Ska koppla antennkabeln direkt till tv:n och kolla på tv6.
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 19 januari 2010 - 17:33
Ska koppla antennkabeln direkt till tv:n och kolla på tv6.
Postad 19 januari 2010 - 19:21
Dock boxen är tyst nu och rymmer massor av film (Hårdiskinfo; 239 timmar)
Efter 5 timmargår temp upp till ca 38-39 grader
Detta var en mycket bättre lösning än en ny box för 2700kr
Bifogad fil(er)
Postad 20 januari 2010 - 18:04
Man blir så trött. Startade boxen i eftermiddags och fick då att där var en ny program vara att ladda ner. Valde att uppdatera nu och efter några sekunder blev svart och så står det Er00 i displayen. Provade att rycka ut ström adaptern men samma fel kommer hela tiden.
Jag ringde då canal digital och dom sa att det var fel på ström adaptern och att dom skulle skicka ny.
Undrar om en ny ström adapter löser problemet. Varför skulle den plötsligt sluta fungera. Har haft boxen i ett och ett halvt år nu och kunna uppdatera utan problem innan.
Men vi får väl se när den nya adaptern kommer
Som jag misstänkte så löste inte en ny ström adapter problemet. Efter några minuter samtal med CD så beslutade dom att skicka en ny box till mig.
Kunde man ju räkna ut med lill fingret.
Postad 20 januari 2010 - 18:20
Har du missat detta inlägg:Man blir så trött. Startade boxen i eftermiddags och fick då att där var en ny program vara att ladda ner. Valde att uppdatera nu och efter några sekunder blev svart och så står det Er00 i displayen. Provade att rycka ut ström adaptern men samma fel kommer hela tiden.
Jag ringde då canal digital och dom sa att det var fel på ström adaptern och att dom skulle skicka ny.
...
https://www.minhembi...s...t&p=2730615
Postad 20 januari 2010 - 20:50
Postad 20 januari 2010 - 22:05
Boxen har tre mottagare
två för satellit, en för mark.
Besöker man bara satellitkanaler får man ingen programguide för det marksända.
Bara marksända kanaler ingen programguide för kanalerna via satellit.
men - den har ju hela tiden minst en mottagare för vardera för att plocka in lite information (ja givet då att inte inspelningar tar upp alla mottagare). Borde den då inte kunna plocka in EPG oavsett vilken kanal man har den inställd på?
Postad 20 januari 2010 - 22:29
Postad 20 januari 2010 - 22:59
Någon som vet / hört ngt om när uppdateringen kommer? Dom hade ju en nu på test, så när kommer den ut?
Pratade med supporten i förrgår och frågade om den nya mjukvaran och vad den innehåller.
Svaret jag fick var att EPG kommer att få ett nytt utseende och en buggfix mot att hårddiskmaterial blir raderat. Den nya mjukvaran ska vara tillgänglig i slutet av månaden trodde hon. Man kan ju hoppas att hon har rätt och att det inte tar 4 veckor till som det brukar.
Postad 21 januari 2010 - 11:18
Idag ville jag titta på inspelade material med fick meddelande att dom inte var tillgängliga !!

Tydligen ska man trycka in en Meddelandekod, kod som jag inte har andvänt tidigare...
Ringde supporten som sa åt mig att pröva med "1234" men inget thjälpte !!
Tydligen så drabbas några boxar när dom uppdaterar boxarna, men jag kunde antingen formatera disken och FÖRLORA ALLT INSPELAT!! eller vänta tills nästa uppdatering kommer.
Den nya uppdateringen SKA TROLIGEN komma innan April !!!
Jättekul ©Analdigital !!!

