Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 januari 2010 - 16:50

Unregistered5e408931
  • Unregistered5e408931
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Varför kan inte Canal Digital informera på sin hemsida om nya frekvenser och att favoritlistorna då kommer att ändras?
Informationen från Canal Digital är minst sagt sparsam.

Postad 14 januari 2010 - 17:11

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Jag var till en polare som dumt nog köpt denna box (Sagem HD PVR 101-ST) och den strular såklart.
Den skickar ut felformaterad bild så det bli kasst, man ser inte mer än tex:
ry HD
där det ska stå
Discovery HD uppe i Vänsta hörnet.
Testade med min Vantage 6000 och då blev det minsann korrekt.
Han har en Panasonic 42" Plasma HD-Ready och jag har provat att skicka 720P & 1080i i både RGB & YPbPr läge.
Jag har testat alla möjliga inställningar på TV'n men inget funkar som det ska...
Som jag misstänkte så är något galet med boxen, är det någon som har liknande erfarenhet?

Redigerat av DigiMannen, 14 januari 2010 - 17:14.

Postad 14 januari 2010 - 17:23

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Jag var till en polare som dumt nog köpt denna box (Sagem HD PVR 101-ST) och den strular såklart.
Den skickar ut felformaterad bild så det bli kasst, man ser inte mer än tex:
ry HD
där det ska stå
Discovery HD uppe i Vänsta hörnet.
Testade med min Vantage 6000 och då blev det minsann korrekt.
Han har en Panasonic 42" Plasma HD-Ready och jag har provat att skicka 720P & 1080i i både RGB & YPbPr läge.
Jag har testat alla möjliga inställningar på TV'n men inget funkar som det ska...
Som jag misstänkte så är något galet med boxen, är det någon som har liknande erfarenhet?

Boxen har valt "stretch" i stället för "helskärm". Det är bara att trycka på "TV-knappen" eller "on.demand" och välja vad man vill ha beroende på vilken bildstandard kanalen sänds på.

Redigerat av Huddingebo, 14 januari 2010 - 17:24.

Postad 14 januari 2010 - 17:32

Nicklas Eriksson
  • Nicklas Eriksson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Mitt enda problem med denna box är att den ganska ofta hänger sig när jag bläddrar mellan inspelade program. Jag antar att det inte finns nått sätt att få spelaren att sluta spela upp den inspelning man har markerad?

Redigerat av Nicklas Eriksson, 14 januari 2010 - 17:41.

Postad 14 januari 2010 - 21:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Mitt enda problem med denna box är att den ganska ofta hänger sig när jag bläddrar mellan inspelade program. Jag antar att det inte finns nått sätt att få spelaren att sluta spela upp den inspelning man har markerad?

När den väl hängt sig så är det kört. Man kan prova att starta om med knappen på framsidan av boxen, annars är det att dra ut nätsladden

Postad 15 januari 2010 - 09:29

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

När den väl hängt sig så är det kört. Man kan prova att starta om med knappen på framsidan av boxen, annars är det att dra ut nätsladden

För mig fungerar det alltid med att hålla in knappen på framsidan av boxen i några sekunder, det känns skonsammare än att rycka nätsladden.

I samband med förra uppgraderingen började jag att stänga av min box varje natt och sedan dessa har den bara hängt sig några få gånger. Om det var uppgraderingen eller att jag stänger av den oftare som hjälpte vet jag inte, men ni som har problem kan ju testa att stänga av den över natten.

Postad 15 januari 2010 - 14:03

Tie Domi
  • Tie Domi
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Mitt problem är att Discovery HD försvinner från min favoritlista. Jag har den på kanalplats 6, och ibland försvinner den så att det efter kanalplats 5 blir kanalplats 7. Går jag sedan in och lägger tillbaka den så fungerar det (allt ifrån en dag till en månad). Är det en känd bugg också eller är jag ensam om det?

