar främst på tyngre musik, men det är mycket annat som också kommer att passera genom membranen...
Efter många timmars forumforskande, och ett antal timmar fysiskt lyssnande, har jag så smått börjat sålla ut lite bland konkurrensen...
För tillfället har jag kikat åt att eventuelt sätta ihop ett system bestående av Audiovector K3 Signature front- och center, samt KX som bakhögtalare...Klarar man sig utan sub, eller är det att föredra till denna kombination...?
Gällande pris är det väl ungefär i den prisklassen jag har tänkt att lägga mig, men ljudet är betydligt mer viktigt än priset...

Det jag fysiskt lyssnat på hittills är bl a Audiovector K- och M-serie, Monitor Audio RS- och GS, B&W DM683...
Eftersom jag under tidiga hösten kommer att införskaffa en Pioneer 50", och deras DVD-recorder(DVR-LX60) skulle det sitta fint med en av deras nya receivrar som kommer nu under hösten(VSX-LX60/70), men frågan är om de passar till den typ av musik jag huvudsakligen kommer att pressa dem med...? Är jag fel ute, eller skulle det kunna funka tror ni?

Ursäkta längden på detta inlägg...Börjar bli sent, och jag känner att jag mest sitter och svammlar...
Om ni kikar i mitt galleri kan ni se bilder på min lägenhet, och se hur rummet som systemet skall stå i är utformat...

Hoppas någon där ute orkar ta sig tid; all info och input är välkommen!

Man tackar på förhand...

//

Postad 03 September 2007 - 15:08

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Du har iallafall börjat med det viktigaste, att lyssna själv. Vad tyckte du om respektive högtalare, var det någon du gillade mer eller någon som du gillade mindre? Det kan vara en bra början till din jakt.

// Sat

Postad 03 September 2007 - 15:23

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

För tillfället har jag kikat åt att eventuelt sätta ihop ett system bestående av Audiovector K3 Signature front- och center, samt KX som bakhögtalare...Klarar man sig utan sub, eller är det att föredra till denna kombination...?

Skulle inte köra K3 i en flerkanalsuppsättning utan sub (spec då kostnaden inte är några större probs). Trevliga högtalare men inte går de spec djupt (iaf inte som jag uppfattat de gånger jag hört dem).

Eftersom jag under tidiga hösten kommer att införskaffa en Pioneer 50", och deras DVD-recorder(DVR-LX60) skulle det sitta fint med en av deras nya receivrar som kommer nu under hösten(VSX-LX60/70), men frågan är om de passar till den typ av musik jag huvudsakligen kommer att pressa dem med...? Är jag fel ute, eller skulle det kunna funka tror ni?

Finns en del åsikter som lite generellt menar att vissa modeller av Pioneer är ljusa och ibland tom vassa i ljudet. Kanske är överdrivet men då även AV anses relativt ljusa (har dock inte uppfattat K3 som vass) så kanske man borde lyssna/fundera över matchningen. Kan ju ligga något i det...

Postad 04 September 2007 - 23:15

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Tack för era svar, skönt att det finns några som har tid att hjälpa mig i jakten på mitt supersystem :P
Hoppas ni vill fortsätta resan...

Satswear>> Jo, jag kände efter många timmar här i högtalarforumet att jag var tvungen att ge mig ut och åtminstone få en grundlig bild över hur några av modellerna jag fokuserat på lät "in real life"... :)

Jag började på Hifiklubben där jag lyssnade på B&W DM683 och CM7, samt Dali Ikon 7(om jag inte minns helt fel)...DM683 var min klara favorit bland dessa, framför allt kändes mellanregistret riktigt starkt, men den kändes ändå lite vass i sin helhet...
Audiovector och Monitor Audio jämförde jag mot varann, hos Ågrens Hifi här i GBG, men ska jag vara ärlig så är jag inte säker på om mina intryck "var mina intryck"...Det jag menar är att jag kan ha blivit färgad av säljaren som demade dem för mig! Det var uppenbart att han inte hade mycket över för Monitor Audio(även om Ågrens är de enda i GBG som säljer dem)...
Började med att lyssna på RS8...Efter att ha pressat dem med Aestethics Of Hate och Wherever I May Roam var mitt intryck att de lät riktigt bra, även om de kanske inte var riktigt så tajta som jag hade önskat..Säljaren däremot sågade dem med fotknölarna, och sa att de "spretade rejält" och inte alls var något att satsa på!
Näst i tur stod K3 Super(tyvärr hade de inte Signature inne) och den tilltalade mig verkligen; riktigt tajt bas, och ett rent och klart ljud i sin helhet - en riktigt positiv överraskning!
Därefter följde Mi3 Super, vilket tydligt var säljarens favorit, och visst var där mer rymd i ljudet och en bredare ljudbild i helhet jämfört med K3, men om den var värd 10K till det vet jag inte...
När jag sedan bad att få lyssna på GS20 som avslutning ryckte säljaren på axlarna och såg väldigt besvärad ut över att behöva bära in dem i demorummet(han skickade verkligen en signal som sade att det inte ens var värt att jämföra...)...
Tyckte nog att GS20:orna var lite fylligare än Mi3, medan det var omvänt när det gäller klarheten!
Säljaren verkade väldigt stressad, vilket gjorde att jag inte riktigt kunde fokusera, så den lyssningsrundan tar jag med en nypa...
Men om Signature är ett stort steg upp från Super så lovar det vekligen gott för när jag väl får lyssna på dem :P
Förhoppningsvis hinner jag med en ny runda nu på fredag, vid vilken jag ska ta mig betydligt mer tid att verkligen lyssna...

Pefre>> Ska försöka lyssna på K3:orna både med- och utan sub för att kunna göra en riktig bedömning...
Förhoppningsvis skall jag lyckas hitta ett ställe som kan dema dem tillsammans med Pioneer-receivern, för att verkligen bilda mig en bra uppfattning om de kan lira ihop...?!

Redigerat av The Blackening, 05 September 2007 - 00:39.

Postad 06 September 2007 - 08:15

Apinator
  • Apinator
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Kolla in Amphion, deras nya Prio och Ion serie är riktigt bra. Deras sub är dessutom riktigt schysst. Till bra priser. Bland det mest prisvärda på marknaden överhuvudtaget anser jag, Och det gäller alla deras serier. För att inte snacka om att de är riktigt snygga! Dessa lär piska upp Audiovector rätt rejält.

MVH

Postad 06 September 2007 - 13:31

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Eftersom du bor i Götet tycker jag du ska besöka HifiTrade och kolla på deras Compact M900 med tillhörande center och surroundhögtalare.

http://hifitrade.se/...products_id=140

Postad 06 September 2007 - 18:54

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Apinator>> Vet du om det finns någon återförsäljare i GBG som säljer Amphion?
Alltid intressant att hitta något nytt :D

Kent Johansson>> Tack för tipset! Ska se om jag hinner förbi där när jag ska ut på nästa lyssningsrunda...Tyvärr fanns det ingen bild på hemsidan, men jag får väl se det med egna ögon istället :P

Postad 09 September 2007 - 20:30

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Var i förrgår ute på en ny lyssningsrunda då jag avverkade Ljudkällarn och Hembiobutiken här i GBG...

Ljudkällarn var först ut, och där hann jag med att lyssna på Klipsch RF 52 och 62, Heco Celan 500 och Focal Chorus 800.
En fördel med Ljudkällarn är att de har en växel så de snabbt kan växla mellan de olika högtalarna, vilket gör att man får en annan möjlighet att verkligen höra skillnaden på dem!
Om vi börjar med Klipscharna var det verkligen skillnad mellan de bägge två, betydligt störe än vad jag förväntade mig; 52:an lät lite instängd och klen med tyngre musik, i detta fall Machine Head och Metallica, medan 62:an verkligen levde upp och tryckte på rejält! Kanske inte riktigt så tajt som jag hoppats på, men ändå imponerande...Sen har ju Klipsch ett "roligt" sound också, vilket verkligen gör sig med de tyngre tonerna!
Med lugnare toner däremot var det ombytta roller; där 62:an lät överdriven och onaturlig kom 52:an fram på ett helt annat sätt med sin lite mer tillbakalutade stil och härliga närvaro...
Över till Heco...
Hecon var inte alls med på de tyngre tonerna, lät oerhört instängt och burkigt, och det var en klar besvikelse...När Lenes stämma strömmade ut däremot fångade den mig på ett annat sätt med en väldig närvaro, men tyvärr kom instrumenten inte fram heller med den här typen av musik...
Sist då Focal...
När MH tryckte på som hårdast visade Focal en helt annan sida än de andra, då de framhävde en betydligt mjukare ton(och då ska man ha i åtanke att MH har ett ganska vasst ljud på sitt senaste alster), samtidigt som de följde även i de allra snabbaste vändningarna...Imponerande!
Även med Lene Marlin briljerade de med en härlig rymd och bra närvaro...
När man summerar intrycken från Ljudkällarn var det inte svårt att plocka ut en favorit bland de fyra! Focal var den enda som klarade av både de tyngre och de lugnare tonerna utan att dippa, och den gav tveklöst det bästa helhetsintrycket!!

Iväg från Ljudkällarn och vidare till Hembiobutiken...

Till att börja med måste jag tacka Erik på Hembiobutiken för att han, på min "begäran", lyckats skaka fram ett par Canton Karat 707 DC!
När jag satte mig ner i lyssningsfåtöljen hade jag egentligen inga förväntningar, men jag måste erkänna att de var oerhört läckra att se på!! :D
När så "Clenching The Fists Of Dissent" började läcka ut genom membranen blev jag helt tagen; vilken högtalare!!! Ruggigt homogent ljud utan minsta tendens till att spreta, och oerhört tajt men ändå väldigt fylligt ljud!! Jag kom på mig själv med att bara sitta och skratta, för det var verkligen en "wow-upplevelse"!! :D När Lene Marlin sedan åkte på var jag rädd att den skulle kunna sakna lite rymd(i och med att den var så fruktansvärt tajt), men den oron försvann så fort de första tonerna nådde örat; underbart klart och fylligt ljud, och en rymd man inte hade kunnat tro att en sån smäcker högtalare skulle kunna få fram...Jag var helt tagen... :D
Att de sedan är ruskigt läckra att vila ögonen på, och går att få i högblankt vitt, gör ju inte saken sämre... B)

Nu har jag verkligen fått ett riktigt seriöst alternativ till Audiovector K3 Signature, och jag ska tillbaka för ytterligare en lyssning så fort de fått hem VSX-LX60/70!
Ska vara väldigt intressant att få göra en riktig provlyssning rakt upp och ner mellan 707 och K3...
Vem vet, det kanske går att ordna...

Postad 27 September 2007 - 09:21

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Om planerna inte går helt i stöpet ska jag ut på en ny lyssningsrunda nästa vecka, men då har jag nog tänkt att sikta in mig mer specifikt på Canton Karat 707DC och Audiovector K3...
Tyvärr hade ju Ågrens enbart K3 Super framme när jag var där senast, men jag ska se om de möjligtvis kan skaka fram ett par Signature för det är det som skulle vara intressant för min del...
Väntar även på att HBB ska få hem den nya Karaten, 770, men det får jag nog vänta på ett tag till tyvärr...
Någon som lite mer erfarenhet av dessa högtalare, och har något tips på receiver som skulle kunna passa till?
Helst vill jag ju prova både 770 och K3 med Pioneers LX60/70, men den har ju fortfarande inte landat än så det får bli i oktober...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.