Bilder innuti högtalare (B&W 604S2, DM683, HTM61 osv)
450 svar till detta ämne
Postad 03 June 2007 - 06:04
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Filter är jätterdyra att leka med så det blir automatisk kompromisser.
Bidrar med ett riktigt tungt filter som jag själv byggt och konstruerat och prestandan på högtalaren ökade markant mend trotts filter som kostade 1500:- så blev det inte bättre en en högtalare med bättre element och sämre filter. Högtalarene är en Wharfedale modus 8.
wharfedale_micke_modd.JPG 909.32K
127 Antal nerladdningar
Postad 03 June 2007 - 06:48
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Ageve, snälla sluta Googla. Dela med dig av kunskap eller erfarenhet som du själv har. Vi har själva Google och behöver inte dig som mellanled.  Det du menar är alltså att man skall undvika extern information för att tex stödja och utveckla sin teori eller som argumentation mot andras påståenden och endast använda det som någon (du?) kallade "äkta erfarenhet" i ett annat sammanhang? Vad är det för fördel med sådan trångsynthet? Första träffen på Trångsynthet hos Google. Ser ut som att du tycker att vi skulle få ett bättre forum ju smalare ämnet diskuterades och spreds och föredrar en diksussion av typen... "Jo så är det" - Nej, så är det inte", "Jo så är det" - Nej, så är det inte","Jo så är det" - Nej, så är det inte"... osv. Extern information kan vara alldeles ypperlig för att vidareutveckla en diskussion men jag förstår att vissa är rädda för den då den kan vara ganska avslöjande och besvärlig, speciellt om man uttrycker sig självsäkert (typ "så ÄR det"), utan att egentligen ha någon koll alls.
Postad 03 June 2007 - 07:55
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ageve, snälla sluta Googla. Dela med dig av kunskap eller erfarenhet som du själv har. Vi har själva Google och behöver inte dig som mellanled.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur många påhopp ska man acceptera från dig egentligen?
Alla som har lite koll på B&W vet att de använder Mundorf Silver Gold i nya 800-serien (med diamantdiskanten). För att leta upp bilder och länkar som bevisar det använder jag Google som alla andra, och jag tänkter inte sluta med det pga dina åsikter.
x-12 visar att han inte har koll i förra inlägget. Han verkar bara vara ute efter att dissa B&W. Oavsett vad han säger så kostar Mundorf-kondensatorerna i t ex 802D flera tusen kronor totalt, och det är mycket pengar i ett delningsfilter oavsett högtalarens totalpris.
Sen kan man alltid diskutera hur stora fördelar man får med så dyra komponenter, men det var som bekant inte det x-12 var ute efter. Han ville visa hur billiga komponenter det sitter i B&W, och misslyckades ganska rejält.
<{POST_SNAPBACK}>
[COLOR=gray] jag är inte ute efter att dissa någon högtalare då hade jag nämnt en svensk högtalare direkt jo jag har koll på inläggen men dom blir miss tolkade hela tiden. jag skriver att dom kostar inte många kronor att tillverka med spolar med ferrit kärna vanliga elektrolyt kondningar passar bäst i basen då den ej är lika känslig som ett mellan register och diskant för det är elementen som styr hur delnigs frekvenserna ligger och när man tillverkar ett filter så är det ingen större hemlighet att dom använder kondensatorer och spolar som inte in går i standard sortimentet då kan dom tjäna en slant till om det skulle gå sönder. sen finns det ungefär 3 sätt att till verka ett filter och det är butterwort den har ingen överlapp av frekvenserna . sen har vi linkwitzrily som över lappar i frekvenserna sen finns bessel,gaussian legendere linear-phase finns säkert någon till som har gjort filter beräkningar, så det är inger hokos pokos som många tror. som tur så finns det utmärkta forum runt om i världen som har en midre trångsynthet än vad många har. så tack och adjö för mig hoppas att ni hjälper folk att beräkna på bas konstruktioner nu för jag har gjort mitt sista in lägg här. och till loofy man skall inte sitta på två stolar samtidigt
Postad 03 June 2007 - 08:43
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
och till loofy man skall inte sitta på två stolar samtidigt
<{POST_SNAPBACK}>
I egenskap av extraarbetande på hifiklubben så saknar jag rätten att debattera i den här tråden eller i forumet som helhet? Eller vad är det du försöker säga? Vad förändrar min rätt att kunna vara på forumet för att jag jobbar extra på hifiklubben? Jag förklarar i min signatur att så är fallet för att alla medlemmar som läser mina inlägg skall kunna veta att så är fallet, om det nu för vissa har en betydelse. Jag är dock inte partisk, jag vinner egentligen ingenting på den här diskussionen. Men Jag uttrycker ändå mina spekulativa åsikter om att jag fortfarande misstror din kompetens att bedöma vad som är bäst för en konstruktion hos B&W, JMLAB, Dynaudio och MÅNGA andra högtalartillverkare...Om du inte kan köpa att detta är min åsikt, så får du väl fundera ett extra varv på hur du framställer dig själv som bättre vetande i vissa sammanhang. Det är som sagt inte jag som sagt att jag kan vissa saker bättre än de som själva sitter hela dagarna i utvecklingscentrat. Men säg till när du byggt ett nytt filter till B&W 802, JMLab Utopia eller något så kan vi alla komma och lyssna på dina amatörtweaks i din källare. Möjligen kan resultatet bli bättre, men jag tvivlar tills jag hört motsatsen. //Loofy
Postad 03 June 2007 - 09:13
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> I egenskap av extraarbetande på hifiklubben så saknar jag rätten att debattera i den här tråden eller i forumet som helhet? Eller vad är det du försöker säga?
