Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rörförstärkare?

295 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2009 - 14:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

För att HiFivärlden är korupt så det förslår

Detta är ganska kul... vet du vad jag skrev (men raderade för att jag ville hålla fortsatt seriös ton på denna tråd) i inlägget du citerar?

"Eller är allt en enda stor konspiration av starka marknadskrafter som vill pådyvla oss stackars konsumenter svindyr elektronik helt i onödan? Ungefär som Coop-tandkrämen; blå och vit, gör samma jobb som Colgate men till halva priset (att den smakar sämre spelar väl ingen roll så länge tänderna blir rena. Ofärgad, helt enkelt)."

Postad 16 March 2009 - 14:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Eller så bara skippar vi kabel gnället i denna tråd och fortsätter med det i lämpligt forum.... (kabel forumet kanske ?! )

Detta är ganska kul... vet du vad jag skrev (men raderade för att jag ville hålla fortsatt seriös ton på denna tråd) i inlägget du citerar?

"Eller är allt en enda stor konspiration av starka marknadskrafter som vill pådyvla oss stackars konsumenter svindyr elektronik helt i onödan? Ungefär som Coop-tandkrämen; blå och vit, gör samma jobb som Colgate men till halva priset (att den smakar sämre spelar väl ingen roll så länge tänderna blir rena. Ofärgad, helt enkelt)."

Hehe, huvudet på spiken.. :D

vi ljudnördar är för lättlurade anser jag och det är ju förståss månjga snabba på att utnyttja, sedan att dem får oss att psykiskt blir övertygade om dessa saker gör ju att allt sköter sig själv och dem får sina kablar sålda....
Dem flesta tror att skillnaderna är enorma och när dem är helt övertygade om att det e så så uppfatter dem det också så, inget märkligare än att det e så vi människor fungerar ;)

som sagt åter till Topic.... lämna kablarna bakom er !

Redigerat av DVD-ai, 16 March 2009 - 14:43.

Postad 16 March 2009 - 14:39

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

För det finns folk som du som verkar tro att högre pris ger bättre ljud.
Det finns många som insett vart begränsningarna sitter och bygger stereon efter det. Det är då man verkligen kommer nära originalljudet.

Rotel och Nad, alltså. Glöm det!

Postad 16 March 2009 - 14:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Rotel och Nad är grymmt bra grejer till bra pris....
Inget annat, och jag anser att mycket bättre än rotel br1090 blir det bara inte...

Postad 16 March 2009 - 14:41

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

"Eller är allt en enda stor konspiration av starka marknadskrafter som vill pådyvla oss stackars konsumenter svindyr elektronik helt i onödan?

mitt i prick! (var är han nu när vi behöver honom som mest?) ;)

Postad 16 March 2009 - 14:54

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Man kan ta reda hur olika dacar påverkar ljudet om man kedjekopplar dom och jämför mot live eller analog master.

Görs sådana tester?

Postad 16 March 2009 - 14:56

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har insett läget. Branschen är helt korrupt. Allt handlar om att "lura" de stackars användarna att köpa "dyra produkter". Mot detta måste man protestera! Upp till kamp emot branschen, den sista striden det är! Ty Denon, Rotel och NAD åt alla lycka bär!;)

Ni som talar om att allt kan mätas: effekt och frekvensrespons vet jag kan mätas. Men resten?

Vore bra med en sammanställning av vilka parametrar förutom dessa två som går att mäta upp eftersom man tydligen kan få exakta svar, d.v.s "det som kan höras går att mäta".

Sedan är mitt intryck att debatten smalnas av till Elgigantens slogan: "Det är dumt att betala för mycket!"

Och sedan anklagar motståndarsidan andra för att vara "prisfixerade" och "tror att ljudet förbättas p.g.a en högre prislapp". Vissa kanske tror det, men jag får uppfattningen att prisfixering råder åt två håll. En sida säger "det är dumt att betala för mycket" och anser att maximal prestanda nås redan för en spottstyver. Sedan finns det vissa som tror att maximal prestanda kostar 20 ggr mer.

Slutligen får man reda på att en apparat skall bedömas enbart efter ljudet = om en apparat i plast låter "likadant" som en gediget byggd sak i metall - då vinner den i plast eftersom den är billigare. D.v.s det finns inga andra faktorer att väga in än ljudet. Kontantan brukar vara att man bör handla "billigt".

