Hur presterar denna box på SD, jämfört med andra boxar?
Inte speciellt bra tycker jag.
Min IP-box Kreatel visar bättre bild genom scart, än vad CD -boxen visar via hdmi.
Min tv är en Panasonic PX-80, 37".
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
Startad av
Unregistered5eeb5689
, okt 07 2007 20:49
12255 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 04 september 2009 - 12:43
Inte speciellt bra tycker jag. Min IP-box Kreatel visar bättre bild genom scart, än vad CD -boxen visar via hdmi. Min tv är en Panasonic PX-80, 37". Postad 04 september 2009 - 20:58 Dock ett problem, fick boxen igår och spelade in en film med EGP hjälpen. Efter detta var finito checkade jag lite tv, och då vet jag att timeshift funkade. Tidigare när jag kollade på damernas Kvart och skulle kolla in 3:0 målet jag missade så märker jag att de inte funkar, inget händer mer än att "live" kommer upp. Tycker då på REC knappen då den säger att HDDn är full. Skumt, går jag till "listan" så finns där en film och 0% av kapaciteten använt... Vad kan göras? Har startat om boxen och dyl. Postad 06 september 2009 - 08:23
För mig hjälpte det, via ett samtal med support, att formattera hårddisken när den (felaktigt) sa att den var full. Ring support eller sök i tråden på "formattera hårddisken ". Postad 06 september 2009 - 17:50 Är det någon mer som har problem med animal planet HD min tappar textning & engelkspråk vid kanalbyte Blir utan textning & dubbning av ljud på något östeuropeisk språk Ändrar varje gång men det sparas inte Mvh Anders Postad 07 september 2009 - 00:33
Scart är ju inte lika skärp heller och visar inte mycket bildens digitala artefakter. Det samma händer med CD boxens scart-utgång. Postad 07 september 2009 - 06:03
Blir samma hos mig. Postad 08 september 2009 - 14:18
Förvänta dig ingen revolution om du byter till Viasat. Min erfarenhet är att den boxen också suger. Jag har själv reklamerat en Viasat HD abonnemang pga. att Pace-boxen inte fungerade. Postad 08 september 2009 - 14:34
mmh, i den tråden klagar du på att fjärrkontrolllen inte fungerar. Visst, en box man inte kan styra är inte en box man kan använda. Skulle nog tolka det som att du inte kunnat använda den boxen och därmed bedöma hur den fungerar. Överlag verkar de i den tråden vara mer nöjda än de i denna tråden. Postad 08 september 2009 - 15:20 Lite lustigt att du tycker att den boxen suger bara för att du inte får fjärren att fungera! Som jag skrev i den boxens tråd så fungerar den bättre med en Harmony-fjärr. Detta är ju ett problem, om än det enda, som den har gemensamt med Sagem. Liksom med Sagem så verkar det också ha mycket att göra med vilken TV-skärm man har. Postad 08 september 2009 - 16:58
Ang det där med inomhusantenn. Har DTTkontakten strömförsörjning (så att den kan driva en "aktiv" antenn) av sig själv eller måste man ha en sån där separat strömförsörjning? Orsaken till att jag frågar är att jag inte kan få nån jäkla mottagning via marknätet hur jag än bär mig åt... För om/när jag väl får kontakt så ska jag väl bara kunna kolla antennsignalstyrkan och se att allt är OK? Dvs DTTkontakten ska inte "aktiveras" el likn?
