Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rörförstärkare?

295 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 March 2009 - 09:24

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Nu kommer du säkert ta det här som ett påhopp, men...

Det enda man behöver veta för att avfärda de flesta rörförstärkare som "inte trogna mot ursprunget" är att de förvanskar signalen. Att förvanska signalen och hoppas att nån annan del någonstans i inspelnings eller uppsleningskedjan "förvanskar tillbaka" den är inte rimligt.

Sen är det inget fel att gilla ljudet, jag har full förståelse för att det kan låta "äkta". Men det betyder inte att ljudet du hör i vardsrummet är troget inspelningen, du maskerar fel hos andra delar i kedjan (din kedja eller inspelningskedjan).

Kul att du svarar å Davids vägnar.

Musiklyssning handlar, som namnet antyder, om att LYSSNA på musik. Om det LÅTER bra, så ÄR det bra. Om man har inställningen att LÄSA sig till vad som enligt tekniska specifikationer BORDE låta bra, bör man ägna sig åt något annat. Stryktipset, måhända.

Skulle aldrig drömma om att döma ut en transistorförstärkare utan att först ha lyssnat på densamma. Inte ens en NAD 208. Eller en Ino-högtalare.

Postad 13 March 2009 - 09:30

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Citera(David_hanson @ Mar 12 2009, 23:03 )
Dom är kanske ute efter high fidelity?

Vad kör du på för prylar?

Verkar vara en sån kille som gillar att gnälla på andra och sedan stoppa huvvet i sanden om man frågar han nått :)
Jag gissar då eftersom han inte vågar svara själv..få se nu..Högtalare den börjar på I och slutar på O sen kan man nog lista ut resten ...

Postad 13 March 2009 - 09:34

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Musiklyssning handlar, som namnet antyder, om att LYSSNA på musik. Om det LÅTER bra, så ÄR det bra. Om man har inställningen att LÄSA sig till vad som enligt tekniska specifikationer BORDE låta bra, bör man ägna sig åt något annat. Stryktipset, måhända.

Jag håller verkligen med om att musiklyssnings går ut på att det ska låta bra hemma i stugan, och vad som är bra är subjektivt. Om man däremot påstår sig hålla på med något som kallas high-fidelity så är målet urpsrungstrohet.

Sen så råkar min smak falla sig så att de två sammanfaller.

Postad 13 March 2009 - 09:45

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Verkar vara en sån kille som gillar att gnälla på andra och sedan stoppa huvvet i sanden om man frågar han nått :)
Jag gissar då eftersom han inte vågar svara själv..få se nu..Högtalare den börjar på I och slutar på O sen kan man nog lista ut resten ...

Jag måste säga att jag inte begriper dina Ino påhopp, varför generalisera efter vilka högtalare någon har?
Själv har jag inte Ino, och tittar du i mitt galleri så finner du... ingenting...
Jag anser inte att det är smart att visa upp vilka klenoder man äger på internet, jag förstår att många gör det, men jag vill inte själv.

Vad gäller rörförstärkare så kan man lätt skapa dess jämna övertoner i en DSP om man vill, men det förtar lite av känslan. En gammal veteranbil kan vara charmig, men att modifiera en modern bil så att den beter sig som en gammal häck, ger inte en upplevelse värd att minnas.

Transistor förstärkare är tekniskt sett överlägsna, men det betyder inte allt här i världen.

Postad 13 March 2009 - 09:50

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Jag måste säga att jag inte begriper dina Ino påhopp, varför generalisera efter vilka högtalare någon har?

En del av dem som har dessa ....... är så otroligt föutsägbara i sina utspel och påståenden som de promt ska pracka på oss tills vi mår illa ..
Så det kanske är lite payback :)

Postad 13 March 2009 - 09:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Vad står high fidelity för? Står det för adderad dist? Bara undrar.

Det står för "hög trohet" men sedan råder delade meningar om exakt VAD som utgör det som den höga troheten skall bygga på.

Där får man olika bud såsom skivan, levande musik, äkta instrument etc.

Jag står någonstans i mitten eftersom jag anser att skivan är viktig (måste vara välproducerad) men resultatet som anläggningen förmedlar skall ge en känsla av levande musik och äkta instrument. Där kommer skillnader in.