kvalitetsprodukt, som inte ens kan starta och stoppa programmerade inspelningar så man får med hela filmer....
Finns inte en chans att jag förlänger abonnemanget..
Är det några fler som har blivit drabbas eller är jag unik ?
/Roger
Postad 21 januari 2010 - 11:49
Defaultkoden är "1234".Rogerp/
Har du testat "0000"?
Men det gäller bara inspelningar man själv har satt spärr på när de programmerades.
Har man sett att det finns inspelat material i listan och sedan får "Inte tillgängligt" (men fortfarande används x% av hd) så är det bara formattering som gäller.
Råkade ut för det för ett par dagar sedan med min "nya" box.
Börjar tro att det är ett hårdvaruproblem på äldre boxar och att returnerade boxar cirkuleras ut igen gör att CD kommer fortsätta få returer.
Försökte få dom att skicka en fabriksny box (och det skulle jag få), men det var något fel på den beställningen så när jag ringde igen fick jag veta att de skulle skicka ut en begagnad box.
Jag har bestämt att hålla ut till dess att "linuxuppdateringen" kommer.
Får dom inte ordning på grejerna då så blir det nog en dreambox med två sat- och en markmodul + hårddisk (tror den heter DM8000).
Postad 21 januari 2010 - 13:20
Den nya mjukvaran hoppas de på att kunna släppa i Mars.
Postad 21 januari 2010 - 19:58
Skäms CD och se till att vi får samma information som våra grannar samtidigt!!!!!!

Postad 22 januari 2010 - 08:32
För mig tog det ca 2 veckor (beställde strax efter nyår) att få paketet med parabol och HD PVR. Dessutom fick jag 2 exakt likadana paketDe har stora leveransproblem av HD-PVR'en, upp till 4 veckor.
Den nya mjukvaran hoppas de på att kunna släppa i Mars.

Och vad gäller installation så kan man ringa till kundtjänst och bli kopplad till installationsavdelningen, där man sedan själv kan välja valfri av CD utsedd installatör, om man nu har nån "favorit" eller nån som man hört är bra...
Postad 22 januari 2010 - 10:53
Postad 22 januari 2010 - 18:00
Abonnemangen kostar mer i Norge än i Sverige - då får de något extra för pengarna :-)De e ju fasen att norrmännen har bättre information från Canal Digital än vad vi någonsin får.
Skäms CD och se till att vi får samma information som våra grannar samtidigt!!!!!!
Postad 22 januari 2010 - 18:37
Du bör nog inte kalla detta för "time-shift" om det var 2 inspelningar du använde.Har råkat ut för en ännu jobbigare time-shift bugg två gånger den här veckan. Började en inspelning kl 20:00 och en annan som startade 21:00, ...
"Time-Shift" funktionen aktiveras genom att man trycker på pause utan att starta en inspelning (en inspelning som skall bli kvar på disken). En sådan avbryts när en timer-inspelning startar och det som är buffrat av "Time-shift" får du aldrig se.
Postad 22 januari 2010 - 22:42