Vad förändrar min rätt att kunna vara på forumet för att jag jobbar extra på hifiklubben? Jag förklarar i min signatur att så är fallet för att alla medlemmar som läser mina inlägg skall kunna veta att så är fallet, om det nu för vissa har en betydelse.
Jag är dock inte partisk, jag vinner egentligen ingenting på den här diskussionen. Men Jag uttrycker ändå mina spekulativa åsikter om att jag fortfarande misstror din kompetens att bedöma vad som är bäst för en konstruktion hos B&W, JMLAB, Dynaudio och MÅNGA andra högtalartillverkare...Om du inte kan köpa att detta är min åsikt, så får du väl fundera ett extra varv på hur du framställer dig själv som bättre vetande i vissa sammanhang. Det är som sagt inte jag som sagt att jag kan vissa saker bättre än de som själva sitter hela dagarna i utvecklingscentrat. Men säg till när du byggt ett nytt filter till B&W 802, JMLab Utopia eller något så kan vi alla komma och lyssna på dina amatörtweaks i din källare. Möjligen kan resultatet bli bättre, men jag tvivlar tills jag hört motsatsen.
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
bara för att man nämner att det är biliga grejor i filtren så har man ingen kompitens och du har den kompitensens vad jag erför om du fixar värdena på högtalarna så går det att fixa till ett filter du kan prova att googla och se om du hittar dom eller fråg någon på audionord som delvis äger b&w alias hifiklubben man behöver inte vara ingenjör för att sätta i hope ett filter det gör dom genom dator simuleringar och det är väl riktig high tech. det kan vem som helst göra bara man har en bra program vara . och det med ferrit kärnor det tyder på att dom köper vanliga standard komponenter och får ett annat värde på spolen med ferriten och då börjar man att fundera det går att linda spolar till rätt värde utan problem och när man andvänder spolar med ferrit så får man på köpet fas fel och då kan man fråga sig hur bra är elementen i dom så kallade high end högtalarna eftersom man måste kompensera högtalarens fas fel med ett filter som rättar till fas problermet för att få högtalren att spela on axiss och inte off axiss tala om det för mig. och för det sissta jag har ingen källare snopet va och vad skulle det vara för för fel på amatör tweaks du disar hela amatör världen det finns mera amatörer som vet mera om konstruktioner än vad du gör du har inte ens kommit dit . men som sakt du får väl fortsätta att googla efter info så du kan slå dig för bröstet och tala om hur duktig du är och sen skall du inte ens sitta kvar som moderator när du jobbar i barancen för du är partisk även om du har det i din signatur att du knäcker extra några timmar om dagen och sen har jag begärt av regeistering från forumet . och jag tycker att du skall göra samma sak
Postad 03 June 2007 - 09:31
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> I egenskap av extraarbetande på hifiklubben så saknar jag rätten att debattera i den här tråden eller i forumet som helhet? Eller vad är det du försöker säga?
Vad förändrar min rätt att kunna vara på forumet för att jag jobbar extra på hifiklubben? Jag förklarar i min signatur att så är fallet för att alla medlemmar som läser mina inlägg skall kunna veta att så är fallet, om det nu för vissa har en betydelse.
Jag är dock inte partisk, jag vinner egentligen ingenting på den här diskussionen. Men Jag uttrycker ändå mina spekulativa åsikter om att jag fortfarande misstror din kompetens att bedöma vad som är bäst för en konstruktion hos B&W, JMLAB, Dynaudio och MÅNGA andra högtalartillverkare...Om du inte kan köpa att detta är min åsikt, så får du väl fundera ett extra varv på hur du framställer dig själv som bättre vetande i vissa sammanhang. Det är som sagt inte jag som sagt att jag kan vissa saker bättre än de som själva sitter hela dagarna i utvecklingscentrat. Men säg till när du byggt ett nytt filter till B&W 802, JMLab Utopia eller något så kan vi alla komma och lyssna på dina amatörtweaks i din källare. Möjligen kan resultatet bli bättre, men jag tvivlar tills jag hört motsatsen.
