Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan du höra skillnad på 16-bit och 24-bit?

141 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: 16-bit vs 24-bit (28 medlem(mar) har röstat)

Vilka ljudklipp låter bäst?

1. Klipp 1 och 3 (4 röster [14.29%])

Procent av omröstning: 14.29%

2. Klipp 2 och 3 (2 röster [7.14%])

Procent av omröstning: 7.14%

3. Klipp 1 och 4 (6 röster [21.43%])

Procent av omröstning: 21.43%

4. Klipp 2 och 4 (6 röster [21.43%])

Procent av omröstning: 21.43%

5. Jag hör ingen skillnad (10 röster [35.71%])

Procent av omröstning: 35.71%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 10 March 2011 - 16:47

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Vad vinner man på att fuska Ageve?
Dessa test hoppas jag inte handlar om prestige eller? utan vad man själv hör(men jag har ju sett att när vissa har fel så får dom höra det gång på gång konsigt nog).
Så då kanske det blir så att folk kollar om dom har rätt innan dom Röstar :) men det vinner man ju inget på
/Mats

Redigerat av Unregistered89a7be48, 11 March 2011 - 07:39.

Postad 10 March 2011 - 19:43

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Här är en som gjort liknande Ageve, och filerna finns och ladda ned. Har inte hunnit lyssna själv dock.

Här syns ju direkt vad filerna är, så man får be en polare växla åt en, eller köra ABX i Foobar2000...

http://www.hydrogena...php/t81467.html

Postad 10 March 2011 - 22:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Fel, de bekräftar vad jag säger och du inte förstår

Nu hittar du på saker. I JAES testet så kunde man inte under testet, 554 försök, 4 olika anläggningar, 20 olika inspelningar, detektera A/D/A-loopen när man spelade musik.
Ingvar säger själv att CD formatet är "tillräckligt för nästan allt programmaterial som i praktiken existerar".

Sen när du rekommenderar skivor som har sämre dynamik än CD versionen får inser dom flesta att du inte riktigt vet vad dynamik är.

Redigerat av MKarlsson74, 10 March 2011 - 22:07.

Postad 10 March 2011 - 22:14

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Du hittar ju på saker, då du vägrar ta in vad Ingvar har sagt. Bla att han hade velat ha minst 20/50 för att slippa bla de artifakter som kan uppstå och för att utnyttja den mänskliga hörselns förmåga. Det står ju i trådarna här jag har klippt in åt dig!

Sedan skrivs det i JAES testet att de provade spela med högre volym, och då plötsligt hörde de skillnaderna! :)

Så sluta hitta på och försök förstå vad som skrivs istället.

Postad 11 March 2011 - 10:17

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Den ena diskuterar formatets "dynamik", men den andre talar hela tiden om inspelningens. Känns som det kan vara en viktig skillnad.

Postad 11 March 2011 - 10:56

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Mest intressant är att se till vad som har praktisk betydelse.

Postad 11 March 2011 - 17:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Jag kanske har missuppfattat din fråga? Det handlar ju här om växelström, vågor representerade genom två-komplementskala, det enda du får vid mindre noggrann kvantisering är distorsion. Vid en konvertering från 24-16bitar så ser jag inte hur DC skulle kunna påverkas.

Det jag tänker är att trunkeringen innebär att kvantiseringsfelen ger en negativ förskjutning i båda halvorna av skalan. I praktiken torde det väl inte få några märkbara konsekvenser vid så höga bitdjup, men jag tycker det var en intressant sak att ta upp. :)

Postad 11 March 2011 - 17:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Många håller Stockfisch Records högt. Då kan det vara intressant och höra vad dom själv säger om frågan:

"We will not offer downloads (especially the so called high definition downloads) in future for a special reason. From time to time we have checked in complex listening tests high sampling rates versus 16 bit – 44.1 kHz. We have done this test in collaboration with the Tonmeister University in Germany and some students have written their diploma about that topic. In all cases the result was, that the human hearing can’t distinguish these formats. It’s true that there are differences if you listen to a SACD against a normal CD, but the only reason is the quality of the D/A converters. A new AES paper (see enclosed) has confirmed our experiments. So we find it unfair to make people believe that there is an existing difference in these formats. Therefore we will not release so called high definition downloads."

Källa

Postad 12 March 2011 - 12:28

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Var är orignal-källan? Den källan som hänvisas till är ju bara ett annat forum.

Postad 12 March 2011 - 12:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Källan är ju pgmj mejl.