Personligen anser jag att helheten går först, alltså alla faktorer och jag ser ingen anledning att vara fixerad vid vare sig höga eller låga priser utan det är prisvärde, alla faktorer inkluderat, som gäller.

Postad 16 March 2009 - 15:00

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Vore bra med en sammanställning av vilka parametrar förutom dessa två som går att mäta upp eftersom man tydligen kan få exakta svar, d.v.s "det som kan höras går att mäta".

Givetvis går alla skillnader att mäta, hur skulle du annars att veta att det är skillnader?

Postad 16 March 2009 - 15:08

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Vart är argumenten?

Ni som talar om att allt kan mätas: effekt och frekvensrespons vet jag kan mätas. Men resten?

Hur kan man bygga slutsteg som håller samma kvalité och låter lika utan mätningar?

Postad 16 March 2009 - 15:19

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Man kan mäta värden som med övrig elektronik men frågan är, hur mäter man övriga parametrar än frekvensgång och effekt?

Går det att mäta upp alla parametrar som t.ex soundstage o.dyl?

Likaså bryter rena kriget ut då man talar om behandling av parametern "sväng" där vissa envist förnekar att det ö.h.t skiljer sig - utan verkar tro att det är exakt samma på alla produkter.

Postad 16 March 2009 - 15:22

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Kan du svara på min fråga?

Postad 16 March 2009 - 15:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag svarade på frågan genom att svara att man kan mäta värdena på elektroniken - det går alltså utmärkt att mäta upp det som krävs för att massproducera förstärkare.

Däremot är det något annat hur ljudet blir på samtliga områden och när det gäller förstärkare har jag enbart sett mätningar på effekt och frekvensrespons samt distorsion. Frågan är om det säger hela sanningen.

Jag känner mig inte helt övertygad om den saken.

Vissa förnekar t.ex behovet av matchning högtalare/förstärkare och verkar ha för sig att det är ett fenomen som inte existerar. D.v.s det är bara att köra. Orsaken sägs vara att man kan mäta "allt" bl.a.

Postad 16 March 2009 - 15:39

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag svarade på frågan genom att svara att man kan mäta värdena på elektroniken - det går alltså utmärkt att mäta upp det som krävs för att massproducera förstärkare.

Däremot är det något annat hur ljudet blir på samtliga områden och när det gäller förstärkare har jag enbart sett mätningar på effekt och frekvensrespons samt distorsion. Frågan är om det säger hela sanningen.

Det är ju rätt motstridiga uppgifter du ger. Enda stunden så går det att serietillverka slutsteg som låter lika, i nästa så påstår du att man inte kan mäta allt. Om så vore fallet så skulle den serien slutsteg ha olika ljud på dom saker du påstår inte går att mäta. Ser du hur orimligt det är?

Vissa förnekar t.ex behovet av matchning högtalare/förstärkare och verkar ha för sig att det är ett fenomen som inte existerar. D.v.s det är bara att köra. Orsaken sägs vara att man kan mäta "allt" bl.a.

Det är väl ingen som säger emot det. Vet man känsligheten, impedansen och hur högt man vill kunna spela så vet man vad man behöver för slutsteg (kanske även hur tidigt den faller om man har väldigt djup basåtergivning).

Postad 16 March 2009 - 15:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har insett läget. Branschen är helt korrupt. Allt handlar om att "lura" de stackars användarna att köpa "dyra produkter". Mot detta måste man protestera! Upp till kamp emot branschen, den sista striden det är! Ty Denon, Rotel och NAD åt alla lycka bär!:D

Sedan är mitt intryck att debatten smalnas av till Elgigantens slogan: "Det är dumt att betala för mycket!"

Och sedan anklagar motståndarsidan andra för att vara "prisfixerade" och "tror att ljudet förbättas p.g.a en högre prislapp". Vissa kanske tror det, men jag får uppfattningen att prisfixering råder åt två håll. En sida säger "det är dumt att betala för mycket" och anser att maximal prestanda nås redan för en spottstyver. Sedan finns det vissa som tror att maximal prestanda kostar 20 ggr mer.