Du är verkligen inte ensam om det, händer 1-3 gånger per månad för mig. Här om dagen till exempel när jag kom hem saknades många kanaler. . . totalt 16 stycken denna gång. . . detta är en av anledningarna till att jag sa upp abonemanget och vägrar fortsätta med CD.

Har bytt box, poweradapter, huvuden otaliga gånger. Flyttat box så "den inte störs av annan ekektronik" (flyttar jag den lngre så blir den ett fågelbord för sparvarn).

Att inte lyckas på över två år få fram en box som fungerar till mig är uselt. Att sedan bli bemött som om man vore en idiot varje gång och behöva dra allt om och om igen är jobbigt.

Tror jag ska sluta med att se på tv och skaffa mig ett liv :)

/Tie

Postad 15 januari 2010 - 15:38

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Ska "LNB'er strömsatta" stå på JA ? Varför?

Postad 15 januari 2010 - 20:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Ska "LNB'er strömsatta" stå på JA ? Varför?

För att de behöver ström....

Postad 15 januari 2010 - 21:48

Unregistered9bcef4e4
  • Unregistered9bcef4e4
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Är det fortfarande en bugg att signalen försvinner ibland?
Ska "LNB'er strömsatta" stå på JA ?

Har själv samma problem. Men har en arbetskamrat som ringde CD om det. Och dom sa att det är nätadaptern som är för svag. Så den inte orka ge ström både till boxen och LNBérna hela tiden. Men att dom skulle skicka en ny bättre kostnadsfritt till han. Ska själv ringa ditt nästa vecka. Förhoppningsvis så hjälper det...

Postad 15 januari 2010 - 22:32

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Haft min box i en månad och är en så länge nöjd och önskar att jag hade bytt till CD långt tidigare. Inte haft några signalproblem trots all snö och is. Serieinspelningen är kanon! Det jag är mindre nöjd med är framförallt surret ifrån boxen (även i standby), texttv:n (både format och hastighet) och epg:n.

En sak som retar mig är att om en inspelning startar medan man tittar på något tidigare inspelat så bryter boxen uppspelningen och hoppar till det som den börjar spela in. Kan man ändra så att den inte uppför sig på det viset?

Postad 16 januari 2010 - 06:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Haft min box i en månad och är en så länge nöjd och önskar att jag hade bytt till CD långt tidigare. Inte haft några signalproblem trots all snö och is. Serieinspelningen är kanon! Det jag är mindre nöjd med är framförallt surret ifrån boxen (även i standby), texttv:n (både format och hastighet) och epg:n.

En sak som retar mig är att om en inspelning startar medan man tittar på något tidigare inspelat så bryter boxen uppspelningen och hoppar till det som den börjar spela in. Kan man ändra så att den inte uppför sig på det viset?

Surret från boxen är normalt och det är från fläkten och hårddisken, om surret övergår till något som överröstar TV'n och att surret påverkas om man petar på locket, så är det inte normalt utan då är det fläkten som ligger an mot botten av boxen. Du ska dock inte höra något surr i stand-by. Det tar ung. 5 minuter efter avstängning innan boxen går ner i stand-by men därefter ska den var tyst.

Att inspelning bryter uppspelning och även timeshift är en känd bugg och den är listad för att åtgärdas, men det är nog ingen som vet när det sker. Upppspelningar går ju alltid att starta igen, ser man därmot på timeshift så ska man vara medveten om problemet och att har man satt inspelningar att man då istället trycker på inspelning istället för att använda timeshift utan inspelning

Postad 17 januari 2010 - 00:41

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Tänkte lägga in en fundering när nu ändå QUE är i farten. Boxen ska ju få nytt Linux-gränssnitt men FW är väll kvar och även de små irritationsmomenten som att TimeShift i praktiken är en obrukbar funktion (om den inte rättas till i FW).

Kanallistan klagar många på och att favoritlistorna ändras vid kanaländringar, men jag lever hellre med det och slipper söka kanaler vid varje ändring. Skönt att bara kunna sätta på mottagaren och alla kanallistor är aktuella.