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}> bara för att man nämner att det är biliga grejor i filtren så har man ingen kompitens och du har den kompitensens vad jag erför om du fixar värdena på högtalarna så går det att fixa till ett filter du kan prova att googla och se om du hittar dom eller fråg någon på audionord som delvis äger b&w alias hifiklubben man behöver inte vara ingenjör för att sätta i hope ett filter det gör dom genom dator simuleringar och det är väl riktig high tech. det kan vem som helst göra bara man har en bra program vara . och det med ferrit kärnor det tyder på att dom köper vanliga standard komponenter och får ett annat värde på spolen med ferriten och då börjar man att fundera det går att linda spolar till rätt värde utan problem och när man andvänder spolar med ferrit så får man på köpet fas fel och då kan man fråga sig hur bra är elementen i dom så kallade high end högtalarna eftersom man måste kompensera högtalarens fas fel med ett filter som rättar till fas problermet för att få högtalren att spela on axiss och inte off axiss tala om det för mig. och för det sissta jag har ingen källare snopet va och vad skulle det vara för för fel på amatör tweaks du disar hela amatör världen det finns mera amatörer som vet mera om konstruktioner än vad du gör du har inte ens kommit dit . men som sakt du får väl fortsätta att googla efter info så du kan slå dig för bröstet och tala om hur duktig du är och sen skall du inte ens sitta kvar som moderator när du jobbar i barancen för du är partisk även om du har det i din signatur att du knäcker extra några timmar om dagen och sen har jag begärt av regeistering från forumet . och jag tycker att du skall göra samma sak
<{POST_SNAPBACK}>
Inlägget var inte helt lätt att läsa... Tror jag hittade totalt fyra punkter eller något i den stilen. Har JAG sakt att JAG kan något bättre än någon annan? Peka gärna på det inlägget igen. Jag har däremot påstått ett TVIVEL om att jag tror MER på kompetensen hos de som tillverkar högtalarna själva ÄN PÅ DIN? Tycker du detta är konstigt? Om jag skulle bygga en bil, Och påstå senare att allt volvo(exempelvis) bygger in i sina bilar bara är trams och allt de gör är fel, framförallt använder man biliga komponenter som inte får helheten att fungera?? Skulle jag vinna ditt förtroende i egenskap av bilbyggare då? (Jag hade ju byggt en bil själv...!) Jag behöver inte googla i andra fall då jag känner ett sug att leta reda på en specifik information. Jag lever inte på några egna meriter mer än att jag tycker det är riktigt skoj att lyssna på musik, helst med så god återgivning av den som möjligt. Jag tänker dessutom inte sluta vara på forumet för att du säger det till mig  . Jag skiter i vilken högtalare som tillverkar vad, om jag skall vara riktigt ärligt. Bara jag får lyssna på min musik på ett trivsamt sätt. Det kan man bland annat göra ur ett par B&W 802D. Men det går oxå bra ur ett par AudioVector Mi3, det går dessutom bra att göra detta ur ett påar Monitor Audio RS1, Det går dessutom bra att göra detta ur .... .... ..... Jag kan påskynda din forumflykt... //Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 03 June 2007 - 09:33.
Postad 03 June 2007 - 09:56
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
sen finns det ungefär 3 sätt att till verka ett filter och det är butterwort den har ingen överlapp av frekvenserna . sen har vi linkwitzrily som över lappar i frekvenserna sen finns bessel,gaussian legendere linear-phase finns säkert någon till som har gjort filter beräkningar, så det är inger hokos pokos som många tror.
<{POST_SNAPBACK}>
Senast jag läste en kurs i Signaler och System (i höstas) så kunde man med hjälp av pol-nollställediagram variera filterkonstruktion på ett oändligt antal sätt, vissa kan blir bra och vissa blir sämre, det beror ju såklart på vad man ska ha dom till. Butterworth t.ex. innebär en cirkulär placering av polerna kring origo (i LP-fallet). och genom att endast flytta en av polerna lite grann så frångår man butterworthprincipen och har skapat en annan typ av filter med lite annorlunda egenskaper. Man kan om man vill flytta runt poler och nollställen hur som helst. Vissa placeringar kan vara mkt svåra för att inte säga omöjliga att realisera med standardkomponenter men det mesta bör gå mer eller mindre exakt. Så det påstående att man bara kan konstruera filter på ett begränsatt sätt är inte sant, och det grundar jag enbart på egen kunskap inom ämnet. Tycker det är tråkigt dock att du lämnar forumet X12 för lite gruff. Mvh Håkan
Redigerat av snowspace, 03 June 2007 - 10:06.
Postad 03 June 2007 - 10:40
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlägg
va fasen det sista inlägget gällande moderatorers tillhörlighet om man explicit skriver i vilket läger man tillhör är väl inte skäl att ej vara medlem. I loofys fall kan han ju faktiskt bidra med mycket information och hjälp gällande inte bara hifiklubbens produkter utan har hjälpt mig otaliga gånger med allt möjligt.
Det är väl upp till var och en vad man har för intressen eller hur man tjänar sin inkomst samt vilka intressen man har?
Loofy har varit medlem på forumet betydligt längre än han jobbat på hifiklubben, man tappar väl inte i trovärdighet bara för att man börjar jobba med sin hobby proffessionellt? Snarare borde detta tyda på helhjärtat intresse och forumet bör vara glada för att ha denna kompetensen som vi de facto har.
För mig är Loofy en forummedlem, moderator och student med extraknäck på HK. Vad är fel i det?
