Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Andersson på Netonnet?

148 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2013 - 19:10

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Som sagt, det har inte med diskanten att göra, bara "huset" den sitter i. Som du ser på bilderna är den fäst i den yttre baffeln, och "hänger" ovanför utrymmet i den undre baffeln. Där finns ett utrymme på några millimeter, som gör att basarnas låda är öppen utåt genom hålet till kabelgenomföringen. Det är enkelt åtgärdat och jag tror knappast att det är det som påverkar ljudet mest, utan snarare de halvdana elementen.

Enkel fråga: Är basarnas låda endast öppen ut till det hålet som diskanten sitter monterad i eller öppen ut till omgivande luft utanför högtalaren (och därmed utanför diskanten också)?
(eventuell basport undantagen förstås)

Om basarnas låda är öppen och läcker till hålet i baffeln som diskanten ska sitta monterad i, så är det inget problem eftersom man täpper till hela utrymmet som diskanten ska sitta i, med diskanten! Det kan förvisso läcka lite runt diskanten om inte den är tätad, men som sagt så tror jag inte att sådana läckor har någon större inverkan på ljudet eftersom Kappa 9 högtalarna läckte som såll och ändå presterade fantastiskt bra ljud.

Nja, teoretiskt är det rätt enkelt, men det är en annan sak att mäta det.

Fast de flesta högtalare jag har mätt DC-resistans på (inkl filter osv) har varit nära den specade nominella impedansen, men det behöver såklart inte vara så. Ett ensamt element mäter oftast ett par ohm under.

Mäter du en resistans över en högtalare på ca 8 ohm så kan omöjligtvis högtalarens impedans också ligga på 8 ohm. Såvida det inte är en högtalare med inbyggt lågpassfilter (varför man ju skulle vilja ha det i en fullregisters högtalare), eller en högtalare som består av piezo-elektriska element för dom har bara en rent resistiv last (såvitt jag vet alltså).

Har du lyckats mäta en resistans på 8 ohm i en vanlig högtalare med nominell impedans på 8 ohm så gissar jag på att det antingen är så att ditt mätinstrument mäter fel eller så är den nominella impedansen felaktig hos högtalaren du mäter på.

Med reservation för att högtalaren skulle kunna innehålla ett lågpassfilter. Inte troligt för fullregisters högtalare, men inte omöjligt för mindre "satellit-högtalare".

Redigerat av GuessWho, 11 November 2013 - 19:11.

Postad 11 November 2013 - 22:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det kan förvisso läcka lite runt diskanten om inte den är tätad, men som sagt så tror jag inte att sådana läckor har någon större inverkan på ljudet eftersom Kappa 9 högtalarna läckte som såll och ändå presterade fantastiskt bra ljud.

Har sett att du har skrivit det ett par gånger nu. Hur många par Kappa 9 har du skruvat isär och kollat hur elementen är monterade map läck?
Var det en generell miss på dom, eller kan du ha kollat ett taskigt exemplar?

Postad 11 November 2013 - 23:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

...eller öppen ut till omgivande luft utanför högtalaren (och därmed utanför diskanten också)?
(eventuell basport undantagen förstås)

Ja.

Jag har fixat det men märkte ingen skillnad på ljudet. I en mer seriös (dyrare) konstruktion hade det däremot varit illa.

Här är förresten en bild på filtret i Dali Zensor 1 som jämförelse:
Bifogad fil  post-27321-0-93819700-1342037359.jpg   94.99K   25 Antal nerladdningar

Andersson för 199kr:
Bifogad fil  anderssonfilter.jpg   141.95K   17 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 11 November 2013 - 23:55.

Postad 12 November 2013 - 21:09

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 2

Har sett att du har skrivit det ett par gånger nu. Hur många par Kappa 9 har du skruvat isär och kollat hur elementen är monterade map läck?
Var det en generell miss på dom, eller kan du ha kollat ett taskigt exemplar?