Postad 14 March 2011 - 18:29

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Stockfisch infon låter ju suspekt då Stockfisch kör mycket SACD och är bland de första att ge ut BD-Audio skivor (och var tidigt ute). Nästan allt de ger ut är SACD/CD hybrid diskar och de har BD-Audio också, det tom fanns att köpa 3-4 stycken på deras bord på hifi mässan på Sheraton.

http://www.stockfisc...isch2010_e.html

It’s the “Pure Audio Blu-ray Disc”.

The HIGH END SOCIETY presents new media at the M,O,C, Atrium 3, room D 111
High-bit sound for everyone: the user-friendly audio format Blu-ray!?
The Blu-ray Disc (BD) has conquered the video market with HD pictures since 2008. The sale of BD players is rising
steadily. This new medium also provides some interesting options for the audio sector and could replace therefore the
rather less successful SACD and DVD audio formats. The blue disc has sufficient storage space for high-bit recordings
and is also extremely user-friendly. Anyone owning a BD player will be able to listen to music with a quality hardly
known up to now.
The msm-studios in Munich, Pauler Acoustic in Northeim and the Norwegian label 2L show how it is done. Together they
have already produced some “Pure Audio Blu-rays” or are planning to do so and consequently have planned some additional
releases for 2009.
The HIGH END SOCIETY shows how it works, every day in room D 111 for visitors at the HIGH END®:
1. Stefan Bock from msm-studios will be giving a talk about Blu-ray audio and on the development of a menu-free
Blu-ray audio (without the screen usually required) and also has some music samples.
2. Hans-Jörg Maucksch from Pauler Acoustic reports on producing the first three Stockfisch Blu-ray DVDs and
shows some excerpts from the music film (Allan Taylor, The Spirit of Gambo).
3. The English singer/songwriter Allan Taylor will be giving a small concert
- This block of three takes place every day at 11 am, 1 pm and 4 pm. -
Unbeatable audio quality and easy-to-use, just like a standard CD: the Pure Audio Blu-ray Disc (Pure Audio BD) presented
by msm-studios from Munich combines the benefits of both formats and presents an attractive alternative for the recording
media market.
The Pure Audio Blu-ray is set to become the recording media format of the future. At any rate, the conditions for this to
happen are excellent, as the digital silver disc combines the memory capacity for surround and high-bit sound with the
ease of compact disc (CD) operation.
Programmers at the msm-studios managed to configure a Blu-ray so that it can be played in any Blu-ray player with the
simple functions of a CD. The sound engineers use the larger memory capacity of the Blu-ray for music in DTS-HD Master
or 2.0 LPCM. If required, the user can open the visual options from the screen menu. This means that the Pure Audio
Blu-ray is an autonomous medium from the screen and ideal for the most discerning music lovers.
Press Affairs and Public Relations Renate Paxa Page 2
PRESS RELEASE NO.5 - HIGH END® 2009
Stefan Bock, managing director of the msm-studios: “The SACD medium was not as successful as first hoped for, which
makes the timing of this innovation just right.” This is supported by the initial feedback from talks with label representatives
from all over the world. Stefan Bock: “The feedback has been quite overwhelming. Even more so considering the increasing
numbers of Blu-ray players being sold and the market of potential buyers continues to grow every single day.
This format offers enormous potential for recording media and the entire hi-fi branch.”
Morten Lindberg from the Norwegian label 2L also agrees. The first Pure Audio BDs produced in cooperation with msmstudios
caused quite a stir on the market and were successful straight away. Günter Pauler and Hans-Joerg Maucksch
from Stockfisch Records are also convinced and will releasing the first Pure Audio Blu-ray in spring.

Postad 14 March 2011 - 23:23

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

Istället för att ständigt gå på personangrepp, kan du istället posta NÅGOT som har med tråden att göra? Är du ens kapabel att göra det eller är din enda anledning till medlemskap här att hoppa på folk som inte delar dina åsikter?

Sammanfattningsvis så får vi se till det som har presenterats. Allt kontrollerade tester har varit nollresultat, man har helt enkelt inte kunnat skilja på 16 och 24 bitar när man lyssnar på musik.

Då min tjej finner mig gravt handikappad som är ljudintresserad så fick jag faktist henne att lyssna denna gång. Då hon inte hade en blekaste aning om vilken jag spelade så tyckte hon att det ena klippet lät mycket bättre än det andra alla gånger jag växlade. Körde inte varannan utan startade om samma klipp igen ibland. Att det nu visade sig att hon tyckte 16 bitars klippet lät bättre än 24 är egentligen helt irrelevant, hon hörde skillnad på de 2 ljudklippen.