Slutligen får man reda på att en apparat skall bedömas enbart efter ljudet = om en apparat i plast låter "likadant" som en gediget byggd sak i metall - då vinner den i plast eftersom den är billigare. D.v.s det finns inga andra faktorer att väga in än ljudet. Kontantan brukar vara att man bör handla "billigt".

Personligen anser jag att helheten går först, alltså alla faktorer och jag ser ingen anledning att vara fixerad vid vare sig höga eller låga priser utan det är prisvärde, alla faktorer inkluderat, som gäller.

en grej är att man måste sära på parametrar och upplevelser ;)

"bredd, Djup, separation" m.m. är sådant som "uppstår" i högtalaren och inte i stärkaren, stärkaren kan dock (med "hjälp" av disst och dålig hantering av fasvridningar) bidra till att forma ljudet på ett visst sätt.
Exakt hur ljudet formas på grund av detta beror dock på vad man kombinerar denna med för högtalare. Dessa saken är upplevelöser och beror på en helhet och inet bara en aparat i sig självt och detta är även väldigt subjektivt vad hur man uppfattar.

Parametrar som kub (båda hantering av kapacitiv och induktiv last + impedans och effekt angivenser) säger väldigt mycket. sedan detta kombinerat med en mätning på en stärkares egenskaper gällande disst så kan man bilda sig en ganska bra bild av vad stärkaren i sig själv klarar av att prestera. Men inte säga "hur den låter"

Detta är väldigt komplicerat om man ska gå in och beskriva det i detalj, det man inte får glömma bort är att vi pratar om elektriska kretsar och dessa fungerar på ett visst sätt. Dem kan inte gör vissa saker...
Sedan hur fungerar "el" vet man det och har förståelse för det på en djupare nivå så är det gaska självklart hur saker påverkar varandra och vad som är ett givet resultat och inte.
I detta fallet så är det så att stärkarens "karaktär" kan formas väldigt mycket beroende på vilka högtalare du har kopplade till den, och även vad för cd du har.
Beroende på vad man ger stärkaren att jobba med så kommer denna att svara på olika sätt och ge olika resultat. samam gälelr cd spelare som har stärkaren som sin last.

för den som är intresserad av att lära sig mer om hur elektriska kretsar fungerar lite snabbt så finns des mycket att läsa på nätet om det, när man fått sig bara en liten inblick i det så inser man ganska snabbt hur saker ligger till...

Postad 16 March 2009 - 16:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Man kan ta reda hur olika dacar påverkar ljudet om man kedjekopplar dom och jämför mot live eller analog master.

Görs sådana tester?

Postad 16 March 2009 - 16:28

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Jag hänger på det här fenomenet med repeatfrågor ;)

Olika signalkablar låter olika. Olika högtalarkablar låter olika. Tro det eller ej men det har jag lyssnat mig till.

Återigen, kan du ge oss lite bevis på att olika signalkablar låter olika (och vad du säger dig höra, räknas tyvärr inte som svar denna gång)

mvh
multi

Redigerat av Unregistered52a88696, 16 March 2009 - 16:31.

Postad 16 March 2009 - 16:50

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag kan ;) Vi va på Xtz blindtest av kablar och min polare "guldörat" plockade 100% ut Supran sword vs Fyndbörsen billiga :D

Så det kan gå :D

Postad 16 March 2009 - 16:56

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Jag kan ;) Vi va på Xtz blindtest av kablar och min polare "guldörat" plockade 100% ut Supran sword vs Fyndbörsen billiga ;)

Nämen, titta här. Så kul! :lol:

Jag tror att David klarar sig alldeles utmärkt. Frågorna är relevanta.

"Jag tror att bensnake klarar sig alldeles utmärkt. Frågorna är relevanta."

det här med repetering, är ju faktiskt riktigt händigt att kunna använda sig utav...

Sen har vi väl rett ut det där redan i den andra tråden, eller hur var det nu igen? Jag kommer ihåg att bland annat nin frågade ngr bra frågor om hur testet var utfört etc (detta var innan jag kom inrusandes i tråden och började reta honom med lite dumma frågor. Dock hade jag ju inte skrivit ngt på forumet på nästan 1.5 år, så lite retsam var jag ju tvungen att vara :D - Detta trots att han hade väldigt goda poäng i det han frågade om)

Så hur var det nu igentligen, var det rätt nivåmatchat... etc under testet?