Jag har inte skruvat isär några Kappa 9:or alls! Jag dammsög baffeln på ett par eftersom den är klädd med sammetsliknande material och la märke till att baskonerna sögs in i lådorna när dammsugarmunstycket kom nära korgkanten på basarna. En närmare granskning visade att högtalar-elementen var monterade ovanpå det sammetsliknande materialet som baffeln var klädd med. Troligtvis var sammeten limmad på baffeln först och sen hade elementen monterats ovanpå i efterhand.

Det är min gissning att man har använt samma metod för montering på de flesta högtalarna ifrån en serieproduktion, eftersom det brukar vara typiskt när man försöker vinna stordriftsfördelar med just serietillverkning.

Men du menar kanske att just det exemplaret jag dammsög var det första som tillverkats av alla Kappa 9:or och att dom omedelbart efter det första paret upptäckte designmissen och åtgärdade den så att det enda Kappa 9 paret som läckte var just det jag råkade stöta på?

Givetvis så kan du ha rätt i att det paret jag fick bekanta mej med var två "taskiga exemplar" och att alla andra Kappa 9:or blev monterade på bättre sätt, men det förefaller inte riktigt rimligt enligt min mening, vilket tyder på en "generell miss".

Ja.

Jag har fixat det men märkte ingen skillnad på ljudet. I en mer seriös (dyrare) konstruktion hade det däremot varit illa.

Varför då?
Kappa 9:orna var hyllade för sin ljudkvalite och inte utan anledning! Jag tror ärligt talat att det finns viktigare saker att hänga upp sej på om ljudkvalite är det primära. Men det är väldigt enkelt att "racka ner" på billiga konstruktioner och ta för givet att dom måste vara dåliga bara för att dom är billiga.
Jag gillar inte orättvisor och fördomar är ofta orättvisa och många gånger ogrundade.

Jag är tämligen säker på att det finns gott om högtalare som låter bättre än Anderssons, för ordspråket: "Man får vad man betalar för" är inte helt grundlöst, men att gå därifrån till att fullkomligt nedvärdera en högtalare enbart p.g.a. pris och saker som bevisligen har mindre betydelse för ljudkvaliten är inte rätt.

Här är förresten en bild på filtret i Dali Zensor 1 som jämförelse:
Bifogad fil  post-27321-0-93819700-1342037359.jpg   94.99K   25 Antal nerladdningar

Andersson för 199kr:
Bifogad fil  anderssonfilter.jpg   141.95K   17 Antal nerladdningar

Intressant!

Av vad jag kan se så sitter det två vanliga elektrolytkondensatorer av ungefär samma storlek på båda filterna, Dessutom så ser det ut som att båda filterna har dels en luftlindad spole och en ferritkärnespole vardera. Utöver detta så ser det ut som att Dali-filtret dessutom har tre effektmotstånd och lite mer smältlim kring komponenterna.

Jag gissar på att en realistisk kostnad för filterna ligger på runt 10-15 kronor, med hänsyn till stordriftsfördelarna som kommer av en serieproduktion och då räknar jag in både komponenterna, kretskort, lödtenn och övriga fasta kostnader för produktionen av korten (typ maskiner, löner o.s.v.)..

Sen kan man ju fundera på om det är Andersson-högtalarna som är snuskigt billiga eller Dali högtalarna som är snuskigt dyra!

Som tur är (för säljarna) så är det inte produktionskostnader som till sist och syvende avgör priset utan tillgång och efterfrågan. Om många vill ha en produkt så går det att ta bra betalt och vice versa...

Redigerat av GuessWho, 12 November 2013 - 21:10.

Postad 12 November 2013 - 21:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Skulle vilja säga att en hel del även ligger i materialval i burkarna. Många av de billigare lådorna har tidigare varit gjorda i typ 6mm spån, utan stagning och med endast lite ull inslängt.

Men dessa verkar iaf lite bättre byggda?

Postad 13 November 2013 - 05:19

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Inte fakta, bedömning. Fakta är objektiv. Bara så vi inte upprör varandra ännu mer. ;)

jaja,bedömning då :rolleyes:

Postad 13 November 2013 - 12:25

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Jag tänkte på denna tråd idag. Funderade på vilka högtalare jag ägt och vilka jag lyssnat på.
Kollar man tex Jamo Classic 10. Anses av vissa recensenter vara en bra högtalare.
Jag ägde den i några år. Tung och fin, spelade hyffsat högt men dålig bas och trist i övrigt. Kostade väl runt 10 k ny.
Lyssnade på HRT Stage hos Klintons i förra veckan. Kostar 10 k komplett, lät mycket bättre än Jamo.
Trots pyttesmå högtalare.