Nu blir jag konfunderad? Måste man göra nåt aktivt för att få igång HD-signal varje gång man sätter på en kanal (eller boxen) ?? Postad 08 september 2009 - 17:44
Det känns som att fjärrkontrollen är en rätt så central funktion i en digitalmottagare. Det skulle aldrig falla mig in att betala 2000 spänn för en box som inte har en fungerande fjärrkontroll. Dessutom tror inte jag att felet sitter i fjärrkontrollen. Felet är troligtvis att IR mottagningen i boxen är för känslig. Jag gissar att det är en amplitudmodulerad signal som fjärrkontrollen skickar ut. När signalen störs ut kommer boxen att tolka allt som binära ettor. Då spelar det ingen roll om du har en fjärrkontroll som skickar en starkare signal. Allt kommer ändå att tolkas som ettor i mottagaren. Men som sagt, det beror på vilken TV du har. Viasat vet exakt vilka TV-apparater som stör ut Pace-boxen. Det är bara att ringa Viasats kundsupport och fråga om den TV du har fungerar ihop med Pace-boxen. Postad 08 september 2009 - 20:14 Nej, man kan dock i menyn inaktivera HD signalen, om man gör detta så får man RGB på SCART som man inte har annars. Förstår dock inte varför man vill göra detta. Jag vet inte bakgrunden till frågan att få aktiverat HD signalen utan att gå via menyn?, om det är pga någon boxkrångel. Men nej, det är inget som du normalt ändrar. Postad 09 september 2009 - 02:00 hej ville ge dig ett par korta svar varför (: vanligtvis brukar det oftast vara strömadaptern som förmedlar för lite ström till motagaren som där efter gör att Hårdisken laggar i samt EPG, detta är en bugg i mjukvaran . det kommer komma en ny mjukvaraupdatering nu i sept som går igenom en stor del tester för att berkänas som (Godkänd) så i detta fall lär detta problemet annars försvinna. att det läggs i teknikärende är därför att den tekniska suporten på canal digital ej kan besvara frågor om sånt som rör gällande problem i mjukvaran . vilket av följande inträffar att det är problem dom känner till , som dom då lägger i teknikärende , som sen går till dess tekniker som jobbar mera med detta (: / M4nne Redigerat av m4nne, 09 september 2009 - 01:59. Postad 09 september 2009 - 09:44 Detta efter att jag som ny kund igår fick min fjärde defekta hdpvr på raken. Jag skulle bli återbetalad via en avi på posten, hoppas verkligen nu att det inte blir något mera strul med detta för nu har jag verkligen tröttnat och mitt förtroende är helt borta för dem. Säga vad man vill om CD men deras support tycker jag har funkat bra, lätt att komma fram och så. Sen kanske man inte får de svar man är ute efter, men tillgängligheten är bra tycker jag. Jaha, nu får man krypa tillbaka till comhem då ; ) fan att deras hdpvr skall vara så jevla dyr, även subventionerad. /henrik Postad 09 september 2009 - 12:10
canal digital ang. detta inte bara en gång utan flera och förklara att dom förlorar kunder på detta.
Tycker det är mycket viktigt att alla här bombarderar
Detta kanske får upp deras ögon och gör att dom ställer högre krav på sagem. Postad 09 september 2009 - 13:02 Jah har blivit uppringd 2 ggr efter att jag sade upp abonnemanget för att de vill ha en förklaring. När jag har sagt att det är för att deras skit-box drivet mig till vansinne och att jag ville bli av med den nu när abbet går ut så har de haft mage att försöka pracka på mig ett "bra erbjudande"! Detta har bestått i att ge ett bra pris på ÄNNU en box av samma sort att ha till mitt "tvillingkort" (som inte är ett tvillingkort till skillnad mot Viasat som har ALLA kanaler på kort nr 2)! Som om jag skulle bli nöjdare av att ha 2 boxar som inte funkar som de ska. Det är ju för 17 ComboBoxen på TV nr 2 som funkar och den har jag fortfarande som markmottagare på TV nr 3. Hur som helst har jag sagt att jag har monterat en ny parabol och riktat den mot Sirius så detta kan de glömma. Jag har inte blivit emotsagd. Dock har jag påpekat att jag varit helt nöjd med utbudet och att det endast är boxen som är problemet. Tänk vad Sagem har lyckats sabba för CD. De kanske skulle låsa upp korten så att man