Postad 17 januari 2010 - 06:59

häcka12
  • häcka12
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej
Det försvann 3 hd kanaler för mej för några dagar sedan rush hd , silver hd, nat geo hd bara svart i rutan
resten av kanalerna funkar
Måste jag då göra en fabriksåterställning?

Mvh Anders

Postad 17 januari 2010 - 09:51

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Hej
Det försvann 3 hd kanaler för mej för några dagar sedan rush hd , silver hd, nat geo hd bara svart i rutan

Mvh Anders

Jag tror du kan se vilken frekvens den använder om du väljer kanalen och sedan visar signalkvalitet.
Den nya frekvensen för dessa kanaler är 10903 MHz.
Om frekvensen är fel:
Det skall räcka att starta om mottagaren så hämtar den ny kanallista.
Om det inte hjälper, prova att ta strömmen.

Om frekvensen är rätt:
Kolla att TV4 (SD) fungerar och att frekvensen då är 11216. (Den ligger på samma frekvensband och polarisation.)
Om den inte fungerar kanske LNB är dålig.

Postad 17 januari 2010 - 15:11

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Man blir så trött. Startade boxen i eftermiddags och fick då att där var en ny program vara att ladda ner. Valde att uppdatera nu och efter några sekunder blev svart och så står det Er00 i displayen. Provade att rycka ut ström adaptern men samma fel kommer hela tiden.
Jag ringde då canal digital och dom sa att det var fel på ström adaptern och att dom skulle skicka ny.

Undrar om en ny ström adapter löser problemet. Varför skulle den plötsligt sluta fungera. Har haft boxen i ett och ett halvt år nu och kunna uppdatera utan problem innan.

Men vi får väl se när den nya adaptern kommer

Postad 17 januari 2010 - 18:22

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Mm den där strömadaptern är inge vidare, min gick sönder och boxen slutade att fungera, och jag ringde till CD som sa att boxen var trasig, hmm tänkte jag o prova med en annan från kjellle o co, och se på f-n, den fungerade direkt.
Det var ett tag sedan och efter det har jag inte haft många hängningar på boxen om det inte har varit för snöstormar:).

Edit: Stavfel

Redigerat av Falukorv, 17 januari 2010 - 18:23.

Postad 17 januari 2010 - 18:32

xr600
  • xr600
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Funkar det med serieinspelning för er, jag får bara meddelandet "Konflikt: en annan inspelning på denna kanal är schemalagd vid samma tid" Samt en gul ruta där det står bekräfta. Nån som vet nåt vad gör jag för fel?

Postad 17 januari 2010 - 20:35

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Funkar det med serieinspelning för er, jag får bara meddelandet "Konflikt: en annan inspelning på denna kanal är schemalagd vid samma tid" Samt en gul ruta där det står bekräfta. Nån som vet nåt vad gör jag för fel?

Samma här. Och när jag skulle markera serieinspelning på Entourage på Canal+HD så funkade det inte alls.

Postad 17 januari 2010 - 21:42

mrmani
  • mrmani
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Mm den där strömadaptern är inge vidare, min gick sönder och boxen slutade att fungera, och jag ringde till CD som sa att boxen var trasig, hmm tänkte jag o prova med en annan från kjellle o co, och se på f-n, den fungerade direkt.
Det var ett tag sedan och efter det har jag inte haft många hängningar på boxen om det inte har varit för snöstormar:).

Edit: Stavfel

Vilken ström adapter var det på Kjell & Company? Vet inte om jag pallar vänta på att CD skickar ut en.

Postad 17 januari 2010 - 22:16

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Denna här är det, den har funkat kanon.

Nätagg

Ja just det glömde att säga att man får köpa en lös plugg som passar men den är inte dyr, och viktigt är att man får plus och minus på rätt ställen. Men det finns i bruksen och på baksidan av boxen.

Redigerat av Falukorv, 17 januari 2010 - 22:18.

Postad 18 januari 2010 - 02:10

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Att företag kan ta fullt betalt för dessa undermåliga produkter, som fortfarande efter flera år inte funkar som tänkt. Jag tycker Timeshift är grundläggande och om inte den går att lita på så kan jag nog inte skaffa denna box. Då får jag nog hellre stå ut med att titta på programmet i direktsändning än att bli blåst på avslutningen.
Men även om det skulle vara pålitligt med Timeshiften så tycker jag att det är på tok för lite med 1h. Till och med min gamla DVD-inspelare sparade 6h, plus att den behöll det man tittat på även om man växlade kanal. Man kunde även backa tillbaks för att påbörja inspelningen. Dessa tillkortakommanden verkar vara lika på både Canal Digitals och Comhems box.
Är det någon som vet varför det är på detta viset? Kommer det kunna ändras i en framtida FW, månne?

Postad 18 januari 2010 - 07:58

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Får min box idag senast imorn från CD, i fredags ringde deras kundservice och beställde en extra ström adapter efter jag har läst denna tråd. ;)

Postad 18 januari 2010 - 11:48

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

Jag fick det meddelandet när jag skulle spela in två avsnitt på BBC Knowledge efter varandra trots att jag valde avsnittsinsplening. Valde jag andra avsnittet för det första så var det inga problem.

Samma meddelande kom när jag skulle göra EPG inspelning av Johan Falk härom kvällen, däremot förra gången så gjorde jag serieinspelning på Johan Falk och då markerades båda två, före och efter nyheterna.

Verkar som att det är de som lägger upp EPG'n som inte gör sitt jobb ordentligt.

Redigerat av Melmac, 18 januari 2010 - 11:50.

Postad 18 januari 2010 - 12:17

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Anders

Jag har exakt samma problem. Och efter att kollat länken som vår vän från Norge la in på forumet över kanaler som flyttat, så ser jag att samtliga kanaler som bytte satelit tillhör de som försvunnit.

Förlorade kanaler är Disovery World, Science och TravelLiving
VH1 Classic, Comedy Central, Playhouse Disney (min son är INTE glad), Rush HD, Nat Geo HD, Silver HD, Canal +HD.

Detta suger ju fullständigt. Jag har lite taskiga mottagningsförhållanden. Någon som vet om Thor 6 sänder svagare än de övriga, eller om det är någon enkel lösning på problemet ?
Samtidigt så funkar de fortfarande på den lilla "skräpboxen" som jag har i de andra rummen.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 18 januari 2010 - 12:21.

Postad 18 januari 2010 - 12:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag fick det meddelandet när jag skulle spela in två avsnitt på BBC Knowledge efter varandra trots att jag valde avsnittsinsplening. Valde jag andra avsnittet för det första så var det inga problem.

Problemet hör nog ihop med de marginaler man satt vid inspelning, att den ska spela in si och så många minuter före/efter ett program.

Irriterande är det och rent programmeringsmässigt ingen svår nöt att knäcka...

Postad 18 januari 2010 - 13:05

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Jag har exakt samma problem. Och efter att kollat länken som vår vän från Norge la in på forumet över kanaler som flyttat, så ser jag att samtliga kanaler som bytte satelit tillhör de som försvunnit.

Förlorade kanaler är Disovery World, Science och TravelLiving
VH1 Classic, Comedy Central, Playhouse Disney (min son är INTE glad), Rush HD, Nat Geo HD, Silver HD, Canal +HD.

Detta suger ju fullständigt. Jag har lite taskiga mottagningsförhållanden. Någon som vet om Thor 6 sänder svagare än de övriga, eller om det är någon enkel lösning på problemet ?
Samtidigt så funkar de fortfarande på den lilla "skräpboxen" som jag har i de andra rummen.

Kanalstyrken og kvalitet er rapportert bedre fra Thor6 enn de samme transponderene hadde på Thor3 forutsatt at man befinner seg i Skandinavia. Befinner man seg utenfor Skandinavia så gir nok Thor6 betydelig dårligere signal.
HD transponderene som er flyttet fra Thor5 hadde tildligere full Europa dekning mens Thor6 dekker Norden.

Har selv forsøkt Thor6 med diverse mottagere og alle rapporterer bedre signalstyrke & kvalitet enn Thor3.

Jeg tror det kan være lurt å forsøke enn nullstilling av boksen i tilfellet den har en "bug" i kanalsøk funksjonen.

Postad 18 januari 2010 - 14:04

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Jo, det har alldeles säkert med marginalerna att göra....korkat.

Postad 18 januari 2010 - 14:54

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Surret från boxen är normalt och det är från fläkten och hårddisken, om surret övergår till något som överröstar TV'n och att surret påverkas om man petar på locket, så är det inte normalt utan då är det fläkten som ligger an mot botten av boxen. Du ska dock inte höra något surr i stand-by. Det tar ung. 5 minuter efter avstängning innan boxen går ner i stand-by men därefter ska den var tyst.

Att inspelning bryter uppspelning och även timeshift är en känd bugg och den är listad för att åtgärdas, men det är nog ingen som vet när det sker. Upppspelningar går ju alltid att starta igen, ser man därmot på timeshift så ska man vara medveten om problemet och att har man satt inspelningar att man då istället trycker på inspelning istället för att använda timeshift utan inspelning

Surret påverkas om man petar på locket, så min är nog inte som den ska vara. Uppspelningen går ju, som du säger, att starta igen men det blir en del spolande då den inte kommer ihåg vart den bryter uppspelningen. Inget stort problem men lite irriterande, får hoppas att det löser sig kommande FW.

Postad 18 januari 2010 - 14:59

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Var är det vettigast att köpa boxen? På nå´n stormarknad eller direkt på Canal Digitals sida. Kan man få ner priset om man köper två boxar på en gång?

Postad 18 januari 2010 - 16:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Var är det vettigast att köpa boxen? På nå´n stormarknad eller direkt på Canal Digitals sida. Kan man få ner priset om man köper två boxar på en gång?

På stormarknaden kan du få någon pryl som bonus, på CDs hemsida har du en webbrabatt på 300 samt, för stunden, en månadsrabatt på 60 kr/månad för Familje+ C+Total paketet. Bara att välja, en "vattenkokare" i bonus eller lite mindre kostnad initialt?

Två boxar på en gång. Du får nog snacka med CD, osäker på vad du får betala för andra boxen. Du köper visserligen till ett tvillingpaket men lika stor rabatt på andra boxen som första får du nog inte. Och nöjer du dig inte med en SD-box till andra TVn eller den enklare HD-boxen? Måste du ha inspelningsbar till båda rummen?

Postad 18 januari 2010 - 16:28

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 698 inlägg
  • 0
Funderar på att beställa Canal Digital via parabol. Jag funderar dock på om jag ska ta den vanliga HD boxen till att börja med, för att sedan köpa en Dreambox i sommar. Då får man bekanta sig med Canal Digital och äntligen få uppleva HDTV i några månader innan man bestämmer sig för att uppgradera boxen. Är det ett bra val ?
Är Dreambox bättre än Canal Digitals egna box ?
Har Telia Digital TV nu som jag har bindningstid kvar tills i sommar, men den kommer förmodligen sägas upp snart ;)

Postad 18 januari 2010 - 18:46

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Kanalstyrken og kvalitet er rapportert bedre fra Thor6 enn de samme transponderene hadde på Thor3 forutsatt at man befinner seg i Skandinavia. Befinner man seg utenfor Skandinavia så gir nok Thor6 betydelig dårligere signal.
HD transponderene som er flyttet fra Thor5 hadde tildligere full Europa dekning mens Thor6 dekker Norden.

Har selv forsøkt Thor6 med diverse mottagere og alle rapporterer bedre signalstyrke & kvalitet enn Thor3.

Jeg tror det kan være lurt å forsøke enn nullstilling av boksen i tilfellet den har en "bug" i kanalsøk funksjonen.

Kanalsökningen fungerar inte.
Jag har, tro det eller ej, ännu aldrig gjort en nollställning av boxen efter drygt två års användande, och eftersom boxen har fungerat rätt ok (för att vara den här boxen) så är jag inte helt sugen på att nollställa den.
Antar att det kommer en uppdatering av kanallistorna vilket år som helst..... så jag får väl vänta en stund.
(Åtminstone icke HD kanalerna fungerar på de andra boxarna, så signalen borde vara ok.)

Postad 18 januari 2010 - 18:55

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Att företag kan ta fullt betalt för dessa undermåliga produkter, som fortfarande efter flera år inte funkar som tänkt. Jag tycker Timeshift är grundläggande och om inte den går att lita på så kan jag nog inte skaffa denna box. Då får jag nog hellre stå ut med att titta på programmet i direktsändning än att bli blåst på avslutningen.
Men även om det skulle vara pålitligt med Timeshiften så tycker jag att det är på tok för lite med 1h. Till och med min gamla DVD-inspelare sparade 6h, plus att den behöll det man tittat på även om man växlade kanal. Man kunde även backa tillbaks för att påbörja inspelningen. Dessa tillkortakommanden verkar vara lika på både Canal Digitals och Comhems box.
Är det någon som vet varför det är på detta viset? Kommer det kunna ändras i en framtida FW, månne?

Timeshift: 1 h är det på HD, 2 minst 2h på SD.
Det går även jättebra att backa tillbaka och sätta på inspelning, och sedan spola fram igen.
Men det går inte att växla kanal, då försvinner timeshiften.

Postad 19 januari 2010 - 09:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Problemet hör nog ihop med de marginaler man satt vid inspelning, att den ska spela in si och så många minuter före/efter ett program.

Irriterande är det och rent programmeringsmässigt ingen svår nöt att knäcka...

Jo säkert marignalerna, men så här har det fungerat för mig:

- sätter man en inspelning och har +5 efter så blir det för 1timme tex 20.00-21.05
- lägger man sedan in en inspelning till efter denna på samma kanal så blir det 20.00-21.00 på den första och 21.00-22.05 på den andra. Dvs den uppdaterar den redan lagda inspelningen i listan (smart)
- lägger man däremot in en inspelning på en annan kanal så blir den första inspelning kvar som 20.00-21.05 och nästa blir då 21.00-22.05

Notera att om första inspelningen har startat när man sätter inspelningarna så verkar den inte göra denna justering av första tiden. Då kan det kanske fungera om man först sätter den andra inspelningen och sedan den första (har dock inte testat). Men gör man inspelningarna i god tid så ska det inte vara några problem med två efterföljande på samma kanal

Postad 19 januari 2010 - 09:06

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 698 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt Canal Digital med inspelningsbar HD box via sattelit. Min undran är hur lång väntetid det är på leverans av denna ?
Som jag fattar det så får man parabolen installerad i priset ?
Men vem gör det på glesbyggd i Norrland ?
Jag bor i Kramfors och här är det Expert som säljer Canal Digital.
Blir gött att få detta lagom till OS iaf :)

Postad 19 januari 2010 - 09:40

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
BioBerra:
Ca en vecka, men ibland så är CD snabbare än så.
Installationen ingår i priset, vid mycket svåra installationer så kan ev. extrakostnader förekomma.
Du bör inom kort bli kontaktad av någon lokal certifierad firma (CD-partner typ antennföretag) i syfte att avtala tid för installation.

Postad 19 januari 2010 - 09:51

mikaelxk8
  • mikaelxk8
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag beställde min box den 10/1 och fick igår besked att det kan ta upp till 3 veckor innan boxen kommer...
Jag är redan kund hos dem, de kanske prioriterar icke kunder. så de får sina fortare.

Redigerat av mikaelxk8, 19 januari 2010 - 09:54.

Postad 19 januari 2010 - 10:42

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Är det någon som kör denna box med Combiners?

Jag har ett problem som jag inte vet riktigt var det kommer ifrån, men misstänker Combiners.
SKa försöka förklara:

Min original uppsättning var en nordenparabol med två st dual – LNB.
Dessa var kopplade till vars en Combiner/Disecq 3-1 switch.
Så till de 2 boxarna hade jag Thor/Sirius/Boxer i samma kabel ner till en R/TV/SAT uttag.

Nu när jag fick det nya Quad LNB installerat så bytades Thor LNB’et och Sirius LNB kopplades bort helt.
Alla kablar kopplades in i det nya LNB’et och då in till befintliga Combiner/disecq, förutom en kabel som drogs direkt ner till HD PVR’en.

En utgång på LNB går då till Combiner/Disecq nr 1 som går ner till HD-PVR ingång 1, utgång nr 2 går till combiner/Disecq nr 2 och ner till box 2 (Digiality 422) på samma sätt. Utgång 3 är bortkopplad.

Nu har jag ett fenomen som gör att om jag slår på Box nr 2 så försvinner, inte alltid men då och då, signalen på den ena ingången till HD-PVR’en.
Precis som om man kör samma LNB utgång på båda boxarna.

Signalnivån vanligtvis ligger på mellan 180-195 på SVT, TV4, Canal+ etc. Barker CHannel (SOm jag misstänker ingång 2 ställer sig på när den inte har nått att göra) ligger på 155.

När signalen försvinner på ena ingången (den som är dirketkopplad) så står det inte Barker Channel längre utan Standradinställning (typ).

Kan detta ha att göra med Combinern/Disecq?
Ska jag byta till två vanliga Combiners utan Disecq switch?

Förutom mitt signalproblem, är det enda jag stör mig på inspelnings-buggen. Att den stänger av uppspelning när en inspelning börjar. Eftersom den kommer ihåg var jag var i uppspleningen när jag själv stänger av så borde man kunna få den till att komma ihåg det även vid inspelning, om de nu inte lyckas lösa problemet helt.

Ok, jag hade velat ha nu och nästa på EPG'n, och mer info vid ett knapptryck, men det är för att jag är van vid min gamla box.

Annars är jag nöjd!

Redigerat av Melmac, 19 januari 2010 - 10:49.

Postad 19 januari 2010 - 10:48

guhagg
  • guhagg
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt Canal Digital med inspelningsbar HD box via sattelit. Min undran är hur lång väntetid det är på leverans av denna ?
Som jag fattar det så får man parabolen installerad i priset ?
Men vem gör det på glesbyggd i Norrland ?
Jag bor i Kramfors och här är det Expert som säljer Canal Digital.
Blir gött att få detta lagom till OS iaf :huh:

Ådalens TV-service i Lunde gjorde det åt mig. Det tog bara 3 dagar så var parabolen och mottagaren installerad och klar. Nu är det ju ett par år sedan samt att jag också köpte parabolen av Ådalens TV-service.

Postad 19 januari 2010 - 11:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om man inte ska ha en knapp som man trycker in när man är intresserad av timeshift så måste man ha en tidsgräns annars så skulle boxen bara gå och fylla hela HDD'n. Om man då antar att man sätter en gräns på tex 6 timmar i denna buffert av HDD'n då måste denna gräns var flexibel och justeras efter storleken som är kvar på HDD'n! För man önskar inte heller att boxen reserverar 6timmar av HDD'n till timeshift som man inte kan använda till annat. Skulle nog funka men kanske är svårare i programmering än dagens tid på 1-3timmar?

Om man shiftar kanal så kan inte timeshiften ligga kvar och spela in den kanal som man tidigare tittade på, då skulle det gå åt extra mottagare för detta (redan få mottagare om man sätter flera inspelningar). Om man kan tänka sig att man alltid buffrar 2 timmar av det som man "tittar" på i realtid, så skulle det kanske kunna vara en möjlighet. Dvs att boxen fortsätter att spela in på de kanaler man tittar på även vid kanalbyte, så när man går tillbaka till urspungskanalen så kan man backa tillbaka och tiita där man var. Dock så blir det då en lucka i programmet under den tid man skiftat kanal, men det kanske man önskar hellre än att man tapppar all timeshift om man av misstag skulle byta kanal

Redigerat av Unregistered124686ac, 19 januari 2010 - 11:31.

Postad 19 januari 2010 - 11:59

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Jag beställde min box den 10/1 och fick igår besked att det kan ta upp till 3 veckor innan boxen kommer...
Jag är redan kund hos dem, de kanske prioriterar icke kunder. så de får sina fortare.

Jag köpte boxen en fredag av en lokal ÅF (som också gör själva parabolmonteringen). Han kom lördag morgon kl 0800 och skruvade upp den och hade då boxen med sig. Jag hann tom se nyheterna på nyhetsmorgon via parabol den morgonen :huh:

Postad 19 januari 2010 - 12:03

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Om man kan tänka sig att man alltid buffrar 2 timmar av det som man "tittar" på i realtid, så skulle det kanske kunna vara en möjlighet. Dvs att boxen fortsätter att spela in på de kanaler man tittar på även vid kanalbyte, så när man går tillbaka till urspungskanalen så kan man backa tillbaka och tiita där man var. Dock så blir det då en lucka i programmet under den tid man skiftat kanal, men det kanske man önskar hellre än att man tapppar all timeshift om man av misstag skulle byta kanal

Ja, det var nog så som jag tänkte skulle vara en bättre lösning. Trodde nog att det var så det funkade och det är därför jag har har varit så förbluffad att man tappar allt om man glömmer bort sig och byta kanal eller råka "peta till" fjärren. Jag menar att det vore bättre att man skulle kunna zappa över en stund för att kolla nån annan kanal.
Men det var ju bra att man kan spela in från Timeshiften i efterhand iaf. Det går inte med Comhems Humaxbox, då den avbryter Timeshift och påbörjar inspelningen från livesändningen, så man kan inte spara ett program man börjat kolla på om man inte visste att man ville spara det i förväg.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 19 januari 2010 - 12:05.

Postad 19 januari 2010 - 14:57

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Fick min parabol installerad nyss av CD:s montör, fick dessutom betala 300kr för ett fäste, en metallbit på ca 15cm med två hål! :huh:

Jag har två frågor:
1- Jag har en Sony Bravia som är HD-Ready, vad ska välja för HD-upplösning i boxens bildinställning? Har den på 720P just nu.
2- Jag har kopplat vägg-antennen till boxen men får inte igång mina analoga kanaler, hur gör jag för att få igång mina analoga kanaler som t ex: TV6?

Postad 19 januari 2010 - 15:44

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Marksända kanaler ligger på kanalnummer 501 och uppåt.

Postad 19 januari 2010 - 16:00

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Jag har bara 393 kanaler och mina analoga kanaler finns inte bland dom.

Postad 19 januari 2010 - 16:12

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Analoga kanaler? Det finns inga naloga kanaler länge, vad menar du?

Postad 19 januari 2010 - 16:20

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0

Analoga kanaler? Det finns inga naloga kanaler länge, vad menar du?

Marksända kanaler, gratis kanaler som man har om man bor i ett comhem hus . :huh:

Postad 19 januari 2010 - 16:41

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Marksända kanaler, gratis kanaler som man har om man bor i ett comhem hus . :huh:

Denna box kan bara ta emot de marksända (digitala) kanalerna och då enbart bild från de fria då kortläsare eller CI saknas.

Postad 19 januari 2010 - 17:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Du kan inte ta dem via comhems antennuttag, du får sätta upp en liten digitalantenn, gärna utomhus

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.