Hade samtidigt som Jamo Infinity Delta 60. Tror dom låg liknande i pris, runt 8-10 k.
Dom var så sjukt mycket bättre än Jamo.
Även Dynavoice M-65 var bättre. Dom kostade 2 k.

Så pengar avgör, men inte allt.

Jag tror att Andersson kan vara sjukt prisvärda och låta skapligt, är imponerad av centern för 200 kr.
Det är ju kaffepengar.

Men att dom skulle låta bra tvivlar jag på.

Postad 13 November 2013 - 16:49

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 2

... Jag tror att Andersson kan vara sjukt prisvärda och låta skapligt, är imponerad av centern för 200 kr.
Det är ju kaffepengar.

Ungefär så ja, och pudelns kärna i diskussionen är lite förenklat var gränsen går mellan "sjukt prisvärda", "låta skapligt" och "låta bra".

Att sen en del kallar allt för skit som ligger under en godtycklig tröskel gör inte saken lättare... :)

Postad 13 November 2013 - 17:27

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Ska hämta ut mina på företagspaket i morgon!
Ska bli kul att se vad tanten säger när jag kommer tala om att jag köpte nya högtalare.
Tänker inte berätta vad jag gett dock utan hon ska få gissa.
Risken finns ju att hon gissar rätt då hon säljer andersson på jobbet.

Postad 13 November 2013 - 18:11

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Så pengar avgör, men inte allt.

Jag tror att Andersson kan vara sjukt prisvärda och låta skapligt, är imponerad av centern för 200 kr.
Det är ju kaffepengar.

+1
:)

Ungefär så ja, och pudelns kärna i diskussionen är lite förenklat var gränsen går mellan "sjukt prisvärda", "låta skapligt" och "låta bra".

Att sen en del kallar allt för skit som ligger under en godtycklig tröskel gör inte saken lättare... :)

+1
:)

Ska bli kul att se vad tanten säger när jag kommer tala om att jag köpte nya högtalare.

:blink:
Om hon säljer sådana på sin arbetsplats så är det väl knappast någon utmaning att låta henne gissa vad du fått betala för dom, eller hade du tänkt överaska henne med att ha köpt dom till på tok för högt pris? :) ;)

Postad 13 November 2013 - 19:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Om hon himlar med ögonen när hon ser dem så kan vi räkna det som ett omdöme till. ;)

Jag undrar om det skulle gå att tweaka högtalarna på något sätt så att de låter bättre?

De verkar ju vara förvånansvärt seriöst konstruerade med tanke på priset, som att de faktiskt försökt göra dem så vettiga de kunnat med låg tillverknings- och materialkostnad. Att det ens finns ett "riktigt" delningsfilter och dämpull var ju en överraskning i sig.

Postad 13 November 2013 - 20:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 1
Byt ut ett par komponenter i filtret, kalla dom för Intelligent Sound, och sälj dom för 32.000 spänn paret vettja!! :D

Postad 13 November 2013 - 21:10

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Funkar om man har en skåpbil och nära till en Maxi-parkering...
:ph34r: :lol:

Postad 13 November 2013 - 22:23

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Nej dom säljer inte dessa men massa andra Andersson prylar.
Och det blir min andra Andersson produkt nånsin.
Köpte ett tangentbord med belysning men tappade det i golvet när jag kopplade in det.
Kan bara säga att plasten i det tangentbordet var skört och det gick i flera bitar.
Men denna produkt kanske överaskar.

Postad 13 November 2013 - 22:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Funkar om man har en skåpbil och nära till en Maxi-parkering...
:ph34r: :lol:

Gissar att du inte har hört historien runt IS... ;)

Postad 13 November 2013 - 23:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1
Denna bilden säger allt... från Intelligent Sounds "fabrik":

Bifogad fil  IMG_0258.jpg   55.97K   49 Antal nerladdningar

Om jag moddar min Andersson center med Mundorfkondingar istället för de pluttiga elektrolyterna, vem blir först att köpa den för 9995kr? It's all in the crossover, jag lovar :rolleyes:

Redigerat av Ageve, 13 November 2013 - 23:23.