- Har pillat på lite inställningar men får inte till ljudet riktigt. De tidigare boxar jag haft (från andra leverantörer) har jag kunnat köra ljud å bild via HDMI direkt till TV'n samt även ha SPDIF till förstärkaren och då fått ut ljud både via HDMI och SPDIF, men med denna box (ställd i Hemmabio) blir det bara ljud i stärkaren så fort det är DD-sändning (2.0 alt 5.1) alt om den står i Stereo så får jag ljud i TV och förstärkare men bara 2.0. TV'n har möjlighet att ta emot 5.1 och själv muxa ned till 2.0. Finns det nån idé på lösning eller är det bara att acceptera?
- En annan fråga, om jag läst rätt så är en HDD-temp på 40-45 grader normalt, stämmer detta?
- Finns det nån möjlighet att ställa in så att 4:3-sändningar alltid fylls ut till fullskärm, nu måste man gå in å välja Stretch på sådana sändningar, vilket gör att 16:9-sändningarna blir fel.
- Kan man i Text-TV-läge bläddra mellan delsidor manuellt eller måste man vänta? (F.ö. jäkligt segt å vänta på att den ska hitta text-tv sidan, har vant mig med att det läses in minnet och att sidorna kommer fram på stört)
- Några andra tips & tricks som är bra å veta?
EDIT: Stavfel
Redigerat av MiWa, 22 januari 2010 - 22:45.
Postad 23 januari 2010 - 01:02
Då så, då var det installerat å klart och jag sitter nu och njuter av HD-TV och hela CD utbud (en herrejösses massa kanaler)
Lite frågor:
[list]
[*]Har pillat på lite inställningar men får inte till ljudet riktigt. De tidigare boxar jag haft (från andra leverantörer) har jag kunnat köra ljud å bild via HDMI direkt till TV'n samt även ha SPDIF till förstärkaren och då fått ut ljud både via HDMI och SPDIF, men med denna box (ställd i Hemmabio) blir det bara ljud i stärkaren så fort det är DD-sändning (2.0 alt 5.1) alt om den står i Stereo så får jag ljud i TV och förstärkare men bara 2.0. TV'n har möjlighet att ta emot 5.1 och själv muxa ned till 2.0. Finns det nån idé på lösning eller är det bara att acceptera?
Det er ikke mulig å sende Dolby Digital 5.1 over SPDIF og PCM2.0 over HDMI samtidig. I tidligere software til HDPVR så var det alltid stereo PCM lyd over HDMI. Dette ble endret og nå er det alltid samme lydformat over HDMI & SPDIF. TV'n blir derfor uten lyd dersom "hjemmebio" er aktivert og TV'n ikke støtter Dolby Digital.
[*]Finns det nån möjlighet att ställa in så att 4:3-sändningar alltid fylls ut till fullskärm, nu måste man gå in å välja Stretch på sådana sändningar, vilket gör att 16:9-sändningarna blir fel.
Ja trykk på "on demand" eller "tv" på remote control. Funker fint på SD kanaler som sender i 4:3.
Det eneste problemet er når en HD kanal sender oppskalert 4:3 SD tilpasset 16:9 vha. "pillar box". Mottageren kan da ikke vite at den mottar pillarboxet video og kan derfor heller ikke utføre en automatisk "stretch" til fullskjerm. Dette problemet oppstår ikke ofte men sannsynligvis oftest på Eurosport HD som sender mye oppskalert SD. Ikke alle HD bokser har mulighet for "stretch" på HD sendinger men CD sine støtter dette vha. "on demand" eller "tv" på remote control.
Nei teletext dekoderen har ikke noe minne slik man er vant til fra TV eller CD's SD combobox mottagere.[*]Kan man i Text-TV-läge bläddra mellan delsidor manuellt eller måste man vänta? (F.ö. jäkligt segt å vänta på att den ska hitta text-tv sidan, har vant mig med att det läses in minnet och att sidorna kommer fram på stört)
Postad 23 januari 2010 - 08:20
Detta fungerar inte på vissa TV-modeller men om du har en ledig analog ljudingång på TV:n som kan väljas som ingång tillsammans med bild från HDMI (brukar vara HDMI-1) så koppla en separat sladd från boxens analoga ljud-utgång till TV:n. Då borde du kunna låta boxen vara inställd på DD till S/PDIF utgången.
- Har pillat på lite inställningar men får inte till ljudet riktigt. De tidigare boxar jag haft (från andra leverantörer) har jag kunnat köra ljud å bild via HDMI direkt till TV'n samt även ha SPDIF till förstärkaren och då fått ut ljud både via HDMI och SPDIF, men med denna box (ställd i Hemmabio) blir det bara ljud i stärkaren så fort det är DD-sändning (2.0 alt 5.1) alt om den står i Stereo så får jag ljud i TV och förstärkare men bara 2.0. TV'n har möjlighet att ta emot 5.1 och själv muxa ned till 2.0. Finns det nån idé på lösning eller är det bara att acceptera?
Postad 23 januari 2010 - 09:14
Tack för svaren, men jag är inte riktigt i hamn med ljudet änDetta fungerar inte på vissa TV-modeller men om du har en ledig analog ljudingång på TV:n som kan väljas som ingång tillsammans med bild från HDMI (brukar vara HDMI-1) så koppla en separat sladd från boxens analoga ljud-utgång till TV:n. Då borde du kunna låta boxen vara inställd på DD till S/PDIF utgången.

