Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 09 november 2007 - 15:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Bilden är grymt mycket bättre på vissa av SD-kanalerna jämfört med tidigare (gamla HD-boxen). Det verkar som om uppskalningen till 1080i är mycket bättre. Tidigare såg nickelodeon halvrisigt ut med artefakter all over the place. Igår satt grabben ock kollade tecknat en lång stund och det såg riktigt fint ut.
Det var nog inte bara grabben
Postad 09 november 2007 - 18:07
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Apropå missljud, med min tredje box så fick jag prova på det också. Oh joy !!! Undrar vem av er som haft den boxen tidigare?
Va, är du inne på din 3:e och den är också dålig? Jag väntar på min 3:e och jag trodde att den skulle vara bra  Har de slutat med möjlighet för röstning, för annars kunde vi lägga upp en tråd med hur många gånger man bytt box innan man fick en som fungerade
Postad 09 november 2007 - 18:57
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Detta med att ni byter box, får man det oavsett hur man köpt boxen/tecknat abonnemang?
Kontaktar ni återförsäljare eller CD direkt?
Vad händer med returnerade boxar?
Finns det nå'n garanti att de inte bara prackar på den på nå'n annan stackars sate?
HS
Postad 09 november 2007 - 19:20
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Detta med att ni byter box, får man det oavsett hur man köpt boxen/tecknat abonnemang? Kontaktar ni återförsäljare eller CD direkt?
Vad händer med returnerade boxar? Finns det nå'n garanti att de inte bara prackar på den på nå'n annan stackars sate?
HS
När det gäller HD boxen med HDD, så tror jag att det fortfarande är så att man inte kan få den i butik, men det kan vara ändrat. Jag "köpte" min i butik och fick den sedan skickat via CD. Jag kontaktar CD direkt vid byte. Vad som händer med boxarna vet bara CD, skulle tro att de går tillbaka till Sagem och att de gör de åtgärder som behövs för att få dem fungerande, därefter skulle jag nog tro att de skickar ut dem som nya igen, men det är min gissning. Många boxar går tillbaka pga ljudet. Skulle tro att det är enbart är att fixera fläkt mm lite bättre. Boxarna som skickas in är ju inte så gamla, så det är nog OK om de nu gör så. Det verkar som de som fått nu de sista veckorna ändå har en bättre kvot bra boxar än de som fick först, där har nog nästan alla nu har blivit utbytta.
Redigerat av Unregistered124686ac, 09 november 2007 - 19:23.
Postad 09 november 2007 - 19:35
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Vore intressant att se vad ni har för serienummer på boxen ni som har acceptabla resp. dåliga boxar.
På så sätt skulle man kunna sålla ut vilka som är bra resp. dåliga.
Postad 09 november 2007 - 19:44
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Kollade lite på serienummer på första och utbytesboxen där 1:a boxen hade ett serienummer som började på 22 000 nåt och utbytesboxen har ett serienummer som börjar på 5 000.
Har kanske fått en som varit inne och vänt på deras "tomteverksta" men det spelar ingen roll bara den fungerar vilket den gör än så länge - tyst är den oxå.
Postad 09 november 2007 - 19:48
btl
-
btl
-
Rookie
-
7 inlägg
svar till que:
Det var inte min mening att få en tredje box. Det var nog inget fel på den eftersom ni andra har samma fenomen.
Jag ställde bara en fråga om timeshift- programmerad inspelningsproblemet.
Jag skulle bli kontaktad av tekniker men fick en ny box hemskickad istället.
Trist att få en med högljudd fläkt i utbyte.
Hari seldon:
Beställd av CD.
All kontakt med CD.
/ Tomas
Postad 09 november 2007 - 20:20
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
svar till que:
Det var inte min mening att få en tredje box. Det var nog inget fel på den eftersom ni andra har samma fenomen. Jag ställde bara en fråga om timeshift- programmerad inspelningsproblemet. Jag skulle bli kontaktad av tekniker men fick en ny box hemskickad istället. Trist att få en med högljudd fläkt i utbyte.
Hari seldon:
Beställd av CD. All kontakt med CD.
/ Tomas
Har du inte skickat tillbaka din 2:a ännu, så kanske det är bättre att du returnerar din senaste om den nu är sämre. Den box jag har nu fungerar bra förutom ljudet som överröstar TV'n, det är lite synd att behöva börja om med att kontrollera allt igen på en ny box. Men man vill ju försöka få ut en bra box under de 3 månader som man har som prövotid, lyckas jag inte med det så ger jag upp och kanske tar en HD box på viasat istället, eller försöker igen om ett halvår med CD. Vi får se, vad som händer när jag får min 3:a, den har varit på väg länge nu tycker jag.
Postad 09 november 2007 - 20:25
Lunnis
-
Lunnis
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är på min första box.
Den låter som en skördetröska på motorvägen.
Denna box hade redan varit ute hos någon annan.
Vet inte om den har paserat tomteverkstaden eller bara vänt hos CD.