Postad 14 November 2013 - 19:58

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0

Gissar att du inte har hört historien runt IS... ;)

Nä, men nu blev jag nyfiken...

Postad 14 November 2013 - 22:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nä, men nu blev jag nyfiken...

De köper Genexxa/Proson-högtalare, byter delningsfilter, lackar fronten i pianolack och säljer de för 10-20 gånger högre pris.

Postad 14 November 2013 - 23:46

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Tillgång och efterfrågan...
...Det är naturlagarna som styr i den här branschen. Den som trodde det var fysik, ellära och akustik trodde fel, helt enkelt...

Postad 15 November 2013 - 00:06

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 1

Och i vissa fall: Tillgång och Idioti.

Postad 15 November 2013 - 13:12

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

...Det är naturlagarna som styr i den här branschen. Den som trodde det var fysik, ellära och akustik trodde fel, helt enkelt...

Mördande reklam, bluff och båg, myter och fantasi före verklighet.

Postad 16 November 2013 - 04:38

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 2
Var och hämtade mina högtalare idag innan jobbet.och såg fram emot att packa upp dom när jag kom hem.
Men den glädjen varade ju väldigt länge.
Så här såg diskanten ut på en av högtalarna. :(
Postad bild

Jag ska tydligen inte köpa några andersson prylar.
Men denna gång är dock jag oskyldig till skadan.
Det konstigaste är att lådan är hel och ser inte skadad ut.

Postad 16 November 2013 - 10:07

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Då är det ju rent slarv vid packningen

Postad 19 November 2013 - 17:06

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Måste ge Netonnet lite cred för deras bra kundsupport!
Ringde idag och det tog 2min innan jag fick prata med någon på supporten.
Och en ny högtalare är på väg!

Postad 19 November 2013 - 22:13

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Intressant tråd, min egen högst subjektiva åsikt är att sett till vilka pengar som dessa andersson högtalare kostar så verkar man få mycket för pengarna..

Btw. Impedans är växelströmsmotsånd medans Resistans är likströmsmotståndet..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans

Redigerat av skruvis, 19 November 2013 - 22:13.

Postad 15 December 2013 - 02:35

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Fått ett nytt par hemskickade men en högtalare var skadad i denna sändning också.
Men nu har jag i alla fall två hela högtalare.
Så under Jul ledigheten ska det testas lite.

Postad 23 December 2013 - 16:43

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Hur är det möjligt att tillverka såpass billiga högtalare som de har? Tänker främst på deras golvhögtalare där man kan få ett par för en bit under 1000:-

Dessa ser ju rätt exklusiva ut med tanke på vad man får betala för dom.
http://www.netonnet....ir/171856.4320/

Hur mycket sämre kan de va än övriga instegsmodeller från andra tillverkare?

Vill man ha ännu billigare finns dessa: http://www.netonnet....er/170714.4320/

Vågar man lita på dessa kommentarer inne på netonnets egna sida? Det finns nämligen inga kommentarer eller trådar om dessa på prisjakt?

Hade ett par Centrum Oberon 100 golvhögtalare med vardagsrums stereon från hösten 2007 till vintern 2013.
Har nu burit in dem i skrubben (det är inte omöjligt att de åter tas till heders igen :) )

I alla år har de gett bra ljud för musik, film och datorspel (alltid i 2.0 uppsättning).
Bytte dem mot ett par stativhögtalare för samma jobb och förstärkare, bara för att regeringen här hemma tröttnade på dem när hon städar, plus att de inte passade in i möblemanget.
Känns som att jag snart bara är betrodd med de inbyggda högtalarna i TVn eller en BOSE stereo :(

Red: Stativhögtalarna är ett par Dynavoice Magic S-4 EX v2 på ett par IKEA Gåje högtalarstativ.
Från 2012 respektive 2005, Skaffade högtalarna ursprungligen som datorhögtalare för sovrummets skrivbord.