Och för att kasta mig in i trådens ON TOPIC igen, träskruvar i kabinett är väl inte bra, skall det inte premiseras islagsmuttrar. För om man en gång skrvat ur träplugg sitter de ej lika bra när man skruvar i dem igen. Mina högtaalre har träsruvar, vilket är skamligt när vi snackar dyra fanskap  .
Ha det göttis (fortsätter smygkolla i tråden som jag gjort hittills)
Postad 03 June 2007 - 11:04
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Kan vi inte bara lägga ner allt tjafs nu och gå lite on topic nu. Tråkigt att de går så långt så en del funderara på att avregga sig  .
Speciellt du X-12 vore synd om du gjorde det.
Postad 03 June 2007 - 12:51
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
+2%... Jag har bättre kondingar än så i mina högtalare
Postad 03 June 2007 - 12:59
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
+2%... Jag har bättre kondingar än så i mina högtalare 
<{POST_SNAPBACK}>
Det är maxtoleransen. De ligger normalt inom 1% från specen (enligt Mundorf). edit: Tar till google igen Specifications:Metallized Polyprophylene lm Non inductive construction Metallisation: 99% Silver, 1% Gold Capacitance: 0,01μF-10μF Dielectric strengh: 1200 VDC Tolerance: +/-2%, typ. +/-1% Loss factor 0.00002 @ 1kHz, 0.00001 @ 10kHz
Redigerat av Ageve, 03 June 2007 - 13:01.
Postad 03 June 2007 - 15:31
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Och för att kasta mig in i trådens ON TOPIC igen, träskruvar i kabinett är väl inte bra, skall det inte premiseras islagsmuttrar. För om man en gång skrvat ur träplugg sitter de ej lika bra när man skruvar i dem igen. Mina högtaalre har träsruvar, vilket är skamligt när vi snackar dyra fanskap .
<{POST_SNAPBACK}>
Har man en högtalare som har ett helt cirkuärt yttermått så kan man vrida på elementet ex. 45 grader, borra nya hål och skruva fast den. Dock håller jag med dig om att använda träskruv i spånskiva nära kanten av hålet för elementet, är ingen höjdare. /Heron
Postad 03 June 2007 - 18:43
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Tycker det är synd och lite barsligt om man hoppar av ett forum bara för att alla inte håller med en. Du X-12 verkar ha gott om erfarenhet och det är intressant läsning.
För övrigt tycker jag om jag lyssnar på en högtalare för ex 10.000 och den är gjord i skumgummi och elementen gjorde i Froties paket med en byggkostnad på 500 spänn och jag tycker att det är en faktiskt högtalare så tycker jag att detta saknar betydelse.
För övrigt, ingen som har mer bilder roligt och intressant att se hur högtalarna är byggda. Gärna äldre oxå för att se om utveckligen går frammåt något.
// Sat
Postad 03 June 2007 - 19:09
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag mailade dynaudio igår och frågade om deras komponentval i delningsfiltren och fick detta svaret idag:
[mail]
Our policy is to get the best reproduction policy of music with our products, but this has to correspond always with the price of the product. If you take a look to the crossover of our top model Evidence you will be impressed by the quality of all components, but unluckily not all customers have a budget to buy this speaker.
So we evaluate very carefully how the budget for a given project gives the best total results. All capacitors in the signal path are highest quality Solen pp types. But there are other circuits, e. g. an impedance equalization where a high quality electrolytic types work fine. A high end professional made product is much more than the addition of the most expensive materials.
Best regards
[slut mail]
Så resonerar dom på dynaudio.
Mvh Håkan
Postad 03 June 2007 - 19:14
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Kanonbra initiativ där!
Jag själv har faktiskt inte lyssnat på någon av de större dynaudioburkarna... men skulle verkligen vilja prova lyssna... hmmm
Kanske man skulle ta sig en sväng och lyssna i veckan? Det är väl Hifi-stället som har dem i göteborg?
//Loofy
Postad 03 June 2007 - 19:18
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Har lite roligt på lager.
Ägde en gång ett par Magnepan MG-II..Efter kollen under skalet skickade jag dem omg.
Magnepan_MG_11_filter.JPG 1.64MB
140 Antal nerladdningar
Ser ut som en gammal sjuksäng från 40-talet.
Magnepan_MG_11_1.JPG 1.3MB
143 Antal nerladdningar
Postad 03 June 2007 - 19:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Har lite roligt på lager.
Ägde en gång ett par Magnepan MG-II..Efter kollen under skalet skickade jag dem omg.
Ser ut som en gammal sjuksäng från 40-talet.
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe, är det där en högtalare? Nån slags elektrostat eller? Ser ju inte direkt ut som en Martin Logan iaf
Redigerat av Ageve, 03 June 2007 - 19:54.
Postad 03 June 2007 - 20:00
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Magnepaner//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 03 June 2007 - 20:01.
Postad 04 June 2007 - 00:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Magnepaner
<{POST_SNAPBACK}>
Okej, aldrig hört talas om. Hittade denna på deras hemsida iaf. 155 000kr
Postad 04 June 2007 - 07:07
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nåja allt är inte guld som glimmar.
