Jag har nu varit och lyssnat på KHT-
5005. Testen?

mot KHT-2005.2 gick på ngr korta minuter på Ref. Aud. Tyvärr användes två olika elektronikutrustningar så jag vet inte om detta
snabbtest gav helt ärliga besked.
KHT-
5005 kördes med en mindre Yamaha reciver (tror det var RXV-440 el högst RX-V640) och Yamaha DVD. Kef-"Äggen" KHT-2005.2 drevs med motsvarande Sony-kombo.
Första intrycket var att KHT-
5005 lät varmare och att karaktären var mer lik "riktiga" högtalare. Den lite nasala & ngt burkiga jobsposten hos KHT-2005.2 var som bortblåsta med
5005:orna. Största skilnaden var det på musik och sång. Rösterna med
5005 fick mer "kropp" samtidigt som ljudbilden även öppnades sig mer i djupled.
5005 hade ett mer naturligt mellanregister helt enkelt.
Samtidigt tyckte jag att KHT-2005 hade högre detaljrikedom (mer diskant var det helt klart) vilket innebar att KHT-2005 också hade mer attack . Tyckte nog att
5005 var lite väl tillbakadragna, märktes särskilt väl vid filmlyssnade då man med KHT-2005 hoppade till mer i de effektfyllda Matrix-scener. Vet inte om detta berodde en del på elektroniken. Sonyn (till KHT-2005.2) är ju allmänt ljusare i karaktären än Yamahan som drev KHT-
5005.
Basen var rätt likvärdig. Hörde i alla fall inga markanta skillnader. Båda var rätt tajta samtidigt som de "kändes" i scener där det är
meningen att bas ska "kännas".
Blev själv bara lite klokare. Att det finns potential i KHT-
5005 är det inget tvekan om. Jag behöver dock lyssna mer och då mer samma elektronik för att bli helt övertygad om det är värt en uppgradering från mina nuvarande KHT-2005 till KHT-
5005.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 March 2004 - 01:47.