Redigerat av Station, 23 December 2013 - 16:50.

Postad 08 January 2014 - 21:03

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2453 inlägg
  • 0
Tänkte snart klicka på köpknappen för ett set canton movie 130 5.1. Men efter att ha läst lite så finns det några som menar att ljudet från andersson 5.1 är typ lika bra. Det skiljer ju ganska mycket pengar.

Jag har inga superduper krav men ska ändå ersätta mina qln högtalare. Så rent spontant känns ju andersson ganska blekt, men jag kan ju ha fel...

Det enda egentliga kravet jag har är att högtalarna hanterar film bra, och musik givetvis. Sen hade jag tänkt att vara nöjd i många år framöver.

/Mange

Postad 09 January 2014 - 15:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1
Blev det inget testresultat från Turtle?

Postad 09 January 2014 - 17:44

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 1

Å andra sidan så tror jag att många produkter inom den här industrin är hutlöst överprisade om man ser till produktionskostnaderna...

Tänk bara hur dyra stora dipol-högtalare är och betänk då att dom inte ens har en låda utan bara består av en stor baffel, några element och ett filter!

Som jag ser det så är det inget snack om att konsumenter ofta blir lurade att betala betydligt högre pris än vad produktionskostnaderna motiverar. Tillgång och efterfrågan är ju det som avgör priserna till sist och syvende inom denna branschen.

Det är väl snarare så att en högtalare för 199kr tillverkad på svältlön i en 16 timmars arbetsdag är galenskap. Det är knappast konsumenterna som är förlorarna.

Redigerat av Unregistered34dbed00, 09 January 2014 - 17:46.

Postad 09 January 2014 - 17:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Det är väl snarare så att en högtalare för 199kr tillverkad på svältlön i en 16 timmars arbetsdag är galenskap. Det är knappast konsumenterna som är förlorarna.

Tyvärr har du nog rätt :(

Postad 11 January 2014 - 23:28

mack33
  • mack33
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alla. ny här men såg att det pratas om andersson och köpte nyligen en center för 199:- till mitt 5.2 system och var riktigt överraskad över hur den spelar visst inte den bästa men mycket för pengarna. hade en heco center innan för 2000kr och konstigt nog så lät den sämre än andersson. så kan absolut rekomendera den till dom som inte vill eller kan lägga mycket pengar

Postad 12 January 2014 - 00:17

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Det är nästan så man vill slänga iväg en beställning bara för testandets skull :)

Postad 12 January 2014 - 00:35

mack33
  • mack33
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Det är nästan så man vill slänga iväg en beställning bara för testandets skull :)

värt att prova trodde själv att skulle va ren skit för dom pengarna men väldigt imponerad att den låter så rent å hänger med bra som den gör

Postad 12 January 2014 - 00:47

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
..

Redigerat av MikeVKR, 02 March 2014 - 10:49.

Postad 12 January 2014 - 01:33

mack33
  • mack33
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Bas/mellanregistet elementen tycker jag är rätt lika mina som sitter i Xtz:s 95 serie.

jo d e lite likt men låter nog inte lika bra :D du hade snygga ljudsorbentor har funderat på nått liknande

Postad 22 January 2014 - 15:29

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Testresultat...?

Postad 22 January 2014 - 17:17

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Jag köpte en Andersson L6 center för något år sedan när den kostade 99kr av ren nyfikenhet på samma linje som den här tråden.
https://www.prisjakt...ukt.php?e=91039

Öppnade den och gick igenom den grundligt, försökte spela sönder den, provade elementen med andra lådor/delningsfilter ett tag och när jag tröttnat på att leka fick den stå som centerhögtalare i föräldrarnas anläggning, den lät trots allt bättre än plastkopparna dom hade. Där fick den stå tills katten välte ner den på golvet och hela skiten sprack.