kan använda valfri mottagare för att behålla kunder? Postad 09 september 2009 - 13:36 Hoppas att allt detta inte var skitsnack... Postad 09 september 2009 - 14:00 Ja håller helt med, deras tv utbud är ju kanon,skitkonstigt att dom kan ösa ut pengar på reklam men inte se till att ha en box som kunder är nöjda med.Värva en kund genom reklam missta tre genom defekta produkter. Postad 09 september 2009 - 14:15 Jag använder min box varje dag, jag spelar in program, tittar på inspelade program etc. och är tillräckligt nöjd för att rekommendera boxen. Bild- och ljudkvalitén är perfekt! Sedan den senaste uppdateringen har boxen hängt sig två gånger (och då är det bara att dra ur sladden och stoppa i den igen) - under samma tid har min dator hängt sig 2 gånger i månaden och telefonen någon gång i veckan (t.o.m. brödrosten hängde sig häromdagen - men det berodde nog på en för stor brödskiva...). Någon gång ibland när man snabbspolar eller hoppar framåt så tappar man ljudet (nästan enbart på TV4HD inspelning) men en kort snabbspolning bakåt så är det fixat. OK, EPG är lite seg men den gör sitt jobb och visst vore det trevligt om den kunde lägga till lite tid före och efter inspelningarna men inget som jag upplever som avgörande för att skippa boxen. För övrigt så funkar allt som det ska! Postad 09 september 2009 - 14:24 Graden av frustration hänger säkert mycket ihop med hur mycket man använder olika delar av boxens funktioner. Jag använder t.ex. sällan EPG och jag spelar inte in tokmycket heller och det bidrar med största säkerhet till att jag trots allt känner att jag kan leva med denna box eftersom CD's utbud och bildkvaliteten är utmärkt. Postad 09 september 2009 - 15:28 Precis och det är just i EPG som de största problemen finns. Jag jobbar mycket i EPG och det funkar bara inte! Nu har jag en Pace med 7 dagars EPG där jag kan scrolla mellan kanaler och dagar utan några som helst problem och det är för mig direkt avgörande. Man kan t o m programmera inspelning av en serie med en knapptryckning! Postad 13 september 2009 - 08:12 Postad 13 september 2009 - 17:54
Konfirmerat var och av vem och när ska den släppas? Postad 13 september 2009 - 19:26
Jag hade samma fel, för andra gången på någon månad. Störande bugg eftersom alla inspelningar försvinner när man ska få hårddisken att fungera (genom att formatera). Det är ju inte acceptabelt. Tänk om alla ens videoband på 80/90-talet helt plötsligt över natt slutade att fungera. Gång på gång... Postad 13 september 2009 - 19:30 Då betyder det att vi i eviga tider får stå ut med att man inte kan spela in något samtidigt som man tittar på något inspelat (om man inte är bestyckad med världens tålamod). CD - Fixa timeshiftbuggen NU! Edit: Hördu just sambon svära över att inspelningen av sporten 8.30 avbröt hennes tittande på Ensam mamma söker ![]() Redigerat av ruva, 13 september 2009 - 19:31. Postad 13 september 2009 - 20:19
Råkade precis ut för samma "problem", tjejen hade timeshiftat i Ensam mamma söker, och missade delar av detta kvalitetsprogram. ![]() Är det så att om man sitter och kollar på nåt som är timeshiftat, och har ställt in något på att spelas in, så byts det till den kanalen där inspelningen ska ske och timeshiftningen avbryts?? Har det alltid varit så med denna boxen isåfall? Postad 13 september 2009 - 20:58 Tyvärr så är inte Timeshiftbuggen med, denna gång heller. Men om man ska säga något possitivt om den så är det att den i alla fall beter sig lika varje gång, till skillnad från andra buggar som kommer och går och som är olika från box till box hur de slår och när. Om man bara tänker på timeshiftbuggen så går det ju alltid att förebygga den, värst, så klart, är det om man glömmer detta vid timeshift, men vis av detta så spelar jag i princip alltid in alla program jag kommer att titta på, antingen ser jag dem live och skulle det vara så att jag inte gör det så har jag alltid inspelning jag kan backa i, inspelning avbryts ju inte. Postad 14 september 2009 - 07:33
canal digital tycker att man ska få tillgång till.