Denna är iaf väldigt seriös. Ett horn som heter Ariel.
ariel_.jpg 22.55K
2 Antal nerladdningar
Ett par Sansui från 70-talet. Ser väldigt seriöst ut. Mer än man kudne tro.
sansui_sp_100i_in.jpg 31.34K
2 Antal nerladdningar
Technics Sb-7000 också från 70-tal. Ser väldigt trevlig ut. Dock Spån som standard på den tiden. Men glöm inte att de var tjockare på den tiden. typ 22mm
technics_sb_7000_1_.jpg 22.43K
1 Antal nerladdningar
Postad 05 June 2007 - 12:16
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Vikket tjabbel pga lite elkomponenter Att endast titta på ett delningsfilter och säga, blää vikket skräp det där är ju bara skräpkomponenter, tycker jag är lite konstigt... I verkligheten behöver inte billiga komponenter vara varken sämre eller bättre än dyra komponenter. Man får ju välja den komponenten som passar bäst på respektive plats helt enkelt. I vissa fall kanske en Mundorf Poly Propylen konding passar bättre än en Jensen papper i olja och ibland tvärt om. Varken PP, papper i olja, elektrolyter m.fl. fungerar i praktiken som en ideal kondensator (Z= 1/(jwC)) utan de har alltid lite resistans och induktans också. X-12 babblade om att filter endast kan göras enligt Butterworth, LR eller andra "standard" sätt... Men som tur var så korrigerade någon påläst honom med ett mycket bra inlägg. Filter kan byggas på oändligt många sätt. Man bygga exempelvis ett första ordningens filter på hur många olika sätt som helst. Man kan exempelvis variera Q-värdet i all oändlighet. Har man ett Q-värde på ca. 0,707 (1/sqrt(2)) så har man ett Butterworth filter. Ändrar man Q-värdet till 0,5 så har man ett Bessel filter (om jag minns rätt).... Sätter man Q-värdet till 0,6356 eller dyl så har man varken ett Bessel eller Butterworth filter... Lägger man däremot Q någonstans kring 0,8 (?) har man ett Chebyshev filter. Q-värdet talar om filtrets dämpning. Ett Butterworth filter är kritiskt dämpat om jag minns rätt vilket innebär att det inte har något rippel i varken passband eller spärrband. Ett Chebyshev med högre Q-värde exempelvis har en brantare avrullning än ett Butterworth men istället rippel i passband eller stoppband (beroende på om det är ett Chebyshev typ I eller II filter). Bessel filter har ännu mindre brant avrullning än Butterworth men därmed också en fasvridning som är linjär. Så när man talar om branthet på 1:a, 2:a och 3:e ordningens filter och säger 6 dB/okt ja det är ju ett första ordningens filter så stämmer detta endast för ett första ordningens Butterworth filter. Alla andra typer av 1:a ordningens filter har en lite annan branthet. Vill man lära sig mer om delningsfilter på nätet så tycker jag att Wikipedia talar om det rätt bra. http://en.wikipedia....ectronic_filter
Postad 05 June 2007 - 12:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Okey
Fick vi facit nu då
Och allt som X12 har sagt är bara dynga, eller ?
Det kan lätt tolkas så ..
RB
Postad 05 June 2007 - 13:15
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Tack Niklas H. Det var lite mycket att läsa men tycker du hade skrivit det på ett väldigt bra sätt. Roligt att någon med kunskap skriver lite om detta med.
// Sat
Postad 05 June 2007 - 13:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Märks att här finns två läger i detta forum och det ena sitter på läktaren
applåderar och när någon från det egna lägret talar och när andra lägret
talar, så buar man. Gillar inte den stilen.
Går ni i samma klass också
Jag gillar att höra många sidor av en sak, men vad ni lyckats med i denna tråden.
är att få bort ett antal som slutat skriva i den. Två st har blivit bannade för att de
sagt ifrån till både modd och annan medlem. Vad de sade finns kvar att läsa i
tråden, då det inte är borttaget.
Vad är nu kvar. Jo klubben för inbördes beundran. Är det utvecklande ?
Jag gillade X-12 .. Om han sedan hade rätt eller fel, spelar ingen roll.
Det viktigaste var att han deltog i debatten. Men det fick han inte och
inte heller på lika vilkor.
Det sätt som vissa här argumenterar på, är under all kritik. Man hånar
andra medlemmars kunskaper och ringaktar erfarenhet till fördel för
googlekunskaper.
RB
Redigerat av Unregistered1103, 05 June 2007 - 13:31.
Postad 05 June 2007 - 13:39
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Ovasett vilken sort filter du väljer så har väl kvaliten på komponentnivån ändå betydelse. En Jensen olje konding eller en Mundorf supreme är väl att välja mellan två goda ting. Jämför då dessa med en Bennic elyt så är skillnaden markant i kvalite och det som Niklas H sade var i praktiken att alla typer av komponenter är bra i rätt filter vilkent jag inte tror han menade men kan tolkas så. Att välja mellan Bellel eller Butterworth modellen är också att välja mellan två goda ting. Dessa ger bara olika karraktär och passar bra in i den konstruktion den är i. Men en genexxa men en 2,2uF konding till mellanregistret och en 4,7uF till diskanten är ju i pratiken en 1:a ordningens filter vilket vore rätt OK då.  Bennic elyter å allt.  Tror inte det. Många här sitter med en del kunskap men inte allt för att vara allenarådande utan vi kan alla bidra med något så vi tillsammans kan summera ihop nått konstruktivt.