Konstruktionen var väldigt likt fynden i denna tråd men andra element, tror den kostade 499kr i vanliga fall men någon hade råkat skriva fel på deras hemsida alternativt ville dom bara bli av med den. Jag har letat efter bilderna jag tog på den men har inte hittat dom så aja, det är ett kul minne :)

Postad 22 January 2014 - 19:28

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

De köper Genexxa/Proson-högtalare, byter delningsfilter, lackar fronten i pianolack och säljer de för 10-20 gånger högre pris.

genexxa 900:-/par

https://www.prisjakt...t.php?pu=105354

IS Double 6 41000:-/par samma burk nytt filter.

https://www.prisjakt...t.php?pu=686754

Jag var en gång hos IS och snackade om lite av varje bl.a erbjöd han att fixa mina högtalare så att de skulle bli super bra oavsett vilka det var genom att byta filter på den för 120.000:- före ett par då det blir " lite " dyrare om man gör ett par filter istället för serie produktion i deras burkar.

Postad 26 February 2014 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Har lyssnat på golvarna HIS 3.1 nu.

http://m.netonnet.se...ir/169011.2032/

De påminner om centern för 199kr, dvs nasalt och burkigt med en märklig karaktär som påminner om hur det låter när man råkar ansluta + och - fel, dvs ur fas.

Det finns ingen stereobild att tala om, och spridningen är dålig.

Det positiva är att det inte finns några missljud/skorrande samt att basen är ok för storleken.

Som hifi-högtalare duger de inte, men för de som vill få bättre ljud än TVns inbyggda högtalare funkar de.

Postad 27 February 2014 - 08:48

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Har lyssnat på golvarna HIS 3.1 nu.

http://m.netonnet.se...ir/169011.2032/

De påminner om centern för 199kr, dvs nasalt och burkigt med en märklig karaktär som påminner om hur det låter när man råkar ansluta + och - fel, dvs ur fas.

Det finns ingen stereobild att tala om, och spridningen är dålig.

Det positiva är att det inte finns några missljud/skorrande samt att basen är ok för storleken.

Som hifi-högtalare duger de inte, men för de som vill få bättre ljud än TVns inbyggda högtalare funkar de.

Har du lyssnat på Dynavoice F-6 av senaste serie?
Kul om du kunde jämföra dom

Postad 02 March 2014 - 09:51

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Vincent, ett lite nyfiket inlägg bara... Du skrev tidigare att du ägt Classic 10 men inte var nöjd med dom. Dels då på grund av dålig bas, då undrar jag vad du har spelat dom med för förstärkare... ? Jag har haft mina Classic 10 sedan slutet 90-talet och sett hur dom har vuxit med olika elektronik. Började med en enkel Sony receiver, bytte till en Denon-1909 och dom vaknade en hel del, nu det sista kör jag med en Denon-2312 och dom spelar ordentligt bra. Med en ordentlig botten och med bra spridning, det är till och med så att jag, och frugan, har varit runt och lyssnat en hel del då dessa "klumpar" inte riktigt passar in i ett modernt hem som hon så fint uttrycker det. Lyssnat på Dali, B&W, Klipsch m.m. men inte fastnat för något. Detta är inget försvarstal, bara en ren undran...

// Jörgen

Postad 02 March 2014 - 12:19

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är relevant men jag köpte följande på netonnet: (kolla mitt galleri för bilder!)

Center - 199 kr
Surr - 199 kr
Frontar - 499 kr

Paketpriset för dessa blev 799 kr.
Yamaha HTR-3066 1999 kr fick bli förstärkaren.
Och min expertisnivå är följande: LG 3D hemmabio (vanligt 5.1 system med förstärkare i Blu-rayen). Så jag är total nybörjare för dessa större system så ni vet!

Då när ni vet förutsättningarna så ska jag säga att jag är jättenöjd. Första dagen var dem lite "kalla" eller vad man ska säga, stelt ljud. Men allt eftersom så har det blivit jättebra. För nuvarande har jag ingen subwoofer utan frontarna är inställda på Large (inst i förstärkare) så dem tar över basen och det funkar helt OK, men en sub är påväg såklart.
Jag skulle lätt kunna rekommendera dessa för en nybörjare som mig själv, för nån som inte ägt ett större system förr. Dem är riktigt billiga, bra modell att börja med, och inte jättefula heller för den delen, kör på!

Redigerat av Unregistered79193128, 02 March 2014 - 12:22.