Redigerat av Unregistered52a88696, 16 March 2009 - 17:05.

Postad 16 March 2009 - 17:11

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag hänger på det här fenomenet med repeatfrågor ;)

Återigen, kan du ge oss lite bevis på att olika signalkablar låter olika (och vad du säger dig höra, räknas tyvärr inte som svar denna gång)

mvh
multi

Mätbara bevis? Nej. Jag testade flera kablar i olika prisklasser och tyckte inte att jag hörde någon skillnad som motiverade merpriset. Tills jag testade Purist Audio. Tror att den färgar som fan. Och jag gillar det. Alltså köpte jag.

Postad 16 March 2009 - 17:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Låt oss bli lite seriösa och cut the crap.

Görs sådana tester?

Postad 16 March 2009 - 17:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Man kan mäta värden som med övrig elektronik men frågan är, hur mäter man övriga parametrar än frekvensgång och effekt?

THD
THD+N
IMD
Övergångsdistortion
Kanalseparation
Brusgolv

osv osv

Jag kan ;) Vi va på Xtz blindtest av kablar och min polare "guldörat" plockade 100% ut Supran sword vs Fyndbörsen billiga ;)

Vilken tur att du har din kompis då. Vad skulle du annars gjort? Om jag inte minns fel så misslyckades du själv :D

Postad 16 March 2009 - 17:29

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Så hur var det nu igentligen, var det rätt nivåmatchat... etc under testet?

Jag tror det, är inte helt säker ,det va Xtz som anordnat det hela , vi hade inte en susning om vad det satt för kablar överhuvudtaget inkopplade från start .
De hade förberett testet ett bra tag ialf så det va helt seröst och poängen skulle vara att det inte gick att höra skillnad så att man lika gärna kunde köra deras "billiga" modell ;)
Som sagt de blev lite överraskade av min komips som tog 100% .
För min egen del så gick det hyffsat , jag kunde plocka ut supran i början när det spelade tror det va zelmani ..men när den blev rammstein så föredrog jag 100% den billiga kabeln :D

Betänk då att det lyssnades på en helt "okänd" anläggning med allt va det innebär ..
Mvh

Postad 16 March 2009 - 17:46

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vart är argumenten?

Bäst att sopa rent framför egen dörr och svara på de frågor som ställs så att man kan få svar på sina egna.
Argumenten mot framför allt NAD är att jag aldrig, i något sammanhang , har tyckt att de låter särskilt bra. Testade 208:an för att driva basarna i mina dåvarande Mirage och tyckte att basåtergivningen var hyfsat potent men inte mer. Tyckte jag fick mer kräm och artikulation med McIntosh så jag köpte en sådan i stället. Rotel har jag ägt själv (två stycken 980, biampade högtalarna) och ett 980 som jag ersatte med ett 990 (ville ha fjärr) som försteg. Tyckte att det lät helt ok. Eftersom 1090 enligt många här mäter och därmed låter likadant som NAD-steget, har jag inte bemödat mig med att lyssna på det. Men det är snyggt att se på.

Postad 16 March 2009 - 17:56

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag vill se bevis för detta påstående. Med korrupt menar du alltså att "if you scratch my back, I'll scratch yours"? Om det nu vore så; skulle inte stora, etablerade företag som Rotel och NAD ha såväl kontakter som kulor nog att få sina stärkare i referensposition, menar du?

Redigerat av bensnake, 16 March 2009 - 18:07.

Postad 16 March 2009 - 17:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Rotel har jag ägt själv (två stycken 980, biampade högtalarna) och ett 980 som jag ersatte med ett 990 (ville ha fjärr) som försteg. Tyckte att det lät helt ok. Eftersom 1090 enligt många här mäter och därmed låter likadant som NAD-steget, har jag inte bemödat mig med att lyssna på det. Men det är snyggt att se på.

980 och 990 är bra, men inte lika bra som 1080 och framförallt 1090. Det bästa steget Rotel har byggt helt enkelt.

RB-990 och RB-991 har nästan samma beteckning men är helt olika steg. Det senare är klart bättre.