Lite fler funderingar:
Visst är det så att det man spelar in, det stannar på boxen och kan inte lyftas ut till annat lagringsmedia, ex USB-hårddisk och liknande?
Ibland när man väljer att spela in ett program från EPG'n så står det serie-inspelning och ibland engångsinspelning (motsv.). Vissa program är inte (iaf vad jag vet) serier men det står iaf serieinspelning, så är det en bug eller har missuppfattat nåt?
Och om man vill spela in ett avsnitt i en serie och bara just det, hur ändrar man från serieinspelning till engånginspelning?
Under Preferences finns alternativet "ändra mottagarkod", vad innebär det å vad har man det till?
Jag aldrig fått "5.1"-ikonen/texten att lysa/markera 5.1-ljud. Fick ändå ut 5.1-ljud från nån C+ filmkanal. Känd bug?
OFF TOPIC: Vad skiljer CD Basbox i Standardbox? (Funderar på att skaffa multi-abonnemang)
Mycket av detta står säkert i manualen, men dem brukar vara så fånigt skrivna att man nästan blir förbannad när man läser dem, därför tycker jag är det bättre att få svar från användarna direkt. Men som sagt, sorry om allt detta står i manualen...
PS
Go'morron förresten!

EDIT: Stavfel, fler frågor

Redigerat av MiWa, 23 januari 2010 - 09:40.
Postad 23 januari 2010 - 10:29
Serieinspelning. Baseras på data i EPGn. Alla kanaler har inte (ännu) märkt ut alla program korrekt. Ett klick på rec - engångsinspelning, två klick - serieinspelning, tre klick - ingen inspelning.
5.1 ikonen har jag aldrig sett lysa av vad jag minns.
Allt står att läsa i denna tråd redan

CD basbox/standardbox är en enkel trevligt SD-box. Inget mer, inget mindre. Läs om den på CDs hemsida. Har en, som icke används längre, CDC-7000 (standardbox). Deras basbox vet jag inget om.
Redigerat av Monshi, 23 januari 2010 - 10:31.
Postad 23 januari 2010 - 18:47
Min lilla son lekte med fjärren igår kväll och råkade spela in Lets Dance av alla program

Redigerat av Lias08, 23 januari 2010 - 18:49.
Postad 23 januari 2010 - 22:55
Det ska gå med stoppknappen, kanske måste man stå på den aktuella kanalen för att stoppa med stoppGår det på nåt sätt att avbryta en inspelning?
Min lilla son lekte med fjärren igår kväll och råkade spela in Lets Dance av alla program, jag försökte att avbryta inspelningen genom att trycka på båda Stop och röda knappen men det gick inte. Hur gör man det?
MiWa ta en titt i bugglistan på sidan 1 inlägg 3, där finns svar på en del av dina undringar
Postad 24 januari 2010 - 07:56
Liksom många andra irriterar jag mig som attans på surret från fläkten, som verkar bli värre och värre. Det är tydligen vibrationer i fläkten enligt https://www.minhembi...s...t&p=1589512
Men, hur öppnar man boxen utan att skada den. Jag har inte hittat några skruvar, och jag vill inte skada den för att mista garantin. Jag vill inte skicka in boxen och bli av med allt som är inspelat!
Det vore dessutom fint att kunna byta hårddisken så småningom.
Postad 24 januari 2010 - 08:47
Man tackar. Har havlögnat igenom tråden sen en tid tebax men helt missat detta...Det ska gå med stoppknappen, kanske måste man stå på den aktuella kanalen för att stoppa med stopp
MiWa ta en titt i bugglistan på sidan 1 inlägg 3, där finns svar på en del av dina undringar
Postad 24 januari 2010 - 08:52
Det är en skruv under lappen i botten, skjut sedan locket bakåt. Se till att fläkten inte ligger an miot botten eller mot innerväggen. Finns några bilder i inlägg #3Hej!
Liksom många andra irriterar jag mig som attans på surret från fläkten, som verkar bli värre och värre. Det är tydligen vibrationer i fläkten enligt https://www.minhembi...s...t&p=1589512
Men, hur öppnar man boxen utan att skada den. Jag har inte hittat några skruvar, och jag vill inte skada den för att mista garantin. Jag vill inte skicka in boxen och bli av med allt som är inspelat!
Det vore dessutom fint att kunna byta hårddisken så småningom.
Postad 24 januari 2010 - 08:53
Ah, så det är en skruv där... då blir det ju inte någon garanti kvar efter det ingreppet =(Det är en skruv under lappen i botten, skjut sedan locket bakåt. Se till att fläkten inte ligger an miot botten eller mot innerväggen. Finns några bilder i inlägg #3
Postad 24 januari 2010 - 09:49
Ah, så det är en skruv där... då blir det ju inte någon garanti kvar efter det ingreppet =(
Skruvade isär min efter två veckor av vibbrationer.Döm om min förvåning när fläkten var monterad snett o satt endast fast med dubbelhäftande tejp.Fram med en kniv o fixade till plasten där fläkten ska ligga.Ner på jobbet efter
en monteringsmassa (svart o formbart).Monterade tillbaka fläkten tätade runt luftkanalen till hårddisken o intaget i
chassiet o vips knäpptyst o 3 grader kallare
Postad 24 januari 2010 - 10:12
Ja, det är förvånansvärt att Sagem inte har fixat till en bättre lösning av fläkten efter dessa år, tror att samtliga vi "amatörer" kan få fram en bättre lösning än original. Tätmassa eller självhäftande fönstertätning etc funkar fint och skulle ha kostat Sagem 20 öre per levererad enhet. Skickade min lösning för något år sedan men den verkar inte som den har implementeratsSkruvade isär min efter två veckor av vibbrationer.Döm om min förvåning när fläkten var monterad snett o satt endast fast med dubbelhäftande tejp.Fram med en kniv o fixade till plasten där fläkten ska ligga.Ner på jobbet efter
en monteringsmassa (svart o formbart).Monterade tillbaka fläkten tätade runt luftkanalen till hårddisken o intaget i
chassiet o vips knäpptyst o 3 grader kallare

