Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 november 2007 - 19:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Min 3:e box har kommit. Tänkte hämta ut den i morgon, så att jag i alla fall har en dag med hoppet uppe, innan jag kanske blir besviken igen. CD sista chans denna gång, vi får se hur det går :)

Håller verkligen tummarna för dig que !

Du har bidragit med så mycket nyttig information i denna tråd att du verkligen är värd en problemfri box !

mvh

Tack, eller man kanske kan vända på det, hade jag fått en problemfri box så hade jag kanske inte bidragit med så mycket :D Men jag håller med, nu hoppas jag verkligen att det blir en sådan, vad jag har förstått så är det i alla fall en möjlighet

Postad 12 november 2007 - 21:22

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Tack, eller man kanske kan vända på det, hade jag fått en problemfri box så hade jag kanske inte bidragit med så mycket :D Men jag håller med, nu hoppas jag verkligen att det blir en sådan, vad jag har förstått så är det i alla fall en möjlighet

hähä, det ligger nåt i det. Men dina utvärderingar är enormt bra och har kommit väl till användning. Skickade tillbaka min box idag till CD med utskrift av din gedigna lista. Där har dom lite o bita i.

Men å andra sidan, jag önskar dig oxå en rejäl o hel välfungerande box!!! Vi väntar med spänning! :)

Postad 12 november 2007 - 21:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Nyaste nummret av M3 hade en liten test av boxen, den fick 5 av 10.

Några rader från testen

I dagsläget så misstänker vi att det blir en hel del supportsamtal från besvikna köpare. Trist eftersom vi är helsålda på konceptet.

Om boxen är buggig är fjärren desto mer välanpassad

Bilden från boxen är bra, när vi drar igång en HD film så förlåter man de fula meyerna och den långsamma kanalväxlingen. Boxen låste sig i EPG'n ett par gånger.

+ Äntligen HD-inspelning
+Slimmat format
+Grym bild

- Buggar buggar buggar
-Ingen 5.1 genom HDMI

Bildkvalitet 9
Funktioner 7
Användarvänlighet 5
Prisvärde 5

Postad 12 november 2007 - 22:22

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Varför kan man inte ta in andra satelliter med boxen - är det CD som bestämt detta eller?
Detta avhåller åtminstone mig att tills vidare slå till på ett CD-abb med den nya inspelningsmottagaren.

...och finns det inga inspelningsmanicker som kan ta emot HDMI-IN från boxen så man kan plocka ut inspelat material?

HS

Postad 12 november 2007 - 22:30

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Lustigt att man får till svar att kabel inte ingår, men när man får hem boxen ligger det en kabel med i paketet ( men ingen lös f-kontakt!).
Angående buggar ligger min box fortfarande på plus, det är bara den stora textningen med svart bakgrund på vissa kanaler som jag har problem med (man kan ju köra utan text, men det är bra att ha den som stöd ibland).

Postad 12 november 2007 - 22:38

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Har just fått min box (fredags) låter mycket gör den ganska plastig konstruktion? Min blir också tystare med en bunt tidningar liggande ovanpå. Tyckte att bilden var bättre på den här nya HD-boxen än den gamla.
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan koppla ihop följande grejer.

Sony TV hdtv-ready med HDMI
DVD Samsung HR-753 med Hårddisk 160gb.Om man nu kan spela in (bränna)DVD av inspelat med HDboxen.
CD:s nya HDbox

/maclaes :)

Postad 12 november 2007 - 22:45

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har just fått min box (fredags) låter mycket gör den ganska plastig konstruktion? Min blir också tystare med en bunt tidningar liggande ovanpå. Tyckte att bilden var bättre på den här nya HD-boxen än den gamla.
Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan koppla ihop följande grejer.

Sony TV hdtv-ready med HDMI
DVD Samsung HR-753 med Hårddisk 160gb.Om man nu kan spela in (bränna)DVD av inspelat med HDboxen.
CD:s nya HDbox

/maclaes :)

Ha koll på värmen bara om du har tidningar ovanför boxen, kände min blev varm i stand-by mode med en bunt tidningar på topp. Har nu bara på en bunt när jag tittar.

Det finns inte så många sätt du kan koppla på, dra kabel via HDMI mellan TV och Box, koppla en scart mellan box och DVD recorder (men det är inte så många program du kan spela in den vägen, men det lär komma en fix)

Postad 12 november 2007 - 22:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Varför kan man inte ta in andra satelliter med boxen - är det CD som bestämt detta eller?
Detta avhåller åtminstone mig att tills vidare slå till på ett CD-abb med den nya inspelningsmottagaren.

...och finns det inga inspelningsmanicker som kan ta emot HDMI-IN från boxen så man kan plocka ut inspelat material?

HS

Säkert ett sätt att knyta kunder till CD eftersom de subventionerar boxen (ungefär som en mobil)

Kan inte tänka mig att det ska gå att få ut något via HDMI, vi ska nog vara glada om vi kan få ut något via SCART.

Postad 12 november 2007 - 23:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Detta med ljudet från boxen - låter som om nya TV-bänkar kommer vara en hit hos möbelhandlarna, främst TV-bänkar med hyllor bakom frostat eller klart glas som sluter tätt och skärmar bort ljud mot TV-soffan från de surrande apparaterna där bakom. Krävs då ventilationshål på baksidan och kanske hjälp av fläkt som suger ut den varma luften därinne. Eller sprutar in kall.

Bakom bänken kanske man sätter upp något ljudabsorberande material för att ljud från skåpet inte ska reflekteras av väggen

Sedan ser man även till att skaffa mjuka tassar till enheterna i bänken så att vibrationer inte kan föras över till TV-bänken.

Sista steget blir sedan att skruva upp, i detta fall, digitalboxen och se om man
1) kan byta fläkten/fästa upp den så den blir tyst
2) Madrassera hårddisken.
Fast då ryker garanterat garantin.

Tänk, förr var det bara CRT-TVn som kanske tjöt lite diskret, nu är det fläktar, transformatorer och hårddiskar som kan väsnas i TV-bänken.

(hoppas ni inte tycker detta var för off-topic :) )

Redigerat av Monshi, 12 november 2007 - 23:11.

Postad 13 november 2007 - 08:12

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
fick min igår :)

Men verkar inte få ut 5:1 via dig.utgången!
Har ställt den i läget "hemmabio" & testat i stereo också....

För övrigt verkar den helt OK, exakt samma bild som i den gamla HD-boxen så om någon ser skillnad på dessa kan ni börja kalla mig blindstyre, he hee

//Johnny

Postad 13 november 2007 - 10:43

macca74
  • macca74
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Lustigt att man får till svar att kabel inte ingår, men när man får hem boxen ligger det en kabel med i paketet ( men ingen lös f-kontakt!).
Angående buggar ligger min box fortfarande på plus, det är bara den stora textningen med svart bakgrund på vissa kanaler som jag har problem med (man kan ju köra utan text, men det är bra att ha den som stöd ibland).

Till mig sa de precis tvärtom. Att en kabel skulle ingå då man behövde en extra till mottagaren. Men när paketet kom så fanns det ingen kabel med, men däremot en lapp där det stod att någon kabel ej skickas med.

Postad 13 november 2007 - 11:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

fick min igår :P

För övrigt verkar den helt OK, exakt samma bild som i den gamla HD-boxen så om någon ser skillnad på dessa kan ni börja kalla mig blindstyre, he hee

//Johnny

Innebär läget Hemmabio att den då skickar ut Dolby Digital-signalen? Sedan kan ju denna vara 2.0 eller 5.1 beroende på vad det är för program. Det är bara SVT 1-2 och Canal + som alltid sänder DD-signal. Övriga kanaler endast stereo. Hur det är med HD-kanalerna vet jag ej, men där borde väl alla sända ut DD-signal?

Postad 13 november 2007 - 12:05

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jag har haft min box i ca 3 veckor, jag har inte kollat så mycket på den för jag har inte haft tid.
Men jag har har ställt den på inspelning ett femtiotal gånger men bara 6 gånger har det fungerat.

Jag har bara en sladd kopplat till boxen,(har inte hunnit dra en till) jag vet inte om det kan ha nån betydelse för det något magra resultatet?
Signalen ligger på 145 och boxen står på svalt ställe!
De flesta gånger så har den hängt sig och jag fått göra norsk reset. men jag har även fått felmeddelande 07 och 09.
Vet nån vad de betyder, för det vet de inte på canal digital!!!

Börjar bli lite småless på CD efter haft enorma problem med den gamla boxen. Som jag efter många samtal till kundtjänst fick lämna tillbaka och köpa den här.
Förväntade mig ingen drömbox, men att man ska kunna spela in kan man nästa kräva va?

Fast det är kanske så som de på kundtjänst sa en gång att det kan bero på min taklampa :P ???

Postad 13 november 2007 - 12:48

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

//Johnny

Innebär läget Hemmabio att den då skickar ut Dolby Digital-signalen? Sedan kan ju denna vara 2.0 eller 5.1 beroende på vad det är för program. Det är bara SVT 1-2 och Canal + som alltid sänder DD-signal. Övriga kanaler endast stereo. Hur det är med HD-kanalerna vet jag ej, men där borde väl alla sända ut DD-signal?

Det är just dom kanalerna jag inte längre får ut DD :D
Är det fel på boxen el. något annat?

//JB

Postad 13 november 2007 - 13:05

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Jag har haft min box i ca 3 veckor, jag har inte kollat så mycket på den för jag har inte haft tid.
Men jag har har ställt den på inspelning ett femtiotal gånger men bara 6 gånger har det fungerat.

Jag har bara en sladd kopplat till boxen,(har inte hunnit dra en till) jag vet inte om det kan ha nån betydelse för det något magra resultatet?
Signalen ligger på 145 och boxen står på svalt ställe!
De flesta gånger så har den hängt sig och jag fått göra norsk reset. men jag har även fått felmeddelande 07 och 09.
Vet nån vad de betyder, för det vet de inte på canal digital!!!

Börjar bli lite småless på CD efter haft enorma problem med den gamla boxen. Som jag efter många samtal till kundtjänst fick lämna tillbaka och köpa den här.
Förväntade mig ingen drömbox, men att man ska kunna spela in kan man nästa kräva va?

Fast det är kanske så som de på kundtjänst sa en gång att det kan bero på min taklampa :P ???

Byt glödlampan till 15w :D .... skoja bara...

Det har att göra med att du endast har en kabel indragen!!! Du har tur som fått 6 inspelingar, jag fick ingen alls, innan jag kom på att hade å göra med kablarna, sen jag dragit in 2 kablar har det funkat.
OK, den första hängde sig ibland o lite sånt tjafs....kanske mobiltelefonstörningar - eller nåt? :rolleyes:

Postad 13 november 2007 - 16:32

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tänkte på det med kabel?
Är de någön mer än jag som fått en nätverkskabel med skickad??
Vad ska man med den till om det är en spärrad nätverks kontakt i boxen hehehe?????????
Jag fick inte med någon coax som hade känts vettigare än en nätverkskabel som inte går att använda.
:P

Postad 13 november 2007 - 16:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

//Johnny

//JB

När det har skickats ut 5.1 ljud så har det kommit ut via SPDIF utgången om den är ställd i HEMBIO, du ser i inforutan vilket ljud som skickas ut

Postad 13 november 2007 - 17:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
:P Då har jag fått igång box nummer 3. Den har ett ljud som överöstar alla de andra, om man ställer box nr 2 ovanför box 3 så är den skapligt tyst, annars så är det kraftiga resonanser, som försvinner om man trycker ner boxen. Det blir retur igen. Ska ringa till CD och höra om vi ska ge upp, eller om de kan skicka en som är tyst omgående

Jag har hört en i Expert butiken och där får man lägga örat intill för att höra den och ljudet förändras inte om man "klämmer på den". Återkommer om utvecklingen :D

Postad 13 november 2007 - 17:29

Paledaddy
  • Paledaddy
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Så, nu har jag haft en Infocare/Samsung tekniker här på plats hemma.
Han uppgraderade min TV till senaste Firmware, och nu funkar ljudet samt ingen jobbig grön bild vid kanalbyte på TV'n.
Vet inte varför de skicka ut en tekniker, kanske mitt avtal är på platsen nästa dag. Jag klagar iallafall inte, så det är varmt rekomenderat om du har en M-serie Samsung att få din Firmware uppgraderad. dvs om du inte orkar vänta på CD box uppgradering, vem vet den kanske inte fixar samsungproblemen. :P

Marcus

Postad 13 november 2007 - 17:41

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

:P Då har jag fått igång box nummer 3. Den har ett ljud som överöstar alla de andra, om man ställer box nr 2 ovanför box 3 så är den skapligt tyst, annars så är det kraftiga resonanser, som försvinner om man trycker ner boxen. Det blir retur igen. Ska ringa till CD och höra om vi ska ge upp, eller om de kan skicka en som är tyst omgående

Jag har hört en i Expert butiken och där får man lägga örat intill för att höra den och ljudet förändras inte om man "klämmer på den". Återkommer om utvecklingen :D

:rolleyes: ;) :D :lol: Tycker verkligen synd om dig!!!
Men, jag är nog inte heller riktigt nöjd ännu......ljudet är för högt! Eländes elände....... :(

Postad 13 november 2007 - 18:14

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Men, jag är nog inte heller riktigt nöjd ännu......ljudet är för högt! Eländes elände....... :(

Senaste nytt från CD, de skickar box 4. Vet inte ännu, om det är bra eller dåligt :unsure: Hur som helst så har jag kvar tid på Nöjd kund :D , ett sånt skämt.

Verkar som man kan förhandla sig till mer Nöjd kund tid, efter det att man fått en fungerande box. Så nu i väntan igen.

Postad 13 november 2007 - 18:46

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Senaste nytt från CD, de skickar box 4. Vet inte ännu, om det är bra eller dåligt :unsure: Hur som helst så har jag kvar tid på Nöjd kund :D , ett sånt skämt.

Verkar som man kan förhandla sig till mer Nöjd kund tid, efter det att man fått en fungerande box. Så nu i väntan igen.

Kul för dig att du får din 4:e box, samtidigt som vissa gamla kunder fortvarande väntar på sin första B)

Postad 13 november 2007 - 18:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kul för dig att du får din 4:e box, samtidigt som vissa gamla kunder fortvarande väntar på sin första

Kul kan jag inte säga, hade nog hellre väntat och fått en fungerande box (om det nu hade varit ett alternativ). Tyvärr så verkar det vara så att många boxar är dåligt ihopsatta, man kan bara önska att CD återmatar detta till Sagem så att de snart gör något åt det. Det kan inte vara någon affärsidé attt skicka ut nya boxar hela tiden, samt att kunderna sedan ska ha ersättning för att de inte har kunnat nyttja boxen. Till råga på allt så är inte ljudet det enda problemt, har man fått en tyst box så ska den sedan inte hänga sig eller ge störningar så att inspelningarna avbryts. Grädden på moset är sedan de runt 15 buggarna som finns på samtliga boxar.

Postad 13 november 2007 - 19:41

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Kul för dig att du får din 4:e box, samtidigt som vissa gamla kunder fortvarande väntar på sin första

Kul kan jag inte säga, hade nog hellre väntat och fått en fungerande box (om det nu hade varit ett alternativ). Tyvärr så verkar det vara så att många boxar är dåligt ihopsatta, man kan bara önska att CD återmatar detta till Sagem så att de snart gör något åt det. Det kan inte vara någon affärsidé attt skicka ut nya boxar hela tiden, samt att kunderna sedan ska ha ersättning för att de inte har kunnat nyttja boxen. Till råga på allt så är inte ljudet det enda problemt, har man fått en tyst box så ska den sedan inte hänga sig eller ge störningar så att inspelningarna avbryts. Grädden på moset är sedan de runt 15 buggarna som finns på samtliga boxar.

Lider verkligen med dig que !

Som det känns nu så väntar jag med denna box till någon gång efter nyår. Då kanske det börjat bli ordning på den och buggarna är fixade. Den mycket buggiga Samsungbox jag har nu (ComHem PVR) tog det 6 månader att få till en mjukvaruuppgradering till....detta trots att de i stort sätt sa "inom kort" hela tiden för att hålla allas mod uppe.

Hoppas för allas trevnad att det går fortare på denna...

mvh

Postad 13 november 2007 - 21:36

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

//Johnny

//JB

När det har skickats ut 5.1 ljud så har det kommit ut via SPDIF utgången om den är ställd i HEMBIO, du ser i inforutan vilket ljud som skickas ut

Nej, det kommer inget DD ut oavsett hur jag ställer stereo/hembio!

Dessvärre lyckades jag pilla på HD inställningen på något vis så skiten låst sig & jag inte kommer åt varken menu el. annat!!! vad gör jag nu?

Postad 13 november 2007 - 21:43

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Någon som upplevde att bilden hackar något på Canal Sport HD ikväll?

Postad 13 november 2007 - 21:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

//Johnny

//JB

Nej, det kommer inget DD ut oavsett hur jag ställer stereo/hembio!

Dessvärre lyckades jag pilla på HD inställningen på något vis så skiten låst sig & jag inte kommer åt varken menu el. annat!!! vad gör jag nu?

Om du drar ut spänningspluggen så gör den en omstart, då kommer den väl igång igen. Har inte hört att någon tidigare har haft problem med digitalljudet, men tyvärr så ser det ut som det finns lite blandade fel ute bland boxarna. Du kanske kan prova med en fabriksåterställning, och testa igen. Det är inte din förstrkare etc som inte har rätt inställning? Har du testat ingången mot annan källa?

Postad 13 november 2007 - 21:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har inte den kanalen, men jag har sett något litet hack kanske var 30minut på HD sändningarna, bl.a på SVTHD. Tänkte att det kanske skulle vara så, någon typ av synkning

Postad 13 november 2007 - 22:04

hifisnullen
  • hifisnullen
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jepp jag upplevde med att det hackade till några ggr.

Redigerat av hifisnullen, 13 november 2007 - 22:05.

Postad 13 november 2007 - 22:12

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
HJÄLP!!!
kan någon hjälpa/guida mig till:
Bildinställningar, HD-signal=JA (pillade i nej & så försvann bilden....) fan!

Efter att tryckt MENU
hur många uppåt steg skall jag trycka till bildinställningar?
& hur trycker jag mig vidare i blindpo så jag kan aktivera till JA läget?

//JB
ps. om någon kan ringa mig på 0705-182522 med 2 signaler så ringer jag omedelbart upp :P
&

Postad 13 november 2007 - 22:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tänkte på det med kabel?
Vad ska man med den till om det är en spärrad nätverks kontakt i boxen hehehe?????????
Jag fick inte med någon coax som hade känts vettigare än en nätverkskabel som inte går att använda.
:D

Jag hämtade ut min box ikväll och nej det är ingen kabel med. Jag drog om en kabel jag hade ute på altanen för multiabonnemanget (sitter ändå inte där på vintern :P ) och har nu två kablar in i boxen. Väntar just nu på kortuppdatering så att jag får bild någon gång...verkar ta evigheter.

Postad 13 november 2007 - 22:34

cobra1969
  • cobra1969
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Kul för dig att du får din 4:e box, samtidigt som vissa gamla kunder fortvarande väntar på sin första B)

:lol: De har nog fått in lite returer på kassa boxar av oss nu som dom kanske börjar skicka ut :blink:

Postad 13 november 2007 - 22:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

:lol: De har nog fått in lite returer på kassa boxar av oss nu som dom kanske börjar skicka ut :blink:

Kan man ju tro! Kolla serienummret. Min box som jag nu kört i någon timme låter inte mer än vad man kan förvänta sig av en box med fläkt och hårddisk. Ungefär som en laptop. Med TV-ljudet på måste jag lägga örat till boxen för att höra den.

Postad 13 november 2007 - 22:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

HJÄLP!!!
kan någon hjälpa/guida mig till:
Bildinställningar, HD-signal=JA (pillade i nej & så försvann bilden....) fan!

Efter att tryckt MENU
hur många uppåt steg skall jag trycka till bildinställningar?
& hur trycker jag mig vidare i blindpo så jag kan aktivera till JA läget?

//JB
ps. om någon kan ringa mig på 0705-182522 med 2 signaler så ringer jag omedelbart upp :blink:
&

Enklast att du stoppar i en SCART kabel och kopplar den till TV'n, vad du gjorde när du sa nej på HD var att du bröt HDMI förbindelse, men du har fortfande bild på de två SCART. Det är enklare än att du jobbar i blindo.

Postad 13 november 2007 - 22:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kan man ju tro! Kolla serienummret. Min box som jag nu kört i någon timme låter inte mer än vad man kan förvänta sig av en box med fläkt och hårddisk. Ungefär som en laptop. Med TV-ljudet på måste jag lägga örat till boxen för att höra den.

Med TV'n på så hörde jag boxen i rummet intill ung 8m bort. Det jag har på båda min boxar, är precis samma fel, att plåten (locket) vibrerar om man trycker ner locket på några väl valda ställen, tex lite in där den vänstra scarten sitter, så tystnar den. Man kan också ställa en klump där, men det ska man inte behöva tycker jag på en ny box.

Postad 14 november 2007 - 00:11

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Installerad en åt min svärfar idag. Spontant en ganska trevlig box hann bara med att pilla i typ 30 min men verkar bra.
Irriterande att man inte kan stega kanaler med "pil upp" och "pil ner" tummen ligger ju bra där.

En liten fundering om PVR.funktionen.

Kan man enkelt spela in ett program som startat, på min Force så trycker jag bara på röd knapp i Guide/EPG så spelar den in det, men på denna verkar man inte kunna sätta timer på ett program som börjat. Känns lite onödigt att ta det med REC-knappen och sätta stopptid på t.ex 2 timmar senare.

Postad 14 november 2007 - 01:40

Unregistered4b2a0cc2
  • Unregistered4b2a0cc2
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hej! Jag har ägnat litet tid att läsa igenom den här tråden för att se hur andra upplever den här boxen. Kanske kan det vara intressant att berätta litet om hur det gått i mitt fall, både bra och mindre bra grejer.

Fick mitt paket mycket snabbt som "ny kund", det tog bara bara en vecka och det kom i fredags. Mycket bra.

Installationen gick extra smärtfritt eftersom jag redan hade en gammal hederlig tvåhuvuds Nokia-tallrik sedan sist jag körde med Canal Digital, dessutom betydligt större och stabilare än singelhuvudsdisken som följde med.

Allt som behövdes var att byta ut mitt gamla singel-LNB för Thor-positionen till det medföljande Quad-LNB:t, dra ett längder med medföljande kabel, plugga ihop och köra. Den hittade kanalerna på direkten, plug and play - nästan. Ingenstans stod det att man måste vänta en stund innan man faktiskt får access till kanalpaketet men det funkade fint till slut. Installationsbetyg: bra, även instruktionerna som medföljde inte var alls lika utförliga som på den tiden jag installerade den här "Nordenparabolen" från Nokia. Allt som behövs finns medpackat utom de extra F-kontakter och ev extra kabel man kan behöva för att få till två antennledningar. Har man ingen tidigare erfarenhet kan det kanske vara litet knepigt att få till en bra grundinstallation av disken med de medföljande anvisningarna.

TV: Samsung R87, sk "HD Ready". Jag hade redan kört en hel del HD-film som tankats hem med mycket möda och stort besvär bara för att se vilken bild man skulle kunna få med HD-TV. Blev det hälften så bra skulle jag nästan vara nöjd tänkte jag...

Första reaktionen var ju bilden: jäklar! I synnerhet Discovery HD gav en wow-känsla ända in i märgen så håret stod på ända i glädjevågor! Till och med min annars så tekniskt ointresserade fruga blev extatisk och det har nog aldrig hänt tidigare att jag hört henne jubla över en tv-bild... Fenomenalt bra även på de flesta andra HD-kanalerna beroende på material, även SD ser ovanligt bra ut om det är bra material. Som natt och dag jämfört med den inbyggda Boxer-boxen i TVn (säger iofs inte så mycket), bra uppskalning. HDTV är generellt mycket bättre än det mesta av "HD-film" jag tankat hem och kollat på innan, mina förväntningar överträffades med råge!

Det tog inte många minuter innan vi fick kläm på finesserna med timeshift och att spela in parallellt med att man kollar på annat, mycket enkelt och intuitivt. xtremt användbart!

När den värsta glädjeyran lagt sig så upptäckte man ju en hel del av de problemen som nämts i tråden, tyvärr. En hel del hängningar har vi, en del hackigheter i ljudet på HD-inspelningar. Jag kollade signalstyrkan, kanske kunde det vara ett problem eftersom disken trots allt var inställd litet på trekvart för att plocka in Sirius (Viasat) efter Gudrun gjort sitt en gång i tiden... inte så illa, det var 100-110. Men jag tog mig i kragen och ställde in det litet bättre, nu är det 153 på Canal+ HD, 135 på de flesta andra kanalerna. Problemen med det sporadiska hackandet fortsätter så det är knappast signalen det är fel på.

Det värsta problemet är att fjärrkontrollen inte tycks fungera som den ska. Det kan funka bra ett par timmar, sedan kanske man går in i EPG:n och röjer runt litet och det blir segare och segare respons tills den till slut inte reagerar alls. Detta känns frustrerande minst sagt. Inte ens om man går fram och håller fjärren precis vid sensorn funkar det, det är som att den hänger sig. En mer eller mindre hård reset löser ibland problemet, ibland inte. Det var omöjligt att hitta ett mönster, dessutom kom det fram en av de felkoder som varit uppe i tråden.

Jag ringde CD idag och de skickar en ny box. Gott betyg för användarvänlig service, det ska dom ha credits för tycker jag. Det är trots allt en ny produkt och de har inte hunnit samla på sig erfarenheter ännu om denna box annat än att en del typiska problem. Fjärrkontrollproblemet var ett av dessa tillsammans med hängningarna & hackningarna.

Samtidigt fortsätter jag läsa här i tråden och jag undrar om jag inte hittat en del av lösningen i denna post av Sebastien på sid 18 i denna tråd:

"... Efter många turer med viasat så var det en tekniker där som sa att samsungs LCD TV har för hög ljusstyrka när man kör ed auto eller nåt, så prova först att stänga av tv och se om den funkar igen... Isåfall är det tv som stör ut din fjärrkontroll.

...

/Sebastien
"

Jag kollade upp detta och döm om min förvåning: fjärren tycks funka hur bra som helst om man antingen stänger av TV:n eller formar handen som ett rör mellan fjärren och boxens sensor för att stänga ute ev störningar! kanske är det bara slumpen men jag har provat det vid flera tillfällen med samma resultat.

Frågan är vad det är för störning som Samsungen skickar ut, ingen aning faktiskt. Varför skulle en TV skicka ut IR-signaler? Eller är det någon annan typ av signal den ger ifrån sig som kan skärmas av så här med handen? Säg den som vet, jag fattar inget av detta. Lustigt i så fall att bara CD:s PVR-box påverkas, inga av de andra prylarna krånglar med fjärrkontrollerna i närheten av TV:n.

Annars är det ju detta med ljudet också, min box låter som en sån där fläkt som bönder använder för att torka hö, om man tänker sig det på litet avstånd. Ljudet hörs flera rum bort och är av typen mellanfrekvent brummande resonansljud i det tunna chassit, ev igångsatt av turbulensljud från en felaktigt utformad och monterad fläkt. Helt sanslöst att detta inte åtgärdats redan på prototypstadiet.

Ris & en hel del ros från min sida alltså, och alla problemen behöver inte nödvändigtvis bero på boxen i sig utan hur den lirar ihop med andra prylar man har kring TV:n. Hängningarna kan ju som någon påpekade bero på att boxen får skumma fjärrkontrollsignaler i vissa miljöer och inte vet riktigt hur den ska bete sig. Vad vet man.

Postad 14 november 2007 - 07:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Frågan är vad det är för störning som Samsungen skickar ut, ingen aning faktiskt. Varför skulle en TV skicka ut IR-signaler? Eller är det någon annan typ av signal den ger ifrån sig som kan skärmas av så här med handen? Säg den som vet, jag fattar inget av detta. Lustigt i så fall att bara CD:s PVR-box påverkas, inga av de andra prylarna krånglar med fjärrkontrollerna i närheten av TV:n.

Förstår din undring, i den tidigare frågan så verkar det som det löstes när man kopplade bort den automatiska ljusregleringen, Samsungenen har ju ett öga för anpassning av ljuset. Har dock svårt att förstå varför detta öga spelar in, för den skickar nog inte ut något utan enbart mäter. Gissar att man ändå har bilden i samma ljusnivå även utan öga. Jag har samsung men har alltid haft mitt "öga" avstängt, så jag vet inte dess påverkan. Kan vara att just Samsung skulle ha sådan ljusstark bild så den bländar ut IR signalerna, men jag tycker det verkar märkvärdigt

Annars är det ju detta med ljudet också, min box låter som en sån där fläkt som bönder använder för att torka hö, om man tänker sig det på litet avstånd. Ljudet hörs flera rum bort och är av typen mellanfrekvent brummande resonansljud i det tunna chassit, ev igångsatt av turbulensljud från en felaktigt utformad och monterad fläkt. Helt sanslöst att detta inte åtgärdats redan på prototypstadiet.

Hu ja, tystar din också när man klämmer på den :lol: . Det verkar ändå finnas några exemplar som är tysta (frågan är bara hur man får ett sådan). Föreslog CD supporten att det kunde vara dax att utföra en screening av boxar innan de skickas ut, så att kunderna bara fick de 10-30% av boxarna som sitter ihop, och resten kunde de skicka tillbaka direkt. Men jag tror inte att de förstod detta, hon var borta i 10 minuter och kom tillbaka med att de skickar en ny box :blink: Kan inte förstå deras affärsidé, kan det vara så att de kan hålla kvar kunderna längre med att de hela tiden väntar på en ny box??

Postad 14 november 2007 - 07:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Installerad en åt min svärfar idag. Spontant en ganska trevlig box hann bara med att pilla i typ 30 min men verkar bra.
Irriterande att man inte kan stega kanaler med "pil upp" och "pil ner" tummen ligger ju bra där.

En liten fundering om PVR.funktionen.

Kan man enkelt spela in ett program som startat, på min Force så trycker jag bara på röd knapp i Guide/EPG så spelar den in det, men på denna verkar man inte kunna sätta timer på ett program som börjat. Känns lite onödigt att ta det med REC-knappen och sätta stopptid på t.ex 2 timmar senare.

Jag vet att man i alla fall kan starta inspelning med rödknapp ute i TV-läge, och stänga av den med stopp, med konfirmerad OK. Om man har en sådan funktion att man kan trycka flera gånger på REC(röd) för att sätta 30min, 1tim, 1,30 etc kommer jag inte ihåg. Men direktinspelning fungerar.

Något annat som jag har funderat på (som troligen inte går) det är att man skulle vilja spara det som redan är inspelat, det spelas ju in hela tiden på HDD'n på den kanal som man tittar på, vad man skulle villja är att kunna lagra unden detta (spara), vad jag vet så går inte detta utan denna inspelniug försvinner så fort som man lämnar den kanalen.

Postad 14 november 2007 - 07:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tänkte på det med kabel?
:lol:

Jag hämtade ut min box ikväll och nej det är ingen kabel med. Jag drog om en kabel jag hade ute på altanen för multiabonnemanget (sitter ändå inte där på vintern :blink: ) och har nu två kablar in i boxen. Väntar just nu på kortuppdatering så att jag får bild någon gång...verkar ta evigheter.

Kan det var så att gamla kunder inte får någon kabel, men nya får en rulle? Tycker mig ha sett den trenden, eller är det slumpen. Jag fick med en kabel (ny kund nu, fast var kund för en 3 år sedan så jag hade redan parabol och kabel uppe)

Postad 14 november 2007 - 08:29

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
que: Stämmer inte på mig! Av nån anledning fick jag både en rulle kabel samt ett nytt 4-vägs microvågshuvud trots
att jag redan har ett multiabbonemang. Helt onödigt.

hsterner: Hack i ljudet (dd-ljudet) verkar vara ett problem (enl mig) med Sagemboxar generellt. Har testat
3 olika modeller av sagemboxar o alla 3 har haft rnstaka ljuddropouts. Har under åren haft digiality,humax,force-boxar som inte haft detta problem alls.
Man kan ju hoppas att det går att lösa med uppdaterad mjukvara!

Sen som sagts tidigare verkar sagems vara extra känsliga för störningar utifrån.

Undrar om man ska ringa kundtjänst igen o prova en box till?! Känns ändå hopplöst än eftersom du fortfarande
får högljudda boxar! Får se om du har mer tur nu que?!

Lundis

Postad 14 november 2007 - 08:46

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jag fick just min box och hade inte förstått att man måste dra 2 separata antennkablar från LNB:t till boxen. Kommer inte kunna göra detta förrän till våren/sommaren eftersom den kabel jag har är nedgrävd.

Vad jag förstått så kan det inte skada boxen med bara en kabel, däremot kan jag inte se på en kanal och spela in en annan om jag fattat rätt? Det känns ju surt förstås.

När jag nu ändå har det på det viset så undrar jag om jag även kan låta mina två gamla dubbel LNB:n vara kvar och köra signalen genom diseq switchen?
Eller rekommenderar ni att jag byter till Quad LNB:t som följer med? Jag är osäker på om kabeln når direkt upp till det LNB:t men det var ju någon här i tråden som körde med switch så det kan väl funka. Tips på vilka LNB/switch inställningar jag ska ha i boxen isf?

Postad 14 november 2007 - 08:59

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Hej! Jag har ägnat litet tid att läsa igenom den här tråden för att se hur andra upplever den här boxen. Kanske kan det vara intressant att berätta litet om ......

............................

Samtidigt fortsätter jag läsa här i tråden och jag undrar om jag inte hittat en del av lösningen i denna post av Sebastien på sid 18 i denna tråd:

"... Efter många turer med viasat så var det en tekniker där som sa att samsungs LCD TV har för hög ljusstyrka när man kör ed auto eller nåt, så prova först att stänga av tv och se om den funkar igen... Isåfall är det tv som stör ut din fjärrkontroll.

...

/Sebastien
"

Jag kollade upp detta och döm om min förvåning: fjärren tycks funka hur bra som helst om man antingen stänger av TV:n eller formar handen som ett rör mellan fjärren och boxens sensor för att stänga ute ev störningar! kanske är det bara slumpen men jag har provat det vid flera tillfällen med samma resultat.

Bra genomgång! Jag har faktiskt samma signalnivå från min parabol, det är också en "gammal" nordenparabol fast med nya lnb.

Problemet med fjärren är exakt samma problem som min bror fick när han köpte en ny Sharp LCD-TV! Han har den gamla combo-boxen och den slutade reagera på fjärren när han fick den nya TV:n. Han var till slut tvungen att lämna tillbaka Sharp:en och ta en Sony LCD-TV istället. Jag vet inte hur eller varför, men av någon anledning så stör vissa LCD-TV de infra-röda signalerna från fjärren.

Redigerat av Tomas L, 14 november 2007 - 09:03.

Postad 14 november 2007 - 09:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så kan det inte skada boxen med bara en kabel, däremot kan jag inte se på en kanal och spela in en annan om jag fattat rätt? Det känns ju surt förstås

Det är värre än så, det går normalt inte att använda schemalagd inspelning från EPG eller tidur. Kan tänka mig att den enda möjligheten man kan lyckas är att boxen står på den kanal som man schemalägger inspelningen till.

När jag nu ändå har det på det viset så undrar jag om jag även kan låta mina två gamla dubbel LNB:n vara kvar och köra signalen genom diseq switchen?
Eller rekommenderar ni att jag byter till Quad LNB:t som följer med?

Jag är osäker på möjligheterna att använda switch, det verkar finnas olika typer av dessa. Skulle inte tro att det är några problem att använda precis som det är, det blir som att köra med en kabel, dock kan switchen dämpa något. Se vad du får för värde tror att många ligger runt 120 och grönt på SD kanler (vilket är tillräckligt), så prova.

Jag vet inte om det skulle bli bättre att sätta upp multi-huvudet och dra två utgångar till switchen, kanske kan du få fler inspelningar på detta sättet, vet dock inte hur det kommer att fungera när det är två kanaler som behöver olika polarisation, men det går väl att pröva det också

Jag fick just min box och hade inte förstått att man måste dra 2 separata antennkablar från LNB:t till boxen. Kommer inte kunna göra detta förrän till våren/sommaren eftersom den kabel jag har är nedgrävd.

Jag hade tagit den rulle som följer med och dragit en provisorisk kabel, den försvinner väl snart i snön

Postad 14 november 2007 - 09:23

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
ja que det verkar som du har rätt igen :lol:
bara nya kunder som får kabel med.
Men nätverkskabel till vad då???

Jag fattar ingenting vad dom håller på med på CD
:blink:

P.S bilden hackade för mig också på Sport HD i går rätt mycket faktiskt

Postad 14 november 2007 - 09:24

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Den här boxen är på prototypstadiet och vi kunder är prototyp/beta testare. :lol: :blink:

Postad 14 november 2007 - 10:01

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Jag hade tagit den rulle som följer med och dragit en provisorisk kabel, den försvinner väl snart i snön

I min låda fanns ingen rulle med antennkabel (är befintlig kund)! Snön ligger redan här och jag kan inte lägga ut kabeln eftersom det är traktorskottning i vinter på gården och sannolikheten är stor att det blir slarvsylta av kabeln då. Men tack för ditt svar, tråkigt bara att inte kunna få full funktion på boxen förrän till våren.

Postad 14 november 2007 - 10:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

ja que det verkar som du har rätt igen :lol:
bara nya kunder som får kabel med.
Men nätverkskabel till vad då???

Jag fattar ingenting vad dom håller på med på CD
:blink:

P.S bilden hackade för mig också på Sport HD i går rätt mycket faktiskt

CD är ju i varje fall konsekventa, när jag köpte multiabbonemanget så fick jag heller ingen kabeln, endast ett quad-LNB. Det fick bli en rulle Biltema-kabel. Samma sak nu. Som tur var drog jag en extra kabel redan då. B)

Postad 14 november 2007 - 11:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Suck, jag har ingen bild på kanalerna i HD-paketet, men väl på SVT HD och Canal + HD! Enligt kundtjänst är inte dessa kanaler förprogrammerade på kortet utan detta görs manuellt om 18 dagar! :blink:
Och så står det att kortet är öppet för ALLA kanaler under 2 veckor. Vilken lögn!!

Postad 14 november 2007 - 11:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
En reflektion och två undringar:
Med HDMI så blir den till 1080i uppskalade SD-bilden sämre än när TV'n skötte uppskalningen från den gamla boxen via RGB-scart.
Kan man ha både HDMI och scart inkopplade samtidigt och visa HD-kanaler via HDMI och SD-kanaler via scart automatiskt, eller måste man då fippla i menyn varje gång man byter kanal?
VCR ut ger ju bara S-video. Om jag kopplar TV ut till recorden så får jag ju RGB, men då funkar väl inte utsignalen på denna automatiskt (egentligen samma fråga som ovan)? Med recordern på VCR ut (Aux ut står det i manualen), ger denna alltid signal ut så det går att spela in på recordern, samma som man tittar på, när som helst?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.