Postad 02 March 2014 - 16:34

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Vincent, ett lite nyfiket inlägg bara... Du skrev tidigare att du ägt Classic 10 men inte var nöjd med dom. Dels då på grund av dålig bas, då undrar jag vad du har spelat dom med för förstärkare... ? Jag har haft mina Classic 10 sedan slutet 90-talet och sett hur dom har vuxit med olika elektronik. Började med en enkel Sony receiver, bytte till en Denon-1909 och dom vaknade en hel del, nu det sista kör jag med en Denon-2312 och dom spelar ordentligt bra. Med en ordentlig botten och med bra spridning, det är till och med så att jag, och frugan, har varit runt och lyssnat en hel del då dessa "klumpar" inte riktigt passar in i ett modernt hem som hon så fint uttrycker det. Lyssnat på Dali, B&W, Klipsch m.m. men inte fastnat för något. Detta är inget försvarstal, bara en ren undran...

// Jörgen

En äldre Sony Ex, en rejäl pjäs som spelade bra med mina Audio Pro och mina Infinity Delta.
Även en renodlad stereostärkare från Denon som lämnade 105 watt i 8 ohm, deras näst största från den serien.
Körde dom även på min Denon 1906 innan jag sålde dom.

Postad 02 March 2014 - 18:15

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Okej, Vincent... Det jag har märkt med mina är att dom mår bäst ganska nära bakvägg och inte för brett isär. Men du har säkert testat dig runt en hel del. Och som jag har sagt tidigare, detta är ju tjusningen med ljud, den enes död, den andres bröd :-)

// Jörgen

Postad 03 March 2014 - 07:25

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Nej, inte testat alls vill jag påstå, var på den tiden då jag bara ställde högtalarna på plats och körde.
Men ägde dom samtidigt som mina Infinity Delta 60, testade dom i samma rum med samma utrustning.
Det enda jag vet är att dom stod rätt brett isär, 3.5-4 meter.

Hade jag haft dom nu hade jag provat mer placeringar och kanske även haft en annan åsikt om ljudet.

Postad 03 March 2014 - 15:17

Unregisteredc1a9fd66
  • Unregisteredc1a9fd66
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av Andersson SPR-26? Har för nuvarande bara datorhögtalare inkopplade så allt är väll bättre än det. Alltså nybörjare inom området som har begränsad budget.

http://www.netonnet....ck/165892.8022/

Postad 31 May 2014 - 10:09

Unregistered30643
  • Unregistered30643
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
http://www.netonnet....te/182208.4790/

Har nu haft dessa utomhushögtalre monterade ute under takutsprånget ett par dagar och tycker dom låter helt ok/ganska rejäla för dom småpengar dom kostar, inga basmonster så klart men det var vi inte ute efter heller utan lite så där småsoft bakrundsmusik när vi ligger och jäser där ute :)

Postad 31 May 2014 - 21:49

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
Intressant tråd vill jag minsann säga.
Tur att vi alla har olika öron och olika smaker och önskemål om vad vi vill ha för ljud.
Jag har haft allt från hemma byggda högtalare på 50kg st till kvalitets bygge av bostons enorma golvare.
Är inte här för att skryta om vad jag har eller har haft eller har råd med att köpa utan att jag har Andersson HIS 3.1 vita 5.0 högtalar paket och jag är mer än nöjd, lite klen center men övrigt mkt välljud för 5 högtalare och ynka 2990kr

Jag vill ändå säga att jag har rätt tränade öron efter alla år och alla högtalare man lyssnat på.
Anderssons HIS 3.1 är faktiskt mkt bra, finishen är mer än godkänd.
Otroligt överraskad över satelliterna i paketet, låter förvånansvärt bra men under 50hz har dom bekymmer men golvarna klarar det galant.

Är du som mig, en far i en flerbarnsfamilj och mkt normala inkomsförhållande så är dessa ett givet köp.
Eller precis flyttat hemifrån med begränsad budget, eller student, ja ni hajar. Perfekt för oss som inte har 10-20 tus på högtalare.

Bra högtalare för ett mkt bra pris, men subben håller jag mig ifrån.
Där tycker jag iallafall man skall lägga lite extra så man har bra kontroll på LFE.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.