Postad 24 januari 2010 - 10:18
Har hört nåt ljud en gång som jag tror är det ljud ni pratar om. Min teori är att detta uppstår eftersom boxen ligger och skramlar som en maraccas i parabol-lådan när den levereras. Och om jag som slutkund tycker att det rasslar och skramlar i parabol-paketet när jag får det, så kan man ju tänka hur det behandlas på vägen dit av leverantörer/distributörerJa, det är förvånansvärt att Sagem inte har fixat till en bättre lösning av fläkten efter dessa år, tror att samtliga vi "amatörer" kan få fram en bättre lösning än original. Tätmassa eller självhäftande fönstertätning etc funkar fint och skulle ha kostat Sagem 20 öre per levererad enhet. Skickade min lösning för något år sedan men den verkar inte som den har implementerats

Redigerat av MiWa, 24 januari 2010 - 10:19.
Postad 24 januari 2010 - 10:40
Tror du kan räkna med tre år, för det blir svårt för någon att bevisa att de fel som uppstår med denna box inte är relaterat till konstruktionenHar hört nåt ljud en gång som jag tror är det ljud ni pratar om. Min teori är att detta uppstår eftersom boxen ligger och skramlar som en maraccas i parabol-lådan när den levereras. Och om jag som slutkund tycker att det rasslar och skramlar i parabol-paketet när jag får det, så kan man ju tänka hur det behandlas på vägen dit av leverantörer/distributörer
Utöver att själva boxlådan låg löst i parabol-paketet så låg ju själva boxen bara instoppad i en kartong utan nån form av vaddering eller stöt-skydd. Så finns det minsta risk att nån del kan skaka loss i från fabrik så lär den ha gjort det när den är framme hos kund... Hur lång är garantitiden på boxen förresten? Och visst äger jag boxen, jag hyr den inte? (sorry, har lite dålig koll. Sitter mest å gapar framför alla HD-kanaler
)