NAD 208 har jag ingen åsikt om eftersom jag aldrig har testat ett. Skulle hursomhelst inte köpa det pga den tveksamma byggkvaliteten. Annars har ju konstruktionen inget gemensamt med övriga modeller från NAD. Det har alltså inte den klassiska NAD-färgningen (säger de som vet ;) jag har som sagt inte testat det).

Redigerat av Ageve, 16 March 2009 - 18:00.

Postad 16 March 2009 - 17:58

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag testade några olika slutsteg via mitt Rotel Rsp-1068 bla Vincent Sp-331 , Primare , Parasound Halo A52 och dessa lät inte likadant precis...
Sålde allt köpte McIntoch och va mkt nöjd ett tag ;)
Men jag måste säga att det va inge fel på ljukvalite`n på Parasound och Primare !

Jag vill se bevis för detta påstående. Med korrupt menar du alltså att "if you scratch my back, I'll scratch yours"? Skulle inte stora, etablerade företag som Rotel och NAD ha såväl kontakter som kulor nog att få sina stärkare i referensposition, menar du?

klockrent :D

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 16 March 2009 - 18:01.

Postad 16 March 2009 - 18:09

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

980 och 990 är bra, men inte lika bra som 1080 och framförallt 1090. Det bästa steget Rotel har byggt helt enkelt.

RB-990 och RB-991 har nästan samma beteckning men är helt olika steg. Det senare är klart bättre.

NAD 208 har jag ingen åsikt om eftersom jag aldrig har testat ett. Skulle hursomhelst inte köpa det pga den tveksamma byggkvaliteten. Annars har ju konstruktionen inget gemensamt med övriga modeller från NAD. Det har alltså inte den klassiska NAD-färgningen (säger de som vet :) jag har som sagt inte testat det).

Färgar NAD (208 undantagen)?

Postad 16 March 2009 - 18:19

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Görs sådana tester?

Ja, det har gjorts.

Postad 16 March 2009 - 18:22

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

För det finns folk som du som verkar tro att högre pris ger bättre ljud.
Det finns många som insett vart begränsningarna sitter och bygger stereon efter det. Det är då man verkligen kommer nära originalljudet.

Jag läste i ett inlägg att NAD, enligt "de som vet", tydligen färgar ljudet. Stämmer verkligen detta? Och sedan skulle jag bli glad om du svarade på min fråga gällande att "kedjekoppla dacar och jämföra mot live eller analog master". Görs sådana tester?

Postad 16 March 2009 - 18:25

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Bäst att sopa rent framför egen dörr och svara på de frågor som ställs så att man kan få svar på sina egna.
Argumenten mot framför allt NAD är att jag aldrig, i något sammanhang , har tyckt att de låter särskilt bra. Testade 208:an för att driva basarna i mina dåvarande Mirage och tyckte att basåtergivningen var hyfsat potent men inte mer. Tyckte jag fick mer kräm och artikulation med McIntosh så jag köpte en sådan i stället. Rotel har jag ägt själv (två stycken 980, biampade högtalarna) och ett 980 som jag ersatte med ett 990 (ville ha fjärr) som försteg. Tyckte att det lät helt ok. Eftersom 1090 enligt många här mäter och därmed låter likadant som NAD-steget, har jag inte bemödat mig med att lyssna på det. Men det är snyggt att se på.

Varför den otrevliga tonen?
Hur du upplevt 208 är ju inte speciellt intressant, det du missar är ju att den är bara en del i en kedja. Bara för att slutsteget är bra och påverkar signalen minimalt/ej hörbart så hjälper inte det om du har dåligt försteg, dåliga högtalare eller ett rum som lämnar mycket att önska.
Kedjan blir ju inte bättre än dess svagaste länk. Så om man har ett slutsteg i Rotel 1080/1090's kaliber och det låter illa så beror ju det på andra delar i systemet. Då är det ju smartare att byta dom. Det tycker iaf jag.

Postad 16 March 2009 - 18:27

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ja, det har gjorts.

Har du tagit del av dessa?

Du satte ribban, jag hänger på. Tycker inte att den är särskilt otrevlig.

Postad 16 March 2009 - 18:30

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag läste i ett inlägg att NAD, enligt "de som vet", tydligen färgar ljudet. Stämmer verkligen detta? Och sedan skulle jag bli glad om du svarade på min fråga gällande att "kedjekoppla dacar och jämföra mot live eller analog master". Görs sådana tester?

