mvh Andreas
Kopiera Philips Ambilight?
Startad av
Unregistereddae7cbc8
, Jun 26 2004 12:57
10 svar till detta ämne
Postad 26 June 2004 - 12:57
Undrar om det skulle vara möjligt att kopiera philips ide att ha ngn typ av lampa/lysrör bakom plasman. Var hittar man ett sådant isf? bör ju inte utveckla för mkt värme...
mvh Andreas
mvh Andreas
Postad 26 June 2004 - 13:17
Problemet blir nog att få fram de färgskiftningar Philps Ambilight har .. läste någonstans at ljuset kan skifta färg efter bilden på teven.
Finns ju annars vanliga billiga CCD-rör att använda ( www.gtek.net ), men de ger tyvärr ett väldigt kallt ljus i vitt utförande.
Finns ju annars vanliga billiga CCD-rör att använda ( www.gtek.net ), men de ger tyvärr ett väldigt kallt ljus i vitt utförande.
Postad 26 June 2004 - 13:28
Hur fungerar dem lysrören på gtek.net? Måste dem kopplas till datorn?
Jag är ute efter ngt som kopplas till vanligt vägguttag med ngn tranformator
mvh Andreas
Jag är ute efter ngt som kopplas till vanligt vägguttag med ngn tranformator
mvh Andreas
Postad 26 June 2004 - 15:05
Du behöver bara 12V DC .. enkelt fixat med en vägguttagstrafo från biltema typ.
Här är en bild på min dator utrustad med två blåa CCD-rör, de lyser ganska ordentligt och blir inte speciellt varma.
Här är en bild på min dator utrustad med två blåa CCD-rör, de lyser ganska ordentligt och blir inte speciellt varma.
Postad 26 June 2004 - 15:31
Jajamänsan, men det finns nog ännu billigare.
Typ en sån svart klump med stickpropp som du sätter i uttaget direkt
Typ en sån svart klump med stickpropp som du sätter i uttaget direkt
Postad 26 June 2004 - 15:44
Jag vill helst göra det så enkelt som möjligt för mig...dvs helst bara koppla ihop utan att behöva "klippa å klistra" Svårt att se hur lysrören ska kopplas enligt beskrivningen på gtek.net och dess bilder
mvh Andreas
mvh Andreas
Postad 27 June 2004 - 13:03
Någon som kan ge mig länkar/bilder på vad det är jag behöver (dvs allt ) samt vad jag behöver göra..för att kunna koppla till vägguttaget?
mvh Andreas
mvh Andreas
Postad 29 June 2004 - 10:03
Tjena...
en sån här strömpryl behöver du, går att koppla 2 rör till den här.
http://www.gtek.se/i...274a00eb1a99bef
Själva lysröret
Själva strömförsörjningen kan du ju kör på den trafon du hitta på biltema, så slipper du ju tejpa ser det ut som med.
Själva kopplandet är busenkelt, lysrör in i trafon, 12v från biltemas trafo in i gteks trafo, klart, sen kan du ju koppla på en strömbrytare om du känner för det.
en sån här strömpryl behöver du, går att koppla 2 rör till den här.
Själva lysröret
Själva strömförsörjningen kan du ju kör på den trafon du hitta på biltema, så slipper du ju tejpa ser det ut som med.
Själva kopplandet är busenkelt, lysrör in i trafon, 12v från biltemas trafo in i gteks trafo, klart, sen kan du ju koppla på en strömbrytare om du känner för det.
Postad 29 June 2004 - 14:59
Blackcola: Låter inte så svårt då 
Blir nog till att testa det när jag köpt min plasma
mvh Andreas
Blir nog till att testa det när jag köpt min plasma
mvh Andreas
Postad 06 July 2004 - 11:41
Philips Ambilight teknik bygger på att ljuset ändrar färg beroende på vilken den dominerande färgen i bilden är!
Jag tror tyvärr inte att du kan åstadkomma samma effekt som riktig Ambilight!
Om du däremot vet att du t ex ska titta på Jurassic Park där det är mycket grönt i bilden, kanske du kan koppla in ett grönt lysrör. Då borde det funka! Eller om du ska kolla på Waterworld där det är mycket blått och då kopplar in ett blått lysrör.
Jag tror tyvärr inte att du kan åstadkomma samma effekt som riktig Ambilight!
Om du däremot vet att du t ex ska titta på Jurassic Park där det är mycket grönt i bilden, kanske du kan koppla in ett grönt lysrör. Då borde det funka! Eller om du ska kolla på Waterworld där det är mycket blått och då kopplar in ett blått lysrör.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
107 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?