Postad 09 november 2007 - 20:57
tojjemannen
-
tojjemannen
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Är på min första box. Den låter som en skördetröska på motorvägen. Denna box hade redan varit ute hos någon annan. Vet inte om den har paserat tomteverkstaden eller bara vänt hos CD.
Hur vet du att du är 2:a hands ägare till denna box? Man får ju anta om den varit inne och vänt att de åtgärdat de fel som den hade hos 1:e ägaren. Vad har du för serienummer, lite nyfiken då min utbytesbox verkar vara en av de första 6 000 boxarna och den första jag fick som var felaktig nånstans i produktion 22 800. Ge dig inte ang ljudet - klaga . /T
Postad 09 november 2007 - 22:28
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
svar till que:
Det var inte min mening att få en tredje box. Det var nog inget fel på den eftersom ni andra har samma fenomen. Jag ställde bara en fråga om timeshift- programmerad inspelningsproblemet. Jag skulle bli kontaktad av tekniker men fick en ny box hemskickad istället. Trist att få en med högljudd fläkt i utbyte.
Hari seldon:
Beställd av CD. All kontakt med CD.
/ Tomas
Har du inte skickat tillbaka din 2:a ännu, så kanske det är bättre att du returnerar din senaste om den nu är sämre.
Den box jag har nu fungerar bra förutom ljudet som överröstar TV'n, det är lite synd att behöva börja om med att kontrollera allt igen på en ny box. Men man vill ju försöka få ut en bra box under de 3 månader som man har som prövotid, lyckas jag inte med det så ger jag upp och kanske tar en HD box på viasat istället, eller försöker igen om ett halvår med CD. Vi får se, vad som händer när jag får min 3:a, den har varit på väg länge nu tycker jag.
De sägs att dom är slut på lagret och att dom beställt fler av Sagem därför vissa av oss fått ett brev hemskickat där de står att de dragit ut på tiden ...så kanske därför de tagit tid för att få di 3:jde box que ,, me lite tur då så kommer de nytillverkade boxar där fläcktproblemet är löst inte säker men kan va så ,,, Micke
Postad 10 november 2007 - 08:08
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag fick min box för någon dag sen och den verkar funka bra. Jag spelade in två HD-program samtidigt i natt och det var inga problem.
Postad 10 november 2007 - 08:40
Jennifer
-
Jennifer
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hej, nu har jag haft min box en vecka och den är helt utan problem.
Fläkten är tyst, jag hat den i ett skåp och med lucka och det blir inte varmare än
44 grader där inne. se bilder i mitt galleri, har tyvär inte den nya boxen på bild utan den gamla.
Det ända jag tycker är fel är attText Tv är från stenåldern.
Postad 10 november 2007 - 13:35
memis
-
memis
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag har tv i vardagsrummet (sic!) och i köket och vill gärna ansluta boxen via förstärkaren för att kunna skicka tv-bilden med komponentsignal till zon 2 (funktion i förstärkaren). Men eftersom kopieringsskyddet via HDMI inte tillåter bearbetning av signalen (om jag fattat det rätt) behöver boxen skicka bild både via HDMI och komponent samtidigt. Gör den det? Vilken upplösning man får ut via komponent?
Postad 10 november 2007 - 13:53
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag är nöjd med min box, ända som är irreterande är att jag inte kan få nåt ljud alls till TV'n via HDMI.
Kunde inte vissa få sterio ljud ???
Jag har en Samsung M87 37 tums full HD LCD, nån annan me samsung som har samma problem eller en lösning.
Pd
Postad 10 november 2007 - 14:16
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag är nöjd med min box, ända som är irreterande är att jag inte kan få nåt ljud alls till TV'n via HDMI. Kunde inte vissa få sterio ljud ??? Jag har en Samsung M87 37 tums full HD LCD, nån annan me samsung som har samma problem eller en lösning.
Pd
Problemet med Samsung är känt http://www.fairshopp...p?opinionid=490Det ser ut som om såväl CD som Samsung har uppgraderingar på gång för att få det att fungera. Lättast är väl att vänta in CD som uppgraderar boxen via satelit. Själv kör jag stereoljud genom en uråldrig Sonab.
Postad 10 november 2007 - 17:17
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Det är härligt att äntligen kunna pausa HD-sändningar.
105.JPG 42,49K
10 Antal nerladdningar
Redigerat av hassesolo, 10 november 2007 - 17:20.