Det finns ingen anledning att såga rörförstärkare med "distargumentet" - det känns nästan som att man skall ta ställning mot dem p.g.a disten.:)

I vissa läger handlar återgivning bara om en sak: transparens eller snarare "färgning detekterades inte i F/E-test" och ofta proklameras det hur fel lyssning är, framförallt A/B-tester etc och sensmoralen verkar närmast vara att köpa produkter utifrån en "bättre testmetodik" och helt såga andra utvärderingsmetoder. High Fidelity enligt dessa personer handlar om en sak: att köpa "transparent" utrustning "för att slippa färgning" och "återge det som finns på skivan" - därefter låses ställningarna till "rätt" och "fel". Och skulle någon påpeka att det går att få "bättre ljud" än med den transparenta utrustningen - då måste undervisning till om att det inte finns bättre, då är det färgat ljud och sämre.

Postad 13 March 2009 - 09:56

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Ursäkta språket, men vilket jä#la skitsnack!

(Och bara för att förtydliga, så har jag heller inte ngn Ino, Denon, Philips, etc utrustning - utan sitter här med ett par KEF IQ30, T-Amp, DAC samt Squeezebox)

Postad 13 March 2009 - 10:05

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag håller verkligen med om att musiklyssnings går ut på att det ska låta bra hemma i stugan, och vad som är bra är subjektivt. Om man däremot påstår sig hålla på med något som kallas high-fidelity så är målet urpsrungstrohet.

Sen så råkar min smak falla sig så att de två sammanfaller.

Jag vill inte på något sätt ironisera eller gör mig lustig på någons bekostnad och jag respekterar att du anser att din NAD 208 förser dina Ino med "high fidelity-signal". Testade (läs: kopplade in tillsammans med min övriga elektronik och provlyssnade), för övrigt ett sådant steg i mitten på 90-talet för att driva basarna i mina dåvarande högtalare men valde McIntosh i stället, trots NADens baspotential (vilket enligt min mening är den enda potential den har). Men jag har i alla fall TESTAT. Tycker att du också borde det. Rörförstärkare, alltså. Detta sagt i all välmening.

Postad 13 March 2009 - 10:16

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
En rörförstärkare för en rimlig peng skulle aldrig orka med de nivåer jag ofta spelar på hemma så de går bort direkt bara därför för min del.

Postad 13 March 2009 - 10:38

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

En rörförstärkare för en rimlig peng skulle aldrig orka med de nivåer jag ofta spelar på hemma så de går bort direkt bara därför för min del.

Du har rätt i att ett 300B-steg som leverarar 25 watt skulle ha svårt att driva dina Ino (läste att de låg på 88dB, hur det är med impedansen vet jag inte) på ett förtjänstfullt sätt men det finns andra rörkonstrutioner från 50w som utan problem skulle klara den saken galant. Det är dock inte detta som är poängen med denna diskussion. Poängen är att du, konsekvent och utan att ha lyssnat, dömer ut rörförstärkare och detta endast genom att hänvisa till tekniska specifikationer. Förstår inte detta resonemang. Jag kommer att fortsätta att lyssna på prylar, rör- och transistorkonstruktioner, därför att jag tycker att det är kul att lyssna på musik och därför vill ha så stort utbyte av denna lyssning som möjligt. Skulle jag höra en trasistorförstärkare som låter bättre än den utrustning jag själv har, skulle jag inte tveka en sekund att byta. Utan omsvep. Som sagt; lyssna först. Snacka därefter.

Postad 13 March 2009 - 10:44

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Men jag tror inte du läser mina inlägg rätt. Jag dömer inte ut ljudet från rörförstärkare. Jag säger att de adderar dist som kan upplevas som behaglig men som inte har med trohet mot ursprunget att göra.

Nej jag har inte testat rör hemma, jag har däremot lyssnat på ett stort antal riggar med rör. En del har låtit väldigt trevligt men alla har låtit som att det står högtalare och spelar där vilket det inte gör hemma hos mig nu.

Postad 13 March 2009 - 10:46

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Dessutom; vilka rörförstärkare har du lyssnat på som har fått dig så negativt inställd? Jag förutsätter att du inte bara har en förutfattad mening om hur rörelektronik låter.

Jag har hört en hel del rörförstärkare, från små saker till extremt dyra monster. Tittar du på mätningarna så ser du att alla rörförstärkare (jag sett) påverkar signalen mer än vad goda transistorförstärkare gör. Visst, man kan gilla det men det är inte originalljudet utan en yttre påverkan som du inte kan stänga av så som du kan göra med en EQ till exempel.

Du har rätt i att ett 300B-steg som leverarar 25 watt skulle ha svårt att driva dina Ino (läste att de låg på 88dB, hur det är med impedansen vet jag inte) på ett förtjänstfullt sätt men det finns andra rörkonstrutioner från 50w som utan problem skulle klara den saken galant.

Det beror på. Riktigt dynamisk musik och rätt så höga ljudnivåer så räcker inte 50 watt på länga vägar.

Postad 13 March 2009 - 10:52

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det står för "hög trohet" men sedan råder delade meningar om exakt VAD som utgör det som den höga troheten skall bygga på.

Där får man olika bud såsom skivan, levande musik, äkta instrument etc.

Hur kan det råda delade meningar om det? Om du tittar på alla system inom elektronik så använder man insignalen, som man säger är börvärdet, och utsignalen, ärvärdet, som referens. Det vill säga, utsignalen (ärvärdet) bör vara så nära insignalen (börvärdet) om man vill ha god verkan. Hur man kan anse att en påverkan, som är ständig och lätt att kolla upp, är lika mycket trohet som när den inte finns, har jag svårt att förstå.

Låt oss jämföra så här. Om du kör in musik som är som en kedja siffor, säg 38532, så är det optimala att man får ut samma siffror fast förstärkta på andra sidan. Men om förstärkaren lägger till så man får ut 38623 så är det inte längre trohet mot originalet.

Postad 13 March 2009 - 11:06

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Själv har jag inte Ino, och tittar du i mitt galleri så finner du... ingenting...
Jag anser inte att det är smart att visa upp vilka klenoder man äger på internet, jag förstår att många gör det, men jag vill inte själv.

Vad gäller rörförstärkare så kan man lätt skapa dess jämna övertoner i en DSP om man vill, men det förtar lite av känslan. En gammal veteranbil kan vara charmig, men att modifiera en modern bil så att den beter sig som en gammal häck, ger inte en upplevelse värd att minnas.

Transistor förstärkare är tekniskt sett överlägsna, men det betyder inte allt här i världen.

Problemet är att det INTE är lätt att skapa dessa övertoner i en DSP på ett realistiskt sätt. Försök har ju gjorts att få cd-spelare mer analoglika genom att, som i Pineers fall, utrusta spelaren med funktion (Legato Link) som adderar övertoner utanför det hörbara området för att på detta sätt försöka återskapa vinylskivans ljudkaraktär. Man lyckades väl sådär, för att uttrycka saken milt...

Men vi kommer onekligen till pudelns kärna här. Bara för att det mänskliga örat inte kan HÖRA toner under 20 Hz eller toner över 20 kHz, betyder ju detta inte att sådana ljud inte existerar eller att man inte kan UPPFATTA dessa toner. Infraljud och ultraljud kan alltså inte höras, men väl uppfattas. Om man begränsar konstruktioner till att endast omfatta ljud inom det hörbara området, kommer det att låta onaturligt, sedan kan man kalla en sådan återgivning för high fidelity eller vad fan man vill. Faktum kvarstår; Vinylskivan låter naturligare därför att övertoner återges på ett naturlig sätt. Rörförstärkare låter naturligare av samma orsak. Att båda två "rullar av" frekvensmässigt i dessa register är liksom en del av hela poängen med att det faktiskt låter bra, även om det inte ser så snyggt ut in ett mätdiagram...

Postad 13 March 2009 - 11:11

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hur kan det råda delade meningar om det? Om du tittar på alla system inom elektronik så använder man insignalen, som man säger är börvärdet, och utsignalen, ärvärdet, som referens. Det vill säga, utsignalen (ärvärdet) bör vara så nära insignalen (börvärdet) om man vill ha god verkan. Hur man kan anse att en påverkan, som är ständig och lätt att kolla upp, är lika mycket trohet som när den inte finns, har jag svårt att förstå.

Låt oss jämföra så här. Om du kör in musik som är som en kedja siffor, säg 38532, så är det optimala att man får ut samma siffror fast förstärkta på andra sidan. Men om förstärkaren lägger till så man får ut 38623 så är det inte längre trohet mot originalet.

Det är musik vi pratar om, David. Upplevelser. Inte siffror eller mätresultat. Däri ligger nog problemet med dina inlägg. Faktiskt. Detta sagt i all välmening och utan någon som helst sarkasm eller ironi.

Postad 13 March 2009 - 11:16

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Det är musik vi pratar om, David. Upplevelser. Inte siffror eller mätresultat. Däri ligger nog problemet med dina inlägg. Faktiskt. Detta sagt i all välmening och utan någon som helst sarkasm eller ironi.

Fråga: tror du att det finns egenskaper hos apparater och sladdar som inte kan beskrivas av vetenskapen och mätas på något sätt men som ändå påverkar ljudet?

Postad 13 March 2009 - 11:18

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det handlar om ljud handlar det om att få en subjektivt behaglig upplevelse. Och då är det naturligt att man försöker efterlikna ljudet som t.ex instrumenten har i verkligheten (förutsätter en bra skiva till att börja med). Detta gör då att man får en annan preferens än att enbart se om signalen är påverkad före och efter. Tyvärr är det inte som jag ser det så enkelt att man bara kan läsa sig till den informationen och sedan köpa p.g.a det.

Vad som också försvårar är det faktum att högtalare och rum påverkar. Då kommer man in på matchning. En "transparent" förstärkare fungerar inte bra med alla högtalare och rummet säger också sitt.

Hade det funnits en exakt referens, d.v.s alla högtalare beter sig likadant och rummen också är standardiserade - då hade det varit enklare att köra på den "transparenta" vägen. Men som läget är kan "transparens" aldrig ersätta behovet av att utvärdera hur förstärkaren fungerar ihop med de specifika högtalarna man har m.m. Och då väger egenskapen "transparens" tyvärr lätt när man tittar på helheten.

Undantaget Micromega A120 har jag inte hört en förstärkare förstöra ljudet på det sätt som en EQ kan göra. Då får man i.s.f ha en sofistikerad EQ med många band m.m för att kunna justera på ett bra sätt. Men jag har inte hört någon EQ som inte förvrängt ljudet - d.v.s det låter bättre att köra utan.

Postad 13 March 2009 - 11:20

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Fråga: tror du att det finns egenskaper hos apparater och sladdar som inte kan beskrivas av vetenskapen och mätas på något sätt men som ändå påverkar ljudet?

Jag tror att man ska lyssna i stället för att stirra sig blind på mätresultat. Det är vad jag tror. Vad tror du?

Postad 13 March 2009 - 11:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Apparaters tekniska egenskaper kan mätas och dokumenteras (annars skulle de knappast gå att masstillverka) eftersom det är elektronik. Dock kan inte konstruktören förutsätta hur förstärkaren kommer att låta ihop med alla högtalare och behovet av matchning kommer in.

Även om man kan mäta upp frekvensgång, effekt m.m så säger det dessvärre inte allt om hur ljudet "uppfattas" av lyssnaren.

Postad 13 March 2009 - 11:23

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Det hänger ihop. Man kan både mäta och visa ljudligt hur rören påverkar ljudet. Det är ju därför man mäter.

Postad 13 March 2009 - 11:31

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Nån skrev ..Det man inte man mäta är det som är intressant :)

Postad 13 March 2009 - 11:34

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Jag tror att man ska lyssna i stället för att stirra sig blind på mätresultat. Det är vad jag tror. Vad tror du?

Det är klart man ska lyssna, annars kunde man lika gärna hålla på med nåt annat. Slutresultatet av att införskaffa en bra anläggning, fixa sitt rum och köpa bra skivor är ju ändå att sjunka ner i soffan och njuta.

Däremot tror jag att vägen dit är kantad av diverse oväntade problem som suggestionseffekter, varierande dagsform (för lyssning) och personer som kommer med felaktiga påståenden på olika internetforum och i diverse hi-fi butiker. Hörseln är i ögonblicket rätt så trubbigt som instrument, över tid dock så får man en bättre uppfattning eftersom dagsformens verkan jämnar ut sig. Suggestionseffekter dock kan sitta i år ut och år in.

Jag tycker för egen del därför att det bästa är att testa det som folk som verkligen har insikt i hur ljud och återgivning fungerar rekommenderar och sedan utgå därifrån. Och med folk som har insikt i hur ljud fungerar menar jag inte den lokala hi-fi butiken utan professorer och andra forskare inom området.

Nån skrev ..Det man inte man mäta är det som är intressant :)

Jag tycker att "nån" inte gjorde ett smart uttalande. Allt verkligt går att mäta givet att man vet vad man letar efter och att man har ett tillräckligt känsligt instrument.

Redigerat av Erik_a80, 13 March 2009 - 11:35.

Postad 13 March 2009 - 11:44

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Är du säker på det Erik :) .. hur mäter man en ljudbild tex :) För mig är det ialf de små detajerna som gör "det" från att låta ok till det sas klickar och gåshuden infinner sig ..

Postad 13 March 2009 - 11:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag tycker för egen del därför att det bästa är att testa det som folk som verkligen har insikt i hur ljud och återgivning fungerar rekommenderar och sedan utgå därifrån. Och med folk som har insikt i hur ljud fungerar menar jag inte den lokala hi-fi butiken utan professorer och andra forskare inom området.

Vilken professor stödjer ditt val av NAD 208? Nej, jag bara skojar med dig. Jag ser en emellertid en diametral motsättning mellan ditt och mitt sätt att se på faktorerna kring musikåtergivning, även om vi båda två självfallet eftersträvar största möjliga lyssningsnjutning.

Riktigt effektiv på jobbet idag, känner jag...

Postad 13 March 2009 - 11:54

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Vilken professor stödjer ditt val av NAD 208? Nej, jag bara skojar med dig. Jag ser en emellertid en diametral motsättning mellan ditt och mitt sätt att se på faktorerna kring musikåtergivning, även om vi båda två självfallet eftersträvar största möjliga lyssningsnjutning.

Riktigt effektiv på jobbet idag, känner jag...

Kul att vi är överens om något :)

Postad 13 March 2009 - 11:55

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Den som ändå hade jobb just nu ...... :)

Postad 13 March 2009 - 11:56

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Kul att vi är överens om något :)

Lyssningsnjutning eller effektivitet på jobbet?

Postad 13 March 2009 - 11:57

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Lyssningsnjutning eller effektivitet på jobbet?

Både och :)

Postad 13 March 2009 - 11:59

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Den som ändå hade jobb just nu ...... :)

Du har i alla fall möjlighet att lyssna på välljud hemma i soffan... Ser ut att låta angenämt, dina prylar!

Postad 13 March 2009 - 12:04

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Det tycks som om transistorförespråkarna tror att transistorer är distorsionsfria.

Ett rör är en avsevärt linjärare komponent än en transistor. För att få en låg
distorsion i en transistorkonstruktion krävs avsevärd negativ återkoppling vilket
har negativa konsekvenser som dynamikkompression tex. Den typen av förvrängning
syns dock inte i distorsionmätningnar eftersom de i allmänhet är steady-state mätningar.

Lyssna på den dynamik en single-end rörförstärkare kan ge tillsammans med en högeffektiv
högtalare tex ett horn med ett Lowther element. Det är inte distorsionfritt men när du jämför
det med en konventionell anläggning så inser du att den inte heller är distorsionsfri.

En ändå bättre referens är förstås en symfoniorkester...

En annan poäng med högeffektiva högtalarkonstruktioner är att man inte behöver
några enorma slutsteg. Effektiviteteter på 100 dB eller mer är inte ovanliga
vilket gör att man får imponerande ljudtryck ur små förstärkare.

För egen del kör jag dock transistor dels pga av bekvämlighet dels pga av att jag
har valt ineffektiva högtalare så det finns få rörsteg som klarar av att driva dem.

Jag har i dag fem stora stereosteg och om jag använde rör skulle jag behöva stora
steg som tex Audio Research M300 som dels är fläktkylda (hatar fläktbrus) dels har
8 slutrör per kanal. Det skulle ge 80 slutrör för att ersätta mina transisterorsteg.
Jag skulle inte få göra annat än att byta rör...

Mvh,
Ingvar

Postad 13 March 2009 - 12:07

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Den som ändå hade jobb just nu ......

Du har i alla fall möjlighet att lyssna på välljud hemma i soffan... Ser ut att låta angenämt, dina prylar!

Tackar .
Soffpotatis har man blitt :)

Postad 13 March 2009 - 12:16

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Ser ju bra ut. Och så en viss överraskning för jag trodde på ett specifikt japanskt märkes AVR-modeller.:)

Ja, du brukar ju tro det, medan jag själv aldrig har sett någon referera till slutstegsdelen som ofärgande hos de där du syftar på. Kanske dags att sluta älta.

Postad 13 March 2009 - 12:24

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Ser ju bra ut. Och så en viss överraskning för jag trodde på ett specifikt japanskt märkes AVR-modeller.

Ja, du brukar ju tro det, medan jag själv aldrig har sett någon referera till slutstegsdelen som ofärgande hos de där du syftar på. Kanske dags att sluta älta.

Onödigt inlägg ? Jag kanske inte är rätt person att klaga..men man kan väl försöka bättra sig :)

Postad 13 March 2009 - 12:32

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Tackar .
Soffpotatis har man blitt :)

Du konsulterade väl en professor före köp? Och mätte upp allt och skrev ut diagram med frekvensåtergivning, impedans- och faskurvor för att kolla så att allt verkade ok? Eller lyssnade du först utan förutfattade meningar?

Äh, kunde inte låta bli att kasta en känga till Erik och David, menar inget illa... Försöker att hålla mig till sakfrågan men det är svårt att inte kicka in i öppet mål när tillfälle ges.

Postad 13 March 2009 - 12:42

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Körde hem på lunchen och satte igång förstärkarna, försteget och cd:n. Ska försöka ta lite komp på eftermiddagen för att hinna med lite välljud i lugn och ro innan barn och fru kommer hem. I kväll måste jag vara social. Har varit lite si och så med detta under de senaste veckorna... Nästan Asperger-varning på mitt beteende. En god vän lugnade mig nyss med orden "du är alldeles för socialt kompetent för att lida av någon dylik åkomma.". Fan vet...

Redigerat av bensnake, 13 March 2009 - 12:44.

Postad 13 March 2009 - 12:44

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag funderar lite. Jag undrar hur svårt det skulle vara att i en transistorstärkare (eller ännu bättre i en separat låda med en av/på switch) skapa dist liknande den i en rörförstärkare så man kan välja ljudkaraktär beroende på humör :)

Det vore en kul pryl, ja! Lägg fram det på DIY-delen på Faktiskt tycker jag.

Postad 13 March 2009 - 12:52

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det tycks som om transistorförespråkarna tror att transistorer är distorsionsfria.

distorsion i en transistorkonstruktion krävs avsevärd negativ återkoppling vilket
syns dock inte i distorsionmätningnar eftersom de i allmänhet är steady-state mätningar.

Smaka på den, rörbelackare! Och kommentera, framför allt! Jag är idel öra! Kom igen!

Postad 13 March 2009 - 13:09

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Det är väl klart att man kan mäta, hur skulle vi annars känna till tex övertonsegenskaperna hos rörförstärkare?

Men hur ska man definiera vilket mätresultat som man ska eftersträva, är det alltid naturtrogenhet som gäller?
Jag sätter det iofs främst, men en sångare kan tex välja att sjunga väldigt nära micken, och därigenom låta på ett sätt på inspelningen, som den som lyssnar en meter ifrån honom inte skulle känna igen. Gitarrer ska vi inte prata om hur mycket de förvrängs med avsikt etc etc.

Nu kan man ju hävda att det är artisten som ska bestämma detta, men det är ju lite som att säga att man inte får beställa en Hawaii och lägga till salami när man är på pizzerian... :)

Postad 13 March 2009 - 13:19

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Negativ återkoppling ger linjäritet inget snack om den saken, och även rörförstärkare är återkopplade, vissa rör är återkopplade i sig själva som en del av konstruktionen. Men att återkoppling skulle ge dynamikkompression är ett påhitt. Det snackas om att den återkopplade signalen är "gammal" jämfört med den som signal dämpas av den, men då har man inte förstått den enorma skillnaden i bandbredd mellan återkopplingslänken och nyttosignalen.

Postad 13 March 2009 - 14:21

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Är du säker på det Erik :) .. hur mäter man en ljudbild tex :) För mig är det ialf de små detajerna som gör "det" från att låta ok till det sas klickar och gåshuden infinner sig ..

Tja, om jag ska försöka mig på en halvidiotisk utläggning här så kan vi dela upp anläggnings egenskaper i tre nivåer.

Nivå 1: Konstruktionsparametrar. Val av element, kopplingsschema för förstärkare, storlek och form på högtalaren etc. Dessa är bestämda av tillverkaren och en avancerad användare kan hyffsat lätt kontrollera dessa genom att skruva isär sakerna.

Nivå 2: Fysikaliska parametrar. Spridningsegenskaper, impedanskurva, tonkurva, fasgång, distorsion av olika slag. Dessa kan vi mer eller mindre lätt mäta givet rätt instrument. Dessa parametrar är helt beroende på nivå 1, dvs hur grejerna är konstruerade samt rummet anläggningen står i.

Nivå 3: Perceptiva (subjektiva) egenskaper. Ljudbild, klang, etc. Dessa kan vi inte mäta men däremot kan vi koppla tillbaka dem till egenskaper från nivå 2. Om ljudbilden ändras beror det på att en eller flera parametrar i nivå 2 har ändrats. Det beror inte på att gud vidrört nätkabeln eller att vi målat CD-skivan grön. Så om en lyssningspanel på ett statiskt säkertställt sätt med placeboeffekt bortkorrigerad (genom blinda test t.ex) hör att klangen ändras eller att ljudbilden ändrar sig så kan man alltid hitta svaret på varför i nivå 2.

Postad 13 March 2009 - 14:54

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Tja, om jag ska försöka mig på en halvidiotisk utläggning här så kan vi dela upp anläggnings egenskaper i tre nivåer.

Nivå 1: Konstruktionsparametrar. Val av element, kopplingsschema för förstärkare, storlek och form på högtalaren etc. Dessa är bestämda av tillverkaren och en avancerad användare kan hyffsat lätt kontrollera dessa genom att skruva isär sakerna.

Nivå 2: Fysikaliska parametrar. Spridningsegenskaper, impedanskurva, tonkurva, fasgång, distorsion av olika slag. Dessa kan vi mer eller mindre lätt mäta givet rätt instrument. Dessa parametrar är helt beroende på nivå 1, dvs hur grejerna är konstruerade samt rummet anläggningen står i.

Nivå 3: Perceptiva (subjektiva) egenskaper. Ljudbild, klang, etc. Dessa kan vi inte mäta men däremot kan vi koppla tillbaka dem till egenskaper från nivå 2. Om ljudbilden ändras beror det på att en eller flera parametrar i nivå 2 har ändrats. Det beror inte på att gud vidrört nätkabeln eller att vi målat CD-skivan grön. Så om en lyssningspanel på ett statiskt säkertställt sätt med placeboeffekt bortkorrigerad (genom blinda test t.ex) hör att klangen ändras eller att ljudbilden ändrar sig så kan man alltid hitta svaret på varför i nivå 2.

Men om man BYTER nätkabeln eller högtalarkabeln eller signalkabeln eller högtalaren eller förstärkaren eller cd-spelaren/signalkällan eller möbleringen så kan man höra skillnad. Allt enligt ditt "nivåresonemang". Helt rätt. MEN, det är inte säkert att bara för att en viss kabel eller annan komponent "på pappret" mäter bättre också för den skull i allas öron också LÅTER (upplevs) bättre, eller hur?

Förresten har väl färgläggning av kanterna på cd-skivorna också ett "mätbart" syfte i och med att lasern sägs få bättre arbetsbetingelser i och med målningen, fan vet hur det är med den saken. Jag testade det där någon gång kring mitten på 90-talet men kan inte påstå att jag hörde någon skillnad. Nu ska man tydligen beskärna kanterna på cd-skivorna i en viss vinkel för att minska reflexer eller något. Finns t.o.m. speciellt framtagna svarvar förändamålet. E del hävdar att de första cd-skivorna faktiskt var beskurna enligt detta koncept men att man slutade p.g.a. kostnadsskäl. Funderar på att kolla detta med Ino-professorn...

Men Gud har inte med ovanstående att göra, förmodar jag (förutom att han enligt vissa ligger bakom vår fantastiska hörsel...).

(PS: Jag skulle ju lyssna på musik i eftermiddag. Vad gör jag då i detta forum? Beroendeframkallande var ordet, sa Bull.)

Postad 13 March 2009 - 15:11

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Nej, men mycket mindre än rörförstärkare. Kan du visa mig vilket rörslutsteg som lämnar 400 watt och ger 0,01% THD vid 10 khz?

Postad 13 March 2009 - 16:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Nej, men mycket mindre än rörförstärkare. Kan du visa mig vilket rörslutsteg som lämnar 400 watt och ger 0,01% THD vid 10 khz?

Jag är så nyfiken så att jag spricker! VAD HAR DU FÖR PRYLAR? Inte för att det har med saken att göra men jag är så ###### nyfiken! Jag är inte ute efter att sätta dit dig, jag kommer inte att skriva någon sarkastisk kommentar men det känns som att jag måste få veta. Oss "forumamatörer" emellan...

Postad 13 March 2009 - 16:43

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Du konsulterade väl en professor före köp? Och mätte upp allt och skrev ut diagram med frekvensåtergivning, impedans- och faskurvor för att kolla så att allt verkade ok? Eller lyssnade du först utan förutfattade meningar?

Äh, kunde inte låta bli att kasta en känga till Erik och David, menar inget illa... Försöker att hålla mig till sakfrågan men det är svårt att inte kicka in i öppet mål när tillfälle ges.

Jo tack ! jag vet :) Jag har lite svårt att behärska mig ibland ...men försöker att lägga band på mig så gott det går hehe
Vet du hur jag gjorde...Köpte olyssnat ! Gick enbart efter tester och info från internet..
Men det fanns öppet köp med i bilden så jag va rätt lugn.Och nu i efterhand gjorde jag rätt :)

Postad 13 March 2009 - 16:54

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Jag är så nyfiken så att jag spricker! VAD HAR DU FÖR PRYLAR? Inte för att det har med saken att göra men jag är så ###### nyfiken! Jag är inte ute efter att sätta dit dig, jag kommer inte att skriva någon sarkastisk kommentar men det känns som att jag måste få veta. Oss "forumamatörer" emellan...

Aha, vi är tillbaka till; "jag har minsann störst brandbil här i sandlådan, så det så!" ...alltid lika trevligt när detta fenomen poppar upp på forumet lite då och då.

Postad 13 March 2009 - 17:07

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Varför ska det vara så...inte så konstigt att vara nyfiken ..Det som är konstigt är att man inte vill skriva vad man har för prylar :)
Jag menar har man nån United stereo från ellos så kanske man inte blir så trovärdig ..
För mig känns det som att david kastar sten fast han sitter i ett glashus :)

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 13 March 2009 - 17:11.

Postad 13 March 2009 - 17:40

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Men om man BYTER nätkabeln eller högtalarkabeln eller signalkabeln eller högtalaren eller förstärkaren eller cd-spelaren/signalkällan eller möbleringen så kan man höra skillnad. Allt enligt ditt "nivåresonemang". Helt rätt. MEN, det är inte säkert att bara för att en viss kabel eller annan komponent "på pappret" mäter bättre också för den skull i allas öron också LÅTER (upplevs) bättre, eller hur?

Tja, hur folk upplever bytet kommer vara en individuell funktion av de mätbara parametrarna plus en placeboterm (som man i seriösa tester eliminerar). Det finns många mätbara parametrar där man inte kan säga att ett visst värde är "bra eller "dåligt", de är dock beskrivande värden som kommer avgöra om folk gillar vad de hör eller inte. Det är inget hokus-pokus med ljudåtergivning helt enkelt.

Förresten har väl färgläggning av kanterna på cd-skivorna också ett "mätbart" syfte i och med att lasern sägs få bättre arbetsbetingelser i och med målningen, fan vet hur det är med den saken. Jag testade det där någon gång kring mitten på 90-talet men kan inte påstå att jag hörde någon skillnad. Nu ska man tydligen beskärna kanterna på cd-skivorna i en viss vinkel för att minska reflexer eller något. Finns t.o.m. speciellt framtagna svarvar förändamålet. E del hävdar att de första cd-skivorna faktiskt var beskurna enligt detta koncept men att man slutade p.g.a. kostnadsskäl. Funderar på att kolla detta med Ino-professorn...

Jag hoppas innerligt för din skull att du har tillräcklig teknisk insikt för att förstå att dessa tweaks du nämner är rena bluffen. Annars har du otroligt mycket att lära innan du kan förstå några djupare resonemang om ljudåtergivning.

(PS: Jag skulle ju lyssna på musik i eftermiddag. Vad gör jag då i detta forum? Beroendeframkallande var ordet, sa Bull.)

Jag sitter själv och postar mitt i sweetspot med isländske kompositören Johann Johannsson på hög volym, honom kan jag rekommendera.

Postad 13 March 2009 - 17:51

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag sitter själv och postar mitt i sweetspot med isländske kompositören Johann Johannsson på hög volym, honom kan jag rekommendera.

Oj vad trevligt, vilket album tro?

Postad 13 March 2009 - 18:04

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Oj vad trevligt, vilket album tro?

IBM 1401 a user's manual.

Postad 13 March 2009 - 18:23

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag hoppas innerligt för din skull att du har tillräcklig teknisk insikt för att förstå att dessa tweaks du nämner är rena bluffen. Annars har du otroligt mycket att lära innan du kan förstå några djupare resonemang om ljudåtergivning.

Hahaha, ja, jag fäster som sagt ingen större tilltro till dem om du läser mellan raderna, även om jag som ung och tämligen nyutsprungen wannabeaudiofil inte kunde motstå att måla kanterna gröna på ett par plattor. Tror också du förstod detta, liksom piken om Ino-professorn...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.