Jag brukar vara rätt tålmodig men jag tycker din inställning på detta forum MKarlsson74 är så tråkig att jag känner för att länna vissa trådar när du börjar skriva. Du kan ju helt enkelt inte tillåta att någon annan inte tycker som dig, så fort man gör det ska det komma en massa bevis medans du själv hela tiden undviker att ge svar på de frågor som ställs till dig. Tycker inte de andra som håller på att angriper dig som jag själv gör nu är bättre, men att det är dig man angriper i tråd på tråd måste väl ändå ha sin grund någonstans.

TIll trådskaparen, tyckte det här var hur skoj som helst. Skulle gärna få massvis med liknande ljudklipp att jämföra. Tummen upp för dig!

Postad 14 March 2011 - 23:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Då min tjej finner mig gravt handikappad som är ljudintresserad så fick jag faktist henne att lyssna denna gång. Då hon inte hade en blekaste aning om vilken jag spelade så tyckte hon att det ena klippet lät mycket bättre än det andra alla gånger jag växlade. Körde inte varannan utan startade om samma klipp igen ibland. Att det nu visade sig att hon tyckte 16 bitars klippet lät bättre än 24 är egentligen helt irrelevant, hon hörde skillnad på de 2 ljudklippen.

Min gissning är att hon kommer icke höra någon skillnad om det vore blint.

Jag brukar vara rätt tålmodig men jag tycker din inställning på detta forum MKarlsson74 är så tråkig att jag känner för att länna vissa trådar när du börjar skriva. Du kan ju helt enkelt inte tillåta att någon annan inte tycker som dig, så fort man gör det ska det komma en massa bevis medans du själv hela tiden undviker att ge svar på de frågor som ställs till dig.

Vart undviker jag svara på frågor? Jag har några personer på ignore men resten svarar jag när jag ser en viss fråga. Istället för klaga på mig, argumentera emot mig. Förklara varför man behöver mer än 16 bitar i hemmet för musik. Det är mer intressant än persondebatt.

Postad 15 March 2011 - 08:55

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Det stod att hon inte visste vilken som spelades. Tyder inte detta att det är blint för henne?

Postad 15 March 2011 - 10:24

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Är det detta som hänvisas till som Öhman har skrivit?

PS. Fast ändå så kan jag inte låta bli att tycka att det hade varit trevligt
om man istället för 16/44,1, hade valt något i stil med 20/50. För min upp-
fattning är att redan CD är tillräckligt för nästan allt programmaterial som i
praktiken existerar, men det är inte riktigt tillräckligt för alla de ljud man kan
tänka sig, som man skulle vilja vore möjligt att lagra så att inga hörbara
artefakter inkluderades.

20/50 i FLAK eller motsvarande förlustfritt format är ju ändå typ två timmar
musik eller andra ljud på CD och mycket mera med DVD-täthet och MYCKET
mer än så med Bluray-täthet. Det hade varit mumma.

Postad 15 March 2011 - 14:16

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jag tror det. Vad jag sett i tråden verkar det tolkas det rätt konstigt. Bäst är kanske att fråga Öhman om vad han tycker i frågan, om man nu vill veta det.

Postad 15 March 2011 - 14:46

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jo, det finns ju vissa som tolkar det till sin egen fördel...

Men som jag förstår det så tycker han CD fromatet är tillräckligt med dagens musik men att 20/50 vore bättre än dagens 44.1/16 för att eliminera, eller i alla fall minimera, fel som kan uppstå när man mastrar eller konverterar från t.ex. 96/24. Så LPCM 20/48 borde vara tillräckligt för att slippa arteffekter, som t.e.x "nervikning" eller vad det nu kallas för, när man omvandlar från t.ex. 96/24. Många musik och live DVD har ju det formatet som alternativ.

Postad 15 March 2011 - 15:20

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Själv ser jag det som att han tar höjd för sådant som vanligtvis inte brukar förekomma på inspelningar med äkta dynamik; explosioner och dylika extremfall. Men det är min tolkning av det helt enkelt.

Postad 15 March 2011 - 18:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Själv ser jag det som att han tar höjd för sådant som vanligtvis inte brukar förekomma på inspelningar med äkta dynamik; explosioner och dylika extremfall. Men det är min tolkning av det helt enkelt.

Håller med dig. Ingen klagar ju över mer headroom, men faktum kvarstår att för musik så finns det ingen, vad jag vet (och jag har frågat alla 24/96 förespråkare om förslag utan resultat), som ens är i närheten av CD formatets dynamik. Sen kan vi börja diskuteras vad som behövs, i anläggningsväg och rum, för att ens närma oss dessa ljudtryck.

Postad 15 March 2011 - 19:33

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0

Håller med dig. Ingen klagar ju över mer headroom, men faktum kvarstår att för musik så finns det ingen, vad jag vet (och jag har frågat alla 24/96 förespråkare om förslag utan resultat), som ens är i närheten av CD formatets dynamik. Sen kan vi börja diskuteras vad som behövs, i anläggningsväg och rum, för att ens närma oss dessa ljudtryck.

Det är inte bara dynamiken som skiljer mellan 16/44.1 och 24/96 (om musiken är inspelad i 24/96), så det behöver inte bara hänga upp sig på.

Postad 15 March 2011 - 20:20

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jaja, min BIA i FLAC 5.1 från DVD-Audio versionen låter fin-fint i alla fall. SACD versionen lär inte åka på fler gånger :)

Postad 15 March 2011 - 20:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag rek original CDn på BiA, lätt den bästa och mest naturtrogna versionen.

Postad 15 March 2011 - 21:38

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Ja du har sagt det ett par gånger......

Postad 15 March 2011 - 22:23

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

Om du läser vad jag skriver så visste hon inte vilket klipp som spelades. Visst kan jag sätta på henne sovglasögon men tycker väl inte skillnaden skulle vara så stor. Jag satt vid datorn och styrde och hon i en annan soffa. Squezzeboxen hade jag vridit så hon inte kunde se denna.

Trodde inte blindtest menades med att man inte skulle se något men du har kanske någon annan uppfattning om det :)

Postad 15 March 2011 - 23:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Hon visste väl att hon hörde ett klipp och sen ett annat klipp?
För annars är hon rätt unik, eftersom dom är helt lika varandra. :)

Ursäkta, jag borde skriva såhär: Jag rekommenderar original CDn av BiA för dom som vill ha den mest dynamiska versionen som även har minst klanglig påverkan på ljudet. :)

Postad 16 March 2011 - 07:53

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag och en kompis gjorde lite jämförande tester förra veckan. Vi lyssnade på original-CD:n, en remastrad CD, en remastrad XRCD samt vinylskivan.

Originalskkivan var helt klart bäst, sedan vinylskivan. De andra två lät likadant/lika dåligt utan dynamik.

Postad 16 March 2011 - 08:29

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Hon visste väl att hon hörde ett klipp och sen ett annat klipp?
För annars är hon rätt unik, eftersom dom är helt lika varandra. :)

Vad är det för vits att göra ett lyssningstest om man inte spelar olika klipp? I detta fallet så var det inte så att klippen kördes omväxlande varannan gång utan samma klipp kördes flera gånger på raken. Hur menar du att man bör göra?

Postad 16 March 2011 - 17:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad är det för vits att göra ett lyssningstest om man inte spelar olika klipp? I detta fallet så var det inte så att klippen kördes omväxlande varannan gång utan samma klipp kördes flera gånger på raken. Hur menar du att man bör göra?

Vitsen är att få vissa att förstå vad bitar och dynamik betyder. Rätt många tror det är något helt annat än vad det är. Man får INTE mer detaljer med mer bitar, man får lägre s/n vilket möjliggör högre dynamikomfång. Men man får ju inte mer dynamik från musiken om den inte utnyttjar detta utökade dynamikomfång.
Tyvärr så verkar det svårt att mota denna dogm som spridigt i hifi pressen under massa år.

Det finns ju en anledning till varför många reagerar som dom gör mot honom.

Att folk reagerar är en sak, jag kan inte hjälpa att dom tror på dogmer och myter. Men det bästa vore om du kunde diskutera fråga och inte personen.

Redigerat av MKarlsson74, 16 March 2011 - 17:47.

Postad 16 March 2011 - 22:07

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Tråden rensad från onödiga inlägg och påhopp. Varning och semester är utdelad till den som förtjänat det.

Återgå till Topic tack!

Postad 17 March 2011 - 08:17

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
MKarlsson74: Jag brukar hålla med dig om det du skriver men vore tacksam om du svara på frågorna istället för att svara på något annat och skriva självklarheter.