Nad 208 eller andra NAD slutsteg? Det är bara Nad 208 som fått bra betyg vid F/E lyssning, inte andra NAD slutsteg. Personligen så skulle jag välja Rotel 1090 istället för 208. Den är lite nyare och har mindre problem med strul.

Har du tagit del av dessa?

Du satte ribban, jag hänger på. Tycker inte att den är särskilt otrevlig.

MOLT har gjort dessa för att få tag på en referens DAC (Diana var den dom hitta för 15 år sedan). Nu håller dom på att leta efter en ny referens DAC.

Jag har varit saklig i mina inlägg, det kan man inte anklaga dig, smackman och avr4000 ha varit. Hånande inlägg och dålig ton. Det slår ju bara tillbaka på er själva.

Postad 16 March 2009 - 18:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hur du upplevt 208 är ju inte speciellt intressant, det du missar är ju att den är bara en del i en kedja. Bara för att slutsteget är bra och påverkar signalen minimalt/ej hörbart så hjälper inte det om du har dåligt försteg, dåliga högtalare eller ett rum som lämnar mycket att önska.
Kedjan blir ju inte bättre än dess svagaste länk. Så om man har ett slutsteg i Rotel 1080/1090's kaliber och det låter illa så beror ju det på andra delar i systemet. Då är det ju smartare att byta dom. Det tycker iaf jag.

Alltså, vid tidpunkten för testen av NAD 208, hade jag ett par Mirage M3si, Rotels 990-försteg och Pioneer PD-77 som kringutrustning. Det ansågs som ganska bra grejer på den tiden.

Postad 16 March 2009 - 18:36

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Alltså, vid tidpunkten för testen av NAD 208, hade jag ett par Mirage M3si, Rotels 990-försteg och Pioneer PD-77 som kringutrustning. Det ansågs som ganska bra grejer på den tiden.

Du får anse det om du vill. Jag säger samma sak igen, att ljudet blir inte bättre än kedjans svagaste länk. I det fallet var det inte 208an eftersom man har inte kunnat påvisa någon hörbar påverkan under 280 watt.

Postad 16 March 2009 - 18:40

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

MOLT har gjort dessa för att få tag på en referens DAC (Diana var den dom hitta för 15 år sedan). Nu håller dom på att leta efter en ny referens DAC.

Jag har varit saklig i mina inlägg, det kan man inte anklaga dig, smackman och avr4000 ha varit. Hånande inlägg och dålig ton. Det slår ju bara tillbaka på er själva.

Ber om ursäkt om du tycker att jag har varit otrevlig. Det har inte alls varit min avsikt. Jag tycker att du har skött dig bra och varit saklig.

Antar att du kör med Diana? Du behöver inte svara.

Postad 16 March 2009 - 18:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

mitt i prick! (var är han nu när vi behöver honom som mest?) :)

Nja - jag hör nog inte hemma på barrikaden här... :) Vill heller inte kalla branschen korrupt i sin helhet.
Däremot så är jag mycket för upplysning och ifrågasättande. Jag jämställer ofta hifi med höjdhopp. Ligger ribban på 2.20 så ger det inget att betala många tusenlappar för att hoppa 2.40, om ni förstår liknelsen. "Tillräckligt bra" är ett begrepp som jag tycker kan vara vettigt att fundera över.

Tillräckligt bra är dock inget som branschen uppskattar utan där vill man, av förklarliga skäl, att "nyare och dyrare" alltid är bättre. Då det handlar om en upplevelseindustri så är det också lättare att få folk att tro att det verkligen är så. Vill vi uppleva något så ökar även chansen dramatiskt till att vi verkligen gör så (även när där inte finns något att uppleva).

Postad 16 March 2009 - 18:43

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt om du tycker att jag har varit otrevlig. Det har inte alls varit min avsikt. Jag tycker att du har skött dig bra och varit saklig.

Antar att du kör med Diana? Du behöver inte svara.

Det är lugnt, man kan lätt hetsa upp sig i onödan, vi skakar tass om det :)

Nej, den är för gammal. Jag väntar på deras nya tester för se om det är något man ska köpa, även om den ljudliga skillnaden mellan dacar och cd spelare är enormt små.