Postad 10 november 2007 - 21:09
prizm
-
prizm
-
Rookie
-
6 inlägg
Är nu inne på min andra box, fortfarande samma problem. Efter ett par minuter hänger sig boxen och tar inte kommandon från fjärrkontrollen. Det fungerar utmärkt att växla kanal med knapparna på boxen men enda sättet att få fjärren att fungera är att starta om boxen. Någon som har haft samma problem? //Jan
Postad 10 november 2007 - 21:36
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Är nu inne på min andra box, fortfarande samma problem. Efter ett par minuter hänger sig boxen och tar inte kommandon från fjärrkontrollen. Det fungerar utmärkt att växla kanal med knapparna på boxen men enda sättet att få fjärren att fungera är att starta om boxen. Någon som har haft samma problem? //Jan
Fick du en ny fjärrkontroll när du bytte box? kanske är det kontrollen? Nej, jag har nog inte haft den typ av hängning. Dock så frös bilden på min box (för någon timma sedan) och det gick inte att göra något vettigt med kontrollen. Det blev att dra ut sladden, vilket inte känns så bra då jag trodde att "det enda fel" på denna boxen är att den låter HÖGT. Man blir ju lite fundersam till hur länge en sådan box kommer att hålla Till memis, om inte jag kommer ihåg helt fel så körde jag i början med både komponent och HDMI kabeln ansluten, och växlade på TV'n mellan dessa, vilket borde betyda att båda fungera parallellt (någon annan som kan bekräfta). Jag har för mig att man ska kunna skicka samma upplösning med komponent som med HDMI, sedan beror det vad TV'n kan hantera i de olika ingångarna. Jag har inte kunnat se i manualen att Sagen anger någon upplösning för komponent.
Postad 10 november 2007 - 21:48
prizm
-
prizm
-
Rookie
-
6 inlägg
Jorå, har provat två fjärrkontroller med nya batterier och två boxar med samma resultat, hänger sig efter par minuter. Kan det vara något problem som har att göra med kompabilitet med Samsung? Har en LE40M6 och hade samma problem med den första varianten av CDs HD box. Efter att ha testat 4 boxar med diverse problem, bland annat att de hände sig och fjärren slutatde att fungera gav jag upp och återgick till vanliga boxen. Trodde att denna boxen skulle fungera bättre men det ser inte ut så
Postad 10 november 2007 - 22:40
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jorå, har provat två fjärrkontroller med nya batterier och två boxar med samma resultat, hänger sig efter par minuter. Kan det vara något problem som har att göra med kompabilitet med Samsung? Har en LE40M6 och hade samma problem med den första varianten av CDs HD box. Efter att ha testat 4 boxar med diverse problem, bland annat att de hände sig och fjärren slutatde att fungera gav jag upp och återgick till vanliga boxen. Trodde att denna boxen skulle fungera bättre men det ser inte ut så 
Är tveksam till att det skulle vara kompabilitetsproblem med Samung, eftesom det verkar vara fjärr mot box. Om det är så att boxen fortsätter att fungera med knapparna, och det enbart är fjärren som låst sig? Det enda som skulle kunna vara TV'n (vad jag tror) är att om du använder din Samsung fjärrkontroll till TV'n innan boxen låser sig, dvs att Tv'n fjärr får boxen att sätta sig i något läge som låser signalen från boxens fjärr.
Postad 10 november 2007 - 23:25
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag är nöjd med min box, ända som är irreterande är att jag inte kan få nåt ljud alls till TV'n via HDMI. Kunde inte vissa få sterio ljud ??? Jag har en Samsung M87 37 tums full HD LCD, nån annan me samsung som har samma problem eller en lösning.
Pd
Problemet med Samsung är känt
http://www.fairshopp...p?opinionid=490
Det ser ut som om såväl CD som Samsung har uppgraderingar på gång för att få det att fungera. Lättast är väl att vänta in CD som uppgraderar boxen via satelit. Själv kör jag stereoljud genom en uråldrig Sonab.
Tack !! JA kommerihåg att jag hört nåt, men kunde inte hitta tillbaka till den posten.. thx. Känner följaktigen av de där problemen, grön samt rosa bild ibland.. ush !! Marcus
Redigerat av Paledaddy, 10 november 2007 - 23:30.
Postad 11 november 2007 - 10:13
Unregistered9bcef4e4
-
Unregistered9bcef4e4
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag har en arbetskompis som hade samma problem som du fast med Viasat + boxen, han fick sin fjärrkontroll byt och det var samma problem. Efter många turer med viasat så var det en tekniker där som sa att samsungs LCD TV har för hög ljusstyrka när man kör ed auto eller nåt, så prova först att stänga av tv och se om den funkar igen... Isåfall är det tv som stör ut din fjärrkontroll. Hoppas du hänger med vad jag menar.. /Sebastien
Postad 11 november 2007 - 12:11
memis
-
memis
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Är nu inne på min andra box, fortfarande samma problem. Efter ett par minuter hänger sig boxen och tar inte kommandon från fjärrkontrollen. Det fungerar utmärkt att växla kanal med knapparna på boxen men enda sättet att få fjärren att fungera är att starta om boxen. Någon som har haft samma problem? //Jan Fick du en ny fjärrkontroll när du bytte box? kanske är det kontrollen? Nej, jag har nog inte haft den typ av hängning. Dock så frös bilden på min box (för någon timma sedan) och det gick inte att göra något vettigt med kontrollen. Det blev att dra ut sladden, vilket inte känns så bra då jag trodde att "det enda fel" på denna boxen är att den låter HÖGT. Man blir ju lite fundersam till hur länge en sådan box kommer att hålla
Till memis, om inte jag kommer ihåg helt fel så körde jag i början med både komponent och HDMI kabeln ansluten, och växlade på TV'n mellan dessa, vilket borde betyda att båda fungera parallellt (någon annan som kan bekräfta).
Jag har för mig att man ska kunna skicka samma upplösning med komponent som med HDMI, sedan beror det vad TV'n kan hantera i de olika ingångarna. Jag har inte kunnat se i manualen att Sagen anger någon upplösning för komponent.
Tack för svaret. Det kan alltså funka. Upplösningen är inte det kinkigaste - zon 2 handlar om en gammal 23 tums hd-ready LCD som sitter i köket. Kruxet är att hitta apparater som funkar ihop med alla dessa recievrar med mängder av fräcka funktioner och möjligheter som visar sig funka bara ibland och under specifika förutsättningar. Men som sagt, det låter bra om boxen skickar signal genom alla utgångar samtidigt. Det börjar klarna för mig i apparatdjungeln.
Postad 11 november 2007 - 14:22
prizm
-
prizm
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har en arbetskompis som hade samma problem som du fast med Viasat + boxen, han fick sin fjärrkontroll byt och det var samma problem. Efter många turer med viasat så var det en tekniker där som sa att samsungs LCD TV har för hög ljusstyrka när man kör ed auto eller nåt, så prova först att stänga av tv och se om den funkar igen... Isåfall är det tv som stör ut din fjärrkontroll.
Hoppas du hänger med vad jag menar..
/Sebastien
Stort tack, efter att ha stängt av den automatiska ljusjusteringen fungerar allt som det ska, tydligen stör ljusstyrkesensorn ut fjärr och box, vilket ju är alldeles självklart
Postad 11 november 2007 - 14:24
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Pd
Problemet med Samsung är känt
http://www.fairshopp...p?opinionid=490
Det ser ut som om såväl CD som Samsung har uppgraderingar på gång för att få det att fungera. Lättast är väl att vänta in CD som uppgraderar boxen via satelit. Själv kör jag stereoljud genom en uråldrig Sonab.
Tack !!
JA kommerihåg att jag hört nåt, men kunde inte hitta tillbaka till den posten.. thx. Känner följaktigen av de där problemen, grön samt rosa bild ibland.. ush !!
Marcus
Samsung skickar ut CD + kabel så du kan uppdatera din Samsung TV om du bara ringer supporten. Jag har en M87 och det tog bara 2 dagar innan brevet med grejerna var framme hos mig. Den första tjejen jag pratade med hade inte koll och var tvungen att gå och prata med någon kollega ang. problemet men när jag ringde igen, jag blev nerkopplad, så visste nästa supportkille direkt vad problemet var och att jag kunde få en CD. Denna uppdatering ska fixa till problemet med HDMI sägs det (plus de andra mindre buggarna som finns). Jag har inte hunnit flasha den än (man ska ha en dator med seriell port också) men tänkte försöka göra det snart. JAg kör ljud via receiver så HDMI-felet påverkar inte mig. /B
Postad 11 november 2007 - 19:50
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag har en arbetskompis som hade samma problem som du fast med Viasat + boxen, han fick sin fjärrkontroll byt och det var samma problem. Efter många turer med viasat så var det en tekniker där som sa att samsungs LCD TV har för hög ljusstyrka när man kör ed auto eller nåt, så prova först att stänga av tv och se om den funkar igen... Isåfall är det tv som stör ut din fjärrkontroll.
Hoppas du hänger med vad jag menar..
/Sebastien
Stort tack, efter att ha stängt av den automatiska ljusjusteringen fungerar allt som det ska, tydligen stör ljusstyrkesensorn ut fjärr och box, vilket ju är alldeles självklart 
Tur att man har Panasonic och inte Samsung!  Många av problemen här verkar ju bara beröra Samsung-ägare. Synd bara att det verkar finnas en tendens att alltid i första hand skylla på HD-boxen...
Postad 11 november 2007 - 21:29
artsibungeri
-
artsibungeri
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Har två veckor på mig att byta till den nya boxen(kan säga upp abbonemanget helt också)
Ni som har haft den gamla, är den nya klart mycket bättre? Är det bättre bild och ljud? Skiljer några tusen så man vill ju göra rätt, sen är man fast 24 mån.
Postad 11 november 2007 - 21:56
inji
-
inji
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Samsung skickar ut CD + kabel så du kan uppdatera din Samsung TV om du bara ringer supporten. Jag har en M87 och det tog bara 2 dagar innan brevet med grejerna var framme hos mig. Den första tjejen jag pratade med hade inte koll och var tvungen att gå och prata med någon kollega ang. problemet men när jag ringde igen, jag blev nerkopplad, så visste nästa supportkille direkt vad problemet var och att jag kunde få en CD. Denna uppdatering ska fixa till problemet med HDMI sägs det (plus de andra mindre buggarna som finns). Jag har inte hunnit flasha den än (man ska ha en dator med seriell port också) men tänkte försöka göra det snart. JAg kör ljud via receiver så HDMI-felet påverkar inte mig.
/B
Vad exakt är det som inte fungerar innan man har uppgraderat firmware på TV'n? 5.1-ljudet via HDMI vet jag, men kan man alltså inte heller få stereo-ljud via HDMI om man inte uppgraderar firmware på TV'n? Läste också något med grön/rosa bild innan uppgradering, stämmer detta?
Postad 11 november 2007 - 22:57
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Samsung skickar ut CD + kabel så du kan uppdatera din Samsung TV om du bara ringer supporten. Jag har en M87 och det tog bara 2 dagar innan brevet med grejerna var framme hos mig. Den första tjejen jag pratade med hade inte koll och var tvungen att gå och prata med någon kollega ang. problemet men när jag ringde igen, jag blev nerkopplad, så visste nästa supportkille direkt vad problemet var och att jag kunde få en CD. Denna uppdatering ska fixa till problemet med HDMI sägs det (plus de andra mindre buggarna som finns). Jag har inte hunnit flasha den än (man ska ha en dator med seriell port också) men tänkte försöka göra det snart. JAg kör ljud via receiver så HDMI-felet påverkar inte mig.
/B
Vad exakt är det som inte fungerar innan man har uppgraderat firmware på TV'n? 5.1-ljudet via HDMI vet jag, men kan man alltså inte heller få stereo-ljud via HDMI om man inte uppgraderar firmware på TV'n?
Läste också något med grön/rosa bild innan uppgradering, stämmer detta?
Till min Samsung M86 går inget ljud via HDMI från boxen. Vid uppstart står det "Mode not supported" på skärmen. Ibland är allt svart på skärmen ersatt med grönt vid uppstart. Det gröna försvinner när jag lossar HDMI-kabeln och trycker dit den igen. Inget problem med grönt sedan när systemet är igång. Jag har testat att starta boxen först och boxen sist utan förändring. Inte heller tycks det spela någon roll om boxen är inställd på en kanal som sänder högupplöst eller standardupplösning. Har någon kommit på hur man undviker grön skärm vid start av Samsung?
Redigerat av klurig, 12 november 2007 - 08:01.
Postad 12 november 2007 - 08:19
oibmeh
-
oibmeh
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag har en LG PC1R och om jag stänger ned boxen och startar den igen, utan att stänga ned LGn, får jag också en grön flimrig skärm. Det löses genom att byta bildkälla (ex.vis hdmi2) och sedan tillbaks till ursprungs bildkällan (hdmi1). Lite bökigt kan tyckas, men det är inte så ofta jag slår av boxen.
/oibmeh
Postad 12 november 2007 - 10:23
macca74
-
macca74
-
Rookie
-
4 inlägg
Diskuterade nyss problemet med kopieringsskyddet med en tekniker på Canal Digital. Hon avslöjade att kopieringsskyddet bara är aktivt när programmet i fråga visas. Dvs. om man först spelar in det till hårddisken och sedan spelar upp det så skall det gå att kopiera till en utomstående källa.
Har inte hunnit kontrollera om det stämmer, men hoppas innerligt att det är så samt att de inte stoppar den möjligheten vid framtida uppdateringar.
// Marcus
Postad 12 november 2007 - 11:48
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Diskuterade nyss problemet med kopieringsskyddet med en tekniker på Canal Digital. Hon avslöjade att kopieringsskyddet bara är aktivt när programmet i fråga visas. Dvs. om man först spelar in det till hårddisken och sedan spelar upp det så skall det gå att kopiera till en utomstående källa.
Har inte hunnit kontrollera om det stämmer, men hoppas innerligt att det är så samt att de inte stoppar den möjligheten vid framtida uppdateringar.
// Marcus
Fungerar inte, skyddet lagras på HDD med programmet. CD måste spärra ut skyddet för att ta sig ut på SCART för att inte DVD recordern ska reagera. Edit, ska väl inte lägga all skuld på CD, läs Sagem istället
Redigerat av Unregistered124686ac, 12 november 2007 - 13:38.
Postad 12 november 2007 - 11:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jag har en LG PC1R och om jag stänger ned boxen och startar den igen, utan att stänga ned LGn, får jag också en grön flimrig skärm. Det löses genom att byta bildkälla (ex.vis hdmi2) och sedan tillbaks till ursprungs bildkällan (hdmi1). Lite bökigt kan tyckas, men det är inte så ofta jag slår av boxen.
/oibmeh
Låter lovande, så du har igång din box nästan hela tiden (även natten)? Vad tror ni, sliter det mycket på HDD'n eftersom den spelar in hela tiden? Min låter så eländigt så jag har bara igång min när det är HD sändningar (för SD kör jag min kabelbox). Vid HD sändningar så har jag en bunt tidningar på toppen som dämpar ut ljudet  , hoppas verkligen att box 3 snart kommer. Måste ta det sedan med CD att får ersättning för att man inte har kunnat anväda boxen fullt ut
Postad 12 november 2007 - 11:55
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
// Marcus
Håller med Que, funkar TYVÄRR inte!!!! Jag hoppas innerligen det ska lösas!
Postad 12 november 2007 - 12:57
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Är en flitig läsare av denna tråd, det finns en del småproblem/buggar i boxen, men jag vet inte om jag har läst något om att det inte ska gå att sätta igång boxen när den spelar in när den är avstängd sas. Är det fler som har detta problem, alltså när man spelar in när boxen är avstängd, så går det inte att få igång den...
Jag skrev i ett tidigare inlägg, att jag hade problem att den gick ifrån timeshiftat program till det som skulle börja spelas in, nu visar det sig att detta även händer när man tittar på ett inspelat program, då slår den över till det som den skall börja spela in, och kommer inte ihåg var någonstans man var i uppspelningen, mycket irriterande...
Nån som kan bekräfta att de har ett av dessa (eller båda) fenomen?
Postad 12 november 2007 - 13:36
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Är en flitig läsare av denna tråd, det finns en del småproblem/buggar i boxen, men jag vet inte om jag har läst något om att det inte ska gå att sätta igång boxen när den spelar in när den är avstängd sas. Är det fler som har detta problem, alltså när man spelar in när boxen är avstängd, så går det inte att få igång den...
Jag skrev i ett tidigare inlägg, att jag hade problem att den gick ifrån timeshiftat program till det som skulle börja spelas in, nu visar det sig att detta även händer när man tittar på ett inspelat program, då slår den över till det som den skall börja spela in, och kommer inte ihåg var någonstans man var i uppspelningen, mycket irriterande...
Nån som kan bekräfta att de har ett av dessa (eller båda) fenomen?
Kan konfirmera båda, från senaste bugglista #498 INSPELNING - om man tittar på en inspelning eller vid timeshift och en ny schemalagd inspelning startar så växlas man över ”som tittare” till den kanal som ska spelas in. Man måste därefter själv ta sig hela vägen tillbaka där man var på sin in(av)spelning för att fortsätta. Är det via timeshift så är det förlorat, eftersom detta raderas när man byter kanal BOXEN - om man ansluter via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "stand-by läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI!
Postad 12 november 2007 - 13:53
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nu har paket-avin kommit!  Får ringa lantbrevbäraren så de kör hem det imorgon. Nu är frågan om jag kan hålla mig från att koppla in den innan jag orkar dra en extra kabel i helgen.
Postad 12 november 2007 - 14:05
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hej på Er !
Jag läser numer också denna tråd noggrant. Jag är en presumtiv kund som just nu har ComHem som leverantör. Visst skrämmer vissa av de buggar som beskrivs här men jag är verkligen sugen på HD kvalitet då jag har en 1080p projektor.
Hur långt tid har Ni fått vänta på Era boxar och paraboler ? För några dagar sedan så sa kundtjänst att det var c:a 14 dagars leveranstid...nu säger de "upp till en månad". Så Ni garanterar att den kommer inom 4 veckor då sa jag. - Nä, de kan ju ta slut i lager också säger hon.
Det verkar kunna bli precis vad som hellst vilket inte känns så bra. Jag måste ju dessutom säga upp mitt abbonemang på ComHem och frågan är ju när man törs göra det
En annan fråga är hur känsligt det är med placering av parabolen...ok det är lite of topic men jag är nyfiken Ni som har denna box. Enligt en lokal installatör så måste jag ta bort några träd innan (vilket är helt ok)....då "borde det gå" säger han. Har Ni helt fri horisont i söderläge eller är det lite överdrivet att inte ett löv får finnas framför ?
mvh
Svansen
Edit: stavfel
Redigerat av Svansen, 12 november 2007 - 14:09.
Postad 12 november 2007 - 14:42
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej på Er !
Jag läser numer också denna tråd noggrant. Jag är en presumtiv kund som just nu har ComHem som leverantör. Visst skrämmer vissa av de buggar som beskrivs här men jag är verkligen sugen på HD kvalitet då jag har en 1080p projektor.
Hur långt tid har Ni fått vänta på Era boxar och paraboler ? För några dagar sedan så sa kundtjänst att det var c:a 14 dagars leveranstid...nu säger de "upp till en månad". Så Ni garanterar att den kommer inom 4 veckor då sa jag. - Nä, de kan ju ta slut i lager också säger hon.
Det verkar kunna bli precis vad som hellst vilket inte känns så bra. Jag måste ju dessutom säga upp mitt abbonemang på ComHem och frågan är ju när man törs göra det
En annan fråga är hur känsligt det är med placering av parabolen...ok det är lite of topic men jag är nyfiken Ni som har denna box. Enligt en lokal installatör så måste jag ta bort några träd innan (vilket är helt ok)....då "borde det gå" säger han. Har Ni helt fri horisont i söderläge eller är det lite överdrivet att inte ett löv får finnas framför ?
mvh Svansen
Edit: stavfel
Leveranstid är inte lätt att gissa, nya kunder verkar ha förtur. Skulle gissa mellan 2-4 veckor. Ta inte och säg upp ditt comhem innan du har har en säkert fungerande box, även om du får en box så är det inte säkert att den fungerar, du kanske ska vänta på nästa etc. Så vänta in boxen, se att du är nöjd. Även om man sätter upp parabolen så att det ser ut som att den sitter i 90 graders vinkel mot marken så gör den inte det, utan den vinkel som ska vara fritt är snett uppåt. Vad kan det vara, runt 20 grader från de 90? I den rikting så bör det inte vara något i vägen, det beror också på hur tätt på parabolen "hindret är". Jag har ett fruktträd 3m från parabolen (kanske 1m högre) och sedan ett hyreshus 4 våningar ung 30-40m ytterligare i söder, och det har inte varit några problem. Det är bara att sätta upp och testa.
Postad 12 november 2007 - 14:42
macca74
-
macca74
-
Rookie
-
4 inlägg
// Marcus Fungerar inte, skyddet lagras på HDD med programmet. CD måste spärra ut skyddet för att ta sig ut på SCART för att inte DVD recordern ska reagera.
Edit, ska väl inte lägga all skuld på CD, läs Sagem istället
Tycker nog snarare tvärtom. Man skall inte lägga nån skuld på Sagem utan all skuld på Canal Digital. För likt hur High3G gör med sina telefoner och lägger in egen mjukvara i dem så lägger CD in egen mjukvara i de boxar de tillhandahåller. Exempelvis så är USB- och Ethernet-portarna bortkopplade i denna boxen. Medan de i andra länder för andra operatörer fyller funktioner. Exempelvis kan man via USB-porten spela upp videoklipp i mpeg format och visa jpeg-bilder. Och på andra ställen så är det möjligt att ansluta boxen till internet och på så vis programmera inspelningar på den från en PC eller mobiltelefon. Tycker CD har strulat väldigt mycket vid lanseringen av denna box. Jag blev t.ex lovad att det skulle medfölja 25 m kabel för installation då den använder sig av två kablar. Men någon sådan fanns ej med i paketet. Däremot låg det med en 5 meters nätverkskabel som inte fyller någon som helst funktion då den porten i dagsläget är bortkopplad. För övrigt kan nämnas att jag i dagsläget väntar på en ny box då den jag fick (i fredags) enbart fungerade på den ena av satellitingångarna.
Postad 12 november 2007 - 14:53
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hej på Er !
mvh Svansen
Edit: stavfel Leveranstid är inte lätt att gissa, nya kunder verkar ha förtur. Skulle gissa mellan 2-4 veckor. Ta inte och säg upp ditt comhem innan du har har en säkert fungerande box, även om du får en box så är det inte säkert att den fungerar, du kanske ska vänta på nästa etc. Så vänta in boxen, se att du är nöjd.
Även om man sätter upp parabolen så att det ser ut som att den sitter i 90 graders vinkel mot marken så gör den inte det, utan den vinkel som ska vara fritt är snett uppåt. Vad kan det vara, runt 20 grader från de 90? I den rikting så bör det inte vara något i vägen, det beror också på hur tätt på parabolen "hindret är". Jag har ett fruktträd 3m från parabolen (kanske 1m högre) och sedan ett hyreshus 4 våningar ung 30-40m ytterligare i söder, och det har inte varit några problem. Det är bara att sätta upp och testa.
Tack för ditt svar ! Det var precis 20 grader som installatören sa att vinkeln skulle vara ! Jag har ett stort träd minst 15 meter bort som jag skall ta bort. Efter den är borta borde det vara lugnt. Bara avlägsen sly kanske. Man vill ju ha så kort anslutningskabel som möjligt också. Hoppas du har rätt angående nya kunder  Hur har Ni gjort Ni som måste byta box. Får man behålla sin "defekta" box medans man väntar på den nya eller blir man helt utan ? Hoppas för *** att den är tyst ! Makalöst irriterande med elektronik som väsnas när man ser på tv/film Jobbigt med beslutsångest ! mvh
Postad 12 november 2007 - 15:14
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Sådå, då har jag pratat med Samsung support.
Var nog den kvickaste supporten jag pratat med, insatt i problemet också så man behövde inte tjööta om vad som va fel mm. Eloge till dem
Får se hur det blir efter uppdatering, återkommer.
Och joo.. De kommer ut en och gör min uppgradering, hmm undrar varför ja får sånhär specialbehandling
M
Redigerat av Paledaddy, 12 november 2007 - 15:17.
Postad 12 november 2007 - 15:15
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Det var precis 20 grader som installatören sa att vinkeln skulle vara ! Jag har ett stort träd minst 15 meter bort som jag skall ta bort. Efter den är borta borde det vara lugnt. Bara avlägsen sly kanske. Man vill ju ha så kort anslutningskabel som möjligt också.
Hoppas du har rätt angående nya kunder Hur har Ni gjort Ni som måste byta box. Får man behålla sin "defekta" box medans man väntar på den nya eller blir man helt utan ?
Hoppas för *** att den är tyst ! Makalöst irriterande med elektronik som väsnas när man ser på tv/film
Jobbigt med beslutsångest !
mvh
Vi har två träd ett på vardera sida om parabolen, när löven o grenarna växt ut för mycekt får jag ta fram sågen och frisera träden lite Jag var ny kund, fick allt mycket snabbt. Tyvärr var min första box defekt, startade om sig själv. Felanmälde detta och de skickade en ny box, fick behålla den gamle under tiden, har tom haft bägge hemma i en vecka. I helgen installerade jag min andra box, ännu inga fel MEN den LÅTER mer än vad den andre gjorde Temperaturen verkar dock hålla sig bättre, så det är väl den j***kla fläkten, ska klaga igen. Men, man hör inte den när man tittar på film, för SÅ hög är inte ljudnivån. Konstigt bara, ljudet har succesivt ökat under helgen. Den var tyst i fredags, igårkväll brummade den, hade den stängd under natten, satte igång den imorse, börja brumma direkt
Postad 12 november 2007 - 15:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hur har Ni gjort Ni som måste byta box. Får man behålla sin "defekta" box medans man väntar på den nya eller blir man helt utan ?
Man får behålla den defekta boxen, tills man fått igång den nya (vilket CD ändå skött väldigt bra). Sedan får man ta en förhandling med CD på vilket sett man ska ha kompensation eftersom det tickar på abonnemangskostnader som man inte har kunnat utnyttja fullt ut pga defekta boxar.
Postad 12 november 2007 - 15:27
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Men, man hör inte den när man tittar på film, för SÅ hög är inte ljudnivån. Konstigt bara, ljudet har succesivt ökat under helgen. Den var tyst i fredags, igårkväll brummade den, hade den stängd under natten, satte igång den imorse, börja brumma direkt
Det är något som jag är rädd för, jag tyckte inte att min störde den första veckan (gäller min 2:a box). Sedan efter en vecka så började den "tjuta" och det har den fortsatt med. Har haft den avstängd varje natt. Hoppas att det finns boxar som behåller sin "tysta gång" Jag tror att man får räkna med att fläkten varvar upp i starten och att den sedan går ner i "viloläge" med ett lätt brumm. Det kan man nog leva med. Vad jag har nu är en box som är skapligt tyst om man håller ner den, eller lägger en bunt tidningar på den. Det verkar som att något är "löst" och orsakar resonanser i lådan.
Postad 12 november 2007 - 15:59
cobra1969
-
cobra1969
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag tror att man får räkna med att fläkten varvar upp i starten och att den sedan går ner i "viloläge" med ett lätt brumm. Det kan man nog leva med.
Vad jag har nu är en box som är skapligt tyst om man håller ner den, eller lägger en bunt tidningar på den. Det verkar som att något är "löst" och orsakar resonanser i lådan.
Ja, är det bara i starten så kan man leva med det. Men det är inget som är löst i denna, har försökt att lägga nåt på den, klämma och trycka osv. Men det blir inte bättre för det. Denna blir inte så varm heller som den första. Men den var ju tyst de första två dygnen!!!!
Postad 12 november 2007 - 18:17
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Min box har också börjat låta mer.
Kommer få min utbytt senare pga hacken på Hd-kanalerna. Tänkte avvakta lite så man slipper en tjut-box till.
Boxen har senaste veckan kraschat 2 ggr. Enda lösningen har varit att bryta strömmen.
Märkte en annan sak också;
Om man startar en entimmes-inspelning o sen stänger av boxen efter 20 min(40 min återstår) står det fortfarande rec på boxen men ibland kommer inte den delen med som spelas in efter att den stängts av. Ibland spelas hela timmen
in... ibland inte!
Annars funkar inspelningarna till 100% för mig med denna box!
Funktionen är bra om man börjar kolla en film sent på kvällen o inte orkar kolla klart. Då slipper boxen stå på
hela natten!
Lundis
Postad 12 november 2007 - 18:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Min 3:e box har kommit. Tänkte hämta ut den i morgon, så att jag i alla fall har en dag med hoppet uppe, innan jag kanske blir besviken igen. CD sista chans denna gång, vi får se hur det går
Postad 12 november 2007 - 18:53
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Min 3:e box har kommit. Tänkte hämta ut den i morgon, så att jag i alla fall har en dag med hoppet uppe, innan jag kanske blir besviken igen. CD sista chans denna gång, vi får se hur det går 
Håller verkligen tummarna för dig que ! Du har bidragit med så mycket nyttig information i denna tråd att du verkligen är värd en problemfri box ! mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|