Oavsett om man testar blint eller inte så är det bra om man lyssnar på olika klipp, i det här fallet ett 16 bitars och ett 24 bitars. Din invändning är att testet inte är ok på grund av att personen vet att olika klipp spelas. Hur kan detta vara grund för att ogiltligförklara testet? Testpersonen visste inte vilket klipp som spelades och samma klipp spelades ibland i följd.

Postad 17 March 2011 - 11:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

MKarlsson74: Jag brukar hålla med dig om det du skriver men vore tacksam om du svara på frågorna istället för att svara på något annat och skriva självklarheter.

Oavsett om man testar blint eller inte så är det bra om man lyssnar på olika klipp, i det här fallet ett 16 bitars och ett 24 bitars. Din invändning är att testet inte är ok på grund av att personen vet att olika klipp spelas. Hur kan detta vara grund för att ogiltligförklara testet? Testpersonen visste inte vilket klipp som spelades och samma klipp spelades ibland i följd.

Ok, låt mig göra en jämförelse. Person A påstår det går lätt att skilja på slutsteg. Han får då lyssna på två st, utan veta vilka slutsteg det är MEN han vet att han lyssnar på 1 nu och 2 sen. Skulle du ta hans svar på skillnad som helt säkert, rent vetenskapligt, att det beroende på vad han hörde och inte en inbillning eller medveten förvrängning?

Det räcker helt enkelt inte att man inte vet vad det är, man får inte veta vilken ordning det är heller. Så om någon säger det är en skillnad, fine, men det är ju inte mer säkert än när man "hör skillnad" när man vet vad man lyssnar på. Du kan ju ta klippen och titta på dom i någon ljudprogram och se vart skillnaden är.

Postad 17 March 2011 - 12:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Ok, låt mig göra en jämförelse. Person A påstår det går lätt att skilja på slutsteg. Han får då lyssna på två st, utan veta vilka slutsteg det är MEN han vet att han lyssnar på 1 nu och 2 sen. Skulle du ta hans svar på skillnad som helt säkert, rent vetenskapligt, att det beroende på vad han hörde och inte en inbillning eller medveten förvrängning?

Visste är det en jämförelse men den haltar betänkligt. Person A visste nämligen inte om den lyssnade på klipp 1 eller klipp 2.

Det räcker helt enkelt inte att man inte vet vad det är, man får inte veta vilken ordning det är heller. Så om någon säger det är en skillnad, fine, men det är ju inte mer säkert än när man "hör skillnad" när man vet vad man lyssnar på. Du kan ju ta klippen och titta på dom i någon ljudprogram och se vart skillnaden är.

Läste du inte hans beskrivning av testet? Där framgår det med all önskvärd tydlighet att personen som testade inte visste ordningen på klippen som spelades.

För egen del har jag lyssnat på klippen och har dessutom redogjort för mitt resultat i denna tråden.

Postad 17 March 2011 - 18:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Svårt att veta exakt hur testet gjordes på grund av inlägget. Det är därför det ÄR viktigt att inte dra för stora växlar på det.

Postad 17 March 2011 - 21:20

ButSometimesTheyDont
  • ButSometimesTheyDont
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Svårt att veta exakt hur testet gjordes på grund av inlägget. Det är därför det ÄR viktigt att inte dra för stora växlar på det.

Alltid fel på tester enligt dig om svaren inte passar ditt mönster.

Postad 17 March 2011 - 22:41

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Nu kan jag inte säga exakt vilken ordning jag gjorde det hela i men var i liknande stil.

Playlist:

Ljud 1
Ljud 1
Ljud 2
Ljud 1
Ljud 2
Ljud 1
Ljud 2
Ljud 2

Sen frågade jag min kära sambo om hon kunde höra någon skillnad. Hon visste inte hur många klipp det rörde sig om, hon visste nog inte om det var olika ljudklipp eller om jag mixtra med förstärkaren, programmet men hon prickade rätt iaf. Visst hade jag inte sagt åt henne att lyssna så hade hon nog inte hört skillnad men det kan bero på att hon gärna tar på sig sina hörlurar när jag spelar min musik.

Du menar alltså att när man ska köpa en bil så ska man täcka hela instrumentbrädan, ha ögonbindel när man sätter sig i bilen så man inte får synliga intryck av bilen för då dömer man utefter utseendet även när det gäller själva provkörningen? Om man visste att det var en Kia man satte sig i skulle man tycka det var skit att köra då bara för man vet att det är en Kia även om den är hur trevlig som helst?

Postad 18 March 2011 - 00:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Sen frågade jag min kära sambo om hon kunde höra någon skillnad. Hon visste inte hur många klipp det rörde sig om, hon visste nog inte om det var olika ljudklipp eller om jag mixtra med förstärkaren, programmet men hon prickade rätt iaf. Visst hade jag inte sagt åt henne att lyssna så hade hon nog inte hört skillnad men det kan bero på att hon gärna tar på sig sina hörlurar när jag spelar min musik.

Vi snackar om dom snuttar som finns i tråden?

Du menar alltså att när man ska köpa en bil så ska man täcka hela instrumentbrädan, ha ögonbindel när man sätter sig i bilen så man inte får synliga intryck av bilen för då dömer man utefter utseendet även när det gäller själva provkörningen? Om man visste att det var en Kia man satte sig i skulle man tycka det var skit att köra då bara för man vet att det är en Kia även om den är hur trevlig som helst?

Jag menar att det finns enorma mängd studier och bevis att man lätt, och ofta, inbillar sig att man hör olika saker, speciellt när det gäller små eller icke existerande saker. Därför är blindtest ett måste om man verkligen vill veta.

Postad 18 March 2011 - 07:38

ButSometimesTheyDont
  • ButSometimesTheyDont
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag menar att det finns enorma mängd studier och bevis att man lätt, och ofta, inbillar sig att man hör olika saker, speciellt när det gäller små eller icke existerande saker. Därför är blindtest ett måste om man verkligen vill veta.

Fel igen!

Det finns ännu fler som bevisar att det föreligger skillnader.

Visst kan man inbilla sig saker, både åt det ena och andra hållet. Du har rätt i enstaka punkter men man kan inte resonera som du gör runt helheten, det har flera studier bevisat och det vet du om sen ett antal diskussioner bland annat från Faktiskt.se och inom LTS.

Blindtester säger inget eftersom de alltid vill påvisa ett visst beteende. Blindtester är därför som statistik.

Postad 18 March 2011 - 10:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Fel igen!

Det finns ännu fler som bevisar att det föreligger skillnader.

Kan du presentera dom studierna?

Postad 18 March 2011 - 14:36

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Och så lämnar vi snacket om blindtester och återgår till Topic. Det finns en separat tråd som handlar om blindtester! Kom också ihåg regel 3.7:

3.7 Att utmana, argumentera & ge motiverad kritik är okej, men inte att älta eller pracka på
Kritik mot de åsikter som presenteras i en tråd eller mot de produkter som diskuteras får självklart framföras så länge inläggen följer trådens ämne. Kritiken ska dock vara konstruktiv och välmotiverad för att därigenom inspirera till diskussioner i stället för pajkastning. Att kort förklara ett visst ställningstagande eller en åsikt som ifrågasätts är normalt tillåtet men att ge sig in i en, för tråden, meningslös diskussion där man ensam eller i sällskap av andra medlemmar ältar något i inlägg efter inlägg är inte tillåtet. Inte heller är det tillåtet att försöka pracka på någon annan sina åsikter för sakens egen skull. Att genom väl motiverad argumentation försöka övertyga om sådant som är av intresse för övriga medlemmar och inom trådens ämne är naturligtvis tillåtet.

Postad 26 March 2011 - 02:05

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Det jag tänker är att trunkeringen innebär att kvantiseringsfelen ger en negativ förskjutning i båda halvorna av skalan. I praktiken torde det väl inte få några märkbara konsekvenser vid så höga bitdjup, men jag tycker det var en intressant sak att ta upp. :)

Ja det är intressant, är inte DC-bias alltid fixerad (i teorin)?

Postad 26 March 2011 - 03:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Och så lämnar vi snacket om blindtester och återgår till Topic. Det finns en separat tråd som handlar om blindtester!

Du kanske skulle läsa tråden innan du skriver sådär. Själva tråden VAR ju ett blindtest!

Postad 26 March 2011 - 18:09

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
MKarlssson, du brukar alltid hävda förstärkare (och CDs) inte går att skilja vid blindtester. Men ditt husorgan LTS testar slutsteg och hör i stort sett ALLTID skillnader på dem (omvänt, knappt något slutsteg är "ofärgat").

Om LTS blindtestat istället för F/E lyssnat (ja, de vet ju mkt väl vad de lyssnar på då), då hade de inte hört skillnad?

Vad är värdet då med F/E test som du värderar så högt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.