Postad 05 June 2007 - 13:49
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Märks att här finns två läger i detta forum och det ena sitter på läktaren applåderar och när någon från det egna lägret talar och när andra lägret talar, så buar man. Gillar inte den stilen.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är jag inte ute efter att starta en ny diskution med dig. Men jag undrar lite vad du menar med detta? Skulle nog säga att jag är en av åskådarna som sitter på läktaren. En del med väldigt mycket kunskap har skrivit här och det är intressant läsning. Håller igentligen inte på någon det är bara intressant att läsa folks olika åsikter. Kanske alla kan ha rätt? // Sat
Postad 05 June 2007 - 14:01
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Märks att här finns två läger i detta forum och det ena sitter på läktaren applåderar och när någon från det egna lägret talar och när andra lägret talar, så buar man. Gillar inte den stilen.
Jag gillar att höra många sidor av en sak, men vad ni lyckats med i denna tråden. är att få bort ett antal som slutat skriva i den. Två st har blivit bannade för att de sagt ifrån till både modd och annan medlem. Vad de sade finns kvar att läsa i tråden, då det inte är borttaget.
Jag gillade X-12 .. Om han sedan hade rätt eller fel, spelar ingen roll. Det viktigaste var att han deltog i debatten. Men det fick han inte och inte heller på lika vilkor.
Det sätt som vissa här argumenterar på, är under all kritik. Man hånar andra medlemmars kunskaper och ringaktar erfarenhet till fördel för googlekunskaper.
RB
<{POST_SNAPBACK}>
Huruvida någon har rätt eller fel tycker jag är ganska vidkommande för all form av diskussion. Nu vet jag inte vilket var fallet men har man en avvikade åsikt bör man framföra den med de medel man har som argument, annars blir det bara villfarelser av det hela. Det är väl inte läge att sitta och gnälla över så kallade "googlekunskaper" om man inte själv har någon kunskap vad den nu månde vara alls att komma med? Dessutom är du ju själv i högsta grad en bidragande orsak till lägerbidlningen som du ondgör dig över, du är duktig på att piska på stämningen med dina "citera och hålla med"-poster. Ser inte någonstans att någon inte blivit bemött på ett bra sätt med argument. Att sedan folk tappar besinningen och blir arga och som uttrar sig i avhopp eller argsinta postar kan ju inte de som väljer att hålla huvudet kallts fel? Nej, det är bara att stå upp för sin åsikt på ett shysst sätt så ordnar det här sig nog självt, självsanering brukar funka i de flesta populationer... MVH /Chuck
Postad 05 June 2007 - 15:59
Och Loofy, jag skriver vad jag vill.
<{POST_SNAPBACK}>
Missat denna tråden men läste igenom den och ser att ett par personer som jag haft problem med själv innan fortsätter med sina lösa påstående utan någon som helst grund. Tycker det är trist att personer som Chris och några till ska få fortsätta och förstöra forumet med trams och dyl, när det finns folk som ÄR seriöst intresserade och tar sig tid och delar med sig av det. Tillbaka till bilder från högtalare. Hitta ingen på min högtalare men en på storebrodern, Sony SS-M9ED:
Postad 05 June 2007 - 16:04
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Du kanske hittar en skruvmejsel och en kamera i stället...
Postad 05 June 2007 - 16:59
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Går ni i samma klass också ...... ..... Vad är nu kvar. Jo klubben för inbördes beundran. Är det utvecklande ? ...... ...... Det sätt som vissa här argumenterar på, är under all kritik. Man hånar andra medlemmars kunskaper och ringaktar erfarenhet till fördel för googlekunskaper.
Jösses! Kul att du tar upp bristen på vettig argumentation i trådarna men var har du gjort av självinsikten. Det som du kritiserar är ju nästan typexempel på ifh dina och Chris Lymmes inlägg (bortsett från googlandet då). Är man påläst och kunnig så har man heller inga problem att övertyga (ibland genom extern information via tex Google) de allra flesta om detta i det långa loppet (om nu det är så viktigt hur man uppfattas). Påstår man däremot saker säkert ("så ÄR det") utan att vilja / kunna svara och vidareutveckla och istället bara klaga på frågeställningen, så ger det inte ett bra intryck av tex kunnighet (återigen om det nu är så himla viktigt med den "statusen"). Hur skall vi annars ha nytta av och värdera tex olika åsikter, om man inte utvecklar och förklarar kring sina tankar?
Postad 05 June 2007 - 17:31
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Jag tänkte att nästa gång jag lämnar in en vetenskaplig rapport i plugget så skall jag under rubriken "Referenser" skriva:
"Googla är för folk utan erfarenhet"
Säkerligen en uppskattad förteckning bland många.
skämt och sido...
Så tycker jag att det är bättre med en källa i anslutning till påståenden så kan var och en validera utsagorna efter eget omdömme (allt man läser är inte sant.  ), eller kanske för att man på annat håll hittat en utsaga som bättre stämmer överrens.
Nåja detta är lite offtopic nu, men ville ändå ge en del av den bild jag har av frågan som dök upp nu.
//Loofy
Postad 05 June 2007 - 18:01
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag gillar att höra många sidor av en sak, men vad ni lyckats med i denna tråden. är att få bort ett antal som slutat skriva i den. Två st har blivit bannade för att de sagt ifrån till både modd och annan medlem. Vad de sade finns kvar att läsa i tråden, då det inte är borttaget.
De som finns kvar är förhoppningsvis de som kan argumentera på en vettig nivå, utan att komma med meningslösa påhopp. Sen är det ju så att ju mer radikala påståenden man kommer med, desto mer underbyggande fakta bör man presentera. Gör man inte det, då kan man inte heller förvänta sig att det man skriver tas på allvar. Det är omöjligt att veta hur tekniskt kompetenta de som sitter 'i andra änden' på ett diskussionsforum är. Det verkar finnas de som verkligen inte tål att bli ifrågasatta. Jag gillade X-12 .. Om han sedan hade rätt eller fel, spelar ingen roll. Det viktigaste var att han deltog i debatten. Men det fick han inte och inte heller på lika vilkor.
Varför spelar det inte någon roll? Om alla kunde skriva vad som helst utan att bli ifrågasatta, då hade vi verkligen haft en klubb för inbördes beundran. Det sätt som vissa här argumenterar på, är under all kritik. Man hånar andra medlemmars kunskaper och ringaktar erfarenhet till fördel för googlekunskaper.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur ska man kunna utgå ifrån att någon har stor erfarenhet när inläggen personen skriver inte visar på det?
Postad 05 June 2007 - 19:51
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Undra om produkt bilderna de visar på insidan utav högtalarna är förfalskade. Sånt måste ju bara ske!
Postad 05 June 2007 - 19:57
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Ser på subjektivistens bild som ett lysande exempel på hur en bra högtalare skall konstueras. Dyra konstruktioer och jag misstänker att den högtalaren inte är gratis. Filterkomponenterna är at spitzenklasse och lådan a work of art. elemeten ser jag inte helt på men ser ut som Seas vilket borgas för kvalitet. Något som ser ut som riktig hiend. Får jag gissa priset skulle jag tro min 60.000:-
80-talet
-
80-talet
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Undra om produktbilderna de visar på insidan utav högtalarna är förfalskade. Sånt måste ju bara ske!
<{POST_SNAPBACK}>
kanske är som att kolla bilderna på McDonalds!!! men de sony högtalarna ser ut att vara sjukt seriöst byggda!
Redigerat av 80-talet, 05 June 2007 - 19:58.
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Undra om produktbilderna de visar på insidan utav högtalarna är förfalskade. Sånt måste ju bara ske!
Omöjligt att svara på generellt. Är det någon speciell bild du misstänker för att vara förfalskad?
Redigerat av Heron, 05 June 2007 - 19:58.
Postad 05 June 2007 - 20:06
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Får jag bjuda på mina bästa högtalare då.
Svenska Wijk V5
MAQS2013_000.pdf 593.64K
33 Antal nerladdningar
MAQS2012_000.pdf 1.63MB
18 Antal nerladdningar
IMG_6538.JPG 590.01K
113 Antal nerladdningar
IMG_7405.JPG 1.18MB
141 Antal nerladdningar
Scanspeak diskant
Sea mellanregister
Perless bas
Postad 05 June 2007 - 20:16
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Undra om produktbilderna de visar på insidan utav högtalarna är förfalskade. Sånt måste ju bara ske! Omöjligt att svara på generellt. Är det någon speciell bild du misstänker för att vara förfalskad?
<{POST_SNAPBACK}>
nej. Men det är så mkt "lurendrejeri" i hi-fi redan med alla stenar och dylikt. Så varför itne högtalare? Vem öppnar sina svindyra högtalare för att se efter?
Postad 05 June 2007 - 20:20
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
nej. Men det är så mkt "lurendrejeri" i hi-fi redan med alla stenar och dylikt. Så varför itne högtalare? Vem öppnar sina svindyra högtalare för att se efter?
Jag skruvade upp mina och de stämde helt överens med det bilder tillverkaren släppt iaf. Skulle tro att det är straffbart att luras på det viset men en sak som är kosntigt är att om du skruvar upp en högtalare eller elektronik så gämmer inte garantin lägre och det fattar jag inte. Du köper väl inte en bil utan att öppna motorhuven?
Postad 05 June 2007 - 20:26
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Får jag bjuda på mina bästa högtalare då.
Svenska Wijk V5
MAQS2013_000.pdf 593.64K
33 Antal nerladdningar
MAQS2012_000.pdf 1.63MB
18 Antal nerladdningar
IMG_6538.JPG 590.01K
113 Antal nerladdningar
IMG_7405.JPG 1.18MB
141 Antal nerladdningar
Scanspeak diskant Sea mellanregister Perless bas

<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle aldrig våga ha så fina högtalare utomhus. Speciellt inte om de är gjorda av spån eller mdf.
Postad 05 June 2007 - 20:46
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag skulle aldrig våga ha så fina högtalare utomhus. Speciellt inte om de är gjorda av spån eller mdf. 
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe just det, fukten ja... Men de kanske är gjorda utav trä? Ser ut att vara seriösa byggen, men är inte den ena basporten lös?
Redigerat av Ageve, 05 June 2007 - 20:47.
Postad 05 June 2007 - 21:06
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Jag skruvade upp mina och de stämde helt överens med det bilder tillverkaren släppt iaf. Skulle tro att det är straffbart att luras på det viset men en sak som är kosntigt är att om du skruvar upp en högtalare eller elektronik så gämmer inte garantin lägre och det fattar jag inte. Du köper väl inte en bil utan att öppna motorhuven? 
<{POST_SNAPBACK}>
Idiotsäkert då!
Postad 05 June 2007 - 21:09
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Hehe just det, fukten ja... Men de kanske är gjorda utav trä?
Ser ut att vara seriösa byggen, men är inte den ena basporten lös?
Japp. Trä rakt igenom. Ena basproten var lös och såg det efter fototillfället. Men nu är den fast igen.
Postad 05 June 2007 - 21:09
Unregisteredd9379aaf
-
Unregisteredd9379aaf
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Misstänker att mr-välljud använt portarna som ett extra handtag?
Mr-välljud, finns det någon koppling mellan dina Wijk och Respons?
Eller gillar svenska högtalartillverkare den formen?
Angående topicen så tycker jag det är jätteskoj att se hur olika
högtalare ser ut inuti, och att kunna jämföra olika prisklasser.
Kanske skulle ta några foton inuti mina Vienna?
Postad 05 June 2007 - 21:26
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Misstänker att mr-välljud använt portarna som ett extra handtag?
Mr-välljud, finns det någon koppling mellan dina Wijk och Respons? Eller gillar svenska högtalartillverkare den formen?
Angående topicen så tycker jag det är jätteskoj att se hur olika högtalare ser ut inuti, och att kunna jämföra olika prisklasser. Kanske skulle ta några foton inuti mina Vienna?
Ingen koppling vad jag vet men det är nog nått misstänker jag. Tag foton på dina. Om tråden övelever skall jag fota upp mina AV m3 signatur också.
Postad 05 June 2007 - 23:39
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Både Sonyn och Wijk'arna ser ju riktigt maffiga ut.
Hmm, kanske borde plocka isär mina gamla pioneer och se vad de ger, mina nya 703or vågar jag inte ge mig på.
Postad 06 June 2007 - 00:43
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Oj tjena, det borde jag inte ha gjort. Helt ostagad innuti. Baffel i MDF och sedan är sidostycken och baksida i spånskiva. Endast en aning tunn dämpning i topp, och baksida och botten. Men dock, de låter förjäkla bra för sina pengar, och beundransvärt bra med tanke på den uppenbart låga nivån på konstruktionen. Kanske borde göra ett projekt av det och se om det går att förbättra någonting.
Pioneer S-H509V (Ursäkta den riktigt taskiga kvaliten, systemkameran gick inte in i högtalaren, så jag fick ta mobilen.
x0.JPG 355.64K
104 Antal nerladdningar
x1.JPG 275.49K
50 Antal nerladdningar
x2.JPG 398.14K
73 Antal nerladdningar
x3.JPG 298.05K
84 Antal nerladdningar
x4.JPG 229.29K
65 Antal nerladdningar
Redigerat av Damocles, 06 June 2007 - 00:45.
Postad 06 June 2007 - 07:38
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Tar ett par bilder till då för allmännhöjaden av kunskapen.
Cervin Vega CD-1
IMG_7906.JPG 2.04MB
38 Antal nerladdningar
IMG_7987.JPG 1.69MB
70 Antal nerladdningar
IMG_7990.JPG 1.46MB
81 Antal nerladdningar
Postad 06 June 2007 - 07:50
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Tyvärr lite taskiga bilder men det kan ju ge nått iaf.
Celestion F-30
Lådan är helt delad upptill så övre basen och diskanten spela i egen låda typ som F-10.
IMG_7996.JPG 1.34MB
63 Antal nerladdningar
IMG_7998.JPG 1.07MB
55 Antal nerladdningar
IMG_7998.JPG 1.07MB
44 Antal nerladdningar
IMG_7698.JPG 922.04K
33 Antal nerladdningar
Redigerat av mr-välljud, 06 June 2007 - 07:52.
Postad 06 June 2007 - 08:00
CBRDea
-
CBRDea
-
Användare
-
-
157 inlägg
Primus 250 fotade genom den extremt långa basporten...
Ser ju hygglilgt fin ut tycker jag med MDF...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|