Redigerat av Unregistered124686ac, 24 januari 2010 - 10:41.
Postad 25 januari 2010 - 00:41
Undrar, eftersom jag är ännu en av dem som "blivit av med" allt inspelat i samband med den senaste uppdateringen, om det är någon som fått nån indikation från CD, att det skulle kunna bli så nästa uppdatering som snart ska komma... fixar detta problem, eller bara ska förhindra att det återuppstår?
Dvs är det lönt att vänta eller ska man kasta allt redan nu (formatera), för det är kört i alla fall??
Det är rätt mycket som finns på min disk och som blivit osynligt nu i menyn. Helt sanslöst detta...
Besvikelsen över de ständiga felen är stor, men vad ska man göra?
Efter bindningstidens utgång menar jag, finns det nåt bättre, eller är detta mediokra man har, det bästa som finns?
Jag menar, kanalutbudet är bra, men boxen..... jaja, inte lönt att upprepa en massa ni redan läst om.
Postad 25 januari 2010 - 05:57
Redigerat av Unregistered124686ac, 25 januari 2010 - 17:14.
Postad 25 januari 2010 - 18:16
Ja har man varit utan allt inspelat material, typ 70% av boxens kapacitet, sedan i oktober kan man väl vänta tills i mars. Fixar de allt det där som du nämner ovan, så blir det ju inte så mycket fel kvar. Fan tro't bara, att det skulle bli första gången som en bunke fel fixas utan att några nya uppstår....(jag vet, det skriver du inte ;-)
Men, jag har lite tid på mig, är bunden tills september, så det blir till att avvakta.
Det känns så oerhört surt att något som kunde varit så bra, krånglar så mycket....
OM denna bransch varit konkurrensutsatt ordentligt, som tex bilbranschen så vore CD i graven för länge sedan...
Vi har typ fyra leverantörer i landet och ALLA verkar ha stora problem med något i sin leveranskedja, helt sjukt...!
Postad 25 januari 2010 - 18:28
Som jag misstänkte så löste inte en ny ström adapter problemet. Efter några minuter samtal med CD så beslutade dom att skicka en ny box till mig.
Kunde man ju räkna ut med lill fingret.
Då har man fått den "nya" boxen (säkert begagnad). Än så länge fungerar allt och boxen verkar inte väsnas alldeles förjävligt.
Man håller tummarna.
Postad 25 januari 2010 - 20:31
enligt CD så implementeras HDD bugg fixen (som också rättar till listan för att återskapa missad data) samtidigt som Linux mjukvaran introduceras med ny layout mm. Det kommer också lite mer fixar mm, timeshift buggen är också på G att fixas. Vad det slutgiltligen blir får vi nog veta när CD får en ny variant att testa i februari. Det ligger nog i tiden runt slutet februari/mars, såsom det ser ut just nu, att släppa denna nya SW.
Tack för den informationen. Det kanske blir en toppenbox till slut för visst har den redan blivit bättre frånsett timeshiften, epg: n som ofta inte stämmer och att man ofta får upp felmeddelanden om att en kanal inspelas och kommer avbrytas när man slår på sin PVR.
Postad 25 januari 2010 - 20:58
Bevare oss från ett helt nytt o/s innan dessa väsentliga fixar, HDD och time-shift, finns framme. Man kan bara ana hur många nya problem som "Linux mjukvaran" kommer att introducera, så jag hoppas verkligen att man får välja om man vill uppdatera eller inte.enligt CD så implementeras HDD bugg fixen (som också rättar till listan för att återskapa missad data) samtidigt som Linux mjukvaran introduceras med ny layout mm. Det kommer också lite mer fixar mm, timeshift buggen är också på G att fixas. Vad det slutgiltligen blir får vi nog veta när CD får en ny variant att testa i februari. Det ligger nog i tiden runt slutet februari/mars, såsom det ser ut just nu, att släppa denna nya SW.
"que" var får du den information som du relaterar till ? Hoppas det inte är från den outsourcade kundtjänsten som väl aldrig haft korrekt information !

Postad 25 januari 2010 - 21:10
Postad 25 januari 2010 - 21:22
Det är inte kundtjänst utan teknikavdelning på CD. CD har haft en Linuxutgåva under test en tid nu, och den beröms för sin snabbhet (nej inte Sagem eller CD) utan själva operativsystemetBevare oss från ett helt nytt o/s innan dessa väsentliga fixar, HDD och time-shift, finns framme. Man kan bara ana hur många nya problem som "Linux mjukvaran" kommer att introducera, så jag hoppas verkligen att man får välja om man vill uppdatera eller inte.
"que" var får du den information som du relaterar till ? Hoppas det inte är från den outsourcade kundtjänsten som väl aldrig haft korrekt information !

Kontrollera att båda mottagarna ger korrekt signal, är det OK och dessa fungerar så skulle jag därefter göra en fabriksåterställning. Funkar inte detta, så leta efter numret tilll CDMin epg har bara visat två program fram den senaste veckan, någon som har något bra knep för att fixa detta? Eller är det dags att ringa CD?
Postad 26 januari 2010 - 07:35
Postad 26 januari 2010 - 08:48
Ja det är en skitfjärr.Hur fungerar original fjärrkontrollen för er. Vår är fruktandvärt riktningskänslig och ofta behövs flera tryck innan det tar. Tog på skoj min fjärr till receivern (Onkyo 507) som går att programmera och knappade in koden för Sagem satellite mottagare och vips hade jag en fjärr som tog minsta knapptryckning på första försöket. Skillnaden är som natt och dag, dock så får man inte alla funktioner som finns på originalet. Men hur är det egentligen, är det en riktig skit fjärr som de skickar med ?
Har en Harmony One (och har tidigare haft en Harmony 895) som funkar kanonbra. Alla nödvändiga knappar finns med.
Postad 26 januari 2010 - 08:56
Ja det är en skitfjärr.
Har en Harmony One (och har tidigare haft en Harmony 895) som funkar kanonbra. Alla nödvändiga knappar finns med.
Håller med dig. Förstår inte hur folk klarar sig utan en Harmony (eller Pronto för den delen).
Postad 26 januari 2010 - 09:18
CDs norska kundtidning, läsvärd
http://read.eblad.no/dthjan10/#page1
Ny EPG, VOD-tjänst, ny HDTV-box (ej PVR), ESPN HD...
Video On Demand-tjänsten, eller "Hybrid VOD" som de kallar det, är onekligen intressant. Hoppas bara att det inte är enbart en betal-VOD (d v s hyra filmer) utan att man även kan ladda ned filmer i deras utbud kostnadsfritt.
Postad 26 januari 2010 - 09:31
hehe, min fjärr fungerar bra men många har problem med den. Framförallt om de har en LCD som känner av hur ljust det är i rummet, anpassar sig efter ljuset. Dvs TVn kan störa fjärren.Hur fungerar original fjärrkontrollen för er. Vår är fruktandvärt riktningskänslig och ofta behövs flera tryck innan det tar.
Om man bara inte är för snabb i sina tryck tycker jag den fungerar bra. Boxen behöver en liten stund att tänka efter innan man skickar nya uppgifter till den så att säga.
Postad 26 januari 2010 - 10:09
hehe, min fjärr fungerar bra men många har problem med den. Framförallt om de har en LCD som känner av hur ljust det är i rummet, anpassar sig efter ljuset. Dvs TVn kan störa fjärren.
Om man bara inte är för snabb i sina tryck tycker jag den fungerar bra. Boxen behöver en liten stund att tänka efter innan man skickar nya uppgifter till den så att säga.
Min första box, en av de allra första som skickades ut, var inte alls "känslig på fjärren". Utbytesboxen som jag fick för 1,5 år sedan är däremot väldigt känslig, TV:n verkar störa boxens mottagare.
Är TV:n avslagen så reagerar boxen direkt på knapptryckningar, men (speciellt) när TV:n är nystartad så kan det vara svårt att kommunicera med boxen. Något som har hjälpt avsevärt är att skjuta in boxen så långt som möjligt i TV-bänken under TV:n. En centimeter kan göra stor skillnad. (Jag har f ö använt samma fjärr till båda boxar så i mitt fall är det inte den som är största källan till problemet, men en "svag" IR-sändare i kombination med en dålig mottagare kan naturligtvis bidra.)
Postad 26 januari 2010 - 10:36
Råkade ut för min första hängning i MYTV igår, höll inne power knappen på fronten, startade om så funkade det.
Postad 26 januari 2010 - 15:30
Kontrollera att båda mottagarna ger korrekt signal, är det OK och dessa fungerar så skulle jag därefter göra en fabriksåterställning. Funkar inte detta, så leta efter numret tilll CD
En ny kanalsökning hjälpte, fast inte på en gång. Direkt efter funkade två kanaler, när jag gick och la mig funkade tre, och idag är allt som det ska. Det ska kanske tilläggas att jag bara har en antennsladd inkopplad än så länge, och epg ska väl egentligen inte fungera då. Så jag var lite rädd för att boxen hade insett det till sist, men nu är allt okej igen.
När det gäller fjärrkontroller har jag Harmony 555, och tycker att den fungerar ypperligt till boxen (och allt annat). Okej, det tog väl någon dag innan jag förstod att play-knappen även fungerar som pausknapp till boxens timeshift och myTV, men efter det så har jag varit helnöjd.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar