Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

två frågor gällande NAS och mediaspelare

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 mars 2008 - 17:21

Anti Turmoil
  • Anti Turmoil
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Japp, fråga ett,

jag har en NAS, dvs en nätverkshårddisk aom heter QNAP 109 pro, jag har inga problem att hitta den via min PS3a men nu har jag märkt att den inte hittar de nya bilderna som jag lägger in på NASen, hur kan man göra så att PS3an uppdaterar det den ser på NASen som finns där?

fråga två,

finns det något annat sätt att spela upp musik på PS3an, jag blir lite trött på att leta efter foldrar på min NAS, har man 15000 låtar så blir det lite knepigt att hitta allt på NASen genom att bara leta i foldrar, jag vill kunna skriva in sökord och därmed kunna hitta låtarna. Dvs på samma sätt som man kan hitta sina låtar på Itune eller winamp eller windows media player, finns detta till PS3an?

någon som har svar på dessa frågor, antingen en eller gärna båda frågorna, tack på förhand...

Postad 21 mars 2008 - 17:58

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Svar på fråga 1:
Du konfigurerar mediaservern (twonkyvision) genom webinterfacet. Ange adressen "http://<ip-adressen till din NAS>:9000" i webbrowsen. Där anger du vilka foldrar som scannas, samt hur ofta (tror default är varannan timme). Du kan även starta en scanning manuellt. Ligger dina bilder i en folder som scannas ska de dyka upp automatiskt på PS3:an.

Fråga 2: Vad jag vet kan man inte ange sökord, men du kan ju få musiken ordnad efter artist, album eller låttitel. Dvs du behöver inte gå via folder-hierarkin.

Postad 21 mars 2008 - 18:02

Benzin
  • Benzin
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Sätt värdet för scanningen till -1 så övervakas mapparna hela tiden.

/B

Postad 22 mars 2008 - 08:38

Anti Turmoil
  • Anti Turmoil
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
tack för svaren, jag ska nu bara komma ihåg hur fan jag kom in på min NAS, måste nog flytta ner mig till datorn i källaren och det orkar man ju inte, ska nog kolla hur jag konfigurerar servern via Macen.

angående att man inte kan söka efter låtnamn så är detta helt värdelöst, har man mer än 15000 låtar kan man inte be att få det sorterat på titel eller genre, blir omöjligt att hitta då. Någon som vet om det kommer att lanseras en sådan funktion??? dvs en sökfunktion som alla andra mediaprogram har från alla andra leverantörer.

annars kan jag verkligen rekommenderar att skaffa en NAS till era hemmanätverk, man kan nu dela filer utan att ha en dator som står på dygnet runt, man kan även sätta upp sin egna FTP och sådant tjafs, jag har iofs inte orkat sätta upp FTPn men funktionen finns...

Postad 23 mars 2008 - 11:55

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte köpa mej en NAS server till ps3an och annat. Har dock inte tid att bygga min egen.
Någon som har erfarenhet och kan rekommendera någon under 2000 kr strecket och gärna billigare.
Gärna möjlighet till ftp och åtkomst via web. Vista kompatibel. Ethernet. Krav på FAT32 då ps3an kräver det.
Nått mer att tänka på?

Har titta på denna men den verkar fått lite kritik.
Kommentarer?

Tacksam för all hjälp.

/W

Postad 23 mars 2008 - 15:46

Benzin
  • Benzin
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte köpa mej en NAS server till ps3an och annat. Har dock inte tid att bygga min egen.
Någon som har erfarenhet och kan rekommendera någon under 2000 kr strecket och gärna billigare.
Gärna möjlighet till ftp och åtkomst via web. Vista kompatibel. Ethernet. Krav på FAT32 då ps3an kräver det.
Nått mer att tänka på?

Kommentarer?

Tacksam för all hjälp.

/W

Tror inte du kan ansluta den direkt via usb till ps3:an och vad ska du då med fat32 till? Annars verkar den okej, skulle iofs lagt mina slantar på en qnap eller d-link istället.

Postad 24 mars 2008 - 09:02

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Hej!

Nått mer att tänka på?

Kommentarer?

Tacksam för all hjälp.

/W

Köp senaste M3-tidningen. (tror den kommer till butik i veckan) där recenserar de NASar. Jag skall skaffa DNS-323 med 2x250 Gb blir typ 3000 kr. Men utan hårddisk kostar den 1700 kr. Sen är det ju fritt att köpa Gb. Den fick bästa köp tillsammans med QNAP om jag inte minns fel.

Postad 24 mars 2008 - 11:32

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Ska du använda en NAS tillsammans med PS3, se till att den stödjer uPNP/DLNA. Det betyder att PS3:an kan nå disken via mediaserver-funktionen. Annars har du inte mycket nytta av din NAS.
Vad jag kan se så stödjer inte Western Digital MyBook uPNP.

Postad 24 mars 2008 - 13:45

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Tack för alla svar.
Om jag kör NAS via PS3 då via mediaserver funktionen så bör väl NASen vara FAT32 formaterad för att PS3 skall kunna läsa? Alla andra externa enheter måste ju vara det.

M3 it is then.

Ska du använda en NAS tillsammans med PS3, se till att den stödjer uPNP/DLNA. Det betyder att PS3:an kan nå disken via mediaserver-funktionen. Annars har du inte mycket nytta av din NAS.
Vad jag kan se så stödjer inte Western Digital MyBook uPNP.

Ja det stämmer nog. De va detta jag va rädd för. Tack för tipset.
Detta är ju ett krav då jag till större delen vill använda den till mitt PS3.
Alltså går my booken bort direkt.

Någon som vet om bra NAS servers har snabb mediaserver åtkomst? Alltså så att det är värt att köpa en för PS3 användning...

/W

Postad 24 mars 2008 - 21:49

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0

Sätt värdet för scanningen till -1 så övervakas mapparna hela tiden.

/B

Enl. uppgift på det officiella qnap-forumet funkar inte -1 p.g.a. filsystemet i den inte stödjer det för tillfället.

Postad 25 mars 2008 - 06:59

Anti Turmoil
  • Anti Turmoil
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
jag har nu uppdaterat firmwaren i min NAS, hade lite problem med att komma in för att ordna till Twonky Vision, nu är nästa problem att den står och surrar lite för mycket så i natt vbar det bara att dra ur sladden, får testa detta idag och se om jag kan få skiten att funka.

Tydligen ska den nya firmwaren till Qnapen ordna så att man kan strömma DivX till PS3an, iofs så spelar det ingen roll då jag köper de filmer jag vill se, vem fan vill ladda ner när man kan få bra bild och ljud på bra utrustning. Skit in, Skit ut...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.