Har de någonsin planerat att fixa det absolut värsta med boxen då? Att man inte själv får välja vilka tv och radiokanaler man vill ha? Använde comboboxen rätt mycket för att lyssna på de norska radiokanalerna som finns fritt på thor, min sambo är norska. Men nu är ju det kört då det bara finns med en skitradiokanal i listan som
Postad 14 september 2009 - 08:30
Något som kommit att bli mitt största problem är hängningarna i MyTV. I början hände det nästa aldrig, numera händer det flera gånger i veckan vilket leder till att jag måste rycka strömsladden. Detta är riktigt störande och sliter förmodligen på elektroniken. Jag har försökt hitta ett mönster för när det inträffar utan att lyckas. Ibland kan jag bläddra sida upp och sida ner utan problem, och ibland går jag in i MyTV och bläddrar ett par program ner i listan och då hänger den sig. Någon som listat ut ett sätt att undvika detta eller vet när och varför det händer? que-->Hur diskuteras det kring den här buggen? Postad 14 september 2009 - 08:44 Postad 14 september 2009 - 08:59 Jag testade sedan en gång till för att se om det var någon slump men även andra gången så gjorde den en reboot. Vågade inte testa fler ggr eftersom jag spelade in en annan kanal just då, som tur var så fortsatte inspelningen efter varje omstart. Är den någon annan som haft/har som sak med tcm nordic? Postad 14 september 2009 - 10:44 Håller med dig, jag har också mina hängningar i MyTV. Har påtalat detta för CD och vet inte om vi kan göra så mycket mer. Jag tycker att man ska ta bort bild visning i MyTV och istället ge en bättre lista som man kanske t.o.m skulle kunna sortera på olika sätt efter datum eller program. Tror att bild och ljudvisningen tar kraft och det är bättre att ta bort det och kanske få ner hängningrna, i all fall bör man testa om det har ett samband. Jag hoppas att Sagem också har gjort något åt detta, men det vet jag inte. Jag tycker att denna typ av hängningar är värre än tex timesiftbuggen som man i alla fall kan ha kontroll över. Inlägget med TCM är ju intressant, kör inte själv den kanalen så jag vet inte. Har för mig sett något liknade inlägg tidigare, ska ta med den i bugglistan Fler kanaler via HD boxen, tror jag aldrig kommer. CD har ju valt att ladda ner ny kanallista till boxen vid varje box start, detta har ju den fördelen att man alltid får en färsk lista och man behöver inte själv gå in och söka kanaler. Nackdelen kan vara att en automatisk uppdatering kan störa favortilistan och i värsta fall också drabba satta programmeringar. Ett tag så updaterades listan ganska ofta och då var det ganska störande. Pga att CD kör med automatisk uppdatering så kan de säkert inte också ha manuella sökta kanaler, så därför kommer nog det aldrig att bli mer än CD's valda kanaler i boxen, är min tro Redigerat av Unregistered124686ac, 14 september 2009 - 10:50. Postad 14 september 2009 - 10:48
Om det nu är så att timeshiftbuggen inte är någon bugg utan är något som vi måste leva med måste det kunna göras lite bättre. Vid uppspelning är ett normalt stopp så att det går att återstarta från det stället där det stoppade ett minimekrav. Ännu bättre vore en automatisk återstart. Vid timeshiftningen borde mottagaren lägga upp det man ser på som en inspelning och sedan starta en uppspelning. Det borde inte vara omöjligt att göra timeshiftbuggen mindre störande. Redigerat av LabanV, 15 september 2009 - 16:47. Postad 14 september 2009 - 10:59