Postad 16 March 2009 - 18:59

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Onnödigt inlägg ?

Det är lätt att vara sin egen domare :)

Postad 16 March 2009 - 20:04

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Tänker nu lämna denna tråd. För gott, hoppas jag (om den inte får nytt liv helt plötslig...). Tycker att den har varit ganska berikande, faktiskt. Vi som läser och skriver här har ju i alla fall ett gemensamt; vi gillar god musiklyssning och, inte att förringa, hifi-prylar. Vill inte kalla de två lägren som har gett uttryck för sina åsikter här för kampen mellan ont och gott, snarare kampen mellan hjärna och hjärta. Inte så att de tu aldrig skola mötas men vi har inte sett särskilt många försonande drag hos någon av parterna i denna tråd.

Jag vill beröras när jag lyssnar på musik. Känner jag inte instinktivt att det låter bra, är det heller inte bra, hur bra det än må mäta. Gillar jag ljudkaraktären en cd-spelare, försteg, slutsteg eller högtalare ger, så är jag beredd att köpa den/dem, alldeles oavsett hur de mäter. Ofta mäter de prylar jag köper bra, då jag ligger i ett tämligen högt segment av utrustningsnivå men även om de inte skulle mäta perfekt och att någon del färgar ljudet, så ger jag fullständigt fan i detta. Känns det på riktigt, äkta, närvarande eller vilket adjektiv man än må välja, så är det bra.

Och lycka till med era mätanalyser och F/E-lyssningar, David, Atari-loggan och ni andra. Hoppas att de inte förtar den sanna glädjen av god musiklyssning. Om så är fallet är det ju, som jag har sagt tidigare, synd.

Redigerat av bensnake, 16 March 2009 - 20:16.

Postad 16 March 2009 - 22:58

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej då Bensnake och ni andra. Lade in lite bilder och skrev text till mitt nya galleri istället för att följa debatten När jag sedan kom tillbaka var det lite för snårigt och för mycket hänt. Sedan jobb och hem och sova till en jazzskiva. Hustrun somnade hon med. Debatten åskådliggör lite skillnaden mellan hur man närmar sig återgivning av musik. Har respekt för båda sätten men är lite mera av subjektivist.

Postad 17 March 2009 - 00:34

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Vilken tråd !!! Tog en bra stund att plöja igenom denna novell.
Med hela trådens diskussion som bakgrund önskar jag bara tillägga en väldigt kort tes...BLINDTEST

Tes, från grekiska thesis (uppställning, sättande), påstående som ska försvaras eller bevisas.
Man använder ofta en eller flera teser i en debattartikel. Inom argumentation är tesen den teori en person håller och försvarar med hjälp av olika argument.
Enligt Friedrich Hegel kunde historieutvecklingen beskrivas som en samling teser. I och med att en tes uppstod, uppstod i samma stund dess motsats, en antites. Resultatet av tesen och antitesen kallas syntesen och är det som driver utvecklingen framåt.

Tes:

-Att lyssna helt förutsättningslöst ger den ärligaste möjligheten för utvärdering av lyssningsupplevelsen.

Antites:

-Om du känner till all fakta om produkten du lyssnar till blir din bedömning av lyssningsupplevelsen subjektiv.

Syntes:

-Det inte dina öron förmår att förmedla förutsättningslöst, är inte relevant för lyssningsupplevelsen.

Jag inbillar mig att det är detta som musikförmedling först som sist handlar om,
nämligen lyssningsypplevelsen.

Jag kan med detta bara konstatera att jag irriterar mig över inlägg i tråden som hänvisar till allt annat än lyssningsupplevelsen.

Varför titta på grafer och värden med ögonen, när det enda ni behöver använda är öronen?

Mvh Earshot

Postad 17 March 2009 - 05:51

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Varför titta på grafer och värden med ögonen, när det enda ni behöver använda är öronen?

Mvh Earshot

Det är precis det man gör i F/E lyssning, man lyssnar alltså blint.

Postad 17 March 2009 - 11:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag vill se bevis för detta påstående. Med korrupt menar du alltså att "if you scratch my back, I'll scratch yours"? Om det nu vore så; skulle inte stora, etablerade företag som Rotel och NAD ha såväl kontakter som kulor nog att få sina stärkare i referensposition, menar du?

Inte det jag menar, snarare att det e så sjukt inbitet i HiFi världen att dyrast är bäst at tdet nästan e löjligt... och alla "vet" detta (alltså tror sig vet och gör det så hårt att det för dem och resten av folken blir en sanning.)
detta är problemet, så det e ingen som försöker luras på det sättet, inget vet bara bättre (elelr hur man ska säga.. :) ) dem flesta tror på detta och då spinner dem vidare på det, sedan finns det garanterat dem som vet detta och använder det för att tjäna pengar.

klockrent :lol:

tycker jag inte

Postad 23 March 2009 - 01:20

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Jag vill bara säga att jag är extremt nöjd med min Little Dot mk III som jag köpt från ebay för totalt 2000 kr (haft den i ca 4 månader och är lika nöjd som när jag fick den om inte nöjdare=).

Postad 29 April 2009 - 19:22

Necrotzica
  • Necrotzica
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tänker inte rota igenom hela forumet, heller inte skapa en ny tråd. /sorry om detta redan tagits upp.
Jag har iaf ett nytt stereosystem som har två 12AX7 rör i sig, jag har absolut ingen aning om vad det betyder mer än namnet, Det som oroar mig är hur fort rör slits. Stämmer detta?
Bör jag redan nu lära mig första hjälpen kunskap för rörföstärkare eller kan jag luta mig bak och njuta i några år tills jag blir rik och kan slänga/ köpa nytt?
Om de ändras med tiden, är det då risk att andra saker förstörs, eller blir de bara bättre med åren?
Är det jätteskillnad på 12AX7 rör för olika tillverkare? påverkar sånt ljudet mycket? är det isåfall värt att pilla på det och testa lite olika tillverkare ifall man skulle hitta något bättre?

Påverkas rör av "inspelning" dvs tid innan de funkar som de ska.

Ni fattar nog att jag är helt ny på området, fast jag skulle gärna vilja bli upplyst om dessa kanske frågor.

Postad 30 April 2009 - 00:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Tänker inte rota igenom hela forumet, heller inte skapa en ny tråd. /sorry om detta redan tagits upp.
Jag har iaf ett nytt stereosystem som har två 12AX7 rör i sig, jag har absolut ingen aning om vad det betyder mer än namnet, Det som oroar mig är hur fort rör slits. Stämmer detta?
Bör jag redan nu lära mig första hjälpen kunskap för rörföstärkare eller kan jag luta mig bak och njuta i några år tills jag blir rik och kan slänga/ köpa nytt?
Om de ändras med tiden, är det då risk att andra saker förstörs, eller blir de bara bättre med åren?
Är det jätteskillnad på 12AX7 rör för olika tillverkare? påverkar sånt ljudet mycket? är det isåfall värt att pilla på det och testa lite olika tillverkare ifall man skulle hitta något bättre?

Påverkas rör av "inspelning" dvs tid innan de funkar som de ska.

Ni fattar nog att jag är helt ny på området, fast jag skulle gärna vilja bli upplyst om dessa kanske frågor.

12AX7? Det hade jag i min Marshall preamp... Hade nästan glömt detta. :blink: Rör slits, men inte särskilt fort, beror naturligtvis på hur mycket de används och vilken typ av rör det handlar om. I ditt fall har de en ganska ok livslängd. Och 12AX7-rör är inte så värst dyra att byta ut (jämfört med 300B som kostar tusenlappar). Det är ingen risk att "annat" i förstärkaren förstörs, bara att byta rör när du upplever en ljudförsämring eller "konstiga ljud", sprak, knaster etc. Och man kan laborera med olika märken. Du bör undvika kinatillverkade varianter. Har inte hört sådana själv men de ska enligt källor hålla tämligen undermålig kvalitet. Ryska rör (t.ex. Sovtek) anses däremot som prisvärda och amerikanska rör har högst status, men de kostar lite mer. Uppvärmning är viktigare än inspelning. Detta gäller i och för sig alla stärkare, oavsett om det är rör eller transistorer vi talar om.

Har du frågor av mer specifik karaktär, kan du kontakta Erik Andersson (se länk nedan). Det han inte känner till om rör och rörförstärkare är inte värt att veta.

http://www.erikasson.se/

Redigerat av bensnake, 30 April 2009 - 00:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.