Det är klart det är en bugg. Jag hade tidigare en sagem box med två huvuden när jag körde med Boxer och där funkade samma grej klockrent. Man kunde kolla på en inspelning eller en kanal som man timeshiftat på, samtidigt som en inspelnig startade på en annan kanal, utan att påverka det man tittade på. Är nybliven canal digital kund och hara bara haft denna boxen några veckor. Kan verkligen inte fatta hur såna här grejer kan ha hängt kvar i 2(?) år utan att ha blivit fixade, låter ju helt sjukt... Postad 14 september 2009 - 17:32
Sjukt är rätt ord för boxen. De franska baguetterna ska nog hålla sig till att förlora världskrig, de var de bra på... Bilden är bra, när du väl lyckas få boxen till den kanal du önskar, för ett problemfritt tittande för 500 kronor i månaden så byt aldrig kanal... Nu när snart all garanti är borta kommer de med en ny riktig box, en box som fjärren till och med kanske fungerar på... Postad 15 september 2009 - 08:06 Detta är mitt första inlägg i detta forum som jag varit en flitig läsare av under detta år. Jag inhandlade en CD HD-PVR box den första dagen efter familjens hemkomst till Sverige efter några års tjänstgöring i Sydafrika (där DStv erbjuder ett riktigt bra satellitutbud med snabba och tillförlitliga HD-PVR-boxar, men det är en annan historia...). Jag hade i förväg läst om problem med instabillitet och hög ljudnivå. Som tur är så har min box fungerat hyffsat bra (även om jag upplevt flertalet av de rapporterade buggarna och är lite störd på den allmäna segheten, framförallt i EPG). Den är tyst och antalet frysningar har inte varit dramatiskt högt, speciellt inte efter den senaste systemåterställningen. En sak som jag har upptäckt på senare tid är att burken till synes fryser när man hamnar på en obehörig eller inaktiv kanal. När man står på en sådan kanal så går det inte att ta sig därifrån genom att byta kanal via fjärren (vare sig CD-original eller Harmony One). Efter lite bryderi kom jag fram till att det går att komma ur "frysningen" genom att byta kanal direkt på boxen, därefter är allt som normalt igen. Jag har oxå upptäckt på senare tid att boxen ibland inte vill starta på fjärrkontrollkommando. Efter start på boxen fungerar fjärrstyrningen igen. Någon annan som upplevt ovanstående? Postad 15 september 2009 - 10:49 Har för mig att det var tyskarna som förlorade världskrigen! ![]() Engeslmännen, å andra sidan har ALDRIG förlorat ett krig (ok att de har förlorat kolonier men aldrig på hemmaplan) och de har BBC och Pace. En stark kombination som Viasat har haft vett nog att "låna" in istället för att beställa något hemsnickrat... Så frågan till alla er som nyligen har beställt CD och Sagem-boxen och sedan klagar här: Har ni kollat på vilka alternativ som finns INNAN ni beställde denna katastrof-box? (Ja, Viasats HD-utbud suger, men det FUNKAR och det går att ladda ned hundratals HD-filmer via On Demand.) Postad 15 september 2009 - 11:34
Jättefint att din Pace-box är så bra, men det börjar bli tjatigt att varje inlägg följs av ett Pace-relaterat inlägg. Tvivlar inte en sekund på att din box är bra och att du är nöjd, men för mig är CD och deras box helt okej och inget jag tänker byta bort. Denna tråd handlar om CD-boxen, inte om andra boxar, inte Canal Digital i stort. Alldeles för många frågor som försvinner i denna tråd pga prat om annat... Postad 15 september 2009 - 13:00 Visst, men jag har ju själv haft en Sagem i 2 år och jag blir lika förvånad varje gång det dyker upp en ny användare i denna tråd och beklagar sig. Kollar man inte upp vad man ska köpa innan man binder sig i 24 månader? Det finns ju hur mycket info som helst i denna tråd, så det är ju sällan som det är några nya problem som belyses. Postad 15 september 2009 - 15:21
Nje, så noga kollar inte jag upp något som varit ute så pass länge som denna boxen, tar för givet att buggar som är rena alfa-statusen på, är fixade sedan länge... men, men.. Visst, finns hur mycket info som helst, men vem orkar dra igenom en tråd på 180+ sidor, som dessutom innehåller massa orelevanta svar som handlar om krig och skit.. ![]() Postad 15 september 2009 - 16:25 Om man inte vill läsa alla 180 sidorna, så finns det en summering av buggar i inlägg 3 på sidan 1. Jag försöker hålla denna lista så aktuell som möjligt och den tar enbart upp buggar som gäller den senaste nu gällande versionen. Postad 15 september 2009 - 16:54 Törs inte AB på denna box. Postad 15 september 2009 - 17:20
Fransmännen kanske inte förlorade världskrigen, men de la sig ner och spelade död... Så min SAGEM där framme vid TVn kanske bara spelar död... Boxen beställde jag samma dag som CD annonserade ut den, kommer de med en ny box nu, så vill jag fan ha den till självkostnadspris. För att vara snäll mot SAGEM och CD så fungerar boxen bra, om man inte vill byta kanal... Finns ingen som slår CDs i utbud, deras SAGEM var dock död innan vi fick den, eller den spelar död, väldigt bra... Postad 16 september 2009 - 11:54
Jag hade kontakt med en av teknikerna mot slutet på förra veckan, och han (mycket väl medveten om att deras HD-box är buggig och mindre bra) sa att han inte hört något om några planer för nån annan box. Problemen för mig just nu är.. * hängningar lite då och då (kanske varannan dag så att det blir att bryta strömmen) * seg epg. I stort sett oanvändbar för att reaktionen på knapptryckningarna sker efter 1-2 minuter efter att man tryckt, speciellt när man "byter sida" (sidledes eller upp/ner) * uppspelning av inspelat material stoppas då en timerinspelning startas, och det går inte fortsätta se från där man var + att om man timeshiftat så kastas buffern så man inte kan se klart * boxen tappar mottagningen och tycker att jag ska kontrollera anslutningar m.m . Av + på löser problemet tills nästa gång Jag har reklamerat boxeländet och får tillbaks det som boxen kostat (1995:-) + att abonnemanget blir obundet (jag fick välja att avsluta abonnemanget också, men jag kommer skaffa en annan box att köra vidare på) Boxen jag beställt är en ABCom IPBOX 9000HD, och i den ska jag montera i en 1TB Seagate LP disk (5900 varvare som är riktigt tyst, 19-20db). Nu blev det inte den disken riktigt än.. den verkar ha tagit slut hos Dustin som sålden den för 620kr.. Redigerat av peoy, 16 september 2009 - 21:31. Postad 17 september 2009 - 21:27 Redigerat av Peter B, 17 september 2009 - 21:28. Postad 18 september 2009 - 07:50 Låter som den gamla DD-buggen. Byt till Svenska på alla språk så ska det funka. (Dvs även språk 2) Postad 18 september 2009 - 20:41 Tack nu funkar det Redigerat av Peter B, 18 september 2009 - 20:41. Postad 19 september 2009 - 08:18 Till er som tycker epgn är bedrövligt långsam: Tryck på blå knapp och gå tillbaka till den gamla. Till er som tycker timeshiftbuggen är tråkig när ni glömt att den finns och råkar ut för det när ni timeshiftar ett program ni inte vill missa: Ring någon som gör er glad. EPG uppdatering Konstigt att Dirty Dansing inte fanns med i epg under kvällen fast programmet slängdes in dagen före i tidningarnas tablå. Det betyder att epg är svårare att uppdatera än en tidnings TV-tablå så rätt fantastiskt att vi, över huvud taget, har den funktionen på denna box. Redigerat av ruva, 19 september 2009 - 08:18. Postad 19 september 2009 - 21:56
Så fort ett program ändras är EPG:n fel, även om det sker flera dagar innan. Kasst, det borde var mycket lätt att få till det. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |